{"id":1567,"date":"2019-01-15T04:07:16","date_gmt":"2019-01-15T03:07:16","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=1567"},"modified":"2021-07-15T06:54:30","modified_gmt":"2021-07-15T04:54:30","slug":"usability","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2019\/01\/15\/usability\/","title":{"rendered":"Mi az a usability? \u00c9s hogyan v\u00e1gj bele a usability tesztekbe?"},"content":{"rendered":"\n

A usability fontos t\u00e9nyez\u0151 a webdesignban. Gyakran keverik a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny tervez\u00e9s\u00e9vel (UX design)<\/a>, holott csak a haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1g megteremt\u00e9s\u00e9r\u0151l van sz\u00f3. De mi is az a haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1g, \u00e9s hogyan biztos\u00edthatod a weboldaladn\u00e1l vagy term\u00e9kedn\u00e9l? <\/strong>(Friss\u00edt\u00e9s, 2021.07.15. – Egy \u00faj fejezettel b\u0151v\u00edtett\u00fcnk: Hogyan m\u00e9rheted a weboldalad haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1g\u00e1t?<\/a>)<\/em>
<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

Mik\u00f6zben a weben rengeteg sz\u00f3 esik mostan\u00e1ban a user experience-r\u0151l, azaz a UX-r\u0151l, addig a usability k\u00f6zel sem ennyire felkapott kifejez\u00e9s. A val\u00f3s\u00e1gban azonban a k\u00e9t fogalom keveredik: sokan amikor user experience-t emlegetik tulajdonk\u00e9ppen usabilityr\u0151l besz\u00e9lnek. Ezt m\u00e1r k\u00f6r\u00fclj\u00e1rtuk a UX-r\u0151l sz\u00f3l\u00f3 bejegyz\u00e9s\u00fcnkben<\/a>, \u00fagyhogy itt nem is feszegetn\u00e9nk tov\u00e1bb a kett\u0151 k\u00f6z\u00f6tti k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get. Ink\u00e1bb n\u00e9zz\u00fck az, hogy mi is az a usability.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Mi az a usability?<\/h2>\n\n\n\n

Amikor a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny kialak\u00edt\u00e1s\u00e1r\u00f3l van sz\u00f3, akkor a usability megker\u00fclhetetlen. Azt jelenti, hogy az adott term\u00e9knek haszn\u00e1lhat\u00f3nak kell lennie. Ez sz\u00fcks\u00e9ges ahhoz, hogy a lehet\u0151 legjobb UX-et alak\u00edthasd ki.<\/p>\n\n\n\n

A usability t\u00f6bbf\u00e9le szemsz\u00f6gb\u0151l is megragadhat\u00f3:<\/p>\n\n\n\n

  1. a technol\u00f3gia haszn\u00e1lhat\u00f3v\u00e1 t\u00e9tele az emberek sz\u00e1m\u00e1ra<\/li>
  2. a felhaszn\u00e1l\u00f3k mennyire k\u00f6nnyen tudnak elv\u00e9gezni egy feladatot<\/li>
  3. mennyire felhaszn\u00e1l\u00f3-bar\u00e1t egy term\u00e9k<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Ma m\u00e1r k\u00f6vetelm\u00e9ny az, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k er\u0151fesz\u00edt\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl tudjanak haszn\u00e1lni egy term\u00e9ket. A c\u00e9l az, hogy min\u00e9l k\u00f6nnyebb legyen elv\u00e9gezni a feladatokat. A usability teh\u00e1t egy term\u00e9k haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1g\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l, vagyis arr\u00f3l, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3 milyen egyszer\u0171en \u00e9s hat\u00e9konyan tudja a term\u00e9k haszn\u00e1lata r\u00e9v\u00e9n el\u00e9rni a c\u00e9lj\u00e1t<\/strong>. Ennek \u00e9rdek\u00e9ben m\u00e9ri a felhaszn\u00e1l\u00f3i el\u00e9gedetts\u00e9get a term\u00e9k haszn\u00e1lata k\u00f6zben.<\/p>\n\n\n\n

    A usability 5 eleme<\/h2>\n\n\n\n

    1. Tanulhat\u00f3s\u00e1g<\/h3>\n\n\n\n

    A tanulhat\u00f3s\u00e1g a usability \u00f6t eleme k\u00f6z\u00fcl az egyik. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen fontos az \u00f6sszetett rendszerekn\u00e9l, hiszen megmutatja, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k milyen gyorsan k\u00e9pesek eligazodni a fel\u00fcleten. De mit tehetnek a designerek a tanulhat\u00f3s\u00e1g jav\u00edt\u00e1s\u00e1\u00e9rt?<\/p>\n\n\n\n

    A k\u00f6nny\u0171 tanulhat\u00f3s\u00e1g r\u00e9v\u00e9n lesz k\u00f6nnyen haszn\u00e1lhat\u00f3 b\u00e1rmely weboldal vagy alkalmaz\u00e1s. Ha k\u00f6nnyen tanulhat\u00f3 egy term\u00e9k haszn\u00e1lata, az seg\u00edt a felhaszn\u00e1l\u00f3knak abban, hogy a term\u00e9kkel val\u00f3 tal\u00e1lkoz\u00e1s els\u0151 pillanatait k\u00f6nnyen \u00e1tv\u00e9szelj\u00e9k, \u00e9s r\u00e1j\u00f6jjenek, mit kell tenni\u00fck.<\/p>\n\n\n\n

    Ma m\u00e1r egyre t\u00f6bbet v\u00e1rnak a felhaszn\u00e1l\u00f3k egy-egy weboldal vagy alkalmaz\u00e1s designj\u00e1t\u00f3l. K\u00e9rd\u00e9s, hogy mennyi er\u0151fesz\u00edt\u00e9st hajland\u00f3ak belefektetni abba, hogy megtanulj\u00e1k annak haszn\u00e1lat\u00e1t. Erre azonban nem lehet egy konkr\u00e9t sz\u00e1mot mondani, mert f\u00fcgg att\u00f3l, hogy mi a term\u00e9k \u00e9s kik a f\u0151 felhaszn\u00e1l\u00f3i. Minden term\u00e9k eset\u00e9n m\u00e1s a tanul\u00e1si g\u00f6rbe, viszont egy adott term\u00e9k \u00e9s haszn\u00e1l\u00f3i eset\u00e9ben lehet m\u00e9rni a tanulhat\u00f3s\u00e1got.<\/p>\n\n\n\n

    Erre hamarosan kit\u00e9r\u00fcnk, most azonban l\u00e1ssuk, hogy mi is az a tanulhat\u00f3s\u00e1g!<\/p>\n\n\n\n

    Mi az a tanulhat\u00f3s\u00e1g?<\/h4>\n\n\n\n

    A tanulhat\u00f3s\u00e1g arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy milyen k\u00f6nnyen tanulhat\u00f3 meg egy weboldal vagy alkalmaz\u00e1s haszn\u00e1lata<\/strong>. Mennyi id\u0151be telik \u00e9s mekkora er\u0151fesz\u00edt\u00e9sbe ker\u00fcl a haszn\u00e1lat elsaj\u00e1t\u00edt\u00e1sa. Minden egyes felhaszn\u00e1l\u00f3 eset\u00e9ben felrajzolhat\u00f3 egy tanul\u00e1si g\u00f6rbe. <\/p>\n\n\n\n

    Persze vannak olyan term\u00e9kek, melyek sz\u00e1mtalan funkci\u00f3val rendelkeznek, \u00edgy mindenk\u00e9ppen hossz\u00fa lesz a tanul\u00e1si g\u00f6rbe. Ilyen p\u00e9ld\u00e1ul a Photoshop vagy az Excel. Ezekn\u00e9l a rendszerekn\u00e9l az \u00faj felhaszn\u00e1l\u00f3k v\u00e9rt izzadnak m\u00e1r a legkisebb, legegyszer\u0171bb feladatok v\u00e9grehajt\u00e1sakor is. Ezzel szemben vannak k\u00f6nnyen haszn\u00e1lhat\u00f3, egyszer\u0171 alkalmaz\u00e1sok, mint amilyen mondjuk egy chat-alkalmaz\u00e1s, p\u00e9ld\u00e1ul a WhatsApp. <\/p>\n\n\n\n

    Ugyanakkor att\u00f3l, hogy egy weboldal vagy alkalmaz\u00e1s bonyolult, m\u00e9g nem jelenti azt, hogy ne lehetne tenni a k\u00f6nnyebb tanulhat\u00f3s\u00e1g\u00e9rt. Ami nem azt jelenti, hogy a kanyarokat kell lev\u00e1gni, ink\u00e1bb arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00fagy \u00e9rjenek c\u00e9lba, hogy k\u00f6zben nem lesz frusztr\u00e1ltak. A designereknek teh\u00e1t arra kell t\u00f6rekedni, hogy amennyire csak lehet, ler\u00f6vid\u00edts\u00e9k a tanul\u00e1si g\u00f6rb\u00e9t, illetve ne vegy\u00e9k el a felhaszn\u00e1l\u00f3k kedv\u00e9t a haszn\u00e1latt\u00f3l<\/strong>. Itt bizonyos technik\u00e1kr\u00f3l, inform\u00e1ci\u00f3\u00e1tad\u00e1sr\u00f3l van sz\u00f3, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3knak ne csak pr\u00f3b\u00e1lkozzanak, m\u00edg \u00f6ssze nem j\u00f6n valami.<\/p>\n\n\n\n

    Mi\u00e9rt fontos jav\u00edtani a tanulhat\u00f3s\u00e1gon?<\/h4>\n\n\n\n

    A tanulhat\u00f3s\u00e1g az\u00e9rt fontos, mert meghat\u00e1rozza, hogy h\u00e1ny felhaszn\u00e1l\u00f3 fog lemondani egy weboldal vagy alkalmaz\u00e1s haszn\u00e1lat\u00e1r\u00f3l annak bonyolults\u00e1ga miatt<\/strong>, illetve mennyien tartanak ki mellette. Mindk\u00e9t adat m\u00e9rhet\u0151: ut\u00f3bbin\u00e1l azt kell megvizsg\u00e1lni, hogy h\u00e1nyan t\u00f6lt\u00f6tt\u00e9k le az alkalmaz\u00e1sodat, \u00e9s h\u00e1nyan tartott\u00e1k meg, illetve egy adott id\u0151kereten bel\u00fcl meg is nyitott\u00e1k azt. Ez egy sz\u00e1zal\u00e9kos \u00e9rt\u00e9k lesz, melynek kapcs\u00e1n tal\u00e1n azt is \u00e9rdemes tudni, hogy a Statista adatai szerint az \u00e1tlagos h\u00e1rom h\u00f3napos megtart\u00e1si ar\u00e1ny 29 sz\u00e1zal\u00e9kos az appok k\u00f6r\u00e9ben.<\/p>\n\n\n\n

    A c\u00e9l nyilv\u00e1n az, hogy ezt az ar\u00e1nyt jav\u00edtsd, ami persze nem k\u00f6nny\u0171: kellenek hozz\u00e1 a m\u00e9r\u00e9sek, a tesztek, \u00fajratervez\u00e9s, \u00fajabb tesztek, \u00e9s persze a hib\u00e1tlan kivitelez\u00e9s. <\/p>\n\n\n\n

    A k\u00e9rd\u00e9s ami itt alapvet\u0151en felmer\u00fcl, hogy mi\u00e9rt mondanak le a felhaszn\u00e1l\u00f3k a weboldalad, web\u00e1ruh\u00e1zad vagy alkalmaz\u00e1sod haszn\u00e1lat\u00e1r\u00f3l? Mi okozza, hogy az emberek kidobj\u00e1k az appod, vagy nem l\u00e9pnek t\u00f6bbet a weboldaladra? Ezt csak a m\u00e9r\u00e9sek \u00e9s a haszn\u00e1lhat\u00f3s\u00e1gi tesztek fogj\u00e1k tudni megmondani. A felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00faton b\u00e1rhol lehetnek hib\u00e1k, melyek lemorzsol\u00f3d\u00e1st okoznak. Ezeket kell felder\u00edteni \u00e9s kik\u00fcsz\u00f6b\u00f6lni<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n

    Mi az a tanul\u00e1si g\u00f6rbe?<\/h4>\n\n\n\n

    Kor\u00e1bban is m\u00e1r eml\u00edtett\u00fck, \u00e9s a t\u00e9ma kapcs\u00e1n mindenk\u00e9ppen \u00e9rdemes n\u00e9h\u00e1ny mondatban kit\u00e9rni arra, hogy mit is \u00e9rt\u00fcnk tanul\u00e1si g\u00f6rbe alatt. A fogalmat m\u00e9g az 1800-as \u00e9vekben alkotta meg Hermann Ebbinghaus, \u00e9s azt fejezte ki, hogy mennyire neh\u00e9z az embereknek megtanulni egy feladat v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t.<\/p>\n\n\n\n

    A tanul\u00e1si g\u00f6rbe felrajzol\u00e1sa egyszer\u0171: egy szem\u00e9ly valamilyen feladatot t\u00f6bbsz\u00f6r is elv\u00e9gez, mik\u00f6zben m\u00e9rj\u00fck, hogy mennyi ideig tart neki minden alkalommal a feladat v\u00e9grehajt\u00e1sa. Akkoriban persze ezt a m\u00e9r\u00e9st els\u0151sorban az emberi agy vizsg\u00e1lat\u00e1ra haszn\u00e1lt\u00e1k, ma azonban m\u00e1r ink\u00e1bb a feladat, illetve a m\u00f6g\u00f6tte \u00e1ll\u00f3 term\u00e9k jobb megismer\u00e9se a c\u00e9l.<\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure>\n\n\n\n

    Mindenesetre az el\u0151bbiek alapj\u00e1n tal\u00e1n m\u00e1r \u00e9rthet\u0151, hogy egy bonyolult term\u00e9knek mit\u0151l lesz hossz\u00fa a tanul\u00e1si g\u00f6rb\u00e9je: a felhaszn\u00e1l\u00f3knak nyilv\u00e1n t\u00f6bbsz\u00f6r kell v\u00e9grehajtaniuk egy adott feladatot, hogy azt k\u00f6nnyed\u00e9n kivitelezz\u00e9k. <\/p>\n\n\n\n

    A tanulhat\u00f3s\u00e1g r\u00e9szei<\/h4>\n\n\n\n

    A tanulhat\u00f3s\u00e1gnak h\u00e1rom k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 vonatkoz\u00e1sa van, mely a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra fontos:<\/p>\n\n\n\n