{"id":1601,"date":"2020-11-19T16:13:17","date_gmt":"2020-11-19T15:13:17","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=1601"},"modified":"2022-01-28T07:51:18","modified_gmt":"2022-01-28T06:51:18","slug":"gamifikacio","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2020\/11\/19\/gamifikacio\/","title":{"rendered":"Mi az a gamifik\u00e1ci\u00f3? \u00c9s hogyan v\u00e1gj bele? (Friss\u00edtve, 2022.01.28.)"},"content":{"rendered":"\n

Egy alkalmaz\u00e1sn\u00e1l vagy ak\u00e1r egy weboldaln\u00e1l olykor nem csak az a c\u00e9l, hogy j\u00f3l lehessen haszn\u00e1lni, hanem az is, hogy \u00e9lvezetes \u00e9s sz\u00f3rakoztat\u00f3 legyen a haszn\u00e1lata, mint egy j\u00f3 j\u00e1t\u00e9k\u00e9. Itt l\u00e9p be a k\u00e9pbe a gamification.<\/strong> (2022.01.28. – Egy \u00faj fejezettel b\u0151v\u00edtett\u00fcnk: Mi az a white hat \u00e9s black hat gamifik\u00e1ci\u00f3?<\/a>)<\/em><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

Az, hogy j\u00e1t\u00e9k-elemeket illeszt\u00fcnk egy alapvet\u0151en nem j\u00e1t\u00e9k-alap\u00fa kontextusba, nem igaz\u00e1n \u00faj dolog: 2016-os, gamifik\u00e1ci\u00f3r\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 bejegyz\u00e9s\u00fcnkben azt \u00edrtuk, hogy n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge az elm\u00falt p\u00e1r \u00e9vben kezdett meredek emelked\u00e9sbe. Mostanra m\u00e1r b\u0151ven elterjedt \u00e9s n\u00e9pszer\u0171v\u00e9 v\u00e1lt a gamifik\u00e1ci\u00f3, azaz j\u00e1t\u00e9kos\u00edt\u00e1s. De ha m\u00e9g nem tudod pontosan, mir\u0151l is van sz\u00f3, akkor olvass tov\u00e1bb!<\/p>\n\n\n\n

Mi az a gamification?<\/h2>\n\n\n\n

A gamifik\u00e1ci\u00f3 koncepci\u00f3ja arra \u00e9p\u00fcl, hogy az emberek szeretnek j\u00e1tszani, versenyezni \u00e9s im\u00e1dnak nyerni. Ha valaki j\u00f3l j\u00e1t\u00e9kos\u00edt egy alkalmaz\u00e1st, akkor azzal jelent\u0151s m\u00e9rt\u00e9kben jav\u00edtja a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9nyt, mik\u00f6zben er\u0151s\u00edti a felhaszn\u00e1l\u00f3i aktivi\u00e1tst \u00e9s n\u00f6veli a konverzi\u00f3s ar\u00e1nyt.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

De mi\u00e9rt is javul a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny a j\u00e1t\u00e9k-elemek bevet\u00e9s\u00e9vel? Az eg\u00e9sz nagyon egyszer\u0171: szeretj\u00fck a j\u00e1t\u00e9kokat, mert \u00f6r\u00f6met okoznak. Az embereket vonzza a verseny, ott van benn\u00fck a k\u00edv\u00e1ncsis\u00e1g, c\u00e9ljuk a siker. A probl\u00e9mamegold\u00e1s, a kih\u00edv\u00e1sok, a felfedez\u00e9s \u00e9s az elmer\u00fcl\u00e9s valamiben, olyan elemek, melyek beilleszthet\u0151k egy alapvet\u0151en nem j\u00e1t\u00e9k-alap\u00fa k\u00f6rnyezetbe is a j\u00e1t\u00e9k r\u00e9v\u00e9n, \u00e9s \u00e9lvezetesebb\u00e9 teszik az \u00e9lm\u00e9nyt.<\/p>\n\n\n\n

Amikor p\u00e9ld\u00e1ul a McDonald\u2019s gamifik\u00e1lta, azaz j\u00e1t\u00e9kos\u00edtotta 1300 brit \u00fczlet\u00e9nek alkalmazottai sz\u00e1m\u00e1ra a tanul\u00e1si folyamatot, akkor 145 ezerszer t\u00f6bben haszn\u00e1lt\u00e1k az els\u0151 \u00e9vben a rendszert, annak ellen\u00e9re, hogy az nem volt k\u00f6telez\u0151.<\/p>\n\n\n\n

A j\u00e1t\u00e9kelemek arra \u00e9p\u00edtenek, hogy az emberek v\u00e1gynak az elismer\u00e9sre. Ez\u00e9rt a gamification \u00e1ltal k\u00edn\u00e1lt pozit\u00edv meger\u0151s\u00edt\u00e9s rendk\u00edv\u00fcl er\u0151s motiv\u00e1l\u00f3 t\u00e9nyez\u0151 sz\u00e1mukra. A felhaszn\u00e1l\u00f3k kellemesen meglep\u0151dnek, amikor v\u00e1ratlan jutalmakat kapnak olyan feladatok elv\u00e9gz\u00e9s\u00e9\u00e9rt, melyeket eredetileg csak gyorsan \u00e9s k\u00f6telez\u0151en letudand\u00f3 dolognak tartottak.<\/p>\n\n\n\n

A jutalom pedig arra b\u00e1tor\u00edtja \u0151ket, hogy fokozz\u00e1k er\u0151fesz\u00edt\u00e9seiket azon feladatok elv\u00e9gz\u00e9se sor\u00e1n, melyek eredetileg unalmasnak t\u0171ntek. Lehet ez egy v\u00e1s\u00e1rl\u00e1s, r\u00e9szv\u00e9tel egy besz\u00e9lget\u00e9sben, vagy ak\u00e1r egy fel\u00fclet haszn\u00e1lat\u00e1nak a megtanul\u00e1sa.<\/p>\n\n\n\n

Miut\u00e1n a felhaszn\u00e1l\u00f3 elv\u00e9gzett egy feladatot, a jutalom seg\u00edt neki kompenz\u00e1lni azon negat\u00edv \u00e9lm\u00e9nyek a hat\u00e1s\u00e1t, melyek a hasonl\u00f3 feladatok elv\u00e9gz\u00e9s\u00e9hez kapcsol\u00f3dtak. Az elismer\u00e9s miatt a felhaszn\u00e1l\u00f3 el\u00e9gedetten t\u00e1vozik, \u00e9s pozit\u00edv eml\u00e9keket kapcsol az \u00e9lm\u00e9nyhez.<\/p>\n\n\n\n

Egy \u00fajabb p\u00e9lda a Nike lehet, mely k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le d\u00edjakat osztott a felhaszn\u00e1l\u00f3knak az\u00e9rt, ha r\u00e9szt vettek bizonyos feladatokban \u00e9s kih\u00edv\u00e1sokban, melyekkel a Nike Plus Running alkalmaz\u00e1sban tal\u00e1lkozhattak. Az emberek \u00edgy v\u00e1ltak egyszer\u0171 felhaszn\u00e1l\u00f3kb\u00f3l igazi gy\u0151ztesekk\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

\"A
A Duolingo is a gamificationre \u00e9p\u00edt<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

A gamification azonban nem csak azt jelenti, hogy tal\u00e1ljunk ki k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le d\u00edjakat \u00e9s ranglist\u00e1kat. Sokkal ink\u00e1bb arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy alaposan meg kell tervezni a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00fatvonalat. A j\u00e1t\u00e9kok egy t\u00f6rt\u00e9netr\u0151l sz\u00f3lnak, egy mag\u00e1val ragad\u00f3 \u00fatr\u00f3l, mely \u00e9lm\u00e9nyt jelent a j\u00e1t\u00e9kosnak.<\/p>\n\n\n\n

A j\u00f3 j\u00e1t\u00e9kokhoz kell a j\u00f3 sztori, a t\u00f6rt\u00e9netben szerepelnie kell egy h\u0151snek, feladatoknak, melyeket v\u00e9gre kell hajtania, \u00e9s a jutalmaknak, melyeket meg lehet szerezni. Ennek a fel\u00e9p\u00edt\u00e9snek az alkalmaz\u00e1s\u00e1val vil\u00e1gos c\u00e9lokat adhatsz a felhaszn\u00e1l\u00f3knak, mik\u00f6zben azt is folyamatosan jelzed sz\u00e1mukra, hogy merre tartanak.<\/p>\n\n\n\n

A Code Academy egy j\u00f3 p\u00e9lda arra, hogyan m\u0171k\u00f6dik ez a megold\u00e1s: a weboldal att\u00f3l f\u00fcgg\u0151en k\u00edn\u00e1l \u00fatvonalakat a felhaszn\u00e1l\u00f3knak, hogy milyen eLearning kurzuson akarnak r\u00e9szt venni. Mutatja az utat, melyen elindultak, a kurzus v\u00e1rhat\u00f3 id\u0151tartam\u00e1t, \u00e9s hogy milyen jutalomra sz\u00e1m\u00edthatnak a kurzus elv\u00e9gz\u00e9sekor. A felhaszn\u00e1l\u00f3k pedig \u00e9rt\u00e9kelik a t\u00f6rt\u00e9neteket \u00e9s azt az \u00e9lm\u00e9nyt, melyet a vil\u00e1gos c\u00e9lok \u00e9s az egyszer\u0171s\u00e9g k\u00edn\u00e1l.<\/p>\n\n\n\n

A j\u00e1t\u00e9kelemek megjelen\u00edt\u00e9se teh\u00e1t sz\u00f3rakoztat\u00f3v\u00e1, \u00e9rthet\u0151bb\u00e9, \u00e9lvezetesebb\u00e9 teszi a weboldalad vagy az alkalmaz\u00e1sod. Fontos ugyanakkor, hogy a gamifik\u00e1ci\u00f3 nem \u00f6nmag\u00e1ban vett c\u00e9l, hanem egy eszk\u00f6z arra, hogy hat\u00e1st gyakorolj a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gedre \u00e9s jav\u00edtsd a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9nyt. Annak nincs \u00e9rtelme, hogy csup\u00e1n dekorat\u00edv elemk\u00e9nt jelenjen meg, melynek nincs val\u00f3di c\u00e9lja. \u00cdgy nem fog jav\u00edtani az aktivit\u00e1son, nem fogja megtartani az appodban vagy a weboldaladon a felhaszn\u00e1l\u00f3kat.<\/p>\n\n\n\n

Emellett azt sem szabad figyelmen k\u00edv\u00fcl hagyni, hogy a gamification nem minden esetben m\u0171k\u00f6dik, el is lehet rontani. P\u00e9ld\u00e1ul egy olyan j\u00e1t\u00e9k, ami t\u00fals\u00e1gosan nagy kih\u00edv\u00e1st jelent a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra, esetleg zavarba ejti \u0151ket, csak frusztr\u00e1ci\u00f3t eredm\u00e9nyez. De az is gondot jelent, ha olyan dolgokat gamifik\u00e1lsz, melyeket a felhaszn\u00e1l\u00f3id nem tartanak fontosnak, nem \u00e9rdekli \u0151ket. De mit\u0151l lesz j\u00f3 a gamifik\u00e1ci\u00f3?<\/p>\n\n\n\n

A gamifik\u00e1ci\u00f3 h\u00e1rom eleme<\/h2>\n\n\n\n

A gamification h\u00e1rom alapvet\u0151 elemre \u00e9p\u00fcl: a c\u00e9lokra, a jutalmakra \u00e9s a versenyre<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n

C\u00e9lok<\/h4>\n\n\n\n

A c\u00e9lok<\/strong>n\u00e1l fontos, hogy vil\u00e1gosan fogalmazd meg \u0151ket, pontosan meghat\u00e1rozott m\u00e9rf\u00f6ldk\u00f6veket \u00e1ll\u00edts fel a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra. Ezek mutatj\u00e1k meg sz\u00e1mukra, hogy mit is kell el\u00e9rni\u00fck ahhoz, hogy jutalmat kapjanak.<\/p>\n\n\n\n

Jutalmak<\/h4>\n\n\n\n

A jutalmak<\/strong> biztos\u00edtj\u00e1k a pozit\u00edv meger\u0151s\u00edt\u00e9st, ami rendk\u00edv\u00fcl fontos t\u00e9nyez\u0151 az ember sz\u00e1m\u00e1ra. Amikor jutalmat kapunk, akkor boldognak \u00e9s kev\u00e9sb\u00e9 stresszesnek \u00e9rezz\u00fck magunkat, m\u00e9gpedig a dopaminnak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en, mellyel az agyunk jutalmaz minket.<\/p>\n\n\n\n

Verseny<\/h4>\n\n\n\n

V\u00e9g\u00fcl a verseny<\/strong> az\u00e9rt sz\u00fcks\u00e9ges minden j\u00f3l tervezett gamifik\u00e1ci\u00f3s \u00e9lm\u00e9nyn\u00e9l, mivel jobb teljes\u00edtm\u00e9nyre sarkallja a r\u00e9szvev\u0151ket. Hab\u00e1r ezek a t\u00e9nyez\u0151k egyszer\u0171nek t\u0171nnek, egy j\u00f3 gamification l\u00e9trehoz\u00e1sa m\u00e9gis \u00f3ri\u00e1si kih\u00edv\u00e1s. \u00dagyhogy, ha belev\u00e1gsz, ne sajn\u00e1ld r\u00e1 az id\u0151t.<\/p>\n\n\n\n

Milyen eszk\u00f6z\u00f6ket haszn\u00e1lhatsz gamifik\u00e1ci\u00f3ra?<\/h2>\n\n\n\n

Az egyik strat\u00e9gia, ha kih\u00edv\u00e1sok<\/strong> el\u00e9 \u00e1ll\u00edtod a felhaszn\u00e1l\u00f3kat. Ez jelenik meg az olyan e-tanul\u00e1si appokn\u00e1l, mint amilyen a Duolingo is. Az alkalmaz\u00e1s pontokat ad a kih\u00edv\u00e1sok teljes\u00edt\u00e9s\u00e9\u00e9rt \u00e9s a napi gyakorl\u00e1smennyis\u00e9g\u00e9rt.<\/p>\n\n\n\n

A felhaszn\u00e1l\u00f3idat azzal is megfoghatod, ha az alkalmaz\u00e1son bel\u00fcli p\u00e9nzzel vagy pontokkal jutalmazod<\/strong> \u0151ket, melyet a fejl\u0151d\u00e9s\u00e9rt szerezhetnek meg. A p\u00e9nznek itt k\u00e9t szerepe van: mutatja a felhaszn\u00e1l\u00f3 el\u00e9rt helyzet\u00e9t, valamint bev\u00e1lthat\u00f3 valamilyen jutalomra ak\u00e1r digit\u00e1lis, ak\u00e1r fizikai form\u00e1ban. P\u00e9ld\u00e1ul a Reddit olyan pontrendszert haszn\u00e1l, ami nem csak egy poszt min\u0151s\u00e9g\u00e9t jelzi, hanem azt is, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3 mennyivel j\u00e1rult hozz\u00e1 a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9ghez.<\/p>\n\n\n\n

A pecs\u00e9tek \u00e9s matric\u00e1k<\/strong> azt a c\u00e9lt szolg\u00e1lj\u00e1k, hogy jelezz\u00e9k, a felhaszn\u00e1l\u00f3i el\u00e9rt valami dics\u00e9retre m\u00e9lt\u00f3 eredm\u00e9nyt, illetve a siker \u00e9rz\u00e9s\u00e9t k\u00edn\u00e1lj\u00e1k a r\u00e9sztvev\u0151knek. Fontos, hogy jelent\u0151s m\u00e9rf\u00f6ldk\u00f6veket \u00e1ll\u00edts a felhaszn\u00e1l\u00f3k el\u00e9 \u00fagy, hogy ezeknek a d\u00edjaknak legyen jelent\u0151s\u00e9g\u00fck.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Mivel az emberek k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi l\u00e9nyek, ez\u00e9rt fontos nekik a t\u00e1rsadalmi elismerts\u00e9g, ami egy kis versennyel p\u00e1rosul. Ez\u00e9rt haszn\u00e1lnak sokszor ranglist\u00e1kat<\/strong> a j\u00e1t\u00e9kokban, ak\u00e1r az appok gamifik\u00e1ci\u00f3j\u00e1ban. De amennyiben k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi interakci\u00f3k<\/strong> is megjelennek a gamifik\u00e1ci\u00f3s strat\u00e9gi\u00e1dban, az tov\u00e1bb jav\u00edt a felhaszn\u00e1l\u00f3k aktivit\u00e1s\u00e1n. Az Endomondo p\u00e9ld\u00e1ul egy olyan k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi fitnesz alkalmaz\u00e1s, mely lehet\u0151v\u00e9 teszi a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra, hogy reag\u00e1ljanak m\u00e1s felhaszn\u00e1l\u00f3k eredm\u00e9nyeire \u00e9s teljes\u00edtm\u00e9ny\u00e9re.<\/p>\n\n\n\n

Hasznosak a halad\u00e1st jelz\u0151 s\u00e1vok<\/strong>, \u00e9rt\u00e9kek jelz\u00e9se is, ugyanis az emberek szeretik l\u00e1tni, hogy mennyit jutottak el\u0151re, ugyanakkor az kellemetlen \u00e9rz\u00e9s sz\u00e1mukra, ha valami befejezetlen. Egy h\u00e1romnegyed r\u00e9szn\u00e9l \u00e1ll\u00f3 halad\u00e1st jelz\u0151 s\u00e1v ideges\u00edti \u0151ket, \u00e9s arra \u00f6szt\u00f6nzi, hogy tov\u00e1bb haszn\u00e1lj\u00e1k az appot.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Friss\u00edt\u00e9s, 2021.11.16.:<\/em><\/p>\n\n\n\n

N\u00e9h\u00e1ny lehet\u0151s\u00e9g, hogyan jelenhet meg a gamifik\u00e1ci\u00f3 a weboldaladon<\/h2>\n\n\n\n

A gamifik\u00e1ci\u00f3 t\u00f6bbf\u00e9le m\u00f3don is megjelenhet a weboldaladon vagy a marketingtartalmaidban. Hogy milyen megold\u00e1st v\u00e1lasztasz, az f\u00fcgg a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gedt\u0151l, att\u00f3l, hogy mire reag\u00e1lnak a legjobban. A l\u00e9nyeg, hogy felkeltsd az emberek figyelm\u00e9t, \u00e9s azt\u00e1n meg is tartsd. \u00cdme, n\u00e9h\u00e1ny bev\u00e1lt m\u00f3dszer gamifik\u00e1ci\u00f3ra:<\/p>\n\n\n\n

Hozz l\u00e9tre igazi j\u00e1t\u00e9k\u00e9lm\u00e9nyt!<\/h4>\n\n\n\n

Amikor gamifik\u00e1ci\u00f3val k\u00eds\u00e9rletezel a weboldaladon, akkor nem musz\u00e1j ezt rejtegetned, m\u00e9lyen bele\u00e1gyaznod a tartalomba. Egyszer\u0171en csak k\u00e9sz\u00edtesz egy j\u00e1t\u00e9kot, amivel a l\u00e1togat\u00f3k j\u00e1tszani tudnak a weboldaladon. Val\u00f3di sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9pes j\u00e1t\u00e9kra kell gondolni, melyet a weboldaladon kereszt\u00fcl el\u00e9rhetnek a felhaszn\u00e1l\u00f3k.<\/p>\n\n\n\n

Ez persze k\u00f6lts\u00e9ges lehet, \u00edgy ha nincs olyan komoly b\u00fcdzs\u00e9d, hogy lefejlessz egy j\u00e1t\u00e9kot, akkor valami egyszer\u0171bbel is pr\u00f3b\u00e1lkozhatsz. Tal\u00e1n Te is tal\u00e1lkozt\u00e1l m\u00e1r olyan megold\u00e1ssal, ahol p\u00e9ld\u00e1ul a kapar\u00f3s sorsjegyekhez hasonl\u00f3an a weboldal fel\u00fclet\u00e9n lehet kaparni az eg\u00e9r vagy az ujjad seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel.<\/p>\n\n\n\n

H\u0171s\u00e9gprogram<\/h4>\n\n\n\n

Mint tudjuk, a legolcs\u00f3bban a h\u0171s\u00e9ges vev\u0151idnek tudsz \u00fajabb term\u00e9keket vagy szolg\u00e1ltat\u00e1sokat eladni, ez\u00e9rt \u00e9rdemes ezt a k\u00f6rt elk\u00f6telezett\u00e9 tenni. Haszn\u00e1lhatsz jutalmakat, melyek a vev\u0151ket t\u00f6rzsv\u00e1s\u00e1rl\u00f3kk\u00e1 teszi. <\/p>\n\n\n\n

Jutalmat adhatsz a l\u00e1togat\u00f3knak az\u00e9rt, ha megosztj\u00e1k a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ban valamely tartalmadat, vagy hozz\u00e1sz\u00f3lnak egy bejegyz\u00e9sedhez, v\u00e9lem\u00e9nyt mondanak, \u00e9rt\u00e9kelnek egy term\u00e9ket. De amivel szinte mindenhol tal\u00e1lkozol: jutalmat adhatsz az\u00e9rt, ha v\u00e1s\u00e1rolnak t\u0151led valamit. Ez lehet egyszer\u0171en jutalompont is, amit a k\u00f6vetkez\u0151 v\u00e1s\u00e1rl\u00e1skor bev\u00e1lthatnak, vagy egy sz\u00e1zal\u00e9kos \u00e1rengedm\u00e9ny.<\/p>\n\n\n\n

Mivel ez t\u00e9nyleg egy el\u00e9g h\u00e9tk\u00f6znapi megold\u00e1s, ez\u00e9rt \u00e9rdemes odafigyelni a r\u00e9szletekre, valami eredetis\u00e9get belevinni a jutalomrendszerbe. M\u00e1sr\u00e9szt olyan jutalmat k\u00edn\u00e1lj sz\u00e1mukra, melyet csak n\u00e1lad \u00e9rhetnek el. Emellett fontos, hogy pontosan inform\u00e1ld \u0151ket, hogy mikor, mekkora jutalmat kaphatnak. Ahhoz pedig, hogy ne fulladjon unalomba a jutalomrendszer, n\u00e9ha ind\u00edts extra akci\u00f3kat a legakt\u00edvabb felhaszn\u00e1l\u00f3knak.<\/p>\n\n\n\n

Versenyek, d\u00edjak, jutalmak<\/h4>\n\n\n\n

A legegyszer\u0171bb gamifik\u00e1ci\u00f3 a versenyek ind\u00edt\u00e1sa. \u0150si m\u00f3dja ez a marketingben az inform\u00e1ci\u00f3k gy\u0171jt\u00e9s\u00e9nek az \u00fcgyfelekr\u0151l. Ind\u00edthatsz p\u00e9ld\u00e1ul olyan versenyt, amibe \u00fagy lehet besz\u00e1llni, ha megosztja a felhaszn\u00e1l\u00f3 valamely k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia posztodat, vagy egy ismer\u0151s\u00e9t a k\u00f6vet\u0151dd\u00e9 teszi. <\/p>\n\n\n\n

A versenyek \u00f6nmagukban izgalmasak sokak sz\u00e1m\u00e1ra, \u00e9s \u00f6r\u00f6mmel vesznek r\u00e9szt benne. Ami fontos, hogy a d\u00edj olyan legyen, ami felkelti a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s\u00e9t<\/strong>. Emellett, ha elind\u00edtasz egy versenyt, akkor kelts k\u00f6r\u00fcl\u00f6tte min\u00e9l nagyobb h\u00edrver\u00e9st. Ha pedig megvan a nyertes, akkor azt is tedd k\u00f6zz\u00e9, sz\u00e1nj r\u00e1 n\u00e9h\u00e1ny blogbejegyz\u00e9st, vide\u00f3t \u00e9s k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia posztot. Ez mutatja a t\u00f6bbieknek, hogy van \u00e9rtelme r\u00e9szt venni a versenyeidben.<\/p>\n\n\n\n

Hagyd versenyezni a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged!<\/h4>\n\n\n\n

A legt\u00f6bb ember valamilyen szinten verseng\u0151. Ha olyan helyzetbe ker\u00fclnek, ahol verseny alakul ki, akkor k\u00e9nyszert \u00e9reznek arra, hogy felvegy\u00e9k a keszty\u0171t \u00e9s \u0151k is besz\u00e1lljanak. Csak meg kell teremtened a helyzetet, ahol kialakul a verseny a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged tagjai k\u00f6z\u00f6tt. <\/p>\n\n\n\n

Ez a t\u00edpus\u00fa gamifik\u00e1ci\u00f3 annyiban k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik az el\u0151z\u0151t\u0151l, hogy nem is kell komoly d\u00edjakat \u00e9s jutalmakat osztani, sokszor el\u00e9g virtu\u00e1lisan nyertest hirdetni. Erre \u00e9p\u00edt sok tanul\u00e1ssal, sporttal kapcsolatos alkalmaz\u00e1s. Persze adott esetben ilyenkor is sz\u00fcks\u00e9g lehet d\u00edjakra a motiv\u00e1ci\u00f3 fokoz\u00e1sa \u00e9rdek\u00e9ben. <\/p>\n\n\n\n

Ami fontos, hogy lehet\u0151v\u00e9 kell tenned a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra az el\u00e9rt eredm\u00e9nyeik k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1s megoszt\u00e1s\u00e1t, ahogy a fejl\u0151d\u00e9s\u00fck, el\u0151rehalad\u00e1suk folyamatos nyomon k\u00f6vet\u00e9s\u00e9t is a t\u00f6bbiekhez k\u00e9pest.<\/p>\n\n\n\n

Friss\u00edt\u00e9s, 2022.01.28.:<\/em><\/p>\n\n\n\n

Mi az a white hat \u00e9s black hat gamifik\u00e1ci\u00f3?<\/h2>\n\n\n\n

A gamifik\u00e1ci\u00f3r\u00f3l eddig elmondottakat egy kicsit jobban is \u00e1rnyalhatjuk. Yu-kai Chou a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00f6szt\u00f6nz\u0151ket k\u00e9t csoportra osztja: a black hat \u00e9s a white hat \u00f6szt\u00f6nz\u0151kre. Mint a nev\u00fckb\u0151l tal\u00e1n m\u00e1r sejthet\u0151, az egyik ink\u00e1bb a „s\u00f6t\u00e9t”, negat\u00edv m\u00f3dszereket jel\u00f6li, m\u00edg a m\u00e1sikhoz a pozit\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151k tartoznak. Mindkett\u0151nek megvannak az el\u0151nyeik \u00e9s a h\u00e1tr\u00e1nyaik.<\/p>\n\n\n\n

A pozit\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151k<\/h4>\n\n\n\n

A white hat (feh\u00e9rkalapos) \u00f6szt\u00f6nz\u0151k olyan pozit\u00edv motiv\u00e1torok, melyek az aktivit\u00e1st a felhaszn\u00e1l\u00f3 meger\u0151s\u00edt\u00e9s\u00e9vel n\u00f6velik. A felhaszn\u00e1l\u00f3 ezek \u00e1ltal sikeresebbnek \u00e9rzi mag\u00e1t, mivel meg tudja mutatni a k\u00e9pess\u00e9geit vagy kifejezheti kreativit\u00e1s\u00e1t. <\/p>\n\n\n\n

Sok j\u00e1t\u00e9k arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy a j\u00e1t\u00e9kos a h\u0151s, akinek meg kell mentenie a pusztul\u00e1st\u00f3l vil\u00e1got. A j\u00e1t\u00e9kos ilyenkor valami nagyobbnak a r\u00e9szek\u00e9nt abban seg\u00edt, hogy a dolgok jobb\u00e1 v\u00e1ljanak.<\/p>\n\n\n\n

Ilyen \u00f6szt\u00f6nz\u0151vel azonban nem csak a sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9pes j\u00e1t\u00e9kokban tal\u00e1lkozhatsz, hanem az \u00e9letben is. P\u00e9ld\u00e1ul a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le non-profit weboldalakat \u00e9s f\u00f3rumokat, mint mondjuk a Wikipedia, \u00f6nk\u00e9ntes felhaszn\u00e1l\u00f3k seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel m\u0171k\u00f6dtetik.<\/p>\n\n\n\n

Ez az \u00f6szt\u00f6nz\u0151 akkor jelenik meg, ha olyan nagyobb c\u00e9lt k\u00edn\u00e1lsz az embereknek, mely inspir\u00e1lja \u0151ket. Teh\u00e1t, ha a term\u00e9kednek vagy ak\u00e1r a weboldaladnak van egy komolyabb, ak\u00e1r nemes c\u00e9lja, mely \u00e1ltal jobb\u00e1 v\u00e1lik a vil\u00e1g, vagy az is el\u00e9g, ha csak seg\u00edt a t\u00f6bbi embernek. Ilyenkor a felhaszn\u00e1l\u00f3k hinni akarnak benne, r\u00e9szesei akarnak lenni, \u00e9s ez\u00e9rt bizonyos \u00e1ldozatot is hajland\u00f3ak hozni.<\/p>\n\n\n\n

A pozit\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151kre jellemz\u0151, hogy hossz\u00fa t\u00e1von hat\u00e9konyan m\u0171k\u00f6dnek, nem s\u00fcrgetik a felhaszn\u00e1l\u00f3t, hanem m\u00e9ly elk\u00f6telezetts\u00e9get alak\u00edtanak ki benne, mely sok\u00e1ig \u00e9rezteti hat\u00e1s\u00e1t. Ugyanakkor a h\u00e1tr\u00e1nyuk az, hogy mivel nincs azonnali k\u00e9sztet\u00e9s a besz\u00e1ll\u00e1sra, a c\u00e9l pedig el\u00e9g t\u00e1voli, ez\u00e9rt sok embern\u00e9l megjelenik a halogat\u00e1s: f\u00e9lreteszik a dolgot, hogy majd valamikor k\u00e9s\u0151bb teszik jobb\u00e1 a vil\u00e1got, seg\u00edtenek a t\u00f6bbi embernek, stb. Itt l\u00e9pnek be a k\u00e9pbe a black hat \u00f6szt\u00f6nz\u0151k.<\/p>\n\n\n\n

A negat\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151k<\/h4>\n\n\n\n

A white hat motiv\u00e1torok a felhaszn\u00e1l\u00f3i aktivit\u00e1st az emberek „manipul\u00e1l\u00e1s\u00e1val” fokozz\u00e1k. A manipul\u00e1ci\u00f3 itt azt jelenti, hogy r\u00e1veszik a felhaszn\u00e1l\u00f3t, hogy gyorsan, \u00e9s persze kell\u0151 megfontol\u00e1s, t\u00fal sok gondolkod\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl hajtson v\u00e9gre valamilyen cselekv\u00e9st.<\/p>\n\n\n\n

Az egyik ide tartoz\u00f3 \u00f6szt\u00f6nz\u0151 a megj\u00f3solhatatlans\u00e1g. Ez jellemz\u0151 b\u00e1rmilyen szerencsej\u00e1t\u00e9kra, melyn\u00e9l a j\u00e1t\u00e9kosok annak ellen\u00e9re leragadnak – nem tudj\u00e1k azt abbahagyni -, hogy folyamatosan p\u00e9nzt vesz\u00edtenek. Ilyenkor a megj\u00f3solhatatlans\u00e1g \u00e9rv\u00e9nyes\u00fcl, hiszen fenn\u00e1ll a lehet\u0151s\u00e9ge, hogy nyerhetnek, csak \u00e9pp nem tudj\u00e1k, mikor.<\/p>\n\n\n\n

Egy m\u00e1sik \u00f6szt\u00f6nz\u0151 a vesztes\u00e9gt\u0151l val\u00f3 f\u00e9lelem. Ide tartoznak a m\u00e1r j\u00f3l ismert visszasz\u00e1ml\u00e1l\u00f3k, melyek azt \u00fczenik a felhaszn\u00e1l\u00f3nak, hogy ha nem l\u00e9p id\u0151ben, akkor valamilyen vesztes\u00e9get fog elszenvedni, mivel kihagy egy j\u00f3 lehet\u0151s\u00e9get. Ami csak most \u00e9s csak nekik el\u00e9rhet\u0151, de csak korl\u00e1tozott ideig.<\/p>\n\n\n\n

Az ilyen negat\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151k teh\u00e1t hat\u00e9konyan r\u00e1 tudj\u00e1k venni az embereket a gyors cselekv\u00e9sre. A hat\u00e9konys\u00e1guk azonban csak r\u00f6vid t\u00e1von \u00e9rv\u00e9nyes\u00fcl: nem lehet egy sz\u00e1ml\u00e1l\u00f3t t\u00f6bb h\u00f3napos id\u0151tartamra be\u00e1ll\u00edtani, vagy nem lehet minden nap \u00faj sz\u00e1ml\u00e1l\u00f3t el\u0151kapni, mert komolytalann\u00e1 v\u00e1lik az emberek sz\u00e1m\u00e1ra. <\/p>\n\n\n\n

R\u00e1ad\u00e1sul az a vesz\u00e9ly is fenn\u00e1ll, hogy mivel a negat\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151k stresszt \u00e9s csal\u00f3d\u00e1st okoznak az emberek, ez\u00e9rt \u0151k a term\u00e9k \u00e9s a c\u00e9g ellen fordulhatnak. \u00d3vatosan kell teh\u00e1t vel\u00fck b\u00e1nni, de a leghat\u00e9konyabb megold\u00e1s az, ha a pozit\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151 mell\u00e9 egy kis negat\u00edv \u00f6szt\u00f6nz\u0151t is t\u00e1rs\u00edtunk, hogy megadjuk a kezd\u0151 l\u00f6k\u00e9st.<\/p>\n\n\n\n

Hogyan kombin\u00e1lhat\u00f3 a white hat \u00e9s black hat \u00f6szt\u00f6nz\u0151k?<\/h4>\n\n\n\n

A felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra fel kell mutatni egy komoly c\u00e9lt, ugyanakkor egy olyan \u00f6szt\u00f6nz\u0151t is el\u0151 lehet venni, melynek hat\u00e1s\u00e1ra r\u00f6vid id\u0151n bel\u00fcl megteszik az els\u0151 l\u00e9p\u00e9st. <\/p>\n\n\n\n

Teh\u00e1t, ha p\u00e9ld\u00e1ul azt szeretn\u00e9nk el\u00e9rni, hogy az emberek k\u00f6zz\u00e9tegyenek egy \u00e9rt\u00e9kel\u00e9st, akkor ott az lehet a nemes c\u00e9l, hogy a t\u00f6bbi embert seg\u00edtik a t\u00e1j\u00e9koztat\u00e1ssal. Ezt lehet kombin\u00e1lni azzal, hogy a n\u00e9h\u00e1ny \u00e9rt\u00e9kel\u0151nek, vagy a leghasznosabb \u00e9rt\u00e9kel\u00e9st \u00edr\u00f3nak adunk valami jutalmat. Ilyenkor az emberek nem csak azt \u00e9rzik, hogy seg\u00edtenek m\u00e1soknak, hanem a nyerem\u00e9ny miatti izgalom hat\u00e1s\u00e1ra az els\u0151 l\u00e9p\u00e9st is megteszik.<\/p>\n\n\n\n

De az is ide tartozik, ha p\u00e9ld\u00e1ul jutalompontok szerz\u00e9s\u00e9re csak egy bizonyos id\u0151korl\u00e1t \u00e1ll a rendelkez\u00e9sre. Teh\u00e1t mondjuk egy adott id\u0151pontig kell egy komoly c\u00e9l \u00e9rdek\u00e9ben cselekedni, p\u00e9ld\u00e1ul belev\u00e1gni a szelekt\u00edv hullad\u00e9kgy\u0171jt\u00e9sbe, mert csak \u00edgy kaphat a felhaszn\u00e1l\u00f3 b\u00f3nuszpontot. Itt a j\u00f3 \u00fcgy \u00e9rdek\u00e9ben cselekv\u00e9s \u00f6sszekapcsol\u00f3dik a s\u00fcrget\u00e9ssel, \u00edgy az emberek nagyobb val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel l\u00e9pni fognak.<\/p>\n\n\n\n

Milyen probl\u00e9m\u00e1k lehetnek a gamifik\u00e1ci\u00f3val?<\/h2>\n\n\n\n

Ahogy telnek az \u00e9vek, \u00fagy tal\u00e1lkozunk egyre t\u00f6bb olyan alkalmaz\u00e1ssal, ahol kihaszn\u00e1lj\u00e1k a fejleszt\u0151k a gamifik\u00e1ci\u00f3 ny\u00fajtotta el\u0151ny\u00f6ket. Ugyanakkor a n\u00e9pszer\u0171s\u00e9g n\u00f6veked\u00e9s\u00e9vel p\u00e1rhuzamosan egyre t\u00f6bb hib\u00e1val is lehet tal\u00e1lkozni, legink\u00e1bb abb\u00f3l k\u00f6vetkez\u0151en, hogy a gamifik\u00e1ci\u00f3t csak a gamifik\u00e1ci\u00f3 kedv\u00e9\u00e9rt haszn\u00e1lj\u00e1k, nem igaz\u00e1n indokolja semmi egy\u00e9b. N\u00e9zz\u00fck teh\u00e1t, hogy Lorenzo Doremi megfigyel\u00e9si alapj\u00e1n<\/a>, melyek a tipikus probl\u00e9m\u00e1k a gamifik\u00e1ci\u00f3val!<\/p>\n\n\n\n

A haszn\u00e1lhatatlan „kreat\u00edv” interakci\u00f3k lelass\u00edtj\u00e1k a feladat v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t<\/h4>\n\n\n\n

Haszn\u00e1lhatatlan interakci\u00f3k megjelennek mind az appokban, mind pedig a weboldalakon. Egy p\u00e9lda erre, amikor egy gombra nem egyszer\u0171en kattintani kell, hanem lenyomva tartani<\/strong>. Ami nagyszer\u0171 a fejleszt\u0151i j\u00e1rtass\u00e1gunk bemutat\u00e1s\u00e1ra, ugyanakkor a felhaszn\u00e1l\u00f3kat rettent\u0151 m\u00e9rt\u00e9kben zavarhatja. <\/p>\n\n\n\n

Egy m\u00e1sik p\u00e9lda, amikor a telefont t\u00f6bbsz\u00f6r meg kell r\u00e1zni<\/strong>, hogy el\u00e9rj\u00fck a k\u00edv\u00e1nt hat\u00e1st. Ez nem csak haszontalan, de zavarba ejt\u0151 gamifik\u00e1ci\u00f3s megold\u00e1s, hiszen nyilv\u00e1nos helyen egy kicsit fur\u00e1n veszi ki mag\u00e1t, amikor a felhaszn\u00e1l\u00f3 \u0151r\u00fclt m\u00f3don r\u00e1zogatja a telefonj\u00e1t. El\u00e9g lenne egy egyszer\u0171 gombnyom\u00e1s.<\/p>\n\n\n\n

Meg kell \u00e9rteni, mikor van sz\u00fcks\u00e9g a m\u00f3k\u00e1ra<\/h4>\n\n\n\n

Egy tov\u00e1bbi p\u00e9lda, amikor egy \u0171rlap kit\u00f6lt\u00e9s\u00e9n\u00e9l vetik be a gamifik\u00e1ci\u00f3t<\/strong>, aminek elm\u00e9letben lehetne is \u00e9rtelme, hiszen egy hossz\u00fa \u00e9s f\u00e1raszt\u00f3an kit\u00f6lthet\u0151 \u0171rlapr\u00f3l van sz\u00f3, \u00edgy, ha minden egyes mez\u0151n\u00e9l gamifik\u00e1lj\u00e1k a bevitelt, akkor sz\u00f3rakoztat\u00f3v\u00e1 v\u00e1lhat. De nem ez t\u00f6rt\u00e9nik. <\/p>\n\n\n\n

Ilyenkor az a probl\u00e9ma, hogy a gamifik\u00e1ci\u00f3 lelass\u00edtja a feladat v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t<\/strong>. R\u00e1ad\u00e1sul a szem\u00e9lyes adatok bevitele, egy\u00e1ltal\u00e1n nem sz\u00f3rakoztat\u00f3, ak\u00e1rmit is csin\u00e1lunk vele. A megold\u00e1s egy hossz\u00fa \u0171rlap eset\u00e9ben sokkal ink\u00e1bb az, hogy r\u00f6videbb legyen, vagy legal\u00e1bbis r\u00f6videbbnek l\u00e1tsz\u00f3djon, amir\u0151l \u00edrtunk m\u00e1r az \u0171rlapok kialak\u00edt\u00e1s\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 bejegyz\u00e9s\u00fcnkben<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

Ne zavard a felhaszn\u00e1l\u00f3t!<\/h4>\n\n\n\n

Az persze k\u00e9ts\u00e9gtelen, hogy az emberek szeretik a jutalmakat, ez\u00e9rt egy unalmas \u0171rlapn\u00e1l is indokolt lehet n\u00e9mi jutalom, hogy \u00f6r\u00f6mtelibb\u00e9 v\u00e1ljon az \u00e9lm\u00e9ny. De csak \u00fagy, hogy ne zavarja a f\u0151 feladat v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t<\/strong>. A k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 d\u00edjak, kit\u00fcntet\u00e9sek, ranglist\u00e1k haszn\u00e1lhat\u00f3k ezen c\u00e9lb\u00f3l, hiszen a gamifik\u00e1ci\u00f3 \u00e9rz\u00e9s\u00e9t adj\u00e1k, de an\u00e9lk\u00fcl, hogy lelass\u00edtan\u00e1k a felhaszn\u00e1l\u00f3t, \u00e9s beleer\u0151ltetn\u00e9k egy olyan cselekv\u00e9sbe, amiben nem akar r\u00e9szt venni.<\/p>\n\n\n\n

Persze az is igaz, hogy nem mindenki akarja, hogy a teljes\u00edtm\u00e9ny\u00e9t \u00f6sszehasonl\u00edts\u00e1k m\u00e1sok\u00e9val<\/strong>, nyilv\u00e1n els\u0151sorban akkor, ha nem teljes\u00edt valami j\u00f3l. Ha m\u00e9gis valamilyen versenyre k\u00e9nyszer\u00fcl, akkor az frusztr\u00e1ci\u00f3t okoz sz\u00e1m\u00e1ra, ami miatt otthagyja az alkalmaz\u00e1sunkat \u00e9s a weboldalunkat, ami m\u00e1r nek\u00fcnk rossz. <\/p>\n\n\n\n

A gamifik\u00e1ci\u00f3 nem olcs\u00f3<\/h4>\n\n\n\n

Egy weboldal k\u00e9sz\u00edt\u00e9se<\/a> vagy egy alkalmaz\u00e1s fejleszt\u00e9se<\/a> id\u0151 \u00e9s p\u00e9nz. Ha bevetj\u00fck a gamifik\u00e1ci\u00f3t, akkor j\u00f3val t\u00f6bb. Ha valaki m\u00e9gsem teszi bele a sz\u00fcks\u00e9ges id\u0151t \u00e9s p\u00e9nzt, akkor lehet, hogy elk\u00e9sz\u00fcl a gamifik\u00e1lt megold\u00e1sa, de az tele lesz hib\u00e1val, \u00e9s sokkal frusztr\u00e1l\u00f3bb lesz emiatt a haszn\u00e1lata, mint egy egyszer\u0171 weboldalnak vagy appnak. Ez\u00e9rt, ha valaki belev\u00e1g a gamifik\u00e1ci\u00f3ba, annak sz\u00e1molnia kell azzal, hogy b\u0151ven kell tervezni id\u0151vel \u00e9s p\u00e9nzzel, hogy egy haszn\u00e1lhat\u00f3 dolog sz\u00fclessen.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6sszess\u00e9g\u00e9ben teh\u00e1t elmondhat\u00f3, hogy a gamifik\u00e1ci\u00f3val jelent\u0151s m\u00e9rt\u00e9kben jav\u00edthatod a felhaszn\u00e1l\u00f3id aktivit\u00e1s\u00e1t az alkalmaz\u00e1sodban vagy a weboldaladon. Fontos azonban, hogy csak akkor t\u00f6rt\u00e9nik ez meg, ha j\u00f3l siker\u00fcl a gamifik\u00e1ci\u00f3. Olyan elemeket \u00e9rdemes csak j\u00e1t\u00e9kos\u00edtani, melyek fontosak a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra, illetve \u0151k is benne vannak a j\u00e1t\u00e9kban, nem csak mi akarunk j\u00e1tszani. <\/p>\n\r\n