{"id":2469,"date":"2017-11-02T15:31:32","date_gmt":"2017-11-02T14:31:32","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=2469"},"modified":"2017-11-02T15:31:32","modified_gmt":"2017-11-02T14:31:32","slug":"szoveg-webdesign-folyamat-soran","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2017\/11\/02\/szoveg-webdesign-folyamat-soran\/","title":{"rendered":"Mikor van sz\u00fcks\u00e9g a sz\u00f6vegre a webdesign-folyamat sor\u00e1n?"},"content":{"rendered":"

Gyakran elhangzik, hogy mivel a sz\u00f6veges tartalom a legfontosabb elem a weboldalon, ez\u00e9rt ennek ismeret\u00e9ben, azt felhaszn\u00e1lva kell megtervezni a weboldalt. Ez azonban nem ilyen egyszer\u0171.<\/strong><\/p>\n

Sok sz\u00f3sz\u00f3l\u00f3ja van annak a m\u00f3dszernek, hogy a weboldalak tervez\u00e9se m\u00e1r a val\u00f3di sz\u00f6vegekkel t\u00f6rt\u00e9njen. Ez az \u00fagynevezett content first elv. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a \u201clorem ipsum\u201d helyett m\u00e1r a dr\u00f3tv\u00e1zakn\u00e1l \u00e9s a protot\u00edpusokn\u00e1l is a val\u00f3di sz\u00f6veget haszn\u00e1lod a tervez\u00e9shez. Van ennek \u00e9rtelme, ugyanakkor k\u00f6nnyebb ez mondani, mint val\u00f3ban \u00edgy dolgozni. Viszont az is igaz, hogy a legjobb megold\u00e1s gyakran nem a legk\u00f6nnyebb megold\u00e1st jelenti. Teh\u00e1t nem felt\u00e9tlen\u00fcl kell val\u00f3di sz\u00f6veget haszn\u00e1lnod, csak vesz\u00e9lyes lehet.<\/p>\n

Viszont, ha a v\u00e9gs\u0151 sz\u00f6vegekkel akarsz nekiv\u00e1gni a tervez\u00e9snek, akkor a sz\u00f6veg\u00edr\u00e1s v\u00e1lik a legfontosabb l\u00e9p\u00e9ss\u00e9, \u00e9s minden m\u00e1s halaszthat\u00f3 ehhez k\u00e9pest a folyamatban. Teh\u00e1t a sz\u00f6veget kellene legel\u0151sz\u00f6r \u00f6sszehozni, m\u00e9gpedig an\u00e9lk\u00fcl, hogy milyen designba t\u00f6ltj\u00fck azt bele. Ez megint csak nem t\u0171nik a legjobb megold\u00e1snak. Teh\u00e1t akkor m\u00e9gis mikor kellene meg\u00edrni a sz\u00f6veget \u00e9s elhelyezni a designban? Joel Marsh \u00e9lm\u00e9ny-tervez\u0151 szerint<\/a> ez att\u00f3l f\u00fcgg, hogy milyen t\u00edpus\u00fa sz\u00f6vegr\u0151l van sz\u00f3.<\/p>\n

K\u00e9tf\u00e9le t\u00edpus\u00fa sz\u00f6veg<\/h2>\n

Marsh abb\u00f3l indul ki, hogy alapvet\u0151en k\u00e9tf\u00e9le sz\u00f6veg\u00edr\u00e1sr\u00f3l besz\u00e9lhet\u00fcnk: a m\u00e1rka \u00e9s a UX sz\u00f6veg\u00edr\u00e1sr\u00f3l. K\u00f6z\u00f6tt\u00fck pedig jelent\u0151s a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g. A UX szempontj\u00e1b\u00f3l az a c\u00e9l, hogy egyszer\u0171 \u00e9s vil\u00e1gos legyen minden. Nincs k\u00f6lt\u00e9szet, nincsenek veretes mondatok, nincsenek olyan kifejez\u00e9sek, melyeket esetleg egy nem anyanyelvi felhaszn\u00e1l\u00f3 nem \u00e9rt meg.<\/p>\n

A UX designer arra t\u00f6rekszik, hogy min\u00e9l kevesebb legyen a sz\u00f6vegb\u0151l. A c\u00e9l ugyanis az, hogy a felhaszn\u00e1l\u00f3 kattintson, illetve meg\u00e9rtse, hogy mit is kell tennie: p\u00e9ld\u00e1ul megnyitni a k\u00f6vetkez\u0151 oldalt, elv\u00e9gezni egy feladatot, stb.<\/p>\n

Ez nem jelenti azt, hogy egy j\u00f3pofa, vicces, eredeti, \u00e9rzelmekre hat\u00f3 sz\u00f6veg nem befoly\u00e1solja a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9nyt. De a UX-sz\u00f6veg (vagyis egy olyan sz\u00f6veg, amit egy UX-designer \u00edr) nem ilyen sz\u00f6veg. A k\u00fcl\u00f6nv\u00e1laszt\u00e1s pedig az\u00e9rt fontos, mert a k\u00e9tf\u00e9le sz\u00f6vegnek a designfolyamat sor\u00e1n elt\u00e9r\u0151 id\u0151pontban kell megjelennie.<\/p>\n

Tervezz a val\u00f3s \u00e9letre!<\/h2>\n

De t\u00e9rj\u00fcnk vissza a content first megk\u00f6zel\u00edt\u00e9shez! A l\u00e9nyeg itt az, hogy a content first val\u00f3j\u00e1ban nem a sz\u00f6veg\u00edr\u00e1sr\u00f3l sz\u00f3l. A m\u00e1rkasz\u00f6vegek meg\u00edr\u00e1sa a designfolyamat k\u00e9s\u0151bbi szakaszaiban is t\u00f6rt\u00e9nhet. Teh\u00e1t a dr\u00f3tv\u00e1zak ak\u00e1r sz\u00e1z sz\u00e1zal\u00e9kosan is elk\u00e9sz\u00fclhetnek an\u00e9lk\u00fcl, hogy b\u00e1rmif\u00e9le fogalmad lenne arr\u00f3l, hogy milyen lesz a t\u00e9nyleges, v\u00e9gs\u0151 sz\u00f6vegek pontos megfogalmaz\u00e1sa, vagy hogy milyen k\u00e9pek lesznek felhaszn\u00e1lva.<\/p>\n

UX szempontb\u00f3l a fontos, a megfelel\u0151 terek vagy kont\u00e9nerek, illetve lehet\u0151s\u00e9gek vagy strukt\u00far\u00e1k kialak\u00edt\u00e1sa a sz\u00f6vegek sz\u00e1m\u00e1ra. Nem felt\u00e9tlen\u00fcl a sz\u00f6veg v\u00e9gs\u0151 v\u00e1ltozat\u00e1ra van sz\u00fcks\u00e9g. A l\u00e9nyeg itt az, hogy ha egy design t\u00f6nkremegy a sz\u00f6veg megv\u00e1ltoztat\u00e1s\u00e1t\u00f3l, akkor az egy rossz design<\/strong>.<\/p>\n

Vagyis: \u00e9rdemes n\u00e9h\u00e1ny val\u00f3di vagy \u00e9letszer\u0171nek t\u0171n\u0151 sz\u00f6veget haszn\u00e1lni a dr\u00f3tv\u00e1z elk\u00e9sz\u00edt\u00e9se \u00e9s az \u00f6tletel\u00e9s sor\u00e1n. Mert ha nem \u00edgy teszel, akkor az komoly gondot okozhat a k\u00e9s\u0151bbiekben. Nem sz\u00e1m\u00edt, hogy val\u00f3j\u00e1ban mir\u0151l is sz\u00f3l a sz\u00f6veg, hanem, hogy \u00e9letszer\u0171 legyen. Mi\u00e9rt is?<\/p>\n

Tedd k\u00e9nyelmetlenn\u00e9 a tervez\u00e9st, hogy jobb legyen a weboldal!<\/h2>\n

Mert a legt\u00f6bb designer a tervez\u00e9sn\u00e9l szereti a r\u00f6vid sz\u00f6vegeket a gombokon, szeretik a r\u00f6vid c\u00edmsorokat, a r\u00f6vid felhaszn\u00e1l\u00f3neveket, a teljesen szimmetrikus bekezd\u00e9seket, \u00e9s az olyan sz\u00f6veges tartalmakat, melyek t\u00f6k\u00e9letesen illeszkednek a megadott keretbe. \u00c9s persze szeretik a t\u00f6k\u00e9letes c\u00edmet a t\u00f6k\u00e9letes fot\u00f3kon \u00fagy elhelyezni, hogy az optim\u00e1lis kialak\u00edt\u00e1s \u00e9s sz\u00ednek r\u00e9v\u00e9n minden t\u00f6k\u00e9letesen olvashat\u00f3. Mert \u00edgy n\u00e9z ki j\u00f3l a design.<\/p>\n

A felsorolt elemek azonban a val\u00f3s \u00e9letben nem ide\u00e1lis m\u00e9ret\u0171ek, hossz\u00fas\u00e1g\u00faak, kialak\u00edt\u00e1s\u00faak. Csak id\u0151 k\u00e9rd\u00e9se, hogy p\u00e9ld\u00e1ul egy gomb sz\u00f6vege vagy egy c\u00edmsor t\u00fal hossz\u00fa legyen. Vagy a bejegyz\u00e9sekben felbukkanjanak r\u00f6vid \u00e9s hossz\u00fa mondatok, nagyon elt\u00e9r\u0151 terjedelm\u0171 bekezd\u00e9sek, n\u00e9h\u00e1ny d\u0151lt bet\u0171vel \u00edrt sz\u00f3 is. Vagy, hogy a megjelen\u00edtett fot\u00f3n az egyetlen vil\u00e1gos r\u00e9sz ott legyen, ahov\u00e1 a feh\u00e9r bet\u0171kkel \u00edrt c\u00edmsor ker\u00fcl. M\u00e1ris borul a design. M\u00e1r ha rosszul lett tervezve, azaz nem a val\u00f3s \u00e9letre, \u00fagymond a \u201cval\u00f3di tartalommal\u201d.<\/p>\n

Az oka az, hogy a tervez\u00e9s t\u00fal k\u00e9nyelmesre siker\u00fclt. A tervez\u00e9s sor\u00e1n mindig meg kellene k\u00e9rdezni magadt\u00f3l, hogy \u201cmi lehet a legrosszabb dolog, amit itt valaki megtehet\u201d? \u00c9s ez az indok arra is, hogy mi\u00e9rt kell n\u00e9h\u00e1ny val\u00f3di sz\u00f6veggel dolgozni. Teh\u00e1t nem a tartalom sz\u00e1m\u00edt, hanem az, hogy olyan legyen, \u00fagy viselkedjen a tartalom, mint az \u00e9letben<\/strong>. Messze a t\u00f6k\u00e9letest\u0151l \u00e9s az ide\u00e1list\u00f3l. Egy rossz fot\u00f3, egy hossz\u00fa bejegyz\u00e9s nem teheti t\u00f6nkre a designt. Ha t\u00f6nkreteszi, akkor az egy rossz design.<\/p>\n

Mindez azt jelenti, hogy ha nincsenek val\u00f3di sz\u00f6vegek, melyekkel dolgozhatsz, akkor hozz l\u00e9tre n\u00e9h\u00e1ny borzalmas, val\u00f3dinak t\u0171n\u0151 sz\u00f6veget! Nem a v\u00e9gleges sz\u00f6vegr\u0151l van sz\u00f3 vagy a v\u00e9gleges fot\u00f3kr\u00f3l. Ezekr\u0151l nem kell t\u00fal sokat tudnod, csak a val\u00f3di \u00e9let \u00e1ltal t\u00e1masztott k\u00f6vetelm\u00e9nyekkel kell tiszt\u00e1ban lenned!<\/p>\n

Teh\u00e1t, mikor is t\u00f6rt\u00e9njen a sz\u00f6vegek \u00edr\u00e1sa?<\/h2>\n

A UX sz\u00f6veg\u00edr\u00e1st m\u00e1r a legel\u00e9j\u00e9n el kellene kezdeni, aminek az az oka teh\u00e1t, hogy a dr\u00f3tv\u00e1zak \u00e9s a protot\u00edpusok m\u00e1r a val\u00f3di \u00e9letre k\u00e9sz\u00fcljenek. A legfontosabb egy val\u00f3s\u00e1gosnak t\u0171n\u0151 tartalom, nem pedig az, hogy t\u00e9nyleges mi lesz a sz\u00f6veg mondanival\u00f3ja.<\/p>\n

A m\u00e1rkasz\u00f6vegek meg\u00edr\u00e1s\u00e1t pedig a designfolyamat v\u00e9g\u00e9re lehet hagyni. A designnak ugyanis olyannak kell lennie, hogy b\u00e1rmilyen sz\u00f6veget befogadjon, \u00edgy a sz\u00f6veg\u00edr\u00f3k is szabadon alkothassanak.<\/p>\n

Az egyetlen kiv\u00e9tel, amikor bizonyos sz\u00f6vegekr\u0151l – p\u00e9ld\u00e1ul hiba\u00fczenetekn\u00e9l – a fejleszt\u0151knek is tudniuk kell. Ilyen esetben min\u00e9l el\u0151bb megkapj\u00e1k a fejleszt\u0151k a v\u00e9gleges sz\u00f6veget, ann\u00e1l jobb. Ezeket a sz\u00f6vegeket ugyanis nem olyan k\u00f6nny\u0171 cser\u00e9lgetni, mert a fejleszt\u0151k sz\u00e1m\u00e1ra rendk\u00edv\u00fcl ideges\u00edt\u0151 apr\u00f3s\u00e1gok miatt fel kell t\u00farni a k\u00f3dot. Vagyis tegy\u00e9l meg nekik egy sz\u00edvess\u00e9get: \u00edrj meg minden sz\u00f6veget, amire nekik sz\u00fcks\u00e9g\u00fck lehet, minden szitu\u00e1ci\u00f3ra, ami el\u0151fordulhat, \u00e9s lehet\u0151leg azt a sz\u00f6veget, ami m\u00e1r v\u00e9gleges!
\n