{"id":2622,"date":"2018-01-25T20:03:12","date_gmt":"2018-01-25T19:03:12","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=2622"},"modified":"2018-01-25T20:03:12","modified_gmt":"2018-01-25T19:03:12","slug":"virtualis-valosag","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2018\/01\/25\/virtualis-valosag\/","title":{"rendered":"Hogyan tervezz a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1gra?"},"content":{"rendered":"

Amikor a vil\u00e1g legnagyobb tech-c\u00e9gei, a Google, a Facebook, a Microsoft \u00e9s az Apple doll\u00e1rmilli\u00e1rdokat fektetnek virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1g technol\u00f3gi\u00e1k fejleszt\u00e9s\u00e9be, akkor biztos lehetsz benne, hogy valami nagy v\u00e1ltoz\u00e1s k\u00f6zeledik. Akadnak olyan szak\u00e9rt\u0151k, akik szerint a VR forradalom nagyobb lesz, mint amit a mobiltelefonok hoztak el. De mi\u00e9rt is \u00e9rdekeljen ez T\u00e9ged?<\/strong><\/p>\n

Az\u00e9rt, mert ha a vil\u00e1g a 3D megjelen\u00e9s fel\u00e9 tart, akkor egy id\u0151 ut\u00e1n ez lesz a sztenderd. A virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1g \u00e9lm\u00e9nyben jelen van a m\u00e9lys\u00e9g, az \u00e9rint\u00e9s, az \u00e9rz\u00e9sek, \u00edgy pedig minden 2D-s megjelen\u00e9s hihetetlen\u00fcl unalmasnak fog t\u0171nni mellette.<\/span><\/p>\n

Hogyan kezdj neki? Haszn\u00e1ld a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1got!<\/span><\/h2>\n

A VR l\u00e9nyege, hogy kev\u00e9sb\u00e9 vagy megfigyel\u0151, \u00e9s sokkal ink\u00e1bb r\u00e9sztvev\u0151 egy t\u00f6rt\u00e9netben, ahol lehet\u0151s\u00e9ged ny\u00edlik arra, hogy befoly\u00e1sold annak v\u00e9gkimenetel\u00e9t. J\u00f3l hangzik, nem? De miel\u0151tt egy\u00e1ltal\u00e1n elkezden\u00e9l gondolkodni azon, hogy mit \u00e9s hogyan tervezz a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1gra, \u00e9rdemes megtapasztalni els\u0151 k\u00e9zb\u0151l, hogy mir\u0151l is van sz\u00f3, valamint meg\u00e9rteni, hogy mik\u00e9nt m\u0171k\u00f6dik.<\/span><\/p>\n

Blake Hudelson szerint <\/span><\/a>a Google Cardboard j\u00f3 lehet\u0151s\u00e9g azoknak, akik nem akarnak nagyobb \u00f6sszegeket inveszt\u00e1lni az \u00faj technol\u00f3gia felfedez\u00e9s\u00e9be. Hiszen nem ker\u00fcl sokba, \u00e9s b\u00e1rmely mobiltelefonnal m\u0171k\u00f6dik. Persze, akik jobb min\u0151s\u00e9gre v\u00e1gynak, v\u00e1laszthatj\u00e1k ink\u00e1bb az Oculus Riftet vagy a HTC Vive-t. Mindkett\u0151n\u00e9l lehet\u0151s\u00e9ged van a kezedbe venni az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1st, \u00e9s ez\u00e1ltal kapcsolatba l\u00e9pni a megny\u00edl\u00f3 virtu\u00e1lis t\u00e9rrel. Els\u0151re a Tilt Brush vagy a Google Earth VR nagyszer\u0171 interakt\u00edv \u00e9lm\u00e9ny k\u00edn\u00e1l. <\/span><\/p>\n

L\u00e9pj ki a n\u00e9gyzetb\u0151l!<\/span><\/h2>\n

Ha valamely eszk\u00f6z r\u00e9v\u00e9n megtapasztaltad a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1got, akkor ideje elgondolkodnod azon, hogy milyen \u00e9lm\u00e9nyt is tervezz. Ez az\u00e9rt neh\u00e9z, mert mostan\u00e1ig n\u00e9gyzetekben kellett gondolkodni a tervez\u00e9sn\u00e9l, mivel minden eszk\u00f6z\u00fcnk kijelz\u0151je n\u00e9gyzet alak\u00fa volt. Ugyanakkor, ha egy 360 fokos t\u00e9r \u00e1ll a rendelkez\u00e9sedre, akkor nincsenek keretek.<\/span><\/p>\n

Hudelson szerint az indul\u00e1s \u00e9s a folyamat nem t\u00e9r el sokban att\u00f3l, ahogy egy weboldalt is k\u00e9sz\u00edten\u00e9l. Sz\u00fcks\u00e9ged lesz felhaszn\u00e1l\u00f3i perszon\u00e1kra, dr\u00f3tv\u00e1zakra, interakci\u00f3s modellekre. A tervez\u00e9s sor\u00e1n els\u0151sorban azt kell v\u00e9giggondolnod, hogy mik\u00e9nt futnak neki a haszn\u00e1latnak az emberek, \u00e9s mi sz\u00fcks\u00e9ges az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1sukhoz an\u00e9lk\u00fcl, hogy t\u00falterheln\u00e9d \u0151ket. Arra ugyanis ne sz\u00e1m\u00edts, hogy majd tudj\u00e1k, hogy mit csin\u00e1ljanak, merre menjenek. A lass\u00fa \u00e9s folyamatos megismertet\u00e9s, a vizu\u00e1lis jelz\u00e9sek \u00e9s az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s mind sz\u00fcks\u00e9ges az emberek sz\u00e1m\u00e1ra.<\/span><\/p>\n

\"A<\/p>\n

Nem kell \u00fajra felfedezned a felhaszn\u00e1l\u00f3i mint\u00e1kat!<\/span><\/h2>\n

Ha a VR appok hasonl\u00f3an m\u0171k\u00f6dnek, mint amit az emberek megszoktak a hordozhat\u00f3 eszk\u00f6zeikn\u00e9l, mobiljaikn\u00e1l \u00e9s a sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9peikn\u00e9l, akkor ez\u00e1ltal haszn\u00e1lhat\u00f3v\u00e1 v\u00e1lnak a t\u00f6megek sz\u00e1m\u00e1ra. Ha \u00fajfajta interakci\u00f3kkal k\u00eds\u00e9rletezel, az lehet sz\u00f3rakoztat\u00f3 \u00e9s eredeti, de megny\u00fajtja a tanul\u00e1si g\u00f6rb\u00e9t.<\/span><\/p>\n

Hasonl\u00f3an a 2D fel\u00fcletekhez, a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1gn\u00e1l is haszn\u00e1lnod kell a m\u00e9reteket, a kontrasztot a sz\u00ednt, hogy kifejezd a hierarchi\u00e1t – h\u00edvta fel a figyelmet Hudelson. A VR-ban a m\u00e9retet els\u0151sorban a tartalomnak a felhaszn\u00e1l\u00f3t\u00f3l val\u00f3 t\u00e1vols\u00e1ga fejezi ki. P\u00e9ld\u00e1ul lehet, hogy neh\u00e9z kital\u00e1lni, mekkor\u00e1k legyenek a bet\u0171k, de ilyenkor \u00e9rdemes a val\u00f3s\u00e1got alapul venni, p\u00e9ld\u00e1ul az \u00f3ri\u00e1splak\u00e1tokat, a posztereket, k\u00f6nyveket. Ezek mind seg\u00edtenek a VR-ra sz\u00e1nt tartalom kialak\u00edt\u00e1s\u00e1ban.<\/span><\/p>\n

Azt is \u00e1t kell gondolni, hogy mik\u00e9nt l\u00e9pnek kapcsolatba az emberek az \u00e9rint\u0151k\u00e9perny\u0151kkel. Van egy p\u00e1r minta, mely m\u00e1ra kialakult: ilyen a cs\u00fasztat\u00e1s, a k\u00e9tujjas zoomol\u00e1s, a hossz\u00fa \u00e9rint\u00e9s, ha t\u00f6bb lehet\u0151s\u00e9get akarunk el\u00e9rni. Ezeket mind lehet alkalmazni a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1gra t\u00f6rt\u00e9n\u0151 tervez\u00e9sn\u00e9l is. Term\u00e9szetesen, ahogy egyre t\u00f6bben egyre t\u00f6bb dolgot terveznek majd VR-ra, \u00fagy alakulnak majd ki az \u00faj felhaszn\u00e1l\u00f3i mint\u00e1k, melyeket haszn\u00e1lni lehet.<\/span><\/p>\n

Milyen eszk\u00f6z\u00f6ket haszn\u00e1lj?<\/span><\/h2>\n

Itt is a pap\u00edr \u00e9s a ceruza az, amivel el kell indulni – tan\u00e1csolja Hudelson. Az \u00f6tleteket v\u00e1zold fel, mert gyors, olcs\u00f3 \u00e9s k\u00f6nnyebben meg tudod jelen\u00edteni vele az elk\u00e9pzel\u00e9seidet, mint ha egy szoftverrel pr\u00f3b\u00e1lkozn\u00e1l. Ez k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen fontos az\u00e9rt, mert egy v\u00e1zlatb\u00f3l sokkal k\u00f6lts\u00e9gesebb protot\u00edpust k\u00e9sz\u00edteni 3D-ben, mint 2D-ben.<\/span><\/p>\n

Term\u00e9szetesen sokan haszn\u00e1lnak olyan szoftvereket, mint p\u00e9ld\u00e1ul a Sketch, m\u00edg m\u00e1sok ink\u00e1bb \u00faj eszk\u00f6z\u00f6kkel k\u00eds\u00e9rleteznek. Mindez att\u00f3l f\u00fcgg, hogy milyen motor seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel k\u00e9sz\u00edted el az alkalmaz\u00e1sodat. Ha egy 3D j\u00e1t\u00e9kot k\u00e9sz\u00edtesz, akkor a Unityt vagy az Unreal Engine-t fogod haszn\u00e1lni. A Cinema 4D \u00e9s a Maya is n\u00e9pszer\u0171, de els\u0151sorban az \u00f6sszetettebb anim\u00e1ci\u00f3k \u00e9s megjelen\u00edt\u00e9s\u00e9n\u00e9l.<\/span><\/p>\n

A keretrendszereket tekintve alapvet\u0151en h\u00e1rom nagy k\u00f6z\u00fcl lehet v\u00e1lasztani a tervez\u00e9sn\u00e9l: a Mozulla A-Frame, a Daydream VR \u00e9s a Web VR\/Unreal SDK. Az els\u0151 olyan platformok eset\u00e9n haszn\u00e1lhat\u00f3, mint a Google Cardboard, a Samsung Gear vagy az Oculus Rift. A Daydream VR csak mobiltelefonokkal m\u0171k\u00f6dik, m\u00edg a Unity a fels\u0151 kateg\u00f3ri\u00e1s eszk\u00f6z\u00f6kn\u00e9l haszn\u00e1lhat\u00f3, mint amilyen az Oculus Rift, a HTC Vive vagy a HoloLens.<\/span><\/p>\n

Felhaszn\u00e1l\u00f3i elvek<\/span><\/h2>\n

Hudelson szerint amikor virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1gra tervezel, akkor nem csak a rendszer, hanem az emberek k\u00e9pess\u00e9geit is figyelembe kell venned. Ez\u00e9rt l\u00e9nyeges, hogy meg\u00e9rtsd a felhaszn\u00e1l\u00f3id, \u00e9s tiszt\u00e1ban legy\u00e9l azokkal a dolgokkal, melyekkel a haszn\u00e1lat sor\u00e1n tal\u00e1lkozni fognak.<\/span><\/p>\n

A legfontosabb, hogy olyan \u00e9lm\u00e9nyt tervezz, mely k\u00e9nyelmes a felhaszn\u00e1l\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra. Ez egy\u00e9bk\u00e9nt a legnehezebb feladat is egybe. Ha m\u00e1r haszn\u00e1lt\u00e1l 20 percn\u00e9l tov\u00e1bb egy VR eszk\u00f6zt, akkor val\u00f3sz\u00edn\u0171leg Te is tal\u00e1lkozt\u00e1l a f\u00e1radts\u00e1ggal vagy rosszull\u00e9ttel. A VR megzavarja az agyat, hiszen a tested egy helyben \u00e1ll, mik\u00f6zben egy olyan k\u00f6rnyezet vesz k\u00f6r\u00fcl, ami mozog. Kell teh\u00e1t egy fix pont, p\u00e9ld\u00e1ul egy v\u00edzszintes vonal vagy egy m\u0171szerfal, ami \u00e1lland\u00f3an jelen van, mik\u00f6zben v\u00e1ltozik a k\u00f6rnyezet. Ez enyh\u00edti a rosszull\u00e9tet. Ha t\u00fal sok a mozg\u00e1s az alkalmaz\u00e1sodban – gyorsul\u00e1sok, zoomol\u00e1sok, ugr\u00e1sok -, akkor lehet\u0151v\u00e9 kell tenni a felhaszn\u00e1l\u00f3knak, hogy ezeket ir\u00e1ny\u00edts\u00e1k.<\/span><\/p>\n

Arra is figyelned kell, hogy ak\u00e1r csak a val\u00f3s\u00e1gban, \u00fagy az emberek a VR-ban is k\u00e9nyelmetlen\u00fcl \u00e9rezhetik magukat a t\u00fal sz\u0171k vagy t\u00fal nagy terekben, esetlen nagy magass\u00e1gban. Egy t\u00fal nagy t\u00e9rben a felhaszn\u00e1l\u00f3k elveszhetnek, ha viszont t\u00fal sz\u0171k a hely, akkor klausztrof\u00f3bi\u00e1sak lesznek. <\/span><\/p>\n

Sz\u00e1mtalan m\u00f3dja van, hogy a virtu\u00e1lis k\u00f6rnyezetben ir\u00e1ny\u00edtsd az embereket. Haszn\u00e1lhatsz erre hangokat vagy f\u00e9nyt. El\u0151bbi a t\u00e9rbeli poz\u00edci\u00f3 meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1ra j\u00f3, m\u00edg ut\u00f3bbi jelezheti az utat, melyet k\u00f6vetni kell. A j\u00e1t\u00e9kok ezeket a technik\u00e1kat haszn\u00e1lj\u00e1k m\u00e1r \u00e9vek \u00f3ta.<\/span><\/p>\n

Mint Hudelson hangs\u00falyozza, az ergon\u00f3miai szempontokat is figyelembe kell venned a tervez\u00e9sn\u00e9l. Amikor VR-fel\u00fcletekr\u0151l van sz\u00f3, akkor eszedbe juthatnak az Iron Manben vagy a K\u00fcl\u00f6nv\u00e9lem\u00e9nyben l\u00e1that\u00f3 ir\u00e1ny\u00edt\u00f3fel\u00fcletek. Ezek azonban a val\u00f3s\u00e1gban n\u00e9h\u00e1ny perc haszn\u00e1lat ut\u00e1n f\u00e1raszt\u00f3ak az emberek sz\u00e1m\u00e1ra. Figyelembe kell teh\u00e1t venni a k\u00e9nyelmes mozg\u00e1startom\u00e1nyokat, ugyanakkor el kell rugaszkodni azokt\u00f3l a korl\u00e1tokt\u00f3l, melyeket a jelenlegi technol\u00f3gia haszn\u00e1lata alak\u00edt ki. A j\u00f6v\u0151 az, hogy \u00fagy alak\u00edtsunk ki interakci\u00f3t a VR-ban, ahogy a val\u00f3s vil\u00e1gban is el\u0151fordulnak.<\/span><\/p>\n

A beviteli m\u00f3dszerekn\u00e9l fontos, hogy ha a fejeden van az eszk\u00f6z, akkor nem l\u00e1tod a kezeid, vagyis vakon haszn\u00e1lod vel\u00fck a vez\u00e9rl\u0151ket. Minden platform m\u00e1s megold\u00e1st haszn\u00e1l. A Google Cardboardn\u00e1l csak egyetlen gomb van, m\u00edg az Oculus \u00e9s a HTC Vive eset\u00e9ben k\u00e9t vez\u00e9rl\u0151t is a kezeidben tartasz.<\/span><\/p>\n

\"A

A HTC Vive vez\u00e9rl\u0151je<\/p><\/div>\n

A hangok eset\u00e9ben azt kell figyelembe venned, hogy m\u00edg zavar\u00f3ak lehetnek a weben vagy a mobilappokn\u00e1l, addig a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1gnak fontos r\u00e9szei. A szineszt\u00e9zia jelens\u00e9ge azt jelenti, hogy egy \u00e9rz\u00e9k stimul\u00e1ci\u00f3ja automatikusan aktiv\u00e1l egy m\u00e1sik \u00e9rz\u00e9ket. Teh\u00e1t, ha p\u00e9ld\u00e1ul \u00e9rzel egy illatot, akkor m\u00e1r az \u00edz\u00e9t is \u00e9rzed az \u00e9telnek. A hangokkal is ugyanez a helyzet. Mivel a tapint\u00e1si visszajelz\u00e9s hi\u00e1nyzik a VR-b\u00f3l, \u00edgy a hangokra h\u00e1rul az a feladat, hogy visszajelz\u00e9ssel szolg\u00e1ljon, amikor a felhaszn\u00e1l\u00f3 meg\u00e9rint egy t\u00e1rgyat. <\/span><\/p>\n

Mindezek ut\u00e1n, ha val\u00f3ban meg akarod \u00e9rteni a VR-t, akkor olvasd el a Google ir\u00e1nymutat\u00e1s\u00e1t<\/a><\/span>\u00a0az Oculus megold\u00e1sait<\/a><\/span>\u00a0ezzel kapcsolatban, valamint a UX of VR<\/a> oldalt. Mindez j\u00f3 kezd\u00e9st jelent, ha komolyan veszed a virtu\u00e1lis val\u00f3s\u00e1got. Egyel\u0151re t\u00fal sok szak\u00e9rt\u0151vel m\u00e9g nem fogsz tal\u00e1lkozni, de ez azt is jelenti, hogy nagy lehet\u0151s\u00e9gek vannak m\u00e9g benne. <\/span>
\n