{"id":3045,"date":"2018-09-26T15:17:29","date_gmt":"2018-09-26T13:17:29","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=3045"},"modified":"2022-07-07T07:36:03","modified_gmt":"2022-07-07T05:36:03","slug":"hogyan-talald-meg-celkozonseged","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2018\/09\/26\/hogyan-talald-meg-celkozonseged\/","title":{"rendered":"Hogyan tal\u00e1ld meg a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged? \u00c9s mi az a niche? (Friss\u00edtve, 2022.07.07.)"},"content":{"rendered":"

Ha csak felt\u00e9telez\u00e9sekb\u0151l indulsz ki, amikor pr\u00f3b\u00e1lod meghat\u00e1rozni a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged, akkor nagy az es\u00e9lye annak, hogy t\u00e9vedsz. De hogyan tal\u00e1ld meg \u0151ket, \u00e9s mik\u00e9nt k\u00e9sz\u00edts sz\u00e1mukra olyan kamp\u00e1nyokat, melyek hat\u00e9konyak?<\/strong> (Egy \u00faj fejezettel b\u0151v\u00edtett\u00fcnk: Mi az a „niche”? \u00c9s hogyan tal\u00e1ld meg?<\/a>)<\/em>
<\/p>\n

Sok c\u00e9g fejest ugrik a munk\u00e1ba, \u00e9s elfeledkeznek annak legfontosabb r\u00e9sz\u00e9r\u0151l: a c\u00e9lpiac meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1r\u00f3l. \u00c9s ez nem csak a most indul\u00f3 v\u00e1llalkoz\u00e1sokra, start-upokra \u00e9rv\u00e9nyes. Nagyon sok olyan r\u00e9g\u00f3ta m\u0171k\u00f6d\u0151 c\u00e9g van, mely csak nagy \u00e1ltal\u00e1noss\u00e1gokat haszn\u00e1lva tudja le\u00edrni a c\u00e9lpiac\u00e1t.<\/p>\n

Ez pedig egy komoly probl\u00e9ma, mivel annak meghat\u00e1roz\u00e1sa, hogy kit is c\u00e9lzol a marketingtev\u00e9kenys\u00e9geddel, kulcst\u00e9nyez\u0151 ahhoz, hogy el\u00e9rd a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged, kapcsolatba l\u00e9pj vel\u00fck, majd meggy\u0151zd \u0151ket, hogy v\u00e1s\u00e1roljanak t\u0151led. Persze er\u0151s a k\u00e9sztet\u00e9s, hogy egyb\u0151l belevesd magad a munk\u00e1ba, de mindig meg\u00e9ri, ha nem ezt teszed, hanem el\u0151sz\u00f6r meghat\u00e1rozod a c\u00e9lpiacod.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Kit is c\u00e9lzok meg?<\/h2>\n

Lehet egy \u00fajonnan indul\u00f3, vagy ak\u00e1r egy \u00e9vtizedek \u00f3ta m\u0171k\u00f6d\u0151 c\u00e9ged, ha el akarsz adni valamit, akkor mindig fel kell tenned magadnak a k\u00e9rd\u00e9st: kit c\u00e9lzok meg? M\u00e9g, ha egy sz\u00e9les k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gr\u00e9teget is pr\u00f3b\u00e1lsz meg el\u00e9rni, akkor is fontos a k\u00e9rd\u00e9s. Min\u00e9l t\u00f6bbet tudsz a piacodr\u00f3l, amelynek \u00e9rt\u00e9kes\u00edteni szeretn\u00e9l, ann\u00e1l hat\u00e9konyabb lesz a marketinged.<\/p>\n

Ha p\u00e9ld\u00e1ul k\u00e9zkr\u00e9met pr\u00f3b\u00e1lsz meg eladni, akkor\u00a0tal\u00e1n\u00a0azt gondolod els\u0151re, hogy el\u00e9g sz\u00e9les a c\u00e9lpiacod. A legt\u00f6bb embernek sz\u00e1raz a keze t\u00e9len, nem? Ez persze igaz, de az okok elt\u00e9r\u0151ek. Van, akinek az id\u0151j\u00e1r\u00e1s sz\u00e1r\u00edtja ki a kez\u00e9t, m\u00e1snak eleve sz\u00e1raz a b\u0151re, de akad, aki csak az\u00e9rt veszi meg a k\u00e9zkr\u00e9met, mert j\u00f3 illata van, m\u00edg m\u00e1sokat pont az vonz egy bizonyos term\u00e9k fel\u00e9, mert nem tartalmaz illatanyagot, ami irrit\u00e1ln\u00e1 a b\u0151r\u00e9t.<\/p>\n

Van annak \u00e9rtelme, hogy \u0151ket mind egy kalap al\u00e1 vedd? Nem, mert neh\u00e9z egyszerre hat\u00e9konyan hirdetni ugyanazt a term\u00e9ket elt\u00e9r\u0151 ig\u00e9nyekre. Az egyik csoport ez\u00e9rt keresi a term\u00e9ket, m\u00e1s pedig m\u00e1s\u00e9rt. De m\u00e9g ha sz\u00e9t is v\u00e1logattad a csoportokat, akkor is tov\u00e1bb bonthatod ezt a csoportot k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 demogr\u00e1fiai t\u00e9nyez\u0151k alapj\u00e1n.<\/p>\n

Min\u00e9l vil\u00e1gosabban \u00e9s pontosabban tudod meghat\u00e1rozni azt, hogy kit c\u00e9lzol, ann\u00e1l hat\u00e9konyabb lehet a marketinged. \u00c9s azt is ki kell der\u00edtened, hogy mi motiv\u00e1lja \u0151ket, mivel ez a m\u00e1sik kulcst\u00e9nyez\u0151 egy j\u00f3 kamp\u00e1nyhoz. De itt van n\u00e9h\u00e1ny k\u00e9rd\u00e9s, amit \u00e9rdemes feltenned magadnak, mert seg\u00edtenek a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1ban.<\/p>\n

Hogyan haszn\u00e1lj\u00e1k a jelenlegi \u00fcgyfeleim a term\u00e9kem vagy szolg\u00e1ltat\u00e1som?<\/h3>\n

Mint azt m\u00e1r eml\u00edtett\u00fck, m\u00e9g azok az emberek is, akik haszn\u00e1lnak egy term\u00e9ket vagy szolg\u00e1ltat\u00e1st, elt\u00e9r\u0151 okokb\u00f3l teszik azt, \u00e9s elt\u00e9r\u0151 m\u00f3dokon. Nyilv\u00e1n az az ide\u00e1lis \u00fcgyf\u00e9l, mely massz\u00edv haszn\u00e1l\u00f3ja egy term\u00e9knek vagy szolg\u00e1ltat\u00e1snak, de azokb\u00f3l \u00e1ltal\u00e1ban t\u00f6bb van, akik csak n\u00e9ha veszik haszn\u00e1latba azt. Nyilv\u00e1n mindk\u00e9t csoportot meg akarod c\u00e9lozni, de az el\u0151bbieket sokkal agressz\u00edvebb kamp\u00e1nnyal is c\u00e9lozhatod, r\u00e1ad\u00e1sul az \u00fczenet is m\u00e1s lesz.<\/p>\n

A megl\u00e9v\u0151 \u00fcgyfeleid szegment\u00e1l\u00e1sa teh\u00e1t azon alapul, hogy mik\u00e9nt haszn\u00e1lj\u00e1k a term\u00e9ked vagy szolg\u00e1ltat\u00e1sod. Ha ezzel tiszt\u00e1ban vagy, akkor sokkal m\u00e9lyebb r\u00e1l\u00e1t\u00e1sod lesz a c\u00e9lpiacaidra. Van r\u00e1 es\u00e9ly, hogy ha a jelenlegi \u00fcgyfeleid valamilyen ok miatt szeretik a c\u00e9gedet, akkor a lehets\u00e9ges tov\u00e1bbi \u00fcgyfelek – akiket ugyanazok a c\u00e9lok motiv\u00e1lnak – j\u00f3l reag\u00e1lnak az olyan \u00fczenetekre, melyek hasonl\u00f3 dolgokr\u00f3l sz\u00f3lnak.<\/p>\n

Mit pr\u00f3b\u00e1lok eladni?<\/h3>\n

Lehet, hogy ez nagyon nyilv\u00e1nval\u00f3nak t\u0171nik sz\u00e1modra, de amikor a c\u00e9lpiacod meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1r\u00f3l van sz\u00f3, akkor fontos, hogy pontosan tiszt\u00e1ban legy\u00e9l azzal, mit akarsz eladni. F\u0151leg akkor, ha valami v\u00e1ltoz\u00e1s volt a term\u00e9kn\u00e9l. Az\u00e9rt fontos ez, mert nagyon sok c\u00e9g pr\u00f3b\u00e1lja meg r\u00e9g bev\u00e1lt m\u00f3dszerekkel eladni az \u00faj term\u00e9keket is, azut\u00e1n pedig csod\u00e1lkoznak, hogy mi\u00e9rt nem j\u00f6nnek az eredm\u00e9nyek.<\/p>\n

De ak\u00e1r valami \u00faj dolgot pr\u00f3b\u00e1lsz meg eladni, ak\u00e1r a megl\u00e9v\u0151 term\u00e9ked elad\u00e1said akarod n\u00f6velni, fontos tudni, hogy van-e \u00faj c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ged, \u00e9s kik \u0151k. A k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 term\u00e9kek \u00e9s szolg\u00e1ltat\u00e1sok k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 k\u00f6z\u00f6ns\u00e9geket vonzanak, ez\u00e9rt az eladott term\u00e9ket vagy szolg\u00e1ltat\u00e1st tekintve m\u00e1r egy kis v\u00e1ltoz\u00e1s is jelent\u0151s befoly\u00e1ssal van arra, hogyan is kellene eladnod azt.<\/p>\n

Teh\u00e1t, ha p\u00e9ld\u00e1ul kekszeket \u00e1rulsz, de az \u00faj term\u00e9ked egy organikus, tej- \u00e9s glut\u00e9nmentes term\u00e9k, akkor annak eg\u00e9szen m\u00e1s lesz a marketingje, mint a hagyom\u00e1nyos kekszeknek. A c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9get ugyanis nem annyira az \u00edz \u00e9rdekli, sokkal ink\u00e1bb az \u00f6sszetev\u0151k, \u00edgy ink\u00e1bb az eg\u00e9szs\u00e9gess\u00e9gre kell \u00f6sszpontos\u00edtani.<\/p>\n

Ugyanakkor, ha a legt\u00f6bb vev\u0151d a hagyom\u00e1nyos kekszeidet kedveli, akkor \u0151k nem val\u00f3sz\u00edn\u0171, hogy elkezdik v\u00e1s\u00e1rolni az organikus term\u00e9ked, csak az\u00e9rt, mert eg\u00e9szs\u00e9ges. \u0150ket a kekszek \u00edze \u00e9rdekli, melyet m\u00e1r ismernek \u00e9s szeretnek. \u00cdgy a marketingn\u00e9l sokkal ink\u00e1bb az \u00edzre kell helyezned a hangs\u00falyt \u00e9s kev\u00e9sb\u00e9 az \u00f6sszetev\u0151kre.<\/p>\n

Mit csin\u00e1l a konkurencia?<\/h3>\n

Mik\u00f6zben a marketing alapelve, hogy pr\u00f3b\u00e1lj meg k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zni a t\u00f6bbiekt\u0151l, nagyon sokat tanulhatsz is t\u0151l\u00fck. Egyr\u00e9szt arr\u00f3l, hogy mit \u00e9rdemes csin\u00e1lnod, m\u00e1sr\u00e9szt arr\u00f3l, hogy mit nem. Ha ugyanazt a c\u00e9lcsoportot c\u00e9lzod meg, mint a konkurencia, akkor k\u00e9nytelen vagy ugyanazokat a kulcsfontoss\u00e1g\u00fa szavakat \u00e9s kifejez\u00e9seket haszn\u00e1lni, hogy felkeltsd a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g figyelm\u00e9t.<\/p>\n

Ezzel szemben, ha meg akarod k\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetni magad t\u0151l\u00fck, mert m\u00e1s k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get pr\u00f3b\u00e1lsz el\u00e9rni, akkor m\u00e1s \u00e1rat, m\u00e1s term\u00e9ket \u00e9rdemes k\u00edn\u00e1lnod, egy kicsit m\u00e1s m\u00f3don. \u00c9ppen \u00fagy, hogy a megc\u00e9lzott csoportnak felkeltsd a figyelm\u00e9t.\u00a0A l\u00e9nyeg az, hogy a konkurencia marketingtev\u00e9kenys\u00e9g\u00e9nek vizsg\u00e1lat\u00e1val meg\u00e1llap\u00edthatod, hogy kik tartoznak vagy tartozhatn\u00e1nak a Te c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9gedbe, \u00e9s mik\u00e9nt tudod \u0151ket el\u00e9rni.<\/p>\n

Mekkora a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9g m\u00e9rete?<\/h3>\n

V\u00e9g\u00fcl pedig az is fontos, hogy ne csak a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9get pr\u00f3b\u00e1ld behat\u00e1rolni, hanem azt is, hogy mekkora a m\u00e9rete ennek a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gnek. Ez az\u00e9rt fontos, mert mik\u00f6zben igaz, hogy min\u00e9l jobban lesz\u0171k\u00edted a c\u00e9lcsoportod, ann\u00e1l szem\u00e9lyre szabottabb, jobban c\u00e9lzott \u00fczeneteket tudsz nekik k\u00fcldeni, de ha m\u00e1r csak egy-k\u00e9t ember maradt a c\u00e9lcsoportban, akkor nem felt\u00e9tlen\u00fcl \u00e9ri meg az eg\u00e9sz tev\u00e9kenys\u00e9g.<\/p>\n

Amennyiben ebbe a probl\u00e9m\u00e1ba futsz bele, vagyis nem tudod hat\u00e9konyan megc\u00e9lozni a kiv\u00e1lasztott c\u00e9lpiacod, akkor \u00e9rdemes egy l\u00e9p\u00e9st h\u00e1tr\u00e9bb l\u00e9pni, \u00e9s egy kicsit kib\u0151v\u00edteni a c\u00e9lcsoport m\u00e9ret\u00e9t. \u00d6k\u00f6lszab\u00e1lyk\u00e9nt tal\u00e1n \u00e9rv\u00e9nyes lehet, hogy egy megc\u00e9lzott csoportnak mintegy 3 sz\u00e1zal\u00e9ka \u00e1llhat k\u00e9szen a v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sra, \u00e9s tov\u00e1bbi 3 sz\u00e1zal\u00e9k tal\u00e1n meggy\u0151zhet\u0151 err\u0151l. Ha n\u00e1lad ez a 3-6 sz\u00e1zal\u00e9k nem jelent elegend\u0151 \u00fcgyfelet, vagyis nem jelentene elfogadhat\u00f3 bev\u00e9telt, akkor a c\u00e9lpiacod t\u00fals\u00e1gosan sz\u0171kre szabott.<\/p>\n

\u00d6sszess\u00e9g\u00e9ben teh\u00e1t elmondhat\u00f3, hogy mik\u00f6zben k\u00f6nny\u0171 felt\u00e9telezni azt, hogy ki tartozik a c\u00e9lcsoportunkba, \u00e9s hogy \u0151k mit akarnak, \u00e9rdemes id\u0151t sz\u00e1nni arra, hogy meghat\u00e1rozd:<\/p>\n