a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9nyhez, melyr\u0151l m\u00e1r sokat \u00edrtunk kor\u00e1bban<\/a>. Az a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g k\u00f6z\u00f6tt\u00fck, hogy m\u00edg a felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny a weboldallal vagy alkalmaz\u00e1ssal kapcsolatba l\u00e9p\u0151 felhaszn\u00e1l\u00f3ban kialakul\u00f3 \u00e9lm\u00e9ny, addig a m\u00e1rka\u00e9lm\u00e9ny a m\u00e1rka eg\u00e9sz\u00e9r\u0151l kialak\u00edtott benyom\u00e1s. \u00c9s hab\u00e1r a jobb felhaszn\u00e1l\u00f3i \u00e9lm\u00e9ny jobb m\u00e1rka\u00e9lm\u00e9nyt eredm\u00e9nyez, a kett\u0151 nem ugyanaz.<\/p>\n\n\n\nAzt is fontos meg\u00e9rteni, hogy a m\u00e1rka\u00e9lm\u00e9ny szubjekt\u00edv. Mik\u00f6zben nem lehetetlen olyan \u00e9lm\u00e9nyt l\u00e9trehozni, mely a legt\u00f6bb felhaszn\u00e1l\u00f3 eset\u00e9ben hasonl\u00f3, m\u00e9gis az embereknek elt\u00e9r\u0151ek lesznek a reakci\u00f3k a m\u00e1rka\u00e9lm\u00e9nyt befoly\u00e1sol\u00f3 t\u00e9nyez\u0151kre. <\/p>\n\n\n\n
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy b\u00e1rmennyire is gondosan alak\u00edtod ki a m\u00e1rka\u00e9lm\u00e9nyt, mindig lesznek olyan \u00fcgyfelek, akiknek negat\u00edv benyom\u00e1saik lesznek a m\u00e1rk\u00e1dr\u00f3l. Teh\u00e1t a c\u00e9l nem az lesz, hogy minden egyes felhaszn\u00e1l\u00f3nak azonos pozit\u00edv \u00e9lm\u00e9nyt pr\u00f3b\u00e1lj k\u00edn\u00e1lni, hanem az, hogy az \u00fcgyfelek nagyobb r\u00e9sz\u00e9ben pozit\u00edv benyom\u00e1sokat alak\u00edts ki.<\/p>\n\n\n\n
Azt is fontos meg\u00e9rteni, hogy a semleges k\u00e9p kialak\u00edt\u00e1sa nem el\u00e9g. Hab\u00e1r a negat\u00edv benyom\u00e1sok \u00fcld\u00f6zik el a felhaszn\u00e1l\u00f3kat a weboldaladr\u00f3l, a semleges hozz\u00e1\u00e1ll\u00e1s alapvet\u0151en k\u00f6z\u00f6nyt jelent az emberek r\u00e9sz\u00e9r\u0151l, \u00edgy ha megl\u00e1tj\u00e1k a m\u00e1rkaneved mondjuk a Google tal\u00e1lati oldal\u00e1n, akkor semmi nem \u00f6szt\u00f6nzi \u0151ket kattint\u00e1sra.<\/p>\n\n\n\n
M\u00e1rka\u00e9lm\u00e9ny strat\u00e9gia kialak\u00edt\u00e1sa<\/h3>\n\n\n\nM\u00e9rd fel, hogy a m\u00e1rk\u00e1d megfelel-e az \u00fcgyfelek elv\u00e1r\u00e1sainak!<\/h4>\n\n\n\n
El\u0151sz\u00f6r is meg kell tal\u00e1lnod azokat a ter\u00fcleteket, ahol az \u00e9lm\u00e9ny nem felel meg a v\u00e1rakoz\u00e1soknak. Ebben seg\u00edts\u00e9get ny\u00fajt a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia \u00e9s az \u00fcgyf\u00e9lszolg\u00e1lat, mely r\u00e1mutathat a lehets\u00e9ges probl\u00e9m\u00e1kra. Ha tal\u00e1lsz \u00e1lland\u00f3an felmer\u00fcl\u0151 gondokat a m\u00e1rka-interakci\u00f3kn\u00e1l \u00e9s a reakci\u00f3kn\u00e1l, akkor m\u00e1r l\u00e1tod, hogy mivel kell foglalkozni a m\u00e1rka\u00e9lm\u00e9ny kialak\u00edt\u00e1s\u00e1n\u00e1l.<\/p>\n\n\n\n
A jav\u00edt\u00e1sra szorul\u00f3 ter\u00fcletek meghat\u00e1roz\u00e1sa<\/h4>\n\n\n\n
A probl\u00e9m\u00e1s ter\u00fcleteket pontosan k\u00f6r\u00fcl kell hat\u00e1rolni. Lehet, hogy t\u00f6bb olyan ter\u00fclet is van, melyekn\u00e9l v\u00e1ltoztat\u00e1sokra lenne sz\u00fcks\u00e9g, ugyanakkor egyszerre nem \u00e9rdemes mindegyiket megjav\u00edtani. Teh\u00e1t p\u00e9ld\u00e1ul el\u0151sz\u00f6r csak azt a feladatot t\u0171z\u00f6d ki c\u00e9lul magad el\u00e9, hogy jav\u00edts a Facebookon megjelen\u0151 eml\u00edt\u00e9seken. Pedig a v\u00e9gs\u0151 c\u00e9lod nyilv\u00e1n az, hogy egy jelent\u0151sebb \u00e9s pozit\u00edvabb k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi hat\u00e1st v\u00e1lts ki m\u00e1r az els\u0151 kapcsolatfelv\u00e9telt\u0151l kezdve. Ugyanakkor ehhez egy j\u00f3 kiindul\u00f3pont lehet, ha valamelyik k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia platform eset\u00e9ben l\u00e1tsz el\u0151sz\u00f6r munk\u00e1hoz.<\/p>\n\n\n\n
M\u00e9rd az eredm\u00e9nyeket!<\/h4>\n\n\n\n
Az el\u0151bb eml\u00edtett k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1s p\u00e9lda eset\u00e9ben p\u00e9ld\u00e1ul figyeled a megtekint\u00e9seket, a reakci\u00f3kat a v\u00e1laszokat a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia posztokra, melyek kirajzolj\u00e1k a c\u00e9geddel kapcsolatos \u00e9rzelem alakul\u00e1s\u00e1t. A m\u00e9r\u00e9s abban is seg\u00edt, hogy meghat\u00e1rozd, mely strat\u00e9gia m\u0171k\u00f6dik, illetve kipr\u00f3b\u00e1lj t\u00f6bb strat\u00e9gi\u00e1t is ennek \u00e9rdek\u00e9ben. Meg kell tal\u00e1lni azt a fel\u00fcletet \u00e9s megold\u00e1st, mely a leghat\u00e9konyabban befoly\u00e1solja a felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00e9rz\u00e9seit pozit\u00edv ir\u00e1nyba, majd ezt tov\u00e1bb lehet finomhangolni.<\/p>\n\n\n\n
Friss\u00edt\u00e9s, 2022.03.10.:<\/em><\/p>\n\n\n\nHogyan tal\u00e1lj j\u00f3 m\u00e1rkanevet?<\/h2>\n\n\n\n
A szak\u00e9rt\u0151i tan\u00e1csok \u00e1ltal\u00e1ban arr\u00f3l sz\u00f3lnak, hogy v\u00e1lassz egy egyszavas, k\u00f6nnyen kiejthet\u0151 sz\u00f3t m\u00e1rkan\u00e9vk\u00e9nt, mely pontosan kapcsol\u00f3dik ahhoz, amit a n\u00e9v kifejez. Ezzel azonban nem biztos, hogy siker\u00fcl kit\u0171nni a t\u00f6megb\u0151l. A n\u00e9v eset\u00e9ben ugyanis sokszor az m\u0171k\u00f6dik jobban, ami k\u00fcl\u00f6n\u00f6s \u00e9s meglep\u0151.<\/p>\n\n\n\n
Ha k\u00f6r\u00fcln\u00e9zel a nagy m\u00e1rkanevek k\u00f6z\u00f6tt, akkor gyakran azt tapasztalod, hogy teljesen szokatlan \u00e9s n\u00e9ha kiejthetetlen m\u00e1rkaneveket kap fel a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g, vagy hogy szinte v\u00e9letlenszer\u0171en v\u00e1lasztott karakterekb\u0151l \u00f6ssze\u00e1ll\u00f3 n\u00e9v milyen m\u00e9ly jelent\u00e9startalmat kap az \u00e9vek sor\u00e1n. El\u0151fordul p\u00e9ld\u00e1ul, hogy egy nem t\u00fal k\u00fcl\u00f6nleges gy\u00fcm\u00f6lcs neve v\u00e1lik a vezet\u0151 technol\u00f3gia szinonim\u00e1j\u00e1v\u00e1 \u00fagy, hogy a versenyt\u00e1rsak olyan nevekkel m\u0171k\u00f6dtek, mint az Amiga, az Atari, az IBM. <\/p>\n\n\n\n
Mi az oka ennek? A Fast Company egyik cikk\u00e9nek<\/a> szerz\u0151je szerint az, hogy az ember arra van programozva, hogy megjegyezze azt, ami elt\u00e9r\u0151. Az 1930-as \u00e9vekben a n\u00e9met pszichi\u00e1ter, Hedwig von Restorff figyelt fel arra, hogy azok a dolgok, melyek k\u00fcl\u00f6nb\u00f6znek, sokkal nagyobb figyelmet kapnak \u00e9s k\u00f6nnyebben megjegyezhet\u0151k. Egy m\u00e1rkan\u00e9v eset\u00e9ben pedig pont ez lenne a c\u00e9l.<\/p>\n\n\n\nFontosabb teh\u00e1t a megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztethet\u0151s\u00e9g \u00e9s a k\u00f6nny\u0171 megjegyezhet\u0151s\u00e9g<\/strong> m\u00e1r a n\u00e9vv\u00e1laszt\u00e1sn\u00e1l is. Sokkal ink\u00e1bb, mint a r\u00f6vids\u00e9g, t\u00f6m\u00f6rs\u00e9g, k\u00f6nny\u0171 kiejthet\u0151s\u00e9g, a belesimul\u00e1s az ipar\u00e1g sztenderdjei k\u00f6z\u00e9, esetleg az, hogy j\u00f3l passzoljon ahhoz, amilyen k\u00e9pet mutat mag\u00e1r\u00f3l a c\u00e9g.<\/p>\n\n\n\nUt\u00f3bbi kapcs\u00e1n gondolj p\u00e9ld\u00e1ul a Slackre, mely azt jelenti, hogy lazas\u00e1g, mik\u00f6zben azok, akik az alkalmaz\u00e1st haszn\u00e1lj\u00e1k biztos, hogy nem ezt \u00e9rzik a haszn\u00e1lat k\u00f6zben. A Slack persze egy k\u00f6nnyen kiejthet\u0151, r\u00f6vid sz\u00f3, pedig sok m\u00e1rka eset\u00e9ben a hossz\u00fa n\u00e9v is j\u00f3l m\u0171k\u00f6dik<\/strong>. \u00dagyhogy nem kell, hogy a r\u00f6vids\u00e9ghez ragaszkod\u00e1s korl\u00e1tozza a kreativit\u00e1sodat.<\/p>\n\n\n\nUgyanakkor a Slack eset\u00e9ben azt is l\u00e1tjuk, hogy nem gond, ha a m\u00e1rkan\u00e9v nem arr\u00f3l sz\u00f3l, amit Te mit csin\u00e1lsz. Egy ilyen n\u00e9v sokkal nagyobb rugalmass\u00e1got biztos\u00edt, \u00e9s nem korl\u00e1toz<\/strong> a j\u00f6v\u0151beli v\u00e1ltoz\u00e1sokkal kapcsolatban. Gondolj p\u00e9ld\u00e1ul az Amazonra, melyb\u0151l ugyan nem k\u00f6vetkezik semmi, amit az Amazon csin\u00e1l, viszont mindenf\u00e9le tev\u00e9kenys\u00e9g belef\u00e9r a m\u00e1rkan\u00e9vbe. R\u00e1ad\u00e1sul a k\u00fcl\u00f6nlegess\u00e9ge miatt bele\u00e9g az emberek agy\u00e1ba.<\/p>\n\n\n\nEgyes n\u00e9v-\u00f6tleteket sokan gondolkod\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl elutas\u00edtanak, pedig lehet, hogy pont az lenne a j\u00f3 n\u00e9v, ami kih\u00faz\u00e1sra ker\u00fcl<\/strong> a list\u00e1r\u00f3l. A Netflix is egy olyan n\u00e9v volt, amit majdnem kidobtak, mert valakit a porn\u00f3ra eml\u00e9keztetett. De ha a Virgin nev\u00e9re gondolsz, akkor sem az jut els\u0151re eszedbe, hogy kiv\u00e1l\u00f3 n\u00e9v lesz egy m\u00e1rk\u00e1nak. <\/p>\n\n\n\nDe a sor m\u00e9g hosszan folytathat\u00f3, hiszen milyen n\u00e9v az, hogy Apple vagy Google? M\u00e9gis ezekb\u0151l is az l\u00e1tszik, hogy a szokatlan nevek el\u00e9g sikeresek lehetnek.<\/p>\n\r\n