{"id":769,"date":"2014-06-06T13:08:12","date_gmt":"2014-06-06T11:08:12","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.webshark.hu\/?p=769"},"modified":"2014-06-06T13:10:03","modified_gmt":"2014-06-06T11:10:03","slug":"mit-tanulhat-az-online-marketing-legujabb-mediatrendekbol","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.webshark.hu\/2014\/06\/06\/mit-tanulhat-az-online-marketing-legujabb-mediatrendekbol\/","title":{"rendered":"Mit tanulhat az online marketing a leg\u00fajabb m\u00e9diatrendekb\u0151l?"},"content":{"rendered":"

A tartalom el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1nak vitathatatlan kir\u00e1lyai m\u00e9g mindig az online lapok. T\u00f6rt\u00e9nt azonban az elm\u00falt egy-k\u00e9t \u00e9vben n\u00e9mi v\u00e1ltoz\u00e1s a trendekben, a semmib\u0151l bukkantak fel \u00faj szerepl\u0151k, \u00e1lltak az \u00e9lre, alaposan r\u00e1verve a r\u00e9gi, klasszikus online m\u00e9diumok olvasotts\u00e1g\u00e1ra. Kik ezek, miben hoztak \u00fajat, \u00e9s mit leshet el t\u0151l\u00fck az online marketing?<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

\u00c9vr\u0151l \u00e9vre \u00fajabb \u00e9s \u00fajabb gener\u00e1ci\u00f3i n\u0151nek fel az online m\u00e9diumoknak, \u00e9s tasz\u00edtj\u00e1k le az el\u0151z\u0151 gener\u00e1ci\u00f3t a tr\u00f3nr\u00f3l. Az olyan kor\u00e1bbi kir\u00e1lyok, mint amilyen p\u00e1r \u00e9ve m\u00e9g a Huffington Post vagy a Gawker volt, ugyan meg\u0151rizt\u00e9k s\u00falyukat, azonban ma m\u00e1r ink\u00e1bb olyan szerepl\u0151kre figyel a vil\u00e1g \u00fajdons\u00e1gokra \u00e9s trendekre \u00e9rz\u00e9keny szelete, mint a BuzzFeed vagy az Upworthy. De legf\u0151k\u00e9ppen a n\u00e9p figyel r\u00e1juk, igaz egyel\u0151re ink\u00e1bb csak Amerik\u00e1ban.<\/p>\n

A k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ra \u00e9p\u00edtenek<\/h2>\n

Ha siker\u00fck kulcs\u00e1t keress\u00fck, akkor azt a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ban tal\u00e1lhatjuk meg, \u00e9s ezen bel\u00fcl is legf\u0151k\u00e9ppen a Facebookot haszn\u00e1lj\u00e1k ki a l\u00e1togat\u00f3sz\u00e1m n\u00f6vel\u00e9s\u00e9re. Mivel az emberekben er\u0151s a k\u00e9sztet\u00e9s arra, hogy bizonyos t\u00edpus\u00fa tartalmakat l\u00e1jkoljanak, megosszanak, \u00edgy egy-egy \u00edrott tartalom v\u00edrusk\u00e9nt fut \u00e1t a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia adott szelet\u00e9n, nem mell\u00e9kesen nagy olvasotts\u00e1got gener\u00e1lva az eredeti k\u00f6zl\u0151nek. (Megjegyz\u00e9s: a Facebook sem szereti, ha kihaszn\u00e1lj\u00e1k – f\u0151k\u00e9nt, ha ez\u00e9rt nem fizetnek neki – \u00edgy\u00a0lend\u00fcletes algoritmusfriss\u00edt\u00e9sei sor\u00e1n nemr\u00e9g \u00fagy m\u00f3dos\u00edtotta az EdgeRanket, hogy az alaposan odavert mindk\u00e9t, alapvet\u0151en bel\u0151le \u00e9l\u0151 site-nak. Az \u00e1prilisi sz\u00e1mokban ez m\u00e1r benne van, teh\u00e1t ekkor m\u00e1r tapasztalhat\u00f3 volt a visszaes\u00e9s.)<\/p>\n

\"A

A BuzzFeed \u00e9s az Upworthy teljes\u00edtm\u00e9nye a Facebookon, \u00e1prilisban<\/p><\/div>\n

Soha nem volt jobb es\u00e9ly\u00fcnk v\u00edrust gy\u00e1rtani, mint manaps\u00e1g, a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9dia fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek ezen szakasz\u00e1ban. Az es\u00e9ly teh\u00e1t megvan, a megold\u00e1s azonban m\u00e9gsem egyszer\u0171: kell hozz\u00e1 a megfelel\u0151, l\u00e1jkm\u00e1gnes jelleg\u0171 tartalom. \u00cdrott tartalmat sz\u00e1mtalan m\u00e9diaszerepl\u0151 el\u0151\u00e1ll\u00edtott eddig is, azonban azok nem felt\u00e9tlen\u00fcl tartoztak a v\u00edrusszer\u0171en terjed\u0151k k\u00f6z\u00e9. A BuzzFeed \u00e9s az Upworthy azonban felismert n\u00e9h\u00e1ny t\u00f6rv\u00e9nyszer\u0171s\u00e9get.<\/p>\n

Ennek lett az eredm\u00e9nye az, hogy a BuzzFeed az elm\u00falt k\u00e9t \u00e9v alatt 4,3 milli\u00f3r\u00f3l 19,3 milli\u00f3ra emelte havi egy\u00e9ni l\u00e1togat\u00f3inak sz\u00e1m\u00e1t, amivel egy szintre ker\u00fclt olyan r\u00e9gi nagy szerepl\u0151kkel, mint p\u00e9ld\u00e1ul a New York Times vagy a CNN, vagy a nem annyira klasszikus, de m\u00e1r \u00e9vek \u00f3ta nagy n\u00e9vnek sz\u00e1m\u00edt\u00f3 Huffington Post. Az Upworthy m\u00e9g enn\u00e9l is nagyobb sz\u00e1guld\u00e1st mutatott be,\u00a0ugyanis egymilli\u00f3r\u00f3l havi 20 milli\u00f3 f\u00f6l\u00e9 emelte egy\u00e9ni l\u00e1togat\u00f3inak sz\u00e1m\u00e1t, amivel minden id\u0151k leggyorsabban n\u00f6vekv\u0151 online lapja lett.<\/p>\n

De mit tanulhat el az online marketing?<\/h2>\n

P\u00e9ld\u00e1ul azt, hogy el\u0151sz\u00f6r hat\u00e1rozzuk meg, kinek is \u00edrunk, \u00e9s azt\u00e1n szabjuk r\u00e1juk a tartalmakat<\/strong>. A BuzzFeed alap\u00edt\u00f3ja, Jonah Peretti a leg\u00e9rt\u00e9kesebb c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9gnek azt tartja, akik unatkoznak. Unatkoznak egyr\u00e9szt a munk\u00e1ban, m\u00e1sr\u00e9szt pedig valamire v\u00e1rnak, \u00e9s k\u00f6zben a telefonjukat nyomogatj\u00e1k. El\u0151bbiek sz\u00e1m\u00e1ra kell unalom\u0171z\u0151, nem NSWF (not safe for work) tartalom, mely valamilyen m\u00f3don kapcsol\u00f3dik az adott pillanatban \u00e9rzett frusztr\u00e1ci\u00f3jukhoz. Ut\u00f3bbiaknak pedig mobilon k\u00f6nnyen, gyorsan befogadhat\u00f3 anyagokat el\u0151\u00e1ll\u00edtani, amit azt\u00e1n megoszthatnak a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ban. Mert, mint a statisztik\u00e1k mutatj\u00e1k, mobilon jobban szeret\u00fcnk megosztani.<\/p>\n

\"A

A cikkenk\u00e9nti \u00e1tlagos megoszt\u00e1ssz\u00e1m – az Upworthy magasan vezet<\/p><\/div>\n

Szint\u00e9n l\u00e9nyeges a tartalom k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9di\u00e1ra szab\u00e1sa. A statisztika\u00a0szerint a BuzzFeed a leggyakrabban megosztott oldal a Facebookon, ugyanakkor l\u00e1tjuk, hogy az Upworthy milyen j\u00f3 a cikkenk\u00e9nti megoszt\u00e1sban. Olyan tartalmakat gy\u00e1rtanak, melyek reakci\u00f3ra\u00a0k\u00e9sztetik az embereket. M\u00e9gpedig az\u00e9rt, mert meger\u0151s\u00edtik az identit\u00e1sukat vagy a kapcsolataikat azzal, hogy bizonyos tartalmak megoszt\u00e1s\u00e1val v\u00e9lem\u00e9nyt mondanak. Vagyis \u00e9rdemes\u00a0a Facebook saj\u00e1toss\u00e1gaiban gondolkodni, annak megfelel\u0151en\u00a0alak\u00edtani ki a tartalmat<\/strong>.<\/p>\n

T\u00e9mav\u00e1laszt\u00e1sn\u00e1l is \u00e9rdemes figyelembe venni – m\u00e9g ha a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g\u00fcnk m\u00e1s, \u00e9s \u00fagymond kvalifik\u00e1ltabb, ez\u00e9rt nem akarunk t\u00fals\u00e1gosan k\u00f6nnyed ir\u00e1nyba elmenni -, hogy melyek azok a tartalomkateg\u00f3ri\u00e1k, melyekkel ezek a lapok foglalkoznak: humoros, sokkol\u00f3, bizarr, aranyos dolgokkal \u00e9s m\u00e1sok kir\u00f6h\u00f6g\u00e9s\u00e9vel. Ha m\u00e9rt\u00e9kkel is, de \u00e9rdemes ezekben is gondolkodni. Fontos r\u00e9sze ennek, hogy ezek a lapok t\u00f6rekszenek arra, hogy \u00e9rzelmeket v\u00e1ltsanak ki. R\u00e1ad\u00e1sul ezeket fokozz\u00e1k azzal, hogy p\u00e9ld\u00e1ul egy-egy \u00e9rzelmet kiv\u00e1lt\u00f3 k\u00e9pb\u0151l \u00f6sszegy\u0171jtenek egy j\u00f3 nagy adaggal.<\/p>\n

Az \u00e9rzelmek erej\u00e9re \u00e9p\u00edtenek<\/strong> akkor is, amikor azt haszn\u00e1lj\u00e1k ki, hogy az emberek szeretnek szenved\u00e9lyesen ki\u00e1llni valami mellett vagy ellen, s ilyenkor v\u00e9lem\u00e9ny\u00fcket min\u00e9l ink\u00e1bb igyekeznek megosztani. Akkor m\u00e9g ink\u00e1bb, ha ilyenkor azt \u00e9rzik, hogy valami fontos probl\u00e9m\u00e1r\u00f3l van sz\u00f3, s ezzel azt mutathatj\u00e1k magukr\u00f3l, hogy ilyen komoly t\u00e9m\u00e1k is \u00e9rdeklik \u0151ket. T\u00f6rt\u00e9neteik nagyon emberiek, azokban mindig az emberi vonatkoz\u00e1sokra helyezik a hangs\u00falyt.<\/p>\n

R\u00e1ad\u00e1sul nem is akarnak t\u00falzottan eredetiek lenni, \u00e9s ha valami m\u0171k\u00f6dik, akkor azt g\u00e1tl\u00e1sok n\u00e9lk\u00fcl \u00fajrahasznos\u00edtj\u00e1k. Az Upworthy le\u00e1s p\u00e9ld\u00e1ul az internet r\u00e9gm\u00faltj\u00e1ba, hogy olyan sztorikat kotorjon el\u0151, melyek egyszer m\u00e1r bizony\u00edtottak, csak elfelejtett\u00fck \u0151ket. Ennek az az el\u0151nye is megvan, hogy mivel nem aktu\u00e1lisak a t\u00e9m\u00e1k, \u00edgy nem jelenik meg egyszerre mindenhol a neten, mint p\u00e9ld\u00e1ul a h\u00edrek, \u00e9s nincs konkurenci\u00e1ja.<\/p>\n

\"A

A BuzzFeed l\u00e1togat\u00f3sz\u00e1m\u00e1nak n\u00f6veked\u00e9se<\/p><\/div>\n

\u00c9s h\u00e1t a c\u00edmek<\/h2>\n

Az Upwothy p\u00e9ld\u00e1ul ak\u00e1r 25 c\u00edmet is ad egy-egy anyag\u00e1nak abb\u00f3l a megfontol\u00e1sb\u00f3l kiindulva, hogy b\u00e1r a legt\u00f6bb borzaszt\u00f3an rossz, azonban nem az \u201cegy legjobbon\u201d g\u00f6rcs\u00f6l a szerz\u0151, ez\u00e9rt szabadon ontja mag\u00e1b\u00f3l a c\u00edm\u00f6tleteket<\/strong>. Azt\u00e1n valamelyik biztos j\u00f3 lesz k\u00f6z\u00fcl\u00fck. Azt a szab\u00e1lyt azonban mindig betartj\u00e1k, hogy nem mondanak el mindent a c\u00edmben, de nem is fogalmaznak olyan hom\u00e1lyosan, hogy senki se kattintson. \u00c9s az is biztos, hogy sok k\u00f6z\u00f6tt\u00fck a call to action.<\/p>\n

Akit m\u00e9lyebben is \u00e9rdekel a t\u00e9ma, a Hubspot cikk\u00e9ben tov\u00e1bbi r\u00e9szleteket tal\u00e1l a technik\u00e1kr\u00f3l<\/a>, illetve egy nagyon j\u00f3 \u00f6sszefoglal\u00f3t \u00edrt m\u00e9g tavaly \u00e9v v\u00e9g\u00e9n az Upworthy-jelens\u00e9gr\u0151l a 444.hu<\/a>,\u00a0valamint\u00a0kicsit kor\u00e1bban a The Atlantic<\/a>. \u00c9s ha mindezt magyarul \u00e9s a gyakorlatban szeretn\u00e9nk l\u00e1tni, akkor \u00e9rdemes a viszonylag \u00fajnak sz\u00e1m\u00edt\u00f3 hazai m\u00e9diakezdem\u00e9nyez\u00e9sekre, p\u00e9ld\u00e1ul a 444-re vagy a Cinkre is egy r\u00f6pke pillant\u00e1st vetni, mert r\u00e9szben alkalmazz\u00e1k t\u00e9m\u00e1ikban \u00e9s c\u00edmad\u00e1saikban azt, amit a Buzzfeed \u00e9s az Upworthy.<\/p>\n

\u00cdme, teh\u00e1t azok az alapok, elvek, melyeket az online marketing szakemberek is haszn\u00e1lhatnak tartalomgy\u00e1rt\u00e1s sor\u00e1n, amikor blogolnak, Facebook-posztokat termelnek ipari mennyis\u00e9gben. Nyilv\u00e1n a m\u00e1rka identit\u00e1s\u00e1t nem lehet al\u00e1\u00e1sni<\/strong>, a „ne ossz meg \u00e9sz n\u00e9lk\u00fcl cic\u00e1s k\u00e9peket” elv\u00e9t \u00e9rdemes betartani, viszont hasznos lehet \u00e9szben tartani az eml\u00edtett jellegzetess\u00e9get, szab\u00e1lyokat is, illetve olvasgatni az eml\u00edtett lapokat, hogy egy-egy k\u00f6nnyed pillanatunkban el tudjunk\u00a0mozdulni \u00f3vatosan \u00faj ir\u00e1nyokba.<\/p>\n

Persze tesztelni kell k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g\u00fcnk reakci\u00f3it<\/strong> az \u00faj t\u00e9m\u00e1kkal, hangv\u00e9tellel kapcsolatban, megfigyelni, hogy \u00e9rkeznek-e negat\u00edv visszajelz\u00e9sek, \u00e9s kikt\u0151l. De azt persze m\u00e1r tudjuk, hogy k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g\u00fcnk ig\u00e9nyeinek, inform\u00e1ci\u00f3-sz\u00fcks\u00e9glet\u00e9nek, t\u0171r\u0151k\u00e9pess\u00e9g\u00e9nek kitapogat\u00e1sa hossz\u00fa \u00e9s tal\u00e1n soha v\u00e9get nem \u00e9r\u0151 folyamat, viszont ha kell\u0151en \u00e9rz\u00e9kenyen csin\u00e1ljuk \u00e9s k\u00f6zben pr\u00f3b\u00e1lkozunk l\u00e1jkm\u00e1gnes jelleg\u0171 tartalmakkal, akkor l\u00e1tni fogjuk a megoszt\u00e1sok sz\u00e1m\u00e1n.
\n