2017-03-010 komment
Mi az a vizuális kontextus? És miért fontos a webdesignban?
Egy gyakran idézett vizsgálat szerint az emberek kevesebb mint 2 tizedmásodperc alatt képesek véleményt kialakítani a weboldaladról. A vizuális kontextus segít nekik megérteni, hogy miről szól a weboldal, kialakítani egy benyomást, hogy ezáltal tovább maradjanak az oldalon. A látványelemek erőteljes hatásuk révén sokkal gyorsabban képesek átadni egy üzenetet, mint a szöveges tartalmak.
Írott szövegek esetében a kontextus hiánya nehézzé teszi az olvasók számára, hogy megértsék, miről akarja meggyőzni őket egy szöveg írója. Ez a webdesignban is gyakran megtörténik. Ezért van szüksége a webodalaknak arra, hogy megteremtsenek egy vizuális kontextust, egy összefüggést, mely kommunikálni tudja az adott cég háttértudását és történetét.
Mi is az a vizuális kontextus?
A vizuális kontextus kifejezés a tartalom vizuális megjelenésére utal, mely javítja weboldal üzenetének befogadhatóságát. Tehát például egy építész weboldala esetében a weboldal tartalmaz egy portfoliót a sikeres projektekről. Itt teljes mértékben a látogató döntése, hogy a portfoliót végignézi-e vagy sem. Ugyanakkor az egyes elemek megjelenése által megteremtett vizuális kontextus – melynek részét képezik az illusztrációk, a színek, a whitspace – mindenképpen információval látja el a felhasználót az építész tudásáról, tapasztalatáról.
Egy másik példa egy repülőgépeket tervező cég, melynek weboldalán megjelenő repülőgépekről készült fotók egyből világossá teszik szerepét a repülőgép-iparban. A látogatónak ehhez nem is kell elolvasnia a címsort, csak rápillantania a képekre. De képzeld el ugyanezt a weboldalt a repülőgépekről készült képek nélkül! Jóval nehezebb lenne megfejteni, miről is van szó. Az adott cég mérnöki megoldások széles skáláját kínálja, de elsősorban a repülőgép-iparban aktívak, melyet aztán világosan meg is mutatnak a weboldalukon.
Miért fontos a vizuális kontextus?
Az első benyomás miatt
Mint a cikk elején már jeleztük, a felhasználók a pillanat töredéke alatt képesek véleményt formálni a weboldaladról. A márkázás, a képek, az ikonok alakítják ki ezt az első benyomást ilyen rövid idő alatt. Ahhoz, hogy az emberek tovább maradjanak a weboldaladon, a vizuális kontextus révén kell informálnod őket, hogy miről szó a weboldalad.
Segíti az információközlést
A weboldalak vizuális elemeinek van egy “érzéki” vonzereje a szöveges kontextushoz képest. A felhasználók nagy valószínűséggel észreveszik azokat a kiegészítő képeket, melyek a kontextus egészét támogatják. Sokkal inkább, mint hogy elolvasnák az ugyanezen célból létrehozott mondatokat vagy bekezdéseket. Bármilyen jó vagy is a történetmesélésben, a felhasználók első érzelmi válaszát a vizuális elemek fogják meghatározni, melyek az információk közlésében is segítenek.
Javítja a megértést
A vizuális kontextus teszi élővé a történetet. Ezáltal képes a felhasználó megérteni a céget és annak működését. Az vizuális összefüggések révén ismeri meg a fő mondanivalót, majd ez alapján keresi a további lehetőségeket, termékeket és elérhető szolgáltatásokat. De ha egy olyan felhasználói felületet alkalmazol, mely nem követi a webdesign-konvenciókat, akkor a vizuális kontextus fog segíteni a felhasználók és termékeid közötti kapcsolat megteremtésében.
Kialakítja az érzelmi kötelékeket
A vizuális összefüggés segít a célközönséged érzelmeinek kiváltásában is. Ezen az oldalon például sok emberi arc szerepel, aminek a megfelelő kontextus megteremtése és a látogatókkal való kapcsolat kialakítása az oka. A meleg, puha színek teszik a weboldalt barátságossá, a mosolyok a pozitív hozzáállást és a közösségi érzést fejezik ki. A látogatók pillanatok alatt érzelmi kötődést alakítanak ki egy ilyen oldallal.
És ugyanez igaz a termékek esetében is: a felhasználók ugyanilyen könnyen tudnak kialakítani kapcsolatot különféle termékekkel vagy szolgáltatásokkal. Meg kell tehát teremtened azokat a vizuális elemeket, melyek képesek megérinteni a célközönség érzéseit.
Miként teremtheted meg a vizuális kontextust?
A vizuális kontextus kialakításához a felhasználók megértésére van szükséged. A felhasználó perspektívája függ a korától, a nemétől, nemzetiségétől. Tehát például fehér színeket használói képek a boldogságot jelentik egy bizonyos közösségnek, míg egy másik számára a szomorúság jele lehet. Annak érdekében, hogy a vizuális elemek jól illeszkedjenek a cégedhez, meg kell értened az embereket is, akiket szeretnél elérni, mert tudod kell, hogy milyen vizuális elemek miként értelmeznek.
A vizuális kontextus kialakításának néhány összetevője:
- Képek melyek kapcsolódnak a céged természetéhez.
- Infografikák, melyek összefoglalják egy adott szöveg tartalmát könnyen áttekinthető módon.
- Nyilak, vonalak és egyéb jelek, melyek kiemelik a számokat, vagy irányt mutatnak a felhasználónak.
- Szavak és mondatok kiválasztása, kiemelése a vizuális kontextus gazdagítására.
- Történetmesélés kreatív grafikák segítségével.
- Figyelemfelkeltő ikonok a navigációhoz.
Végül
A vizuális kontextus tehát segíti a felhasználókat, különösen azokat, akik először látogatnak el a weboldaladra. A vizuális kontextus révén tudod gyorsan átadni számukra a weboldal jellemzőit és értékeit. Ezért fontos a képek, színek, vizuálisan megjelenő adatok, infografikák, videók, animációk, ikonoknak és minden egyéb vizuális eszköz megfelelő kombinációjának kialakítása. Ezek kiválogatásával és összehangolásával teremtheted meg a mindennél fontosabb vizuális kontextust.
(A szöveg ezen cikk alapján készült.)