2020-07-080 komment
Néhány webdesign-mítosz, amin most már érdemes lenne túllépni
Akadnak olyan hiedelmek a weboldal-készítésben, melyek nagyon berögzültek sokak gondolkodásába, pedig ma már nincs igazán létjogosultságuk, vagy csak nem igazak.
A Design Shack egy bejegyzésben most átpörgetett néhány olyan hiedelmet, melyeken érdemes lenne lassan túllépni.
A felhasználók szeretik a slidereket?
Mikor fordult elő utoljára, hogy megvártad egy slider képeit vagy, vagy kattintottál rájuk? Habár a sliderek még mindig népszerűek, nem túl hasznosak. A felhasználók aktivitása a slidereknél vagy a karuszeleknél rendkívül alacsony. Yoast gyűjtött össze néhány olyan tényt, melyek megfontolásra késztethetnek bárkit, aki slidereket használ:
- Mindössze a felhasználók egy százaléka kattint a sliderekre
- A sliderek túl sok információt tartalmaznak, ezért elsősorban zavart okoznak
- Lelassítják a weboldalt
- A felhasználók átugorhatják az egyébként fontos üzeneteket a weboldalon
Érdemes tehát más megoldások után nézni, és a slidereket lassan lehagyni a weboldalakról. Kreatív megoldásként szóba jöhet valamilyen parallax görgetés, de lehet, hogy hatékonyabb, ha az egyes slidereken szereplő különböző információknak több céloldalt hozol létre, mindegyiknél egy saját tölcsérrel.
A design a szépségről szól?
Egy jó design nem olyan, mint amikor egy vászonra festünk. Természetesen hasznos, ha esztétikailag is rendben van egy weboldal, a jó design azonban a szépség mellett elsősorban működőképes. Nem elég, hogy egy olyan dolgot hozol létre, ami jól néz ki, gondolnod kell a felhasználói élményre is, ami a design része. Hogyan fognak kapcsolatba lépni a designnal a látogatók? Képesek lesznek végrehajtani azt a feladatot, amiért érkeztek, köszönhetően a vizuális jelzéseknek?
A designfolyamatra mindig úgy gondolj, mint ami több, mint egy vizuális megjelenés. Ahogy elkezded felvázolni a projekted, vedd figyelembe a funkciókat, melyek megjelenítésére felhasználod a vizuális elemeket. Ettől lesz mindig egyre jobb a design. Egy jó megjelenés segít a felhasználóknak megoldani a problémáikat, és megtalálni a legfontosabb információkat. Ebbe pedig beletartozik minden, a képektől a színeken keresztül a betűtípusokig.
Az egyszerűség azonos a minimalizmussal?
Egy egyszerű design nem feltétlenül minimalista. Az egyszerű design lényege, hogy könnyű megérteni, mert nem terheli a felhasználót az összetettséggel. Egyfajta megközelítése annak, hogy hatékonyan kommunikálj, és segítsd a weboldalad látogatóit.
A minimalizmus viszont egy stílus, mely saját elvei alapján épül fel, tehát több annál, mint hogy egyszerűen elhagyja a felesleget egy áramvonalasabb vizuális megjelenésért. A minimalizmus elsősorban a vizuális megjelenésről szól, míg az egyszerűség egyben funkcionális is.
A felhasználók nem görgetnek?
Volt egy időszak, amikor a legfontosabb webdesign-tanács az volt, hogy minden fontos információt a hajtás fölé helyezzünk, mert a felhasználók nem görgetnek, így pedig soha nem fogják látni ezeket az információkat. Ez a megközelítés azonban fokozatosan változik:
- A görgetés mennyisége attól függően különbözik, hogy milyen kijelzőn nézik a felhasználók a weboldalt (desktop vagy mobil).
- Az emberek egyre gyakorlottabban görgetnek és hatékonyabban futják át a legfontosabb információkat a weboldalakon, még azt megelőzően, hogy eldöntenék: otthagyják az oldalt.
Ez azt jelenti, hogy érdemes érdekes tartalmakat elhelyezni a weboldal több részén is. Ebbe beletartozik a hajtás feletti rész a felhasználók azon része érdekében, akik mégsem görgetnek tovább, de a weboldal lejjebb lévő részei is lényegesek azok miatt, akik átfutják az oldal maradékát is, legalábbis részben.
Ha továbbra is aggódsz amiatt, hogy a látogatóid nem fognak görgetni, akkor helyezz el olyan vizuális jeleket, melyek elősegítik a görgetést. Az is fontos, hogy az érdekes információs részeket valamiképpen emeld ki, hogy felfigyeljenek rá a felhasználók, és megálljanak áttanulmányozni. Ezzel egy újabb esélyt adsz annak, hogy a látogatók konvertáljanak az oldalon.
Minden oldalnak szerepelnie kellene a navigációs menüben?
Ahogy telnek az évek, azt látjuk, hogy még az óriási mega-menük elkezdtek karcsúsodni. Mi az oka ennek? Az, hogy a választási lehetőségek túl nagy száma nyomasztóan hat a felhasználókra, és nem ösztönzi őket a kattintásra, hanem elrettenti őket a weboldalról.
Sokkal jobb megoldás, ha a menüben csak a legnépszerűbb oldalaid linkjei szerepelnek, valamint tartalmaz egy keresőmezőt azok számára, akik nem találják meg itt, amit keresnek. Ezáltal a navigációs menü sokkal átláthatóbbá válik, és sokkal egyszerűbb kezelni mobileszközökön.
A weboldalakon sans serifet lehet csak használni?
Habár korábban hasznos volt az a tanács, hogy a weboldalakon elsősorban a sans serif betűkből érdemes válogatni, mára idejétmúltá vált. A nagyfelbontású kijelzőknek köszönhetően már nem okoz gondot a serif vagy a kézzel írott betűk olvashatósága sem – már persze, ha a színek és a kontraszt rendben van. Úgyhogy bátran válogathatsz a betűtípusok teljes választékából, nem kell ragaszkodnod a sans serifekhez.
Csak a főoldal számít?
Szintén halványuló trend, hogy miden információt a főoldalra próbáltak zsúfolni a weboldaltulajdonosok. Ez most már csak akkor jó ötlet, ha valóban korlátozott mennyiségű tartalmad van. Az ilyen egyetlen oldalra építő design kifejezetten korlátozóvá válik, amikor elkezd növekedni a céged.
A legtöbb weboldal sokkal jobban kezelhető, ha több, egyformán fontos oldala, illetve több belépési pontja is van. Persze akadnak olyanok, akik közvetlenül a főoldalra érkeznek az URL-cím begépelésével, nagyon sokan a keresőből érkeznek, mégpedig nem feltétlenül a főoldalra.
A több oldal révén mindegyiknek könnyebben beazonosítható lesz a tartalma, így jobban ki tudod szolgálni azon látogatók igényét, akik egy bizonyos témára kíváncsiak. Az oldalak közé tartoznak a blogbejegyzések oldalai, ahogy a kapcsolati információk vagy a “rólunk” oldal is.
Szükség van közösségi média feedre a weboldaladon?
A közösségi média feedek használata hasonló népszerűségnek örvend, mint a slidereké. Ugyanakkor érdemes átgondolni, hogy vajon milyen előnyöd származik abból, ha elfoglalja a weboldalad egy részét a Facebook-feeded egy bizonyos verziója.
Az persze előnyös lehet, ha a felhasználók egyetlen gombnyomással megoszthatnak tartalmakat a közösségi médiában, vagy követhetnek, ugyanakkor a feedre nem igazán van szükség.
Amit mindezek alapján fontos megérteni, hogy az idő múlásával változik a webdesign is, amihez pedig neked is alkalmazkodnod kell a weboldaladdal.