Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-07-080 komment

Néhány webdesign-mítosz, amin most már érdemes lenne túllépni

Akadnak olyan hiedelmek a weboldal-készítésben, melyek nagyon berögzültek sokak gondolkodásába, pedig ma már nincs igazán létjogosultságuk, vagy csak nem igazak.

A Design Shack egy bejegyzésben most átpörgetett néhány olyan hiedelmet, melyeken érdemes lenne lassan túllépni.

A felhasználók szeretik a slidereket?

Mikor fordult elő utoljára, hogy megvártad egy slider képeit vagy, vagy kattintottál rájuk? Habár a sliderek még mindig népszerűek, nem túl hasznosak. A felhasználók aktivitása a slidereknél vagy a karuszeleknél rendkívül alacsony. Yoast gyűjtött össze néhány olyan tényt, melyek megfontolásra késztethetnek bárkit, aki slidereket használ:

  • Mindössze a felhasználók egy százaléka kattint a sliderekre
  • A sliderek túl sok információt tartalmaznak, ezért elsősorban zavart okoznak
  • Lelassítják a weboldalt
  • A felhasználók átugorhatják az egyébként fontos üzeneteket a weboldalon

Érdemes tehát más megoldások után nézni, és a slidereket lassan lehagyni a weboldalakról. Kreatív megoldásként szóba jöhet valamilyen parallax görgetés, de lehet, hogy hatékonyabb, ha az egyes slidereken szereplő különböző információknak több céloldalt hozol létre, mindegyiknél egy saját tölcsérrel.

A design a szépségről szól?

Egy jó design nem olyan, mint amikor egy vászonra festünk. Természetesen hasznos, ha esztétikailag is rendben van egy weboldal, a jó design azonban a szépség mellett elsősorban működőképes. Nem elég, hogy egy olyan dolgot hozol létre, ami jól néz ki, gondolnod kell a felhasználói élményre is, ami a design része. Hogyan fognak kapcsolatba lépni a designnal a látogatók? Képesek lesznek végrehajtani azt a feladatot, amiért érkeztek, köszönhetően a vizuális jelzéseknek?

A designfolyamatra mindig úgy gondolj, mint ami több, mint egy vizuális megjelenés. Ahogy elkezded felvázolni a projekted, vedd figyelembe a funkciókat, melyek megjelenítésére felhasználod a vizuális elemeket. Ettől lesz mindig egyre jobb a design. Egy jó megjelenés segít a felhasználóknak megoldani a problémáikat, és megtalálni a legfontosabb információkat. Ebbe pedig beletartozik minden, a képektől a színeken keresztül a betűtípusokig.

Az egyszerűség azonos a minimalizmussal?

Egy egyszerű design nem feltétlenül minimalista. Az egyszerű design lényege, hogy könnyű megérteni, mert nem terheli a felhasználót az összetettséggel. Egyfajta megközelítése annak, hogy hatékonyan kommunikálj, és segítsd a weboldalad látogatóit.

A minimalizmus viszont egy stílus, mely saját elvei alapján épül fel, tehát több annál, mint hogy egyszerűen elhagyja a felesleget egy áramvonalasabb vizuális megjelenésért. A minimalizmus elsősorban a vizuális megjelenésről szól, míg az egyszerűség egyben funkcionális is.

A felhasználók nem görgetnek?

Volt egy időszak, amikor a legfontosabb webdesign-tanács az volt, hogy minden fontos információt a hajtás fölé helyezzünk, mert a felhasználók nem görgetnek, így pedig soha nem fogják látni ezeket az információkat. Ez a megközelítés azonban fokozatosan változik:

  • A görgetés mennyisége attól függően különbözik, hogy milyen kijelzőn nézik a felhasználók a weboldalt (desktop vagy mobil).
  • Az emberek egyre gyakorlottabban görgetnek és hatékonyabban futják át a legfontosabb információkat a weboldalakon, még azt megelőzően, hogy eldöntenék: otthagyják az oldalt.

Ez azt jelenti, hogy érdemes érdekes tartalmakat elhelyezni a weboldal több részén is. Ebbe beletartozik a hajtás feletti rész a felhasználók azon része érdekében, akik mégsem görgetnek tovább, de a weboldal lejjebb lévő részei is lényegesek azok miatt, akik átfutják az oldal maradékát is, legalábbis részben.

Ha továbbra is aggódsz amiatt, hogy a látogatóid nem fognak görgetni, akkor helyezz el olyan vizuális jeleket, melyek elősegítik a görgetést. Az is fontos, hogy az érdekes információs részeket valamiképpen emeld ki, hogy felfigyeljenek rá a felhasználók, és megálljanak áttanulmányozni. Ezzel egy újabb esélyt adsz annak, hogy a látogatók konvertáljanak az oldalon.

Minden oldalnak szerepelnie kellene a navigációs menüben?

Ahogy telnek az évek, azt látjuk, hogy még az óriási mega-menük elkezdtek karcsúsodni. Mi az oka ennek? Az, hogy a választási lehetőségek túl nagy száma nyomasztóan hat a felhasználókra, és nem ösztönzi őket a kattintásra, hanem elrettenti őket a weboldalról.

Sokkal jobb megoldás, ha a menüben csak a legnépszerűbb oldalaid linkjei szerepelnek, valamint tartalmaz egy keresőmezőt azok számára, akik nem találják meg itt, amit keresnek. Ezáltal a navigációs menü sokkal átláthatóbbá válik, és sokkal egyszerűbb kezelni mobileszközökön.

A weboldalakon sans serifet lehet csak használni?

Habár korábban hasznos volt az a tanács, hogy a weboldalakon elsősorban a sans serif betűkből érdemes válogatni, mára idejétmúltá vált. A nagyfelbontású kijelzőknek köszönhetően már nem okoz gondot a serif vagy a kézzel írott betűk olvashatósága sem – már persze, ha a színek és a kontraszt rendben van. Úgyhogy bátran válogathatsz a betűtípusok teljes választékából, nem kell ragaszkodnod a sans serifekhez.

Csak a főoldal számít?

Szintén halványuló trend, hogy miden információt a főoldalra próbáltak zsúfolni a weboldaltulajdonosok. Ez most már csak akkor jó ötlet, ha valóban korlátozott mennyiségű tartalmad van. Az ilyen egyetlen oldalra építő design kifejezetten korlátozóvá válik, amikor elkezd növekedni a céged.

A legtöbb weboldal sokkal jobban kezelhető, ha több, egyformán fontos oldala, illetve több belépési pontja is van. Persze akadnak olyanok, akik közvetlenül a főoldalra érkeznek az URL-cím begépelésével, nagyon sokan a keresőből érkeznek, mégpedig nem feltétlenül a főoldalra.

A több oldal révén mindegyiknek könnyebben beazonosítható lesz a tartalma, így jobban ki tudod szolgálni azon látogatók igényét, akik egy bizonyos témára kíváncsiak. Az oldalak közé tartoznak a blogbejegyzések oldalai, ahogy a kapcsolati információk vagy a “rólunk” oldal is.

Szükség van közösségi média feedre a weboldaladon?

A közösségi média feedek használata hasonló népszerűségnek örvend, mint a slidereké. Ugyanakkor érdemes átgondolni, hogy vajon milyen előnyöd származik abból, ha elfoglalja a weboldalad egy részét a Facebook-feeded egy bizonyos verziója.

Az persze előnyös lehet, ha a felhasználók egyetlen gombnyomással megoszthatnak tartalmakat a közösségi médiában, vagy követhetnek, ugyanakkor a feedre nem igazán van szükség.

Amit mindezek alapján fontos megérteni, hogy az idő múlásával változik a webdesign is, amihez pedig neked is alkalmazkodnod kell a weboldaladdal.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet