Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-03-170 komment

Hogyan használhatod a Google Trendset, ha van egy weboldalad? (Frissítve, 2022.11.02.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ha nem tudod, mi az a Google Trends, és miként használd arra, hogy kulcsszavakat és témákat találj, vagy optimalizáld a marketingköltésedet, akkor olvass tovább! (Frissítés, 2022.11.02. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mire használhatod a Google Trendset?)

A Google Trends egy olyan ingyenes webes szoftver, mely képes elemezni valós adatok alapján a Google-keresések népszerűségének alakulását. Megmutatja, hogy az emberek mire keresnek rá, ezt miként változik, akár az időt, akár a helyet tekintve.

Emiatt egy kiegészítő eszköz az online marketingben, melynek segítségével kulcsszavakat és témákat találhatsz, melyek időszerűek, vagy akár a hirdetési kampányaid finomhangolásában is hasznát veheted.

Mi az a Google Trends?

Egy elég egyszerű eszközről van szó, így azt nem mutatjuk be, hogy mikor mire kattints, hogy adatokat kapj. A lényeg, hogy alapvetően azt mutatja meg, hogy egy bizonyos keresési kifejezés milyen gyakorisággal bukkan fel a Google találati oldalain egy weboldal teljes keresési forgalmához viszonyítva egy adott időintervallumban.

A Google Trends segítségével megfigyelheted a kiugrásokat a keresési forgalomban, illetve találhatsz a segítségével kapcsolódó keresőkifejezéseket, témákat, valamint demográfiai adatokat, hogy jobban megértsd a trendeket.

Frissítés, 2022.11.02.:

Mire használhatod a Google Trendset?

Ha megnyitod a Google Trendset és rákeresel egy témára vagy kifejezésre, akkor a kapott eredményeket tudod szűrni hely, idő, kategória, típus alapján. Ezzel pedig sok összefüggést felismerhetsz.

Megtalálhatsz felkapott témákat

A felkapott témák abban segítenek, hogy új témákat találj a tartalmaidhoz, egyedi nézőpontokból tudd ezeket bemutatni, de egyszerűen csak azért is jó, hogy kövesd általa a változásokat.

Felfedezhetsz a szezonális trendeket

A szezonális trendek az előbbitől abban térnek el, hogy időről-időre visszatérnek. Ünnepekről, évszakokról van szó, melyek meghatározzák bizonyos termékek hirdetési idejét. A szezonális trendek alapján láthatod, hogy mikor kezd el növekedni egy olyan téma iránt az érdeklődés, amivel Te is foglalkozol, így időben elkezdhetsz hirdetni vagy posztolni róla.

Segíthet a helyi SEO-ban is

Mivel helyekre is szűrhetsz a Google Trendsben, így nem csak azt látod, hogy úgy általában a világban vagy Magyarországon mennyire népszerű éppen egy téma, hanem ez akár kisebb lokációk esetében is látható. Mindez segít a marketing kampányod finomításában, hiszen megmutatja, hogy hol találhatók a potenciális ügyfeleid.

Figyelheted a konkurenciát

A Google Trends összehasonlító eszközét arra is használhatod, hogy egymás mellé állítsd a céged és a konkurencia teljesítményét. Ehhez egyszerűen a cégnevedet és a konkurens cégét kell megadni, és ha van rájuk értékelhető keresési forgalom, akkor nagyszerűen kirajzolódik, hogy miként is alakult irántuk az érdeklődés.

Optimalizálhatod a SEO stratégiád

Például segíthet a kulcsszókutatásban, megmutatja, hogy egyes kulcsszavak iránti érdeklődés miként alakul. Így hátrébb sorolhatsz olyan kulcsszavakat, témákat, melyek népszerűsége csökken. Ami még segíthet, azok a kapcsolódó keresések és témák, ugyanis ötleteket adhat, hogy milyen további, egyre népszerűbbé váló kulcsszavakkal, témákkal lenne érdemes foglalkozni.

Finomíthatod vele a YouTube-stratégiád

A Google Trends segítségével nem csak a webes kereséseket vizsgálhatod, hanem külön a YouTube kereséseket is, azon belül pedig még a téma-kategóriát is beállíthatod, ha megnézel valamely kulcsszót. Látod tehát, hogy a YouTube-on egyes témák népszerűsége nő vagy csökken.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

Érdemes figyelembe venni, hogy a Google Trends nagyobb forgalmú kifejezések esetében működik a legjobban. Ez persze hátrányt vagy akár használhatatlanságot jelent, ha magyarul keresünk rá nem kifejezetten népszerű témákra. Mindenesetre, ha a Facebookra keresünk rá, akár Magyarország viszonylatában, akkor szépen kirajzolódik az érdeklődés folyamatos csökkenése az elmúlt néhány év távlatában.

Facebook a Google Trendsben

Ráadásul azt is megnézheted, ha tovább görgetsz, hogy területileg hol a legnagyobb az érdeklődés az adott téma iránt, illetve felsorol a Google néhány kapcsolódó kifejezést is, ami jól jöhet kulcsszókutatásnál. Változtathatsz több paramétert, az egyik leghasznosabb talán az időintervallum módosítása.

Egy további funkció, hogy össze is hasonlíthatod több keresési kifejezés teljesítményét. Ez azért jó, mert ha nem vagy biztos abban, hogy milyen témával foglalkozz, akkor több téma esetében látod, hogy melyik közülük a legnépszerűbb, így érdemes azzal próbálkozni. Például megnézheted, hogy a Facebookon kívül más közösségi média platformok iránti érdeklődés hogyan alakult.

Ezen látszik, hogy az Instagram is túl van a fénykorán Magyarországon, és kezdetét vette a hanyatlás, miközben a LinkedIn egy stabil, de elég szerény érdeklődést vonz, viszont a TikTok felfelé tart, illetve a Twitter még hazánkban is kilőtt az utóbbi időben, feltehetően a szomszédban dúló háború miatt. Mindezek alapján tehát látható, hogy melyik közösségi média platformban van most potenciál. Persze az is látszik, hogy az okokat vagy a motivációkat nem mutatja meg a Trends, az egy újabb kört igényel.

Ugyanakkor olyan finomságok is kiderülnek a fő grafikon alatti ábrák révén, mint például az, hogy Magyarország mely megyéjében, melyik közösségi média platform a legnépszerűbb. A LinkedIn vagy a Twitter esetében Budapest vezet, ugyanakkor például az Instagramnál Zala és Vas jár elől. Ezeknél a keresőszavaknál ez inkább csak érdekes, sok esetben viszont fontos lehet, amikor piacot keresel.

Az is látható, hogy ezek a közösségi média platformok egymás konkurensei, azonban bármely más márkanevek, cégnevek is megadhatók, így látszik, hogy miként teljesítenek egymáshoz képest. Akár a Te céged és a versenytársaid, és nem csak országosan, hanem az egyes megyékben vagy városokban. Ahol egy cég iránt nagy az érdeklődés a keresőben és eddig nem arra fordította a figyelmét, érdemes ezt megtennie.

Hogyan érdemes használni a Google Trendset?

Mint látható, sok érdekes adat található a Trendsben, úgyhogy érdemes átgondolni, hogy mely adatokat és hogyan érdemes feldolgoznod. Ehhez először is kellenek

Világos célok

Mert ezek nélkül könnyű elveszni az adatrengetegben. Tehát, ha például az a célod, hogy javíts a hirdetési kiadásaidon, akkor rendszeresen megnézed, hogy hol a legnagyobb a kereslet az adott termék vagy szolgáltatás iránt, majd ezt a területet célozva hirdetsz.

De, ha mondjuk keresed azokat a jó témákat, amelyek megérnek egy blogbejegyzést és remélhetőleg folyamatosan hozzák majd a forgalmat az oldaladra, akkor időnként megnézed egyrészt az új lehetőségeket, másrészt, hogy mi az, ami stabil népszerűségnek örvend vagy épp felfelé tart.

Kerüld a rövid időre felkapott keresési kifejezéseket!

Ugyanakkor a nagyon rövid időszakban kiugró teljesítményt mutató keresési kifejezésekkel (mint mondjuk példánkban a Twitter) nem biztos, hogy érdemes komolyan foglalkozni, hiszen itt vélhetően „múló divatról” van szó. Emiatt érdemes hosszabb időtávot, például 5 éves teljesítményt vizsgálni és nem csak az elmúlt egy évet.

Szezonalitás

Bizonyos keresési kifejezéseknél viszont rendszeres szezonalitással fogsz találkozni, így azt is tudod, hogy azokkal a témákkal az év milyen időszakában érdemes foglalkozni. Az alábbi példa persze eléggé triviális (a karácsonyfa iránt karácsonykor nő meg az érdeklődés, a nyaralásnak viszont van egy csúcsa az év elején és nyáron is – bár mint látható, nem minden évben), azonban akadnak olyan esetek, amikor kifejezetten hasznos lehet megismerni a keresési csúcsokat.

Szezonalitás a Google Trendsben

Például, ha fürdőruhát árulsz, akkor megnézheted, hogy mikor érdemes elkezdeni belerakni a pénzt a marketingbe: a növekedés május elején kezdődik, a csúcspontját június végén éri el, de egészen augusztus végéig tart a fokozott érdeklődés.

A szezon meghatározása a Google Trends segítségével

Nyilván a fürdőruha esetében azért ez a grafikon nem okoz óriási meglepetést – inkább csak megerősíti, amit egyébként sejtünk, de néha az is hasznos. Más termékeknél vagy szolgáltatásoknál viszont segíthet pontosan meghatározni azt az időintervallumot, amíg érdemes a témával mélyebben foglalkozni.

A részletek kiderítése

Érdemes mindig a grafikonnál lejjebb is görgetni a Trends oldalain, mert általában felbukkannak további érdekes részletek. Hiszen a Google felsorolja a kapcsolódó témákat és lekérdezéseket, így kiderül, hogy mi a legnépszerűbb és legtrendibb kifejezés a fő témádhoz kapcsolódóan.

Nagyon sok téma esetében itt márkákat és cégneveket is fogsz találni, vagyis egy kis konkurencia-kutatásban is segítséget nyújt. Ha rákattintasz bármelyik keresési kifejezésre, akkor átvisz a Google annak oldalára, és további részletekkel ismerkedhetsz meg.

Új ötletek szerzése

A kapcsolódó témák listája arra is használható, hogy megtalálj olyan témákat, amelyekkel eddig nem foglalkoztál. Például egy webáruház esetében láthatod, hogy milyen kategóriaoldalakat lenne érdemes kialakítanod, vagy hogyan ajánlj további termékeket a látogatóknak. Ha pedig blogot írsz, akkor látod, hogy merre érdemes továbblépned a témákban, melyeket egyesével megvizsgálhatsz, mielőtt komolyabban elkezdenél foglalkozni velük.

Látható tehát, hogy habár a Google Trends nem egy olyan „komoly eszköz”, mint az Analytics vagy a Google Ads – esetleg más fizetős célszoftverek, melyekkel konkurenciakutatás végezhető -, mégis sok hasznos információ összegyűjthető a segítségével. A lényeg, hogy ezt ne véletlenszerűen csináld, hanem rendszeresen térj vissza az adatokért, figyeld a változásokat és az újonnan felbukkanó lehetőségeket.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet