2022-11-030 komment
Mi az a programmatic hirdetés? Miben különbözik a Google Display hálózattól?
Az automatizált vagy programmatic hirdetéseket elsősorban nagyobb cégek használják, ugyanakkor felmerülhet kérdésként, hogy vajon a kisebbek számára is előnyös lehet-e. De miről is van szó, ha programmatic hirdetéseket emlegetünk? És miben különbözik a display hirdetésektől?
Az automatizált hirdetések algoritmikus technológiát használnak hirdetési felületek eladására és vásárlására. A programmatic kifejezés már utal arra, hogy miként zajlik az értékesítés a hirdetési térben. Ez persze nem azt jelenti, hogy az egész vásárlási folyamat teljesen automatizált lenne: itt is meg kell határozni a célzást, a költségkeretet, a várt eredményeket, annak érdekében, hogy a szoftver a megfelelő hirdetési helyet tudja megvásárolni a cég üzleti céljaival összhangban.
Az automatizált hirdetésvásárlás legnagyobb előnye talán az, hogy tömeges terjesztést tesz lehetővé azon hirdetők számára, akik szélesebb közönséget szeretnének elérni meghatározott internetes felületeken.
A kisebb cégeket ugyanakkor akadályozhatja a használatában, hogy az automatizált hirdetésvásárlás nem egy ingyenes aukciós platform, mint a Google Adsben elérhető Display hálózat, és az elérhető felületeken való hirdetéshez szükségük van egy hirdetési platformra.
Mi a különbség a programmatic és a Google Ads display hálózat között?
A Display hálózatot talán már nem kell bemutatnunk, sokat írtunk a témában. A Display hálózat valójában a programmatic része, de az elérhető hirdetési felületeknek csak egy kis szeletét jelenti. Ugyanakkor ez a legkönnyebben elérhető és megfizethető változata. Ugyanakkor míg a Google Ads display esetében csak egyetlen hirdetési hálózatról van szó, a legtöbb programmatic platform több hirdetéscserével foglalkozó felülethez, hirdetési hálózathoz is elérést kínál.
Tehát egy programmatic platform kiválasztásával a hirdetéselhelyezések szélesebb köréhez férhet hozzá egy cég, ami azt jelenti, hogy egyrészt több felületen tudja megjeleníteni a hirdetését, másrészt többféle formátumban is.
Milyen előnyei vannak a programmaticnak?
Habár az automatizált platformok a Display hálózattal ellentétben nem ingyenesek, azért vannak előnyei:
Többféle hirdetési formátum elérése
A cégeknek nem feltétlenül csak keresőhirdetésekben kell gondolkodni, melyek azonnal konverziót hoznak, hanem márkaépítésben is. A márkaépítés révén ugyanis egy hosszabb távú növekedést érhetnek el, szemben az értékesítés-célú hirdetésekkel, melyek hatása rövid távú és bármikor bekapcsolhatók, amikor szükség van rájuk, majd ki is kapcsolhatók.
Márkaépítésre az alapvetően vizuális jellegű hirdetési formátumok, mint a display vagy a tévé a legjobbak, de az audióhirdetés is ide tartozik. A programmatic hirdetési formátumok pedig pont ezt kínálják, a lehetőségek széles körét nyújtva márkaépítésre. Értelemszerűen nem PPC-ről van szó, tehát kattintásonként költséggel számolnak, hanem CPM-mel (ezer megjelenés költsége), ahol a megjelenésért kell fizetni, nem pedig a felhasználói aktivitásért.
Speciális felületek elérése
Ami miatt azonban valóban különleges lehet egy-egy programmatic platform, hogy milyen felületek érhetők el a segítségével (melyek a Google rendszeréből nem). A programmatic révén akár prémium felületekkel kötött közvetlen ügyletek is megoldhatók, amit a Display hálózat nem tesz lehetővé.
Tehát, ha vannak olyan speciális felületek, melyeken szeretnél megjelenni, de a Display hálózat ezt éppen nem kínálja, akkor az programmatic hirdetés segítségével ez esetleg megvalósítható. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy sok olyan felület létezik, ahol a Google Ads segítségével valamint más programmatic platform révén is egyaránt megjelenhetsz.
Célzás és hatékonyság
A programmatic hirdetéseket is a hatékonyságra tervezik, vagyis egy algoritmus határozza meg, hogy mely felületeken érdemes elkölteni a pénzedet hirdetésre. Ehhez persze meg kell adni a kiindulási adatokat, így a célközönséget, a kampánycélokat, a CPM-célt, majd ezekből a szoftver meghatározza az optimális megjelenést.
Szintén fontos, hogy a programmatic révén nem egyetlen felülettel kötsz üzletet a megjelenésre, hanem több helyen is megjelenhetsz, ha beszállsz egy platformba.
Persze a hátránya a költsége, mely jellemzően a hirdetési költés egy meghatározott százaléka, ugyanakkor bizonyos felületek elérése révén kifizetődő lehet kisebb cégek számára is.