2022-06-160 komment
Mi az a szemantikus SEO? És hogyan segít hozzá a jobb helyezéshez?
Az évek során a Google egyre inkább felhasználta az úgynevezett szemantikus elemzést annak érdekében, hogy jobban megértse az emberi nyelvet, és ezáltal a felhasználóknak relevánsabb keresési eredményeket kínáljon. Ez azt jelenti, hogy az egyszavas kulcskifejezésekben történő gondolkodásnak egyre kevésbé van értelme.
Az egyszavas kulcsszavak helyett a szemantikus SEO a gépi tanulás és a természetes nyelv feldolgozására létrehozott algoritmusokat veszi figyelembe, melyekre ma már egyre inkább épít a Google. Ennek a folyamatnak olyan állomásai voltak, mint
- a Tudásgráf, mely a Google tudásbázisa, ami segít a robotoknak megérteni a kapcsolatot bizonyos entitások és fogalmak között.
- Hummingbird, mely egy 2013-as algoritmusfrissítés, aminek segítségével a Google jobban megérti a jelentés és a kontextust a keresőkifejezések mögött, és amely csökkentette a fontosságát az egyszavas kulcsszavaknak.
- RankBrain, mely egy 2015-ös gépi tanulásra építő algoritmus, és aminek révén a Google pontosabban érti a felhasználói szándékot, így pedig relevánsabb találatokat kínálhat az embereknek.
Ezek segítségével egy-egy tartalom esetében a Google nem csak magát a témát érti meg, hanem a kapcsolódó altémákat, kifejezéseket és entitásokat, illetve, hogy ezek miként kapcsolódnak.
A másik oldalról nézve, a szemantikus SEO egy olyan folyamat, melynek során mélyebb jelentést adunk a webes tartalmaknak. Ezáltal segíthetjük a Google botokat abban, hogy jobban megértsék a tartalmat, melyet nagyobb eséllyel tekintenek jó minőségűnek, ezáltal pedig jobb helyet érjenek el a találati oldalakon. Így elérhető, hogy
- több kifejezésre jelenjenek meg az oldalaink a kereséseknél
- jobb minőségűnek érzékelje az oldalunkat a Google
- a jobb tartalom miatt a felhasználók szemében is nőjön a hitelességünk és szakértelmünk
- segít a Google-nek, hogy a cégünket egy olyan entitásnak lássa, melynek bizonyos témákban szakértői szerepe van
- tovább tartja a felhasználókat a weboldalon
- több lehetőséget kínál a belső linkelésre
Hogyan zajlik a szemantikus SEO?
A szemantikus keresőoptimalizálásra több megoldást is választhatsz, illetve ezek különféle kombinációját, annak érdekében, hogy elmélyítsd a feldolgozott témát, és hatékonyabban megmutasd, miről szól egy adott tartalmad.
Kulcsszócosportokra optimalizálás
Ahelyett, hogy egyetlen kulcsszóra optimalizálnád valamely oldalad, inkább kulcsszócsoportokban gondolkodj, hiszen a Google is így nézi a tartalmakat. A kulcsszócsoportok olyan hasonló kulcsszavakból állnak, melyeket szemantikus relevanciájuk kapcsol össze.
A kulcsszócsoportokra optimalizálás révén több kifejezésre jelenhet meg egy adott tartalmad, és pontosabban érhető lesz, hogy miről is szól.
A témamélység és a tartalom mennyiségének növelése
A legegyszerűbb szemantikus SEO megoldás, ha bővíted a tartalmad azáltal, hogy egy adott témát alaposabban feldolgozol. A tartalom hosszúsága ugyan önmagában nem rangsorolási tényező, azonban egy hosszabb és mélyebb tartalom általában erősebb szemantikus jelzéseket hordoz. Ezért is mutatnak a vizsgálatok összefüggést a tartalom hosszúsága és a jobb helyezés között.
Itt azonban nem arról van szó, hogy felesleggel duzzasztjuk a tartalmainkat, hanem inkább arról, hogy pontosabbá, árnyaltabbá, mélyebbé teszed egy-egy téma feldolgozását.
Szinonimák és kapcsolódó kifejezések használata
A Google imént felsorolt algoritmusainak köszönhetően ma már nincs szükség arra, hogy telezsúfold kulcsszavakkal a tartalmaidat. A szemantikus elemzés révén a Google megérti a szinonimákat és a kapcsolódó kifejezéseket. Ezek ugyan nem rangsorolási jelzések, azonban ha hozzáilleszted őket a meta címsorokhoz és leírásokhoz, a H1-H6 címsorokhoz, akkor azzal szemantikus jelzést küldesz, miközben a tartalom olvashatóbbá és kifinomultabbá válik az emberek szemében is.
Az emberek kérdéseire adott válaszok
Szintén mélyíthetsz a tartalmaid szemantikus mélységén, ha választ adsz azokra a gyakran felmerülő felhasználói kérdésekre, melyek egy-egy elsődleges kulcsszóhoz kapcsolódnak.
Ezekkel a kérdésekkel találkozhatsz a Google találati oldalain, amikor a Google felsorolja, hogy mire voltak kíváncsiak még az emberek. A vizsgálatok szerint a keresési kifejezések 48,4 százalékánál jelennek meg, gyakran az első hely felett.
Ha ezekre a kérdésekre választ adsz a weboldalad tartalmaiban, azzal nem csak javítod a szemantikus jelzéseket, hanem növeled annak esélyét, hogy a találati oldalakon jobb helyen jelenjen meg a tartalmad.
Strukturált adatok használata
A strukturált adatok direkt módon közvetítik egy oldal lényegét a robotok felé. Tisztázzák annak témáját, jellegét, tulajdonságait a Google számára. Tehát, ha például egy termék strukturált adatot használ, akkor abban mindjárt egy csomó fontos részlet egyértelművé válik, például a típus, a méret, a szín, stb.
Témacsoportok létrehozása
A kulcsszócsoportokkal szemben a témacsoportok egy központi téma köré tartozó információs egységekből állnak össze. Nem egy szűken vett témát céloznak, hanem ahhoz kapcsolódó egyéb altémák is feldolgozásra kerülnek. Nem feltétlenül egy adott oldalon, hanem lehet, hogy linkelnek a fő témát feldolgozó oldalra.
Ennek révén egyrészt javul a szemantikus jelzés, másrészt több lesz a kulcsszó, melyre megjelenhetnek az oldalak, ráadásul növeli a weboldal hitelességét, tekintélyét is.