Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-11-020 komment

Mikor van szükség a szövegre a webdesign-folyamat során?

Gyakran elhangzik, hogy mivel a szöveges tartalom a legfontosabb elem a weboldalon, ezért ennek ismeretében, azt felhasználva kell megtervezni a weboldalt. Ez azonban nem ilyen egyszerű.

Sok szószólója van annak a módszernek, hogy a weboldalak tervezése már a valódi szövegekkel történjen. Ez az úgynevezett content first elv. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a “lorem ipsum” helyett már a drótvázaknál és a prototípusoknál is a valódi szöveget használod a tervezéshez. Van ennek értelme, ugyanakkor könnyebb ez mondani, mint valóban így dolgozni. Viszont az is igaz, hogy a legjobb megoldás gyakran nem a legkönnyebb megoldást jelenti. Tehát nem feltétlenül kell valódi szöveget használnod, csak veszélyes lehet.

Viszont, ha a végső szövegekkel akarsz nekivágni a tervezésnek, akkor a szövegírás válik a legfontosabb lépéssé, és minden más halasztható ehhez képest a folyamatban. Tehát a szöveget kellene legelőször összehozni, mégpedig anélkül, hogy milyen designba töltjük azt bele. Ez megint csak nem tűnik a legjobb megoldásnak. Tehát akkor mégis mikor kellene megírni a szöveget és elhelyezni a designban? Joel Marsh élmény-tervező szerint ez attól függ, hogy milyen típusú szövegről van szó.

Kétféle típusú szöveg

Marsh abból indul ki, hogy alapvetően kétféle szövegírásról beszélhetünk: a márka és a UX szövegírásról. Közöttük pedig jelentős a különbség. A UX szempontjából az a cél, hogy egyszerű és világos legyen minden. Nincs költészet, nincsenek veretes mondatok, nincsenek olyan kifejezések, melyeket esetleg egy nem anyanyelvi felhasználó nem ért meg.

A UX designer arra törekszik, hogy minél kevesebb legyen a szövegből. A cél ugyanis az, hogy a felhasználó kattintson, illetve megértse, hogy mit is kell tennie: például megnyitni a következő oldalt, elvégezni egy feladatot, stb.

Ez nem jelenti azt, hogy egy jópofa, vicces, eredeti, érzelmekre ható szöveg nem befolyásolja a felhasználói élményt. De a UX-szöveg (vagyis egy olyan szöveg, amit egy UX-designer ír) nem ilyen szöveg. A különválasztás pedig azért fontos, mert a kétféle szövegnek a designfolyamat során eltérő időpontban kell megjelennie.

Tervezz a valós életre!

De térjünk vissza a content first megközelítéshez! A lényeg itt az, hogy a content first valójában nem a szövegírásról szól. A márkaszövegek megírása a designfolyamat későbbi szakaszaiban is történhet. Tehát a drótvázak akár száz százalékosan is elkészülhetnek anélkül, hogy bármiféle fogalmad lenne arról, hogy milyen lesz a tényleges, végső szövegek pontos megfogalmazása, vagy hogy milyen képek lesznek felhasználva.

UX szempontból a fontos, a megfelelő terek vagy konténerek, illetve lehetőségek vagy struktúrák kialakítása a szövegek számára. Nem feltétlenül a szöveg végső változatára van szükség. A lényeg itt az, hogy ha egy design tönkremegy a szöveg megváltoztatásától, akkor az egy rossz design.

Vagyis: érdemes néhány valódi vagy életszerűnek tűnő szöveget használni a drótváz elkészítése és az ötletelés során. Mert ha nem így teszel, akkor az komoly gondot okozhat a későbbiekben. Nem számít, hogy valójában miről is szól a szöveg, hanem, hogy életszerű legyen. Miért is?

Tedd kényelmetlenné a tervezést, hogy jobb legyen a weboldal!

Mert a legtöbb designer a tervezésnél szereti a rövid szövegeket a gombokon, szeretik a rövid címsorokat, a rövid felhasználóneveket, a teljesen szimmetrikus bekezdéseket, és az olyan szöveges tartalmakat, melyek tökéletesen illeszkednek a megadott keretbe. És persze szeretik a tökéletes címet a tökéletes fotókon úgy elhelyezni, hogy az optimális kialakítás és színek révén minden tökéletesen olvasható. Mert így néz ki jól a design.

A felsorolt elemek azonban a valós életben nem ideális méretűek, hosszúságúak, kialakításúak. Csak idő kérdése, hogy például egy gomb szövege vagy egy címsor túl hosszú legyen. Vagy a bejegyzésekben felbukkanjanak rövid és hosszú mondatok, nagyon eltérő terjedelmű bekezdések, néhány dőlt betűvel írt szó is. Vagy, hogy a megjelenített fotón az egyetlen világos rész ott legyen, ahová a fehér betűkkel írt címsor kerül. Máris borul a design. Már ha rosszul lett tervezve, azaz nem a valós életre, úgymond a “valódi tartalommal”.

Az oka az, hogy a tervezés túl kényelmesre sikerült. A tervezés során mindig meg kellene kérdezni magadtól, hogy “mi lehet a legrosszabb dolog, amit itt valaki megtehet”? És ez az indok arra is, hogy miért kell néhány valódi szöveggel dolgozni. Tehát nem a tartalom számít, hanem az, hogy olyan legyen, úgy viselkedjen a tartalom, mint az életben. Messze a tökéletestől és az ideálistól. Egy rossz fotó, egy hosszú bejegyzés nem teheti tönkre a designt. Ha tönkreteszi, akkor az egy rossz design.

Mindez azt jelenti, hogy ha nincsenek valódi szövegek, melyekkel dolgozhatsz, akkor hozz létre néhány borzalmas, valódinak tűnő szöveget! Nem a végleges szövegről van szó vagy a végleges fotókról. Ezekről nem kell túl sokat tudnod, csak a valódi élet által támasztott követelményekkel kell tisztában lenned!

Tehát, mikor is történjen a szövegek írása?

A UX szövegírást már a legeléjén el kellene kezdeni, aminek az az oka tehát, hogy a drótvázak és a prototípusok már a valódi életre készüljenek. A legfontosabb egy valóságosnak tűnő tartalom, nem pedig az, hogy tényleges mi lesz a szöveg mondanivalója.

A márkaszövegek megírását pedig a designfolyamat végére lehet hagyni. A designnak ugyanis olyannak kell lennie, hogy bármilyen szöveget befogadjon, így a szövegírók is szabadon alkothassanak.

Az egyetlen kivétel, amikor bizonyos szövegekről – például hibaüzeneteknél – a fejlesztőknek is tudniuk kell. Ilyen esetben minél előbb megkapják a fejlesztők a végleges szöveget, annál jobb. Ezeket a szövegeket ugyanis nem olyan könnyű cserélgetni, mert a fejlesztők számára rendkívül idegesítő apróságok miatt fel kell túrni a kódot. Vagyis tegyél meg nekik egy szívességet: írj meg minden szöveget, amire nekik szükségük lehet, minden szituációra, ami előfordulhat, és lehetőleg azt a szöveget, ami már végleges!

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet