2014-03-090 komment
Mit kell tenned ha drasztikusan csökken weboldalad látogatottsága?
A weboldalad ideig-óráig jól teljesít – aztán egyik pillanatról a másikra az organikus forgalom drámai mértékben csökkenni kezd, a keresőben pedig valamilyen titokzatos okból kifolyólag zuhanórepülésbe kezd. Még mielőtt patakokban elkezdene folyni a hátadról a víz, pánikrohamot kapnál és bedobnád a törölközőt, lassíts egy kicsit és nézd át a következő listát annak érdekében, hogy minél gyorsabban elhárítsd a problémát.
1) Ellenőrízd a Google Webmestereszközöket
Az első és legnyilvánvalóbb probléma, hogy az oldaladnak sikerül valamivel kiérdemelnie egy csinos kis büntetést a Google-tól. Annak érdekében, hogy kiderítsd valóban ez a probléma, lépj be a Google Webmastereszközökbe. Ott megláthatod, hogy valóban kaptál e büntit, vagy sem. (Keresési forgalom-Kézi műveletek) Ha igen, akkor ott ahhoz is találsz iránymutatást, hogy milyen lépéseket kell tenned a büntetés elhárítása érdekében.
Most kukkants a Webhelyüzenetekre. Ha nem látsz semmit, akkor a gond máshol lesz, nézzük a következő pontot.
2) Tekintsd át az indexálás mértékét
Ha már úgyis a Google Webmastereszközökben vagy, akkor vess egy pillantást a Indexelési állapotra (Google index menüben találod), hogy látsz-e valami drasztikus változást.
Ha igen, akkor a weboldalad keresőmotor optimalizációs problémájáról van szó, amit orvosolhatsz azzal, hogy a Google-al ismét feltérképezteted a teljes weboldalad. Add hozzá webhelytérképed a Feltérképezés/Webhelytérképek menüpontban. Ha nincs webhelytérképed, kérd meg a fejlsztődet, hogy készítsen, vagy találsz erre a keresőben különböző eszközöket is!
3) Vizsgáld meg a Google Analytics-et, hogy honnan jön a forgalmad
A Google Analytics-ben menj az Ügyfélszerzés menüre, onnan tovább a Csatornák-ra. A dátum tartományban nézz hónap – hónap, vagy egy év – év összehasonlítást, hogy megbizonyosodj arról, hogy nem történ semmi figyelemreméltó változás a honlapodra beérkező közvetlen, vagy hivatkozásból történt megkeresések között.
Weboldalunk látogatottsága drasztikusan lecsökkenhetett azért is, mert elvesztettünk egy számunkra fontos hivatkozó linket, vagy valamiért leállt a PPC hirdetésünk. Vegyük a fáradtságot és mindenképpen nézzük meg, hátha ezen egyszerű okok állnak a háttérben.
4) Nézd át a landing oldalaidat
Ha már a Google Analyticsben vagy, még egy jó stratégia lehet átnézni a landing oldalakat is hónap-hónap, év-év összehasonlításban. Ha drasztikus változást látsz valamelyik oldalon, akkor lehet, hogy megtaláltad a probléma forrását.
Nézd végig a landing oldaladon egyesével a linkeket, hogy mindegyik jó helyre mutat e. Bizonyosodj meg arról, hogy nem negatív a SEO-d!
5) Csekkold a sitemap-et
Ha még mindig nem sikerült rájönnöd a probléma okára, akkor most lapozzunk az Analytics-ből az oldaltérképedre. Amennyiben a sitemap.xml nincs indexelve, akkor csak úgy grasszálsz az interneten annélkül, hogy bárki látna… Lásd 2. pont!
Győződj meg arról, hogy a sitemap.xml-t indexeli a Google. Válaszd ki a Webmestereszközökben a domain nevedet, majd kattints a Feltérképezés-re. Lépj a Webhelytérképek menüre. Ebben a menüben megjelennek azok az oldaltérképek, amelyeket a Google indexel jelenleg és láthatóvá válik milyen hibákat talál a Webmestereszközök.
6) Vizsgáld meg a robots.txt file-t
Nézzük meg, hogy nem csúszott e be véletlenül valamelyik oldalra akaratlanul egy NOINDEX. Amikor egy oldalon a noindex metacímkét észleli a Google, akkor teljesen kihagyja az oldalt a keresési eredményei közül, még akkor is, ha más oldalak hivatkoznak rá. Így nem csoda, ha nincsen látogatód. Ellenőrizd a robots.txt fájl segítségével az oldalaidat és javítsd ha valamelyik blokkolva volt.
7) Minden oldaladat egyesével nézd át noindex metatagek-re
Menj végig az összes oldaladon egyesével és nézd meg, hogy nincs e véletlenül noindex valamelyik fejléc kódjában. Annak érdekében, hogy ezt gyorsan ellenőrizni tudd, nyomj egy ctrl + f billentyűt és írd be, hogy noindex.
Ne pánikolj!
Felér egy rémálommal elveszteni látogatóink egy részét és hátrébb csúszni az organikus rangsorolásban. De tartsd fejben, hogy előbb-utóbb azonosítani fogod a problémát majd végül megoldod!
Kérdésed van? Tedd fel hozzászólásban, igyekszünk segíteni!