2018-06-040 komment
Milyen a jó logó? Mire figyelj a tervezésénél? (Frissítve, 2022.07.22.)
Tartalomjegyzék
Egy logó nem csak a vizualitásról, vagy a szépségről szól: elsősorban az üzleti céljaid elérését kell támogatnia. A logód sokat elmond a cégedről és a márkádról. Hogyan lesz megfelelő az üzenet? (Frissítés, 2022.07.22. – Egy új fejezettel bővítettünk: Milyen logó-készítő eszközöket használhatsz?)
A logó minden vállalati designnak, a márka identitásának egyik központi eleme, mely kifejezi a cég vagy a márka személyiségét. A nagy cégek tisztában vannak a nemzetközileg ismert logók erejével, és dollármilliókat költenek arra, hogy valódi márkát teremtsenek általa. A logó és a márka mindenhol jelen van a cég életében: minden kiküldött e-mailen, a weboldalon, az iroda ajtaján, stb. Tulajdonképpen a logó a céged arca.
Miért van egyáltalán szükség logóra?
Elgondolkodtál már azon, hogy miért költenek egyes cégek több tízezer dollárt vagy még ennél is sokkal többet egy-egy logó megtervezésére?
Miért nem elég csak egy név, mely meghatározza egy cég önazonosságát? Miért olyan aprólékos munka egy logó megtervezése? A kérdésekre a válasz a pszichológiában rejlik.
Az emberek már ősidők óta használnak szimbólumokat, a logó szó is a görög logos szóból származik, mely azt jelenti: „szó”. Amikor egy logó tervezésére sor kerül, akkor arra úgy gondolunk, mint egy virtuális szóra, mely egy összetett üzenetet fejez ki és közvetít az emberek felé, a lehető legtömörebb módon.
A hétköznapok során szimbólumok sokaságába futunk bele, némelyiknek már egyáltalán nem szentelünk figyelmet, ugyanakkor a jelentésükkel mégis tisztában vagyunk. Az agyunk tudatosan és tudattalanul is összekapcsolja a szimbólumokat azok jelentésével. Olyan esetekben is működnek, amikor a szavak elolvasása gondot jelent, például mert egy eltérő kultúrában jelennek meg. A szimbólumok sok esetben az emberi gondolkodásra jellemző univerzális mintát jelenítenek meg, mely a közös emberi tudattalanban tárolódik.
A szimbólumoknak ezen ereje miatt a cégek is elkezdtek logókat használni, hiszen a logó által felismerhetővé válik a márka, kialakul a logó mögött egy kapcsolódó jelentés. Egy jó logónak tehát jelentős hatása van az emberre. Mivel hat egy logó? Többek között a színével, a formájával, betűtípussal, ahogy azt majd az elkövetkező fejezetekben részletesen is kifejtjük.
A lényeg tehát az, hogy a logó egy olyan vizuális elem, mely a márkát fejezi ki. A logó mindig az első sorban áll, a logó az, ami először az emberek eszébe jut egy márkáról. Ezt jól mutatja az Apple vagy a Tesla példája.
Milyen logótípusok vannak?
Cégneves logók
A cégneves logók két altípusra oszthatók: az egyik a betűszavas logók, mint az IBM, a CNN vagy az HBO, míg a másiknál a logóban a teljes cégnév szerepel, ahogy például a Google, a Visa vagy a Coca-Cola esetében.
Ezek tehát tipográfia alapú logók, melyekben nem szerepelnek képek, csak néhány betű. A betűszavas logók az egyszerűségről szólnak, könnyebbé teszik az emberek számára is a cég azonosítását. Hiszen mennyivel egyszerűbb megjegyezni azt, hogy NASA, mint azt, hogy National Aeronautics and Space Administration. Ezeknél a betűtípus megválasztása rendkívüli fontosságú. Meg kell próbálni a betűtípussal megmutatni a cég tevékenységének lényegét. Figyelembe kell venni azt, hogy nyomtatásban és weben is könnyen olvasható legyen.
Az is fontos, hogy a cégneves logóknál ne legyen hosszú a cégnév, mert az zsúfoltnak hat. Ilyenkor célszerűbb inkább egy betűszót alkotni, és azt használni a logóban. Ez könnyebbé teszi a designt, és a felhasználók számára is egyszerűbb lesz megjegyezni. Az sem árt a cégneves logóknál, hogy egyedi legyen a megjelenő név, mert az képes megragadni az emberek fejében.
Előnyük, hogy jól megjeleníthetők a legkülönfélébb marketinganyagokon, ugyanakkor nagyon profinak kell lenni a tervezésnél ahhoz, hogy pusztán a betűtípussal kifejezd a céged lényegét. Ezért nem árt, ha erre a munkára egy gyakorlott szakembert kérsz fel.
Márkajelek vagy szimbólumok
Ezek ikon vagy grafika alapú logók. Ide tartozik az Apple vagy a Twitter almája és madara. Mindkettő annyira emblematikus és elterjedt, hogy ha meglátod a jelet, egyből tudod, melyik cégről van szó. Egy igazi márkajel mindössze egy kép (márkanév nélkül), ami viszont nehéz megoldássá teszi az induló cégek számára. A kép kiválasztásánál azt kell fontolóra venned, hogy a cégnévben szereplő szavakkal tudsz-e játszani (Apple), vagy valami mélyebb jelentést adni neki (Snapchat). Esetleg egy érzést akarsz kiváltani vele (WWF).
Olyankor érdemes választani, amikor a kép jól ki tudja fejezni a céged lényegét, és közvetíteni tudja a hozzá tartozó gondolatot, érzést. Ugyanakkor rossz választás, ha azt tervezed, hogy a jövőben változtatni fogsz a céged profilján. Például pizzát árulsz, ezért egy pizza szerepel a logódban, de később bővíted a kínálatot hamburgerekkel is.
Absztrakt képek
A kép ebben az esetben nem egy felismerhető dolog, mint egy alma vagy egy madár, hanem egy elvont geometriai forma. Erre is van jó pár példa: Pepsi, Adidas, BP. Ezek is úgy működnek, hogy a márkád egyetlen képbe próbálják belesűríteni. Ugyanakkor ahelyett, hogy korlátozná a valóság – hiszen a képnek nem kell valamit felismerhető módon ábrázolnia -, valami egészen egyedit alkothatsz, mely kifejezi a cégedet. Gondolj például a Nike logójára, mely a mozgást és a szabadságot fejezi ki. Ezeknek a megalkotását a legjobb profikra bízni, akik tudják használni a színeket, formákat, struktúrákat valaminek a kifejezésére.
Ebbe a csoportba tartoznak még a különböző figurák, melyek rajzolt karakterek, és általában színesek, vidámak, könnyen ki tudják fejezni a céged lényegét. Olyanok, mintha a céged szóvivői, követei lennének. Elsősorban olyan esetekben érdemes használni őket, ha családokat vagy gyerekeket kell megszólítani. Ezek a figurák elősegítik az interakciót és a kommunikációt a közönséggel, ami előnyt jelenthet a közösségi médiában és a marketingeseményeknél. Sokan szeretnek például selfie-t készíteni az ilyen kabalafigurákkal. Azt azonban tudni kell, hogy önmagában a figurákat nem biztos, hogy fel tudod használni minden marketing-anyagban. Lehet, hogy kombinálnod kell szöveggel is.
Kombinált logók
Ezekben nem csak képek, hanem szövegek is szerepelnek, melyek lehetnek betűszók, cégnevek. Elhelyezheted a képet és a szöveget egymás mellett, egymás felett, vagy egymásra is teheted őket. Gondolj például a Burger King logójára. Ez a megoldás azért előnyös, mert a kép és a szöveg együtt dolgozik azon, hogy erősítse a márkádat. Az emberek a képet meglátva egyből a márkanevedre asszociálnak, így aztán egy idő múlva akár el is hagyhatod a márkanevet a logóból, vagy legalábbis nem kell minden megjelenésénél szerepelnie benne.
Az emblémáknál a logó tartalmazza a szöveget a szimbólumon vagy az ikonon belül, ahogy a pecséteknél, jelvényeknél. Ezeknek van egy hagyományos megjelenésük, így általában iskolák, szervezetek logói, de az autóipar vagy a sörgyártók is kedveli ezeket. Miközben van egy klasszikus kialakításuk, akadnak, akik modernizálták az emblémájukat, így a 21. században is megállja a helyét. Ilyen például a Starbucks logója.
Hátrányuk, hogy mivel a név és a szimbólum különválaszthatatlan, így kevésbé rugalmasan használhatók, mint a kombinációs logók. Sok esetben nyomtatásban egy bonyolult embléma olvashatatlanná válik. Ezért érdemes egyszerűségre törekedni, hogy a különböző marketinganyagokon értelmezhető legyen a megjelenésük.
Mi kell egy jó logóhoz?
Mint annyi minden más esetben: a logónál is elmondható, hogy a kevesebb több. És talán egy logónál ez sokkal fontosabb, mint bárhol máshol, ahol designról van szó.
Megjegyezhetőség
Az első és legfontosabb tulajdonsága minden logónak a megjegyezhetőség kell, hogy legyen. Ha nem az, akkor nehezebben idézik fel az emberek a cégedet, így amikor a legközelebb vennének egy olyan terméket vagy szolgáltatást, amit Te kínálsz, nem feltétlenül fogsz eszükbe jutni.
A megjegyezhetőség kulcsfontosságú tényező, és addig kell dolgoznod a logódon, amíg megjegyezhetővé, könnyen felismerhetővé, karakteressé és különbözővé nem válik.
Felismerhetőség
Az előbb már említettük a felismerhetőséget is a megjegyezhetőség kapcsán, hiszen általában együtt jár a kettő. Marketing szempontból az a szerencsés, ha a céged könnyen beazonosítható, felismerhető már a logó alapján. Ez ugyanolyan fontos, mint hogy könnyen megjegyezzék az emberek.
Eredetiség, különbözőség
Egy logónak egyedinek kell lennie, és különböznie kell a többiekétől. Olyannak kell lennie, ami eltér a már látott logóktól, más mint a konkurenciáé. Így nem is felejtik el egykönnyen. Ezért nem érdemes másolni a konkurenciát, vagy sablon logókat használni. Lesz egy logód, de beleolvad a szürke tömegbe, mert nem eredeti és nem különbözik a többiekétől.
Ez egy eredeti logó volt annak idején:
Egyszerűség
Az előbbi tulajdonságok mellett azonban nem szabad elfelejteni, hogy általában a legegyszerűbb logó a legjobb. Az a legjobb, ha egy logó egyszerű, és mégis könnyű felismerni. A világ leghíresebb logói mind nagyon egyszerűek. Gondolj például a Nike-ra! Ezt a logót már nem nagyon lehetne tovább egyszerűsíteni, mégis mindenki felismeri.
Az egyszerűséget elsősorban azáltal érheted el, hogy a logó már nem tartalmaz semmilyen szükségtelen vagy feltűnő elemet, mely csak megnehezítené a szem számára a befogadását. A túlságosan részletes vagy túldíszített logókra nem csak fájdalmas ránézni, de nehéz is használni őket a különféle körülmények között.
Legyen figyelemfelkeltő
Az előbb felsorolt tulajdonságokhoz szervesen kapcsolódik, kiegészíti őket, hogy figyelemfelkeltő legyen. Nyilván azt akarod, hogy az emberek felfigyeljenek rá, amikor valamiért a látóterükbe kerül a logód. Az ilyen logók aztán jellemzően könnyen megjegyezhetőek és felismerhetőek is, hiszen az emberek figyelme maximálisan rájuk irányul.
Érthető üzenet
A Te logód tisztán és egyértelműen kifejezi azt az üzenetet, ami el akarsz mondani az embereknek? Azonnal megmutatja, hogy ki vagy Te? Ha egy logó nem fejezi ki, hogy ki vagy Te és mit akarsz, vagy túlságosan zavarosan, esetleg bonyolultan teszi ezt, akkor azt nem is fogják megjegyezni az emberek.
Nem kell persze valami mély magyarázatot ágyazni a logódba, egyszerűen csak jeleznie kellene, hogy miről szól a céged. Persze, legyen a logód figyelemfelkeltő és eredeti, de emellett mutassa meg a lényeget, mégpedig egyszerűen.
Itt van például három fekete kör, ami hibátlanul megteszi ezt. Annak ellenére, hogy automatikusan nem lehet felismerni, hogy mit ábrázol. Ehhez már ismerni kell a márkát, a forma így nyer csak értelmet.
Időtálló megjelenés
Általában nehéz elkerülni a jelenleg uralkodó designtrendeket, amikor logótervezésre kerül a sor. Bizonyos divatokat mindenképpen el kell kerülni, mert túlhasználttá válnak. A trendek átgondolatlan követése nem csak azzal jár, hogy nem fog kitűnni a logód a többi közül, hanem azzal is, hogy nagyon gyorsan megöregszik.
Természetesen a logót hozzá lehet igazítani az aktuális és vállalható designtrendekhez, ezt azonban mindig rendkívüli gondossággal, óvatossággal lehet csak megtenni. Semmi rossz nincs abban, ha kihasználod a jelenleg népszerű minimalista vagy vintage stílust a logótervezésnél, azonban ha nagyon divatos akarsz lenni, akkor pár év múlva elcsépeltnek fog tűnni a logód.
A logónak tehát korszerűnek kell lennie, ugyanakkor megjelenésében következetesnek kell maradnia a márka teljes élete során. Még egy időtlennek tűnő designt is meg lehet és kell újítani néhány évente, ugyanakkor ehhez nem szükséges valami teljesen újat alkotni. Ezt láthatod például a McDonald’s logójánál is, melyben az arany színű forma már 1960 óta jelen van.
Jól kiválasztott színek
A színeket egy stratégia mentén használjuk, mivel a színek érzelmeket váltanak ki. Ehhez ismerni kell a színek pszichológiáját. A színekkel már foglalkoztunk egy másik anyagunkban, érdemes egy pillantást vetni rá. Ugyanakkor nem elég az érzelmi hatásokkal foglalkozni, hanem figyelembe kell venni a színek kulturális jelentését is. Az is befolyásolja persze a színválasztást, hogy hol fogod használni a logót. De erre később még visszatérünk, amikor a megfelelő színek kiválasztásához adunk tanácsokat.
Mindezek mellett pedig nem árt, ha tudod:
- A vásárlási döntések 93 százalékát vizuális benyomások határozzák meg.
- A felhasználók 84,7 százaléka szerint a szín az, ami a leginkább meghatározza, hogy miért egy adott terméket vásároltak meg.
- 80 százalékuk úgy gondolja, hogy a színek révén javul a márka felismerhetősége.
A következő fejezetben még visszatérünk a színek kiválasztására.
Egy jó betűtípus
Vannak olyan betűtípusok, melyeket soha nem lenne szabad logóknál használni. Ilyen a Comic Sans, a Papyrus vagy a Curlz. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy különböző dekoratív vagy kézírásos betűtípusok ne lennének használhatók. Ez elsősorban a cégedtől és a designer tudásától függ. A legnagyobb gond ezekkel a dekoratív vagy kézírásos betűtípusokkal az, hogy nehéz őket olvasni, amikor kis méretben jelennek meg. Ugyanakkor arra is figyelj, hogy a betűtípusnak illeszkednie kell a márkádhoz! A betűtípusok kiválasztásáról további információkat is találsz, ha kicsit még lejjebb görgetsz!
Egy használható fájlformátum
Attól függően, hogy hol tervezzük használni a logót, figyelembe kell venni a technikai paramétereket. Az eltérő felhasználás eltérő fájlformátumot, felbontást igényel. Webes megjelenésnél gyakran van szükség átlátszó háttérre, így egy png fájlformátum jó választás lehet. Ugyanakkor nyomtatásnál el kell felejteni a webformátumokat. Ilyenkor különböző vektorfájlokra (AI vagy EPS) lesz szükség.
Méretezhetőség
A logódnak nem csak nagyban, hanem kicsiben és közepes méretben is jól kell mutatnia, felismerhetőnek kell lennie. Akár egy apró közösségi média ikonként, akár egy óriásplakátot elfoglalva is ugyanazt kell mutatnia.
Hogyan válaszd meg a logód formáját?
Egy hatékony logó olyan elemek tökéletes kombinációja, mint a szín, a forma, a betűtípus és -méret, a szöveg és a grafika. Mind közül azonban a legerősebb hatású a forma, mely meghatározza az egész designt. A Journal of Consumer Research szerint a logó formája befolyásolja, hogy milyennek látnak az emberek egy márkát. A forma képes kifejezni érzéseket és gondolatokat, így hozzájárul ahhoz, hogy egy cég a logóján keresztül megmutassa saját értékeit.
A logó formáját profi módon kell megtervezni, és nem valami hirtelen ötlettől vezérelve kell rábökni egy adott pillanatban jónak tűnő elképzelésre. Figyelembe kell venni olyan fontos tényezőket, mint a megjelenés különféle hátterek esetében, nyomtatásnál, vagy éppen eltérő méreteknél a weben.
A logókat formájuk szerint három fő típusba sorolhatjuk:
- geometrikus
- absztrakt
- organikus
Amikor a logó formájáról van szó, akkor az embereknek általában a geometrikus formák ugranak be: négyzet, kör, háromszög. A geometrikus formájú logók általában vizuálisan vonzóak az emberek számára.
Ezzel szemben az absztrakt formák már összetettek tudnak lenni. Némelyik ezen formák közül könnyen felismerhető, de némelyiket szinte meg kell fejteni.
Az organikus vagy természetes formák általában valamilyen szabálytalan formát jelentenek. Ugyanakkor ezek mégis olyan formák, melyek könnyen felismerhetők, dekódolhatók az emberek számára. Ezért tűnnek ezek a formák is megnyugtatónak, vizuálisan vonzónak.
Ráadásul a formáknak jelentésük van, és mindegyik eltérően hat az emberekre.
- Az ovális vagy kör alakú formák tűnnek fel a leggyakrabban a logókban: a világ legnépszerűbb márkáinak 20 százaléka használ kör alakú formát a logójában. A kör alakú formák a teljesség érzését közvetítik, az élek hiánya miatt kellemesek a szemnek, pozitív érzelmi üzenetet küldenek: barátságot, optimizmust, kapcsolatot, szeretetet jeleznek, ugyanakkor nőiességet, varázslatot és titokzatosságot is kifejeznek, de emellett energiát, erőt és harmóniát is. Egy kör alakú formájú logóval a céged megbízhatóbbnak tűnik.
- A négyzet szintén rendkívül népszerű forma a logódesignban. Egyensúlyt, erőt, bátorságot, biztonságot, megbízhatóságot, professzionalizmust, hatékonyságot, rendet és racionalitást fejez ki, valamint kapcsolódik hozzá a tudomány, a vallás és a törvény fogalma. Ugyanakkor a négyzetes forma mindig egy kicsit túl egyszerűnek hat, és miközben erős, szilárd benyomást kelt, lejárt és unalmas is lehet egyben.
- A háromszög jóval kevésbé népszerű geometrikus forma a logódesignban, mint a négyzet. Talán meglepő lehet, de a háromszög férfiasságot, izgalmat, kockázatot, dinamizmust, erőt, veszélyt fejez ki. Köszönhetően az éleknek és a formának, hierarchiát is ábrázol, valamint a folyamatos mozgás érzését kelti. Attól függően pedig, hogy miként forgatjuk a háromszöget, mutathat stabilitást, de instabilitást is (ha az egyik csúcsára állítod). Utóbbi esetben már nem elsősorban energiát és erőt éreznek az emberek áradni belőle, hanem inkább konfliktust. Mindenesetre az élek miatt energiát áraszt, melyek a három sarkán áradnak kifelé. Jól ki tudja fejezni azt, hogy innovatív egy márka, de gyakran kapcsolják hozzá a spiritualitáshoz is.
- A spirálok és természetes formák sokkal puhábbak, és kevésbé tűnnek félelmetesnek és durvának, mint az élekkel ellátott formák. Hívogatóbbak és kedvezőbb választ tudnak kiváltani a közönségükből. Az organikus és spirális formák általában egyedibbek, mint a geometrikus formák. Ugyanakkor sokan a kör alakú forma variánsának látják őket, bár a hatásuk más. A spirál forma jelentése a természetben általában a növekedés, változás, termékenység, stb. Emiatt gyakran használják az egészségügyi cégek a logóiknál, főleg, mivel a DNS szerkezetére utal. A természetes formák általában melegséget és megnyugvást sugároznak, melyet nem lehet élekkel ellátott geometriai formákkal elérni. Emellett eredetiséget, egységességet, egyensúlyt, frissességet éreztetnek a befogadóval.
- Habár a vonalak gyakran eszébe sem jutnak a cégeknek logóként, mégis érdemes őket megfontolni, ugyanis mély hatást képesek gyakorolni az emberekre. A függőleges vonalakat használó logók férfiasságot, erőt és agressziót fejeznek ki, de egyben kifinomultságot is, miközben a függőleges vonalak képesek karcsúbb megjelenésűvé tenni a logót. Emellett könnyebbé teszik a márka felismerését és felidézését, ha függőleges vonalakból építjük fel a logót. A vízszintes vonalak hatása az előbbiekkel ellentétes: közösséget, nyugalmat jeleznek. Hatására a nézők védettnek, megállapodottnak érzik magukat.
- Végül az absztrakt formák: egyediséget, kidolgozottságot fejeznek ki.
Tehát, mint láttuk, a formák eltérő érzések kiváltására képesek. Egyes iparágak éppen ezért előszeretettel használnak bizonyos formákat. Például mivel a körök melegséget és befogadást sugároznak, ezért gyakran jelennek meg a szolgáltatószektorban, az oktatásban. A négyzetekre és téglalapokra viszont a bizalom és stabilitás a jellemző, ezért a konzervatívabb iparágakban jelennek meg, mint a pénzügyek, biztosítás, bankszektor.
A formák kiváltotta érzést persze tovább lehet erősíteni, vagy épp eltéríteni a színekkel, hiszen azok is érzéseket fejeznek ki. Lássuk, hogyan!
Hogyan válaszd ki a megfelelő színt a logódhoz?
Mint a Colorcom egyik kutatásából kiderült, az embereknek mindössze 90 másodperc kell ahhoz, hogy tudat alatti véleményt alakítsanak ki egy termékről, és ítéletük 62-90 százalékban pusztán annak színén alapul. Ez az, amiért egy sikeres márkastratégia nagy részben a logó színén múlik.
A színek nem csak a vizuális megjelenés fontos részei, hanem a márka-felismerésé is. Habár a színeknek van jelentésük, a választásodnak nem pusztán ezen kellene alapulnia. Az is figyelembe kell venned, hogy a vizuális észlelés egyén-függő. Ez azt jelenti, hogy életkort, kulturális hátteret, nemet tekintve eltérő. Például a gyerekek szeretik a sárga színt, míg a felnőttek már sokkal kevésbé. Ráadásul elég nagy a kulturális különbség is a színek hatását tekintve. Vagyis, ha biztosra akarsz menni egy szín kiválasztásánál, akkor rendkívül fontos, hogy tisztában legyél a célcsoportod preferenciáival.
Amikor a teljes színpaletta a rendelkezésedre áll, nagyon nehéz kiválasztani a megfelelő színeket, melyeket a logódnál felhasználhatsz. Néhány szabályt érdemes figyelembe venni a tervezésnél.
Indulj neki fekete-fehérben!
Miközben vannak, akik szerint a logótervezést mindig a színnel kell kezdeni, és csak utána következik a forma kialakítása, mások úgy vélik, hogy egy jó forma kialakítása sokkal fontosabb lehet, mint a színek kitalálása. Elég csak az almára gondolnod, benne egy harapásnyommal. Nem a szín számít.
A színeket ráadásul mindenki másként értelmezheti, érzelmeket kelt bennük, véleményük van róluk. Első körben tehát nem a színekkel kell foglalkozni, hanem az ötlettel. Ha több elképzelés is van a logó kialakítására, akkor azok mindegyike ugyanazon színben jelenjen meg. Ilyenkor a szín nem torzítja az üzenetet. Ha már eljutottál oda, hogy a logód a megfelelő üzentet kommunikálja, akkor érdemes elővenni a színek kérdését. Arra viszont figyelned kell majd, hogy egy-egy szín bizonyos formákkal nem igazán működik együtt.
Különbözz a konkurenciától!
Ha már kitaláltad, hogy milyen lesz a megfelelő logó, akkor a szín kiválsztása előtt érdemes egy pillantást vetni a versenytársak színhasználatára. Az a legjobb megoldás, ha az általad használt színek megkülönböztethetők a közvetlen konkurenciáétól, hiszen így válsz felismerhetővé, megjegyezhetővé. Nem kevernek össze velük. Karakteres színe van például a Telekomnak, melyet talán nem érzel kifejezetten egy távközléssel foglalkozó céghez illőnek, viszont nagy előnye, hogy megkülönböztethető. Ha bárhol meglátod a magentát, akkor tudod, hogy a Telekomról van szó.
Ezen a színen is látszik, hogy a szín választása teljesen önkényes dolog. Egy szín nem mond semmit a cégről. Ha a Telekom egy másik karakteres színt választott volna, akkor az ugyanúgy működhetne. A megfelelő szín kiválasztásánál persze a megkülönböztethetőségen túl azért más tényezőket is figyelembe kell venni.
De ha a logótervezésbe úgy vágsz bele, hogy a cégnek már megvannak a használt színei, akkor is érdemes lehet változtatni az árnyalatokon, eltolni egy olyan sötétebb vagy világosabb irányba, mely által figyelemreméltóbb, megkülönböztethetőbb lesz.
Közvetítsd a megfelelő üzenetet!
Lehet, hogy neked egy bizonyos szín szimpatikus, egyedi is, karakteres, de nem biztos, hogy az illik a vállalkozásodhoz. Ha rossz színt választasz, az rossz üzenetet küld az ügyfeleidnek. Figyelembe kell venni, hogy mit jelent egy adott szín az emberek számára, és a jelentés megfelelően kapcsolódik a cégedhez. Minden szín üzen valamit az embereknek.
- A kék biztonságot, nyugalmat, becsületességet, erőt, gondoskodást, megbízhatóságot.
- A piros energiát, szerelmet, izgatottságot, mozgást, bátorságot, szenvedélyességet.
- A narancssárga boldogságot, barátságosságot, elérhetőséget.
- A sárga játékosságot, optimizmust, előre gondolkodást, magabiztosságot.
- A zöld növekedést, természetességet, gondoskodást, frissességet.
- A lila ötletességet, kreativitást, nosztalgikusságot.
- A fekete kifinomultságot, luxust, csábítást, hivatalosságot, tekintélyt.
- Míg a színes logók, mint például a Google-é pozitivitást, játékosságot, bátorságot, határtalanságot.
Ennél azonban érdemesebb mélyebben is elemezni, hogy adott kultúrkörben egy szín mit kommunikál az emberek felé, mert így juthatsz el valami igazán egyedi és szofisztikált megoldáshoz.
Vedd figyelembe a kontextust!
Végül arra is gondolni kell, hogy hol fog megjelenni a logó. Ma már nem elég print felületekre gondolni, meg fog jelenni a logó a közösségi oldalakon, mobil-alkalmazásokban, profilképeken, avatarként, vagyis számtalan digitális felületen mindenféle méretben. A színeknek pedig minden helyzethez alkalmazkodniuk kell. Ezeken a digitális felületeken változik a megjelenés, eltérhetnek az árnyalatok, és nem lesz rá befolyásod. Itt kerül ismét képbe az a tényező, hogy ha egy logó csak a színe miatt működik, akkor nem is igazán működik.
A legjobb megoldás, ha két különböző logó készül el:
- Az egyik, ahol szöveges formában jelenik meg a logód, amihez persze kapcsolódhat a logójel is.
- Ugyanakkor a másik egyszerűbb formában jeleníti meg a márkádat. Ez általában csak a logójel, melyet könnyen beilleszthetsz egy négyzet alakú keretbe, például a közösségi média oldalakon. A jelnek könnyen felismerhetőnek kell lennie akkor is, ha kis méretben jelenik meg.
Hogyan válassz betűtípust a logódhoz?
Egy jó logónak ugyanolyan fontos része a betű (ha megjelenik benne szöveg), mint a forma vagy a szín. Ha nem sikerül kiválasztani a megfelelő betűtípust, az komoly hatással lesz a sikeredre, és akár marketing-katasztrófához is vezethet. Hiszen, ahogy a színek, úgy a betűtípusok is kommunikálnak az emberekkel.
Miért fontosak a betűtípusok a logóban?
Egy jó céges logónak összeillő színei vannak és egy jó ikonja. Ugyanakkor a betűtípus is segíti kifejezni a cég személyiségét, valamint utal az általa közvetített gondolatokra és célokra.
Vonzerő
A logótervezés egyik fontos elve a megjegyezhetőség, de egy jó betűtípus segít a megfelelő célközönség bevonzásában is. Gondolj például a Coca-Colára: a logó tipográfiája egyedi és érdekes, ezáltal nagyon könnyen azonosítható a betűtípus alapján a márka.
Érzések
Mint azt már sokszor elmondtuk, a különböző betűk eltérő érzéseket közvetítenek. Tehát, amikor kiválasztod a megfelelő fontot, gondold át, hogy milyen érzéseket szeretnél kiváltani az emberekből: bátorság, szenvedély, gondoskodás, szerelem, stb.
Szakmaiság
Akadnak olyan cégek, akik létrehoznak egy jó logót, ugyanakkor a hatását lerombolják egy rossz betűtípus-választással. Ha iparágadban vezető szereplőként akarod megalapozni a márkád, akkor ennek a logóban is ki kell fejeződnie
Mit mondanak el a cégedről az egyes betűtípusok?
Ha professzionális megjelenésre törekszel, akkor egy klasszikus betűtípust válassz, melyet könnyű olvasni. Ilyen logó-betűtípus lehet például a DarwinPro vagy a TT Hazelnuts. Körülnézhetsz azonban a modern betűtípusok között is, melyek például jól illeszkednek egy divattal foglalkozó cég logójához. Ilyen kortárs stílust képvisel az Anaheim Gothic, a TT Corals vagy a Mucho Sans. Ha valami kis életet, egyediséget vinnél a logódba, akkor olyan típusú betűk közül válassz, mint a Radiant Beauty, a Taco Tuesday vagy a Heart Land. De ha igazán egyedit akarsz, akkor bízz meg a feladattal egy designert, aki olyan fontot tervez számodra, ami egyedül a tiéd.
Serif fontok
A serif fontok általában olyan cégek logóiban jelennek meg, melyek a hagyományt, a tekintélyt tartják a legfontosabbnak. Emellett csodálatot és bizalmat is képesek kifejezni a serif betűtípusok.
Sans Serif betűk
A sans serif betűkkel inkább a világosságot, áttekinthetőséget lehet jelezni, jellemzően inkább az ipari, technológiai cégek használják ezeket.
Kézírásos betűtípusok
Ha valami egyedi és hatásos betűtípust szeretnél, akkor a kézírásos betűtípusok között nézz körül. Olyan tulajdonságokat fejeznek ki, mint a kreativitás vagy a nőiesség. Ugyanakkor az emberi érintés érzete is bennük, mely sok cégnek segít abban, hogy a közönségükhöz való közelségüket ezáltal megmutassák.
De hogyan válaszd ki ezek közül a célközönségednek megfelelőt, hogy kíváncsivá tegye őket a céged iránt? Ez egy kicsit több, mint egyszerűen egy „jól kinéző” font kiválasztása. Hiszen ahogy a logó, maga a betűtípus is üzenetet közvetít a márkádról. Az elsődleges célod az legyen, hogy olyan betűt válassz, mely illeszkedik a márkádhoz, és arra ösztönzi az embereket, hogy kapcsolatba lépjenek veled.
Ehhez azonban sok tényező hozzájárul. Például az, hogy mennyire könnyű olvasni az adott betűtípust, vagy hogy miként tud kapcsolódni a közönségedhez. Tehát, ha például gyerekeknek árulsz játékokat vagy ruhákat, akkor nyilván valami vidám és eredeti font lesz a megfelelő a logódhoz is. Viszont, ha egy jogi vagy pénzügyi céged van, akkor egy kifinomult betűtípust kellene választanod. Ehhez át kell gondolnod a céged értékeit.
Azt is át kell gondolnod, hogy miként tudod párosítani a logódban használt betűtípusokat például a weboldaladon vagy a hirdetéseidben használt betűkkel. Hiszen valószínűleg nem ugyanazt a betűtípust akarod ezeknél is használni, mint a logódban. Ez ugyanis általában nem szerencsés, ugyanakkor nem is üthetik egymást a fontok, tehát akár olyan logó-betűtípust is választhatsz, melynek létezik még egy-két változata ilyen célokra is.
A lényeg azonban az, hogy a betűid a logódban is könnyen olvashatóak legyenek, ugyanakkor fejezzék ki a márkád személyiségét. Nem feltétlenül kell professzionális megjelenésre törekedned, ha a céged karaktere nem ilyen.
Miért lehet előnyös egy szimmetrikus logó?
Ha biztosra akarsz menni, és egy esztétikai szempontból tökéletes, a szemnek kellemes logót akarsz a cégednek, akkor a szimmetrikus megoldással érdemes megpróbálkoznod. A szimmetrikus logó megjelenésén valószínűleg nincs is mit magyarázni: egyik oldala tökéletes tükörképe a másik oldalnak. A szimmetrikus logó olyan, mint a szimmetrikus kialakítás a weboldalaknál: tuti biztos. De lássuk részletesen!
Miért olyan jó egy szimmetrikus logó?
- Az emberek tudattalanul is vonzódnak a rendhez, a rendezett dolgokhoz.
- Esztétikailag kellemes látvány nyújt az emberek számára az, ami szimmetrikus. Gondolj csak arra, hogy az emberek általában szebbnek ítélnek egy szimmetrikus arcot is.
- Egy szimmetrikus logót könnyebben értelmez, dolgoz fel az emberi agy, mint egy aszimmetrikust.
- A szimmetrikus logó az egyensúly, a kiegyensúlyozottság érzetét sugallja, és ugyanezt az érzést teremti meg a márkáddal, cégeddel kapcsolatban a szemlélőben.
- Ráadásul könnyű is megtervezni, hiszen, létrehozol valamit, amit tükrözöl, és kész is a rendezett, kiegyensúlyozott logó. Persze a logótervezés többi szabályára is oda kell azért figyelni.
Íme néhány példa szimmetrikus logóra:
Milyen hátrányai lehetnek egy szimmetrikus logónak?
A szimmetriát gyakran használják a tervezők, annak nyilvánvaló előnyei miatt. Ugyanakkor, ha a szimmetria tökéletes választás lenne, és mindenre megoldást nyújtana, akkor mást nem is használnánk a vizuális designban. Igaz persze, hogy a nagy márkák nagy része szimmetrikus logót használ, mégsem mondható minden esetben ideális választásnak.
Kutatók vizsgálták azt, hogy milyen benyomásaik támadnak a felhasználóknak egy logó szimmetrikus és aszimmetrikus verziójáról. Itt elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire találják az emberek „izgalmasnak” egyik vagy másik logót.
A megállapítások lényege az volt, hogy a szimmetrikus logónak negatív hatása volt, egy izgalmas márkaszemélyiség esetében: a felhasználók kevésbé kedvelték az ilyen cégeket, ha szimmetrikus logót kaptak, negatív hatással volt a cégek megítélésére.
A kutatók következtetése szerint a cégvezetőknek és a designereknek a logó tervezésénél jobban figyelembe kellene venni a márka személyiségét. Ha az adott márka dinamikus, izgalmas imidzset akar közvetíteni magáról, akkor visszaüthet, ha szimmetrikus logóval próbálkozik.
Példaként megemlítették, hogy megítélésük szerint a Mountain Dew és a Shell logója megfelelő, hiszen előbbi egy izgalmas márka, asszimetrikus logóval, míg utóbbi az ellentéte. Ezzel szemben az MTV jobban járna egy kevésbé szimmetrikus megoldással, míg a Kleenexnek inkább valami szimmetrikusabb logóra lenne szüksége.
Mi az a logó template? És érdemes-e használni?
Egy logó template segítségével gyorsan összedobhatsz egy logót, vagyis időt és energiát takaríthatsz meg vele. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy mennyire lesz jó a végeredmény, azaz összességében: érdemes-e használni?
De mi is az a logó template vagy sablon?
A logó template egy olyan sablon, melyen grafika és szöveg szerepel, ami kicsit módosítva (cégnévvel, cég-színekkel) eredményezhet egy logót. Vektoralapú formák, melyeknél lehetővé is teszi az adott rendszer, hogy a színek és a szövegek változtathatók legyenek. Ami ugyanakkor nehézséget okozhat, hogy néha túl sok dolog változtatható a logó template-eknél, így ez nyomasztó lehet.
A legfőbb előnye a sablonoknak, hogy ha egy projektnél gyorsan szükség van egy logóra a desinghoz, akkor pillanatok alatt rendelkezésre áll egy. További előnyök:
- alacsony a költsége
- könnyen változtatható
- látod, hogy milyen lesz
- rendkívül sok opció és stílus érhető el
Hátránya ugyanakkor, hogy mivel sablon, egyáltalán nem eredeti, így más cégek is használhatják ugyanazt, igaz más színben és felirattal.
Hol használható logó template?
Egy logó sablon elfogadható lehetőség olyan kezdő cégek számára, melyeknél még nem áll rendelkezésre megfelelő költségvetés egy egyedi logó megtervezésére. Előre látod, hogy milyen lesz a logó, rendkívül sok lehetőség közül választhatod ki a projekthez leginkább passzoló megoldást.
Emellett persze adhat inspirációt is, melyet a projekt designjánál alkalmazhatsz. Ráadásul abban is segít egy sablon használata, hogy megértsd, hogyan épül fel egy logó: hol van szükség terekre, milyen méreteket, formákat, apró elemeket kell használni, hogy működőképes legyen.
Mire figyelj egy logó template-nél?
Amikor kiválasztasz egy logó sablont, akkor akad néhány dolog, amire érdemes figyelni:
- vektor alapú legyen
- könnyen érthető licensz
- megfelelő testreszabhatóság
- ingyenes betűtípust használjon, ha szükséged lenne a template-ben található fontra
- az elemek mozgathatóak legyenek, ha változtatnál a designon
- ne legyen agyonhasznált a design
- időtállónak nézzen ki
Érdemes logó template-et használnod?
Semmi rossz nincs abban, ha logó template-re építesz egy logót, sőt néha ez a legjobb megoldás. Kisebb cégeknek, szerényebb költségvetés mellett ez egy járható út, ahelyett, hogy maguk találnának ki egy használhatatlan logót.
Ha viszont egyedi logót akarsz, akkor felejtsd el a sablont! Sok projekt számára túl általános lehet egy template, míg más esetben túl specifikus. Akkor jó egy template, ha az általános, ugyanakkor mégis kapcsolódik a termékedhez vagy a szolgáltatásodhoz.
Frissítés, 2022.07.22.:
Milyen logó-készítő eszközöket használhatsz?
Akad néhány olyan cél-szoftver a piacon, mely akár ingyenesen is lehetővé teszi, hogy elkészítsd a céged logóját. Ez jó megoldás lehet az induló vagy kisebb cégeknek, akik minimális költséggel szeretnének megoldást találni a logó-problémára. Ugyanakkor ezeknek a cél-szoftvereknek a készítői is pénzből élnek, és általában szeretnének valamiképpen keresni azon, hogy rendelkezésedre bocsátanak egy eszközt. Így, ha vaktában elkezdesz próbálkozni, akkor sok olyan alkalmazásba futsz bele, melyeknél csak a tervezésig jutsz el, az elkészült logó nem lesz a Tiéd. Ezért összegyűjtöttünk 10 népszerű és ingyenes logó-készítőt, és azt, hogy mit kínálnak, valamint, hogy mire érdemes figyelni a használatuknál.
Hatchful (Shopify)
A Hatchful elsősorban a kisvállalkozókat célozza, akik egy kisméretű weboldallal vagy webáruházzal akarják megteremteni az online jelenlétüket, és ehhez szükségük van egy logóra is. A Hatchful nem elsősorban a cégnévre fókuszál a logókészítésnél, inkább az iparágra és a kívánt stílusra. A logónak meghatározhatod a színeit, ikonokat és más designelemeket használhatsz fel. Számos sablont is kínál, így megkönnyítve az alkotást.
Előnyei közé tartozik, hogy könnyen és gyorsan készíthető vele logó, melyet jó felbontásban tudsz exportálni, ugyanakkor csak mérsékelt személyre szabási lehetőségeket kínál, valamint a sablonok száma sem túl sok. Ingyenes, viszont folyamatosan próbál eladni további szolgáltatásokat.
Canva
A Canvát nyilván már sokan ismerik, azt viszont nem feltétlenül tudják, hogy logókészítő lehetőséget is kínál, ingyenesen. Az egyik legnagyobb előnye, hogy le is töltheted az elkészített logó nagy felbontású képét (a vektorfájl nem elérhető ingyen), ugyanakkor az ingyenes verzió korlátozott számú elemet és logó-formát kínál, ráadásul nem is készíthetsz egyedi formákat.
A Wix logó-készítője
A Wix egy weboldalkészítő alkalmazás, mely emellett logó-készítő eszközzel bővítette kínálatát. Az indulásnál meg kell adnod a cégnevet, a szlogened, az iparágad és egyéb adatokat, majd ezek alapján a mesterséges intelligencia segítségével előáll néhány megoldással. Emellett a logó személyre is szabható a színeket, az elemeket, betűtípusokat tekintve.
Persze, miután elkészültél a logóddal, a Wix felajánlja, hogy elkészíti a weboldaladat is. Ezt a részt átugorhatod. A nagyobb probléma az, hogy ingyenesen csak 200×200 pixeles logót tudsz letölteni, a nagyobb felbontásért és a különféle formátumokért már fizetni kell (50 dollár a vektorfájl). Viszont, ha nem sikerül olyan logót elkészítened, amit megálmodtál, akkor a Wix biztosít számodra egy szakembert, aki megtervezi helyetted.
Adobe logókészítő
A grafikus design iparág legnagyobb szereplője, az Adobe szintén kínál logókészítő szoftvert. Használatához meg kell adnod némi információt, majd felkínál számodra négy különböző design-stílust. Mind a laikusoknak, mind a profi szakembereknek érdemes használni, mivel rendkívül sok lehetőséget kínál a logó személyre szabására, miközben elég egyszerű a használata. Egyelőre teljesen ingyenes szoftverről van szó, bár a kezdők számára egy kicsit nehéz lehet belerázódni a használatába.
NameCheap
A webhostinggal és domainnevek vásárlásával foglalkozó NameCheap is látott fantáziát a logókészítésben. Az eszköz használatánál ugyanúgy meg kell adni néhány alapadatot a cégedről, mint más szolgáltatásoknál, hogy adjon néhány javaslatot. A logókészítő azért nem annyira jó, mint az előbb felsorolt alternatívák, korlátozottak a lehetőségei és a felület sem az igazi. Ugyanakkor, a letöltésnél nem kér pénzt, azaz bármilyen felbontású logót ingyen letölthetsz.
FreeLogoDeisgn.org
A FreeLogoDesign esetében első körben a különféle üzleti kategóriák közül kell kiválasztanod a számodra megfelelőt, majd több mint kétezer sablon, illetve több mint egymillió ikon közül válogathatsz, ugyanakkor ezek egy része jogvédett. Ez a választék lehet, hogy egy kicsit széles, miközben a lehetőségek nem mindig túl jók. Ráadásul nem is teszi lehetővé ingyen nagyfelbontású logó letöltését (ehhez 40 dollárt kell fizetni), és a kezdő felhasználók számára nehézkes lehet a felület használata.
Looka
A Looka annyival kínál többet, mint sok más logókészítő alkalmazás, hogy automatikus személyre szabhatóságot kínál. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy korlátozottak a felületen a lehetőségek a személyre szabásra. Ez azok számára lehet hasznos, akik nem designerek, vagy nem akarnak túl sok időt tölteni a logókészítéssel. Viszont a Looka is csak egy gyenge felbontású verzió letöltését teszi lehetővé ingyen: a jobb felbontás 20 dollárba kerül, míg a vektorfájl 65 dollárba.
Designhill
A Designhill logókészítője is ugyanúgy fog neki a logótervezésnek, mint a többi app: bekéri a céged nevét, majd designstílust és színeket kell választanod. A felkínált opciók száma meglehetősen széles, miközben a szerkesztési lehetőségek korlátozottak. Azzal is találkozni fogsz, ha kipróbálod, hogy egyéb termékeket is megpróbál eladni neked az alkalmazás, ráadásul már az alacsony felbontású logó letöltése is 20 dollárodba kerül, míg a nagyfelbontású 65 dollárba.
FreeLogoServices
A FreeLogoServices nem kínál túl sok személyre szabási lehetőséget, így a laikusok számára könnyű lehet a használata. Indulásnál 18 iparág közül választhatsz, melyek alapján megjelennek a különböző opciók. Ezek ugyan nem túl kreatívak, ugyanakkor professzionális megjelenésűek. Ha le is akarod tölteni a logódat, az minimum 40 dollárba fog kerülni, és semmiféle ingyenes megoldást nem kínál a neve ellenére.
Tailor Brands
Ha gyorsan össze akarsz dobni egy logót, akkor a Tailor Brands jó megoldás lehet számodra. A tervezés a korlátozott opciók miatt gyorsan megy, ráadásul a végén egy kis felbontású logót ingyen le tudsz tölteni. Módosíthatod a stílust vagy a színeket, így valamennyire személyre szabott logót készíthetsz, bár ebben ki is merülnek a lehetőségek. 3,99 dolláros havi előfizetésért viszont kapsz egy nagyfelbontású logót, míg 5,99 dollárért vektorfájlt.
8 unalmas logó-megoldás, melyeket lehetőleg kerülj el!
A logótervezés abból a szempontból sem könnyű, hogy a logódnak lehetőleg különböznie kell a többiekétől. Márpedig ma már megszámlálhatatlan mennyiségű logó létezik a világon. Így aztán nem véletlen, hogy egy-egy megoldást vagy kreatív ötletet nagyon sokan használnak.
Egy átlagos designer gyakran érzi azt, hogy már minden jó megoldást kitaláltak előtte, így nemigen marad más lehetősége, mint valahogy újra-felhasználni a korábban már felbukkant ötleteket, vagy visszanyúlni a klasszikusokhoz. Az is tagadhatatlan ugyanakkor, hogy ha egy logót már sokat láttak az emberek, akkor az nemcsak az egyediségéből veszít, hanem azt az érzelmi hatást sem váltja ki, amit ki kellene váltania egy jó logónak.
Sőt, akadnak annyira elhasznált megoldások, melyekkel egyáltalán nem lehetséges már egyedi márkaidentitást építeni. Az Inkbot Design egy bejegyzésében összeszedett néhány olyan megoldást, melyet most már jobb lenne elkerülni, hiszen lépten-nyomon beléjük futhatunk.
1. Helvetica és más gyakori betűtípusok használata
Mit keres itt egy betűtípus, ha logókról van szó? Mint azt korábban már említettük, a logók fontos része a betű, aminek önmagában is hatása van a logóval kapcsolatos érzésekre. A Helvetica már hosszú évek óta a designerek nagy kedvence, nem véletlenül, ugyanakkor a túlhasználat miatt óvatosan kellene hozzányúlni. És azért, mert valamikor jól működött az olyan óriási marktingbüdzséjű cégek, mint a Microsoft és a Panasonic esetében, még nem biztos, hogy neked is működni fog.
Használhatod persze a Helveticát a logódnál, de inkább csak akkor, ha nem kizárólag szövegből áll a logód, vagy kitalálsz egy olyan eredeti megoldást, mint amit a FedEx, ahol az E és az x találkozása egy fehér nyilat rajzol ki.
2. Az ív
Persze, ez is egy remek ötlet, hiszen megbízhatóságot, mozgást, rugalmasságot, a versenytársak fölé kerekedést sugallja, de mostanra már túl sok logóban megjelent az ív meghatározó elemként.
Nem érdemes tehát újra elővenni, ha nem tudod legalább annyi eredetiséggel megoldani, ahogy azt az Amazon tette, amikor az ívből egy nyilat alakított ki, ami az a-t és a z-t összeköti, utalva arra, hogy a-tól z-ig mindent meg lehet kapni nála.
Tehát, ha nagyon szeretnél Te is nyilat használni, akkor tedd azt olyan eredeti módon, ahogy az Amazon, melynél az ív nem csak egy forma, hanem többletjelentés is hordoz. Ha ez nem megy, akkor jobb elkerülni.
3. Az ember, mint fa
Ez is egy kiváló ötlet volt valamikor: hiszen a törzs egy emberi alakot formáz, és a karok gyakran maguk az ágak. A növekedést, a stabilitást és az életet fejezi ki ez a forma. Ez az oka annak, amiért az egészségügyi, gyógyszeripari vagy a vagyonkezeléssel foglalkozó cégek előszeretettel választják. Ma már azonban semmi eredetiség nincs benne, csak egy sablon, melyre a cégek ráillesztik a nevüket, így a hatásossága is megkérdőjelezhető. Tehát, ha eredetiségre törekszel, akkor felejtsd el ezt a logót!
4. Stilizált emberi alak
Az ilyen stilizált emberi alakok gyakran tűnnek fel az ember-központú cégek logóinál. Ezek közé tartozik például egy munkaerőközvetítéssel vagy tanácsadással foglalkozó cég. Az ilyen logóknál a mozgás dinamikáját kifejező, emberre utaló formák elsőre ötletesnek tűnhetnek, de milliószámra találni rá példákat a logók között vagy akár a logósablonoknál, ahová csak a céged nevét kell beírni. Érdemes ennél egy kicsit továbblépned, és valami eredetit alkotni ahelyett, hogy csak a szöveget cserélnéd le egy kész sablon esetében.
5. Kezdőbetűkből képzett logó
Néha egy kör formában, néha átfedésben vagy más módon jelennek meg, azonban rendkívül sok példát találhatsz a cégek neveinek kezdőbetűiből képzett logókra. Ez egy nagyon régi megoldás, de nem kellene még mindig újra és újra elővenni, mert alig lehet megkülönböztetni az ezt használó cégek logóit. Látszik rajtuk, hogy idejétmúltak és teljes mértékben hiányzik belőlük a kreativitás, hacsak nem sikerül valamilyen eredeti üzenetet belecsempészni a betűkbe.
6. Puzzle logók
Ezek a logók azt fejezik ki egy cégről, hogy mindig megtalálja a megoldást. Ugyanakkor arra is rámutatnak az adott cég esetében, hogy a logójuknál nem sikerült a jó megoldást megtalálni. Mint ahogy egyetlen sablon nem húzható rá minden problémára, úgy ugyanaz a logó sem megfelelő minden cég számára. A cégeknek ehelyett arra kellene összpontosítaniuk, hogy miként tervezhetnének egy egyedi logót, mely sikeresen közvetíti az üzenetüket arról, hogy itt egy cég, amely igazán új megoldásokkal segíti az ügyfeleit.
7. Földgömböt ábrázoló logók
Sok olyan cég van, mely magát globális márkaként próbálja meghatározni, és ezért a gömböt használja fel formakánt a logójában. Lehet ez a földgömb olyan, mint egy igazi Föld, vagy egy net-szerű golyó, esetleg pompázhat szivárvány színekben, vagy elnyelheti a cég kezdőbetűit, mindegyik megoldás már az unalomig ismert. Ha nem hiszed, akkor nézz körül a sablonok között a stockfotós oldalakon. Ahogy Te, úgy más is ugyanolyan könnyedén kiválaszthatja ezt a típust, amivel aztán teljesen beleolvad a többiek közé.
8. Iparági sablonok
Bizonyos iparágak előszeretettel kapnak fel valamilyen formát, amit aztán a piac sok szereplője elkezd használni. Kérdés, hogy egyáltalán nem munkál bennük a megkülönböztethetőség vágya? Ilyen szabványokkal lehet találkozni a külföldi ingatlanos vagy autóipari cégek körében. Az előbbieknél a ház forma a menő, utóbbiaknál a stilizált autó vagy csak a kerekek. De nagyon sok egészségügyben tevékenykedő cég használja a (vörös) keresztet, míg a webes cégek a hálót és a földgömböt.
Pedig célszerű lenne kilépni az úgynevezett komfortzónánkból, és valami mással próbálkozni a versenytársainknál a bevett logó-megoldások helyett. Így talán nagyobb eséllyel sikerül különböznünk is tőlük. Próbálj ki új megoldásokat, bármit, ami eltér a megszokottól!
Hogyan rakj rendbe egy elrontott logót?
Mint az már kiderült, egy logót sokféleképpen el lehet rontani: rossz a szín, hibás a betűválasztás, nem működik a forma, stb. Ha neked is van egy – érzésed szerint – gyenge logód, akkor sem muszáj egyből a szemétre dobni és újat készíteni. Meg lehet próbálni rendbe tenni.
Hibás fájltípus javítása
Gyakori probléma a logóknál, hogy nem megfelelő fájltípusként vannak elmentve. Ha van egy kis BMP logód, akkor azzal nem sokra mész print-megjelenésnél vagy egy nagyfelbontású monitoron. Az ilyen logót érdemes újrarajzolni oly módon, hogy a munka eredményeként megkapd annak vektor-verzióját. Ez persze lehet, hogy sok munkával jár, mégis legalább lesz egy használható alapod.
Változtass a betűtípuson!
Egy másik gyakori logó-hiba a rossz tipográfia. Néha csak nem passzol a betű a formához. Ilyenkor egy kis módosítás a betűtípuson sokat tud javítani a logó megjelenésén. A legjobb ilyenkor az egyszerű, jól olvasható betűtípusok közül válogatni. Hiszen a cél általában az, hogy egyszerűbbé, áramvonalasabbá tedd a logót.
Igazíts a színén!
Az idejétmúlt színek vagy a rossz kontraszt elronthat egy logót. Ha a betűk már rendben vannak, akkor érdemes átgondolni a színválasztást. A legtöbb logónak csak egy-két színre van szüksége. A használt színeket tudatosan válaszd ki, az alapján, hogy mit mond róluk a pszichológia. Másrészt azt is vedd figyelembe, hogy hol jelenik meg a logó. Ha általában fotókon vagy élénk színű háttereken használod, akkor sokkal jobb megoldás egy fekete-fehér logó.
Hagyj el bizonyos elemeket!
Aki kezdő még a logótervezésben, gyakran esik abba a hibába, hogy túl sok minden akar belezsúfolni a logóba. Ha ez a helyzet nálad is, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha eltávolítasz belőle néhány elemet. Elég lesz csak egy ikon és némi szöveg a logódhoz. De a kettőt ne tedd egymásra! Ha bizonytalan vagy, akkor inkább egyszerűsíts. Használhatod akár a márkanevedet is, mint logót. Gondolj bele, hogy hány nagy cégnél találkozhatsz ezzel (például a Disney vagy a Coca-Cola). Nem muszáj még egy képi elemet is beleerőltetni a logóba, ha nem áll össze a dolog.
Tegyél hozzá egy ikont!
Népszerűek mostanában a túlméretezett ikonok a logókban, mivel az úgynevezett badge vagy pecsét elrendezés áramvonalasabbá teszi a megjelenést. Ha ilyen formába akarod átalakítani a logód, akkor át kell gondolnod azt is mindjárt, hogy miként tudod egyszerűsíteni. Ugyanakkor, ha egy ikonnal egészíted ki a logód, akkor nem szabad megfeledkezned arról sem, hogy miként fog megjelenni azokon a helyeken, ahol gyakran használod. Online környezetben a négyzet és a kör alakú logók elég jól használhatók, bár a weboldalak keskeny fejléceinél nem ideálisak. Úgyhogy gondold át, számodra inkább egy négyzet vagy egy téglalap elrendezés lenne optimális!
Hova helyezd a logód a weboldaladon?
Egyszerűnek tűnik a válasz, mégsem az. A legtöbb weboldalon a bal felső sarokban találod meg a logót. Az NNGroup szerint ennek az elhelyezésnek számos előnye van a felhasználói élményre nézve:
- Tájékoztatja a felhasználót arról, hogy hol jár – megmutatja a cég logóját, így a felhasználók azonnal tudják, hogy éppen kinek a weboldalát nézik. A weben létfontosságú az, hogy jelezzük az embereknek, hogy éppen hol járnak, hiszen itt egyetlen kattintással egy egészen más weboldalra jutnak bármelyik pillanatban, így rendkívül könnyű eltévedni.
- Erősíti a márkát – minél többször látják a felhasználók a cég logóját, annál könnyebben emlékeznek vissza rá. A jobb márkafelismerés azt jelenti, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel használják a cég termékeit és szolgáltatásait. Ha minden más tényező azonos, akkor az emberek könnyebben megbíznak egy olyan cégben, amelyet ismernek.
- Lehetővé teszi a visszatérést a főoldalra – a weboldalak logóinak mindig kattinthatónak kell lenniük. Az emberek így mindig könnyen visszatérhetnek a főoldalra, akárhol is járjanak a weboldalon. Ez komoly segítséget jelenthet a nagyméretű oldalakon, ahol a felhasználók könnyen eltévednek az aloldalak rengetegében. De ott is jól használható a megoldás, ahol a felhasználók különböző feladatokat hajthatnak végre, és amikor új aktivitásra kerül sor, mindig visszatérnek a főoldalra.
A bal oldalon megjelenő logó annyira ismerős a legtöbb felhasználó számára, hogy a legkisebb eltéréssel is jelentős mértékben ronthatjuk a felhasználói élményt. Ennek ellenére egyre többször láthatunk középen elhelyezett logókat a weben, aminek az oka az egyre több a reszponzív és mobilbarát design.
Mobildesignnál ugyanis egyes esetekben elfoglalja a bal felső sarkot a menü-ikon, így a logó középre kerül. Ez kis kijelzőn nem is olyan nagy gond, hiszen a köztük lévő távolság egészen minimális. Ugyanakkor, ha ez az elrendezés nagy kijelzőn jelenik meg, akkor a távolság már jelentőssé válik.
Megvizsgálták a középre helyezés hatását
A logó középre helyezése kényelmes megoldás lehet a webdesigner számára, de vajon milyen hatással van a felhasználói élményre? Ennek megállapítására az NNGroup elvégzett egy kutatást, melyben olyan weboldalakat hasonlítottak össze, ahol bal oldalon, illetve középen volt a logó.
Egészen pontosan 8 olyan weboldalt vizsgáltak meg, ahol középen volt a logó, és 6 olyat, ahol a bal szélen. Mindegyik weboldalon kattintható volt a logó, és a főoldalra vezette a látogatót, illetve egyiken sem mutatott egyéb szöveges link a főoldalra. A vizsgálatban 50 felhasználó vett részt, mindegyik kapcsolatba került mindegyik oldallal, melyeken a következő két feladatot kellett végrehajtaniuk:
- Ki kellett választani egy ajándékot, mely 100 dollárnál kevesebbe kerül, és ezt el kellett helyezni a kosárban. (A folyamat a főoldalon indult).
- Vissza kellett térni a weboldal főoldalára. (Ez a feladat azon az oldalon kezdődött, ahová az első feladat befejezésekor jutottak.)
Azt vizsgálták, hogy a felhasználók vajon egyetlen kattintással képesek voltak-e visszajutni a főoldalra.
Sokkal könnyebben ment minden a bal oldali logóval
Az eredmények azt mutatták, hogy azokon a weboldalakon, ahol a bal oldalon jelent meg a logó, a felhasználók sokkal nagyobb eséllyel jutottak el a főoldalra egyetlen kattinással, mint azokon az oldalakon, ahol középen volt a logó. A különbség hatszoros volt.
Ez azért fontos, mert a főoldalra való visszatérés kritikus tényező olyan esetekben, amikor a felhasználók éppen elvesznek a weboldalon navigálás közben, vagy egyszerűen csak gyorsan akarnak feladatot vagy témát váltani. Még amikor minden weboldalon megjelenik a teljes navigációs menü, akkor is reflexszerűen visszatérnek a felhasználók a főoldalra.
Azonban a középre rendezett logójú weboldalakon mindig volt legalább egy felhasználó, akinek komoly gondot okozott visszatérni a főoldalra. A felhasználói viselkedés elemzése azt mutatta, hogy a logó elhelyezése volt a fő probléma. Az alábbi oldalon például az emberek egy része a bal oldali linkre kattintott a logó helyett. Végül persze eljutott a főoldalra az emberek többsége, de csak miután többször is hibáztak.
Ha összehasonlítjuk a két elrendezésnél a felhasználói utakat, akkor látszik, hogy a bal oldali logósoknál egyszerűbb volt a feladat megoldása. A középre elhelyezett logónál minden esetben több kattintásba került visszatérni a főoldalra, sőt volt akinek ez csak 4 plusz kattintással sikerült.
Milyen hatása van a márkafelidézésre a logó elhelyezésének?
Egy kapcsolódó, de másik vizsgálatban a kutatók arra próbáltak rájönni, hogy a középre rendezett logó esetén változik-e a márkafelidézés. Vagyis a logó pozíciója befolyásolja-e azt, hogy mennyire emlékeznek az emberek az adott márka nevére. A tanulmányban 4 butikhotelnek a weboldalából készült kétféle verzió: az egyiken bal oldalon, a másikon középen jelent meg a logó. 128 résztvevőnek két feladatot kellett végrehajtania:
- Az egyiknél minden felhasználó 5 különböző weboldalt látott, véletlenszerű sorrendben. Ezek között hol középső logósok, hol bal oldali logósok tűntek fel. Ezután pedig megkérdezték a véleményüket mindegyik hotelről.
- A weboldalak megtekintése és értékelése után a felhasználóknak egy memóriatesztet kellett elvégezniük. Ebben 10 különböző hotel listáját mutatták meg számukra, melyek közül ki kellett választani, hogy melyikkel találkoztak az első feladat során.
Ez a tanulmány nem tárt fel statisztikailag szignifikáns különbségeket a márkafelidézés kapcsán. Azaz voltak olyan weboldalak, melyekre jobban emlékeztek az emberek akkor, ha középen volt a logójuk, míg voltak olyanok, melyekre jobban, amikor a bal oldalon. Az olyan tényezők, mint a kontraszt vagy a márkanév olvashatósága sokkal többet számítottak a márkafelidézés szempontjából, mint az elhelyezkedés.
Maradj a megszokottnál!
Összességében tehát elmondható, hogy a logóelhelyezés jelentős mértékben befolyásolja a weboldal használhatóságát: a középre elhelyezett logó esetében romlik a felhasználói élmény, ugyanakkor kevésbé, mint egy jobb oldalra elhelyezett logó esetében (erről egy másik kutatás szól részletesebben). Ez azt jelenti, hogy a logónak alapvetően a weboldalak bal felső sarkában van a helye.
Ennek persze lehet az az oka, hogy a bal oldali elhelyezés a bevett gyakorlat, ezt szokták meg az emberek, és minél inkább eltér egy elrendezés a megszokottól, annál rosszabb a felhasználói élmény. Két következtetés tehát levonható az eredmények alapján:
- A használhatóság romlik, amikor egy weboldal nem felel meg a felhasználói várakozásoknak.
- És minél kevésbé felel meg egy weboldal a felhasználók várakozásainak, annál nagyobb a probléma.
Márpedig a márkázás és a navigáció két fontos funkciója a weboldalaknak, így mindent, ami negatívan befolyásolja ezeket a célokat, lehetőleg el kell kerülni. Tedd tehát oda a logódat, ahol a felhasználók keresni fogják, így a weboldalad a maximumot hozza ki ebből a designelemből!
Fontos tehát, hogy maga a design csak másodlagos tényező a logó megtervezésekor. Az elsődleges szempontot mindig a marketing jelenti a logó megtervezésénél. A felmerülő kérdésekre csak egyszer kell válaszolni, és egy képzett designer ez alapján képes lesz elkészíteni a tökéletes logót. Természetesen akad még sok olyan dolog, amire figyelni kell a tervezésnél, de ha megvan a jól kidolgozott alap, akkor arra már bátran lehet építeni.
Milyen hibákat ne kövess el a logód megtervezésénél?
Sok olyan logóval találkozhatsz, melyek nem sikerülnek: nem érik el a megfelelő hatást vagy eredményt, amit ki szeretnének váltani az emberekből, ráadásul nem is igazán megjegyezhetők vagy épp megkülönböztethetők. Nyilván egy részükre emlékszel, de sokszor csak azért, mert maga a márka megragad benned, és nem a logó hoz maradandó élményt. Hogy gond van egy logóval, az az alábbi hibák valamelyikére vezethető vissza:
Azt hiszed, hogy a logódnak MINDENT tartalmaznia kell a cégedről
Miközben egy logó a céged esszenciája, jelentése van és tartalmazza a fő üzenetedet a világ számára, ez nem azt jelenti, hogy a logóba bele kellene zsúfolni minden szolgáltatásod valamiféle szimbolikus, vizuális formában. Ettől a logó értelmezhetetlenné, bonyolulttá válik a szemlélők számára, így nem fogják megérteni, és ha emlékeznek is rá, negatív előjellel. A jó logó mindig egyszerű és világos módon fejezi ki a lényeget, amit el akarsz mondani.
Azt hiszed, hogy egy logón nem kell sokat agyalni
Laikusként azt gondolhatod, hogy miért kell ennyit foglalkozni ezzel a parányi kis ábrával. Odadobod a cégneved logóként, és kész. Ha így állsz hozzá, akkor ne várd, hogy az emberek is többet lássanak bele a cégedbe. Egy jó logóhoz kell a kutatás, az ötletelés, a kreativitás és sok-sok próbálkozás, mire elkészül. Egy emlékezetes logó az előbb vázolt elvekre épül, melyekhez kell a tudás, ismerni kell a közönséged, ráadásul bele kell csempészni valami eredetiséget is. Ez nem megy egy pillanat alatt.
Úgy gondolod, egy logód bárki össze tud dobni, aki ismeri egy kicsit a Photoshopot
Végül is logót bárki tud tervezni, de a logótervezés azért több annál, hogy valaki kiválaszt egy jónak tűnő színt és betűtípust, amivel leírja a cégnevedet. Az előbbiekből azonban talán már láthattad, hogy a tervezés nem ennyire egyszerű dolog. Illetve így is lehet, csak ne várj eredményt tőle.
Túlságosan ragaszkodsz az iparágadban megszokott vizuális megjelenéshez
Attól nem dől össze a világ, ha egy fogorvos logójában nem szerepel egy fog ábrája. Habár vannak megszokott színek, formák, ábrák minden iparágban, ezekhez nem kell mereven ragaszkodni. Ha ezt teszed, akkor el is felejtheted az eredetiséget és a megkülönböztethetőséget. Márpedig utóbbi alapvető tényező a marketingben.
Azt feltételezed, hogy a logód mindig az általad megálmodott színben jelenik meg
Sokan megfeledkeznek arról, hogy a logó nem mindig ideális körülmények között, kiváló minőségben jelenik meg. Gyakran előfordul, hogy akár printben, akár online fekete-fehérben vagy szürkeárnyalatosan bukkan fel. És habár nyilván arra nem érdemes törekedni, hogy színek nélkül is olyan hatékony és hatásos legyen a logód, mint színesen, azért nem árt, ha felismerhető és marad a minősége. Ezért is érdemes megfogadni azt a tanácsot, hogy mindig fekete-fehérből indulj ki a tervezés során, és ha megvan a forma, utána foglalkozz a színekkel.
Rosszul skálázható
Végig kell gondolnod, minden olyan lehetőséget és helyet, ahol a logód megjelenhet. Ez nem csak különböző felületeket jelent, hanem különböző méreteket is. Hol jelenhet meg például egy logó?
- Névjegyen
- Kulcstartón, bögrén
- Borítékon
- Nyomtatott hirdetéseken, mindenféle méretben
- Weboldalakon és alkalmazásokban
Nagyon oda kell figyelni ezért a tesztelésnél, és átgondolni minden olyan lehetőséget, anyagot, helyet, ahol felbukkanhat a logód.
Sértő vagy röhejes lesz, nem akarattal
Kevés annál kínosabb helyzet van, mint amikor későn döbbensz rá, hogy akaratodon kívül sikerült egy idétlen logót létrehozni a cégednek. Márpedig ilyen logóból van egy pár, ilyen gyűjtésekkel találkozhatsz a neten. Ezek viccesek, de nem a cégtulajdonos számára, aki ráadásul talán fizetett is a logó megtervezéséért.
A nevetségessé válásnál már csak az a rosszabb, amikor kiderül, hogy valaki számára sértő a logód. Hogy ezt megelőzd, tudnod kell, hogy a különböző szimbólumoknak, színeknek eltérő a jelentésük különféle emberek számára. Annál nagyobb az esélye a hibázásnak, minél több régióban, országban vagy jelen.
Alaposan utána kell tehát járnod annak – akár a Google fordított képkeresője segítségével -, hogy a megtervezett logóddal nincs-e valami probléma.
Túlságosan a trendekre építed
A grafikus designban és a tipográfiában mindig felbukkannak új trendek, melyek lenyűgözik az embert. Érdemes ezekre figyelni, különben idejétmúltnak, régimódinak látszik a logód. Ugyanakkor persze nem érdemes teljes mértékben a trendekre hagyatkoznod. Minden design-döntést meg kell indokolni a divaton kívül mással is. Enélkül néhány év vagy akár hónap múlva lesz egy használhatatlan és még csak nem is menő logód. Ideális esetben a logódnak túl kellene élnie a trendek változását is.
Túlságosan hasonlít más logókra
Nem ritka, hogy logók erősen egymásra hasonlítanak, különösen akkor, ha a cégek azonos iparágakban tevékenykednek vagy hasonló termékeket gyártanak. Hiszen minden iparágnak megvannak a bevett színei, mivel ezeknek a színeknek megvan a maguk hatása. Az is előfordul, hogy valamilyen designelemet egyszerre kapnak fel cégek, így hirtelen sok hasonló logó jelenik meg.
Ugyanakkor, ha egy logó nem eredeti és megkülönböztethető, az problémát jelent. Ha egy korábban megjelent konkurensed logójára hasonlít, akkor sokan azt feltételezik, hogy tőle loptad az ötletet. De ha nem ennyire súlyos a helyzet, akkor sem fognak rá emlékezni az emberek, mert pont olyan, mint a többi.
Nyilván nem tudsz minden logót átnézni, mielőtt igent mondasz a sajátodra. Ugyanakkor a fontosabb és a konkurencia által vagy az iparágadban, esetleg a környékeden használt logókat ismerned kellene, mielőtt döntesz.
Nem passzol a termékedhez vagy a márkádhoz
A logó a márkaépítés egyik kritikus eleme. Hogy miért, azt a cikk elején részletesen taglaltuk. Ha nem illeszkedik a márkádhoz logód, akkor hátráltatni fogja a márkaépítést. A logódnak értelmesnek kell lennie, a márkádat kell bemutatnia, azt a képet kell sugároznia, amit közvetíteni akarsz magadról.
Azt hiszed, hogy egy logó által márkává válik a céged
A logó ugyan fontos része a márkává válásnak, azonban csak egy része. A márka felépítésének folyamata sokkal hosszabb annál, mint hogy egy logóval ki lehetne pipálni. A logó persze fontos a céged felismerhetősége szempontjából, de ettől még nem válik márkává a cégneved. A Coca-Cola sem attól lett ekkora márka, mert készült neki egy logó, hanem a mögötte lévő márka-stratégia és marketing eredményeként.
Úgy állsz neki, hogy a létrehozott logó örökre szól
Pedig nem. A legnagyobb márkák logói is állandóan változnak: igazodnak a cég változásaihoz. A trendek is mindig alakulnak, más lesz a vizuális elvárás egy logóval szemben. Így meg kell barátkoznod azzal a gondolattal, hogy nem csak a weboldaladnak kell állandóan redesignon átesnie, hanem a logódnak is.
Frissítés, 2021.12.23.:
Merre tartanak a logó-trendek 2022-ben?
2022-ben talán még jobban kibontakoztatják kreativitásukat a designerek, ha logóról van szó, mint 2021-ben tették. Pedig már 2021 is arról szólt, hogy egyre többet kísérleteztek színekkel, tipográfiával, minimalizmussal, 3D-vel. Ez fogják egy magasabbra szintre emelni 2022-ben. De milyen trendek látszanak most?
Egyszerűbb formák
A bonyolult formájú logókat nehezebb megjegyezni, és a felhasználók ezeknél nehezebben tudnak kapcsolatot felfedezni a márka és annak grafikai megjelenése között. A geometriai formák ezért egyre egyszerűbbé válnak: háromszögek, körök, négyzetek, pontok, vonalak válnak logókká. Ezt az egyszerűséget a designerek sokszor vibráló, jellegzetes színekkel kompenzálják, melyek sokszor jobban visszautalnak a márkára, mint a logó formája. Persze akadnak, akik kimaxolják a minimalizmust és az egyszerű formákat fekete-fehérben jelenítik meg. Itt van néhány példa rá:
Megnyújtott logók
Miközben a legtöbb logótrend esetében olyan folyamatot látunk, mely évekkel korábban elkezdődött, a megnyújtott vagy magas logók viszonylag újak. A keskeny és függőlegesen kiterjeszkedő logók talán azért váltak felkapottá, mert szembe mennek a mára túlhasznált, függőlegesen elterpeszkedő, négyszög vagy kör alapú logókkal.
Az inspirációt részben az art decóból merítik a designerek, melyre jellemzőek voltak az elegáns, függőlegesen nyújtott keretek.
Telített színek és színátmenetek
Mivel a színek kiválasztása egy logóhoz meglehetősen egyedi és személyes döntés, például igazodik a megszokott céges színekhez, így nehezebb olyan logótrendet találni, mely a színekhez kapcsolódik. Persze egyre többen kedvelik a fekete-fehér megjelenést vagy a monokróm színeket, ugyanakkor azt lehet látni, hogy egy gyakrabban jelennek meg a logóknál a telített színek is. Nyilván, ha ezeket a harsány színeket egy bonyolult logóban mutatnák meg, akkor nagyon nyomasztó lenne a végeredmény, a minimalista formákkal viszont jól mutatnak a telített színek.
Firkák és vázlatok
Ahogy a grafikus designban megjelentek a kézi rajzok, úgy a logónál is számítani lehet rájuk. Annak ellenére, hogy talán sokan már úgy látják, hogy ez az irányzat kimerült, mások ebben találják meg az igazi egyediséget
Szó-logók
Nagyon sok nagy világcég használ szó alapú logót. Ilyen többek között az H&M, a Coca-Cola, a Zara vagy a Visa, de a sor még hosszan folytatható lenne. Emiatt aztán a kisebb cégek is könnyen nyúlnak a szó-logóhoz, mint megoldáshoz, melyet az egyre egyedibbé váló tipográfia, a betűkkel való egyre merészebb kísérletezés segít.
Fekete-fehér logók
Az előbbi bekezdésekben már többször is emlegettük a fekete-fehér megjelenés elterjedését a logodesignban, most azonban külön is megemlítjük, hiszen kiemelkedő trendről van szó. Persze furcsa lehet, hogy a fekete-fehér logókat, mint trendet említjük, mivel alapvetően egy klasszikus, örökzöld megoldásról van szó. Ennek ellenére mégis azt lehet megfigyelni, hogy egyre nagyobb iránta az érdeklődés. Ami a legjobb a fekete-fehér megjelenésben, az a rugalmassága, vagyis hogy könnyen beleilleszthető bármely márka esztétikájába, össze lehet hangolni más design-elemekkel.
3D és flat logók
A 2021-es év egyik legígéretesebb grafikus design trendje a 3D-s megjelenés volt. A technológia fejlődésével korábban soha nem látott mértékben terjedtek el a 3D-s grafikák a weben. A képek minősége szintén egyre jobbá válik.
Ugyanakkor egy másik irányú folyamat is zajlik ezzel párhuzamosan: a korábbi térbeli logókból a designerek flat logókat varázsolnak. Megjelentek emellett az izometrikus grafikák, melyek optikai illúzióval, élénk színekkel, gradiensekkel, árnyékokkal és formákkal hoznak létre térbelinek tűnő képeket.
Korábban, a 2021-es évre vonatkozó trendeknél ezeket írtuk:
Egyszerűsítés, minimalizmus
A minimalizmus már nem egyszerűen egy trend, hanem egy filozófia, mely úgy tűnik, sokáig tartja még magát. Az elmúlt években sok nagy cég távolította el a logójából az apró részleteket. Az egyszerűsítés egyik oka általában az, hogy a logónak jól kell megjelenni a legkülönfélébb felületeken, mind nyomtatásban, mind online. Ezt pedig egy egyszerűsített logóval könnyebb elérni. Emellett az is szempont, hogy a logó eltérő távolságokból szemlélve és különböző méretekben is azonosítható, akár kicsiben is könnyen értelmezhető legyen.
A nagy cégek az elmúlt években sorban egyszerűsítettek a logóikon (Google, Airbnb, Spotify), és követik őket a kicsik. Az alábbi példákon látható, hogy az egyszerűsítéssel miként erősítették meg a márkanév megjelenését.
Ugyanakkor a minimalista logókkal lehetnek problémák is, amiről a következő fejezetben beszélünk.
Részletek elhagyása
A lépés mögött húzódó gondolat az, hogy a kevesebb néha több, miközben a részletek elhagyása nem jelenti azt, hogy fontos elemek tűnnének el a logóból. De legfőképpen persze érdekes lesz a logó.
Tehát alapvetően könnyebben megjegyezhetővé és eredetibbé válik a logó a részletek lenyesése által. Az emberi agy pedig kitölti a hiányokat, és így teljessé válik a kép. A kérdés mindig az, hogy meddig érdemes elmenni egyes részek elhagyásával, hogy még ne rontsuk az olvashatóságot.
Bonyolultabb geometriai formák megjelenése
A logókra eddig is jellemző volt a geometrikus formák használata, azonban 2020-ban ezek a formák némileg bonyolultabbak lesznek, mint az egyszerű kör vagy négyzet. Megjelennek a bonyolultabb megoldások: ellipszisek, oválisok.
Aprólékos logók
Ezzel szemben ugyanakkor egy olyan irányzat is kibontakozott párhuzamosan, melynél a logó rendkívül részletesen ábrázolt, apró részletek tömegét tartalmazza. Természetesen nagyon nehéz őket használni, ennek ellenére bizonyos iparágakban, például a ruháknál vagy a boroknál népszerűek.
Ezeknél is arra kell vigyázni, hogy túlzásokba ne essünk, mert értelmezhetetlenné válik a logónk. Ha viszont sikerül megtartani az egyensúlyt a részletek kifinomult ábrázolása és az olvashatóság között, akkor egy elegáns, mégis letisztult design lehet az eredmény.
Reszponzív logók
Most kérdezheted, hogy mit is jelent egyáltalán az, hogy egy logó reszponzív? Nyilván minden logónál szempont, hogy különböző méretekben is jól jelenjen meg. A reszponzív logók azonban abban térnek el, hogy különböző méretekre egy némileg eltérő verzió készül, így a logóból van 5-6 változat. Nyilván a legnagyobb változat a legösszetettebb, míg a legkisebb már csak az alapelemeket tartalmazza.
Érdekes betűtípusok
Akadnak olyan logók, ahol a betűtípus az, ami mindent meghatároz. Ezeknél teljes mértékben a betűtípusra épül a logó megkülönböztethetősége és egyedisége.
Ez a megoldás mindig is népszerű volt a logótervezők körében, de 2020-ban várhatóan újabb és újabb egyedi betűtípusokat fognak alkalmazni a designerek a logóknál. A legnépszerűbbek jelenleg a sans serif betűk.
Egy-egy részlet kiemelése
Itt egy olyan új trendről van szó, ahol vizuális trükkök alkalmazásával hívják fel a figyelmet a logó valamely részére. Ennek eredményeként egy aszimmetrikus és egyensúlyát vesztett kompozíció jelenik meg, amely emiatt feltűnést kelt. Ha megnézed ezeket a logókat, némelyiket vélhetően Te is érdekes és figyelemfelkeltő megoldásnak tartod.
Színátmenetek
Miért pont a logóknál ne jelennének meg a színátmenetek, ha már a webdesignban annyira felkapottak lettek a flat és material korszak után? A gradiensek révén a logókba már becsempészhető némi egyediség. Habár nem vadonatúj trend, azonban várhatóan nőni fog a gradienseket alkalmazó logók száma.
Az új gradiensek erős színeket használnak, nem unalmasak és jól illeszkednek a designba.
De a Firefox is gradienst használ mind a logójában, mind a weboldalán. Egy ilyen gradiens lehet annyira karakteres és egyedi, hogy az emberek már pusztán a szín alapján azonosítani tudják a márkát.
Neonszínek
A neonszínek először a gradiensekkel kialakított logóknál jelentek meg, aztán különváltak és egy önálló trend lett az erős és feltűnő színek használata. A neonszínek elsősorban az egyszerű, de nagy elemeket tartalmazó logóknál mutatnak jól.
„Zsúfolt” logók
Nem csak a nagy whitespace trendi, hiszen sok olyan megoldással találkozunk a logóknál, ahol a zsúfoltságra rájátszva teszik a logót eredetivé. A szakemberek szerint ráadásul ezekből egyre többet fogunk látni az elkövetkező években. A népszerűség oka pedig talán az, hogy az egymásra halmozott elemek fokozzák a biztonság és megbízhatóság érzetét, különösen geometriai alapra téve.
Ikon és szöveg egymás mellett
Lehet, hogy elsőre furcsának tűnik, de ez is egészen új trend: amikor az ikon és a szöveg teljesen elkülönülve egymástól, de egymás mellé kerül. Nem érintik, nem fedik egymást, hanem egymás mellett helyezkednek el. A designerek a logó két elemét külön kezelik, ezáltal az emberek bármely elemével találkoznak, fel fogják ismerni. Előnye, hogy sokkal könnyebb bárhol jól megjeleníteni, hiszen elég elvenni a szót, az ikon egy közösségi média felület profiljában jól megjeleníthető.
Betűkből épített és függőleges logók
Nem túlzás azt mondani, hogy 2018 nagy slágere volt a logóknál a betűkből való függőleges irányú építkezés. Ezek a logók aztán bonyolultabbá váltak azáltal, hogy a betűket grafikai elemekkel is elkezdték kombinálni. Viszont egy ilyen megoldás nem igazán mondható szerencsésnek, mivel sok felülethez nehezen illeszthetők hozzá ezek a függőleges logók. A használhatósági problémák miatt nehéz megmondani, hogy ez a trend mennyire marad tartós.
Kaotikus elrendezés
Ha innovatív a céged, akkor ezt a tulajdonságát kihangsúlyozhatod egy kis káosszal a logójában. A célközönséged valószínűleg vevő lesz az eredeti grafikai megoldásra. Túl messzire azért ne menj, mert az értelmezhetetlen zűrzavar nem lesz szimpatikus senkinek.
Sarkok és görbék
Egy geometria forma nem tekinthető igazán innovatív megoldásnak egy logónál. Ugyanakkor, ha a megbízhatóságot és a stabilitást akarod kifejezni, akkor mégiscsak érdemes lehet a megfelelő geometriai formákhoz nyúlni. A különféle élekkel és görbékkel némi egyediséget is belevihetsz ezekbe a geometriai formákba.
Körök használata
Ha maradunk a geometriai formáknál, akkor azt látjuk, hogy nem csak a szögletes megoldások, hanem a körök alkalmazása is nagyon népszerű mostanában. A designerek szeretik a köröket és azok részleteiből összeállítható logókat. Az ilyen logók a rugalmasságot és alkalmazkadóképességet fejezik ki, így bizonyos cégeknek megfelelő választás lehet.
Vonalak használata
A párhuzamos vonalakat mindig érdemes óvatosan kezelni a logóknál, mert karakteres a megjelenésük. Párhuzamos vonalakat látva a szemlélők általában a sebességre és az innovációra asszociálnak, mely által egy cég elkötelezettségét lehet kifejezni a növekedéssel és a fejlődéssel kapcsolatban.
Kézzel rajzolt logók
A kézzel rajzolt logóknál rendkívül sok lehetőség kínálkozik egy cég egyéniségének kifejezésére, hiszen alkalmazhatunk ceruzát, tollat vagy vízfestéket a logó megrajzolásához, és mindegyikkel remek eredményt kaphatunk. A halvány vonalak és a természetesebb színek miatt a kézzel rajzolt logókkal könnyű elérni a kifinomultságot és az egyediséget. Jó választás lehet olyan cégek számára, melyeknél fontos szerepe van a kreativitásnak.
Címerek használata
Habár már egy jó ideje kibontakozott a címerek használata a logóknál, úgy tűnik, hogy hosszú távon velünk maradnak. Ha ki akarod fejezni az elkötelezettséged a tradíciókhoz, akkor egy címeres logó jó választás lehet. Oktatási és állami intézményeknek, sporttal foglalkozó szervezeteknek is ajánlott.
Szövegek dobozban
A szöveg a dobozban megoldás is egy újabb példája annak, hogy a minimalizmus és az olvashatóság miként befolyásolja a designt. Az ilyen típusú logók szövegét nagyon könnyű olvasni, és rendkívül funkcionálisak. Ez a stílus persze elsősorban tiszta betűtípusokkal és egyszerű szavakkal van igazán összhangban.
Ugyanakkor az a jelenség is mögötte áll, hogy sokan maguk próbálják meg elkészíteni a logójukat, ezt pedig ilyen formában viszonylag könnyű kivitelezni.
Mi a gond a minimalista logókkal?
Míg az előző fejezetben azt láttuk, hogy a minimalizmus a jelenlegi logótervezés egyik legmarkánsabb jellemzője, addig egy kutatásból úgy tűnik, hogy a minimalista logók elsősorban a designereknek tetszenek, a fogyasztóknak nem annyira.
A vizsgálat lényege röviden úgy foglalható össze, hogy az emberek az úgynevezett „leíró” logókat kedvelik. Ez alatt azt kell érteni, hogy a logó nem minimalista módon, hanem szájbarágósan kifejezi azt, amit a cég kínál. Ilyen például a Burger King logója, mely egy hamburgert formáz (bár nem biztos, hogy Te ezen már elmerengtél, de így van):
A vizsgálat magyarázata szerint az ilyen leíró logók nagyobb bizalmat keltenek, ezért sikeresebbek. A kanadai, angol és francia kutatók 597 logót mutattak 2 ezer résztvevőnek, mely alapján azt állapították meg, hogy minél leíróbb egy logó, annál kedvezőbben befolyásolja a hitelességet, és ezáltal a vásárlási szándékot.
A minimalista logók viszont felidegesítik az embereket. Erre lehet példa a Slack januári logócseréje, amikor is egy fehér hátterű, színes vonalakat tartalmazó logóra váltottak, ami a felhasználók szerint túlságosan általános, nem fejez ki semmit, és egyáltalán nem kapcsolódik a funkciójához.
Természetesen emiatt nem kell teljesen elvetni az absztakt vagy minimalista logókat. Elsősorban persze olyan cégek esetében lehet használható, akik már elég nagyra nőttek, és nincs szükségük arra, hogy a logójukkal is kifejezzék, mivel foglalkoznak, mert azt már mindenki tudja. És persze a kutatás szerint akkor sem érdemes a leíró ábrára törekedni, ha valami nem túl vonzó dolgot kínálat a cég.