Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-06-040 komment

Milyen a jó logó? Mire figyelj a tervezésénél?

Egy logó nem csak a vizualitásról, vagy egyszerűen a szépségről szól. Amellett, hogy nem árt, ha jól néz ki, elsősorban az üzleti céljaid elérését kell támogatnia. A logód ugyanis sokat elmond a cégedről és a márkádról. De vajon megfelelő-e az üzenet?

Webshark weboldal készítésA logó minden vállalati designnak, a márka identitásának egyik központi eleme, mely kifejezi a cég vagy a márka személyiségét. A nagy cégek tisztában vannak a nemzetközileg ismert logók erejével, és dollármilliókat költenek arra, hogy valódi márkát teremtsenek általa. A logó és a márka mindenhol jelen van a cég életében: minden kiküldött e-mailen, a weboldalon, az iroda ajtaján, stb. Tulajdonképpen a logó a céged arca.

A logó egy olyan vizuális elem, mely a márkát fejezi ki. A logó mindig az első sorban áll, a logó az, ami először az emberek eszébe jut egy márkáról. Ezért is kell rendkívül nagy figyelmet fordítani a megtervezésére.

A márka és a design összetartozása fontosabb mint valaha. Ezt jól mutatja az Apple vagy a Tesla példája. Egy jó márkadesignnál fontos a méret, a forma, a betűtípus, de maga a színválasztás is kritikus. Annál is inkább, mert önmagában képes befolyásolni a konverziós arányt.

Milyen logótípusok vannak?

Cégneves logók

A cégneves logók két altípusra oszthatók: az egyik a betűszavas logók, mint az IBM, a CNN vagy az HBO, míg a másiknál a logóban a teljes cégnév szerepel, ahogy például a Google, a Visa vagy a Coca-Cola esetében.

Ezek tehát tipográfia alapú logók, melyekben nem szerepelnek képek, csak néhány betű. A betűszavas logók az egyszerűségről szólnak, könnyebbé teszik az emberek számára is a cég azonosítását. Hiszen mennyivel egyszerűbb megjegyezni azt, hogy NASA, mint azt, hogy National Aeronautics and Space Administration. Ezeknél a betűtípus megválasztása rendkívüli fontosságú. Meg kell próbálni a betűtípussal megmutatni a cég tevékenységének lényegét. Figyelembe kell venni azt, hogy nyomtatásban és weben is könnyen olvasható legyen.

Az is fontos, hogy a cégneves logóknál ne legyen hosszú a cégnév, mert az zsúfoltnak hat. Ilyenkor célszerűbb inkább egy betűszót alkotni, és azt használni a logóban. Ez könnyebbé teszi a designt, és a felhasználók számára is egyszerűbb lesz megjegyezni. Az sem árt a cégneves logóknál, hogy egyedi legyen a megjelenő név, mert az képes megragadni az emberek fejében.

Előnyük, hogy jól megjeleníthetők a legkülönfélébb marketinganyagokon, ugyanakkor nagyon profinak kell lenni a tervezésnél ahhoz, hogy pusztán a betűtípussal kifejezd a céged lényegét. Ezért nem árt, ha erre a munkára egy gyakorlott szakembert kérsz fel.

Márkajelek vagy szimbólumok

Ezek ikon vagy grafika alapú logók. Ide tartozik az Apple vagy a Twitter almája és madara. Mindkettő annyira emblematikus és elterjedt, hogy ha meglátod a jelet, egyből tudod, melyik cégről van szó. Egy igazi márkajel mindössze egy kép (márkanév nélkül), ami viszont nehéz megoldássá teszi az induló cégek számára. A kép kiválasztásánál azt kell fontolóra venned, hogy a cégnévben szereplő szavakkal tudsz-e játszani (Apple), vagy valami mélyebb jelentést adni neki (Snapchat). Esetleg egy érzést akarsz kiváltani vele (WWF).

Olyankor érdemes választani, amikor a kép jól ki tudja fejezni a céged lényegét, és közvetíteni tudja a hozzá tartozó gondolatot, érzést. Ugyanakkor rossz választás, ha azt tervezed, hogy a jövőben változtatni fogsz a céged profilján. Például pizzát árulsz, ezért egy pizza szerepel a logódban, de később bővíted a kínálatot hamburgerekkel is.

Absztrakt képek

A kép ebben az esetben nem egy felismerhető dolog, mint egy alma vagy egy madár, hanem egy elvont geometriai forma. Erre is van jó pár példa: Pepsi, Adidas, BP. Ezek is úgy működnek, hogy a márkád egyetlen képbe próbálják belesűríteni. Ugyanakkor ahelyett, hogy korlátozná a valóság – hiszen a képnek nem kell valamit felismerhető módon ábrázolnia -, valami egészen egyedit alkothatsz, mely kifejezi a cégedet. Gondolj például a Nike logójára, mely a mozgást és a szabadságot fejezi ki. Ezeknek a megalkotását a legjobb profikra bízni, akik tudják használni a színeket, formákat, struktúrákat valaminek a kifejezésére.

Ebbe a csoportba tartoznak még a különböző figurák, melyek rajzolt karakterek, és általában színesek, vidámak, könnyen ki tudják fejezni a céged lényegét. Olyanok, mintha a céged szóvivői, követei lennének. Elsősorban olyan esetekben érdemes használni őket, ha családokat vagy gyerekeket kell megszólítani. Ezek a figurák elősegítik az interakciót és a kommunikációt a közönséggel, ami előnyt jelenthet a közösségi médiában és a marketingeseményeknél. Sokan szeretnek például selfie-t készíteni az ilyen kabalafigurákkal. Azt azonban tudni kell, hogy önmagában a figurákat nem biztos, hogy fel tudod használni minden marketing-anyagban. Lehet, hogy kombinálnod kell szöveggel is.

Kombinált logók

Ezekben nem csak képek, hanem szövegek is szerepelnek, melyek lehetnek betűszók, cégnevek. Elhelyezheted a képet és a szöveget egymás mellett, egymás felett, vagy egymásra is teheted őket. Gondolj például a Burger King logójára. Ez a megoldás azért előnyös, mert a kép és a szöveg együtt dolgozik azon, hogy erősítse a márkádat. Az emberek a képet meglátva egyből a márkanevedre asszociálnak, így aztán egy idő múlva akár el is hagyhatod a márkanevet a logóból, vagy legalábbis nem kell minden megjelenésénél szerepelnie benne.

Az emblémáknál a logó tartalmazza a szöveget a szimbólumon vagy az ikonon belül, ahogy a pecséteknél, jelvényeknél. Ezeknek van egy hagyományos megjelenésük, így általában iskolák, szervezetek logói, de az autóipar vagy a sörgyártók is kedveli ezeket. Miközben van egy klasszikus kialakításuk, akadnak, akik modernizálták az emblémájukat, így a 21. században is megállja a helyét. Ilyen például a Starbucks logója.

Hátrányuk, hogy mivel a név és a szimbólum különválaszthatatlan, így kevésbé rugalmasan használhatók, mint a kombinációs logók. Sok esetben nyomtatásban egy bonyolult embléma olvashatatlanná válik. Ezért érdemes egyszerűségre törekedni, hogy a különböző marketinganyagokon értelmezhető legyen a megjelenésük.

Mi kell egy jó logóhoz?

Mint annyi minden más esetben: a logónál is elmondható, hogy a kevesebb több. És talán egy logónál ez sokkal fontosabb, mint bárhol máshol, ahol designról van szó.

1. Egyszerűség

Általában a legegyszerűbb logó a legjobb. Az a jó, ha egy logó egyszerű, és mégis könnyű felismerni. A világ leghíresebb logói mind nagyon egyszerűek. Gondolj például a Nike-ra! Ezt a logót már nem nagyon lehetne tovább egyszerűsíteni, mégis mindenki felismeri.

nike-logo

Az egyszerűséget elsősorban azáltal érheted el, hogy a logó már nem tartalmaz semmilyen szükségtelen vagy feltűnő elemet, mely csak megnehezítené a szem számára a befogadását. A túlságosan részletes vagy túldíszített logókra nem csak fájdalmas ránézni, de nehéz is használni őket a különféle körülmények között.

2. Világos üzenet

A Te logód tisztán és egyértelműen kifejezi azt az üzenetet, ami el akarsz mondani az embereknek? Azonnal megmutatja, hogy ki vagy Te? Itt van például három fekete kör, ami hibátlanul megteszi ezt. Annak ellenére, hogy automatikusan nem lehet felismerni, hogy mit ábrázol. Ehhez már ismerni kell a márkát, a forma így nyer csak értelmet.

disney-logo

3. Eredetiség

Egy logónak egyedinek kell lennie, és különböznie kell a többiekétől. Olyannak kell lennie, amire felfigyelnek az emberek, és nem is felejtik el egykönnyen. A Music Televisionnek ilyen a logója.

mtv

4. Megfelelő forma

A logó formáját profi módon kell megtervezni, és nem valami hirtelen ötlettől vezérelve kell rábökni egy adott pillanatban jónak tűnő elképzelésre. Figyelembe kell venni olyan fontos tényezőket, mint a megjelenés különféle hátterek esetében, nyomtatásnál, vagy éppen eltérő méreteknél a weben. A formáknak jelentésük van, és mindegyik eltérően hat az emberekre.

  • Az ovális vagy kör alakú formák a logóban pozitív érzelmi üzenetet küldenek: barátságot, kapcsolatot, szeretetet jeleznek, ugyanakkor nőiességet is kifejeznek, varázslatot és titokzatosságot.
  • A négyzetetek erőt, bátorságot, biztonságot, megbízhatóságot, professzionalizmust, hatékonyságot fejeznek ki, valamint kapcsolódik hozzájuk a tudomány, a vallás és a törvény fogalma.
  • A háromszögek már inkább az izgalmat, a kockázatot, a veszély fejezik ki, ugyanakkor egyensúlyt és stabilitást is éreztetnek.
  • A spirálok jelentése: növekedés, kreativitás, nyugalom és intelligencia.
  • A függőleges vonalakat használó logók férfiasságot, erőt és agressziót fejeznek ki.
  • A vízszintes vonalak közösséget, nyugalmat jeleznek.
  • A természetes formák inkább eredetiséget, egységességet, egyensúlyt, frissességet éreztetnek a befogadóval.
  • Az absztrakt formák ugyanakkor egyediséget, kidolgozottságot fejeznek ki.

ibm-logo

5. Jól kiválasztott színek

A színeket egy stratégia mentén használjuk, mivel a színek érzelmeket váltanak ki. Ehhez ismerni kell a színek pszichológiáját. A színekkel már foglalkoztunk egy másik anyagunkban, érdemes egy pillantást vetni rá. Ugyanakkor nem elég az érzelmi hatásokkal foglalkozni, hanem figyelembe kell venni a színek kulturális jelentését is. Az is befolyásolja persze a színválasztást, hogy hol fogod használni a logót. De erre később még visszatérünk, amikor a megfelelő színek kiválasztásához adunk tanácsokat.

Mindezek mellett pedig nem árt, ha tudod:

  • A vásárlási döntések 93 százalékát vizuális benyomások határozzák meg.
  • A felhasználók 84,7 százaléka szerint a szín az, ami a leginkább meghatározza, hogy miért egy adott terméket vásároltak meg.
  • 80 százalékuk úgy gondolja, hogy a színek révén javul a márka felismerhetősége.

(Forrás: https://thelogocompany.net)

A következő fejezetben még visszatérünk a színek kiválasztására.

6. Egy jó betűtípus

Vannak olyan betűtípusok, melyeket soha nem lenne szabad logóknál használni. Ilyen a Comic Sans, a Papyrus vagy a Curlz. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy különböző dekoratív vagy kézírásos betűtípusok ne lennének használhatók. Ez elsősorban a cégedtől és a designer tudásától függ. A legnagyobb gond ezekkel a dekoratív vagy kézírásos betűtípusokkal az, hogy nehéz őket olvasni, amikor kis méretben jelennek meg. Ugyanakkor arra is figyelj, hogy a betűtípusnak illeszkednie kell a márkádhoz! A betűtítpusok kiválasztásáról további információkat is találsz, ha kicsit még lejjebb görgetsz!

7. Egy használható fájlformátum

Attól függően, hogy hol tervezzük használni a logót, figyelembe kell venni a technikai paramétereket. Az eltérő felhasználás eltérő fájlformátumot, felbontást igényel. Webes megjelenésnél gyakran van szükség átlátszó háttérre, így egy png fájlformátum jó választás lehet. Ugyanakkor nyomtatásnál el kell felejteni a webformátumokat. Ilyenkor különböző vektorfájlokra (AI vagy EPS) lesz szükség.

8. Időtálló megjelenés

Általában nehéz elkerülni a jelenleg uralkodó designtrendeket, amikor logótervezésre kerül a sor. Bizonyos divatokat mindenképpen el kell kerülni, mert túlhasználttá válnak. A trendek átgondolatlan követése nem csak azzal jár, hogy nem fog kitűnni a logód a többi közül, hanem azzal is, hogy nagyon gyorsan megöregszik.

Természetesen a logót hozzá lehet igazítani az aktuális és vállalható designtrendekhez, ezt azonban mindig rendkívüli gondossággal, óvatossággal lehet csak megtenni. Semmi rossz nincs abban, ha kihasználod  a jelenlegi népszerű minimalista vagy vintage stílust a logótervezésnél, azonban ha nagyon divatos akarsz lenni, és vegyíted a kettőt, akkor semmiben sem fogsz különbözni azoktól a feltörekvő hipszter cégektől, melyek még 2015-ben indultak.

A logónak tehát korszerűnek kell lennie, ugyanakkor megjelenésében következetesnek kell maradnia a márka teljes élete során. Még egy időtlennek tűnő designt is meg lehet és kell újítani néhány évente, ugyanakkor ehhez nem szükséges valami teljesen újat alkotni. Ezt láthatod például a McDonalds logójánál is, melyben az arany színű forma már 1960 óta jelen van.

Hogyan válaszd ki a megfelelő színt a logódhoz?

Mint a Colorcom egyik kutatásából kiderült, az embereknek mindössze 90 másodperc kell ahhoz, hogy tudat alatti véleményt alakítsanak ki egy termékről, és ítéletük 62-90 százalékban pusztán annak színén alapul. Ez az, amiért egy sikeres márkastratégia nagy részben a logó színén múlik.

A színek nem csak a vizuális megjelenés fontos részei, hanem a márka-felismerésé is. Habár a színeknek van jelentésük, a választásodnak nem pusztán ezen kellene alapulnia. Az is figyelembe kell venned, hogy a vizuális észlelés egyén-függő. Ez azt jelenti, hogy életkort, kulturális hátteret, nemet tekintve eltérő. Például a gyerekek szeretik a sárga színt, míg a felnőttek már sokkal kevésbé. Ráadásul elég nagy a kulturális különbség is a színek hatását tekintve. Vagyis, ha biztosra akarsz menni egy szín kiválasztásánál, akkor rendkívül fontos, hogy tisztában legyél a célcsoportod preferenciáival.

Amikor a teljes színpaletta a rendelkezésedre áll, nagyon nehéz kiválasztani a megfelelő színeket, melyeket a logódnál felhasználhatsz. Néhány szabályt érdemes figyelembe venni a tervezésnél.

Indulj neki fekete-fehérben!

Miközben vannak, akik szerint a logótervezést mindig a színnel kell kezdeni, és csak utána következik a forma kialakítása, mások úgy vélik, hogy egy jó forma kialakítása sokkal fontosabb lehet, mint a színek kitalálása. Elég csak az almára gondolnod, benne egy harapásnyommal. Nem a szín számít.

A színeket ráadásul mindenki másként értelmezheti, érzelmeket kelt bennük, véleményük van róluk. Első körben tehát nem a színekkel kell foglalkozni, hanem az ötlettel. Ha több elképzelés is van a logó kialakítására, akkor azok mindegyike ugyanazon színben jelenjen meg. Ilyenkor a szín nem torzítja az üzenetet. Ha már eljutottál oda, hogy a logód a megfelelő üzentet kommunikálja, akkor érdemes elővenni a színek kérdését. Arra viszont figyelned kell majd, hogy egy-egy szín bizonyos formákkal nem igazán működik együtt.

Különbözz a konkurenciától!

Ha már kitaláltad, hogy milyen lesz a megfelelő logó, akkor a szín kiválsztása előtt érdemes egy pillantást vetni a versenytársak színhasználatára. Az a legjobb megoldás, ha az általad használt színek megkülönböztethetők a közvetlen konkurenciáétól, hiszen így válsz felismerhetővé, megjegyezhetővé. Nem kevernek össze velük. Karakteres színe van például a Telekomnak, melyet talán nem érzel kifejezetten egy távközléssel foglalkozó céghez illőnek, viszont nagy előnye, hogy megkülönböztethető. Ha bárhol meglátod a magentát, akkor tudod, hogy a Telekomról van szó.

Ezen a színen is látszik, hogy a szín választása teljesen önkényes dolog. Egy szín nem mond semmit a cégről. Ha a Telekom egy másik karakteres színt választott volna, akkor az ugyanúgy működhetne. A megfelelő szín kiválasztásánál persze a megkülönböztethetőségen túl azért más tényezőket is figyelembe kell venni.

De ha a logótervezésbe úgy vágsz bele, hogy a cégnek már megvannak a használt színei, akkor is érdemes lehet változtatni az árnyalatokon, eltolni egy olyan sötétebb vagy világosabb irányba, mely által figyelemreméltóbb, megkülönböztethetőbb lesz.

Közvetítsd a megfelelő üzenetet!

Lehet, hogy neked egy bizonyos szín szimpatikus, egyedi is, karakteres, de nem biztos, hogy az illik a vállalkozásodhoz. Ha rossz színt választasz, az rossz üzenetet küld az ügyfeleidnek. Figyelembe kell venni, hogy mit jelent egy adott szín az emberek számára, és a jelentés megfelelően kapcsolódik a cégedhez. Minden szín üzen valamit az embereknek.

  • A kék biztonságot, nyugalmat, becsületességet, erőt, gondoskodást, megbízhatóságot.
  • A piros energiát, szerelmet, izgatottságot, mozgást, bátorságot, szenvedélyességet.
  • A narancssárga boldogságot, barátságosságot, elérhetőséget.
  • A sárga játékosságot, optimizmust, előre gondolkodást, magabiztosságot.
  • A zöld növekedést, természetességet, gondoskodást, frissességet.
  • A lila ötletességet, kreativitást, nosztalgikusságot.
  • A fekete kifinomultságot, luxust, csábítást, hivatalosságot, tekintélyt.
  • Míg a színes logók, mint például a Google-é pozitivitást, játékosságot, bátorságot, határtalanságot.

Ennél azonban érdemesebb mélyebben is elemezni, hogy adott kultúrkörben egy szín mit kommunikál az emberek felé, mert így juthatsz el valami igazán egyedi és szofisztikált megoldáshoz.

Toys-R-Us-Logo

Vedd figyelembe a kontextust!

Végül arra is gondolni kell, hogy hol fog megjelenni a logó. Ma már nem elég print felületekre gondolni, meg fog jelenni a logó a közösségi oldalakon, mobil-alkalmazásokban, profilképeken, avatarként, vagyis számtalan digitális felületen mindenféle méretben. A színeknek pedig minden helyzethez alkalmazkodniuk kell. Ezeken a digitális felületeken változik a megjelenés, eltérhetnek az árnyalatok, és nem lesz rá befolyásod. Itt kerül ismét képbe az a tényező, hogy ha egy logó csak a színe miatt működik, akkor nem is igazán működik.

A legjobb megoldás, ha két különböző logó készül el:

  • Az egyik, ahol szöveges formában jelenik meg a logód, amihez persze kapcsolódhat a logójel is.
  • Ugyanakkor a másik egyszerűbb formában jeleníti meg a márkádat. Ez általában csak a logójel, melyet könnyen beilleszthetsz egy négyzet alakú keretbe, például a közösségi média oldalakon. A jelnek könnyen felismerhetőnek kell lennie akkor is, ha kis méretben jelenik meg.

Hogyan válaszd ki a betűtípust a logódhoz?

Egy jó logónak ugyanolyan fontos része a betű (ha megjelenik benne szöveg), mint a forma vagy a szín. Ha nem sikerül kiválasztani a megfelelő betűtípust, az komoly hatással lesz a sikeredre, és akár marketing-katasztrófához is vezethet. Hiszen, ahogy a színek, úgy a betűtípusok is kommunikálnak az emberekkel.

Ha professzionális megjelenésre törekszel, akkor egy klasszikus betűtípust válassz, melyet könnyű olvasni. Ilyen logó-betűtípus lehet például a DarwinPro vagy a TT Hazelnuts. Körülnézhetsz azonban a modern betűtípusok között is, melyek például jól illeszkednek egy divattal foglalkozó cég logójához. Ilyen kortárs stílust képvisel az Anaheim Gothic, a TT Corals vagy a Mucho Sans. Ha valami kis életet, egyediséget vinnél a logódba, akkor olyan típusú betűk közül válassz, mint a Radiant Beauty, a Taco Tuesday vagy a Heart Land. De ha igazán egyedit akarsz, akkor bízz meg a feladattal egy designert, aki olyan fontot tervez számodra, ami egyedül a tiéd.

Baskin-Robbins logó

De hogyan válaszd ki ezek közül a célközönségednek megfelelőt, hogy kíváncsivá tegye őket a céged iránt? Ez egy kicsit több, mint egyszerűen egy “jól kinéző” font kiválasztása. Hiszen ahogy a logó, maga a betűtípus is üzenetet közvetít a márkádról. Az elsődleges célod az legyen, hogy olyan betűt válassz, mely illeszkedik a márkádhoz, és arra ösztönzi az embereket, hogy kapcsolatba lépjenek veled.

Ehhez azonban sok tényező hozzájárul. Például az, hogy mennyire könnyű olvasni az adott betűtípust, vagy hogy miként tud kapcsolódni a közönségedhez. Tehát, ha például gyerekeknek árulsz játékokat vagy ruhákat, akkor nyilván valami vidám és eredeti font lesz a megfelelő a logódhoz is. Viszont, ha egy jogi vagy pénzügyi céged van, akkor egy kifinomult betűtípust kellene választanod. Ehhez át kell gondolnod a céged értékeit.

Azt is át kell gondolnod, hogy miként tudod párosítani a logódban használt betűtípusokat például a weboldaladon vagy a hirdetéseidben használt betűkkel. Hiszen valószínűleg nem ugyanazt a betűtípust akarod ezeknél is használni, mint a logódban. Ez ugyanis általában nem szerencsés, ugyanakkor nem is üthetik egymást a fontok, tehát akár olyan logó-betűtípust is választhatsz, melynek létezik még egy-két változata ilyen célokra is.

A lényeg azonban az, hogy a betűid a logódban is könnyen olvashatóak legyenek, ugyanakkor fejezzék ki a márkád személyiségét. Nem feltétlenül kell professzionális megjelenésre törekedned, ha a céged karaktere nem ilyen.

8 unalmas logó-megoldás, melyeket lehetőleg kerülj el!

A logótervezés abból a szempontból sem könnyű, hogy a logódnak lehetőleg különböznie kell a többiekétől. Márpedig ma már megszámlálhatatlan mennyiségű logó létezik a világon. Így aztán nem véletlen, hogy egy-egy megoldást vagy kreatív ötletet nagyon sokan használnak.

Egy átlagos designer gyakran érzi azt, hogy már minden jó megoldást kitaláltak előtte, így nemigen marad más lehetősége, mint valahogy újra-felhasználni a korábban már felbukkant ötleteket, vagy visszanyúlni a klasszikusokhoz. Az is tagadhatatlan ugyanakkor, hogy ha egy logót már sokat láttak az emberek, akkor az nemcsak az egyediségéből veszít, hanem azt az érzelmi hatást sem váltja ki, amit ki kellene váltania egy jó logónak.

Sőt, akadnak annyira elhasznált megoldások, melyekkel egyáltalán nem lehetséges már egyedi márkaidentitást építeni. Az Inkbot Design egy bejegyzésében összeszedett néhány olyan megoldást, melyet most már jobb lenne elkerülni, hiszen lépten-nyomon beléjük futhatunk.

1. Helvetica és más gyakori betűtípusok használata

Mit keres itt egy betűtípus, ha logókról van szó? Mint azt korábban már említettük, a logók fontos része a betű, aminek önmagában is hatása van a logóval kapcsolatos érzésekre. A Helvetica már hosszú évek óta a designerek nagy kedvence, nem véletlenül, ugyanakkor a túlhasználat miatt óvatosan kellene hozzányúlni. És azért, mert valamikor jól működött az olyan óriási marktingbüdzséjű cégek, mint a Microsoft és a Panasonic esetében, még nem biztos, hogy neked is működni fog.

Helveticával írt logók

Használhatod persze a Helveticát a logódnál, de inkább csak akkor, ha nem kizárólag szövegből áll a logód, vagy kitalálsz egy olyan eredeti megoldást, mint amit a FedEx, ahol az E és az x találkozása egy fehér nyilat rajzol ki.

Fedex logó

2. Az ív

Persze, ez is egy remek ötlet, hiszen megbízhatóságot, mozgást, rugalmasságot, a versenytársak fölé kerekedést sugallja, de mostanra már túl sok logóban megjelent az ív meghatározó elemként.

Ív használata logókban

Nem érdemes tehát újra elővenni, ha nem tudod legalább annyi eredetiséggel megoldani, ahogy azt az Amazon tette, amikor az ívből egy nyilat alakított ki, ami az a-t és a z-t összeköti, utalva arra, hogy a-tól z-ig mindent meg lehet kapni nála.

Az Amazon logója a nyíllal

Tehát, ha nagyon szeretnél Te is nyilat használni, akkor tedd azt olyan eredeti módon, ahogy az Amazon, melynél az ív nem csak egy forma, hanem többletjelentés is hordoz. Ha ez nem megy, akkor jobb elkerülni.

3. Az ember, mint fa

Ez is egy kiváló ötlet volt valamikor: hiszen a törzs egy emberi alakot formáz, és a karok gyakran maguk az ágak. A növekedést, a stabilitást és az életet fejezi ki ez a forma. Ez az oka annak, amiért az egészségügyi, gyógyszeripari vagy a vagyonkezeléssel foglalkozó cégek előszeretettel választják. Ma már azonban semmi eredetiség nincs benne, csak egy sablon, melyre a cégek ráillesztik a nevüket, így a hatásossága is megkérdőjelezhető. Tehát, ha eredetiségre törekszel, akkor felejtsd el ezt a logót!

Emberi fa, mint logó - már csak egy sablon

4. Stilizált emberi alak

Az ilyen stilizált emberi alakok gyakran tűnnek fel az ember-központú cégek logóinál. Ezek közé tartozik például egy munkaerőközvetítéssel vagy tanácsadással foglalkozó cég. Az ilyen logóknál a mozgás dinamikáját kifejező, emberre utaló formák elsőre ötletesnek tűnhetnek, de milliószámra találni rá példákat a logók között vagy akár a logósablonoknál, ahová csak a céged nevét kell beírni. Érdemes ennél egy kicsit továbblépned, és valami eredetit alkotni ahelyett, hogy csak a szöveget cserélnéd le egy kész sablon esetében.

Emberi forma, mint logó

5. Kezdőbetűkből képzett logó

Néha egy kör formában, néha átfedésben vagy más módon jelennek meg, azonban rendkívül sok példát találhatsz a cégek neveinek kezdőbetűiből képzett logókra. Ez egy nagyon régi megoldás, de nem kellene még mindig újra és újra elővenni, mert alig lehet megkülönböztetni az ezt használó cégek logóit. Látszik rajtuk, hogy idejétmúltak és teljes mértékben hiányzik belőlük a kreativitás, hacsak nem sikerül valamilyen eredeti üzenetet belecsempészni a betűkbe.

Kezdőbetűs logók

6. Puzzle logók

Ezek a logók azt fejezik ki egy cégről, hogy mindig megtalálja a megoldást. Ugyanakkor arra is rámutatnak az adott cég esetében, hogy a logójuknál nem sikerült a jó megoldást megtalálni. Mint ahogy egyetlen sablon nem húzható rá minden problémára, úgy ugyanaz a logó sem megfelelő minden cég számára. A cégeknek ehelyett arra kellene összpontosítaniuk, hogy miként tervezhetnének egy egyedi logót, mely sikeresen közvetíti az üzenetüket arról, hogy itt egy cég, amely igazán új megoldásokkal segíti az ügyfeleit.

7. Földgömböt ábrázoló logók

Sok olyan cég van, mely magát globális márkaként próbálja meghatározni, és ezért a gömböt használja fel formakánt a logójában. Lehet ez a földgömb olyan, mint egy igazi Föld, vagy egy net-szerű golyó, esetleg pompázhat szivárvány színekben, vagy elnyelheti a cég kezdőbetűit, mindegyik megoldás már az unalomig ismert. Ha nem hiszed, akkor nézz körül a sablonok között a stockfotós oldalakon. Ahogy Te, úgy más is ugyanolyan könnyedén kiválaszthatja ezt a típust, amivel aztán teljesen beleolvad a többiek közé.

Földgömböt használó logósablonok

8. Iparági sablonok

Bizonyos iparágak előszeretettel kapnak fel valamilyen formát, amit aztán a piac sok szereplője elkezd használni. Kérdés, hogy egyáltalán nem munkál bennük a megkülönböztethetőség vágya? Ilyen szabványokkal lehet találkozni a külföldi ingatlanos vagy autóipari cégek körében. Az előbbieknél a ház forma a menő, utóbbiaknál a stilizált autó vagy csak a kerekek. De nagyon sok egészségügyben tevékenykedő cég használja a (vörös) keresztet, míg a webes cégek a hálót és a földgömböt.

Ingatlanos cégek logói

Pedig célszerű lenne kilépni az úgynevezett komfortzónánkból, és valami mással próbálkozni a versenytársainknál a bevett logó-megoldások helyett. Így talán nagyobb eséllyel sikerül különböznünk is tőlük. Próbálj ki új megoldásokat, bármit, ami eltér a megszokottól!

Hova helyezd a logód a weboldaladon?

Egyszerűnek tűnik a válasz, mégsem az. A legtöbb weboldalon a bal felső sarokban találod meg a logót. Az NNGroup szerint ennek az elhelyezésnek számos előnye van a felhasználói élményre nézve:

  • Tájékoztatja a felhasználót arról, hogy hol jár – megmutatja a cég logóját, így a felhasználók azonnal tudják, hogy éppen kinek a weboldalát nézik. A weben létfontosságú az, hogy jelezzük az embereknek, hogy éppen hol járnak, hiszen itt egyetlen kattintással egy egészen más weboldalra jutnak bármelyik pillanatban, így rendkívül könnyű eltévedni.
  • Erősíti a márkát – minél többször látják a felhasználók a cég logóját, annál könnyebben emlékeznek vissza rá. A jobb márkafelismerés azt jelenti, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel használják a cég termékeit és szolgáltatásait. Ha minden más tényező azonos, akkor az emberek könnyebben megbíznak egy olyan cégben, amelyet ismernek.
  • Lehetővé teszi a visszatérést a főoldalra – a weboldalak logóinak mindig kattinthatónak kell lenniük. Az emberek így mindig könnyen visszatérhetnek a főoldalra, akárhol is járjanak a weboldalon. Ez komoly segítséget jelenthet a nagyméretű oldalakon, ahol a felhasználók könnyen eltévednek az aloldalak rengetegében. De ott is jól használható a megoldás, ahol a felhasználók különböző feladatokat hajthatnak végre, és amikor új aktivitásra kerül sor, mindig visszatérnek a főoldalra.

A bal oldalon megjelenő logó annyira ismerős a legtöbb felhasználó számára, hogy a legkisebb eltéréssel is jelentős mértékben ronthatjuk a felhasználói élményt. Ennek ellenére egyre többször láthatunk középen elhelyezett logókat a weben, aminek az oka az egyre több a reszponzív és mobilbarát design.

Mobildesignnál ugyanis egyes esetekben elfoglalja a bal felső sarkot a menü-ikon, így a logó középre kerül. Ez kis kijelzőn nem is olyan nagy gond, hiszen a köztük lévő távolság egészen minimális. Ugyanakkor, ha ez az elrendezés nagy kijelzőn jelenik meg, akkor a távolság már jelentőssé válik.

Megvizsgálták a középre helyezés hatását

A logó középre helyezése kényelmes megoldás lehet a webdesigner számára, de vajon milyen hatással van a felhasználói élményre? Ennek megállapítására az NNGroup elvégzett egy kutatást, melyben olyan weboldalakat hasonlítottak össze, ahol bal oldalon, illetve középen volt a logó.

Egészen pontosan 8 olyan weboldalt vizsgáltak meg, ahol középen volt a logó, és 6 olyat, ahol a bal szélen. Mindegyik weboldalon kattintható volt a logó, és a főoldalra vezette a látogatót, illetve egyiken sem mutatott egyéb szöveges link a főoldalra. A vizsgálatban 50 felhasználó vett részt, mindegyik kapcsolatba került mindegyik oldallal, melyeken a következő két feladatot kellett végrehajtaniuk:

  • Ki kellett választani egy ajándékot, mely 100 dollárnál kevesebbe kerül, és ezt el kellett helyezni a kosárban. (A folyamat a főoldalon indult).
  • Vissza kellett térni a weboldal főoldalára. (Ez a feladat azon az oldalon kezdődött, ahová az első feladat befejezésekor jutottak.)

Azt vizsgálták, hogy a felhasználók vajon egyetlen kattintással képesek voltak-e visszajutni a főoldalra.

Sokkal könnyebben ment minden a bal oldali logóval

Az eredmények azt mutatták, hogy azokon a weboldalakon, ahol a bal oldalon jelent meg a logó, a felhasználók sokkal nagyobb eséllyel jutottak el a főoldalra egyetlen kattinással, mint azokon az oldalakon, ahol középen volt a logó. A különbség hatszoros volt.

Hány százaléknak nem sikerült egy kattintással eljutni a főoldalra?

Hány százaléknak nem sikerült egy kattintással eljutni a főoldalra? (Forrás: NNGroup)

Ez azért fontos, mert a főoldalra való visszatérés kritikus tényező olyan esetekben, amikor a felhasználók éppen elvesznek a weboldalon navigálás közben, vagy egyszerűen csak gyorsan akarnak feladatot vagy témát váltani. Még amikor minden weboldalon megjelenik a teljes navigációs menü, akkor is reflexszerűen visszatérnek a felhasználók a főoldalra.

Azonban a középre rendezett logójú weboldalakon mindig volt legalább egy felhasználó, akinek komoly gondot okozott visszatérni a főoldalra. A felhasználói viselkedés elemzése azt mutatta, hogy a logó elhelyezése volt a fő probléma. Az alábbi oldalon például az emberek egy része a bal oldali linkre kattintott a logó helyett. Végül persze eljutott a főoldalra az emberek többsége, de csak miután többször is hibáztak.

Ha összehasonlítjuk a két elrendezésnél a felhasználói utakat, akkor látszik, hogy a bal oldali logósoknál egyszerűbb volt a feladat megoldása. A középre elhelyezett logónál minden esetben több kattintásba került visszatérni a főoldalra, sőt volt akinek ez csak 4 plusz kattintással sikerült.

Milyen hatása van a márkafelidézésre a logó elhelyezésének?

Egy kapcsolódó, de másik vizsgálatban a kutatók arra próbáltak rájönni, hogy a középre rendezett logó esetén változik-e a márkafelidézés. Vagyis a logó pozíciója befolyásolja-e azt, hogy mennyire emlékeznek az emberek az adott márka nevére. A tanulmányban 4 butikhotelnek a weboldalából készült kétféle verzió: az egyiken bal oldalon, a másikon középen jelent meg a logó. 128 résztvevőnek két feladatot kellett végrehajtania:

  • Az egyiknél minden felhasználó 5 különböző weboldalt látott, véletlenszerű sorrendben. Ezek között hol középső logósok, hol bal oldali logósok tűntek fel. Ezután pedig megkérdezték a véleményüket mindegyik hotelről.
  • A weboldalak megtekintése és értékelése után a felhasználóknak egy memóriatesztet kellett elvégezniük. Ebben 10 különböző hotel listáját mutatták meg számukra, melyek közül ki kellett választani, hogy melyikkel találkoztak az első feladat során.

Ez a tanulmány nem tárt fel statisztikailag szignifikáns különbségeket a márkafelidézés kapcsán. Azaz voltak olyan weboldalak, melyekre jobban emlékeztek az emberek akkor, ha középen volt a logójuk, míg voltak olyanok, melyekre jobban, amikor a bal oldalon. Az olyan tényezők, mint a kontraszt vagy a márkanév olvashatósága sokkal többet számítottak a márkafelidézés szempontjából, mint az elhelyezkedés.

Maradj a megszokottnál!

Összességében tehát elmondható, hogy a logóelhelyezés jelentős mértékben befolyásolja a weboldal használhatóságát: a középre elhelyezett logó esetében romlik a felhasználói élmény, ugyanakkor kevésbé, mint egy jobb oldalra elhelyezett logó esetében (erről egy másik kutatás szól részletesebben). Ez azt jelenti, hogy a logónak alapvetően a weboldalak bal felső sarkában van a helye.

Ennek persze lehet az az oka, hogy a bal oldali elhelyezés a bevett gyakorlat, ezt szokták meg az emberek, és minél inkább eltér egy elrendezés a megszokottól, annál rosszabb a felhasználói élmény. Két következtetés tehát levonható az eredmények alapján:

  1. A használhatóság romlik, amikor egy weboldal nem felel meg a felhasználói várakozásoknak.
  2. És minél kevésbé felel meg egy weboldal a felhasználók várakozásainak, annál nagyobb a probléma.

Márpedig a márkázás és a navigáció két fontos funkciója a weboldalaknak, így mindent, ami negatívan befolyásolja ezeket a célokat, lehetőleg el kell kerülni. Tedd tehát oda a logódat, ahol a felhasználók keresni fogják, így a weboldalad a maximumot hozza ki ebből a designelemből!

Fontos tehát, hogy maga a design csak másodlagos tényező a logó megtervezésekor. Az elsődleges szempontot mindig a marketing jelenti a logó megtervezésénél. A felmerülő kérdésekre csak egyszer kell válaszolni, és egy képzett designer ez alapján képes lesz elkészíteni a tökéletes logót. Természetesen akad még sok olyan dolog, amire figyelni kell a tervezésnél, de ha megvan a jól kidolgozott alap, akkor arra már bátran lehet építeni.

Milyen hibákat ne kövess el a logód megtervezésénél?

Sok olyan logóval találkozhatsz, melyek nem sikerülnek: nem érik el a megfelelő hatást vagy eredményt, amit ki szeretnének váltani az emberekből, ráadásul nem is igazán megjegyezhetők vagy épp megkülönböztethetők. Nyilván egy részükre emlékszel, de sokszor csak azért, mert maga a márka megragad benned, és nem a logó hoz maradandó élményt. Hogy gond van egy logóval, az az alábbi hibák valamelyikére vezethető vissza:

Azt feltételezed, hogy a logód mindig az általad megálmodott színben jelenik meg

Sokan megfeledkeznek arról, hogy a logó nem mindig ideális körülmények között, kiváló minőségben jelenik meg. Gyakran előfordul, hogy akár printben, akár online fekete-fehérben vagy szürkeárnyalatosan bukkan fel. És habár nyilván arra nem érdemes törekedni, hogy színek nélkül is olyan hatékony és hatásos legyen a logód, mint színesen, azért nem árt, ha felismerhető és marad a minősége. Ezért is érdemes megfogadni azt a tanácsot, hogy mindig fekete-fehérből indulj ki a tervezés során, és ha megvan a forma, utána foglalkozz a színekkel.

Rosszul skálázható

Végig kell gondolnod, minden olyan lehetőséget és helyet, ahol a logód megjelenhet. Ez nem csak különböző felületeket jelent, hanem különböző méreteket is. Hol jelenhet meg például egy logó?

  • Névjegyen
  • Kulcstartón, bögrén
  • Borítékon
  • Nyomtatott hirdetéseken, mindenféle méretben
  • Weboldalakon és alkalmazásokban

Nagyon oda kell figyelni ezért a tesztelésnél, és átgondolni minden olyan lehetőséget, anyagot, helyet, ahol felbukkanhat a logód.

Támadó lesz vagy röhejes, nem akarattal

Kevés annál kínosabb helyzet van, mint amikor későn döbbensz rá, hogy akaratodon kívül sikerült egy idétlen logót létrehozni a cégednek. Márpedig ilyen logóból van egy pár, ilyen gyűjtésekkel találkozhatsz a neten. Ezek viccesek, de nem a cégtulajdonos számára, aki ráadásul talán fizetett is a logó megtervezéséért.

A nevetségessé válásnál már csak az a rosszabb, amikor kiderül, hogy valaki számára sértő a logód. Hogy ezt megelőzd, tudnod kell, hogy a különböző szimbólumoknak, színeknek eltérő a jelentésük különféle emberek számára. Annál nagyobb az esélye a hibázásnak, minél több régióban, országban vagy jelen.

Alaposan utána kell tehát járnod annak – akár a Google fordított képkeresője segítségével -, hogy a megtervezett logóddal nincs-e valami probléma.

Túlságosan a trendekre építed

A grafikus designban és a tipográfiában mindig felbukkannak új trendek, melyek lenyűgözik az embert. Érdemes ezekre figyelni, különben idejétmúltnak, régimódinak látszik a logód. Ugyanakkor persze nem érdemes teljes mértékben a trendekre hagyatkoznod. Minden design-döntést meg kell indokolni a divaton kívül mással is. Enélkül néhány év vagy akár hónap múlva lesz egy használhatatlan és még csak nem is menő logód. Ideális esetben a logódnak túl kellene élnie a trendek változását is.

Túlságosan hasonlít más logókra

Nem ritka, hogy logók erősen egymásra hasonlítanak, különösen akkor, ha a cégek azonos iparágakban tevékenykednek vagy hasonló termékeket gyártanak. Hiszen minden iparágnak megvannak a bevett színei, mivel ezeknek a színeknek megvan a maguk hatása. Az is előfordul, hogy valamilyen designelemet egyszerre kapnak fel cégek, így hirtelen sok hasonló logó jelenik meg.

Ugyanakkor, ha egy logó nem eredeti és megkülönböztethető, az problémát jelent. Ha egy korábban megjelent konkurensed logójára hasonlít, akkor sokan azt feltételezik, hogy tőle loptad az ötletet. De ha nem ennyire súlyos a helyzet, akkor sem fognak rá emlékezni az emberek, mert pont olyan, mint a többi.

Nyilván nem tudsz minden logót átnézni, mielőtt igent mondasz a sajátodra. Ugyanakkor a fontosabb és a konkurencia által vagy az iparágadban, esetleg a környékeden használt logókat ismerned kellene, mielőtt döntesz.

Nem passzol a termékedhez vagy a márkádhoz

A logó a márkaépítés egyik kritikus eleme. Hogy miért, azt a cikk elején részletesen taglaltuk. Ha nem illeszkedik a márkádhoz logód, akkor hátráltatni fogja a márkaépítést. A logódnak értelmesnek kell lennie, a márkádat kell bemutatnia, azt a képet kell sugároznia, amit közvetíteni akarsz magadról.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.