Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-06-070 komment

Mik azok a sötét megoldások a webdesignban?

Miközben a webdesign alapvetően arról szól, hogy minél könnyebben használható és minél hatékonyabb weboldalakat hozzunk létre a felhasználók igényeire hangolva, addig nem mindenki az emberek érdekeit tartja szem előtt. Az általuk és a saját érdekükben használt különböző trükkök egy kategóriába tartoznak, a dark patterns, vagyis sötét megoldások közé.

Habár egyáltalán nem új dologról van szó, mostanában megint gyakran lehetett hallani az úgynevezett sötét megoldásokról vagy sötét mintákról (dark patterns) a webdesignnal foglalkozó cikkekben, blogbejegyzésekben. De mik ezek a sötét megoldások? És miért okoz gondot a használatuk?

A sötét oldal

A Wikipedia szerint a dark pattern egy olyan felhasználói felület, melyet azzal a céllal hoztak létre, hogy becsapja a felhasználókat annak érdekében, hogy megtegyenek valamit (amit különben nem tennének meg). Néhány designer szándékosan manipulálja a felhasználóit, hogy azok megtegyenek egy ilyen dolgot. Ennek érdekében becsapják, elfárasztják, összezavarják vagy megszégyenítik az embereket.

Hajszálas trükk Instagramon

A hajszálas trükk Instagramon: le akarod seperni a kijelzőről, és ezzel a mozdulattal máris a landing oldalra jutsz

A felsorolt módszerekkel rávehetik őket arra, hogy úgy adjanak ki pénzt, ahogy nem akartak, vagy megadjanak magukról érzékeny személyes adatokat, vagy kifizessen egy ingyenesnek látszó termékre vagy szolgáltatásra súlyos összegeket. Ezek egy ideig javíthatják az adott weboldal eredményeit, hosszú távon azonban fenntarthatatlanok.

A sötét megoldások tehát kihasználják a pszichológiára építő design-elveket annak érdekében, hogy előnyöket szerezzenek a felhasználók kárára. A sötét design olyan designt jelent, mely szöges ellentétben áll azzal, ami egyébként a design célja. Hiszen nem arról szól, hogy a felhasználó helyébe képzelve magad, készíts egy minél jobb felhasználói élményt a terméked használatához. Hanem arról szól, hogy miként verheted át az embereket.

Elrejtett ingyenes lehetőség

Elrejtett ingyenes lehetőség

Ilyen sötét megoldás például, amikor

  • lenyomsz egy gombot egy bejelentkezésnél, amivel megosztasz valamit a közösségi médiában, amit nem szerettél volna.
  • Vagy megadod a bankkártya-adataid valaminek az ingyenes próbájáért vagy verziójáért.
  • De az is, amikor olyan felugró ablakot kapsz a kijelződre, amiből csak az ajánlat elfogadásával, vagy egy olyan szövegre történő kattintással tudsz kilépni, mint például a “Nem kérem, mert ostoba vagyok. Nem akarok élni ezzel a remek lehetőséggel!”

A sötét megoldások jellemzően a felhasználói felületekhez kötődnek. Ide tartoznak azok a nagyon egyszerű megoldások is, amikor egy leiratkozási link láthatatlan.

Sötét megoldás: a láthatatlan leiratkozás

Sötét megoldás: a láthatatlan leiratkozás

De ide tartozhat, amikor eltünteted, nehezen megtalálhatóvá teszed az ingyenes megoldást. Ezek arra építenek, hogy a kereséssel kifárasszák és átverjék a felhasználót, aki aztán nem iratkozik le, vagy inkább előfizet a szolgáltatásra, nem pedig az ingyenes verziót választja kipróbálás céljából.

Akadnak ugyanakkor olyan sötét megoldások, melyek a UX designhoz kapcsolódnak:

  • Például, hogy a Facebook folyamatosan üzeneteket küld a mobilodra olyan dolgokról, amelyek nem érdekelnek, és nem is tudod, miként mondhatod le ezeket az üzeneteket.
  • Vagy folyamatosan idegenektől érkező kapcsolatfelvételi kéréseket kapsz a Linkedinen.
  • Esetleg idegesítő hírlevelek érkeznek a postafiókodba, még akkor is, ha leiratkoztál.

Olyan is előfordul, amikor rákattintasz egy gombra vagy beviszel valamilyen információt egy mezőbe, de nem az történik, amit várnál, hanem valami furcsa dolog. Nem kell a web valamelyik bűzös és sötét sarkában üldögélő csalókra gondolni ilyenkor, hiszen a Windows is ezt csinálta, amikor megjelentetett egy üzenetet egy frissítésről, és ha nem kattintottál azonnal a halasztásra az X-gombbal, akkor beindult a frissítés. A frissítési asszisztenst azóta – a felhasználói panaszokra reagálva – eltávolította a Microsoft, mert sok embernek okozott adatvesztést a megoldása.

Koszfolt trükk

A hajszálas trükkhöz hasonló, csak épp koszfolttal

Ugyanakkor ide tartozik az is, amikor valamit meg akarsz venni, beteszed a kosárba, majd átmész a vásárlási folyamaton, de az utolsó lépésnél kiderül, hogy valami extra költséget még beleszámol a cég a végső árba, amit eddig még egyszer sem említett. Itt arra épít a designer, hogy az emberek inkább befejezik a vásárlást a plusz költség ellenére, ha már idáig eljutottak, és nem kezdik újra a folyamatot egy másik webáruházban.

Hosszú távon nem éri meg

Téves elképzelés az, hogy az emberek átverése trükkök segítségével pozitív üzleti eredményekhez vezethet. Hiszen minden növekedés a konverziókat vagy a bevételeket tekintve a megítélésben bekövetkező károkkal jár együtt. Hiszen az emberek előbb vagy utóbb felismerik, hogy átverték őket.

Azok a cégek tehát, akik sötét megoldásokat használnak a weboldalukon vagy a felhasználói felületükön annak érdekében, hogy növeljék a nyereségüket vagy javítsák a számaikat, azzal fognak szembesülni egy idő után, hogy rohamosan csökken az ügyfelek bizalma a cég iránt.

Elbizonytalanító szöveg és CTA

Kit ne bizonytalanítanak el a gombon lévő szöveg? Pedig a kék CTA is elég lenne, és egy X a sarokban

Amint a felhasználók felismerik, hogy olyan cselekvést hajtanak végre, amit tulajdonképpen nem akarnak, dühösek és csalódottak lesznek. Az emberek ugyanis nem szeretik kiadni a személyes adataikat, nem szeretnek spameket kapni, és nem akarnak olyan oldalakat megnézni, melyeken csak hirdetések vannak. Az ilyen megoldások rombolják a felhasználói élményt és teljesen ellentétben állnak a felhasználók igényeinek és céljainak megértésére való törekvéssel.

Persze vonzó lehet a jobb számokkal indokolni egy-egy sötét megoldás használatát, és fel is lehet ezeket hozni érvként a jobb teljesítményre, de ez egy rövidtávú szemléletet jelent. A hosszú távú következmények azonban súlyosak, és az olyan minőségi mutatók, mint a bizalom és a hitelesség, csökkenni fognak. Pedig ezek a hosszú távú sikereket tekintve rendkívül fontosak, mert a lojális ügyfelekre tudsz csak fenntartható üzleti modellt építeni.

Ahhoz, hogy az emberek szeressék a weboldalad, minőségre és hitelességre van szükség, nem pedig rövid távú növekedésre. Azok a cégek, melyek figyelnek a felhasználói igényekre, versenyelőnybe kerülnek a konkurenciához képest. Tehát, ha Te is egy sikeres terméket vagy felhasználói élményt akarsz építeni, akkor a legjobb amit tehetsz, hogy minél inkább törekszel elkerülni a tisztességtelen, megtévesztő, sötét megoldásokat.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.