Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-06-070 komment

Mik azok a sötét megoldások a webdesignban?

Miközben a webdesign alapvetően arról szól, hogy minél könnyebben használható és minél hatékonyabb weboldalakat hozzunk létre a felhasználók igényeire hangolva, addig nem mindenki az emberek érdekeit tartja szem előtt. Az általuk és a saját érdekükben használt különböző trükkök egy kategóriába tartoznak, a dark patterns, vagyis sötét megoldások közé. (Frissítés, 2019. 01. 25. – Milyen típusai vannak a sötét megoldásoknak? Bővítettük a listát.)

Habár egyáltalán nem új dologról van szó, mostanában megint gyakran lehetett hallani az úgynevezett sötét megoldásokról vagy sötét mintákról (dark patterns) a webdesignnal foglalkozó cikkekben, blogbejegyzésekben. De mik ezek a sötét megoldások? És miért okoz gondot a használatuk?

A sötét oldal

A Wikipedia szerint a dark pattern egy olyan felhasználói felület, melyet azzal a céllal hoztak létre, hogy becsapja a felhasználókat annak érdekében, hogy megtegyenek valamit, amit különben nem tennének meg. Néhány designer szándékosan manipulálja a felhasználóit, hogy azok megtegyenek egy ilyen dolgot. Ennek érdekében becsapják, elfárasztják, összezavarják vagy megszégyenítik az embereket.

A sötét megoldások alapvetően arra építenek, hogy amikor az emberek a webet használják, akkor nem olvasnak el minden szót minden oldalon, hanem csak átfutják a weboldalakat, és feltételezésekre építenek. Tehát, ha valaki azt akarja, hogy megtegyél valamit, akkor elég ha egy olyan weboldalt hoz létre, ami mást tesz, mint amit normális esetben egy ilyen oldal tenni szokott.

Hajszálas trükk Instagramon

A hajszálas trükk Instagramon: le akarod seperni a kijelzőről, és ezzel a mozdulattal máris a landing oldalra jutsz

Ezáltal rávehetik őket arra, hogy úgy adjanak ki pénzt, ahogy nem akartak, vagy megadjanak magukról érzékeny személyes adatokat, vagy kifizessen egy ingyenesnek látszó termékre vagy szolgáltatásra súlyos összegeket. Ezek egy ideig javíthatják az adott weboldal eredményeit, hosszú távon azonban fenntarthatatlanok.

A sötét megoldások tehát kihasználják a pszichológiára építő design-elveket annak érdekében, hogy előnyöket szerezzenek a felhasználók kárára. A sötét design olyan designt jelent, mely szöges ellentétben áll azzal, ami egyébként a design célja. Hiszen nem arról szól, hogy a felhasználó helyébe képzelve magad, készíts egy minél jobb felhasználói élményt a terméked használatához. Hanem arról szól, hogy miként verheted át az embereket.

Elrejtett ingyenes lehetőség

Elrejtett ingyenes lehetőség

Milyen típusai vannak a sötét megoldásoknak?

A sötét megoldásoknak alapvetően 5 típusát különböztethetjük meg, még ha ez némi túlegyszerűsítést is jelent:

1. Szándékos félrevezetés

A design azt célozza, hogy a felhasználót eltérítse valamely irányból, hogy egy másik dologra figyeljen fel. Tipikusan olyan trükkökről van szó, hogy például a “nem” gomb által tudsz megerősíteni valamit az oldalon, vagy úgy néz ki, mintha csak egyetlen jó válasz lenne. Utóbbira példa az, hogy míg a “megveszem” gomb egy nagy és feltűnő gomb, addig a “nem kérem”, csak egy apró, szürke sor, amit ráadásul nehezen lehet lekattintani a mérete miatt.

2. Mást eredményez a kattintás, mint amire számítottál

Ebben az esetben van egy egyértelmű jelzés, ami alapján kattint a felhasználó, azonban nem az történik, mint amire számít.

Amikor erről a technikáról van szó, nem kell a web valamelyik bűzös és sötét sarkában üldögélő csalókra gondolni, hiszen a Windows is valami hasonló csinált korábban, amikor megjelentetett egy üzenetet egy frissítésről, és ha nem kattintottál azonnal a halasztásra az X-gombbal, akkor beindult a frissítés. A frissítési asszisztenst azóta – a felhasználói panaszokra reagálva – eltávolította a Microsoft, mert sok embernek okozott adatvesztést a megoldása.

3. Rejtett hirdetések

Amikor egy hirdetés tartalomként vagy éppen navigációs elemként jelenik meg, és ezért kattint rá a felhasználó. Úgy van megoldva, hogy azonosnak tűnjön az oldallal, nem pedig hirdetésként elkülönüljön attól. Valahogy így:

Rejtett hirdetés, mint sötét megoldás

A linkek között egyszer csak egy hirdetés található, mely ugyanott van, és ugyanúgy néz ki, mint a linkek.

4. Erőltetett folytatás

Mindig érdemes elolvasni az apróbetűs szöveget, mert sok ingyenes próba egy díjfizetéses konstrukcióba torkollik bele. Hogy ezt elkerüld, soha ne állíts be fizetési lehetőséget egy elvileg ingyenes dologért. Tehát, amikor azt látod egy weboldalon, hogy 30 napos ingyenes próba, viszont meg kell adnod a bankkártyaadataidat, akkor ott már gond van. Ha mégis megteszed, akkor állíts be egy emlékeztetőt a törlésről, mely 30 nap múlva aktuális, különben levonják az összeget a kártyádról.

5. Növekedés spam segítségével

Amikor a megszerzett közösségi média elérhetőséget arra használják fel, hogy ezek segítségével az ismerőseidnek küldjenek spameket a Te nevedben.

6. Rejtett költségek

Néha olyan plusz termékek vagy díjak jelennek meg a kosaradban a vásárlási folyamat legvégén, amelyeket nem rendeltél meg. Webáruházaknál fordul elő, hogy nem csak az kerül a kosárba, amit kiválasztasz, hanem más termék is. Ilyenkor általában ezek a plusz termékek az általad kiválasztott termékhez kapcsolódóan alapértelmezetten vannak kipipálva a kosárba elhelyezésre. Ezért mindig gondosan ellenőrizd, hogy végül mi kerül a kosaradba! Arra is van példa, amikor a kuponkódot ugyan beírhatod, azonban a vásárlási folyamat során, a kapott kedvezmény mégis eltűnik.

Itt arra épít a designer, hogy az emberek inkább befejezik a vásárlást a plusz költség ellenére, ha már idáig eljutottak, és nem kezdik újra a folyamatot egy másik webáruházban.

7. Megszégyenítés

Az angol confirmshamingnek még nincs jó magyar megfelelője. De gyakorlatilag eggyé vált a sötét megoldás fogalmával. Ez az a megoldás, ahol csak úgy lehet nemet mondani egy ajánlatra, ha egyúttal rossz embernek érzed érzed magad.

8. Barát-spam

Amikor mondjuk egy olyan e-mailt kapsz, mely szerint egy barátod meghívott, hogy csatlakozz valamely szolgáltatáshoz. Erről persze az ismerősöd nem tud.

9. Megnehezített kilépés

Ez az, amikor egy szolgáltatásra rendkívül egyszerű feliratkozni, mondjuk két kattintással megoldható, ugyanakkor a leiratkozás már elég összetett feladat, érezhetően alaposan meg van nehezítve.

10. Csak a személyes adataid kiszolgáltatásával használhatsz egy szolgáltatást

Egyszerű a helyzet, úgy működik, mint a Facebook vagy a Google esetében. Máshogy nem tudod használni a szolgáltatást, csak ha a személyes adataid egy részét megosztod a szolgáltatóval.

11. Félelem attól, hogy lemaradsz valamiről

Van erre egy gyakran használt angol nyelvű kifejezés a FOMO, azaz fear of missing out. Erre épít ez a megoldás. Ilyenkor a feldobott ajánlatok között láthatsz olyanokat, melyek már elkeltek. Ilyenkor persze sürgető kényszert érzel, hogy a maradékból gyorsan válassz egyet, hátha azokról is lemaradsz. Ezt még megfejelik időnként azzal, hogy teljesen légből kapott számokat jelenítenek meg arról, hogy mennyi szabad hely maradt. Erre jó példa a booking.com felülete.

A sötét megoldások jellemzően a felhasználói felületekhez kötődnek. Ide tartoznak azok a nagyon egyszerű megoldások is, amikor egy leiratkozási link láthatatlan.

Sötét megoldás: a láthatatlan leiratkozás

Sötét megoldás: a láthatatlan leiratkozás

De ide tartozhat, amikor eltünteted, nehezen megtalálhatóvá teszed az ingyenes megoldást. Ezek arra építenek, hogy a kereséssel kifárasszák és átverjék a felhasználót, aki aztán nem iratkozik le, vagy inkább előfizet a szolgáltatásra, nem pedig az ingyenes verziót választja kipróbálás céljából.

Akadnak ugyanakkor olyan sötét megoldások, melyek már nem a felhasználói felületen elhelyezett trükkre épít:

  • Például, hogy a Facebook folyamatosan üzeneteket küld a mobilodra olyan dolgokról, amelyek nem érdekelnek, és nem is tudod, miként mondhatod le ezeket az üzeneteket.
  • Vagy folyamatosan idegenektől érkező kapcsolatfelvételi kéréseket kapsz a Linkedinen.
  • Esetleg idegesítő hírlevelek érkeznek a postafiókodba, még akkor is, ha leiratkoztál az adott hírlevélről.
Koszfolt trükk

A hajszálas trükkhöz hasonló, csak épp koszfolttal

Véletlenül is alkalmazhatsz sötét megoldást

Ezért érdemes ellenőrizni a weboldaladat, hogy

  • nem alkalmazol-e olyan technikát, mely szükségtelen ahhoz, hogy elérje a célját a felhasználó
  • nem kényszeríted-e a felhasználót, hogy tegyen meg valamit, amit egyébként nem tenne meg
  • nem idegesíti vagy zavarja az embereket a design kialakítása vagy egy eleme, amikor próbálják megtenni a következő lépést

Hogy mi a megoldás? Az, hogy a linkek nézzenek ki linkeknek, a gombok pedig gomboknak. Ne változtasd egy elem designját a felhasználói út során, vagyis legyen következetes. Ne rejts el hirdetéseket vagy linkeket! Minden elemnek úgy kell kinéznie, ahogy az elvárható a megszokás alapján. Felejtsd el az apróbetűs szövegeket! Legyél világos a költségekkel és a feltételekkel kapcsolatban. Ne kérj pénzt az ingyenes próbákért! Ha pedig nem akarod, hogy az emberek felhasználják a kuponkódjaikat, akkor inkább ne adj ki ilyet. És persze soha ne tegyél kéretlenül semmit sem az emberek kosarába!

Hosszú távon nem éri meg

Téves elképzelés az, hogy az emberek átverése trükkök segítségével pozitív üzleti eredményekhez vezethet. Hiszen minden növekedés a konverziókat vagy a bevételeket tekintve a megítélésben bekövetkező károkkal jár együtt. Hiszen az emberek előbb vagy utóbb felismerik, hogy átverték őket.

Azok a cégek tehát, akik sötét megoldásokat használnak a weboldalukon vagy a felhasználói felületükön annak érdekében, hogy növeljék a nyereségüket vagy javítsák a számaikat, azzal fognak szembesülni egy idő után, hogy rohamosan csökken az ügyfelek bizalma a cég iránt.

Elbizonytalanító szöveg és CTA

Kit ne bizonytalanítanak el a gombon lévő szöveg? Pedig a kék CTA is elég lenne, és egy X a sarokban

Amint a felhasználók felismerik, hogy olyan cselekvést hajtanak végre, amit tulajdonképpen nem akarnak, dühösek és csalódottak lesznek. Az emberek ugyanis nem szeretik kiadni a személyes adataikat, nem szeretnek spameket kapni, és nem akarnak olyan oldalakat megnézni, melyeken csak hirdetések vannak. Az ilyen megoldások rombolják a felhasználói élményt és teljesen ellentétben állnak a felhasználók igényeinek és céljainak megértésére való törekvéssel.

Persze vonzó lehet a jobb számokkal indokolni egy-egy sötét megoldás használatát, és fel is lehet ezeket hozni érvként a jobb teljesítményre, de ez egy rövidtávú szemléletet jelent. A hosszú távú következmények azonban súlyosak, és az olyan minőségi mutatók, mint a bizalom és a hitelesség, csökkenni fognak. Pedig ezek a hosszú távú sikereket tekintve rendkívül fontosak, mert a lojális ügyfelekre tudsz csak fenntartható üzleti modellt építeni.

Ahhoz, hogy az emberek szeressék a weboldalad, minőségre és hitelességre van szükség, nem pedig rövid távú növekedésre. Azok a cégek, melyek figyelnek a felhasználói igényekre, versenyelőnybe kerülnek a konkurenciához képest. Tehát, ha Te is egy sikeres terméket vagy felhasználói élményt akarsz építeni, akkor a legjobb amit tehetsz, hogy minél inkább törekszel elkerülni a tisztességtelen, megtévesztő, sötét megoldásokat.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.