Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2023-01-130 komment

YouTube vagy TikTok? Melyik platformot érdemes választanod a videóidnak? (Frissítve, 2023.06.06.)

Azok a cégek, melyek videó-tartalmakat is készítenek – vagy épp ezt tervezik – mostanában egyre nagyobb eséllyel elgondolkodnak azon, hogy vajon a YouTube-on lenne érdemes megjelenniük, esetleg a TikTokon erősítsenek, vagy próbálják meg mindkettőt egyszerre használni. Milyen szempontokat érdemes nekik mérlegelniük? (Frissítés, 2023.06.06. – A YouTube-bal vagy a TikTokkal lehet több pénzt keresni?)

Egyre nagyobb teret hódít a videó a tartalmak terén. Videót persze lehet készíteni Facebookra vagy Instagramra is, ugyanakkor, ha valaki már videózni kezd, akkor valamelyik videós közösségi média platformra is kimerészkedne, a YouTube-ra vagy a TikTokra. Az előbbi a hagyományos videós platform, utóbbi viszont egyre népszerűbb, ugyanakkor a kettő tartalmi stílusa nem teljesen azonos.

Ha például hosszú és komoly videókat készítesz – mert mondjuk a termékeid ezt igénylik -, akkor nem nagyon tudsz mit kezdeni a TikTokkal, ahol az influenszer-stílusú, kamerába beszélő arc típusú, rövid, de szórakoztató videók jelentik az alapot. Ilyenkor a helyzet egyértelmű, de nem minden esetben az. Érdemes lenne inkább TikTokon is próbálkoznod?

A kettő közötti választás komoly megfontolást igényel. Figyelembe kell venned nem csak a tartalmi típust, hanem a célközönséget, az aktivitási arányokat, a költséget és a lehetőségeidet.

Mit vegyél figyelembe a döntésnél?

A TikTokról itt egy külön blogbejegyzésben már részletesen írtunk, de annyit el kell ismételni, hogy alapvetően a rövid videókról szól, melyekre a beépített szerkesztő segítségével szűrők, matricák tehetők, maximális hosszúságuk pedig 15 perc lehet.

Habár a TikTok népszerűsége rohamosan nő, a YouTube felhasználóinak száma még mindig magasabb, ami köszönhető talán annak is, hogy nem 2017-ben indult, mint a TikTok, hanem már 2005 óta az alapvető videós portál szerepét tölti be a neten. A fő különbség a videós tartalmakat tekintve, hogy a youtube-os videók hosszabbak.

Emellett érdemes figyelembe venni:

  • A TikTok a fiatalabbakat, jelentős részben a kamaszokat szólítja meg, míg a YouTube alapvetően a fiatal felnőttek közösségi médiája (a felhasználók 95 százaléka utóbbi esetében a 18-29 éves korosztályból kerül ki). Tehát a TikTok inkább a Z-generáció felülete (habár fokozatosan egyre nagyobb arányban jelennek meg az idősebb korosztályok), míg a YouTube főként az Y-generációé, de persze ma már rengeteg idősebb személy is néz rajta videókat.
  • Az átlagos videóhosszúság a TikTokon 15-60 másodperc (a TikTok 21-34 másodperces videókat javasol), míg a YouTube-on 11,7 perc, ami azért számottevő különbség (az ellenőrzött fiókok akár 2 órás videót is feltölthetnek, a nem ellenőrzöttek 15 percest).
  • Fontos, hogy a TikTokon a 9:16-os oldalarányú videókat érdemes használni, míg a YouTube-on 16:9-est, már csak azért is, mert a felhasználók fele laptopon vagy tévén nézi.
  • A forgalma ugyan a YouTube-nak kétszerese a TikTokénak, azonban a felhasználók által a platformon eltöltött átlagos idő mind a kettő esetében közel 46 perc.
  • Ugyanakkor érdemes figyelembe venni azt is, hogy az aktivitási arányt tekintve óriási az eltérés a YouTube javára, amiről mindjárt szó lesz a következő fejezetben.

A témák is mutatnak némi eltérést:

  • A TikTok esetében: tánc, humor, „kötelező termékek” bemutatása, hírek, smink- és divattanácsok, specializálódott alkotók videói és személyes videóblog jellegű tartalmak mennek leginkább.
  • A YouTube-on viszont örökzöld tartalmak is megjelennek, ezen belül DIY és how to videók, játékok bemutatása, zene és szórakoztatás, valamint sportesemények a leginkább jellemzőek.

A termékértékelések és az úgynevezett reakció-videók mindkét platformon egyaránt meg szoktak jelenni.

A YouTube-bal vagy a TikTokkal lehet több pénzt keresni? (FRISSÍTÉS, 2023.06.06.)

Egy amerikai vizsgálat keresett választ a kérdésre 2023-ban. Az Aspire ezer fős (alkotók mindenféle szegmensből és követőszámmal, főleg az Egyesült Államokból) kutatásának eredménye röviden az, hogy a YouTube-on kialakított márkapartnerségek nagyobb nyereséget hoznak az alkotók számára, mint a TikTok vagy akár az Instagram.

Hosszabban: a YouTube-on az alkotók 6 százaléka több mint 10 ezer dollárt keres havonta, míg az Instagramon csak 3 százalékuk, a TikTokon pedig mindössze 2 százalékuk. A YouTube-alkotóknak egyébként 50 százaléka keres havi 500 dollárnál többet a YouTube-on, míg ez az arány az Instagram esetében 40 százalék, a TikToknál pedig 36 százalék.

A YouTube-alkotókkal többe kerül a munka a cégek számára, ugyanakkor azért éri meg mégis, mert a platform magas aktivitási mutatókat tud felmutatni: az alkotók átlagosan 50 százalékos aktivitási arányt érnek el, ami messze jobb, mint más platformokon elérhető aktivitási arány: a TikTokon ez 3 százalék, az Instagramon 2 százalék.

De mit is értünk a YouTube-on aktivitás alatt? A megtekintéseket, kedveléseket, hozzászólásokat és megosztásokat. Az is lényeges, hogy a YouTube hosszabb formátuma lehetővé teszi az alkotók számára, hogy alaposabban bemutassák a termékeket a videókban, ami különösen hasznos például tech-cuccoknál vagy bútoroknál, melyek összeszerelését lépésről-lépésre megmutathatják.

Ezek lennének tehát a tények, a szubjektív benyomásokat pedig megkapod, ha elkezdesz ismerkedni a tartalmakkal mindkét platformon. Azt azonban soha ne hagyd figyelmen kívül, hogy mindkettő algoritmusa erősen személyre szabott feedet fog mutatni, tehát nem mindenki azt látja, amit Te.

Úgyhogy inkább a fent említett tényekre érdemes támaszkodni, és azt meghatározni, hogy a videós tartalmaid, illetve a közönséged paraméterei melyikhez állnak közelebb. Persze mindkettőre készíthetsz videókat, de ha spórolni akarsz, és ugyanazokat a videókat teszed közzé mindkét platformon, az nem biztos, hogy sikeres stratégia lesz.

Kategória: Webmarketing | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet