Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-10-030 komment

Mi az a TikTok? És mire használhatja egy cég?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Habár a TikTok már elég régóta létezik, azt nem mondhatjuk, hogy marketing szempontból agyon lenne használva ez a közösségi média csatorna. Sokan talán még nem is igazán ismerik, így talán érdemes átfutni, miről is van szó.

A TikTok korábban Musical.ly néven vált felkapott mobiltelefonos alkalmazássá, melyen a felhasználók elsősorban “tátika” videókat tudtak feltöltögetni. Ez annyit jelent, hogy ismert zeneszámokra vagy más hanganyagra prezentálnak valamilyen előadást.

A TikTok algoritmusa egyelőre nem súlyoz, azaz ahogy kikerülnek videók, azokat úgy pakolja a közönség elé, ráadásul a hashtagakkel kapcsolatban sem létezik semmilyen megkötés, így a többi közösségi médiához képest egy elég szabad megoldás.

Jelenleg 154 országban érhető el, és 500 millió aktív felhasználója van. Az App Store-ban tartósan a 10 legtöbbet letöltött alkalmazás között található. Felhasználóinak 66 százaléka 30 évesnél fiatalabb, és láthatóan rengeteg kamasz lóg rajta. Ugyanakkor persze az sem jelenthető ki, hogy kizárólag gyerekek használják, mert már az idősebb korosztály videói is fel-feltűnnek rajta.

Hogyan működik a TikTok?

A TikTok alapja egy két részből álló feed. A fő feed a jobb oldalon egy folyamatos tartalom, melyet “neked” ajánl a rendszer. Ahogy csúsztatsz lefelé a videók között, bekövetheted az alkotóikat, kedvelheted a videókat. A bal oldali feed viszont olyan videókból áll össze, melyeket általad követett videósok készítettek. A két feed között rendkívül egyszerű a váltás, csak rá kell kattintanod fent arra, amelyik érdekel.

Ha először nyitod meg az alkalmazást, akkor egy teljesen “üres” feeddel találkozol. Ez még nem tudja mit kedvelsz, így véletlenszerűen jelenít meg neked videókat. Egészen addig, amíg el nem kezdesz reagálni a tartalmakra. Ezt követően már igyekszik olyan felhasználókat és videókat mutatni számodra, melyek hasonlóak az általad kedveltekhez.

Ami a tartalmakat illeti, meglehetősen változatosak: a legnagyobb részük szórakoztató, ugyanakkor akad néhány, mely sokkoló lehet. A videók függőleges elrendezésűek, és elfoglalják a teljes kijelzőt. A tartalom legnagyobb része 15 másodperces vagy annál rövidebb videó, de a videóklipek akár 60 másodperc hosszúak is lehetnek. Minden videó folyamatosan ismétlődik. Ha valaki korábban használta a Vine-t akkor annak ismerős lesz a dolog. A Vine-t ugyanakkor a Twitter bezárta, míg a TikTok hasít.

Mint a többi közösségi média platformon, a TikTokon is vannak úgynevezett igazolt fiókok. Ezek már elértek egy bizonyos ismertséget és népszerűséget, a TikTok pedig az igazolással emeli az alkotót a többiek fölé. Ahhoz, hogy valaki ebbe a körbe kerüljön, folyamatosan jó tartalmakat kell készíteni, és a rendszer meglehetősen jó hatékonysággal ismeri fel ezt.

Élő videók

A TikTokon live videó is elérhető azok számára, akiknek követői száma meghaladja az ezret. Habár ez a szám a többi közösségi médiában megjelenő számokhoz képest csekélynek tűnhet, a TikTokon nem olyan egyszerű elérni. Kell hozzá a stratégia és a közönség figyelmének folyamatos fenntartása. Hiszen az még könnyű dolog, hogy valaki nézze a videód, az azonban már nem olyan egyszerű, hogy kövessen is téged.

Ha valaki élő adást indít a TikTokon, akkor a videója valamennyi követője feedjében megjelenik. Erről ők figyelmeztetés is kapnak a feed tetején és az értesítési sávon. Az emberek meg is oszthatják a live streamet a követőikkel, ami aztán exponenciális növekedést jelenthet a videó készítője számára. Amint az élő videó befejeződött, eltűnik, és soha többet nem lesz elérhető.

Virtuális ajándékok

A felhasználók virtuális ajándékokat vehetnek a TikTokon valamelyik app-pénz használatával. Az egyik leggyakrabban használt pénz a coin, melynek értéke természetesen kapcsolódik a valódi pénzhez, és azzal meg is vásárolható. A virtuális ajándékok alapvetően emoji matricák olyan nevekkel, mint a Concert, a Cowboy vagy a Drama Queen. Ezek ára 0,5 és 50 dollár között mozog, és igaz pénzre válthatók vissza. Az ajándékok használhatók jutalomként az alkotók számára, akik jó tartalommal álltak elő.

Amennyiben az élő közvetítésed több száz vagy ezer ember vonz, akkor fennáll a lehetősége, hogy akár több száz vagy ezer dollárt is összegyűjts ezzel.

Videóaláírások és hashtagek

A TikToknak sajátos hashtag rendszere van, melyeknek azonban bele kell férnie a videók alatt rendelkezésre álló 140 karakteres helyre. Tehát 140 karakterbe leszel kénytelen belezsúfolni nem csak a videó leírását, hanem minden hashtaget is. A videóleírások a videók tetején jelennek meg, és végig láthatók a lejátszás során, ahogy az Instagram Stories esetében is.

A rendszer jelenleg még nem támogatja a kattintható linkeket a videókban. Csakúgy, mint a videóleírások, a bio mérete is 140 karakter maximum. Itt lehet elhelyezni linket a weboldaladra, ugyanakkor az URL itt sem kattintható. Feltölthetsz profilfotót, de a korábbi nem mentődik el egy albumba, ahogy mondjuk a Facebookon.

tiktok

Hogyan kapcsold be az analitikát a TikTokon? És hogyan használd?

Habár sokáig a TikTok semmilyen analitikai lehetőséget nem kínált, 2019 júliusától elérhetővé váltak a legfontosabb adatok. Ahhoz, hogy ezekhez hozzáférhess, úgynevezett “pro” fiókká kell alakítani a fiókod, ami nem olyan ijesztő, mint elsőre hangzik. Mutatjuk, hogy történik:

A beállításoknál találod a “Fiókom kezelése” linket, melyre kattintva eljutsz a jobb oldalon látható oldalhoz, ahol legalul találod a “Váltás Pro fiókra” lehetőséget. Erre rákattintva először egy kategóriát kell választani magadnak, majd meg kell adnod a telefonszámod, melyre kapsz egy négyjegyű kódot.

A kóddal be is állítod a pro fiókot, és visszajutsz a beállítások menühöz, ahol már látni fogod az újonnan megjelent analitika linket.

Erre rákattintva jutsz az analitikai irányítópulthoz. Adatok csak onnantól fognak belekerülni, hogy pro fiókra váltottál, azaz a korábbi tevékenységed eredményét még nem láthatod. Innentől viszont gyűlnek benne az adatok, és 7 nap múlva már elegendő lesz benne, hogy megmutassa azokat.

Az analitika oldalán alapvetően három dologba nyersz betekintést:

  • A profilod számaiba
  • A tartalmaid teljesítményére
  • És a követőiddel kapcsolatos adatokra

Az áttekintés résznél váltani tudsz 7 napos és 28 napos nézet között. Mivel itt a videómegtekintés, profilmegtekintés, követés folyamatát egyben látod, így képet kapsz arról, hogy milyen a konverziós arányod, azaz, hogy hány videómegtekintésből lesz követő. Ami arra mutat rá, hogy mennyire hatékonyak a videóid.

A tartalomról szóló adatoknál is egy rakás dolog kiderül: például, hogy melyik videód lett népszerű, hány megtekintése volt. Ugyanakkor minden egyes videó adatait külön is megnézheted, ehhez csak rá kell kattintanod a videókra. Láthatóvá válik:

  • A kedvelések száma
  • A kommentek száma
  • A megosztások száma
  • A lejátszási idő
  • A megtekintések száma
  • Az átlagos megtekintési idő
  • A forgalmi források típusai
  • És hogy honnan érkezett a közönség

A követők fülön pedig láthatod a követők számát, és hogy mekkora a növekedése a számnak, illetve azt is, hogy milyen neműek, és mely országból érkeztek a követők.

Mi értelme lehet céges (marketing) szempontból?

A reklámvideók megjelentetése nem nagyon működik még a TikTokon. A tapasztalatok alapján a felhasználókat eléggé kiakasztja, ha valaki értékesítéssel próbálkozik a videójában. Olyan videókat érdemes tehát készíteni, melyek passzolnak a jelenlegi tartalmak közé. Tehát először célszerű megismerkedni a meglévő tartalmakkal, majd ezek fényében készíteni saját anyagokat.

Ugyanakkor a TikTok már tesztel egy saját hirdetési platformot, amit például a Macy’s nemrég egy iskolásoknak szóló kampányában már használt, de koncerteket, partykat, zenészeket is hirdettek már a TikTokon. Amennyiben mindenki számára elérhetővé válik a hirdetési lehetőség, rávethetik magukat a cégek is. Ez persze azt jelenti, hogy hamarosan a TikTokon is több reklámmal és hirdetési üzenettel lehet majd találkozni.

Milyen tartalmat érdemes készíteni?

Amikor megnyitod a tartalomkészítés opciót a TikTokon, akkor különféle lehetőségek közül válogathatsz. Hasonlóan az Instagram Storieshoz, folyamatosan nyomva tartva a gombot vehetsz fel videót az appon belül. Ugyanakkor rövidebb videókat is összefűzhetsz egy hosszabb videóvá. Beállíthatsz időzítőt is, hogy eltávolodhass a mobilodtól, és így vedd fel a produkciódat.

Habár a TikTok arra próbálja ösztönözni a felhasználókat, hogy az appot használva vegyenek fel videókat, ugyanakkor lehetővé teszi videók feltöltését is. A felhasználók hozzátehetnek effekteket és szöveget is a videókhoz. A videók egyébként letölthetők, és felhasználhatók más platformon is.

Miközben a TikTok eredetileg zenei tartalmakra lett kitalálva, attól már némileg eltávolodott. Ma már sokszor saját elképzeléseik szerint adnak elő dalokat a iktokkerek, de bármilyen vicces dologról készíthető videó.

Fontos tudni, hogy ha a saját hangoddal vagy hangeffektjeiddel készítesz videót, akkor azok a hangok örökké hozzád tartoznak, ami azt jelenti, hogy bármilyen videó használja fel az audiósávodat, az visszairányítja a felhasználókat a te fiókodhoz. Ez elsőre talán furcsának tűnik, de amikor például Arnold Schwarzenegger megosztott egy videót, akkor egy rakás ember kezdte felhasználni az ebben található audiórészt, és illesztette hozzá a saját videóját. Ráadásul annyira belelkesültek ezen a felhasználók, hogy a következő, tisztán reklámvideót is pozitívan fogadták a sztártól.

Látható tehát, hogy akadnak olyan sztárok és cégek, akik már elkezdtek tapogatózni a TikTokon, így nyilván ezt a platformot is úgy ellepik hamarosan a hirdetések, ahogy az az Instagrammal történt néhány éve. Érdemes tehát idejében lépni, ha itt található a célközönséged.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.