Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-10-090 komment

Mi az az üres állapot egy weboldalon vagy egy appban? És miért kell rá figyelned?

Habár az úgynevezett üres állapottal csak a felhasználóidnak egy csekély része találkozik, mégis érdemes rá figyelni, ha javítani akarod a weboldalad vagy alkalmazásod felhasználói élményét.

Mi az az üres állapot?

Az üres állapot az a lap a felületeden, ami nincs kitöltve még információkkal, viszont a felhasználói út egy bizonyos pontján kitöltésre kerül azáltal, hogy a felhasználó elvégez bizonyos feladatokat.

Nyilván Te is használtál már mobilalkalmazást vagy weboldalt, mely lehetővé tette, hogy összegyűjtsd egy felületen a kedvenceidet – bármi legyen is az -, vagy láttál már üres kosár-oldalt webáruházban. Ezt nevezhetjük üres állapotú felületnek, mellyel sokan nem törődnek, mert lényegtelennek tartják. Pedig a segítségével párbeszédet alakíthatsz ki a felhasználóiddal, és javíthatod a felhasználói élményt.

Miért hanyagoljuk el az üres állapotú felületeket?

Az üres állapotú felületeket a felhasználóknak mindössze két százaléka látja, hiszen ki kíváncsi egy üres kosárra például? Ezt valahogy a legtöbben sejtik, így nem pazarolnak időt annak csiszolgatására, hiszen nem hoz hasznot, ellentétben mondjuk egy termékoldallal. Ugyanakkor, ha elhanyagoljuk az üres állapot felületét, akkor az rontani fogja a felhasználói élményt.

Erre egy olyan cégnél is rájöttek már, mint a Shopify, ahol annak ellenére nekiálltak az optimalizálásának, hogy kevés felhasználó találkozik csak vele, és azok is rövid időre. Miért? Mert annak a két százaléknak, aki mégis belefut, javítani akartak a felhasználói élményén.

Persze egy tökéletesre csiszolt üres állapot nem elég ahhoz, hogy a tiéd legyen a legsikeresebb app vagy weboldal, ugyanakkor elégedetté teszi néhány felhasználódat. És hát az ördög mindig a részletekben rejlik.

Mit lehet kihozni az üres állapotból?

Tamara Hilmes, a Spotify UX-írója hívta fel a figyelmet arra, hogy az üres állapot is egy lehetőség arra, hogy megmutassuk a személyiségünket, ezért mindig foglalkozni kell vele a márka és a felhasználó céljait figyelembe véve.

Nem elég azonban, ha csak a vizuális designját dobjuk fel, hanem a felhasználó számára hasznosnak is kell lennie.

Például elmondhatod a felhasználóidnak, hogy tegyenek meg valamit: az üres állapotú oldal egy remek lehetőség arra, hogy ösztönözd a felhasználókat a termékeddel való kapcsolatba lépésre. Hozzátehetsz egyszerűen egy call to action gombot, miközben tájékoztatod a látogatót arról, hogy ha rákattint, akkor mi lesz a következő lépés, amit megtehet.

Itt látható erre két példa:

De kifejezheted az üres állapot által a márkád személyiségét, ahogy arra korábban már utaltunk. És ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül vicceskedni kellene ezen az oldalon, ahogy a 404-eseken. Azt is lehet persze, de csak óvatosan, átgondolva. Mert lehet, hogy ma egy mondat jópofának tűnik, holnap azonban már unalmas lesz.

És persze edukálhatod is a közönséged az üres állapotú lapon. Megmutathatod nekik, hogy miként használhatják a terméked. Hasznos lehet a megérkezésnél, amikor a felhasználóknak meg kell tenniük valamit, mielőtt valóban használni kezdenék a terméket.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.