2020-06-170 komment
Miért lehet magas a weboldaladon a visszafordulási arány? És hogyan javíts rajta? (Frissítve, 2023.07.24.)
Azt látod az analitikában, hogy megérkeznek a látogatók a weboldaladra, majd gyorsan le is lépnek onnan? Gyengébbek a visszafordulási adatait, mint az iparágad más szereplőinek? Elmondjuk, mi lehet az oka, és hogyan javíts rajta. (2023.07.24., Frissítés – Egy új fejezettel bővítettünk: 7 alapvető megoldás a visszafordulási arány csökkentésére)
A visszafordulási arány mérésével már sokat foglalkoztunk, megnéztük azt is, hogyan hasonlíthatod össze a számaidat az iparágad átlagával, de azt még nem igazán jártuk körül, hogy mi lehet a megoldás, ha gyenge számokkal találkozol. Úgyhogy fussunk neki!
Mi az a visszafordulási arány?
Először tekintsük át röviden, hogy mi az a visszafordulási arány, mit jelezhet számodra. A visszafordulási arány azt mutatja meg, hogy a látogatók mekkora része fordul vissza egyetlen oldal megtekintése után a weboldaladról. Azaz megérkezik, de nem nézelődik tovább ott, nem kattint egyetlen linkre sem.
Az, hogy vannak visszaforduló látogatóid, természetes. A kérdés az, hogy mekkora arány tekinthető természetesnek. Ez iparágtól is függ, nem csak weboldaladtól. A RocketFuel vizsgálata szerint 26-70 százalék közötti visszafordulási aránnyal lehet találkozni a legtöbb weboldalon.
Mint a grafikonból látható, ha 20 százaléknál kisebb az arány, akkor valami probléma van, ahogy 85 százalék felett is. De egészen 30 százalékig valószínűtlen arányról van szó.
- 30-45 százalék között kiváló a visszafordulási arány
- 45-55 százalék közötti alakul az átlagos érték
- 55-85 százalék között pedig az átlagnál rosszabb
Ezen számok alapján nézz rá újra a Google Analyticsben mért, visszafordulással kapcsolatos számaidra, melyekről itt írunk részletesebben – illetve arról is, hogyan mérd helyesen -, így itt nem térnénk ki rá. Most inkább azzal foglalkozunk, hogy
Milyen gyakori okai lehetnek a magas visszafordulási aránynak?
Lassú weboldal
A weboldalsebesség rangsorolási tényező, de nem csak SEO szempontból érdemes a weboldalsebességgel foglalkozni. Egy lassú weboldal ugyanis gyenge felhasználói élményt jelent.
Ha a weboldalad lassabban töltődik be, mint amennyit a felhasználóid hajlandóak várni, akkor inkább otthagyják a weboldalad, és visszatérnek a találati oldalra. A Google hamarosan a webes vitals-mutatók alapján vizsgálja a weboldalad sebességét, melyekről már a Search Console-ban is tájékoztatást kapsz, illetve a javításra is tippeket ad.
Mindent megkap a felhasználó egy oldalon
Néhány esetben a felhasználók minden kérdésükre választ kapnak attól az oldaladtól, amelyikre megérkeznek. Ez nagyszerű dolog, hiszen azt jelenti, hogy kiváló tartalmat készítettél, ami tökéletesen passzol a felhasználók többségének igényeihez. Hogy valóban ez a helyzet, ahhoz érdemes ellenőrizni a weboldalon eltöltött időt és a munkamenetek átlagos hosszát is az Analyticsben. Ha azt látod, hogy percekig nézelődik az oldalon a felhasználó, akkor minden rendben van, releváns a tartalom.
Ugyanakkor, ha az oldalon eltelt idő egy perc alatt marad – ami legfeljebb csak egy jól optimalizált landing oldalnál lehet indokolt -, akkor viszont nem egészen azt kapják, amit kell. Ebben az esetben vagy jobb tartalmat kell készítened, vagy további, kapcsolódó oldalakra átirányítanod a látogatót.
Néhány oldalad nagyon lehúzza az átlagot
Mint az előző pontban is jeleztük, lehet olyan landing oldalad, ahol gyorsan kielégíted a felhasználók igényeit, miközben más oldalaid hosszabb szövegeket tartalmaznak, ahol viszont több időt töltenek el. Ugyanakkor ennek utána kell nézned, és meg kell győződnöd, hogy valóban nincsenek olyan oldalaid, ahol indokolatlanul gyorsan visszafordulnak a felhasználók. Ehhez nézz rá az Analyticsben a Viselkedés – Webhelytartalom – Céloldalak jelentésre, ahol a visszafordulási arány alapján listázd az oldalakat. Érdemes lehet itt szűrni is azokra az oldalakra, ahol értékelhető forgalom van, és csak ezeket vizsgálni. Ez weboldaltól függ, lehet 10, 100 vagy 1000 látogatás.
Félrevezető a meta címsorod vagy meta leírásod
Tedd fel magadnak a kérdést: valóban a weboldalad tartalmának összefoglalása a címsor és a leírás? Ha nem egészen, akkor a felhasználók egészen másra számítanak ezek alapján, mint amit aztán találnak az oldalon. Ez lehet persze egy véletlen hiba, nem feltétlenül szándékosság, melynek célja csak a látogatók becsalogatása. Mindenesetre a jobb visszafordulási arány miatt törekedned kell a lehető legpontosabb címsor és meta leírás megalkotására.
Üres oldal vagy technikai hiba
Amennyiben azt látod, hogy különösen magas a visszafordulási arány valamely oldaladon, és a látogatók mindössze néhány percet töltenek el rajta, akkor ott valamilyen technikai hiba lehet, például egy üres oldal, egy 404-es, vagy csak nem töltődik be megfelelően az oldal.
Ehhez egyszerűen le kell ellenőrizned az oldalt különböző böngészőkben, leginkább persze abban, amit a látogatóid többsége használ. Érdemes rápillantani arra is, hogy mit ír a Search Console, azaz mit lát a Google az oldaladból, talált-e valami problémát.
Gyenge link
Lehetséges, hogy mindent jól csinálsz, és nincs is gond a visszafordulási arányoddal a keresőből, ugyanakkor a hivatkozó forgalom esetében már egészen mást látsz. Ennek oka az lehet, hogy egy weboldal gyenge minőségű forgalmat hoz számodra, illetve az is előfordulhat, hogy a horgonyszöveg, illetve a link környezete félrevezető.
Gyakran a probléma egy hanyag megfogalmazás, vagy a link véletlenül került a szövegbe. Ilyenkor érdemes felvenni a kapcsolatot a hivatkozó weboldallal, és korrekciót kérni. Amennyiben ez nem működik, akkor a Search Console-ban a disavow eszközhöz leszel kénytelen nyúlni. Ez persze nem javítja a visszafordulási arányodat, de legalább jelzi a Google-nek, hogy ne vegye figyelembe a linket, amikor a weboldalad minőségét és relevanciáját mérlegeli.
Gyenge minőségű tartalom
Az is előfordulhat, hogy a látogatók azért fordulnak vissza a weboldaladról, mert azon gyenge tartalommal találkoznak. Az persze meglehetősen szubjektív dolog, hogy mit ítélsz Te jó vagy rossz tartalomnak. Az meg a másik fele, hogy a Google szerint milyen a jó tartalom, érdemes utóbbit figyelembe venni a tartalmad minőségének megítélésekor.
És az is lehetséges, hogy jó a tartalmad, de nincs megfelelően formázva online olvasásra. Itt gondolni kell a mondatok hosszára, megfogalmazására, a jó áttekinthetőségre, tagolásra, betűméretekre és betűtípusra.
Gyenge felhasználói élmény
Már az előbbieknél is érintettük a webdesignt, de az említett tényezőkön túl az is rontja a felhasználói élményt, ha sok a hirdetés vagy zavaró a felugró ablak az oldalon. Marketing szempontból persze fontosnak tűnhet, hogy kihasználd a felugró ablakokban rejlő lehetőségeket, ugyanakkor óvatosnak kell lenni velük, hogy megtartsd az egyensúlyt, és ne riaszd el velük a látogatókat. A felugró ablakok kialakításáról itt írtunk bővebben.
Az is gond lehet, ha rossz a navigáció az oldaladon, tehát a felhasználók ugyan nézelődnének még az oldaladon, azonban nem találják a menüt, nem tudnak könnyen továbblépni, mert mondjuk annyira kicsik a linkek, hogy nem tudnak rákattintani mobilon. A webdesign és a UX kialakítása egy elég messzire vezető dolog, így itt jobban nem is mélyednénk bele, sok mindent találsz róla a blogban.
Még mindig nem mobilbarát a weboldalad
Bizony, az még mindig előfordul, hogy valaki asztali verziót kínál a mobilos látogatóknak, aminek a betöltése is több idő. Az is lehetséges azonban, hogy van mobil-oldalad, de olyan rossz a kialakítása a mobilos verziónak, hogy nem tudják használni a látogatók, mert túl kicsik a betűk, esetleg a fontos tartalmak – akár maga a címsor – már lecsúsznak a hajtás alá.
Úgyhogy vess egy pillantást a weboldaladra mobilon, valamint használd a Google ellenőrző eszközét a mobilos élmény meghatározására.
Rosszul van beállítva az Analytics
Végül pedig az is lehet, hogy egyszerűen rosszul állítottad be a Google Analyticset. A Google itt ad néhány tanácsot ezzel kapcsolatban.
7 alapvető megoldás a visszafordulási arány csökkentésére
Amikor a visszafordulás arány csökkentéséről van szó, akkor azt érdemes úgy felfogni, hogy nem elsősorban a visszafordulási arányt, mint számot – hiszen ez csak egy szám – akarjuk csökkenteni, hanem valójában a felhasználói élményt, az aktivitást, a látogatók megelégedettségét akarjuk növelni.
Mivel ez az, ami értéket jelent számunkra. Ilyenkor azt adjuk az embereknek, amit várnak, ami mindenkinek jó. Azt pedig a visszafordulási arány, az oldallátogatások vagy oldalon eltöltött idő és egyéb mutatók csak jelzik, hogy jó irányba haladunk-e.
Az oldalsebesség javítása
Ha a felhasználóidat elégedettebbé akarod tenni, akkor elsőként a weboldalad sebességén javíts. Ez fogja a legnagyobb mértékben csökkenteni a visszafordulási arányt is: gyorsítsd a weboldalad, javul a visszafordulási arány.
Miért? Mert az emberek nem szeretnek várni, mindent azonnal akarnak, amire rákényszeríti őket a gyorsuló világ is. Ráadásul, nem túl jó élmény, ha hosszú másodperceket kell várni egy kép betöltődésére az oldalon. Arról nem beszélve, hogy a Google számára is mennyire fontos a weboldalsebesség.
A megfelelő embereket érd el!
Sokan örülnek, ha magas a látogatószám vagy javul ez az érték, de a tényleges eredményeket tekintve nem sokat jelent. Ha olyan emberek érkeznek az oldaladra, akiket az valójában nem érdekli, illetve egész más a szándékuk, mint amit Te várnál, akkor magas lesz a visszafordulási arány és gyenge a konverzió.
Meg kell nézned, hogy arra a kulcskifejezésre, melyre valamely oldalad megjelenik, a keresőben milyen találatokat látsz az első tízben. Ha egyezik a Te elképzeléseiddel, akkor arra kell törekedned, hogy még inkább kielégítsd a felhasználók igényeit egy jobb, alaposabb, mélyebb válasszal.
Ha viszont nem, akkor nem kell az adott kulcsszóra versenybe szállnod: felesleges olyan oldalakkal terhelni a weboldalad, melyek nem a megfelelő látogatókat hozzák számodra, és így csak a visszafordulási arányt növelik.
Személyre szabott CTA
Ha a látogatók megérkeznek a weboldaladra, akkor Te azt szeretnéd tőlük, ha ott a megfelelő irányba lépnének tovább: ez jellemzően az elhelyezett CTA-ra való kattintás. A kérdés itt az, hogy optimális-e a CTA-d?
A legjobb megoldás, ha személyre, illetve témára szabod a CTA-dat. A legegyszerűbb, ha szerepel benne az a keresési kifejezés, amivel a felhasználók megtalálják a weboldaladat. De egyéb módokon is hozzáigazíthatod az oldalon szereplő tartalomhoz.
A lényeg, hogy igazodjon hozzá, mert a felhasználókat valószínűleg az adott téma érdekli, és ha valami egész másról szóló, vagy egy teljesen általános CTA-t látnak, akkor az kevésbé ösztönzi őket a kattintásra.
Használd a fordított piramist!
A fordított piramis kifejezés a tartalom felépítésére vonatkozik, és arról szól, hogy a legfontosabb, legérdekesebb információkat előre kell rendezni a szövegben. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egy olyan formában gondolkodnak, ahol a szöveg végén van a csattanó, de ami egy novellában megállja a helyét, az a weben nem működik.
Minél előbb meg kell fognod a látogatót, és igyekezni kell minél tovább megtartani. Nem a feszültség fokozásával, hanem azzal, hogy előre teszed az oldalon a legfontosabb információkat, majd aztán később jöhetnek a részletek.
Legyen egy jó kereső a weboldaladon!
Erre azért van szükség, hogy ha mégsem pontosan azt találják meg az emberek, amit vártak, akkor ne a Google-ra térjenek vissza, hanem adjanak egy esélyt a Te keresődnek, és nézelődjenek tovább a weboldaladon. Így nem növelik a visszafordulási arányt, hanem maradnak az oldaladon.
Használj képeket, videókat!
Ha nem a fiatalabb korosztályba tartozol, akkor talán hajlamos vagy arra, hogy leragadj az írott tartalmaknál, és ritkán használj képeket, videókat. Ha megteheted, van rá kapacitásod, akkor sokkal nagyobb aktivitást érhetsz el a mixelt tartalmakkal.
Ha valakit nem érdekel a szöveged, lehet, hogy elindítja a videód, majd leragad ott percekre. Vagy egyszerűen csak végigpörgeti a képeket az oldalon, hogy így nyerjen betekintést a tartalomba. Ha valami megragadja a figyelmét, akkor maradni fog, ezzel pedig mérsékli a visszafordulási arányt.
Csökkentsd a téves kattintásokat
Előfordul, hogy az emberek megérkeznek egy weboldalra és olyan elemekre kattintanak tovább, melyek nem működnek, nem vezetnek sehová. Ez lehet hiba, bug következménye, egy halott link vagy egyszerűen csak design-probléma: kattinthatónak néz ki egy elem, miközben nem az.
Ezeket ki kell küszöbölni, amiben a hőtérképek segíthetnek, melyek megmutatják, hogy mire kattintanak a weboldaladon az emberek. Ha sikerül kiküszöbölni a téves kattintásokat, akkor javulni fog a visszafordulási arányod is.