2018-08-150 komment
Felugró ablak a weboldalon: hogyan tervezd meg? Mire figyelj? Milyen hibákat ne kövess el? (Frissítve, 2022.03.31.)
Tartalomjegyzék
A felugró ablakok egyre vékonyabb jégen táncolnak, még ha elég gyakran találkozol is velük a weben. Néhány esetben persze még mindig indokolt a használatuk, ugyanakkor az is kérdés, hogy amikor nem, akkor mit érdemes használni helyettük? (Frissítés, 2022.03.31. – Egy új fejezettel bővítettünk: 9 tanács, amit fogadj meg, ha felugró ablakot készítesz!)
Az első felugró ablakot 1997-ban készítette Ethan Zuckerman, aki ezért a tettéért elnézést is kért később. Akkoriban a felugró ablakok azt a célt szolgálták, hogy elválasszák a hirdetéseket és a weboldal-tartalmakat, ezért is ugrottak fel önálló böngészőablakban.
A klasszikus felugró ablakok aztán a negatív visszajelzések hatására fokozatosan visszaszorultak, egészen 2010-ig, amikor is lead-generáló eszközként indultak másodvirágzásnak. Ez azonban nem jelentette azt, hogy a lépten-nyomon felugró ablakok a továbbiakban ne okoztak volna kellemetlenségeket a felhasználóknak.
A felugró ablakok gyakran zavaróak a felhasználók számára. Ez az oka annak, hogy a felugró ablakok első generációját – melyek új ablakokat nyitottak – a böngészők végezték ki jó néhány évvel ezelőtt, de az őket váltó úgynevezett modális ablakok is egyre szorongatottabb helyzetben vannak.
Az sem véletlen, hogy a pop-up blocker kifejezésre 68 millió találatot kapunk, ha rákeresünk a Google-ben. Ezek egy része azt magyarázza el az embereknek, hogy miként tudnak gyorsan és hatékonyan megszabadulni ezektől a felugróktól. Ez alapján tehát látható, hogy mára nagyon félresiklott az eredeti irány, és az egykor még használható lead-generáló eszköz egy gyűlölt jelenséggé vált.
És ez mit jelent számodra? Nem jelentethetsz meg felugró ablakban akciós ajánlatokat vagy nem toborozhatsz új feliratkozókat? De. Desktopon ezek a felugrók még használhatók, de oda kell figyelni a kialakításukra.
De hogyan is néznek ki mostanában a korszerű felugrók? Miként használják őket? Hogyan érdemes modális ablakot tervezni a weboldaladra úgy, hogy hatékony legyen? És miért érdemes Neked is bevetned a felugrókat?
Az utóbbi kérdésre a válasz az, hogy azért, mert hatékonyak. Egy vizsgálat szerint egy felugró 317 százalékkal javítja a feliratkozási arányodat. Azok a weboldalak, melyek felugró ablakokat használnak, sokszor egy call to actionnel egészítik ki azt, amikor a céljuk valamiféle konverzió. De nem feltétlenül csak ez lehet a cél, akár egy üzenetet is eljuttathatunk így a közönségünkhöz. Rendkívül hatékonyan természetesen, hiszen a felugró ablakok lényege, hogy felhívják magukra a figyelmet. Nem véletlen, hogy a tengerentúlon tömve vannak velük a weboldalak.
A felugró ablakok típusai
Modal
A felugrók legfontosabb típusa – amit az előbb már említettünk – a modal, mellyel a legtöbbször lehet mostanában találkozni a weben. Az ilyen ablakok becsúsznak vagy hirtelen megjelennek egy weboldal előterében. Jó esetben a weboldalnak elsősorban azon a részén, mely nincs a felhasználó figyelmének középpontjában, így nem is zavarja annyira. Ez lehet a kijelző alja vagy valamelyik sarka.
Ugyanakkor a definíció szerint egy modális ablak úgy jelenik meg, hogy bár látható a háttérben az eredeti oldal, az egészen addig nem használható, amíg a felhasználó interakcióba nem lép a modális felugróval. A felhasználói felületek tipikusan akkor használnak modalt, ha fel kell hívni valamire az emberek figyelmét.
A modal típusai
Megerősítési felugró
Az ilyen típusú felugróknál a felhasználónak egy döntést kell hoznia: vagy megerősíti az adott cselekvést, vagy pedig leállítja a műveletet. Az ilyen modalok két gombot tartalmaznak, az egyik az „igen”-ra vonatkozik, a másik a „nem”-re. Ökölszabály szerint a felhasználók nem tudnak a modalon kívül a weboldalra kattintani, mivel a döntést meg kell hozni a továbblépéshez.
Információs/figyelmeztető ablak
Az ilyen típusú felugrók fontos információkat tartalmaznak, melyek jellemzően figyelmeztetést vagy visszajelzést tartalmaznak azzal a cselekvéssel kapcsolatban, amit a felhasználó éppen megpróbál kivitelezni. Ezeken jellemzően egy gomb jelenik meg, például az „Ok”. Ezzel bezárható a modális felugró.
Űrlap a felugróban
A belépési hitelesítés űrlapja egyre többször jelenik meg a weben modális felugróként:
Oldalak modális ablakban
Egy viszonylag friss trendként jelent meg, hogy teljes weboldalak kerülnek modális ablakokba. Ennek oka, hogy gyorsabb a betöltése, mint ha átlépne az adott oldalra a felhasználó, vethet egy gyors pillantást rá, majd mellékattintva egyből visszatérhet az eredeti oldalra.
Interstitial vagy overlay
A másik típus az úgynevezett interstitial vagy overlay felugró, mely nevéből következően betakarja a teljes kijelzőt. Rendszerint akkor találkozhatsz ilyennek, amikor belépsz egy weboldalra.
Értesítési sáv
Végül a harmadik megoldás az értesítési sáv, mely ráragad a weboldal aljára vagy tetejére.
Miért érdemes felugrót használnod?
- Kiválóan felhívják magukra a figyelmet – miközben az embereknek nincs kedvük elolvasni a weboldalakat, egy felugró ablak remek megoldás a figyelmük felkeltésére.
- Megmutatják, mi az, ami fontos – amikor megjelenik egy felugró ablak az egyből megmutatja, hogy mi a legfontosabb lehetőség a weboldaladon: egy jó ajánlat vagy egy felhasználó számára is értékes lehetőség kihasználása.
- Sokoldalúak – a felugróknak számos típusa létezik. Megjelenhetnek egyből a belépésnél, a görgetés egy bizonyos pontján, egy cselekvés által kiváltva, vagy akár közvetlenül a kilépés előtt.
- Nem zsúfolják tele az oldalt – a minimalista kialakítások nem véletlenül egyre népszerűbbek mostanában. Ha viszont fontos, hogy átadj egy üzenetet az embereknek, és nem akarod telezsúfolni az oldalad, elrontani a vizuális megjelenést, akkor egy felugró remek megoldást kínál.
- Javítják a konverziós arányt – végül pedig a felugrók hozzájárulnak a konverziós arány javításához. A Sumo vizsgálata szerint, míg a weboldalak átlagos konverziós aránya 3 százalék, addig egy jól megtervezett felugróé 9 százalék.
Mikor használj felugrót?
Négy olyan tipikus helyzet van, melyben megfontolandó megoldás lehet egy felugró ablak használata, annak ellenére, hogy zavarhatja a felhasználót:
- Döntési helyzetek: amikor a felhasználónak döntést kell hoznia, melyben megerősít vagy elutasít egy bizonyos lépést, és ez meghatározza a további utat a weboldalon.
- A figyelem felkeltése: érdemes modalt használni akkor is, ha meg akarod akasztani a felhasználót egy feladat elvégzése során, mert felhívnád a figyelmét egy hasonlóan fontos dologra.
- Adatgyűjtés: amikor a felhasználótól adatokat akarsz szerezni. Tipikusan egy feliratkozásra, vagy bejelentkezésnél a felhasználónév-jelszó párosra kell gondolni.
- Információ átadása: amikor el akarod vonni a felhasználó figyelmét egy tartalomról valami más, de kapcsolódó tartalomra.
A gyakorlatban ezek közé tartozhat egy kattintásra aktiválódó felugró ablak, például egy feliratkozó űrlap esetében, valahogy így:
Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a felhasználóknak nem kell átlépniük egy másik weblapra azért, hogy feliratkozzanak valamire. Egyszerűen csak kitöltik az űrlapot, elküldik, és folytatják a tartalom böngészését az adott oldalon.
A tartalom utáni felugró szintén elfogadható lehet, hiszen amikor a felhasználó végigolvas egy blogbejegyezést vagy megnéz egy termékoldalt, akkor egyébként is már csak a láblécet látná. Ilyenkor meg lehet próbálkozni valamilyen upsellel, vagy egyszerűen egy másik kapcsolódó, releváns oldalra irányítani. Ez persze nem azt jelenti, hogy itt következhet egy mindent beborító felugró ablak, inkább egy kevésbé irritáló megoldásban érdemes ilyenkor is gondolkodni.
Szintén indokolt lehet egy figyelmeztetés esetében, amikor van valamilyen fontos, sürgős üzeneted a felhasználó számára, amiről feltétlenül tudomással kell bírnia. Ilyen lehet például, ha a megváltozott adatvédelemre hívod fel a figyelmet, esetleg az értékesítés szüneteltetéséről vagy a weboldal időszakos leállásáról akarod tájékoztatni.
Emellett esetleg az is elfogadható, hogy ha a felhasználó már kilépne az oldalról, akkor megjelenítesz számára egy üzenetet, amiben felhívod a figyelmét egy termékre vagy lehetőségre. Utóbbi azonban már nem egyértelmű, mindenesetre, ha valami javítja a felhasználói élményt, az használható, ami már csak neked előnyös, a látogatónak azonban csak zavarja, az nem fog működni hosszú távon.
Mi kell egy jó felugróhoz?
Egy jó marketingszöveg
Az első és legfontosabb dolog ahhoz, hogy hatékony legyen a felugró ablakod: a szöveg megfogalmazása. Alapvető fontosságú, hogy a felhasználó pontosan megértse mit vársz tőle, és miért. Ebből a szövegből tudhatják meg az emberek, hogy milyen előnyeik származnak mondjuk azon feliratkozásból, amire kéred őket. Ösztönzést kell nyújtanod számukra. Ha nincs semmilyen ösztönző, nem fogalmazod meg számukra, hogy miért lesz jó nekik, ha megteszik, amit kérsz, akkor egyszerűen nem foglalkoznak a felugró ablakoddal.
Márkaépítés
Amikor az emberek megérkeznek a weboldaladra, nem fogják pontosan tudni, hogy hova is érkeztek. Ez talán az első benyomásuk rólad, úgyhogy sokat számít. Kérdés persze, hogy mikor dobod fel számukra a felugró ablakot, de mindenképpen lényeges, hogy be tudják azonosítani a cégedet. Ez persze egy kicsit több annál, hogy egyszerűen megjeleníted a neved a pop-upban. Vonzóvá is kell válnod számukra. Egy olyan üzenetet kell eljuttatnod a felugró ablak által is a termékedről, mely világossá teszi az emberek számára, hogy miért passzol az ő életükbe.
Képek és vizuális design
Az előbbiek mellett egy hatékony kép is sokat javíthat a konverziós arányon. Csak képzeld magad a felhasználók helyébe, akik megérkeznek az oldaladra. Látsz egy felugrót, amiben nincs más, mint egy halom betű, mindenféle kép vagy vonzó vizuális elrendezés nélkül. Megfelelő lesz a hatása? Vagy meggyőzőbb lenne egy kép, egy márkádhoz illeszkedő, vonzó vizuális kialakítás, mely magával ragadja a tekintetet?
Ez az oka annak, hogy a látványra is figyelned kell a pop-upnál. Nem feltétlenül fotókban kell gondolkodnod. Ha a weboldalad egyébként is minimalista, akkor csak egy jó vizuális designra van szükség. Valamire, ami segít megakadályozni azt, hogy az embereket megragadja a felugró ablak látványa, és ne egyből az „X”-re vagy a „köszönöm, nem”-re kattintsanak a sarokban.
Call to action
Végül pedig, ami egy felugróból nem maradhat el: a call to action. Ha nincs CTA-d, akkor nincs értelme az egésznek. Nem kell ennek a cselekvésre ösztönző szövegnek több mondatos magyarázatnak lennie a márkádról, vagy hogy miként tudsz segíteni a látogatónak a céljai elérésében. Ne bonyolítsd túl!
Mi az a legrövidebb szöveg, amellyel ellenállhatatlanná tudod tenni az ajánlatod? Ennyi lenne a call to action. Egy mondat, néhány szó, amiben elmondod, hogy miért jó döntés feliratkozni a hírleveledre, megrendelni a könyvedet, jegyet vásárolni az előadásodra, stb. Képzeld magad a felhasználók helyébe! Minél egyszerűbb, annál nagyobb az esélye annak, hogy a felhasználók reagálni fognak.
Mi legyen a marketingüzenet?
Mivel a felugrók általában marketing célokat szolgálnak, így a szövegek érzelmek kiváltására irányulnak. Egyre több olyan felugróval is találkozhatunk mostanában, mely bűntudat vagy szégyenérzet keltését célozza az emberekben. Ez azt jelenti, hogy akadnak bennük olyan gombok vagy linkek, melyek az egyszerű igen, nem helyett más szöveget tartalmaznak, és azt érik el, hogy az ember rosszul érezze magát vagy bűntudata legyen. Ezek már az úgynevezett sötét megoldások (dark pattern) körébe tartoznak. Itt látható egy ilyen:
Habár úgy tűnik, hogy ezzel még jobban fel lehet idegesíteni az embereket, a gyakorlatban úgy tűnik, hogy javuló konverziót eredményez. Legalábbis rövid távon. Hosszú távon ezeknek a megoldásoknak a használata már az üzleti bizalom elvesztését, és romló eredményeket hoz.
Ugyanez a bűntudat persze kiváltható azokkal az egyre szaporodó felugrókkal, melyek arra hívják fel a figyelmet, hogy nem mutatják meg a tartalmat, ha adblockert használsz. Ezeket nem is lehet bezárni anélkül, hogy rá ne kattintanál valamely opcióra.
A cél minden felugró ablakkal az, hogy meggyőzd az embereket egy cselekvés végrehajtásáról. Ez kapcsolódhat egy feliratkozó űrlaphoz, az adblocker kikapcsolásához, vagy bármihez, amit szeretnél, ha megtenne a felhasználó. Az eredményhez kell a kiváló szöveg, és a rövid, de hatékony üzenet.
Hogyan nézzen ki a felugró ablakod?
A felugró ablakok mindegyike általában hasonló – nem túl bonyolult – designstratégiát követ. Jelentős részük egy overlay előtt jelenik meg a weboldalon, annak érdekében, hogy magukra vonják a figyelmet. Nem egy teljesen fekete háttérről beszélünk ilyenkor, hiszen az csak megijesztené az embereket. A felhasználók tehát látják az eredeti weboldalt, de az átlátszósága csökken. Ennek mértéke változó, attól függ, hogy mennyit tartasz még elfogadhatónak.
Hogyan épül fel egy modális ablak?
A modális ablakok megjelenési a céljukat, tartalmukat, méretüket tekintve különbözik, azonban vannak olyan alapelemei, melyek mindegyiknél megjelennek.
Mint látható tehát, a modalnak van egy címe, mely az első szöveg az ablakban. Egy információs/figyelmeztető modal esetében ez maga a visszajelzés, míg a megerősítő ablakoknál rendszerint egy kérdés.
Általában helyet kap rajta egy ikon is a cím mellett, mely nem csak vizuálisan javít az ablak megjelenésén, hanem felhívja a figyelmet a végrehajtandó cselekvésre. Például a törlési megerősítő mellett szereplő „kuka” ikon egyértelműbbé teszi, hogy miről van szó.
Ez alatt található a szövegtörzs, vagyis maga a tartalom, mely egy olyan szöveg, ami elmagyarázza, kibontja a címben foglaltakat. Felhívja a figyelmet azokra a következményekre is, melyek a folyamat során felmerülnek. Például egy törlésnél jelzi, hogy a lépés nem vonható vissza a későbbiekben.
Helyet kapnak az ablakban gombok is, melyekkel interakcióba lép a felhasználó, és ugyanígy a legtöbb esetben egy „X” ikon is látható. Végül pedig az ablaknak van egy úgynevezett „menekülő övezete” a modal körül, melyre rákattintva bezáródik az ablak.
Akadnak olyan megoldások, melyek valamilyen animációt használva jelennek meg a kijelzőn. Ami azért előnyös, mert ezzel a játékossággal kicsit csökkenthető az irántuk érzett ellenszenv, és talán így kevésbé zavaróak. Ugyanakkor az animációt sem érdemes túlzásba vinni, mert a legtöbb embernek egyáltalán nem lesz kedve egy három másodperces trükkös megjelenést végignézni. Tehát jelenítsd meg minél gyorsabban, és hagyd, hogy az emberek elolvassák vagy becsukják az ablakot!
A felugró ablak designja a weboldaltól függ, azonban a legtöbb esetben fehér hátteret alkalmazunk sötét szöveggel. Ez a legegyszerűbb megjelenítése egy nagy kontrasztú üzenetnek, és jól illeszkedik bármely weboldalhoz.
Megjelenítési technikák
A leggyakrabban a felugrók az oldal betöltése után néhány másodperccel jelennek meg. Ilyenkor a legtöbb embernek még nem volt ideje arra, hogy átfussa a weboldalt, és megtudja, hogy egyáltalán miről szól. Ez tehát nem igazán jó megoldás, hacsak nem valami fontos információt igyekeznek átadni a felhasználónak, például a cookie-k használatával vagy az adblocker beállításával kapcsolatosan.
Akadnak jobban működő megjelenítési megoldások, melyek igazodnak a felhasználói viselkedéshez:
- A kilépéskor felugró ablakok akkor jelennek meg, amikor a felhasználó egérmutatója elhagyja az oldalt.
- Az időzített felugrók egy meghatározott időtartam eltelte után jelennek csak meg az emberek számára.
- A helyhez kapcsolódó felugrók pedig akkor, ha a felhasználó egy bizonyos pontig legörgetett már a weboldalon.
Mindegyik jó lehet, hogy melyiket választod, az a közönségedtől és a weboldaladtól függ. Például, ha van egy blogod, ahol meglehetősen hosszú tartalmak szerepelnek, akkor célszerű lehet a görgetés alapú felugró használata. Ugyanakkor sokan követik azt a stratégiát, hogy csak a kilépéskor jelenítik meg a felugrót, és úgy tűnik, hogy meglehetősen hatékonyan.
Tiszta CSS vagy JS?
A felugrók esetében sem kell újra feltalálni a kereket, használhatod a megfelelő plugineket. Ami talán nehézséget okozhat, az a megfelelő plugin kiválasztása. A JavaScript pluginek kínálják a legtöbb stílust és a legnagyobb kontrollt. Ilyen a leanModal, a Remodal vagy a SimpleModal. Azért is előnyös a használatuk, mert szinte mindenkinél engedélyezve van a JavaScript.
Ugyanakkor a tiszta CSS még kevesebb akadályba ütközhet. Erre is található pár alternatíva, ilyen a CSS Modal, a Basic Modal vagy a Modal Pure CSS. Mindegyiknek megvan a maga előnye, úgyhogy érdemes végignézni, hogy melyik felel meg a leginkább az elképzeléseidnek.
De akár JS, akár CSS alapú felugrót választasz, mindegyiknél nagyon hasonló lesz az eredmény. A felhasználók eltérő módon reagálnak a felugró ablakokra, így arról mindenképpen győződj meg, hogy kellően magára vonja a figyelmet. Ehhez nem árt, ha tisztában vagy a webdesign alapelvekkel és a CTA-k kialakítására vonatkozó szabályokkal. Ha pedig nem vagy biztos benne, hogy hatékonyan működik a felugró ablakod, akkor A/B tesztek segítségével vizsgáld meg a különböző verziókat!
Mi az a kilépési felugró ablak? És miért lehet hasznos számodra?
A kilépési felugró ablak a pop-upoknak az a rendhagyó típusa, mely nem rontja, hanem akár javíthatja is a felhasználói élményt. És ezt nem más mondja, mint a Nielsen Norman Group.
Ha még nem tudod, hogy miről is beszélünk, akkor gondolj arra, amikor megpróbáltál kilépni egy weboldalról mondjuk a böngészőfül sarkában lévő kis x lenyomásával, de amikor arrafelé tartottál az egérmutatóval, akkor megjelent egy felugró ablak az utolsó pillanatban, és valamit közölt.
Ezek a kilépési szándék észlelésekor megjelenő ablakok arra szolgálnak, hogy megfogják, és a weboldalon tartsák a felhasználót, aki már távozna. Azt használják ki, hogy a böngésző követi az egérmutató mozgását, így amikor az túllép egy határvonalon, akkor megjelenik.
A legtöbb kilépő felugró ablak kér valamit a felhasználótól, például a nevüket, az e-mail címüket, mert fel akarják iratkoztatni mondjuk egy hírlevélre. Gyakran használnak persze olyan szövegezést is, mely szégyenérzetet kelthet a felhasználóban, ami nem jó. Az emberek általában átlátnak ezeken a primitív megoldásokon, így nincs különösebb eredménye.
Ugyanakkor vannak olyan típusai is ezeknek az ablakoknak, melyek hasznosak lehetnek a felhasználó számára, és javítják a felhasználói élményt. Ezekben az esetekben a várható hasznosság egyensúlyban van azzal, hogy a felhasználó nem tudja végrehajtani az eltervezett feladatát, a kilépést az oldalról.
Árengedmény
Az NNG kutatása szerint a felhasználók rendszeresen otthagyják a kosarukat, amikor látnak egy kuponkód mezőt, ugyanakkor nincs kuponkódjuk. Elkezdik ugyanis keresni a weben. Ahelyett, hogy hagynád, hogy böngészni kezdjenek, majd elvesszen a vásárlás, kínálj nekik a kilépésnél egy kuponkódot, mellyel árengedményt kaphatnak. Ez azért praktikus, mert a felhasználó már bepakolt a kosárba, így nagyon közel jár ahhoz, hogy vásároljon. Ha ehhez adsz neki egy kis ösztönzést, akkor lesz egy biztos vevőd.
Nem feltétlenül kell azonban kupont kínálni a kilépő ablakban. Ha olyan termékeket mutatsz, melyeket akciósan vásárolhat meg, vagy bármi más, vásárlással kapcsolatos előnyös információt jelenítesz meg az ablakban, az is eredményes lehet.
Hiba elhárítása
Talán már veled is előfordult, hogy vásárolni akartál valami egy webáruházban, de csak később vetted észre, hogy nem fejezted be a vásárlási folyamatot, azaz nem adtad le végül a rendelést. Ennek oka lehet az, hogy mielőtt a tranzakció befejeződik, több megerősítő ablak is megjelenik, és a felhasználók azt hiszik, hogy már a végére értek a folyamatnak. Más oka is lehet persze, hogy nem zárják le a vásárlást, a lényeg, hogy azt hiszik, megrendelték a termékeket.
Ezért hasznos lehet egy megerősítést kérő felugró ablak olyan esetben, amikor nem realizálódott egy vásárlás, de úgy látszik, hogy a felhasználó ki akar lépni az oldalról.
Az állapot elmentése
Néha a felhasználók azért hagynak el a folyamat közben egy oldalt, mert máskor, máshol szeretnék azt befejezni. Például azért, mert túl időigényesnek találják, és erre csak menet közben döbbennek rá. Ilyenkor fennáll a veszélye, hogy soha nem is térnek vissza. Ha a kilépő felugró ablakban felajánlod nekik, hogy elmented az eddig beírt adatokat és információkat, az hasznos lehet a későbbi folytatás szempontjából.
Valami értékeset kínálsz
Mielőtt a felhasználók távoznának az oldaladról, érdemes lehet felhívni a figyelmüket valamire az oldalon, ami hasznos lehet számukra. Ilyen lehet valamilyen tartalom, vagy bármi, amit nem vettek még észre. Ez egy olyan lehetőség, melynek segítségével megmutathatod, hogy milyen hasznos dolgot kínál még az oldalad.
Visszajelzés kérése
Habár egy visszajelzés első pillantásra úgy tűnhet, hogy inkább a cég számára hasznos, mégis alapvetően azért kéri el a cég, hogy aztán javíthassa a felhasználói élményt. Így a visszajelzés tulajdonképpen felhasználó-központú lépés, nem pedig cég-központú.
Kínálj emlékeztetőt!
Nem minden felhasználó áll készen a vásárlásra, amikor egy weboldalon nézelődik. Az emberek gyakran csak keresik a legmegfelelőbb terméket, összehasonlítják az ajánlatokat, és majd csak később szándékoznak vásárolni. Ez nagyon jellemző minden olyan weboldal esetében, mely termékeket és szolgáltatásokat kínál egy speciális alkalomból vagy időszakra (például egy házasság).
A felugró ablak ebben az esetben azt kéri, hogy a felhasználó adja meg az elérhetőségét, hogy a cég a későbbiekben emlékeztethesse arra, hogy vásárolni akart egy bizonyos alkalomra valamit. Ez adott esetben akár hasznos is lehet a felhasználó számára, hiszen így nem felejti el.
Ügyfélszolgálat
Ha elég összetett az ajánlatod, akkor az ügyfeleid számára hasznos lehet, ha egy élő személlyel beszélhetnek ezzel kapcsolatban. A kilépő felugró ablakban erre a lehetőségre hívhatod fel a figyelmüket, megadva az elérhetőségeidet, különösen például egy élő chatet. A felhasználók ugyanis maguktól talán nem vágnának bele a céggel való kommunikációba, de ha felajánlod nekik, akkor könnyebben megteszik ezt a lépést. Ezzel akár nyerhetsz is ügyfeleket, illetve pozitív élmény marad meg bennük a cégről.
Egy másik csatornához vagy a vásárlói út egy újabb szakaszához vezetheted a felhasználót
Néha a felhasználóknak szükségük van arra, hogy interakcióba kerüljenek egy média révén az ajánlatoddal, ezáltal többet megtudva róla. Ugyanakkor önmaguktól nem teszik meg ezt a lépést. Ha viszont van egy olyan beállítás vagy csatorna, ahol edukálhatod a felhasználót a szolgáltatásoddal kapcsolatban, akkor érdemes figyelmeztetni őket erre, amikor kilépnének az oldalról.
Ez a fajta felugró ablak csökkenti a keresés interakciós költségét, és megmutat egy alternatív csatornát vagy plusz információt. Jól működik olyan helyzetekben, amikor a felhasználónak cselekednie kell ahhoz, hogy jobban megismerje a terméked.
Hívd fel a felhasználók figyelmét egy új tartalomra vagy funkcióra!
Ha a weboldalad már régóta működik, akkor talán nehezebben tudja kommunikálni a visszatérő látogatók felé az új dolgokat, mivel azok csak a megszokott funkciókat keresik. Ha tehát új funkciókat vezetsz be, akkor fontold meg egy kilépő felugró ablak megjelentetését, mely elmagyarázza ennek a funkciónak az előnyeit.
Dobd be az egyedi ügyfélcsalogató technikádat!
Ha árgaranciát, pénzvisszafizetési garanciát, ingyenes mintát vagy ingyenes próbát kínálsz az embereknek, akkor felhívhatod erre a figyelmüket a kilépéskor. Így lehet, hogy inkább téged választanak, ahelyett, hogy átmennének a konkurenciához vásárolni. Hiszen nem minden felhasználó van tisztában azzal, hogy pontosan milyen előnyei vannak a nálad történő vásárlásnak, így ha valóban értékes dolgot kínálsz neki, és erre felhívod a figyelmét, az akár hasznos is lehet.
Összességében tehát elmondható, hogy bár a felugró ablakok alapvetően idegesítik az embereket, mivel megzavarják őket a feladatuk végrehajtásában, a kilépő felugró ablakok gyakran kivételt képeznek. Ennek oka a megjelenésük időzítése: mintegy végső üzenetként jelennek meg, amikor a felhasználók elvileg már végeztek az oldallal, így nem zavarják meg semmiben. Ennélfogva tehát kevésbé zavaróak, mint a hagyományos felugrók, melyek általában egy oldalra való belépéskor akasztják meg a látogatókat. Ha ráadásul megfelelően sikerül megtervezni őket, akkor az egy hatékony módszert adhatnak a fontos üzenetek célba juttatására, illetve valami hasznosat kínálhatnak a látogatónak. A kockázatuk pedig alacsony, hiszen aki már kifelé tart az oldalról, az legfeljebb tényleg kilép.
Frissítés, 2022.03.31.:
9 tanács, amit fogadj meg, ha felugró ablakot készítesz!
Ne használj felugró ablakot hibaüzenetként!
Sok weboldalon lehet találkozni azzal, hogy felugró ablakot alkalmaznak arra, hogy jelezzenek egy hibát, jelezzék a betöltődést vagy akár egy sikeres feladatvégrehajtást. A felugrók azonban nem hatékonyak erre a célra, mivel blokkolják a fő ablakot. Ez azt jelenti, hogy egy modal ablak megjelenése esetén az eredeti oldal nem érhető el a felhasználó számára, nem funkcionál.
Ezzel szemben, ha hibaüzenetet akarunk küldeni, akkor annak a felhasználói cselekvéssel kontextusban kell megjelennie, különben a felhasználó nem biztos, hogy értelmezni tudja. Tehát, ha egy űrlap kitöltése esetén valamit elront a felhasználó, akkor látnia kell, hogy pontosan hol a hiba, mire figyeljen.
Van egy másik lehetőség is a hibaüzeneteknél: amikor egy átfogó hibába fut bele a látogató. Ilyen például, ha nincs internet, nem érhető el egy oldal, stb. Ebben az esetben a legjobb megoldás, ha egy önálló oldalon jelenik meg a hibaüzenet.
A betöltésnél sem a legjobb megoldás egy modal alkalmazása, pedig elsőre talán logikusnak tűnik. Hiszen az ablak megakadályozza a töltődés közben a felhasználót, hogy interakcióba lépjen az oldallal. Mégis jobb megoldás, ha az a gomb jelzi vissza a töltődési állapotot, melyre a felhasználó rákattintott. Ez elküldi a megfelelő jelzést, és azt is kommunikálja a felhasználónak, hogy ne kattintson rá még egyszer a gombra, hiszen zajlik a folyamat.
Figyelmeztetésként akkor érdemes csak felugró ablakot használni, amikor a felhasználó olyan cselekvést készül elkövetni, melynek súlyos következményei lehetnek vagy lehetetlen visszafordítani.
Vigyázz a rendszer által indított felugrókkal!
A felugró vagy modális ablakoknak két verziója van: az egyik a felhasználó által indított, a másik a rendszer által indított ablak. Előbbi akkor jelenik meg, ha a felhasználó mondjuk lenyom egy gombot. Ilyenkor tudja, hogy miért jelenik meg az ablak.
A rendszer által indított felugró viszont megzavarja a felhasználót, váratlanul félbeszakítja feladata elvégzése közben. És ez a gond vele. Ráadásul nem is feltétlenül érti a felhasználó, hogy miért is látja az ablakot.
Rendszer által indított modális ablaknak tekinthetők a reklámok, melyek egyértelműen megzavarják a látogatót, és arra kényszerítik, hogy végrehajtson egy cselekvést, mondjuk bezárja az ablakot. A nem kért felugró ablakok rossz benyomást keltenek az emberekben, akik egyből a kikapcsolás lehetőségét keresik.
A legjobb megoldás, ha egyáltalán nem használsz rendszer által indított felugrót, vagy csak a sürgős figyelmeztetésekre.
Értsék meg az emberek, hogy mit kell tenniük
Lehet, hogy neked jó ismerősöd a saját felugró ablakod, tudod miért van ott, ahol, de a weboldalad látogatói nem feltétlenül tudják, hiszen talán először járnak az oldaladon. Ezért mindig egy világos üzenetet kell megfogalmaznod számukra az ablakban, mely elmagyarázza számukra, hogy mi célból jelent meg.
Az ablakban megjelenő gomb szövege különösan fontos: lehetőleg el kell mondania, hogy mi fog történni, ha a felhasználó rákattint. Tehát, ha például, ha azt kéred a felhasználótól. hogy törölje a fájljait, akkor ahelyett, hogy azt kérdeznéd „Akarsz területet felszabadítani?”, majd választhat az igen és a nem között, inkább kérdezd azt, hogy „Törölni szeretnéd a fájljaidat?”, és lehetőségként a törlés gomb jelenjen meg.
Rangsorold a tartalmat és a funkciókat a felugróban!
Egy felugró ablakban lehetőleg ne használj gördítősávot. A görgetésnek lehet helye egy hosszú oldalon, de egy felugrónak mindig csak a legfontosabb információkat szabad tartalmaznia. Ha sok mondanivalód van, akkor azt inkább tedd egy önálló oldalra.
Ideális esetben egy felugró ablakban egy vagy két mondatnyi szöveg kap helyet, és legfeljebb csak két cselekvésre kérheti a felhasználót. Ha megjelenik egy harmadik, például egy „többet szeretnék tudni”, akkor az már elnavigálja a felhasználót az oldalról, és a feladat befejezetlenül marad.
Az elutasítás jelzését ne rejtsd el!
A felhasználóknak lehetővé kell tenni, hogy akkor kapcsolják le a felugró ablakot, amikor csak akarják. A tipikus megoldás erre a jobb felső sarokban az „X” jelzés, vagy egy bezárom felirat az ablak alsó részén. Ugyanakkor azt is érdemes lehetővé tenni, hogy ha az ablakon kívül kattintanak, akkor az ablak bezáródjon.
Figyelj az ablak méretére!
A modális ablak mérete nem lehet túl nagy, és semmiképpen nem foglalhatja el az egész kijelzőt. Ideális esetben mindössze a kijelző 25 százalékát fedi le. Ha ez nem lenne elegendő számodra, akkor nem a felugró ablak a megfelelő eszköz a céljaidra, hanem egy önálló ablak.
Tedd a középpontba a felugró ablakot!
A felhasználók számára egyértelművé kell tenni, hogy egy felugró ablakról van szó. Egyrészt a felhasználó látóterében kell megjelennie. Ha azon kívül van, és görgetnie kellene a megtekintéshez, akkor úgy tekintheti, hogy nem reagál az oldal.
Másrészt a modális ablaknak vizuálisan el kell különülnie a háttértől. A háttér lesötétítése is segít, mert ez arra utal, hogy a felugró ablak a lap felett jelent meg.
Legyen elérhető billentyűzetet használók számára is a tartalma!
Ha egy modális ablak megnyílt, akkor a billentyűzet segítségével már az ablakban kell tudnia mozognia a felhasználónak. Lehetővé kell tenni azt is, hogy az „Esc” lenyomásával be tudja zárni a felugrót. Sokan egyébként, amikor véletlenül találkoznak egy felugró ablakkal, egyből az Esc gombhoz nyúlnak, hogy azt lekapcsolják.
Egy felugró ablak soha ne indítson egy újabb felugrót!
Ha egy felugró ablakban egy gomb lenyomása egy másik felugró ablak megjelenését eredményezi, az olyan vizuális bonyolultságot jelent, melyet nem feltétlenül tudnak kezelni a felhasználók.
16 további tipp felugró ablakok kialakításához
- Soha ne használj felugró ablakot pusztán azért, mert trendi. Ha vesztegeted a felhasználóid idejét azzal, hogy feleslegesen megzavarod őket, azzal elveszíted a bizalmukat.
- Legyen olyan jó a felugród is, mint a weboldalad többi része.
- Legyen reszponzív!
- Használj rövid, lényegre törő szöveget!
- Ne szégyenítsd meg a felhasználóid, ne kelts bennük bűntudatot a CTA-id szövegezésével!
- Ha információt kérsz az emberektől, akkor mindig a lehető legkevesebbet!
- A felugród tartalma illeszkedjen a weboldalad tartalmához.
- Ha lehet, kerüld el a főoldali, azonnal megjelenő felugrókat. Hagyj időt az embereknek!
- Mobilon kövesd a Google szabályait: ne használj interstitialt, túlméretezett modalt, és ne legyen az első oldalon felugród.
- A mobilos és a desktopos felugrónak nem kell egyformának lennie.
- Mindig könnyen be tudják zárni a felhasználók a felugró ablakot: egy kívül történő kattintással vagy a jobb sarokban elhelyezett X-szel.
- Lehetőleg a megfelelő pillanatban bukkanjon fel a felugród, ne akkor, amikor zavarja az embereket.
- Állítsd be a gyakoriságot, hogy ne lássák a felhasználók minden oldalon, vagy minden egyes látogatáskor.
- A megfelelő helyre tedd, ahol nem zavarja a látogatókat!
- Ha úgy gondolod, nem lesz zavaró az embereknek, akkor jelenítsd meg a kijelző közepén!
- Ha van egy akciós ajánlatod, akkor egy ragadós sávon is elhelyezheted az oldal alján vagy tetején.
Mi a helyzet a Google szigorításával?
A Google 2017. január 10. óta bünteti azokat a weboldalakat, melyek mobilon a felhasználókat erősen zavaró felugró ablakokat használnak. Amit fontos tudni, hogy ez a lépés csak azokat a felugrókat érinti, melyek akkor láthatók, ha valaki a Google mobil találati listájából közvetlenül az adott oldalra érkezik. Nem jár büntetés a desktopon, illetve az oldalon belül használt felugró ablakok miatt. A büntetés pedig azt jelenti, hogy romlik azoknak az oldalaknak a rangsorolása, melyeken a tartalom csak nehezen érhető el a felugró miatt, miután a felhasználó megérkezett a Google mobilos találati oldaláról.
A Google korábban fel is sorolta, hogy
Mely felugró ablakok miatt jár büntetés?
- Azon felugrók miatt, melyek kitakarják a fő tartalmat. Akár azonnal megjelennek a felhasználó számára, amikor megérkezik az oldalra, akár csak később.
- Azon felugrók miatt, melyeket a felhasználónak le kell kattintania, mielőtt hozzáférne a fő tartalomhoz.
- Illetve, ha olyan layoutot használsz a hajtás felett, mely hasonló egy önálló felugróhoz, és így ezáltal a fő tartalom leszorul a hajtás alá.
Mindez talán érthetőbbé válik, ha megnézed a következő képet:
Melyeket nem érint a büntetés?
Már ha „felelősségteljesen” használod őket:
- Az olyan felugrók, melyek azért ugranak fel, mert a törvény kötelezi a megjelentetésükre a weboldaltulajdonost. Tipikusan ilyen egy cookie-tájékoztatás vagy egy életkor-megerősítés.
- Az olyan login-felugrókat, amelyek mögött a tartalom nyilvánosan nem indexelhető, tehát magán vagy fizetős tartalmakról van szó.
- Azokat a bannereket, melyek elfogadható méretűek, és könnyen bezárhatók. Ilyen például a Safari vagy a Chrome által feldobott, applikáció telepítését ösztönző banner.
Észlelni nem feltétlenül egyszerű egy büntetést, bár a helyezés hirtelen visszaesése és a mobilos forgalom csökkenése egyértelmű utalás lehet olyan oldalaknál, melyek használnak felugró ablakokat.
Mekkora felugrók miatt jár büntetés?
Sokakban felmerül ezek után a kérdés, hogy ha lehet felugró ablakokat használni a mobil weboldalon, akkor mégis mekkorákat? A Google korábban csak azt közölte, hogy észszerű méretű felugrók (mint például a Safari hirdetése) miatt nem fog büntetni. De mekkora az észszerű?
A dolog azért is érdekes, mert nem könnyű tesztelni a dolgot. Hiszen a Google továbbra is mobilbarátként jelöli azokat a weboldalakat is, melyek egyértelműen zavaró felugró ablakokat használnak.
A kérdést feltették a Google szakemberének, John Muellernek is. Ő azonban nem árulta el, hogy pontosan mekkorának kell lennie a felugrónak, hogy még ne érje el a büntetés. Ez logikus is, hiszen, ha megmondaná az egzakt méretet, akkor minden weboldal ezt a maximális méretet használná a mobilos weboldalán, ami nem biztos, hogy jót tenne a felhasználói élménynek.
John Mueller egészen pontosan azt mondta, hogy nincs olyan kifejezett százalékos mérték, melyet közölni tudna. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy app banner méret, illetve egy e körüli érték még megfelelő popupként. Vagyis, ha biztosra akarsz menni a felugróid használatánál, akkor a második képen is látható app banner méretét vedd alapul!
Google: ha ideiglenesen használsz felugró ablakot, nem kell aggódnod a büntetés miatt
Van még egy olyan eset, amikor nem kell félned a büntetés miatt, ha felugró ablakot használsz mobilos megjelenésnél. Ez pedig az, amikor ideiglenesen használsz csak felugró ablakot. A téma 2021. január 22-én merült fel egy Google Search Central office hours során. Az érdeklődő arra volt kíváncsi, hogy ha egy korlátozott időtartam alatt használ popupot lead-szerzésre, akkor azért kaphat-e büntetést a Google-től. A felugrót ebben a konkrét esetben arra akarta használni a weboldal tulajdonosa, hogy egy kérdőívhez vezesse a látogatókat egy héten keresztül.
John Mueller válaszából kiderült, hogy nem valószínű az oldal leértékelése ilyen típusú ideiglenes megjelenés esetén a mobilos felhasználók számára. De ha a Google le is értékelné az oldalt, akkor sem tüntetné el a találati oldalról teljesen. Mueller azt is megjegyezte, hogy a popupok miatt járó büntetés egy enyhe rangsorolási tényező, ugyanakkor persze érezhető hatással van a helyezésre.
John Mueller azt tanácsolta, hogy ha valaki mégis szeretne használni a mobilos oldalán popupot, akkor azt ne tartsa ott hosszú ideig, illetve ne jelenítse meg minden látogató számára.
Ha pedig a Google mégis büntetne a felugró miatt, akkor legközelebb, amikor megint meglátogatja az oldalt, és már nem találja ott a felugró ablakot, akkor újra értékelni fogja az oldalt, figyelembe véve, hogy eltávolításra került a felugró. Nincs tehát a leértékelésnek végérvényes hatása, de erre a következő fejezetben részletesebben is kitérünk.
Hogyan és mikor szabadulhatunk a felugrók miatti büntetéstől?
Ha már elért a büntetés a felugró ablakaid miatt, akkor csak annyit kell tenned, hogy eltávolítod a hibás méretű popupokat, és megvárod, hogy a Google újra feltérképezze az érintett oldalakat. Mint John Mueller fogalmazott: frissítésre akkor kerül sor, amikor a Google újra feltérképezi és újraindexeli az oldalakat.
Az tehát, hogy mennyi idő múlva szabadulsz a büntetéstől, attól függ, hogy milyen gyakran indexeli a Google a weboldalaidat. Ez lehet akár néhány nap, de lehet akár több hónap is. Gyorsíthatja a folyamatot, ha a Search Console-ban kéred az adott oldalaid újraindexelését. Ez ugyanakkor nem garantál azonnal újraindexelést, mindössze egy jelzés a Google számára. Ennek ellenére érdemes élni vele, hiszen más eszköz nincs a kezedben.
De más gondok is vannak a felugrókkal
Korábban egy Google+ Hangouton elhangzó kérdésre válaszul John Mueller, a Google szakembere elmondta, hogy bizony egy felugró ablakot akár elsődleges tartalomnak is tekinthet a Google a weboldaladon. Ez akkor sem jó hír, ha nem kapnál közvetlenül büntetést miatta – mert mondjuk csak desktopon használod a felugrót. Hiszen ilyen esetben, nem látja az oldal valódi tartalmát a Google.
A kérdező konkrétan arra volt kíváncsi, hogy elképzelhető-e, hogy a Googlebot magasabb prioritást ad a felugró ablakban szereplő információknak, mint a mögötte megjelenő oldalon lévőknek. John Mueller pedig válaszában leszögezte, hogy ez határozottan megtörténhet.
Mint kifejtette, usability szempontból egy felugró ablak kifejezetten kontraproduktív lehet, ha azt megelőzően jelenik meg a felhasználó szemei előtt, hogy megismerkedne az ajánlatoddal. Vagy legalábbis nem tudod kihozni belőle mindazt, ami benne rejlik.
Ráadásul annak is van esélye, hogy a Googlebot magasabb prioritást ad annak a tartalomnak, ami a felugró ablakban jelenik meg, mint annak, mint ami a mögötte lévő oldalon található, tehát a fő tartalomnak. És ez bizony a büntetésen túl is komoly probléma SEO szempontból. Ezért a Search Console-ban ellenőrizni kell, hogy miként látja a Google a weboldaladat.
Másrészt azonban, ha valaki a weboldaladon nézelődik, vagy esetleg egy hosszabb oldalon görget lefelé, és egyszer csak felbukkan számára egy ablak, akkor John Mueller szerint is lehet annak értelme, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy milyen módon maradhat kapcsolatban veled, miként értesülhet az újabb változásokról. A késleltetett megjelenés tehát lehet hasznos, ugyanakkor mint látható, mobilos megjelenésnél ezt is érinti a büntetés, ha zavaró a mérete.
Milyen hibákat követhetsz el a felugró ablakoknál? És mi a megoldás?
Bármilyen felugró ablakról legyen is szó, a legtöbbjük rossz időben jelenik meg, egy fontos feladat elvégzése közben zavarja a felhasználót, ráadásul gyakran rosszul vannak megírva a szövegeik.
Kemény szavak, melyek a Norman Nielsen Grouptól származnak. De okuk van ezt mondani, mivel már évtizedek óta tesztelik felhasználókon a felugró ablakok hatékonyságát, így tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy az emberek utálják ezeket, legyen az klasszikus felugró vagy úgynevezett modal. De először lássuk, hogy miről is van szó!
A popup (overlay vagy felugró) egy olyan ablak vagy párbeszédpanel, ami az adott oldal tartalmi része felett jelenik meg. Két dimenzió mentén lehet őket csoportosítani:
- Amikor a felhasználó interakcióba tud kerülni az oldal többi részével. Ez lehet:
- modal: a tartalom ugyan látható, de addig nem férhetünk hozzá, amíg kapcsolatba nem kerülünk a felugró ablakkal.
- nonmodal: a felhasználók interakcióba kerülhetnek a tartalommal annak ellenére, hogy a felugró ablak látható.
- A háttér elsötétülhet vagy nem. Az előbbi esetében lightboxról beszélünk, ami nem minden esetben modal.
Ez után lássuk a felmerülő problémákat és megoldásaikat:
A popup már az oldal tartalmát megelőzően megjelenik
Ilyenkor a felhasználó már azelőtt megakad feladatának elvégzésében, hogy megérkezne az oldalra. Mivel egyre inkább hozzászokunk ehhez a megoldáshoz, egyből keressük a popup bezárásnak lehetőségét. Egy ilyen felugró kétségbeesett megoldásnak tűnik a weboldalak részéről, és a felhasználókat csak felidegesíti. Ráadásul a Google sem szereti azt a gyakorlatot, amikor a fő tartalom hozzáférhetetlenné válik egy felugró miatt.
A megoldás az, hogy az ablak megjelenésével addig kell várni, amíg az relevánssá nem válik a felhasználó számára. Itt is érvényes az az online marketinges alapelv, miszerint először adj valamit a látogatónak, és csak utána kérj tőle bármit is. Teszteld, hogy mikor jelenjen meg és hogyan, bár a legtöbb esetben a legjobb megoldás nem egy popup lesz – figyelmeztet az NNG szerzője. Az egyetlen indokolható felugró a tartalom előtt: a cookie-tájékoztatás.
Belépés után egyből megjelenő felugró
Ez majdnem ugyanaz, mint az előbbi. Amikor a felhasználók belépnek egy oldalon a fiókjukba, akkor már a következő lépésen gondolkodnak. Ehelyett megzavarja őket egy felugró ablak, és gátolja a feladatuk végrehajtásában. Ugyanakkor mivel a következő lépést szeretnék végrehajtani, így nagy valószínűséggel nem érdekli őket a felugró ablak tartalma, illetve egyből bezárják. Ugyanakkor persze frusztráltak lesznek a popup miatt, hiszen megzavarta őket, időt vett el tőlük és még interakciós költsége is van számukra, hiszen be kellett zárni az ablakot.
A megoldás az, hogy időt kell hagyni a felhasználóknak arra, hogy végrehajtsák a feladatukat, amikor belépnek a fiókba. Néhány tipp, segítség, iránymutatás vagy az új funkciók ismertetése még belefér, de ez is csak egy kis idő elteltét követően, és olyan módon, ami kevésbé zavaró, így például egy nonmodal felugróval.
Már az interakció előtt e-mail címet kér
Nagyon sok weboldal használja azt a megoldás, hogy elkéri a látogató e-mail címét, még azt megelőzően, hogy annak esélye lenne bármilyen kapcsolatba kerülni a tartalommal. Ez a rendszer nem csak amiatt idegesíti az embereket, hogy megzavarja őket egy felugró ablak, hanem azzal is, hogy spamet feltételeznek. Lehet, hogy a rövid távú számok hatékonyságot mutatnak, ennek ellenére nagyon sok felhasználót idegesítenek.
A megoldás az, hogy nem mindjárt az elején kéred el a felhasználók e-mail címét, hanem amikor már megismerkedtek a tartalommal, mondjuk elolvastak egy blogposztot. Ilyen időzítéssel egy jobb felső vagy alsó sarokban megjelenő nonmodal felugró elfogadható megoldás. De arra is érdemes figyelni, hogy mit kínálsz a felhasználónak az e-mail címéért cserébe.
Már azelőtt visszajelzést kérsz, hogy bármit csináltak volna az oldalon
A visszajelzések fontosak, de nem szabad leterhelni velük a felhasználókat, különösen akkor nem, amikor még nem is ismerik az oldalt. Pedig, ha túl korán kérsz visszajelzést, akkor lehet, hogy elveszíted a lehetőséget arra, hogy akkor kérd, amikor fontos lenne. Az NNG egyik felhasználóját az idegesítette fel, hogy miközben éppen a számláját próbálta befizetni, megakasztotta a folyamatban egy visszajelzést kérő modal.
A megoldás itt az, hogy akkor kérj a felhasználóktól visszajelzést, amikor éppen befejeztek egy feladatot az oldalon.
Egy kritikus feladat közben kérsz visszajelzést
Ez majdnem ugyanaz, mint az előző probléma, csak épp a felhasználókat nem egy folyamat elején, hanem közben zavarja meg a felugró. A megoldás is ugyanaz: akkor kell a látogatóktól visszajelzést kérni, amikor éppen túl vannak egy fontos feladat végrehajtásán. A legjobb megjelenése pedig egy olyan visszajelzési lehetőség, ami nem zavaró: ez lehet egy link a láblécben vagy a navigációs menüben, vagy akár egy felbukkanó tab a kijelző szélén.
Egymás után több felugró megjelenítése
Egy ilyen megoldástól már inkább amatőrnek, kétségbeesettnek kezd tűnni egy weboldal, melyet a tulajdonosai nem voltak képesek megfelelően rendezni. A látogatókat arra kényszeríti, hogy több ablakot is bezárjanak egymás után.
Ha a weboldalad több felugrót is használ, akkor győződj meg arról, hogy ezek nem sorozatban érkeznek meg egyes felhasználókhoz. A kritikus fontosságú információkat pedig inkább ne popupként jelenítsd meg, mert ezeket hajlamosak az emberek olvasás nélkül bezárni.
Akkor jelenítesz meg felugrót, amikor a felhasználó új oldalra lépne
Ezek a felugrók túlhangsúlyozzák a weboldal-váltás fontosságát és zavarba ejtik a felhasználót, különösen akkor, ha egy új ablakban nyílna meg az új oldal. Pedig még az sem biztos, hogy kilépne az oldaladról, de ha igen, akkor is negatív érzéseket kelt az oldallal kapcsolatban.
A legjobb megoldás elengedni a felhasználót, vagy ha tényleg fontos egy kifelé vezető linknél jelezni, hogy ezzel otthagyja az oldalt, akkor egy linkbuborékban jelenjen az erre vonatkozó üzenet.
GDPR és cookie tájékoztató felugrók
Mivel az emberek ma már gondolkodás nélkül lekapcsolják a felugrókat, ezért a fontos információkat inkább ne így jelenítsd meg. Ilyen lehet például a GDPR vagy a cookie-tájékoztatás. Ezek inkább egy nonmodal sávban jelenjenek meg az oldal alján vagy oldalt, úgy, hogy ne akadályozzák a felhasználókat a feladatuk végrehajtásában.
Átvezetés egy másik csatornára felugró segítségével
Gyakran látni olyan felugrót, mely a felhasználókat egy másik csatornára vezetné: például egy mobilos weboldalról átirányítani a mobilalkalmazásba. Lehet, hogy a tulajdonos azt gondolja, kényelmesebb lenne az appot használni, azonban sok esetben zavaró és problémát okoz a felhasználónak. Már csak azért is, mert azok a látogatók, akik a weboldalra érkeznek, gyakran egyszeri felhasználók, és eszük ágában sincs letölteni az alkalmazást azért, mert rá akarnak pillantani az oldalra.
A másik oldal szempontjából persze érthető, ha az alkalmazás letöltését szorgalmazza, ezt azonban nem feltétlenül egy felugróban kellene erőltetni. Még azok a felhasználók sem szívesen váltanak menet közben csatornát, akiknek megvan a telefonjukon az applikáció, ugyanis nem akarják az adott folyamatot elölről kezdeni. Így pedig a modal feleslegesen zavarja őket.
Vagyis nem egy adott feladat végrehajtása közben kellene zavarni a felhasználót az alkalmazás letöltésével, hanem jelezni azt esetleg egy normál felső bannerben, ahol kiemelésre kerülnének az app előnyei a weboldallal szemben. Ez megkönnyíteni a váltást a másik csatornára a felhasználók számára.
Ezek után lehet, hogy azon gondolkodsz, hogy egyáltalán van bármikor is értelme felugrót használni. Valójában igen ritkán. És annak ellenére, hogy mindenhol találkozol velük, Te ne zaklasd azért a felhasználóidat, mert a rövid távú mutatók esetleg jó eredményt mutatnak.
Keresd inkább az alternatív megoldásokat, melyek tiszteletben tartják a felhasználókat. És csak abban az esetben használj felugró ablakot, amikor az fontos információkat tartalmaz a megfelelő időben megjelenítve. Semmiképpen ne szakítsd félbe velük fontos feladatok végrehajtását, és ne zárd el a hozzáférést a fontos tartalmaidhoz. És ha használsz is felugrót, tesztekkel ellenőrizd, hogy nem tartják-e zavarónak az emberek, és azt is, hogy valóban hasznosak-e számodra.
Mire érdemes lecserélni a felugrót?
A Google és a Coalition for Better Ads vizsgálatából az is elég világosan kiderül, hogy milyen hirdetési megoldásokat kedvelnek és utálnak a felhasználók:
Mint látható, monitorokon a keskeny, jobb oldali hirdetések, az oldal tetején elhelyezkedő statikus hirdetések, valamint a szövegbe illesztett, szintén statikus hirdetések az elfogadhatók az emberek számára. Mobilon ez annyiban módosul, hogy az alulra és felülre elhelyezett ragadós bannersávokat még elviselik, ahogy a szövegbe ágyazott hirdetéseket is.
Ha ezeknek a ragadós bannersávoknak a jellemzőit vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy viszonylag szerény területet hasítanak ki a weboldalból, és elegendő helyet hagynak a tartalomnak. Tipikusan ilyenek egyébként a cookie-figyelmeztetések. Ezek kevésbé zavarják meg a felhasználót. Ezért, ha valami fontosat akarunk közölni a látogatóinkkal, akkor tömören kell azt megfogalmazni egy ilyen sávban, amivel nem takarjuk ki a fő tartalmainkat.
Hogy ez a gyakorlatban mit jelent? Mobilon ezt:
Asztali gépen pedig ezt:
Egy ilyen ragadós sáv nem ugrál a felhasználók elé, nem kell lekattintani, mégis látható, ahogy görgetnek lefelé. Nem tolakodó megoldás, nem zavarja meg a felhasználói élményt, ugyanakkor folyamatosan jelen van. Az viszont tedd lehetővé, hogy a felhasználók lekapcsolhassák a sávot egy jobb oldalon elhelyezett X-szel.
A lényeg, hogy ha összehasonlítod a ragadós vagy szövegben elhelyezett bannereket és a klasszikus felugró ablakokat, akkor azt fogod látni, hogy utóbbiak képesek a felhasználók megzavarásától és aktív beavatkozásától mentesen információt közölni. Egyelőre legalábbis. Kérdés ugyanis, hogy miként alakulnak a jövőben a lap alján vagy tetején elhelyezkedő ragadós bannerek, ha egyre inkább átveszik a felugró ablakok helyét.
Az elfogadott formátumok között látható egy felső, statikus megjelenés is.
Ha különösen fontos neked az ajánlatod, akkor akár a hajtás fölé is helyezheted a főoldaladon, így semmiképpen nem temeted el valahol a tartalom mélyén. Úgy fog működni, mint egy jó CTA egy céloldalon. Ennél is figyelned kell azonban arra, hogy mekkora helyet foglal el a weboldaladból. Minél nagyobb, annál zavaróbbá válhat azok számára, akik nem kívánnak élni vele.
További lehetőség egy keskeny, jobb oldali oldalsáv: habár nem olyan hatékony, mint egy felugró ablak – mivel nem kifejezetten vonzza a tekintetet -, jó megoldás lehet. Ide helyezed azt, amit amúgy a felugró ablakba tennél. A megoldásnak pont az az előnye, hogy nem hívja fel magára erőszakosan a figyelmet, így nem is zavarja meg a felhasználókat a tartalmad fogyasztásában. És ezt sokan értékelni is fogják.
Az oldalsáv kerülhet csak a főoldalra, de akár valamennyi oldaladon jelen lehet. Utóbbinak az az előnye, hogy mivel nem mindenki a főoldaladra érkezik, így azok sem maradnak le a lehetőségről, akik a keresőből esnek be az egyik aloldaladra.
Végül az is egy felmerülő lehetőség, hogy egy önálló landing oldalt alakítasz ki felugró helyett – annak tartalmával -, ahol mondjuk elhelyezed a feliratkozási űrlapodat vagy a letöltési lehetőséget. Ez a megoldás egyáltalán nem zavarja a látogatókat, hiszen csak akkor találkoznak az ajánlatoddal, ha direkt erre az oldalra lépnek. Az az előnye is megvan, hogy más csatornákon népszerűsítheted a lehetőséget egyszerűen egy linket elhelyezve a céloldalra.