Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-09-100 komment

Hogyan alakíthatsz ki SEO-barát lapozót a weboldaladon vagy a webáruházadban? (Frissítés, 2022.04.20.)

Előfordul az, hogy weboldalak blogjait és főleg webáruházak kategóriaoldalait fel kell osztani több lapra, ha nem akarunk nagyon hosszú oldalakat. Ugyanakkor a lapozós megoldás kialakítása sok buktatót rejt magában SEO-szempontból, és érdemes az egyszerűségre törekedni. (Frissítés, 2022.04.20. – Egy új fejezettel bővítettünk: Az új tartalmat lehetőleg a lapozó elejére helyezd!)

Mi az a lapszámozás?

A weboldalakon a lapszámozás akkor látható, amikor oldalak sorozatát olyan módon jelenítjük meg, hogy mindegyik oldalról link mutat a sorozat egy másik oldalára, melyek lejjebb vagy feljebb találhatók a struktúrában. A leggyakrabban ilyen lapozóval blogokon, illetve webáruházak kategóriaoldalain találkozhatunk.

Lapozás helyett gyakran a “tovább” (load more) gombot szokták használni, mely vagy tovább nyitja lefelé az oldalt, vagy a következő oldalra visz, de ilyenkor nem látjuk pontosan, hol is tartunk a struktúrában.

Gomb nélkül is megoldható a további tartalmak betöltése, ami már a végtelen vagy hosszú görgetésű weboldalak világába vezet. Mindegyikkel lehetnek SEO-problémák, utóbbi esetében pedig még az a UX-probléma is felmerül amiatt, hogy elérhetetlenné válik a lábléc, aminek pedig fontos szerepe van a weboldalakon.

Ha nem megfelelő a lapozó kialakítása, akkor jellemzően három problémával nézünk szembe:

  • megjelenhetnek úgynevezett “árva” termékoldalak, melyek nincsenek linkelve
  • szükségtelenül méllyé válik az oldalstruktúra
  • a lapozható sorozat feltérképezése nem lesz teljes

Mit mond a Google a lapszámozásról?

A Google sokáig a rel=next/prev címkét használta a lapozásra való utalásként az indexelésnél (ez a címke mutatta a kapcsolatot két egymást követő oldal között), azonban 2019-ben kikerült a hivatalos tájékoztatásból, mivel akkor – mint utóbb kiderült – már évek óta nem használták.

A Google szakembere, John Mueller ekkor felhívta a figyelmet arra, hogy a Google már úgy indexeli az oldalakat, ahogy megtalálja őket, ezért ajánlatos, hogy minden oldal megálljon a saját lábán. A Google egyébként a megszüntetésnél egy olyan tanulmányra hivatkozott, mely azt mutatta, hogy a felhasználók az egyoldalas tartalmakat szeretik. Ami persze igaz lehet egy-egy cikk esetében, de lapozót nem csak ilyen esetekben szoktunk használni.

Mindenesetre John Mueller később úgy nyilatkozott, hogy a Google már képes arra, hogy felismerje az oldalszámozások gyakoribb típusait. Megerősítette azt is, hogy a keresőmotor továbbra is ignorálja a rel previous és rel next címkéket.

Mint mondta, korábban szükségük volt rá, hogy megértsék a lapozott oldalfüzéreknél a kapcsolatot, de most már enélkül is értik az oldalak közötti viszonyokat. A Google azóta úgy dolgozza fel a lapszámozott elrendezéseket, mint a normál belső linkeket, és próbálja megérteni a közöttük lévő kapcsolatot – nyilván a belső linkek rendszere alapján.

Ennek ellenére persze sokakban felmerült a kérdés, hogy hogyan tudják a weboldaltulajdonosok kommunikálni a Google felé egy adott oldalról, hogy az egy sorozatnak a része? És hogyan biztosíthatják, hogy megtalálja a lapszámozott tartalmak mindegyikét a keresőrobot? John Mueller reagált az elbizonytalanodásra, és a következő tanácsokat adta:

  • Ha korábban nem volt gond a lapszámozás miatt, akkor később sem lesz vele probléma, tehát folytatni kell a működő gyakorlatot.
  • Nem kell lemondani a lapszámozásról, lehet használni a megoldást, nem kell minden lapokra bontott tartalmat egyetlen hatalmas oldalra rendezni.
  • Ugyanakkor meg kell győződni arról, hogy a lapozó részeiként megjelenő oldalak önmagukban is megállnak a lábukon.
  • Érdemes külső eszközöket (Screaming Frog, Deep Crawl,, stb.) alkalmazni annak érdekében, hogy megállapíthassuk, lehetnek-e feltérképezési problémák a túl mélyre kerülő termékoldalaknál.

A webáruházak kapcsán persze felmerült problémaként, hogy mit is kellene kezdeni a lapokra bontott terméklistákkal, hiszen ezeknek sokszor azonos a címük is. Ilyenkor esetleg jobb megoldás, ha akár noindex jelölést kap az első oldal után minden további lap?

John Mueller ezzel kapcsolatban úgy vélekedett, hogy a noindex jelölésnek bizonyos esetekben lehet értelme, ahogy a szűrők és a rendezési paraméterek eltávolításának is. A szakember szerint a legjobb megoldás, ha külső feltérképező szoftverek nézik át a webáruházat (például a Screaming Frog), mert így kiderült, hogy akadnak-e olyan termékoldalak, melyek eltűnnek a szemünk elől. Ezeket ugyanis a Google sem fogja megtalálni.

A webáruháztulajdonosok pedig azzal segíthetnek a Google-nek, hogy rendesen belinkelik a kapcsolódó termékoldalakat, linkelik az egyes termékeket és a különböző kategóriákat. De azért ne túl mélyen, mert az már „trükkös” lenne a Google számára, ha mondjuk bizonyos termékeket csak úgy tudna megtalálni linkek alapján, hogy mondjuk 25-öt kell kattintani egy lapozóban – tette hozzá.

A lényeg tehát itt az, hogy a Google-nek használható, jól működő belső linkeket, linkrendszert kell találnia, hogy értelmezni tudja a lapokra bontást. Hol csúszhat ebbe hiba?

Mire kell figyelni a lapozóknál?

Óvatosan a JavaScripttel!

Habár a JavaScript használata a következő oldal betöltésénél, anélkül, hogy a teljes oldalt frissíteni kellene, remek dolog, azonban óvatosan kell kezelni, ha a keresőbeli megjelenés is szempont.

Az AJAX-alapú lapozó rendkívül elterjedt a webáruházakban, ahogy az is, hogy a megoldás gyakran nem SEO-barátra sikerül. Az AJAX használatánál ugyanis figyelni kell arra, hogy a következő oldalra mutató link a sorozatban mindig legyen jelen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk a “/?page=2”-re végződő link mindig legyen látható a HTML-forrásban, vagy legalább a DOM-on belül – bár ez már bizonytalan megoldás -, melyet a böngésző hoz létre.

Azt, hogy mi kerül be a böngésző által létrehozott DOM-ba, a “Vizsgáló”-nál (F12 lenyomásával) nézheted meg. Ami itt megjelenik, az eltér az oldal forrásától, mivel itt az látható, hogy éppen mit jelenített meg a böngésző, így azt is, hogy végrehajtott-e valamilyen JavaScriptet.

A probléma a DOM-ban meglévő linkkel az, hogy a Google sem mindig látja. Ennek oka alapvetően az, hogy a Googlebot vagy bármely más bot nem kattint, hogy végrehajtson egy JavaScriptet. Ha a Search Console URL-ellenőrző eszköze nem ismeri fel az URL-t, akkor ott ez a gond merül fel, tehát a Google nem látja a következő oldalt a struktúrában.

A felhasználóknak kínálhatsz tehát egy kellemes AJAX-alapú lapozót, azonban arra is figyelni kell, hogy a Google is képes legyen eljutni a második oldalra. Ehhez pedig linkeknek kell szerepelniük a sorozatban. És a legjobb, ha ezek a HTML-forrásban megjelennek.

De van még más probléma is a “tovább” gombbal

Ha a számos lapozó vagy a végtelen görgetés helyett “tovább” gombot használsz felmerül még más gond is. Azzal ugyanis, hogy megjeleníted a HTML-ben a linkeket, még nem oldottál meg minden problémát. Ezzel a módszerrel ugyanis szükségtelenül “méllyé válik” az oldalad.

Kattintási mélység tovább gomb esetén

Egy ilyen megoldás abban különbözik a számozott lapozótól, hogy ott, ha van mondjuk öt oldalad, akkor azok a jelen lévő linkek révén elérhetők a sorozat bármely oldaláról.

Ezzel szemben a “Tovább” gombra kattintva mindig csak a következő oldalra jut el a felhasználó, ahogy a Googlebot is. Ezáltal egy mély weboldalstruktúra alakul ki, ahol egyes oldalakat csak nagyon sok kattintással lehet elérni. Ez pedig nem tesz jót annak, hogy a Google megfelelően feltérképezze és értékelje a mélybe került oldalak tartalmát.

Megoldások

Ha ragaszkodsz a tovább gombhoz, akkor egy megoldás, ha amellett, illetve az alatt egy oldalszámos lapozó is megjelenik. Ahogy itt is látható:

Tovább gomb és lapszámozás egyszerre

Ebben az esetben megjelennek a lapszámozott oldalak számai és így linkjei, mely által így fog kinézni a struktúra:

Lapos oldalstruktúra

Egy további lehetőség, ha számozott lapozót használsz, de beteszed egy <noscript> címkébe. Ebben az esetben, ha egy felhasználónál nem működik a JavaScript, akkor egy oldalszámos lapozót lát. A hátránya viszont az, hogy nem biztos, hogy a Google látja, amit a <noscript> címke rejt. Sőt, valószínűbb, hogy nem látja.

Ha nem akarod egyszerre megjeleníteni a Tovább gombot és az oldalszámokat, akkor azt is megteheted, hogy CSS segítségével rejted el őket (display:none). Ebben az esetben a linkek a HTML forrásban megtalálhatók és teljesen normálisan feltérképezi őket a Google. Az persze kérdés, hogy az olyan linkek, melyekre nem érkezik kattintás – mivel rejtve vannak -, mennyire jó helyezést érnek el a találati oldalakon.

További lehetőség, ha létrehozol egy olyan oldalt, mely az összes többi, lapozós kategóriaoldalnak a tartalmát magában foglalja, és az egyes oldalak canonical címkével mutatnak erre az összefoglaló oldalra. Ezzel eléggé ellapítottad az oldalstruktúrát, ugyanakkor a weboldalsebességnek nem fog kedvezni az óriási oldal.

Frissítés, 2022.04.20.:

Az új tartalmat lehetőleg a lapozó elejére helyezd!

A lapozó esetében nem árt arra sem figyelni, hogy hogyan alakul a sorrend a lapoknál. Vagyis az újabb tartalmak előre kerülnek-e vagy hátra. John Mueller, a Google szakemberének javaslata szerint célszerű az új tartalmakat előre helyezni, vagyis az új tartalom mindig az 1. oldalon legyen. Ha a lapozó végére helyezed, akkor ugyanis elképzelhető, hogy a Google nem fogja indexelni – vagy legalábbis nem túl gyakran -, mivel nem nézi végig a lapok mindegyikét, különösen azokat nem, melyek hátul szerepelnek.

Ennek oka, hogy a Google úgy értelmezi a lapozót, hogy az abban szereplő oldalak közül, mindig a hátul állók a kevésbé fontosak, hiszen azok távolabb vannak – nagyobb linkmélységben – a főoldaltól. Vagyis „nem adnak olyan nagy súlyt” azoknak az oldalaknak, melyek hátul találhatók – fogalmazott John Mueller, hozzátéve, hogy ezeket általában nem is térképezik fel olyan gyakran, mint az elöl álló oldalakat.

Természetesen minden attól függ, hogy mi a jobb a felhasználóidnak: az új vagy a régi tartalom a fontosabb-e nekik. Ha valami oknál fogva nálad előnyösebb az, hogy a régebbi tartalmakkal találkozzanak először, akkor ezekkel indítsd a lapozót, tehát a régebbi tartalom kerüljön az 1. oldalra. Ha viszont az újabb tartalmaid akarod kiemelni, akkor pont fordítva. A Google ugyanis megpróbálja úgy nézni a weboldalakat, ahogy azt a felhasználók is teszik.

Összességében tehát elmondható, hogy a látványos vagy épp praktikusnak tűnő lapozó megoldások a keresőoptimalizáltság és a felhasználói élmény szempontjából nem igazán jók, legalábbis figyelni kell arra, hogy a Google be tudja járni valamennyi oldalt a sorozatban. Ha pedig biztosra akarunk menni, akkor egyszerűen a jó öreg oldalszámos lapozót használjuk, melyet könnyen feltérképez a Google, miközben az oldalstruktúrán is kellően lapos marad.

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet