Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-01-080 komment

Egyoldalas webdesign, hosszú és végtelen görgetésű weboldal – kinek jó és miért? (Frissítve, 2022.10.10.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Az egyoldalas kialakítás, illetve az ezzel járó hosszú görgetés vagy akár az ettől független végtelen görgetés azonban okoz némi kihívást webdesign szempontból. Elmondjuk, hogyan vedd az akadályokat! (Frissítés, 2022.10.10. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mikor használj hosszú vagy végtelen görgetésű weboldalt, és mikor kerüld el őket?)

Sok-sok évvel ezelőtt egy weboldal akkor számított komolynak, ha legalább 6-8 link is sorakozott a navigációs menüjében, de majdhogynem az volt a cél, hogy minél bonyolultabb legyen a menüstruktúra, mindenféle almenükkel, legördülőkkel felturbózva, valamint ha lehet, akkor sok oldalra legyen feltördelve minden tartalom, akár egy blogbejegyzés is.

Egy-egy ilyen őrületes felépítmény, URL-ek tömege mellett ugyanakkor rendszeresen előfordult, hogy az egyes aloldalakon mindössze pár sor vagy akár under construction felirat jelent csak meg. Csak reméljük, hogy ezt a hozzáállást már sikerült mindenkinek meghaladni, hiszen nemhogy mobilon, de még számítógépen sem túl barátságos a használata.

 

És most nem azt akarjuk mondani, hogy annak való az egyetlen, de hosszú oldalból álló weboldal, aki nem tud normális mennyiségű tartalmat összehozni. Akinek csak pár sornyi tartalom van az oldalán, az először írjon használható mennyiségű szöveget és tegyen mellé jó képeket, videókat. Emellett viszont el is gondolkodhat azon, hogy esetleg jó megoldás lenne számára egy darab, egyetlen URL alatt elérhető weboldalon elhelyezni az eddig több aloldalra szétszórt sorokat. Hiszen ahogy a mobilos böngészés egyre nagyobb teret hódít, úgy nő az egyoldalas weboldalak száma, a kettő ugyanis nagyon passzol.

Nem egy öncélú jelenségről van szó az egyoldalas webdesignnál, hiszen az oka az, hogy változnak a felhasználói szokások, egyre többen használnak mobiltelefont internetezésre, melyen rendkívül praktikusan használható egy ilyen weboldal.

Mobil-weboldalaknál nincs túl nagy tere a designernek, hogy szépen elrendezgesse az oldal elemeit, a tartalmat. Ezek alapvetően egymás alá kerülnek. Ráadásul a felhasználók a mobiloknál az egyszerűsége miatt szeretik azt, hogy csak csúsztatniuk kell a hüvelykujjukat a kijelzőn egy weboldal áttekintéséhez. Ehhez a felhasználói viselkedéshez alkalmazkodnak tehát a designerek, és már eleve úgy tervezik a weboldalakat, hogy azokon a lehető legkevesebbet kelljen kattintani, minden elérhető legyen görgetéssel.

A jelenséget tovább erősíti, hogy a hosszú weboldalak nagyon alkalmasak a szintén egyre népszerűbbé váló marketing-eszközre, a történetmesélésre, azaz a storytellingre. Ilyenkor a cég és a márka létrehoz egy identitást, melyet szépen kibont az elmondott történet. A felhasználók meg persze élvezik, hogy nem oldalról-oldalra, kattintgatva kell végignavigálniuk egy weboldalon, hanem egy könnyed folyamatban, hüvelykujjmozgatással végig tudnak suhanni rajta.

Egy további variáció: a végtelen görgetésű weboldal

A végtelen görgetés kérdése a hosszú görgetéshez hasonlóan egy állandó dilemma a webdesignban. Végtelen görgetésről akkor beszélünk, amikor egy weboldal elvileg soha nem ér véget (a gyakorlatban sokszor véget ér), miközben lefelé tekerünk az egérrel, vagy éppen lökdössük felfelé a kijelzőt mobilon. Így működnek általában a közösségi oldalak, például a Facebook, tehát ezeknél feed-szerű megjelenésről van szó, mely ebből következően elsősorban az ilyen típusú tartalmakhoz passzol.

A másik jellemző típus, amikor a több oldalra felosztott tartalmat nem több oldalon, hanem egyetlen oldalon akarjuk megjeleníteni, mondjuk egy webáruházban. Ha nagyon sok a termék, akkor ebből egy kvázi végtelen görgetésű weboldal lesz.

A végtelen görgetésű weboldalak sokszor olyanok, mint az egyoldalas weboldalak, bár valójában ténylegesen nem azok, csak épp jellemzően egyetlen oldalukat nézegetjük (például a Facebookon). Kérdés, hogy hatékonyabban tudják-e használni az emberek, megnehezíti-e a keresést, nem jelent-e hátrányt SEO-szempontból? Tehát ugyanazok merülnek fel, mint a hosszú görgetésű, egyoldalas weboldalaknál. A válaszok is hasonlók, bár nem teljesen azonosak.

Tévhitek a hosszú weboldalakról

Az oldalhosszúságra nem vonatkoznak szabályok, iránymutatások. Tulajdonképpen csak tévhitek miatt ódzkodnak az emberek a túl hosszú oldalaktól – hívta fel a figyelmet Marli Mesibov, aki fel is sorolta azt három mítoszt, melyeken túl kellene lépni.

Az emberek nem görgetnek?

A túl hosszú weboldalak kapcsán gyakran felmerül – bár talán most már egyre ritkábban -, hogy több lapra kell őket tördelni. Mondván: az emberek úgysem görgetnek. Nem mintha kattintani annyira szeretnének. Ezért a legjobb, ha rövid az oldal, kevés a tartalom. Ráadásul a designerek olykor a mobilos tartalmakat direkt rövidítik, hogy elférjenek a kisebb kijelzőkön.

Pedig már egy 1998-as tanulmány is arról számolt be, hogy a legtöbb felhasználó mindenféle panasz nélkül hajlandó görgetni a weboldalakon. Az újabb kutatások pedig csak megerősítették azt, hogy még a végtelen görgetésű oldalak is teljesen elfogadott megoldássá váltak az emberek számára. De ha tovább görgetsz, akkor egy másik fejezetben bővebben is kifejtjük, hogy mennyit hajlandóak görgetni az emberek most a weboldalakon.

Miért? Azért mert a mobilkijelzők mérete mellett szinte minden weboldal elolvasása során görgetni kell, akármilyen rövid is legyen a szöveg. Az emberek tehát megszokták. Ráadásul a közösségi média csatornák elfogadottá tették, hogy görgetés révén mindig újabb és újabb tartalmak tárulnak fel az emberek előtt. Ahogy az ő gyakorlatuk mindennapossá vált, az emberek egyre kevésbé számítanak arra, hogy egy weboldal csak a “hajtásig” tart.

Másrészt pedig, ha a célközönséged megérkezik a weboldaladra, hogy információt találjon és elvégezzen egy feladatot, akkor miért szakítanád meg ezt kattintásra kényszerítve őket. A több kattintás csak több arra ad több esélyt, hogy elhagyják az oldaladat. Tehát, ha csak a Te saját tesztjeid nem mutatnak mást, nincs semmi indokod arra, hogy a releváns, összetartozó tartalmakat külön oldalakra rendezd.

Az emberek nem olvasnak?

A legtöbben úgy gondolják, hogy az emberek nem olvasnak a weben. Pedig, ha a tartalom számukra releváns, és vonzó módon van tálalva, akkor olvasnak. Ahhoz persze, hogy a tartalom kellően vonzó legyen, hasznosnak és használhatónak kell lennie.

A hasznos azt jelenti, hogy arra a kérdésre kell választ adnia, amit a célközönséged keres. Vagy pedig olyan új információkat kell nyújtania, melyeket máshol nem találnak meg.

A használható pedig azt jelenti, hogy legyen könnyen olvasható. Tehát a szöveg legyen jól tagolt, használj alcímeket, bekezdéseket, felsorolásokat, táblázatokat, képeket és más elemeket, melyek segíthetnek a tartalom jobb megértésében. Az emberek így olvasni fogják a hosszú szövegeidet is, ha tetszik nekik, amit látnak, mert hozzájuk szól, és könnyen be tudják fogadni, megértik az ott található információkat.

Elég, ha rövid?

Amikor valaki azt kéri, hogy legyen tömörebb egy szöveg, akkor általában arra gondol, hogy kevesebb szóból álljon. Pedig a tömörség nem egészen ezt jelenti. Inkább azt, hogy az információkat gyorsabb, rövidebb megoldással próbáld meg átadni. De nem igaz az, hogy a tömörség egyenlő azzal, hogy tartalomból kevesebb lesz.

Például, ha van egy olyan mondatod, miszerint “Tömören írni azt jelenti, hogy elhagysz minden szükségtelen és felesleges szót. A mondatok és a bekezdések olyan hosszúak legyenek, amennyire szükséges, ugyanakkor ne tartalmazzanak semmilyen felesleget. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a mondatokból vagy a bekezdésekből kimaradhatnak információk.”

Ez a mondat rövidítve így néz ki: “Tömören írni azt jelenti, hogy mindenféle felesleg nélkül írsz.” Ugyanakkor tömören fogalmazva így: “Egy tömör mondatban vagy bekezdésben nem kapnak helyet felesleges dolgok, hanem annyi információt tartalmaz, mely által nem csak könnyen érthető, de értékes is lesz a szöveg.” A tömör verzió hosszabb, mint a rövid, azonban nagyobb az információtartalma.

Tehát ahelyett, hogy egyszerűen elhagynád egy mondat vagy egy bekezdés felét, próbáld az információt összesűríteni, miközben a szöveg továbbra is jól fogalmazott marad!

Összességében tehát elmondható, hogy egy jó weboldal tartalma olyan hosszú, hogy megfelelően körüljárja az adott témát. Emellett rá kell vennie az embereket az olvasásra, és a célközönséged igényeire kell szabni. Ha a tartalmad túl hosszúnak vagy unalmasnak találják, akkor lehet hogy nem elég releváns a célközönséged számára. Ha amiatt aggódsz, hogy túl sok tartalom kerül egy weboldalra, akkor gondold végig, hogy mi célja a weboldaladnak, és ha nem illeszkedik a célközönséged igényeihez, akkor próbálj rájönni, hogy mi az, amit valójában keresnek a weben.

Mikor használj hosszú vagy végtelen görgetésű weboldalt, és mikor kerüld el őket?

2006-os megjelenésük óta a hosszú görgetésű weboldalak népszerűsége folyamatosan nő. Használják már nemcsak a közösségi média oldalak vagy webáruházak, hanem híroldalak is. Mivel 2006 óta sok idő eltelt, így nem meglepő, hogy több variációjuk is megjelent. Olyan értelemben, hogy némelyiken „Tovább” gombokkal (vagy ennek szinonimáival) találkozhatunk, ugyanakkor akad olyan is, amelyik a hosszú görgetést lapokra tördeli, hogy könnyebb legyen a tájékozódás és a navigáció.

Az egyoldalas és/vagy hosszú görgetésű webdesign előnyei

  • Egyoldalas weboldalon a teljes kijelző kihasználható, mert nem kell az egyes oldalak linkjeit, gombokat elhelyezni.
  • Általában a hosszú görgetés jól kézre áll mobilon és tableten.
  • Jól használható, ha sok kép van az oldalon.
  • Főleg mobilon gyorsabban, kényelmesebben áttekinthető a tartalom.
  • Fenntartja az érdeklődést.

Az egyoldalas weboldalakkal egészen jól be lehet mutatni cégeket, termékeket, szolgáltatásokat, mert úgy lehet felépíteni az oldalunkat, hogy ez a dolog sztoriként, izgalmas történetként kerüljön tálalásra. Ha parallax elemeket is használunk, akkor sok animáció és akár némi interakció is belecsempészhető a weboldalba, vagyis a felhasználó számára nem csak teljesebb lesz az élmény, hanem épp az aktivitása hatására még jobban megragad benne.

Ahogy az emberek lefelé görgetnek a weboldalon, változik a layout, megjelennek különböző animációs effektek, ami egy ritmust hoz létre. Ilyenkor a felhasználót leköti a weboldal, görgetés közben már arra vár, hogy vajon mi fog történni mindjárt a kijelzőn.

A Nielsen Norman Group szerint is a hosszú görgetésű weboldalak legnagyobb előnye, hogy nincsenek megakasztó tényezők. Az Information Systems Journal tanulmánya szerint már egy olyan apró zavaró tényező, mint a „Tovább” gomb lenyomása arra késztetheti a felhasználót, hogy abbahagyja, amit addig csinált.

A zavaró tényezők ereje ugyan a felhasználói cselekvés típusától is függ, a közösségi médiában, híroldalakon, de akár egy landing oldalon is fontos, hogy megakasztó tényezőktől mentes legyen a használat, mert így kisebb eséllyel hagyják ott az oldalt vagy alkalmazást a felhasználók.

Egy ilyen weboldal hatékonyabban képes megragadni a felhasználó figyelmét, és ott is tartani, egészen addig, amíg le nem görget az oldal aljára. Amikor viszont menülinkek sorakoznak egymás mellett, akkor ritkán sikerül rábírni a felhasználót arra, hogy ezeket kattintsa végig a megfelelő sorrendben, és olvassa is el az azokon található tartalmakat.

A weboldal tulajdonosának egyoldalas design mellett van befolyása arra, hogy a felhasználó milyen sorrendben kapja meg az információkat, míg aloldalakra tagolásnál úgy halad az olvasó a linkek mentén, ahogy neki tetszik. Az egyoldalas design ilyen szempontból hasonlít egy prezentációra vagy egy videóra, el tudunk vele mesélni egy történetet, lehet akár drámai ívet húzni vele.

Egy ilyen weboldal tehát kézen fogja a felhasználót, betereli a konverziós tölcsérbe, és ki sem engedi onnan a kívánt cselekmény végrehajtásáig. Természetesen a felhasználó bármikor megunhatja az oldalt, kiléphet vagy visszaugorhat – főleg, ha rosszul van felépítve az oldal -, azonban mégsem ide-oda kattintgat a linkek mentén, sokkal nagyobb esélyt kapva a távozásra.

Fontos tényező, hogy csökkenti az interakciós költséget, ami a hosszú görgetésű weboldal esetében azt jelenti, hogy ha kellően folyamatosan és gyorsan töltődik be, akkor nincs szükség semmilyen felhasználói beavatkozásra a tartalom megtekintéséhez. Ha pedig vissza akar térni a felhasználó egy korábbi pontra az oldalon, akkor sem kell a back gombra vagy bármi másra kattintania, csak egyszerűen felfelé görgetnie.

Emellett olyan gyakorlati előnyök is felmerülhetnek, hogy a tervezése és a fejlesztése is gyorsabb lehet, így akár a költségek is alacsonyabbak. Bár tény, hogy egy egyoldalas weboldalt is ki lehet alakítani olyan komplex módon, hogy több ráfordítást igényel, mint egy egyszerű, de több alodalt tartalmazó site.

Végül pedig az egyik legnagyobb előnye, hogy kényelmesebben használható mobileszközközökön, mert a mobilon böngészők azt szeretik a legjobban, ha a tartalom befogadásához csak scrollozniuk kell, és nem linkekre kattintgatni. Sőt még SEO szempontból is lehet jó, ha nem végtelen oldalról van szó, csak egy hosszú megoldásról, mely így elegendő tartalmat kap ahhoz – szemben a sok kis oldalra bontással -, hogy értékessé váljon egy-két kulcskifejezésre.

Az egyoldalas webdesign hátrányai

  • Ha a végtelen oldalon még sok kép is van, akkor elfogyhat a memória, és összeomlik a böngésző.
  • Nem minden weboldalhoz passzol a megoldás.
  • Nem lesz lábléc, illetve csak speciális megoldással jeleníthető meg.
  • Nem lehet könyvjelzőzni az egyes tartalmakat, mert nincsenek aloldalak.
  • Nem tudsz ugrani mondjuk egyből a századik oldalra.
  • Elveszhetnek rajta egy idő után a látogatók.
  • Könnyen el tud tűnni a tartalom, illetve nehezen található meg újra.
  • Nem használható a Ctrl+F-es keresés sem, mert a böngésző egyszerűen nem látja az egész oldalt.
  • SEO szempontból nem optimális

A végtelen görgetésű weboldalak általában hosszabban töltődnek, mint a normál oldalak. Különösen, ha videók és nagy képek találhatók az oldalon, akkor lassú lehet a betöltés, ami nem is annyira a wifin vagy kábelen netezők számára jelent gondot, hanem a mobileszközön mobilnettel böngészőknek (vagy persze bármely területen, ahol szűk a sávszélesség vagy nem korlátlan az internetcsomag). Ezt a nagyobb cégek, például a Facebook azzal próbálta kiküszöbölni, hogy létrehozott egy „lite” verziót, ami kevesebb adattal is beéri.

A másik probléma, hogy nem minden cég vagy szolgáltatás számára optimális az alkalmazása. Ha például többféle szolgáltatást kínál a cég, és ezek ráadásul egyenlő súlyúak, nincs közöttük alárendeltség, akkor ezeket nem biztos, hogy logikusan egymás alá lehet rendezni.

Szintén gondot okozhat, ha túl sok tartalom kerül fel a weboldalra, és az már-már végtelen hosszúságúvá nyúlik, ami pont mobilon különösen zavaró. Egy óriásira duzzadt weboldalon ne nagyon várjuk el a mobilos felhasználótól, hogy a láblécig görgessen.

Emellett nehéz is keresni a sok tartalomban, mivel nincsenek jelzések, melyre támaszkodhatnának a felhasználók. Ha például egy webáruház lapozót használ, akkor a látogatók esetleg emlékeznek arra, hogy melyik oldalon láttak egy terméket, illetve, hogy az az oldal mely részén (alul, felül, középen) helyezkedett el. Hosszú görgetésnél viszont nincs ilyen, csak a termékek egymáshoz viszonyított helyzete.

Még nagyobb gondot jelent, hogy amikor rákattintanak egy termékre, majd visszatérnek a back gombbal, akkor bizonyos esetekben az oldal nem ahhoz a pozícióhoz vezeti őket vissza, ahol előzőleg voltak, hanem az oldal tetejére. És így fogalmuk sem lesz róla, hol jártak, és sokszor feladják a keresést.

A látogatók emellett nem képesek elérni a láblécet sem (ha nem használ „tovább” gombot az oldal), pedig lehetnek olyan hasznos információk, ami miatt fontosnak vélik a lábléc elérését.

SEO-szempontból pedig az okozhat problémát, hogy nem feltétlenül csak egy-két kulcskifejezésre akarunk optimalizálni, hanem többre. Amikor több aloldalunk van, akkor egészen megszokott módon minden aloldalt más és más kulcskifejezésre optimalizálhatunk. Ha csak egyetlen oldallal gazdálkodunk, akkor azzal az eggyel kell megoldani a SEO-t. Ráadásul, mivel a robotok nem mindig tudják betölteni a teljes oldalt, így nem is érik el a teljes tartalmat. Emellett pedig a hosszú betöltődés lassú sebességet is jelent.

Mire figyeljünk egyoldalas designnál?

Először is alaposan végig kell gondolni, meg kell tervezni az információs architektúrát, hogy az kellően használható legyen az emberek számára. Úgy kell felépíteni az információs egységek sorrendjét, hogy az egy történetet mondjon el az olvasónak a lefelé görgetés eredményeként.

A tervektől nem érdemes hirtelen ötletrohamok által vezérelve eltérni, időnként újabb és újabb kreatív elemekkel megbombázni az oldalt, mert ezzel az eredeti, jól felépített logika törhet meg, és teheti tönkre a felhasználói élményt.

Ha biztosra akarunk menni, akkor használhatunk hosszú görgetésű design mellett navigációs menüt, „tovább” gombot vagy lapozót is. Leginkább a „tovább” gomb használata terjed mostanában, különösen mobil oldalaknál és alkalmazásoknál. A megoldást nem csak webáruházakban lehet használni, találkozhatsz vele például a Google mobil találati oldalain is.

A tovább gombbal olyan használhatósági problémák küszöbölhetők ki, mint a lábléc elérése, vagy a korlátozott sávszélesség és adatcsomag. Ugyanakkor a gomb megjelenése növelni fogja az interakciós költséget, hiszen a felhasználóknak kattintaniuk kell, így könnyebben előfordulhat, hogy végül kevesebb tartalmat néznek meg az oldalon, mint ha csak görgetniük kellene.

Létezik még hibrid megoldásként a tovább és a lapozó kombinációja, illetve újabb megoldás az úgynevezett integrált lapozó. Utóbbi esetében nem a megszokott, oldal alján lévő sorszámokról van szó, hanem arról, hogy bár végtelen a görgetés az oldalon, az szakaszokra osztódik, melyeket oldalszám jelöl. Ez annyiból előnyös, hogy javul a navigáció, könnyebben betájolja magát a felhasználó. Ugyanakkor ezzel sem érhető el az oldal lábléce, valamint a betöltési idő és méret is jelentős marad.

Kinek javasolt egyoldalas, hosszú görgetésű weboldalra váltani?

Egyrészt akkor érdemes megfontolni a használatát, amikor úgy érezzük, hogy egyetlen oldalra kényelmesen és használhatóan ráfér valamennyi tartalmunk. Tehát, ha egy cégnek egyféle, vagy egy csoportba tartozó terméke, szolgáltatása van, annak bemutatására tökéletesen alkalmas lehet. A felhasználó ilyenkor végigscrollozik az általunk felépített folyamaton, átnézi a teljes kínálatot, anélkül, hogy eltévedne, lelépne közben.

Ha számodra is egy hosszú vagy egy végtelen weboldal a jó megoldás, akkor

  • bátorítanod kell a felhasználókat a görgetésre,
  • hozzá kell igazítanod ehhez a megoldáshoz a navigációt,
  • animációt érdemes használnod.

Amikor kvázi végtelen görgetésről van szó – például egy webáruházban -, akkor olyan szempontokat kell figyelembe venni, hogy

  • általában keresnek-e valami konkrét dolgot (terméket) az emberek az üzletben
  • általában összehasonlítják-e ezeket (mert esetleg ezek igen távol lehetnek egymástól egy hosszú listában)
  • csak néhány dolog érdekli őket az oldal tetején

A felsorolt esetekben ugyanis nem jó a végtelen görgetés, és nincs is olyan kompromisszumos megoldás, ami megoldaná a problémákat.

Azt lehet tehát mondani, hogy általában akkor érdemes választani végtelen görgetést, amikor az emberek szinte egyforma termékek (vagy akár posztok) listáját akarják átfutni, miközben nincs semmilyen speciális céljuk.

Hogyan vedd rá az embereket a görgetésre a weboldaladon?

Gondoskodj érdekes tartalomról!

Annak ellenére, hogy a felhasználók általában azonnal heves görgetésbe kezdenek, amint egy weboldal megjelenik a kijelzőjükön, az emberek csak akkor fognak lejjebb görgetni a weboldalon, ha elég ígéretesnek tűnik az, amit a hajtás felett látnak. Ez minden kijelzőméretnél igaz, legyen az mobil, tablet vagy desktop: a felhasználó csak akkor nézi meg a weboldal további tartalmát, ha úgy tűnik számára a hajtás feletti rész alapján, hogy megéri görgetni.

A hajtás felett lévő rész előkészíti a terepet a későbbiekben megjelenő tartalomnak. Vagyis az itt megjelenő tartalomnak jeleznie kell, hogy egy még értékesebb tartalom várható a hajtás alatt. Tehát, ami elsőként megjelenik a kijelzőn a felhasználók orra előtt, annak kell bátorítani őket a görgetésre. Ahhoz, hogy rávedd az embereket a scrollozásra, elsősorban olyan tartalomról kell gondoskodnod, mely kellően érdekes számukra. Vagyis a legizgalmasabb tartalmadat mindjárt a hajtás fölé kellene helyezned:

  • Kínálj egy jó bevezetőt számukra! Mely megfogalmazza azt, hogy miről szól a weboldal.
  • Sorolj fel érdekes tényeket! Olyan tényeket, melyek felkeltik a látogatók figyelmét.
  • Használj meggyőző képeket! Melyek releváns információt is tartalmaznak, hiszen ezekre figyelnek fel az emberek.

Ne higgyék azt, hogy a hajtásnál vége is az oldalnak!

Amennyiben a tartalmad úgy ér véget, mintha az a weboldal alja is lenne egyben, akkor a felhasználó azt hiszi, hogy nem talál már semmit a hajtás alatt. Ennek eredményeként sokkal kisebb eséllyel fog tovább görgetni.

Könnyű azonban elkerülni, hogy félrevezesd a látogatót. Egyszerűen gondoskodnod kell olyan vizuális jelekről, melyek mutatják, hogy van még tartalom tovább is. Ha például rácsszerkezetet vagy kártyákat használsz a tartalmad megjelenítésénél, akkor mindig célszerű, ha a hajtás keresztbe vág néhány kártyát. Ez egyértelműen jelzi a felhasználónak, hogy további tartalmakat talál lejjebb.

Egy másik lehetőség, ha közvetlenül megkéred a felhasználót arra, hogy görgessen tovább. Néha elég egy nyíl is az oldal aljára, mely lefelé mutat. Ez arról informálja az embereket, hogy a többi tartalom lejjebb található.

Igazítsd hozzá a navigációt a görgetéshez!

Sokszor a navigáción múlik a felhasználói élmény a weboldalon. Ha a navigáció jól működik, akkor az emberek könnyen megtalálnak mindent, és gyorsan meg tudják határozni, hogy éppen hol járnak.

Használj ragadós navigációt!

A hosszú görgetés elsősorban azért okoz gondot a felhasználók számára, mert ha a hajtás alá kerülnek, akkor a weboldal tetején lévő navigációs menü eltűnik a szemük elől. Ahhoz, hogy a weboldal egy másik részére eljussanak az adott oldalról, vissza kell görgetniük a weboldal legtetejére, hogy kattinthassanak a menüben megjelenő linkekre.

A megoldás egyszerű: a ragadós navigációs menü, mely által a navigációs sáv a weboldal minden pontján látható marad. Ezáltal pedig könnyen át tudnak jutni a weboldal másik részére az emberek. Mi is ilyet használunk a webshark.hu oldalon.

Webshark-fooldal

Ennél szofisztikáltabb megoldás – hiszen nagyobb rész marad látható a weboldalból -, ha a görgetés irányától függően tűnik fel vagy tűnik el a navigációs menü. Vagyis, ha a felhasználó lefelé görget, akkor eltűnik a szeme elől a navigációs sáv, és csak akkor jelenik meg ismét, ha elkezd felfelé görgetni. Ez különösen jól működik mobileszközök esetében, hiszen itt a kis kijelző miatt tényleg túl nagy részt takarna ki a tartalomból a navigáció.

Az ugrás opció megjelenítése

A másik probléma a hosszú görgetéssel, hogy a felhasználó könnyen eltéved. Nehéz neki megtalálni egy olyan dolgot, amit már látott korábban az oldalon. Komoly probléma, amikor a tartalom egyenlő súlyú egységekre van bontva. Ilyenkor az ugrás opció megjelenítése jelenti a megoldást.

Az ugrás opció olyan linkeket jelent, melyek egyből a weboldal egy meghatározott részére viszik a látogatót. Ez majdnem ugyanúgy működik, mint egy tartalomjegyzék, és bizonyos megoldások esetén folyamatosan látható lehet, akár egy ragadós menü.

Győződj meg arról, hogy a vissza gombod jól működik!

Amikor a felhasználók egy linkre kattintva eljutnak egy tartalomhoz, majd a vissza gombra kattintanak, akkor az előző oldal azon pontjára szeretnének visszajutni, ahol korábban tartózkodtak. Akkor van gond, amikor a vissza gomb megnyomásával az oldal tetejére vagy egy egész más pozícióba kerül a felhasználó. Ezzel arra kényszeríted, hogy sok-sok görgetéssel jusson el oda, ahol korábban megállt, és a linkre kattintott. Talán nem meglepő, hogy ezt nem igazán szeretik az emberek.

Használj animációt a hosszú görgetés elősegítésére!

Mint tudjuk, a felhasználók figyelme a weben 8 másodperc után elkalandozik. Ugyanakkor, ha vizuális élménnyé válik a görgetés, akkor sokkal tovább kitart ez a figyelem. A megfelelően használt animációk segítenek abban, hogy az emberek ne adják fel az érdeklődésüket görgetés közben.

Görgetés által kiváltott animációk

Érdemes ennek érdekében a weboldalt egységekre bontani. Minden egyes egységen belül a tartalom valamilyen animáció révén jelenik meg. Ahogy a felhasználók görgetnek, az animációk átvezetik őket a következő egységhez, és kialakítják azt a tartalmi ösvényt, amit követniük kell. Ez egy nagyon hasznos megoldás arra, hogy a felhasználóknak bemutathasd a tartalmi folyamot, miközben nem vesztik el az érdeklődésüket.

Parallax effekt

Amikor a weboldaladdal egy történetet akarsz elmesélni, akkor a hosszú görgetés jól kiegészíthető parallax effekttel, hiszen ezáltal mélyebb benyomást alakíthatsz ki a látogatóban. A parallax görgetés során a háttér lassabban mozog, mint az előtérben lévő képek. Ezáltal egy 3D-hatást alakul ki a görgetés során. Ha nem használod túl sokszor és erőszakosan, akkor egy egészen kellemes mélységet kölcsönöz a weboldaladnak.

Parallax effektek használatánál mindig gondold azonban át, hogy mennyi erőforrást kíván a felhasználó eszközétől, ugyanis terheli annak processzorát és a memóriáját. Ha több oldalnyi fotót, videót, gifet használsz a weboldaladon parallax megjelenésnél a weboldal újratöltése nélkül, akkor azok rendkívüli módon képesek megterhelni az eszköz erőforrásait. Érdemes különböző eszközökön tesztelni a parallax oldalak működését, és olyan trükköket bevetni, mint az animációk és a videók automatikus megállítása, amikor eltűnnek a felhasználó tekintete elől.

Vizuális visszajelzés új tartalmak betöltésénél

Amikor egy új tartalom töltődik be egy weboldalon, akkor a felhasználóknak szükségük van egy világos jelzésre ezzel kapcsolatban. Ilyenkor jó megoldás, ha az oldal alján feltűnik egy folyamatjelző, mely mutatja, hogy már töltődik a további tartalom. Ilyet láthatsz a különböző közösségi oldalaknál, például a Tumblrnél.

tumblr

A folyamatjelzőnek elég egy loopolt animációként feltűnnie, nem kell a valóságot mutatnia, hiszen az új tartalmak betöltődése ma már nem kifejezetten hosszú idő, pár másodperc alatt megtörténik. Ez megfelelően jelzi az emberek számára, hogy a rendszer dolgozik. Kiegészíthető ugyanakkor szöveggel is ez a folyamatjelző, mely közli a felhasználóval, hogy a további tartalom betöltődése folyamatban van, így még egyértelműbb a helyzet.

Kerüld el a görgetés eltérítését!

Erről akkor van szó, amikor a weboldalak átveszik a felhasználóktól a görgetés irányítását. Ez azért rossz megoldás, mert a felhasználó számára elveszik az irányítás érzése a görgetés felett, és nem tudja megjósolni a weboldal viselkedését. Az emberek a weboldalakon másfajta interakcióra számítanak a görgetés révén, amit nem érdemes tönkretenni.

A hosszú görgetés felejthetetlen élményt nyújthat a látogatók számára. Ha a felhasználóknak tetszik a felületed és intuitívnak találják a használatát, akkor nem fogják bánni, hogy a tartalom megismeréséhez sokat kell görgetniük.

De nézzük, hogy melyek az egyoldalas design mellett szóló érvek, miközben persze nem hagyjuk ki azt sem, hogy milyen problémák adódhatnak vele!

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet