Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2015-06-050 komment

Miért kell a storytelling? És mitől működik a történet

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A storytelling, vagyis történetmesélés a marketing haladó szintje. Ilyenkor a nagyközönséget, illetve a te szűkebb célcsoportodat nem egyszerűen információkkal árasztod el, hanem a történeteiddel próbálsz hatni rájuk. A történeteken keresztül érzelmi kapcsolatot alakítasz ki velük. Mivel a storytelling elég nehéz műfaj, ezért kevesen csinálják, ezáltal viszont könnyen ki lehet még tűnni a tartalom áradatából. (Frissítés 2019. 04. 30. – Újabb bekezdések kerültek a “milyen előnyei vannak egy történetnek” fejezetbe, és azzal is foglalkozunk, hogy “mi kell még egy jó történethez?“).

Nyilván sokan azt hiszik, hogy a cégeknek elegendő információkat közölni, rendszeresen, minden csatornán, ahonnan elérhetik a célcsoportjukat, és innen már nincs tovább. Azonban információból már így is sok van. Ráadásul a száraz infók nem mondanak eleget a cégedről, a gondolkodásotokról, filozófiátokról (már ha van) és a hozzáállásotokról bizonyos ügyekhez.

Milyen előnyei vannak egy történetnek?

Azonosulni érzelmi alapon, történetek által

A tények ismertetése nem elég ahhoz, hogy szoros, érzelmi kapcsolatot alakíts ki az emberekkel, így ők nem igazán tudnak azonosulni a cégeddel, a gondolataiddal, a termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal. És ha nem hiszed, hogy fontos a történetmesélés, akkor gondolj az Apple-re, mely a legnagyobb színházat rendezte néhány éve maga és korábbi vezérigazgatója, Steve Jobs körül. De a Coca-Cola is elsősorban a történetei által nőtt ekkorára, nem pedig az üdítőital minőségi összetevői predesztinálták a sikerre. Vagy gondolj a Legóra, melyről egy egész estés mozifilm szól már.

Steve Jobs (Forrás: http://commons.wikimedia.org/)
Steve Jobs (Forrás: http://commons.wikimedia.org/)

Van olyan eset persze, amikor puszta tényekre vagyunk kíváncsiak, ehelyett a szerzők számunkra érdektelen történetekkel nyitnak, ráadásul érezni, hogy egy betanult sablon szerint. Igen, ilyen is előfordul, de azt is tudni kell, hogy információt a leghatékonyabban úgy lehet átadni, amikor egy történetbe ágyazzuk be, vagy történetekkel szakítjuk meg az információfolyamot, ahogy egy-egy jobb előadónál látni (pillantsatok csak bele néhány TED-előadásba).

Hatékony információátadás

A történettel átadott információkra az emberek könnyebben visszaemlékeznek, jobban megragad az agyukban, míg a száraz adatok nagyon gyorsan elfelejtődnek. Vagyis, ha azt akarod, hogy eszébe juss az embereknek, emlékezzenek rád és arra, amit mondtál, akkor a marketingüzeneteket lehetőség szerint történetté kell alakítani.

A megoldás egyszerű: fel kell tenni magadnak a kérdést, hogy hogyan is tudod történetté alakítani azt az üzenetet, amit egyébként közölni szeretnél az emberekkel.

Történetet mesélhetsz a cégedről, annak életéről, magadról, ügyfeleidről, a munkáitokról. A történetek révén máris személyesebb és szorosabb kapcsolatba kerülsz azokkal az emberekkel, akik olvassák a blogodat, vagy követnek a közösségi médiában. Történeteket hallgatni jobban szeretnek az emberek, mint információk özönét.

Segít megértetni bonyolult gondolatokat

Ha valamit kontextusba helyezel, akkor a közönséged könnyebben tud kapcsolódni hozzá, könnyebben érti meg, hogy miről szól, mi a jelentősége. A narratíva által a közönség rájön a dolgok mögötti okokra.

Beindítja a képzeletet és új ötleteket generál

Amikor egy könyvet olvasol, akkor a hiányokat mindig a saját képzeleteddel pótolod. Nem kell minden egyes részletet leírni, hiszen a közönség a többit el tudja képzelni. Elegendő információra van szükség, hogy érthető legyen a történet, de nem kell annyi, hogy ne tudjon elgondolkodni rajta a közönség.

Közös élmény

A történeteid által kialakítod a közönséged közös nyelvét, létrehozol egy célt, ami számukra fontos. Egy közös vízióban vesznek részt, amikor felvázolod nekik egy terméked előnyeit egy történet által, vagy amikor egy történetbe csomagolva mondod el, hogy miért is lesz jobb az életük a termék révén. És itt megint gondolj az Apple mini történeteire egy-egy termékük mellett.

A történet alapja

Történetet mesélni azonban nem könnyű, és nem is mindenki tud. Viszont van egy egyszerű receptje, ami alapján meg lehet próbálkozni vele. Sean D’Souza szedte össze a Copybloggeren néhány éve, hogy melyek minden történet közös ismérvei, melyek azok a tényezők, melyek élvezhetővé tesznek egy-egy sztorit.

coca-cola

És itt gondolhatsz bármilyen klasszikus történetre, az ezekre vonatkozó törvényszerűségek érvényesek lesznek a Te esetedre is, amit elmesélsz az olvasóidnak. A szerző egészen egyszerűen a Hamupipőkéből indul ki, és ha ez elsőre távolinak is tűnik a cégedtől, mégis megvan benne a minden jó történetre jellemző három elem:

  1. Az események sorozata
  2. Az izgatott várakozás
  3. A hullámvasút

Mindössze ennyi, ez a három dolog minden jó történet alapja. Az események sorozata itt azt jelenti, hogy ahogy a mesében is egymásra épülnek a történet részei, úgy kell a darabkákat logikus sorba rendezni, hogy legyen értelme a sztorinak.

A történet azonban attól lesz izgalmas, ha megjelenik benne a dráma, a feszültség, vagyis ideális esetben folyamatosan bizonytalanságban kell tartani az olvasót a végkimenetelt illetően. Persze alapvetően már az is elég, ha felmerül benne a “mi a fene történik?” kérdés.

A hullámvasút pedig azt jelenti, hogy folyamatosan váltakozik benne a jó és a rossz, megjelenik benne a kontraszt, ami fenntartja az érdeklődést. Tehát egy ideig a dolgok szépek és jók, majd utunkat eltorlaszolják a nehézségek, aztán megint kiderülni látszik az ég, de akkor történik valami, stb.

Mi kell még egy jó történethez?

Olyan szavakat használj, amelyet a közönséged is

Amikor egy történetet mesélsz, akkor az a célod, hogy az megérintse az embereket. Ez azonban nehéz, ha nem beszéled a nyelvüket. Ismerned kell azt a nyelvezetet, amit a közönséged használ, bele kell foglalnod a szavaikat a történetedbe. Ha nem teszed, akkor elveszíted a figyelmüket és a hitelességed.

Tisztában kell lenned az igényeikkel

Azt is tudnod kell, hogy mi érdekli a közönséged. Az foglalkoztatja őket, hogy mennyibe kerül a terméked vagy a szolgáltatásod? Vagy hogy milyen gyorsan kapják meg? Bármi is az, ami fontos számukra, ezek olyan dolgok, amik felmerülnek bennük, miközben meséled a történeted, így megnyugtató választ kell rá adnod.

Legyenek mögötte valós adatok

Hiába lenyűgöző a történeted, ha nem állnak mögötte tények. A közönségedben kérdések merülnek fel a történeteddel, a cégeddel, a termékeddel kapcsolatban, amelyekre adatokon alapuló válaszokat kellene adnod.

Hol bukik el, és mi a megoldás?

Mindezt persze nem könnyű megvalósítani, és akkor még nem beszéltünk olyan dolgokról, mint a stílus, ami egyedi ízt ad a történeteidnek, és önmagában is lehet szórakoztató. Ezért aztán nem meglepő, hogy a legtöbben nem is tudnak jó történeteket írni.

Ha van is egy sztori, és sikerült logikus sorrendbe szedni az eseményeket, sokszor hiányzik a feszültség és a hullámvasút belőle. Vagy azért, mert nincsenek tisztában ezeknek az elemeknek a fontosságával, vagy azon egyszerű oknál fogva, hogy nem tudják használni őket. A legtöbbször persze már ott elbukik a dolog, hogy nincs is történetként értelmezhető történet, amit el lehetne mesélni, vagy inkább csak nem vesszük észre a történeteket.

Persze a gyakorlás, mint mindenen, ezen is segíthet, és ha beindul a storytelling, akkor végre van valami, amivel ki tudsz tűnni a tömegből. Márpedig alap a marketingben, hogy megkülönböztethetőnek kell lennünk. Egy idő után lesznek saját történeteid, melyek terjednek és eladják a termékeidet és a szolgáltatásaidat. És mindegy, hogy hányszor mondod el őket, a történetekre mindig figyelni fognak az emberek.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.