2022-03-030 komment
Érdemes még cégként jelen lenni a Facebookon?
Sokan úgy látják, hogy a Facebook egy süllyedő hajó. De mit mutatnak a számok? Érdemes cégként még komolyabb energiát beletenni?
Az elmúlt években óriási kihívások elé került a Facebook, miközben a fogyasztói bizalom folyamatosan csökkent vele szemben. Jelenleg már nem túl pozitív a csengése a Facebook nevének – nyilván ez is hozzájárult a cégnév cseréjéhez -, ugyanakkor kérdés, hogy ennek a bizalmatlanságnak a következtében elhagyják-e a felhasználók a platformot.
Néhány hete attól volt hangos a sajtó, hogy a 2021-es év negyedik negyedévében, azaz október-december között a Facebook 18 éves történetében először fordult elő az, hogy csökkent az aktív felhasználók száma: 1,930 milliárdról 1,929 milliárdra. Ha ez még nem lett volna elég, a Meta azt is bejelentette, hogy lassult a bevételnövekedése olyan konkurenseivel szemben, mint a TikTok vagy a YouTube, a hirdetők pedig folyamatosan mérséklik a költéseiket a platformon. Még Mark Zuckerberg vezérigazgató is elismerte, hogy a felhasználók – és közöttük elsősorban a fiatalok – átpártolnak a konkurensekhez.
A folyamat, mely idáig vezetett évekkel korábban kezdődött. A Facebook algoritmusa folyamatos változásban van, sokak szerint nem pont előnyére. 2018 januárjában is egy jelentős változást eszközöltek rajta. Ekkor elkezdték még feljebb sorolni azokat a tartalmakat, melyek aktív cselekvést váltottak ki a felhasználókból, vagyis a megtekintés helyett fontosabbá vált egy bejegyzés rangsorolásánál a hozzászólások száma. Tehát, ha egy bejegyzés több kommentet kapott, az gyakrabban jelent meg a felhasználók falán, mint az a tartalom, mely alatt nem alakult ki komment-háború.
Mindezt akkor lépte meg a Facebook, amikor a közösségi média felhasználók az addigi aktív magatartásukat egyre inkább passzívra cserélték, vagyis tartalomgyártás és kommentelés helyett már főleg olvastak, videókat néztek, podcastokat hallgattak.
A 2021 évi közösségi média iparági jelentésből az derül ki, hogy míg 2018-ban még a marketingesek 67 százaléka mondta azt, hogy a legfontosabb közösségi média platform számukra a Facebook, ez 2021-re folyamatos ereszkedéssel 54 százalékra csúszott vissza. Eközben pedig az Instagram és a YouTube aránya emelkedett, illetve egy kicsit szerényebb mértékben a LinkedIné is. Ez azt jelenti, hogy a marketingesek elkezdtek egyre kevesebb pénzt vinni a platformra, ami meg is jelenik a hirdetési költéseknél, mint azt láthattuk a 2022 február elején közzétett adatoknál.
Az elmúlt évek során a céges Facebook-oldalak kezelői tapasztalhatták, hogy gyakorlatilag teljesen eltűnt a bejegyzéseik organikus elérése. Ha nem is csökkent nullára, de a korábbi évekhez képest a töredékére esett vissza mostanra. Sok influencer azért is távozott a platformról, mert promóció nélkül egyszerűen értelmetlen volt a Facebookra tartalmat elhelyezni, hiszen nem hozott elérést és aktivitást.
Érdemes egyébként arra is egy pillantást vetni, hogy a korábban említett, napi aktív felhasználók száma hogyan is csökkent az elmúlt években. Ami valóban látványos, az a 24 évnél fiatalabb korosztályok elszivárgása. A 13-17 éves korosztályból persze eleve nem voltak sokan a Facebookon, de a 18-24 évesek száma, mely egykor a legjelentősebb volt, mára bezuhant a második helyre a 13-17 éves korosztály után. A lényeg itt annyi, hogy a 24 év alattiak már nem használják aktívan a Facebookot.
Más vizsgálatok szerint pedig az úgynevezett „boomerek” korosztálya is egyre inkább eltávolodik a Facebooktól. Itt azonban önbevalláson alapuló napi használatról van szó.
Az adatokból az is kiderül, hogy melyek azok a platformok, ahol ezek a távozó felhasználók megjelennek. Az App Annie adatai szerint globálisan a TikTok volt a legtöbbet letöltött alkalmazás a tavalyi év harmadik negyedévében. Mögötte állt az Instagram, míg a Facebook a harmadik helyre szorult vissza.
Az eMarketer várakozásai szerint pedig a Facebookon eltöltött idő folyamatosan csökkenni fog (2020-ban a covid-19 miatt jelentkezett növekedés).
Összességében tehát az rajzolódik, hogy
- egyrészt a fiatalok elhagyják a Facebookot, így ha a 25 év alatt korosztályt céloznád meg, akkor számodra nem érdemes itt jelen lenni. Ráadásul ez a korosztály nem valószínű, hogy később vissza fog térni, vagyis minden évben egy kicsit szélesebb korosztály ignorálja a Facebookot.
- A cégek egyre inkább visszafogják a hirdetési költéseiket a platformon.
- Ugyanakkor egyelőre nem látható olyan alternatíva, mely ugyanazt kínálná, mint a Facebook. Már ha egyáltalán szükség van egy ilyen típusú közösségi médiára.
- Így aztán alternatíva hiányában az idősebb korosztályok elérésére továbbra is a Facebook kínál lehetőséget. Erre érdemes lehet használni, de fel kell készülni, hogy a Facebook folyamatos hanyatlása már nem fog megfordulni.