Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-03-030 komment

Érdemes még cégként jelen lenni a Facebookon?

Sokan úgy látják, hogy a Facebook egy süllyedő hajó. De mit mutatnak a számok? Érdemes cégként még komolyabb energiát beletenni?

Az elmúlt években óriási kihívások elé került a Facebook, miközben a fogyasztói bizalom folyamatosan csökkent vele szemben. Jelenleg már nem túl pozitív a csengése a Facebook nevének – nyilván ez is hozzájárult a cégnév cseréjéhez -, ugyanakkor kérdés, hogy ennek a bizalmatlanságnak a következtében elhagyják-e a felhasználók a platformot.

Néhány hete attól volt hangos a sajtó, hogy a 2021-es év negyedik negyedévében, azaz október-december között a Facebook 18 éves történetében először fordult elő az, hogy csökkent az aktív felhasználók száma: 1,930 milliárdról 1,929 milliárdra. Ha ez még nem lett volna elég, a Meta azt is bejelentette, hogy lassult a bevételnövekedése olyan konkurenseivel szemben, mint a TikTok vagy a YouTube, a hirdetők pedig folyamatosan mérséklik a költéseiket a platformon. Még Mark Zuckerberg vezérigazgató is elismerte, hogy a felhasználók – és közöttük elsősorban a fiatalok – átpártolnak a konkurensekhez.

A folyamat, mely idáig vezetett évekkel korábban kezdődött. A Facebook algoritmusa folyamatos változásban van, sokak szerint nem pont előnyére. 2018 januárjában is egy jelentős változást eszközöltek rajta. Ekkor elkezdték még feljebb sorolni azokat a tartalmakat, melyek aktív cselekvést váltottak ki a felhasználókból, vagyis a megtekintés helyett fontosabbá vált egy bejegyzés rangsorolásánál a hozzászólások száma. Tehát, ha egy bejegyzés több kommentet kapott, az gyakrabban jelent meg a felhasználók falán, mint az a tartalom, mely alatt nem alakult ki komment-háború.

Mindezt akkor lépte meg a Facebook, amikor a közösségi média felhasználók az addigi aktív magatartásukat egyre inkább passzívra cserélték, vagyis tartalomgyártás és kommentelés helyett már főleg olvastak, videókat néztek, podcastokat hallgattak.

A 2021 évi közösségi média iparági jelentésből az derül ki, hogy míg 2018-ban még a marketingesek 67 százaléka mondta azt, hogy a legfontosabb közösségi média platform számukra a Facebook, ez 2021-re folyamatos ereszkedéssel 54 százalékra csúszott vissza. Eközben pedig az Instagram és a YouTube aránya emelkedett, illetve egy kicsit szerényebb mértékben a LinkedIné is. Ez azt jelenti, hogy a marketingesek elkezdtek egyre kevesebb pénzt vinni a platformra, ami meg is jelenik a hirdetési költéseknél, mint azt láthattuk a 2022 február elején közzétett adatoknál.

Az elmúlt évek során a céges Facebook-oldalak kezelői tapasztalhatták, hogy gyakorlatilag teljesen eltűnt a bejegyzéseik organikus elérése. Ha nem is csökkent nullára, de a korábbi évekhez képest a töredékére esett vissza mostanra. Sok influencer azért is távozott a platformról, mert promóció nélkül egyszerűen értelmetlen volt a Facebookra tartalmat elhelyezni, hiszen nem hozott elérést és aktivitást.

Érdemes egyébként arra is egy pillantást vetni, hogy a korábban említett, napi aktív felhasználók száma hogyan is csökkent az elmúlt években. Ami valóban látványos, az a 24 évnél fiatalabb korosztályok elszivárgása. A 13-17 éves korosztályból persze eleve nem voltak sokan a Facebookon, de a 18-24 évesek száma, mely egykor a legjelentősebb volt, mára bezuhant a második helyre a 13-17 éves korosztály után. A lényeg itt annyi, hogy a 24 év alattiak már nem használják aktívan a Facebookot.

Más vizsgálatok szerint pedig az úgynevezett „boomerek” korosztálya is egyre inkább eltávolodik a Facebooktól. Itt azonban önbevalláson alapuló napi használatról van szó.

Az adatokból az is kiderül, hogy melyek azok a platformok, ahol ezek a távozó felhasználók megjelennek. Az App Annie adatai szerint globálisan a TikTok volt a legtöbbet letöltött alkalmazás a tavalyi év harmadik negyedévében. Mögötte állt az Instagram, míg a Facebook a harmadik helyre szorult vissza.

Az eMarketer várakozásai szerint pedig a Facebookon eltöltött idő folyamatosan csökkenni fog (2020-ban a covid-19 miatt jelentkezett növekedés).

Összességében tehát az rajzolódik, hogy

  • egyrészt a fiatalok elhagyják a Facebookot, így ha a 25 év alatt korosztályt céloznád meg, akkor számodra nem érdemes itt jelen lenni. Ráadásul ez a korosztály nem valószínű, hogy később vissza fog térni, vagyis minden évben egy kicsit szélesebb korosztály ignorálja a Facebookot.
  • A cégek egyre inkább visszafogják a hirdetési költéseiket a platformon.
  • Ugyanakkor egyelőre nem látható olyan alternatíva, mely ugyanazt kínálná, mint a Facebook. Már ha egyáltalán szükség van egy ilyen típusú közösségi médiára.
  • Így aztán alternatíva hiányában az idősebb korosztályok elérésére továbbra is a Facebook kínál lehetőséget. Erre érdemes lehet használni, de fel kell készülni, hogy a Facebook folyamatos hanyatlása már nem fog megfordulni.
Kategória: Social Media | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet