Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-09-041 komment

E-mail marketing: hogyan írj jó hírlevelet?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Sokak szerint ma már idejétmúlt marketingeszköz az e-mail és az e-mail hírlevél, ezért inkább olyan csatornákra fókuszálnak, mint a közösségi média vagy a blogolás. Pedig az e-mail marketing a gyakorlatban egyre jobban teljesít, semmi jelét nem mutatja az elértéktelenedésnek. Te használod az e-mailt, mint marketingeszközt, küldesz hírleveleket? Segítünk néhány tanáccsal. (Frissítés, 2019. 09. 30. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mire figyelj egy hírlevél vizuális designjánál?)

Az e-mail hírlevél egy igen régi és elterjedt eszköz az online marketingben, és továbbra is hatékonyan működik. Ha nem hiszed, hogy működik még az e-mail marketing és a hírlevél, akkor egyrészt fuss neki az itt található infografikának, másrészt elmondunk azért pár dolgot a legújabb statisztikák alapján.

Egyre több időt töltünk e-mailekkel. De miért?

Miközben egyre rövidebb üzenetekkel találkozunk a mobilon, a weben, a különböző közösségi média csatornákon, addig a Litmus vizsgálata szerint egyre több időt töltünk e-mail olvasással. Az átlagos, e-mail olvasással töltött idő ugyanis 7 százalékkal 11,1 másodpercre emelkedett 2011-től 2016-ig. Ezen hat év alatt folyamatos volt a növekedés az e-mailek olvasásával eltöltött idő hosszát illetően.

Ráadásul ezen évek során fokozatosan egyre kevesebb időt töltöttek az emberek e-mailek törölgetésével és gyors átfutásával. Az elmélyült olvasás aránya viszont nőtt: hiszen azon e-mailek aránya, melyekkel 18 másodpercnél több időt töltöttek a felhasználók, a 2011-es 38,4 százalékos értékről 44,4 százalékra mozdult 2016-ra.

Mi lehet ennek az oka?

1. A mobil terjedése

Az e-mail olvasással töltött idő az okostelefonok elterjedése miatt növekszik. Mobilon még nagyobb volt ugyanis a növekedés: elérte a 16 százalékot. Fontos tehát megjegyezni, hogy a mobil nem minden esetben csökkenti a koncentrálóképesség időtartamát. Ebben három tényező játszik közre:

  • A levelező applikációk fejlődése. És itt alapvetően a különböző e-mail kliensek reszponzívvá válásáról van szó, például, hogy a Gmail is támogatja már a reszponzív e-maileket. Amihez hozzájön még az, hogy az elmúlt 6 év alatt a mobil-kijelzők is nagyobbak lettek, így könnyebb rajtuk hosszabb szövegeket olvasni.
  • A cégek is erőfeszítéseket tettek azért, hogy mobilbarát e-maileket készítsenek. Így ma már az e-maileknél is a reszponzív design vált az uralkodó e-mail design megközelítéssé. Ennek persze különböző fokozatai vannak – melyekre hamarosan kitérünk a “mobilbarát e-mailek típusai” címszó alatt -, de tény, hogy egyre több a mobilon is olvasható e-mail.
  • Végül pedig az emberek is egyre többet használják mindenfélére a mobiljukat. Például, amikor unatkoznak és van néhány szabad percük a buszon vagy a metrón, akkor elkezdenek olvasgatni. Ilyenkor nem is kell úgy sietniük, mint amikor éppen dolgoznak és asztali gépet használnak.

2. Visszaszerzett irányítás

A hírlevelet küldő cégek szempontjából azért jó dolog a hírlevél, mert ezzel visszakerül az irányítás a szerzők kezébe. Gondoljunk csak arra, hogy a Facebook esetében egy másik cég dönti el, kihez juthatnak el az általunk közzétett információk, nem pedig mi. De minden olyan platformnál, amit nem mi irányítunk, felmerülhetnek hasonló problémák, akár a kitiltás valamilyen szabályra hivatkozva, akár a megszűnés, akár az átalakítás, ami hátrányosan érinti a forgalmunkat.

Az e-mail esetében viszont a miénk a feliratkozók listája, melyre bármikor küldhetünk hírlevelet, egyedül arra kell figyelni, hogy ne spamként végezze a levelünk. Ha valami gond van, akkor csak hírlevélküldő-szolgáltatót cserélünk, és visszük magunkkal az olvasóinkat.

3. Nagyobb figyelem

Egy másik érv, hogy az olvasók nagyobb figyelmet szentelnek az e-maileknek, mint egy közösségi médiás bejegyzésnek. Egy Facebook oldal hány százalékát éri el a rajongóknak, és ezek közül hányan kattintanak a bejegyzésre? Persze kell a jól felépített, valódi érdeklődőkből összeálló olvasói bázis és a jó hírlevelek, amire hamarosan adunk tippeket.

Nyilván egy kicsit nehezebb munka az olvasók e-mail címeit összegyűjteni, mint szimpla lájkolásra bírni őket. De ha tényleg a valódi érdeklődők iratkoznak fel az oldalunkon, és nem vásároltunk vagy valami más úton-módon állítottunk össze egy gyenge minőségű címlistát, akkor sokkal elkötelezettebb olvasókat kapunk.

4. Könnyebb feldolgozhatóság

Mára sokan megcsömörlöttek a közösségi médiától, és ha valaki hírlevelekben szerzi be az információt, akkor nem kell átböngésznie számtalan weboldalt, beleértve az egyes közösségi csatornákat. Ha arra nincs is lehetőség, hogy minden ismerősünktől származó bejegyzést megkapjunk e-mailben, mégis az e-mailes esszencia adhat valami támpontot arra nézve, hogy mi történik éppen velük és a világban.

Ráadásul sok esetben meghatározható, hogy milyen gyakran akarunk hírlevelet kapni, milyen tartalom kerüljön bele, vagyis kényelmes. Míg rss-csatornák feldolgozásakor vagy akár a Facebook hírfolyamunk átprögetésekor nincs lehetőség ilyesmire. Előbbinél minden megkapunk, utóbbinál meg azt, amit a Facebook elénk tesz.

Ráadásul az is világossá vált mára, hogy az e-mail egy egészen jó közösségi média – akad benne válasz és továbbítás funkció is -, mégpedig az első közösségi média, ami azzal is jár, hogy szinte mindenkinek van e-mail címe, amin elérhető, míg a Facebook-accountja nem feltétlenül.

Ez a néhány tényező járul tehát hozzá ahhoz, hogy több időt töltünk e-mailek olvasásával. És lehetőséget ad a cégek számára, hogy hosszabb e-maileket készítsenek. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség tömör és hatékony kommunikációra, valamint világos és átgondolt designra az e-maileknél.

Mi idegesíti az embereket az e-mailjeidben?

Ha csak egyetlen dolgot változtathatnának meg az emberek a cégektől kapott e-mailekben, akkor az az lenne, hogy kevésbé szóljanak termékek eladásáról. Ez derült ki egy 2018 júniusában, az Adobe által végzett kutatásból. A megkérdezett 1001, okostelefonnal rendelkező személy 39 százaléka ugyanis azt mondta, hogy kevésbé a promócióra és sokkal inkább az információkra összpontosító e-maileket látna szívesen.

Ami talán meglepő lehet, hogy mindössze a válaszadók 27 százaléka jelezte azt, hogy személyre szabottabb e-maileket szeretne látni a postafiókjában. Az már nem annyira, hogy mindössze 12 százalék szeretne vásárolni úgy egy eDm-et látva, hogy ne kelljen elhagynia az e-mailt.

A kutatásból arra is fény derült, hogy az embereket (45 százalékukat) leginkább az idegesíti, amikor túl gyakran küldenek nekik a cégek üzeneteket, de 23 százalékukat az is zavarja, hogy rosszul vannak megírva az e-mailek, esetleg túl hosszúak, és 22 százalékukat teljesen érhető módon az bosszantja, hogy a marketingeseknek rossz adataik vannak róluk, és ezekre építik az e-mailt.

Amikor kifejezetten arra kérdeztek rá, hogy okostelefonos fogyasztásnál mi zavarja őket leginkább az e-mailekben, akkor 20 százalékuk azt mondta, hogy az, ha túl sokat kell görgetni, 18 százalékuk azt, ha várni kell a képek betöltésére, 17 százalékukat az, ha túl sok a szöveg, és ugyancsak 17 százalékot az, ha túl kicsik a betűméretek.

Ha ezeket a hibákat sikerül kiküszöbölni, akkor ennek eredménye lehet egy elkötelezett olvasói bázis, melynek tagjaiból könnyen válhatnak vásárlók. De akkor hogyan alakítsunk ki és írjunk meg egy jó hírlevelet? Tágabb értelemben: e-mail marketing tippek következnek.

Hogyan írj jó hírlevelet? 10 tanács

A válaszadáshoz a Hubspot egyik e-bookját hívtuk segítségül, mely alapos összefoglalását nyújtja a hírlevélkészítésnek. Ezt felhasználva írtuk össze a leghasznosabb és legfontosabb dolgokat a hírlevélkészítés rejtelmeiről a lényegre fókuszálva, vázlatpontszerű felsorolásokkal, és természetesen saját tapasztalatainkkal kiegészítve.

1. Legyen a cél az edukáció és ne a reklám

Egy hírlevél 90 százalékát tegye ki az edukációs tartalom, és mindössze 10 százalékát a promóció. Sőt, ha nincs valami nagy hír a cég háza tájáról egy új termékkel vagy szolgáltatással, vagy magával a céggel kapcsolatban, akkor teljesen el is hagyható a promóciós rész a hírlevélből.

2. Már a feliratkozásnál tájékoztasd az olvasót

A hírlevél-feliratkozáskor tegyük világossá az olvasók számára, hogy milyen tartalomra számíthatnak a hírlevélben és, hogy milyen rendszerességgel fogják kapni. Ha nagyobb mennyiségű tartalmat készítünk, akkor azt érdemes témánként is szegmentálni, hogy a feliratkozók választhassanak közülük.

3. Legyél kreatív, amikor a hírlevél tárgyát írod!

Nem a legjobb megoldás, ha hírlevelünk tárgya minden héten az, hogy “XY cég heti hírlevele”. Ez unalmas, és olvasóink ujja nem fog sasmadár-szerűen lecsapni az egér bal gombjára. A tárgyra mindig kiemelt figyelmet kell fordítanod, hiszen, mint a statisztika is mutatja: az e-mailek 69 százaléka a tárgysor miatt végzi a spamek között.

Egy vonzó tárgyra azonban kattintanak az emberek, ennek révén tudsz kiemelkedni az e-mail tömegből. A tárgysorod attól lesz jó, ha eltávolítasz belőle minden olyan elemet, ami spamre utalhat:

  • Ne használj nagybetűket!
  • Kerüld a speciális karaktereket!
  • Ne kövess el helyesírási hibát!
  • Hagyd ki azokat a szavakat, amik jellemzően a spamekben szerepelnek!

Ugyanakkor van néhány olyan dolog, ami segíthet.

  • Használj például számokat, mert ezek nem csak magukra vonják a figyelmet, hanem egyszerűbbé teszik a mondatot.
  • Tegyél fel kérdéseket, mert ezeknek jellemzően jobb a megnyitási aránya, nagyobb elköteleződést váltanak ki.
  • Legyen rövid a tárgysorod: maximum 50 karakter, mert a hosszú sorokat nem olvassák el az emberek.

4. Legyen benne call to action

Legyen az olvasók számára teljesen egyértelmű, hogy mit várunk el tőlük. Ez lehet akár annyi, hogy kattintsanak egy linkre a blogposzt elolvasásához, vagy küldjék tovább az e-mailt az ismerőseiknek.

  • Linkek helyett inkább gombokat használj az e-mailjeidben! Mert sokan most már mobilról nyitják meg az e-maileket, és nekik a gombok használata könnyebb.
  • Legyen könnyen észrevehető a CTA-d, hogy a felhasználóknak ne kelljen keresgélniük!
  • Használj kontrasztos színeket! De egyébként a call to actionre vontakozó webdesign-tanácsaink alapján érdemes megtervezni a megjelenést.

5. Minimalista design, rövid szöveg

Alkalmazzunk elegendő white space-t, hogy könnyen áttekinthető legyen a tartalom, akár mobilon is. A szövegek pedig csak egy kis ízelítőt nyújtsanak abból, amit weboldalunkon találhatnak majd az olvasók a kattintás után.

6. A képeknek legyen alt textje

A legtöbbször a levelezőprogramokban alapértelmezett beállítás, hogy a képeket nem töltik be. Az alt text sok esetben a kép helyett jelenik meg, ez különösen akkor fontos, ha a kép egy CTA link.

7. Legyen könnyű a leiratkozás

Legyen az olvasók számára könnyen és gyorsan megtalálható a leiratkozásra mutató link a hírlevélben.

8. Tesztelj!

A legjobb tárgysor kiválasztása, a legjobb call to action szöveg, vagy a legjobb elrendezés kiválasztása miatt érdemes időnként A/B teszteket futtatni.

Mikor küldd ki a hírleveled?

Az időzítés az e-maileknél, hírleveleknél is sokat számít, akár csak a közösségi médiában. Itt alapvetően két dolgot kell figyelembe venni: a megnyitási arányt és a konkurenciát. A hírlevelek, edm-levelek gyakran éjszaka érkeznek, amikor az emberek általában alszanak, viszont reggel tele van velük a postaláda, amikor az embereknek alig van idejük. Így gyors tisztogatásba kezdenek, a következmény pedig az, hogy olvasatlanul kerülnek kukába az e-mailek. Így aztán minden erőfeszítés, amit egy jó hírlevél összeállításába tettél, felesleges lesz, pusztán a rossz időpont miatt.

Mit mutat a statisztika?

A kiküldés időpontját talán legjobban a statisztikák segítségével határozhatjuk meg. Egy ilyen a Kissmetrics vizsgálata, mely szerint jó időzítés lehet, ha a nap közepén, délelőtt és 10 és délután 3 óra között küldöd ki az e-maileket. Ez abból a szempontból előnyös, hogy ilyenkor csekély a verseny. Márpedig miért akarnál akkor hírlevelet küldeni, amikor a többiekkel is meg kell küzdenie a figyelemért? Az egyik legjobb időpont talán az intervallum vége lehet, hiszen akkor éppen megebédeltek az emberek, és jellemzően kidobálták a délelőtti e-maileket, viszont még nem akarnak belefogni a munkába. Ilyenkor jól jön egy hírlevél, amivel halogatni lehet a dolgokat.

Habár a grafikon szerint 10 óra előtt sincs nagy e-mail forgalom, sőt 4 óra körül sem, azonban a munkaidő kezdete és vége nem feltétlenül a legjobb időzítés. Ami viszont biztosnak látszik, hogy este 6 után ne küldj ki e-mailt! Ez a legforgalmasabb időszak, ezen belül is elsősorban a 6 és 7 óra közötti intervallum. Ilyenkor a legnagyobb a verseny, ami értelemszerűen azzal jár, hogy csökkenni fog a megnyitási arányod.

Persze érthető, hogy milyen megfontolásból kerül kiküldésre ezen időpontban sok napi vagy heti hírlevél: az emberek ekkorra hazaérnek általában, így hát leülnek és megnézik azokat az e-maileket, melyek érdekesek számukra. Viszont attól még tény, hogy mindenki más is ekkor küldi ki a hírlevelét, így egy óra alatt szinte eldugul a postaláda, és vagy már este kitörölgetik a nagy részét, vagy a reggeli tisztogatásnak esik áldozatul.

Ugyancsak értelmetlennek tűnik éjszaka, 9 óra után, illetve reggel 7 előtt e-maileket küldeni. Hiszen, amikor az emberek alszanak, akkor nem olvasnak e-mailt. Pedig az e-mailek 60 százaléka ezen időintervallumban érkezik. Nyilván az a koncepció ebben az esetben, hogy majd reggel elolvassák az emberek – hiszen ez volt egykor a hagyományos újságolvasós időszak. Csak a világ azóta megváltozott, és ma már folyamatosan fogyasztjuk a tartalmat. Ráadásul reggelre általában elég sok levél beesik a postafiókunkba. Így ezek ahelyett, hogy a reggeli kávé mellett elolvasásra kerülnének, inkább a kukában végzik.

Egy másik grafikon

Ugyanakkor érdemes egy másik vizsgálatra is vetni egy pillantást, ugyanis részben más következtetések vonhatók le belőle. Ezt a GetResponse állította össze, mely egy e-mail marketing szoftver, és 4 milliárd e-mail elemeztek. Röviden a lényeg: a legtöbb e-mail délelőtt 8-10 óra tájban kerül kiküldésre, de egy sokkal hosszabb időszakban nagyjából állandóan magas a megnyitási arány: hajnali 4 és délután 2 között.

Az egyik görbe – az alsó kék vonal – az átkattintási arányt jelöli, vagyis azon felhasználók számát, akik megnyitottak egy linket vagy egy képet az e-mailben. Tehát, ha mondjuk kiküldesz ezer darab e-mailt, ebből megnyitnak 500-at, és mondjuk kattintanak ezeken belül 50 linkre. Így van egy 5 százalékos átkattintás arányod.

Ugyanakkor, ha összeveted az e-mailedet megnyitók számát és azokét, akik kattintanak valamely linkre, akkor megkapod lila színnel jelzett kattintás-megnyitás arányt (CTOR). Mint látható az előbbi két adat nagyjából stabil a nap folyamán, így ezt nem befolyásolja a kiküldési időpont.

Annál inkább a megnyitási arányt, melyet a zöld görbe jelez, ami értelemszerűen arról szól, hogy hány feliratkozód nyitotta meg a hírleveled. Ez elsősorban arról árulkodik, hogy mennyire volt hatékony a tárgysorod, illetve persze arról is, hogy jó időpontban küldted-e ki a hírlevelet.

Ugyanakkor vedd figyelembe azt is, hogy a Te célközönségednek mikor van ideje hírlevelet olvasni, tehát igazodj a napirendjükhöz, ne csak az átlagot nézd! Ha a közönséged normál munkaidő szerint dolgozik, akkor érdemes lehet reggel, 8-9 között küldeni nekik egy e-mail, vagy ebédidőben, illetve kicsivel az előtt.

Milyen napokon érdemes hírlevelet küldeni?

És hogy a hét melyik napján érdemes e-mailezgetni? A számokból is is kiderül. A Kissmetrics szerint a legkisebb versennyel szerdán, szombaton és vasárnap kell számolnod. Ezen belül is elsősorban a szerdát érdemes kiválasztani, különösen, ha a hírleveled nem valami szabadidős tevékenységgel, hobbival van kapcsolatban. Utóbbi számára a hétvége is megfelelő lehet. Ha viszont nem ilyen a téma, tehát az emberek nem nyitják meg, akkor a hétfő reggeli takarításnak lesz az áldozata ez is, hiszen már nem lesz idejük elolvasni.

A legrosszabb nap viszont a kiküldésre a kedd és a csütörtök. Ennek pedig valószínűleg az az oka, hogy a szakértői tanácsok általában ezt a két napot jelölték meg ideálisnak az elmúlt években, évtizedekben. Amit aztán mindenki követett, így egy hét alatt a kiküldött levelek közel fele ezeken a napokon érkezik.

Érdemes persze nem csak a konkurencia alapján, hanem a megnyitási arány alapján is vizsgálni a dolgot. Ebből a szempontból általános tanács, hogy a hétfőn vagy hétvégén kiküldött e-maileknek általában rossz a megnyitási arányuk. Hétvégén ugyanis az emberek nem szeretnek az e-mailjeikkel foglalkozni, hétfőn pedig tele vannak velük, és alig tudják feldolgozni őket.

A CampaignMonitor is elemezte ugyanakkor a saját számait több millió e-mail alapján. Meg is állapítottak néhány dolgot:

  • A legnagyobb megnyitási aránnyal (18,6%) csütörtökön találkoztak.
  • A legnagyobb átkattintási aránnyal kedden (2,73%).
  • A legjobb kattintás-megnyitás aránnyal szombaton (14,5%).
  • A legkevesebben hétfőn és vasárnap iratkoztak le a hírlevelekről (0,16%).
  • A legkisebb visszafordulási arányt hétfőn mérték (0,79%)

Ebből az látszik, hogy a kedd és a csütörtök azért elég sikeres nap szokott lenni, annak ellenére, hogy sok a kiküldés ezeken a napokon.

Tehát, mint látható, ahány statisztika, annyiféle következtetés. Ezért minden e-mail listának lehet egy egyedi kiküldési időpontja, amikor különösen jól teljesít. Ehhez tesztelned kell a különböző kiküldési időpontokat. Az is járható út, ha megvizsgálod, hogy kifejezetten a Te versenytársaid milyen időpontban küldik ki az e-mailjeiket. Ehhez képest kellene valamilyen eltérő időpontot meghatároznod, majd figyelned a megnyitási arányt.

Mire figyelj a hírlevél vizuális designjánál?

Akad néhány dolog, amit szem előtt kell tartani e-mailek designjának a készítésénél. Ilyen például, hogy az egyes e-mail platformoknak különböző korlátai vannak, vagy azt, hogy mit várnak a felhasználók, amikor megnyitnak egy e-mailt.

Legyen mobilbarát

Az e-mail marketingben is kiemelt fontossága van már a mobilra optimalizáltságnak. Az e-mailek nagy részét ugyanis már mobileszközökről nyitják meg az emberek.

A mobilbarát e-mailek típusai

Az egyik a teljesen reszponzív e-mail design, amely médialekérdezéseket végez. Az e-mail ahhoz igazodva jelenik meg, hogy mekkora kijelzőn nyitották meg. Az elmúlt időszakban ez vált a legelterjedtebb design-megközelítéssé a B2C cégek körében.

Ugyanakkor ott vannak az úgynevezett reszponzív-tudatos designnal készült e-mailek, melyeknek a fej- és láblécük már reszponzív, és az elsődleges tartalmi blokkjuk mobil-tudatos. Ennek a megoldásnak az lehet az értelme, hogy a legtöbb gond a fej- és láblécekkel adódik mobilon, mert ezek tele vannak apróbetűs szövegekkel és kis linkekkel.

A harmadik megoldás az, amikor egy e-mail mobil-tudatos designnal készül, vagyis egyhasábos, nagyok a betűk és a képek, mobilon is jól használhatóan vannak elhelyezve a gombok és a linkek. Ez a legegyszerűbb megközelítés, hiszen annyiból áll, hogy az e-mail minden elemének méretét egyszerűen megnövelik és leegyszerűsítik, vagyis könnyű lesz olvasni és használni a kisméretű okostelefon-kijelzőkön. A nehézséget itt az okozza, hogy sok tartalmi elemet el kell hagyni egy asztali gépre írt e-mailhez képest.

Egy negyedik verzió már nem számít mobilbarátnak, mert ennél az úgynevezett kvázi mobil-tudatos designnál csak a legfőbb tartalmi egység készül mobil-tudatos szemlélettel.

Végül pedig ott van a teljesen asztali gépekhez igazított megoldás, ahol több hasábot, kis betűket és képeket, apró gombokat és linkeket használnak. Szerencsére ez a megközelítés egyre inkább eltűnik.

Mikor és melyik e-mail design a legjobb?

Ehhez érdemes megnézni, hogy hányan nyitják meg az általunk küldött e-maileket mobilról.

  • Ha az arányuk 10 százalék alatt van, akkor elegendő lehet a kvázi mobil-tudatos megoldás.
  • Ha eléri a 20 százalékot, akkor érdemes mobil-tudatos megoldásra váltani, míg
  • ha 30 százalék fölé kerül, akkor már a reszponzív-tudatos vagy a reszponzív e-mail design lesz a szerencsés megoldás.

Persze az, hogy mobilon milyen arányú az e-mailjeid megnyitása, attól is függ, hogy az emberek találkoztak-e már a nem mobilbarát e-maileddel, és már meg sem nyitják, mert olvashatatlan számukra mobilon.

A legjobb megoldás tehát, ha reszponzív megoldást használsz. És ha ez valami oknál fogva még nem megy, akkor:

  • Használj kisebb képeket, mert gyorsabb a betöltődésük!
  • A CTA-d tedd a hajtás fölé, mivel az emberek sokszor csak az e-mailek első sorait olvassák!
  • Legyen a CTA-d érintés-barát, azaz könnyű legyen kattintani mobilon!
  • Használj nagyobb betűket és nagyobb sortávolságokat!
  • A bekezdéseid viszont legyenek rövidebbek!

A tartalomra összpontosíts!

Amikor egy e-mailnek a vizuális megjelenése készül, akkor elsősorban a tartalmat kell szem előtt tartani. Sokan ezt a minimalizmussal a végletekig viszik úgy, hogy a tartalom maga lesz a design. Ha ennyire nem is kell elmenni a falig, a designt úgy érdemes tervezni, hogy már tudjuk, mi lesz a tartalom.

Az Unsplash minimalista hírlevele

Erősítse a márkád

Amikor egy felhasználó megérkezik a weboldaladra, akkor egy erős márkaélményben van része. Itt minden a weboldaltulajdonos irányítása alatt áll. Az e-mail design azonban ettől egy kicsit eltér. A felhasználó ugyanis nem egy böngészőben (amiből nincs olyan sok) látja az e-mailt, hanem valamilyen e-mail alkalmazásban, melyből rengeteg van, ha figyelembe vesszük a desktopos és mobilos alkalmazásokat is.

Ennek ellenére meg kell teremteni az erős márkaélményt. A levél tetején mindenképpen jelenjen meg a logó, ugyanazt a felső képet használd, és próbáld minden elem esetében megtartani a márkára jellemző designelemeket (színek, formák, stb.)

Használd a színeket figyelemfelhívásra!

A színeknek erős hatásuk van, képesek érzelmeket kiváltani. Ha jól használod a színeket, azzal javítani tudod az átkattintási és a konverziós arányt. A tesztek azt mutatják, hogy a különböző gombszínek esetében több mint 20 százalékos különbség mutatkozik a konverziós arányban.

De persze nem csak a call to action esetében fontos a megfelelő színhasználat. Ha fel akarod hívni a figyelmet egy hirdetésre, akkor például használhatsz piros színt, amit a való életben is szoktak az akcióknál, és a felhasználó tekintete ráirányul. A piros persze relatív, a lényeg inkább az, hogy kontrasztos legyen.

Használj hatásos képeket!

A képek, akár csak a színek, nagyon könnyen magukra vonják a tekinteteket. Emellett a képek erősíthetik vagy gyengíthetik az e-mail üzenetét és a márkát. A képek nem csak fotók lehetnek, hanem grafikák is.

Kép az e-mailben

Kísérletezz egyedi kialakítással!

Habár a megszokott, konvencionális megjelenésnek megvan az az előnye, hogy a felhasználó ismeri, így könnyen tud tájékozódni benne, ugyanakkor nem muszáj követni mindig a megszokott megoldásokat. Egy egyedi layout felkeltheti a felhasználó érdeklődését, és így nagyobb esély van arra, hogy elolvassa a tartalmat. Arra kell csak figyelni, hogy a képeket sokszor nem jeleníti meg az e-mail kliens, így semmi nem jön át a nagyszerű designodból.

Játék a betűtípusokkal

A legnépszerűbb e-mail kliensek általában támogatják a web fontokat, a Gmail viszont nem. Ennek tudatában lehet használni ezeket, és érni el egyedi hatást a betűtípusok kreatív alkalmazásával. A web fontok helyett persze használhatók képek is, melyeken a jól megtervezett betűid láthatók, különösen a fejléc esetében. Persze a kép sem feltétlenül fog megjelenni.

Játék a betűkkel az e-mailben

Animációk

Az animációkkal különösen izgalmassá teheted a hírleveled, és azonnal felhívhatod valamire a figyelmet. A gif-ek népszerű megoldások az e-mailekben, és a legtöbb kliens támogatja is a megjelenésüket. Ugyanakkor a fájlmérettel számolni kell, mert okozhat gondot, különösen a mobilos felhasználók számára. Úgyhogy mindenképpen olyan gif-et válassz, amelyik nem csak kitölti a teret, hanem értelme is van, támogatja a tartalmat.

Hogyan tedd olvashatóbbá a hírleveled?

Miközben egy hírlevélnél általában teszteljük a tárgy szövegét, illetve a benne szereplő cselekvésre ösztönző linkeket, gombokat (CTA – call to action), addig magát a szöveget nem teszteljük olyan szempontból, hogy mennyire működik hatékonyan. Pedig ahhoz, hogy jól működjön egy e-mailes szöveg, azaz hogy át tudd adni az üzeneted az embereknek, könnyen olvashatónak kell lennie. Ezen múlik az, hogy hány olvasó jut el végül a call to actionhöz, és kattint rá. Ha egy szövegtől megrettennek, akkor esélytelen, hogy konvertáljanak.

Az emberek rengeteg e-mailt kapnak naponta. Az Egyesült Államokban egy átlagos irodai dolgozó mintegy 121 darabot. Meg kell tehát küzdeni az emberek figyelméért. Amit az is nehezíti, hogy csak nagyon rövid ideig, mintegy 8 másodpercig képesek bármire is figyelni. Ezt a keretet kell tehát kihasználni arra, hogy a felhasználó végül eljusson a konverzióhoz, hiszen számodra ez a legfontosabb cél.

Ebben a 8 másodpercben is rendkívül figyelmetlenek az emberek, hiszen, mint a webdesignból is tudjuk, a weboldalak tartalmát csak átfutják. A célod tehát az legyen, hogy minél kevesebb szóval mondd el számukra, amit szeretnél. A szöveg legyen világos, tömör, könnyen érthető, és legfőképpen biztosítsa azt, hogy az olvasó eljut a CTA-ig, mielőtt mentálisan belefárad a leveledbe.

Hogyan mérheted az olvashatóságot?

Objektív mérés nem létezik az olvashatóságra, azonban vannak olyan tesztek, melyek megpróbálják mérni. A Flesch-Kincaid képlet a szavak és a szótagok számát veszi figyelembe a szöveg olvashatóságának meghatározásakor, melyet egy 0-tól 100-ig terjedő skálán jelöl. A 0 jelöli a rossz olvashatóságot, míg a 100 a könnyű érthetőséget. Ez a képlet valószínűleg angol nyelvű szövegekre készült, magyar esetén más eredményt mutat, de azért használható, itt található is egy online változata.

Ugyanígy jól alkalmazhatók egy-egy szöveg olvashatóságának meghatározásakor a WordPressre elérhető Yoast plugin olvashatósági elemzése, mely megmutatja, ha túl hosszú vagy túl sok bekezdést használunk alcímek nélkül, megmutatja a túl hosszú mondatokat. Érdemes ezekkel kísérletezni, vagy legalább az elküldés előtt lefuttatni a szövegen, mert talán javítható még.

Természetesen az, hogy mennyire egyszerűnek kell lennie a szövegednek, azon múlik, hogy ki a célközönséged. Szakmabeliekhez vagy laikusokhoz szólsz? Ezt is figyelembe kell venned, amikor az olvashatóságot ellenőrzöd.

Hogyan javítsd az olvashatóságot?

De ha az ellenőrzés után úgy látod, hogy talán túl összetett a szöveged, akkor kezdj el dolgozni rajta:

  • A túl hosszú mondatokat szedd szét rövidebbekre!
  • Távolítsd el a töltelék-szavakat, csak a lényeg maradjon!
  • Ne használj bonyolult, összetett kifejezések, amikor egyszerűbb megfelelőik is vannak!
  • Próbáld meg magad minél egyszerűbben, minél kevesebb és erősebb szóval kifejezni, ahelyett, hogy körülírnád a dolgokat!

Persze nem kell túlzásba vinni az egyszerűsítést, mert ha rosszul csinálod, akkor egy sokkal zűrzavarosabb szöveget kaphatsz, mint amilyen az eredeti volt. Mindig olvasd újra a szöveget, hogy még megőrizte-e az eredeti jelentését. Ne felejtsd a célt: el akarod juttatni a felhasználókat a CTA-hoz!

Ha már nem tudod tovább egyszerűsíteni a szöveget, akkor még bevethetsz néhány vizuális trükköt, melyek által könnyebben olvashatóvá, illetve átfuthatóvá válik.

  • A hosszú bekezdéseket bontsd rövidebbekre! De azért ne legyen minden egyes mondat külön bekezdés, mert ettől válik igazán kaotikussá a szöveg.
  • Használj listákat!
  • A legfontosabb részeket emeld ki!
  • Használj kényelmessen olvasható, kontrasztos betűtípusokat!

A letisztult e-mail design kevésbé terheli meg az olvasók agyát, különösen akkor, ha mobilon olvassák a hírlevelet. Ha jól tervezed meg a szöveget, akkor az végigvezeti a felhasználók tekintetét egészen a cselekvésre ösztönző gombig. Ha ezen az úton bármilyen akadály felbukkan, legyen az bármilyen vicces kép is, dobd ki!

Különösen fontos a mobilos olvasóknál, hogy ne terheld őket felesleges, oda nem illő képekkel vagy szövegekkel. Márpedig ma már a legtöbb e-mail mobilon nyitják meg az emberek. Ezzel kapcsolatban azt is fontos tudni, hogy az emberek 72 százaléka egyszerűen kitörli azokat az e-maileket, melyek nem olvasható jól mobilon.

Érdemes-e emojikat használni a hírleveledben? És ha igen, mikor?

Ma már elég sok hírlevél tárgysorában találkozhatsz emojikkal: 2017-ben az e-mailek tárgysorának 5 százalékában egy vagy több emoji szerepelt. Azok, akik emojikat jelenítenek meg a tárgysoraikban, 1500 különböző emojit használtak az Econsultancy szerint. A leggyakrabban használt 5 fajta ez volt:

A kérdés, hogy vajon működnek-e? Érdemes Neked is használni az e-mailjeidnél? Hiszen csak azért, mert mások is használják, még nem feltétlenül érdemes Neked is.

Az Phrase megvizsgálta a dolgot: 14 kampányban 10 véletlenszerűen kiválasztott csoport kapott 10 különböző tárgysorú e-mailt, ötöt emojikkal, ötöt pedig azok nélkül. Összességében 70 különböző emoji hatását tesztelték ezer személyen. A cél ennek ellenére nem az volt, hogy megtalálják a legjobb emojit. Mindezek alapján a következő görbét rajzolták fel:

Mindezek alapján tehát úgy tűnik, hogy az esetek 60 százalékában működtek az emojik. Ilyenkor negyedével emelték meg a megnyitási arányt. Azt is megállapították azonban, hogy egy emoji önmagában még nem jelent esélyt a sikerre. Általában úgy működtek, hogy

  • a rossz tárgysorokat még rosszabbá tették,
  • a jó tárgysorokat tovább javították.

Tehát például, amikor egy tárgysor nagyon erőltette valaminek az eladását egy félrevezető taktikával, akkor a hozzáadott emoji által csak még inkább spameknek tűntek a levelek.

Az ilyenkor használt taktika azt feltételezi, hogy az ügyfelek hülyék és képtelenek tanulni. Valójában azonban nem azok, ezért nem érdemes így kezelni őket.

Ugyanakkor, ha a tárgysor jó, ráadásul a használt emojik jól illeszkednek, akkor javítanak a megnyitási arányon. Figyelni kell azonban a relevanciára és arra, hogy ne használd őket túl. Ahogy itt sem használnak minden tárgysorban emojit, mert nem minden esetben hozna ez eredményt.

Mindezekből látható, hogy az emojik nem haszontalanok, csak tudni kell őket alkalmazni. Ha spameket gyártasz, akkor rontani fognak a helyzeteden, mert könnyebb lesz a leveleidet kiszúrni. Lehet, hogy egyszer vagy kétszer működnek, de többször nem. És habár az emojikra nem lehet azt mondani, mint a képekre, hogy többet mondanának ezer szónál, azonban fokozhatják a tárgysorba írt szavak hatását. Csak bölcsen kell őket használni.

Hogyan kerüld el, hogy a spamek között végezze a hírleveled?

A spam mappa elkerülése az e-mail marketing egyik legnehezebb bűvészmutatványa. Ennek oka, hogy a hatékonyságot és a vizuális designt kell feláldozni érte. Kompromisszumot kell tehát kötni, aminek az az olvasókhoz eljuttatni kívánt üzenet látja majd a kárát. Ezt kell tehát végiggondolni a következő lista olvasása során. A lista azokat a technikákat tartalmazza, melyek növelik az esélyét annak, hogy az e-mailed eljusson az emberekhez és ne a spam mappában végezze.

1. Tisztítsd rendszeresen a listád!

Mindjárt egy olyan megoldás, ami kellemetlennek tűnik, hiszen a feliratkozóid számát kell kíméletlenül csökkenteni. A cél itt az, hogy ne egy nagy listád legyen, hanem egy hatékony. Ez azt jelenti, hogy csak azokat a feliratkozókat tartsd meg, akiket valóban érdekelnek az e-mailjeid, hírleveled. Tehát, ha valamely feliratkozód mondjuk az elmúlt 60 napban nem nyitotta meg a hírlevelet, akkor távolítsd el a listádról!

Nem kell mindjárt törölni, áthelyezheted egy inaktív címkéjű mappába is, és küldhetsz neki egy e-mail, amiben jelzed, hogy törlöd a listádról, ha nem jelez vissza. Ha megnyitja, akkor rendben van, vissza is kerülhet a listára, hiszen aktív feliratkozóról van szó. Ha nem jelez vissza, akkor tedd át a megfelelő mappába. Nekik még mindig küldhetsz promóciókat, és nem is igazán kell odafigyelned a velük való kommunikációra. A legrosszabb esetben továbbra sem mutatnak életjeleket.

2. Figyelj oda arra, hogy miként tartod a kapcsolatot az emberekkel!

Akad néhány olyan szabály, amit a tartalom és a kiküldés kapcsán be kell tartani a spam mappa elkerülése végett.

  • Ne helyezd minden e-mailed középpontjába az értékesítést! Az még belefér, ha minden egyes hírleveledben szerepel egy link, mely a terméked vagy a szolgáltatásod weboldalára mutat. A hozzáállásod azonban olyan legyen, hogy beszélj a közönségedhez, ne pusztán az arcukba tolj egy újabb ajánlatot!
  • Rendszeresen küldj hírlevelet! Az még nem gond, ha néhány hétig nem hallanak rólad, azonban a következő hírleveledben tájékoztasd őket, hogy mi a helyzet veled, és hogy mi várható a jövőben.
  • Kérj visszajelzést! Ez akár egy válasz is lehet az elküldött e-mailedre, de akár egy kérdéssor is, melynek a végén elmondhatják a gondolataikat, véleményüket, kéréseiket.
  • Formázd meg rendesen a hírleveled szövegét, hogy könnyű legyen olvasni minden eszközön! A MailChimp esetében nincs ilyen gond, azonban akadnak olyan szolgáltatások, melyek ezzel nem igazán foglalkoznak, úgyhogy neked kell gondoskodnod a megfelelő formázásról, többek között arról, hogy egyforma hosszúságúak legyenek a sorok, mégpedig valahol 50-70 karakter között.

3. Alakítsd ki megfelelően!

Az egyik tényező, ami sokat számít, hogy mennyi link van az e-mailjeidben. Ha túl sok van, akkor könnyen spamnek ítélhető. Érdemes a számukat 3 alatt tartani, ha lehetséges.

A másik kényes dolog, a képek kérdése. Ha kép van egy e-mailben az azonnal azt jelenti a levelező-szolgáltatásoknak, hogy promóciós célú levélről van szó. Minél több kép található benne annál nagyobb az esély a promóciós mappába vagy a nem fontos üzenetek közé kerülésre. De hát hogy néz ki egy hírlevél képek nélkül?

Szintén lényeges, hogy az alapértelmezett láblécet lehetőleg megváltoztasd. Ez különösen a Gmail esetében fontos. Például az “unsubscribe from mailing list” szöveget érdemes egyszerűen “leiratkozás”-ra módosítani, mert a Gmail és más mailszolgálatók figyelik ezt a mondatot, mert egyértelműen jelzi számukra, hogy promóciós célú e-mailről van szó.

Végül pedig az egész hírleveledet érdemes személyes hangvételűvé tenned. Úgy írj, ahogy egy emberhez beszélnél, nem pedig egy tömeghez. Ez nem csak a rendszerező algoritmusok miatt jó, hanem azért is, mert személyesebbnek érzik a kapcsolatot az emberek is a márkáddal.

4. Tesztelj!

Mint mindent, azt is érdemes tesztelned, hogy mikor jut át a hírleveled a spam-szűrőkön a különféle e-mail szolgáltatóknál, mint a Gmail, Outlook vagy a Yahoo. Addig kell módosítanod a hírlevélen, amíg az Inbox mappába nem kerül a spam helyett..

7 tipp, hogy mit mérjünk egy hírlevélnél

1. Megnyitások száma

Valós számot általában nem kapunk erről, viszont abban segít, hogy lássuk: csökken vagy nő az olvasótáborunk.

2. Átkattintások

Az egyik legfontosabb mérőszám. Ha az átkattintások száma hírlevélről hírlevélre csökken, akkor érdemes átgondolni a stratégiánkat. Emellett azt is megállapíthatjuk belőle, hogy milyen tartalomra kattintanak többen, és ez alapján válogathatjuk össze, rendezzük át a következő hírlevelünket. Az Epsilon tanulmánya szerint egyébként az átlagos átkattintási arány 4,3 százalék. Ha mélyen ez alatt található átkattintási számunk, akkor ott valami probléma lehet.

3. Konverziók

Mit csinálnak az olvasók a kattintás után? Egy hírlevél küldésénél nem csak az a cél, hogy az olvasók a weboldalunkra, landing page-ünkre érkezzenek, hanem, hogy ott végrehajtsák az elvárt akciót.

4. Feliratkozók száma

A feliratkozók listájának folyamatosan bővülnie kell, ha nem ez történik, akkor át kell gondolni a dolgokat, ha nem így történik. Elsőként azt, hogy mennyire könnyen tudnak feliratkozni a hírlevélre a látogatók a weboldalunkon, azaz mennyire szembetűnő és egyszerű a feliratkozás lehetősége. Érdemes egy vagy több kampányt futtatni a közösségi médiában is. Egy jó feliratkozó űrlap viszont sokat számít, az e-mail feliratkozó űrlapok készítéséről itt írtunk részletesen.

5. Hányan konvertáltak?

Azaz hányszor történt meg egy hírlevélbe linkelt form kitöltése, vagy a vonatkozó CTA linkre történő kattintás.

6. Visszapattanó levelek

A postafiókokba beérkezett levelek – tehát a soft és hard bounce levonása után kapott érték – arányának 95 százalék felettinek kellene lennie. Ha kisebb, akkor tisztítani kell a listát. Ha viszont egy-egy hírlevél esetében nagyon alacsony az arány, akkor lehet, hogy spamlistára kerültünk.

7. ROI

A legnehezebb a befektetés megtérülését mérni, vagyis, hogy hány vevőt és végső soron mekkora bevételt eredményezett a hírlevél, de törekedni kell a mérésére, hiszen végül is ez a célja az online marketingnek.

Milyen hibákat követhetsz el az e-mail marketingednél?

Nem üdvözlöd az új feliratkozóidat

Ez általában eszünkbe sem jut, pedig, ha egy új feliratkozónk van, akkor őt üdvözölhetjük is egy e-maillel. Hiszen ő egy olyan személy, aki meglátogatta a weboldalunkat, úgy gondolta, hogy értékes lehet a hírlevelünk, kitöltötte a feliratkozó űrlapot. Vagyis megtett egy csomó lépést, ami azt jelzi, hogy nyitott a weboldal és a cég irányába. Indokolt lehet neki egy üdvözlő e-mailt küldeni.

Amit erről érdemes tudni, hogy jóval nagyobb megnyitási arányt (196 százalék) és 320 százalékkal nagyobb bevételt érnek el az üdvözlő e-mailek, mint a továbbiak. Ennek több oka is lehet, például az, hogy egy azonnali e-mail küldésnél még valószínűleg ott van a weboldaladon, épp érdeklődik a céged iránt. Ha viszont vársz egy-két hetet, akkor már elhalványul az emlék, nem lesz benne pont a folyamatban, esetleg nagyobb erősfeszítést igényel megnézni az e-mailt.

Nem használsz szegmentált listát

Hacsak nem egy szűk témakörrel foglalkozik a cégünk, akkor gond lehet, hogy minden hírlevél mindenkinek kimegy. Az első tanács általában az e-mail marketing esetében mindig az, hogy a rendelkezésedre álló címeket rendezd különféle csoportokba, és mindegyik csoport számára a megfelelő üzenetet közvetítsd. Amennyiben van elegendő tartalmunk, mindenképpen szegmentáljunk: a hírlevelek csak egy témakörön belül mozogjanak, és csak azok kapják meg, akik arra a témakörre feliratkoztak. A Mail Chimp kutatása szerint az ilyen szegmentált kampányoknál a megnyitási arány átlagosan 14,64 százalékkal magasabb, mint egyébként.

A listádon szereplő címeket csoportosíthatod kor, nem, érdeklődés, lakóhely alapján, de az a legjobb, ha a céljaidnak és az üzlettípusodnak megfelelően alakítod ki őket. Például, ha ruhákat árulsz, akkor praktikus, ha nem és kor alapján eltérő e-maileket küldesz a feliratkozóidnak. De érdemes lehet olyan csoportot is kialakítani, mint a legaktívabb vevőké. Ők minden e-mailedet megnyitják, reagálnak rá. Emellett olyan csoportokat is ki lehet alakítani, akiket csak bizonyos tartalomtípusaid érdekelnek, például az infografikák, videók, blogposztok, stb.

Túl sok információ

Gond lehet, ha túl széles a tartalom spektruma, túl nagy mennyiségű információt zsúfolunk bele a hírlevélbe, és ha mindez ráadásul nem kellően izgalmas az olvasóink számára.

Nem használsz call to actiont

Attól, hogy neked egész nap a cégeden és az üzleten jár a fejed, a felhasználók nem így vannak vele. Amikor e-mailt küldesz nekik, annak kell, hogy legyen valami nyomós oka, értéket kell kínálnia nekik. Emellett lennie kell valaminek a levélben, ami konverziót is hoz számodra. Ez pedig a call to action. Ha nincs benne, akkor nem számíthatsz arra, hogy megrendeléseket vonz az e-mailed.

Versenyző call to action szövegek

Sok esetben viszont nem az a gond, hogy nincs CTA, hanem az a baj, hogy túl sok is van egyszerre. Például egyszerre akarja vásárlásra buzdítani az olvasót, elvárja, hogy csatlakozzon a hűségprogramhoz, továbbítsa az e-mailt a barátainak, ossza meg a közösségi médiában, sőt iratkozzon fel valamilyen várható eseményre.

Nincs ezek egyikével sem gond, csak egyszerre túl sok a felhasználóknak. Csak összezavarják őket, nem tudják, mit vársz tőlük, mi legyen a következő lépés. Vagyis próbáld meghatározni, mi a fő célod egy adott hírlevéllel, és az ahhoz kapcsolódó CTA-t használd benne.

Ugyanakkor lehet egy hírlevélben egynél több CTA is, de akkor mindenképpen egyértelmű, vizuális hierarchiába állítani őket. Vagyis határozzuk meg, hogy mit várunk el elsődlegesen az olvasótól, és azt emeljük ki!

Következetlen design

Használjunk egy sztenderd formát minden hírlevélnél, hogy könnyen azonosítsa az olvasó a hírlevelünket. Törekedjünk azonos elrendezésre, képméretekre, a linkek egyforma elhelyezésére, hogy az olvasók könnyen megtalálják a keresett információt.

Bizonytalan tárgy

Itt a gond az, hogy nem derül ki a tárgymezőből, pontosan mit tartalmaz a hírlevelünk, milyen témával, témákkal találkozhat az olvasó.

Habár valamennyi pontot a legtöbben nem tudják elsőre kipipálni, mindenki, aki hírlevelet készít rendszeresen, az törekedjen rá, hogy ez fokozatosan megtörténjen. Hiszen nincs annál nyomasztóbb, mint amikor azt látjuk, hogy bár sok időnket elviszi egy hírlevél összeállítása, az mégis süket fülekre talál. Persze a fűszer a jó hírlevélhez az eredetiség, a kreativitás és az érzékenység az izgalmas témák megtalálására, amit viszont nem igazán lehet pontokba szedett listával megtanítani, inkább képesség és gyakorlás kérdése.

Túl sok e-mailt küldesz ki

Az emberek általában azért iratkoznak le egy-egy hírlevélről, mert feldolgozhatatlanul sok e-mailt kapnak. A statisztikák szerint egy átlagos irodai dolgozó 121 e-mailt kap naponta. A túl sok e-mail pedig csak felidegesíti az embereket. És nyilván nem akarod azt, hogy pont a Te e-mailed legyen az, amely kiváltja az idegességüket. És azt is el kell fogadnod, hogy bár várnak információt, minden nap nem akarnak vásárolni. Úgyhogy olyan gyakoriságúvá kell tenned az e-mail küldést, aminek még van értelme. A legjobb persze, ha lehetővé teszed számukra a gyakoriság beállítását már a feliratkozásnál, sőt akár azt is meghatározhatnák, hogy milyen típusú e-maileket várnak tőled. Ezzel a minimálisra csökkented az e-mailjeid zavaró hatását.

Milyen legyen egy e-mail feliratkozó űrlap?

Azaz milyennek is kellene lennie egy trendi és hatékony feliratkozó űrlapnak?

Legyen rövid

Ugye, ezt már mondani sem kell? A feliratkozó formnak semmi más feladata nincs, minthogy kicsikarjon egy nevet és egy létező e-mail címet a felhasználótól. Egyszerű a dolog, mégis valahogy bátorítani kell arra, hogy ezt a lépést megtegye. Egyrészt azzal, hogy bár több információra is szükségünk lehet tőle, mégse kérjünk többet egy e-mail címnél és egy névnél (a hazai jogszabályok miatt a nevet is kötelező elkérni, Amerikában elég az e-mail cím).

Ha további információra is kíváncsi vagy, akkor egy második lépésben érdemes azokat megszerezni. Ez a második lépés pár nappal későbbre is tervezhető, remek alkalmat nyújtva arra, hogy ismét felvedd a felhasználóval a kapcsolatot.

Adj valamit az embereknek!

Mivel lehet a legkönnyebben rávenni valakit arra, hogy megadja az e-mail címét? Természetesen ajándékkal. Ez szinte mindig beválik, és ebben az esetben is működni fog. Ez az ajándék lehet egy fizikailag létező, nem túl értékes tárgy, de lehet egy annál értékesebb tartalom, melyhez szívesen hozzáférne ingyen a felhasználó.

Persze azt is világossá kell tenni számára, hogy nem fogod eladni vagy spamekkel megtömni a postafiókját (a hazai jogszabályok szerint az adatkezelési tájékoztatót is linkelni kell a feliratkozó űrlapon, hogy a felhasználó megismerhesse mielőtt megadná az adatait).

Mutasd meg a feliratkozók számát! De óvatosan

Ez azt jelenti, hogy a feliratkozási lehetőség mellett az is legyen látható, hogy eddig hányan iratkoztak fel. Ezzel a lehetőséggel egyre több weboldal él, mert arra ösztönözheti a látogatót, hogy ő maga is feliratkozzon.

Ez a megoldás azonban egyes vélemények szerint kétélű fegyver, mert ha nincs elég feliratkozónk, akkor a szám nem biztos, hogy pozitívan hat arra, aki még csak fontolgatja a feliratkozást.

Lehet viszont a szavakkal játszani, így ha kevés a feliratkozónk, akkor érezze azt a látogató, hogy egy szűk körű, de exkluzív klub tagja lehet a feliratkozással, míg ha már kellően nagy ez a szám, akkor pedig azt, hogy valami olyasmiről maradna le, amiben már mindenki részt vesz. Persze kérdés itt is az, hogy kinek, mi a sok és a kevés.

Tervezd meg!

Egy rosszul kinéző űrlap, ahol furcsák a színek, helyesírási gondok vannak, igénytelenek a képek, csak elriasztják a felhasználókat. Mert igazából senki sem szeretne egy olyan cégtől információkat, mely csak ilyen minőségben tud kommunikálni. Ezért ugyanolyan gondosan ki kell dolgoznod egy feliratkozó űrlap terveit, mint a weboldal bármely más részét. Figyelni kell a tipográfiára, a színekre, a közvetlen üzenetre. Emellett könnyen áttekinthetőnek kell lennie, hogy azonnal megértse a felhasználó, miről van szó.

Egyhasábos kialakítás

Az űrlapnak egyszerűnek kell lennie, és ebbe beletartozik az is, hogy olyan egyszerű legyen, ami egyhasábos megoldásban is elfér. Ez akkor is jól működik, amikor reszponzív designban gondolkodunk. További előnye a könnyű használat. Ha több mezőt több hasábban helyeznénk el, akkor a felhasználók egy része szinte biztos, hogy elfelejtene kitölteni néhány mezőt.

Használj CTA-gombot!

A gombok színesek és akcióra sarkallnak, úgyhogy a felhasználók alig várják, hogy kitöltsék a mezőket és kattintsanak a gombra. Az nem gond, ha a gomb mérete nagy, hiszen ezzel hívjuk fel az emberek figyelmét arra, hogy a feliratkozás az e-mail cím elküldésével válik teljessé. De még vonzóbbá lehet tenni a gombot animációval, mely tovább javítja a felhasználói élményt és a hatékonyságot.

Tedd mobilbaráttá!

Ezt a későbbiekben még bővebben is kifejtjük, de előljáróban annyit el kell mondanunk, hogy egy feliratkozó form optimális mérete egy akkora doboz, ami valamivel kisebb, mint egy mobil kijelzője. Célszerű, hogy valamennyi mező és információ anélkül elférjen az űrlapon, hogy görgetni kellene lefelé vagy akár oldalra. Ugyanakkor minden mezőnek akkorának kellene lennie, hogy a felhasználók könnyen tudjanak kattintani rá, majd gépelni. A felhasználók ott fogják hagyni az űrlapodat, ha azt nehézkes használni. Ez pedig különösen igaz mobilra, ahol az embereknek még kevesebb idejét kapjuk csak meg.

Ugorjon az az ablak!

Egyre népszerűbbé válnak ismét a felugró ablakok. Kétféle megoldás létezik: az egyiknél a weboldal közepén jelenik meg az ablak, miközben nem takarja ki teljesen a mögötte lévő weboldalt. A másik megoldásnál az alsó sarokból kúszik elő a feliratkozó form. Arra kell csak figyelni, hogy könnyen bezárható legyen, azaz megtalálja a felhasználó az X-et, különben ideges lesz. Azt is be lehet állítani, hogy egy kis idő elteltével automatikusan eltűnjön az űrlap, így az nem zavarja sokáig a felhasználót.

Mutasd meg a személyiséged!

Miközben a formoknál általában azt javasoljuk, hogy legyenek minél egyszerűbbek, ez a most teret nyerő minimalizmusnak köszönhető. Érdemes azért ebbe a nagy egyszerűségbe valamennyit belecsempészni a cég személyiségéből is. Egy színes vagy nagyméretű képpel megtámogatott űrlap jól tud működni. A rajta szereplő rövid call to actionben is visszaköszönhet a cég stílusa. Lehet például könnyed vagy humoros, ha egyébként is erre számítanak a látogatóid tőled.

Irányítsd vissza a felhasználókat a weboldaladra!

A design ott nem ér véget, hogy a felhasználók kitöltik az űrlapot. Fontos része az is, hogy mi történik a Feliratkozom gomb lenyomása után. Érdemes az embereket a weboldaladra visszairányítani, hogy ott folytassák, ahol abbahagyták a tevékenységüket.

Ennyi tehát. A lényeg az űrlapoknál is az egyszerűség, mert ez működik a leghatékonyabban. Kevés adatot kérni a felhasználótól, kevés információt zsúfolni az űrlapra, hogy könnyen áttekinthető legyen, és nem túl nagy méretűre tervezni. Mindezt meghálálják majd a látogatók egy feliratkozással. Ez nem csak az e-mail feliratkozásokra, hanem minden űrlapra igaz. Ezek után nézzük, hogy mit vegyünk figyelembe, amikor mobilon is használhatóvá akarjuk tenni az űrlapunkat!

10 hiba, amit ne kövess el, amikor a felhasználók le akarnak iratkozni az e-mailjeidről

Nyilván nem könnyű elengedni a felhasználókat, de hidd el: jobb egy könnyes, de gyors búcsú, mint hogy felesleges körökkel megnehezítsd a távozásukat. Egy e-mail leiratkozásnak a lehető legegyszerűbbnek kell lennie: egylépéses folyamatnak, melyben semmilyen akadályt nem kell leküzdeniük az embereknek.

Az átlagos felhasználó számára komoly kihívást jelent postafiókja tartalmának kezelése. Általában zsúfolva van levelekkel, köztük eDM-ekkel és hírlevelekkel. Ezek némelyikére szándékosan iratkozott fel, de idővel már nem érdekesek számára, illetve akadnak olyan listák is, melyekre automatikusan kerültek fel, vagy figyelmetlenségük miatt. A lényeg az, hogy az átlagos e-mail fiókban annyi a levél, amivel a tulajdonosa nem tud megbirkózni, így minden eszközzel igyekszik csökkenteni a számukat.

Annak ellenére, hogy leiratkozásnál a felhasználók meg akarják szakítani veled az egyik fontos köteléket, az e-mailes kapcsolatot, mégis figyelned kell arra, hogy milyen benyomásokkal távoznak. Nem érdemes megnehezíteni számukra ezt a lépést, vagy gúnyos, ellenséges hangnemet használni, csak azért, mert valamiért már nincs szükségük az e-mailjeidre. Annál is inkább, mert az emberek attól még kedvelhetik a márkád, a termékeid és szolgáltatásaid, hogy nincs szükségük az e-mailjeidre.

Ugyanakkor, ha megnehezíted számukra a leiratkozást – mondjuk egy nehezen megtalálható leiratkozás linkkel -, azzal a céged ellen hangolod őket. Sőt, jelenthetik is a leveled, mint spamet, ami nagyon könnyen megy ma már az e-mail kliensekben. Ez pedig azt jelenti, hogy romlik az esélyed arra, hogy a többi feliratkozó is megkapja a leveleid. Jobban jársztehát , ha udvarias vagy, és hagyod őket elmenni, gondolva a jövőre.

De milyen legyen a kellően felhasználó-barát leiratkozás? A Nielsen Norman Group e-mailekkel kapcsolatos vizsgálatában elemezte a helyzetet, és összegyűjtött a legfontosabb problémákat, melyekkel a gyakorlatban – a fiókjukban található valódi e-mailek alapján – találkoztak.

1. Az e-mail lábléce nincs mobilra optimalizálva

Ma már az e-mailek nagy részét okostelefonokon nyitják meg az emberek. Ezért az olyan e-mailek, amelyeknek a lábléce nincs mobilra optimalizálva, nehezen olvashatók és használhatók. Márpedig a leiratkozás link általában a láblécben szerepel. Egy nem optimalizált megoldás révén viszont nehezebbé válik számukra a leiratkozás. A gond az, hogy a láblécben szereplő szöveg általában kicsi és színéből következően is nehezebben olvasható, és még nagyobb probléma, hogy a leiratkozás link sokszor egészen kicsi. Ezt kell kiküszöbölnöd.

2. Nehéz megtalálni a leiratkozás linket

Akadnak olyan cégek, akik megpróbálják minél inkább elrejteni a leiratkozás linket. Vannak akik ezt szándékosan teszik, másoknál véletlenül fordul elő. Viszont a leiratkozás-linknek az egyik legkönnyebben észrevehető elemnek kellene lennie egy e-mail láblécében.

A felhasználóknak vannak várakozásaik azzal kapcsolatban, hogy miként kellene kinéznie egy linknek, és ezzel az elképzeléssel a fejükben futnak neki a lábléc áttanulmányozásának. A linknek tehát legyen vizuális súlya, hiszen ezáltal fog kiemelkedni a környezetéből. Ez sokféle eszközzel elérhető, például nagykontrasztú színek vagy betűtípusok használatával, esetleg a link elkülönítésével a környező elemektől.

A linknek nem csak kattinthatónak kell lennie, hanem úgy is kell kinéznie, mivel az emberek azon jeleket keresik, melyek a kattinthatóságra utalnak. Ehhez lehet használni a megszokott jelzéseket: az aláhúzásat vagy a hagyományos kék színt.

A link szövege tartalmazza a “leiratkozás” szót. Hiszen a felhasználók ezt a szót keresik, ha leiratkoznának, és arra számítanak, hogy a lehetőséget ezzel jelzed Te is számukra. Ha más elnevezést használsz, akkor nehezebbé válik a link felfedezése. Sokszor előfordul az is, hogy e-mailekben olyan linkkel találkozol, mely a feliratkozás valamiféle kezelésére utal, és nem mondja ki világosan, hogy a leiratkozási lehetőséget ott találod.

3. Túl sok lehetőség

Az emberek nem szeretnek beállításokat kezelni. Amikor úgy döntenek, hogy egy e-mailről leiratkoznak, akkor nem a beállításaikat akarják módosítani, hanem leiratkozni szeretnének. Ráadásul egykattintásos módon szeretnék ezt megoldani. Utálják, amikor egy leiratkozás linkre kattintva valami bonyolult kezelőfelületre jutnak, ahol checkboxokat kell ki- és bepipálgatni kérdésekre válaszolva. Ezek az összetett irányító-felületek különösen nagy gondot okoznak mobileszközökön.

4. Zavart okozó checkboxok

Akadnak olyan leiratkozási oldalak, amelyek megnehezítik az emberek számára, hogy tisztán lássák, mire is iratkoztak fel és hogyan iratkozhatnak le. Minden olyan, több checboxot tartalmazó oldal zavarba ejtő lehet, melyen nem válik egyből nyilvánvalóvá, hogy melyik checkbox a lényeges a leiratkozás szempontjából. Általában egy kipipált checkbox azt jelzi, hogy fel vagy iratkozva valamire, mégsem minden cég így alkalmazza ezeket. Vagyis, amikor felmész a felületre, akkor bizonyos pontok ki vannak pipálva, de ezek nem azok, amelyekre fel vagy iratkozva. Pedig az emberek ezt feltételezik, és nem olvassák el az apróbetűs szöveget.

5. Be kell jelentkezni a leiratkozáshoz

Nem célszerű az embereket extra feladatokkal terhelni, amikor le akarnak iratkozni az e-mailjeidről. Az egyik gyakori kihívás, amikor arra kérik a felhasználókat, hogy előbb lépjenek be az oldalra a felhasználónevükkel és a jelszavukkal, és csak ezt követően tudnak leiratkozni. Ez azért gond, mert az emberek gyakran elfelejtik a ritkán használt felhasználónevüket, jelszavukat, utána kell nézniük az asztali gépükön, a jelszókezelőben, bárhol, ami felesleges köröket jelent számukra. Ráadásul ez egy teljesen szükségtelen lépés a lista tulajdonosa számára. A weboldalaknak tudniuk kellene, hogy ki kattint a leiratkozás linkre az e-mailjükben.

Érthető persze, hogy vannak, akik ezzel a lépéssel azt akarják megelőzni, hogy bárki, aki megkapja a levelet (mondjuk egy továbbításnál lehet ez érdekes), le tudjon iratkozni róla az eredeti tulajdonosa nevében. Ez a lehetőség azonban elég ritka, és ilyenkor jobb megoldás, ha a feliratkozás oldalon jól láthatóan megjelenik az e-mail cím, melyet éppen le akarnak venni a listáról.

6. Visszajelzés kérsz a felhasználótól a leiratkozás előtt

Sokan nem bánják, ha a véleményüket kérdezik egy leiratkozás után. Ugyanakkor az már nem tetszik nekik, hogy a véleményük kifejtése a feltétele annak, hogy leiratkozhassanak. Ezért, ha a véleményükre vagy kíváncsi, azt csak a folyamat legvégén kérdezd meg. Tedd opcionális lehetőséggé, és olyan egyszerűvé, amennyire csak lehet.

7. Idegesítő hangvétel

Az, hogy valaki nem akarja rendszeresen kapni az e-mailjeidet, még nem jelenti azt, hogy minden kapcsolatot meg akar szakítani a cégeddel, vagy valami baja lenne a termékeddel, szolgáltatásoddal. Ezért ne sértődj meg rá, ne használj olyan hangnemet, mely erre utalhat, de ne is könyörögj neki, hogy maradjon. Az emberek már azt sem szeretik olvasni, ha azt jelzed feléjük, hogy szomorú vagy a távozásuk miatt. Ne használj tehát negatív hangvételt!

8. Erőltetni egy új feliratkozást

Ha a feliratkozók úgy döntenek, hogy távoznak, azt okkal teszik. Hagyni kell őket távozni. Ennek ellenére néhány cég úgy alakítja ki a leiratkozási űrlapot, hogy előtérbe helyezi az újbóli feliratkozást vagy azt a lehetőséget, hogy a felhasználó továbbra is feliratkozva maradjon. Sokan pedig egyszerűen a feliratkozást állítják be alapértelmezettnek. Az ilyen megoldások azonban félrevezetőek és negatív képet alakítanak ki a cégedről. Az emberek pedig nem díjazzák a trükköket és a csapdákat.

Ugyanakkor egy olyan lehetőség hasznos lehet, hogy ritkábban kapjon hírlevelet a felhasználó vagy alakítson annak tartalmán. Viszont ez sem előzheti meg a leiratkozási lehetőséget.

9. E-mailes megerősítést küldeni

A legtöbb esetben az emberek elfogadják, amikor egy megerősítő e-mail érkezik a leiratkozással kapcsolatban, hiszen ez jelzi nekik is, hogy sikeres volt a leiratkozási művelet. Ugyanakkor, ha leiratkoztak a levelezőlistádról, akkor az utolsó dolog, amire vágynak, hogy egy újabb e-mail kapjanak tőled. Vagyis jobb megoldás lehet, ha a weboldaladon erősíted meg ezt a lépésüket, és nem küldesz nekik további e-mailt.

10. Késleltetett leiratkozás

Amikor az emberek leiratkoznak a levelezőlistádról, akkor arra számítanak, hogy ez azonnal megtörténik. Ha mégis valami oknál fogva ezt nem tudod megtenni, akkor figyelmeztesd a felhasználókat arra, hogy mikor fog megtörténni a törlés. És persze igyekezz ennek a csúszásnak az időtartamát a minimálisra csökkenteni. Hiszen minél nagyobb a különbség, annál idegesebbek lesznek. Ennek oka, hogy ilyenkor kételkedni kezdenek abban, hogy valóban eltávolítod őket a listádról. Egy 36 órás vagy annál rövidebb időtáv még elfogadható általában, de amikor egy cég arról tájékoztatja őket, hogy akár 10 napot is igénybe vehet a lépés, akkor azt már nem akceptálják.

Mindezek alapján tehát látható, hogy milyen az ideális leiratkozás: egy kattintással, azonnal megtörténik. A link horgonyszövege: “leiratkozás”, kellően nagy és jól látható, könnyű megtalálni az e-mailben. Ha a felhasználó rákattint, akkor egy megerősítő oldalra jut, ami közli vele, hogy megtörtént a leiratkozás. És mindezt udvarias hangnemben teszi.

A legújabb hírlevél design trendek

A hírleveleknél ugyanúgy változnak a trendek, ahogy a webdesignban. Egy rosszul megtervezett vagy idejét múlt kialakítású hírlevélre kevesebb figyelem irányul, de fennáll annak a kockázata is, hogy több lesz a leiratkozója. Néha persze olyan trendek bukkannak fel, melyekkel korábban már találkoztunk, de életre hívja őket ismét a fogyasztói igény. Ugyanakkor a technológiai fejlődés is rendszeresen új kihívásokat támaszt, vagy éppen új lehetőségeket kínál.

Dinamikus történetmesélés

A grafika és a szöveg által kialakított történetek segítenek az olvasóidnak abban, hogy mélyebben megismerjék a márkádat. A hírlevél kap egy plusz érzelmi szálat, mely összeköti a céged és a közönséged. Segítségével be tudod mutatni a cég történetét, a terméked vagy a szolgáltatásod legfőbb előnyeit. Megerősítheted vele az üzeneteidet, így a vevői élettartamot is. Szükség van persze hozzá grafikai munkára, egy forgatókönyv elkészítésére, és az üzenet kreatív kidolgozására. Figyelj a megfelelő egyensúly fenntartására a szöveg és a grafika között, hogy könnyen befogadhatóvá váljon az üzenet!

Kifinomult tipográfia

A nagyobb felbontások és a reszponzív design miatt egyre inkább követelmény lett a kifinomult, de hatásos tipográfia. Két trend rajzolódik ki nagyon határozottan: a kézírásos és a serif betűtípusok használata. A serif betűtípusokról elmondható, hogy korábban a kisebb kijelzőméretek és gyengébb felbontások miatt ritkán alkalmazták őket. Mára létjogosultságot nyertek ezek az elegáns betűtípusok, így egyre gyakrabban találkozhatsz velük hírlevelekben is.

A kézírásos betűtípusok kiválasztásánál és alkalmazásánál nagyon gondosan kell eljárni, különben meg sem közelítik azt a hatást, amit várnál tőlük. Megjelenésük inkább csak a logókban, címsorokban, szlogeneknél indokolt. Arra azonban figyelni kell, hogy a serif és a kézírásos betűtípusok is csak egy bizonyos felbontás felett jelenjenek meg a mobilok kijelzőjén. Emellett a betöltési idő és a szerversebesség is tényező lehet a használatuk során.

Flat design

A flat felhasználói felület a lehető legegyszerűbben igyekszik megjeleníteni a különböző grafikai elemeket, a minimumra csökkentve azoknak a látványos elemeknek a számát, melyek elvonhatják a felhasználók figyelmét az üzenetről. A flat használatával mérséklődik a betöltési idő is. A flat design a reszponzív megjelenés miatt is indokolt, valamint kompatibilis a material designnal is.

Moduláris felépítés

Ez a kifejezés a kártya alapú designt takarja, melyet már sok cég alkalmaz a hírleveinél. A rácsszerkezet mentén kialakított designban viszont ma már semmi új nincs. Ugyanakkor a modulként alkalmazott kártyák egy újabb csavart jelentenek a már régóta létező trenden belül. Használatukkal gyorsabbá válik az e-mail template-ek készítése, vagy a kampányok kialakítása.

Animált gifek

Annak ellenére trendről beszélünk, hogy már 25 éve velünk vannak a gifek. Alkalmazásuk azért lehet indokolt, mert olyan érzelmeket is át tudunk adni általuk, melyeket egy statikus képpel nem feltétlenül. Amikor történeteket akarunk mesélni, azt is hatékonyabban megtehetjük gifek használatával.

Interaktivitás

Az interaktív e-mail lehet a következő lépés, melyhez nem kell semmilyen különleges tudás a CSS-t vagy a programozást illetően. Mindössze képek készítésére van szükség, melyek egy meghatározott oldalra mutatnak linkekkel. Ezután már csak a felhasználóktól kapott visszajelzéseket kell elemezni. A legegyszerűbb példa az interaktív e-mailre, amikor a feliratkozók az e-mailben két ajánlat közül választhatnak.

Összességében elmondható, hogy nem számít, mennyire érdekes az információ, ha azt nem vonzó kivitelben tálalod az emberek számára. Ezért fontos tisztában lenned a trendekkel, melyek révén ki is tudsz emelkedni a többiek közül. Csak azért azonban ne állj bele egyetlen trendbe sem, mert az most felkapott! Válaszd ki közülük azt, ami hasznos lehet számodra, és passzol a közönségedhez!

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

1 hozzászólás

  1. We Love CRM szerint:

    Nagyon jó cikk Krisztián!