Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2016-02-040 komment

12 súlyos hiba, amit elkövethetsz a digitális marketingedben

Reméljük, azt már nem kell bemutatni, hogy mire való a digitális marketing, ismered, használod. De hogy az eddigieknél is jobban menjen a dolog, megosztjuk néhány tapasztalt szakértő tanácsát azzal kapcsolatban, hogyan kerülheted el a nagyobb és gyakoribb hibákat.

Ha az eddigi marketinged nem hozta az elképzelt eredményeket, akkor érdemes átfutnod ezt a 12-es listát, ami a cio.com egyik cikkén alapul, hátha valamelyik hibát Te is elköveted. Gyakorlott szakértők osztják meg tapasztalataikat.

1. Nem világosak a kampánycéljaid

Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, ha nem határozod meg analitikai céljaid egy-egy kampány elindítása előtt. Ezt Geoff Hoesch, a Dragonfly Digital Marketing igazgatója állítja, aki szerint annak érdekében, hogy nyomon követhessük sikereinket egy digitális marketing kampányban, előre meg kell határozni céljainkat (eladások, űrlapok kitöltése, hívások száma, feliratkozások, stb.), valamint biztosítani az analitikai nyomkövetés ezekhez igazodó beállítását.

Justin Honaman, a Moxie digitális ügynökség alelnöke szerint mérhető célok hiányában nehezen határozható meg a ROI (megtérülés), a kampányok nettó haszna, a szentiment vagy az elköteleződés alakulása. Fontos tehát az előző kampányokból a jövőbeni kampányok tervezési folyamataira vonatkozóan meghatározni és kommunikálni a célokat, levonni a következtetéseket.

2. Nem a megfelelő közönséget célzod meg

Készíthet egy cég remek tartalmakat, de ha nem promótálja a megfelelő időben a megfelelő közönségnek, akkor nagy lehetőséget szalaszt el – mondja Michelle Stinson Ross, az Authority Labs tartalommal foglalkozó vezetője. Mivel minden digitális kommunikációs csatorna zajossá vált, igen nagy erőfeszítést és beruházást jelent átküzdeni magunkat a zűrzavaron, és láthatóvá tenni a tartalmunkat.

Ehhez először határozd meg a célközönséged, de ne csak személyleírásokat adj meg, hanem a viselkedésüket is vedd figyelembe. Ahhoz, hogy elérd azokat az embereket, akik már meglátogatták a weboldaladat vagy feliratkoztak az e-mail listádra, nyomkövető pixeleket, cookie-kat kell használnod. A közösségi célzásnál pedig lépj túl a kor, a nem, az iskolázottság és a témák iráni érdeklődésen.

3. Nem elég ügyfélközpontú a gondolkodásod

A marketingnek fontos a szerepe az ügyfelek elcsábításában, elkötelezésében, megtartásában, konvertálásában. Azok a cégek, melyek nem tudják megvalósítani az ügyfélközpontú gondolkodást, le fognak maradni – véli Penny Wilson, a Hootsuite marketingvezetője. Az adatok elemzése és a célzás révén a cégek képesek létrehozni a személyre szabott márkaélményt, ami értéket jelent az ügyfelek számára, így később is visszatérnek.

4. Hibás személyre szabás

Nap, mint nap találkozhatunk olyan esetekkel, amikor hiba csúszik a marketing személyre szabásába: rossz a név, a nem, a preferenciák, stb. Gyakran előfordul például, hogy ha egy nő valamelyik férfi rokonának vásárol ajándékot, akkor utána elárasztják férfiakra szabott ajánlatokkal. A megfelelő technológia használatával azonban ez elkerülhető, és könnyebbé teszi a marketinges számára, hogy pontosan meghatározza, milyen termék és ajánlat fogja felkelteni az ügyfél érdeklődését a következő vásárláskor – állítja Jess Stephens, a Smart Focus marketingese.

5. Ha nem figyelsz a mobilra

A mobil mára domináns digitális platformmá vált a felhasználók számára: most már minden digitális médiában eltöltött idejük 62 százalékát mobilon töltik a comScore adatai szerint. Ezt figyelembe véve fontos lenne, hogy kialakítsd a mobilos stratégiádat is – hívta fel a figyelmet Martin Doetteling, a Swrve marketingvezetője.

Kezdd azzal, hogy megvizsgálod, miként lépnek kapcsolatba veled az ügyfelek mobilon, majd megpróbálsz egy jobb felhasználói élményt létrehozni számukra! Ha még nem alakítottad ki mobil-stratégiádat, akkor gondold át, hogy egy applikáció vagy weboldal megfelelő lenne-e ahhoz, hogy komoly és releváns tartalmakkal növeld a felhasználóid számát.

Győződj meg arról is, hogy a weboldalad minden mobil-eszközön megfelelően jelenik meg – tette hozzá Johnathan Ceballos, a USB Memory Direct marketingigazgatója. Ezután pedig mobilon is biztosítsd ajánlataid megfelelő megjelenését.

marketing

6. Ha lemondasz az e-mail marketingről

Mostanában inkább az olyan marketingcsatornák váltak felkapottá, mint a mobil vagy a közösségi oldalak, azonban az e-mail marketing elhanyagolása költséges hiba – véli Eric Stahl, a Salesforce Marketing Cloud alelnöke. Miközben elhalványodik a különbség a sales, a szolgáltatás és a marketing között, az e-mail összekötő kapocs marad a vásárlói folyamat során.

A MarketingSherpa egy nemrég közzétett felmérése szerint az amerikai felnőttek 91 százaléka szeret promóciós e-maileket kapni olyan cégektől, akikkel kapcsolatban állnak. 86 százalékuk a havi rendszerességet kedveli, míg 61 százalékuk legalább hetente szeret hallani a cég ajánlatairól. Ráadásul a marketingesek kombinálni tudják az e-mailt az olyan ügyféladatokból nyert betekintésekkel, melyek a különböző csatornákról – például a közösségi média -, illetve eszközökről származnak. Így olyan magasabb szintű személyre szabhatóság érhető el, melyet a fogyasztók ma már megkövetelnek.

7. Ha nem végzel A/B teszteket

Az e-mailjeid hatékonyságának maximálásához használj A/B teszteket – tanácsolja Adam Jweskiewicz, a PHG interaktív szolgáltatásainak vezetője. Például ugyanazt az e-mailt küldd ki egy tesztcsoportnak, de úgy, hogy két különböző tárgyat használsz. Amikor pedig az éles kiküldésre kerül sor, akkor a jobban teljesítő tárgysorral írt e-mailt küldd ki az ügyfeleknek. A lényeg, hogy a döntéseket adatok, ne pedig megérzések alapján hozd meg!

8. Ha antiszociális vagy a közösségi médiában

Néhány marketinges elfeledkezik arról, hogy a közösségi média olyan teret jelent, ahol párbeszédek zajlanak, elköteleződés alakul ki, és nem egyszerűen egy műsorközlő eszközről van szó – hívta fel a figyelmet Jessica Riches, az LMW Labs közösségi média stratégiája. Ha reagálsz a közösséged jelzéseire, válaszolsz a kérdéseikre, megosztod velük a gondolataidat, akkor mélyebb kapcsolatot alakíthatsz ki velük, mely hosszú távon is pozitívan befolyásolja a céged teljesítményét.

9. Ha lájkokat és követőket vásárolsz

Sokak számára talán úgy tűnik, hogy a közösségi médiában a cél mindössze az, hogy minél több lájkolód, követőd, rajongód legyen. Ez mutatja, hogy tisztességes, népszerű, megbízható vagy. Az emberek azonban egyre tájékozottabbá válnak, és meg tudják állapítani, hogy népszerűséged valódi-e. Ha pedig úgy érzik, hogy nem, akkor mindjárt megbízhatatlanná válsz a szemükben. Ezért inkább valódi emberekből építs közösséget, akik aztán ügyfeleiddé is válhatnak – tanácsolja Johnathan Ceballos, a USB Memory Direct marketingigazgatója.

10. Ha kiszervezed a közösségi média tevékenységedet

A leggyakoribb oka, hogy egy cég kiszervezi a közösségi médiás kommunikációját, hogy hiányoznak a megfelelő belső erőforrásai, vagy a tapasztalatai a közösségi médiában. Ugyanakkor senki sem ismeri jobban a cégedet, mint Te vagy a munkatársaid. Érdemes egy lehetőséget adni nekik arra, hogy a céged hangjaként megjelenjenek a közösségi médiában egy rosszul fizetett egyetemista vagy éppen egy drága ügynökség helyett – véli Kent Lewis, az Anvil marketingügynökség alapítója és elnöke. Reményei szerint a kiszervezett közösségi média kommunikáció aránya csökkenni fog, habár sok cég várhatóan továbbra is szükségét érzi majd, hogy szakembereket bízzon meg a munkával.

11. Ha nem foglalkozol a kosárelhagyásokkal

Mivel az emberek a legjobb ajánlatokra vadásznak a neten, így nem ritka, hogy egy terméket elhelyeznek a kosarukban, valami elvonja a figyelmüket, és aztán nem fejezik be a vásárlást – hívta fel a figyelmet Chris Birkholm, a Digital River marketingvezetője. A marketingeseknek meg kell próbálniuk a helyzetet azzal kezelni, hogy stratégát alakítanak ki a vásárlást nem befejezők újbóli meggyőzésére, illetve visszatérítésére például emlékeztetőkkel, ösztönzőkkel, egyéb promóciókkal és ajánlatokkal.

Ha például a kosarukat elhagyó vevők mondjuk már megadták az e-mail címüket, akkor küldj nekik 24 órán belül emlékeztetőket, sőt akár egy 10 százalékos kupont is, hogy mégis nálad vásároljanak. Emellett bevethetsz olyan “Várj, ne menj el” üzeneteket, amikor már a prediktív technológiának köszönhetően látható, hogy távozni fognak. Ezek megfelelő ösztönzőt vagy ajánlatot is tartalmazhatnak.

12. Ha nem méred az eredményeket

Mindig bizonyosodj meg arról, hogy az a pénz és erőfeszítés, amit egy digitális marketing kampányodba beleraktál, megérte – hívta fel a figyelmet Ceballos. Ehhez használd a Google Analyticset vagy más analitikai szoftvert. A számok elemzése után frissítsd a stratégiádat, és dolgozz az eredményeid javításán! Soha nem tudod meg, hogy a stratégiád működik vagy sem, ha nem elemzed a marketing és hirdetési erőfeszítéseiddel kapcsolatos adatokat.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.