Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-12-060 komment

5 hiba, amit a push értesítéseidnél elkövethetsz

Egy jól kialakított mobilos push értesítés hasznos a felhasználók számára. Információkat közvetít annak érdekében, hogy bátorítsa őket az applikáció megnyitására. Ha viszont hibákat követnek el a megtervezésénél, akkor csak akadályozza az interakciót, sőt arra is késztetheti a felhasználót, hogy törölje az appot.

Egy push értesítés általában olyan dologra hívja fel a felhasználó figyelmét, mely feltételezéseink szerint fontos lehet számára. Az üzenetnek két típusa lehet: az egyiknél valamit tennie kell a felhasználónak, a másiknál csak passzívan elolvasnia azt. A legtöbb push üzenet a passzív típusba sorolható.

Amikor egy üzenet a felhasználó számára nem fontos, akkor csak idegesíti, hiszen megzavarja, eltéríti a feladatának végrehajtásától, rabolja az idejét. Márpedig a push értesítések idegesítőek lehetnek több szempontból is. 2016-ban egy átlagos mobil-felhasználó 56 értesítést kapott naponta. Mennyi lehet ez most, 2018-ban? Ilyen mennyiség mellet könnyen válhat zavaróvá egy-egy rosszul megtervezett push üzenet.

De milyen hibákat követhetsz el a megtervezésüknél? Ennek járt utána egy újabb bejegyzésében a Nielsen Norman Group.

Túl hamar kész engedélyt értesítések küldésére

Azok a felhasználók, akik még éppen csak ismerkednek egy alkalmazással, nem feltétlenül látják át egyből, hogy mit kínál nekik az alkalmazás, mire jó, mire használhatják, mire számíthatnak tőle. Ebben a fázisban az app még nem épített ki olyan fokú bizalmat, hogy engedélyt kérhessen a felhasználó megzavarására. Ráadásul a felhasználó ilyenkor még azt sem tudja, hogy mit is kaphat az értesítésekben.

Az ilyen fajta zaklatás ennek ellenére annyira gyakori, hogy a felhasználók legtöbbször el sem olvassák az üzenetet, hanem egyből a “nem engedélyez” gombra kattintanak. Az appoknak először valamit kínálniuk kellene a felhasználónak, elnyerni a bizalmat, megengedni az emberek számára, hogy kipróbálják az alkalmazást, megismerjék. És majd csak egy későbbi belépésnél szabadna engedélyt kérniük az értesítések küldésére.

Nem mondod el a felhasználóknak, hogy milyen információkat osztanál meg velük

Az engedélykérések általában csak arról szólnak, hogy egy alkalmazás mit akar a felhasználótól, de azt már nem árulják el, hogy mit kínál a számára. Persze akadnak olyan oldalak, ahol nagyjából ki lehet találni, hogy mit tartalmaznak majd az értesítések: illyenek például a hír-oldalak. Ugyanakkor egy kiskereskedelmi vagy szórakoztató app esetén már nem ennyire egyértelmű a helyzet.

Pedig, ha kapnának részleteket a felhasználók az értesítések természetét illetően, akkor el tudnák dönteni, hogy szükségük van-e rá, vagy nem, ami növelné az app hitelességét és megbízhatóságát. Mondd el tehát a felhasználóknak, hogy miről fognak szólni az értesítéseid, így növelheted annak esélyét, hogy engedélyezik azokat!

Megfelelő tájékoztatás az engedélykérésnél

Túl sok értesítést küldesz

Ha folyamatosan értesítésekkel zaklatod a felhasználóidat, az olyan, mint amikor valaki folyamatosan nyomja a csengőt a bejárati ajtód előtt. Ha egy rövid időszakon belül túl sok értesítést kap egy felhasználó, akkor az fel fogja idegesíteni, és vagy lekapcsolja az értesítéseidet, vagy ami még rosszabb: törli az appodat. Ráadásul a folyamatos zaklatás rontja a rólad kialakult képet az emberekben.

Persze elképzelhető, hogy egyszerre öt fontos üzenetet is el akarsz küldeni a felhasználóknak, ezt azonban ne külön-külön tedd, hanem csomagold egy üzenetbe! Összpontosíts mindig a minőségre a mennyiség helyett, mert ezzel tudod javítani a felhasználói elégedettséget.

Érdektelen tartalmat osztasz meg

Minden értesítés megakasztja valamilyen tevékenység végzésében a felhasználót, hiszen eltereli a figyelmét azzal, hogy az üzenetre irányítja. Ez főleg akkor gond, ha az információ irreleváns a felhasználó számára. Sok ember szereti azt látni, hogy teljesen üres a bejövő üzenetek rész a mobilján, ezért amikor beérkezik bármilyen értesítés, egyből söprik oldalra a kijelzőn. De még ez is figyelmet és időt igényel.

Ezért nem szabad minden apróságról értesítést küldeni a felhasználóidnak, mert azt folyamatos, értelmetlen zaklatásnak érzik. És azzal sem nyugtathatod magad, hogy ha zavarja őket, akkor majd kikapcsolják a beállításoknál. Ehelyett sokkal jobb megoldás, ha előre gondolkodsz, és csak a lényeges információkról küldesz számukra értesítést.

Az appoknak ráadásul több lehetőséget kellene kínálniuk arra, hogy a felhasználók meghatározzák, hogy milyen gyakorisággal kapjanak értesítéseket. Beállíthatnák például azt, hogy milyen fontosságú információkról kérnek értesítést. Utóbbi persze nem mindenhol használható, de a kutatások azt mutatják, hogy az emberek nem bánják, ha maguk állíthatnak be egy rendszert, különösen akkor, ha az hosszú távon megéri számukra.

Megnehezíted a felhasználók számára, hogy lekapcsolják az értesítéseket

Több oka is van, hogy az emberek le akarják mondani az értesítéseidet:

  • Túl sokat kapnak
  • Nem eléggé fontosak az értesítések
  • Zavarónak találják őket

De mindegy, hogy mi az ok, soha nem szabad rejtegetned a leiratkozás lehetőségét a felhasználók elől. Mivel megtévesztő, ezért rontja a hitelességet, csökkenti a bizalmat, és csak egy újabb okot ad arra a felhasználónak, hogy törölje az appot.

Az értesítések lekapcsolásának lehetősége legyen egyszerű és könnyű. Tedd lehetővé, hogy az emberek hozzáférjenek az értesítésekkel kapcsolatos beállításokhoz az appban, így nem kell a mobil beállításai között keresgélniük! Tedd ezt a funkciót a “Beállítások” közé, mert erre számítanak, és így könnyen megtalálják.

Összességében tehát elmondható, hogy az értesítések zavaróak és idegesítőek a felhasználók számára, ha irrelevánsak. Márpedig nem érdemes a közönségedben negatív érzéseket kiváltani. Engedd meg számukra, hogy használják az appodat, és csak ezután kérj tőlük engedélyt az értesítések küldésére. Mondd el nekik azt is, hogy milyen típusú értesítéseket küldenél nekik. Végül pedig biztosítsd számukra a lehetőséget, hogy könnyen leiratkozzanak róluk.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Szólj hozzá

You must be logged in to post a comment.