Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-12-143 komment

Hogyan írjunk blogot? (Frissítve, 2023.05.23.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Aki profi módon akar blogot írni, mert mondjuk online marketing szempontból fontosnak tartja, annak szolgálnánk néhány gondolattal arról, hogy hogyan írjunk blogot, hogy az élvezhető, tartalmas és megosztásra érdemes legyen. (Frissítés, 2023.05.23. – Kiegészítettük néhány új információval ezt a fejezetet: Milyen hosszú legyen a blogbejegyzésed 2023-ban?)

Sokan, akik belevágnak a blogírásba, minden különösebb koncepció nélkül teszik. Ők egy idő után rádöbbennek, hogy az egész csak viszi a pénzt, az időt, az energiát, miközben nem látják az első helyen magukat a Google találati oldalain, vagy azt tapasztalják, hogy reményeik ellenére egyetlen posztjuk sem terjedt megállíthatatlan vírusként a közösségi oldalak sűrű szövetében.

Ezért egy idő után értelmetlennek találják a tevékenységet, és feladják, inkább az Google Ads vagy a Facebook-hirdetések felé fordulva. Ezzel azonban elveszítik a lehetőségét annak, hogy a tartalommarketing egyik legerőteljesebb eszközéből kihozzák a benne rejlő potenciált. A probléma oka

  • egyrészt a koncepció hiánya, másrészt az, hogy
  • sokan azzal az alapvetéssel sincsenek tisztában, hogy mi az a blog, miért is születik, mitől lehet egyáltalán sikeres.

I. Néhány alapvető dolog, amivel nem árt tisztában lenni

Mi az a blog?

A blog egy olyan weboldaltípus, ahol a tartalmak fordított időrendi sorrendben jelennek meg (az újabb tartalmak szerepelnek elől), jellemzően egyetlen személy, vagy személyek egy nagyon szűk köre írja blogposztok (bejegyzések) formájában, és az információkat könnyedebb, társalgási stílusban tálalják. Ma már persze számtalan céges blog is létezik, de ezek is hasonlóan épülnek fel, vagy próbálnak felépülni. Jellemző még rájuk, hogy a bejegyzések alatt lehetőség van a hozzászólásra.

Mi a különbség a blog és a weboldal között?

A blog a weboldal egy típusa. Az egyetlen fontos különbség talán az lehet, hogy a blogok dinamikusan változnak: rendszeresen frissülnek új tartalmakkal. A tipikus weboldal ezzel szemben statikus, a tartalom aloldalakra van elrendezve, és nem is frissítik túl gyakran. További különbség, hogy míg a blogon megjelenő bejegyzéseket címkék és kategóriák rendszerezik, addig a weboldalak aloldalakon jelenítik meg a tartalmakat, melyek egy információs architektúra alapján a navigációs menüből érhetők el. Ebből az is látható, hogy mi a különbség egy oldal és egy blogbejegyzés között.

Egy blog természetesen része lehet egy weboldalnak: céges weboldalakon gyakran megjelenik blog, ahol tájékoztatni és edukálni igyekszik a cég a célközönségét.

Mi értelme a blogolásnak?

Miközben minden bloggernek megvan a maga célja, ezek a célok néhány kategóriába rendezhetők.

  • Egy blog segítségével rendszerezheted a gondolataidat, ötleteidet.
  • Bemutathatod a tudásodat, készségeidet, tehetséged és kreativitásod.
  • Egy blog segítségével egy terület szakértőjeként jelenhetsz meg.
  • Befolyásolhatod a közvéleményt.
  • Pénzt is kereshetsz vele.
  • A cégek új ügyfelek szerzésére, a régiek edukálására, hírek megosztására használják.

Érdemes még belevágni a blogolásba? Mit mutatnak a számok 2020-ban?

Úgy néz ki, hogy még mindig egyre több cég használ blogot arra, hogy tartalmakat, híreket, információkat tegyen közzé. Ugyanakkor persze, mint minden más digitális média, úgy a blogok is folyamatosan változnak. Az Orbit Media 2020-ban is megnézte, hogyan is áll most a helyzet.

Mint kiderült, 4-ből 3 blogger képes elérni eredményeket a blogjával, legalábbis saját bevallásuk szerint. Ugyanakkor azt nem árt tudni, hogy a blogok egyre inkább csapatmunkává válnak, mivel egyre több időt emészt fel a posztok megírása (az elvárt minőség miatt), valamint egyre erőteljesebb a specializáció.

2020-ban a bloggerek harmada már hivatásos szerkesztőt használt, hogy AZ áttekintse az elkészült anyagokat, és további 28 százalék megjelenés előtt legalább egy másik személynek is megmutatta a posztot ellenőrzés céljából. Egyre több blognál alkalmaznak specialistákat, akik kezelik a vizuális anyagokat, elkészítik a fotókat, szervezik a közösségi média megjelenést, stb. Mindez azt mutatja, hogy a blogok profi médiává kezdenek válni, ahogy egyre több szakember vesz részt az alkotás folyamatában.

Korábban említettük, hogy a blogolás egyre több időt emészt fel. A helyzet az, hogy 2020-ban egy blogbejegyzés megírása másfél órával több ideig tart, mint 2014-ben, így egy átlagos blogposzt megírásához közel 4 órára van szükség. A minőség ugyanis egyre fontosabbá válik, minden egyes blogposztnak átgondoltnak, profi kivitelezésűnek kell lennie, és olyan egyedi tartalmat kínálnia, amire vevő a közönség.

Ez ott is láthatóvá válik, hogy egyre hosszabbak a blogbejegyzések: 2020-ban átlagosan 1269 szó (nem karakter) hosszúságról beszélünk, és 50 százalékos a növekedés 2014 óta, de a blogbejegyzések negyede már 1500 szónál hosszabb.

Végül az Orbit Media vizsgálatából az is kiderült, hogy miként terjesztik 2020-ban a bejegyzéseiket a bloggerek. Nos, nagy meglepetések nincsenek:

  • közösségi média
  • keresőoptimalizálás
  • e-mail
  • influencerekkel való együttműködés
  • fizetett szolgáltatások

Azt látni kell, hogy ma már a blogolásra marketingbefektetésként kell gondolni, és pénzbe kerül az is, ha azt szeretnéd, hogy a bejegyzéseid a célközönségedhez el is jussanak. A lényeg pedig az, hogy a blogműfaj még egyáltalán nem halott, csak egyre inkább minőségi élményt kell nyújtani a közönségednek, ha versenyben akarsz maradni.

II. Amit az indulás előtt érdemes tudni

A tartalomkészítés az olvasóval kezdődik

Ahhoz, hogy a blogodnak olvasói legyenek, azt kell megértened, hogy a blognak nem a Te problémáidról kell szólnia, hanem az olvasókéról, valamint arról, hogy miként is lehet megoldani ezeket a problémákat. Habár mindez egyszerűen hangzik, a legtöbb esetben mégsem nagyon szokott összejönni.

Egyrészt sokan nem értik meg igazán, hogy mit jelent az, hogy a tartalom nem róluk szól, hanem olvasóikról és ügyfeleikről. Némi időt el kell eltölteni azzal, hogy megismerd őket, megértsd, hogy valójában milyen gondjaik vannak. Amikor tartalmat készítesz, mindig az ő szemszögükből szemléld a dolgokat! Ezt persze összhangba kell hozni a Te profiloddal. Mivel embereknek szerteágazó problémáik vannak, így találhatsz olyat, amit Te tudsz megoldani, hiszen a Te szakterületed.

Tehát adott az érdeklődési köröd, illetve az online marketing és SEO szempontok, melyek behatárolják, hogy miről írsz. Ugyanakkor figyelembe kell venni az olvasói igényeket is, mert enélkül bukdácsolni fogunk csak az úton. Végiggondoljuk tehát, hogy

  • milyen témák tartoznak érdeklődési körünkbe,
  • mi érdekli a megcélzott közönségünket,
  • milyen kulcsszavakat szeretnénk ez alapján elhelyezni,
  • aztán megtervezzük, hogy mindezeket figyelembe véve mit is fogunk elmondani.

Van persze egy további vetülete is a blogírásnak, ez pedig az, hogy ki akarunk alakítani valamilyen imidzset magunkról, illetve a cégünkről. Ez az a pont, ahol a személyes blogokkal való kapcsolódás létrejön, hiszen a lelkes énblogolók is ezért csinálják, csak ők céges helyett personal brandinget építenek. Nincs ez a két dolog messze egymástól, csak az egyik esetében kicsit merevebbek vagyunk, a másiknál pedig lazábbak.

Nem rövidtávfutás, hanem maraton

Ami ezen túl még tudomásul kell venni, hogy egy blogot csak viszonylag hosszú idő alatt lehet befuttatni. Akár évekbe is telhet, mire jó helyet harcol ki magának például a Google találati oldalain. Ezzel párhuzamosan pedig még foglalkozni kell a közösségi média csatornák számtalan változatának kezelésével is, profilokat létrehozni, követői bázist építeni, folyamatosan tartalommal látni el minden felületet, kommunikálni.

Kis kitérőként megjegyezzük, hogy nem is biztos, hogy feltétlenül blogot kell írni – bár ennek vannak komoly SEO-előnyei -, lehet, hogy jobb megoldás valamely közösségi média csatorna használatára koncentrálni, és azt jól csinálni. Nagyobb sikerrel kecsegtet, jobb megtérülést hozhat, ha csak egy csatornát választasz, de azt jól kezeled, mintha mindenhol, mindenkire lősz, vagy ott próbálkozol, ahol nem megy.

Két tevékenységről beszélünk, amikor blogolásról van szó

A blogolás nem csak tartalomkészítés. Ha megvan a tartalom, akkor a feladat az, hogy ezt megfelelően terjeszd. Az nem elég, hogy jó tartalmat készítesz, megosztások nélkül ezzel csak nagyon kevesen fognak találkozni. Itt is sok hibát lehet elkövetni, például azt, hogy rossz csatornán próbálod meg terjeszteni a tartalmaidat.

A feladat tehát az, hogy

  • egyrészt kiemelkedő tartalmakat kell készíteni,
  • másrészt viszont szakértőnek kell lenni abban is, hogy ezt a tartalmat hatékonyan terjesszük.

És a kettő nem biztos, hogy egyetlen személy által elvégezhető, mert mindkettőhöz más és más képességek szükségesek. Ha nem jól teljesít a blogod, akkor megoldás lehet, hogy a kettőt szétválasztod. Tehát vagy azzal foglalkozol, hogy ragyogó tartalmakat írsz, vagy pedig azzal, hogy az adott tartalmakat teríted a piacon. Amelyik feladattal nem foglalkozol, azt bízd inkább valaki másra, aki elvégzi helyetted. Nyilván az is járható út, hogy mindkét feladatot külső szakértőkre bízod.

Ha úgy döntesz, hogy inkább segíted az olvasóidat egy olyan tudással, ami a fejedben van, és ezt szenvedéllyel teszed, akkor írd a blogod! Ha valóban ilyen a hozzáállás, akkor viszonylag könnyen megy a munka, és az olvasók is hasznosnak találják majd az írásaidat. Ezen a vonalon tehát egyszerűen elkészül a megfelelő tartalom.

A tartalom terjesztése

Ehhez tudni kell, hogy merrefelé is található a közönséged, hol keresik az információkat, de ez megint a felhasználók megismerésének kérdése, amit korábban már említettünk. Ráadásul a terjesztés nem merül ki egy-két közösségi média csatorna használatában, hiszen beletartozik az e-mail marketing, a véleményvezérek, média vagy közösségek elérése, stb.

Ha a terjesztés nem megy, vagy tényleg minden közösségi média csatornán jelen akarsz lenni, akkor erre találhatsz külső megoldásokat, olyan szolgáltatásokat, embereket akik átvállalják ezt tőled, miközben Te a tartalom készítésére koncentrálhatsz. Vagy bármi másra, amiben jobb eredményeket érsz el.

A stratégia

Az előbbiekben tehát már kirajzolódtak azok az elemek, melyeket a blogoláshoz végig kell gondolni. Nézzük meg őket sorban felvázolva! Az egész kezdődik azzal, hogy

  • pontosan meg kell határoznod az elsődleges célodat, és azt ajánlott észben tartani.
  • Ezután meg kell ismerned az olvasóidat.
  • Végig kell gondolnod, hogy milyen tartalmat keresnek.
  • Ki tudja ezt a tartalmat előállítani?
  • Ki tudja ezt a tartalmat eljuttatni hozzájuk, és hogyan?
wordpress-cms

Persze a blogírás során felmerülhetnek még ezen túl is problémák, például az, hogy egy idő után valahogy kifogysz a témákból. Ilyenkor érdemes újra átgondolni, hogy mi is volt a kiindulópont, elvégezni egy kulcsszókutatást, ötleteket meríteni a hozzászólásokból, a média alapján leszűrni, hogy mi foglalkoztatja az embereket, de lehet másolni a versenytársakat is, csak jobban kell csinálni, mint ők.

III. Tartalmi kérdések

Azt már az előző fejezetben jeleztük, hogy a téma kiválasztásánál milyen tényezőket kell figyelembe. Most lépjünk tovább!

Az eredeti tartalom fontossága

Eddig nem fektettünk le túl sok szabályt, azonban most következik egy, ami fontos. A tartalom, amit létrehozunk, lehetőleg legyen eredeti! Nem csak a közönség, a meglopott szerzők, hanem a Google is meghálálja, ha nem duplikáljuk a tartalmakat a neten, van belőlük úgyis elég.

A kiindulási pont persze lehet valamilyen már megjelent szöveg, erre szerepelhet is utalás bejegyzésünkben, akár némi idézet szintjén a szövegben. Azonban jelöljük és linkeljük a forrást, valamint tegyük hozzá a saját gondolatainkat, jó esetben szakmai tudásunkat, tapasztalatunkat. Így kapunk valami originálisat, még abban az esetben is, ha gondolataink nem túl eredetiek. Nem kell aggódni, a közönség sem olvasott mindent, így lehet, hogy valakinek a mi szövegünk jelent újdonságot.

Azért persze, ha teszteljük a mondanivalónkat a közösségi médiában, akkor általában kiderül, hogy a közönség mennyire vevő rá, mit reagál. Figyelni kell tehát a reakciókra, de érdemes azokat a helyén kezelni. Másrészt különösebben nem kell függeni a lájkok számától sem, hiszen a közönség nagyon nagy része a passzív kategóriába tartozik, tehát nemhogy nem kommentel, vagy megoszt, még a Like gombot sem nyomja meg. Ennek ellenére biztosak lehetünk benne, hogy páran azért elolvassák azt, amit leírunk.

Hogyan írjunk blogot? Sztorizgatva vagy a lényegre törve?

Ha valaki szeret sztorizgatni, történeteket elmesélni, szépirodalmi babérokra tör, akkor jó helyzetben van. Ugyanis egy általános tanács szerint a történetmesélés a jó blogposzt egyik kulcsa. Szólhat persze a szöveg száraz tényekről is, azonban érdemes elkezdeni egy történettel, mert az kapja el az olvasót. Ezzel a megoldással angol nyelvterületen nagyon sokszor találkozhatunk akár blogposztoknál, akár előadásokban. Néha már úgy tűnik, hogy kényszeres náluk ez a vicces történetmesélés, de azt állítják, beválik.

Egy probléma viszont van vele. Akad olyan is, aki a lényegre kíváncsi, és nem egy személyes történetet akar meghallgatni. Ehelyett a címben feltett kérdésre keresi a gyors választ, adatokat akar, látni szeretné végre a titkot, a megoldást néhány mondatban. És nincs ideje elandalító vagy szívfacsaró történeteket olvasgatni, mert a hatékonyságra törekszik. Közönségtől és az ő idejüktől függ tehát, hogy miként oldjuk meg ezt a kérdést a történetmesélés és az adatközlés között balanszírozva.

A fordított piramis titka

A tartalom kérdésköréhez, illetve a tény- és adatközléshez tartozik az is, hogy netes szövegeknél a fordított piramis elvét célszerű alkalmazni. Tehát határozottan nem novellát vagy kisregényt írunk, ahol a csattanó a szöveg végén található. Ez némileg szembe megy azzal, amit a történetmesélés fontosságáról mondtunk, vagyis azzal, hogy az olvasót megragadó cselekmény a bejegyzés elejére kerüljön.

A fordított piramis használatának az az oka, hogy a kedves olvasó csak igen kevés esetben jut el a cikk végére, főleg a neten. Néha elég neki egy cím és egy lead, esetleg még elolvas egy-két bekezdést, s ahogy haladunk a poszt vége felé, úgy lehetünk biztosak benne, hogy egyre kevesebb olvasó tart velünk. Vagyis a legfontosabb információk előre kerüljenek a bejegyzésben, majd minél kisebb a relevanciája egy-egy elemnek, annál hátrébb érdemes sorolni.

Frissítés, 2022.12.08.:

Milyen gyakran tegyél közzé blogbejegyzést?

Amikor tervezed a blogbejegyzéseket, alapvető kérdésként merül fel, hogy milyen gyakran jelenjenek meg új bejegyzések. Ezt sok tényező befolyásolja, többek között a rendelkezésre álló idő, a közönség igényei, vagy akár SEO-szempontok. Lehet, hogy elsőre azt gondolod, minél több a bejegyzésed, annál jobb, ami abból a szempontból igaz, hogy így könnyebben felfigyelhetnek rád, a cégedre vagy a termékeidre az emberek. Ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy az erőforrásaid mennyi minőségi tartalom előállítására alkalmasak. Posztolhatnál akár óránként is, nem? De biztos, hogy tudod tartani a színvonalat?

A mennyiség esetében mindig figyelembe kell venni a minőség kérdését is, és meghozni a megfelelő kompromisszumot a kettő között az erőforrások függvényében.

Ugyanakkor egy vizsgálatból kiderült, hogy a sok bejegyzés azért meghozza az eredményét, hiszen azt állapították meg, hogy egy adott iparágon belül a legtöbbet posztoló weboldal szerezte a második legtöbb helyezést kulcsszavakra, valamint a legtöbb linket is ők kapták.

Ugyanakkor persze az is kiderült, hogy az azonos mennyiséget posztoló oldalak teljesítménye között is jelentős különbség mutatkozott, ha az említett két tényezőt megvizsgáltuk, így látható, hogy a mennyiség csak egyetlen faktora a sikernek. Ráadásul arra is mindig érdemes figyelni, hogy a már kevésbé időszerű bejegyzéseket kezelni, frissíteni vagy törölni kell, mert a gyenge bejegyzések csak rontják az eredményeket.

Mivel a helyzet minden iparágban más és más, így nincs értelme előállni egyetlen számmal, ami egyébként havi szinten 1 és 20 darab bejegyzés között bármekkora lehet. Pontos eredményre az vezet, ha megnézed 10-15 konkurensed blogolási gyakoriságát mondjuk egy hónapos időintervallumot tekintve, majd megvizsgálod, hogy hány kulcsszóra vannak az első találati oldalon. Amelyik cég a legjobban teljesít, annak a cégnek a posztolási gyakorisága megfelelő lesz neked is, már csak a minőségüket kell túlszárnyalnod.

IV. Stílus, forma és mérés

Míg az előző fejezetbe inkább a tartalmi kérdésekkel foglalkoztunk, addig most a stílus és a forma kerül célkeresztünkbe. De itt foglalkozunk azzal a nem kevésbé lényeges kérdéssel, hogy hogyan és milyen címet adjunk bejegyzéseinknek.

Milyen hosszú legyen a blogbejegyzésed 2023-ban? (FRISSÍTÉS, 2023.05.23.)

A kérdésre a válasz: attól függ. Egy másik hasonló válasz: amennyi szükséges. A szöveg hossza függ a célodtól, a közönségedtől és a felhasználók szándékától. Utóbbi fontos, ugyanis a bejegyzéseiddel alapvetően a közönséged kérdéseire kell válaszolnod (már ha nekik írod a blogot, nem pedig magadnak). Azt kell tehát mindig megvizsgálnod, hogy adott téma esetében mennyi információra van szükségük, hogy az elvárt választ kapják a kérdésükre.

Néhány szám:

A szöveghosszt azonban befolyásolja az információ típusa is:

  • Hír-jellegű bejegyzésnél a 400-600 szavas szöveg lehet az optimális
  • Információs blogposztnál már 1000-1500 szóra érdemes törekedni
  • Örökzöld, „how to” jellegű tartalmaknál 1500-2500 szó között lehet a bejegyzés hossza.
  • Alap-tartalmaknál, útmutatóknál viszont 3 ezer szó feletti hossz a megfelelő.

Ugyanakkor mindennek ellentmond az a már elég régi, neten egyébként nagyon jellemző törekvés, illetve az újságírásban is működő törvény, hogy egy cikkben mondjuk el minél rövidebben, amit szeretnénk. Az olvasó ugyanis nem kíváncsi a felesleges fecsegésre, és itt utalunk vissza ismét a történetmesélésnél elmondottakra. Ezért aztán a jó újságíró először megír valamit, majd utána kihúz belőle mindent, amit csak lehet anélkül, hogy értelmét vesztené a szöveg.

Azt is érdemes ennek kapcsán észben tartani, hogy egy bejegyzés sikere nem elsősorban annak hosszán múlik, hanem a tartalom minőségén.

Ráadásul, ha elsősorban a SEO-ra figyelsz, akkor számtalan rangsorolási tényező meg fogja határozni a helyezésed, nem csak a bejegyzésed hossza (ami egyébként nem rangsorolási tényező, csak korreláció van a helyezés és a hosszúság között). Lehet, hogy a konkurencia fele olyan hosszú és kevésbé átfogó tartalmat készít, mint te egy adott kulcsszóra, azonban ha nagyobb a webhelyének hitelessége, tekintélye, több a linkje, akkor ő fog jobb pozíciót szerezni.

Hogyan határozd meg, hogy milyen hosszú legyen valamely bejegyzésed?

Mivel az előbbiekben azt magyaráztuk, hogy több tényezőtől is függ az optimális hosszúság, lássuk azokat a lépéseket, melyeket megtéve meg tudod azt határozni:

1. Tűzd ki a célt!

A tartalomkészítés nem a tartalom megírásával kezdődik, hanem a tervezéssel. Tisztában kell lenned azzal, hogy miért írsz meg egy blogposztot, és az miként segít elérni a távlati céljaidat. Az is működik, ha nincsenek világos céljaid, és csak az írás öröméért írsz, de ebben az esetben nem érdemes komoly eredményekre számítani. Ilyenkor csak a szerencsén múlik, hogy lesz-e valami értelme az írásnak, vagy sem.

De milyen célokból készíthetsz blogposztot? Például:

  • Megjelenés a keresőben
  • Megjelenés a közösségi médiában
  • Konverziók elérése
  • Egy termék vagy szolgáltatás bemutatása

A cél befolyásolja a hosszúságot is, hiszen például a Google kifejezetten igényli a részletes, alapos válaszokat, míg egy termékbemutatás inkább legyen rövid és lényegre törő.

2. Határozd meg a közönséged!

A közönség is befolyással van a szöveg hosszúságára. Nem mindegy, hogy szakértőknek írsz, akik nem igénylik a hosszú bevezetőket, vagy laikusoknak, akik esetében az alapokat és összefüggéseket is ki kell fejteni.

3. A felhasználói szándékra figyelj!

Mit akar a felhasználó, amikor beír egy kulcsszót a keresőmezőbe? Keres valamilyen oldalt, több információt szeretne, vásárolni akar? A felhasználói szándék meghatározásával máshol már foglalkoztunk, így ezt nem részletezzük. Mindenesetre, ha információs szándékkal foglalkozik egy bejegyzéseddel a felhasználó, akkor az hosszabb szöveget jelent, míg ha vásárolni akar, akkor ott nem erre van szükség.

4. Mit csinál a konkurencia?

Érdemes megnézni, hogy adott témában a versenytársak milyen típusú és hosszúságú tartalmakkal álltak elő. Ez összefüggésben áll a felhasználói szándék kérdésével is.

5. Ha bizonytalan vagy, akkor írj inkább hosszú blogposztot

Habár az eddigiekből az derülhetett ki számodra, hogy egy blogposzt sikerénél nem elsősorban a hosszúság számít, azonban ökölszabályként mégis azt mondhatjuk, hogy egy alapos, részletes, átfogó és hosszú tartalom a nyerő általában a felhasználóknál. Jobban szeretik az ilyen típusú bejegyzéseket, mint amikor úgy érzik, hogy a rövidre vett tartalomból sok információ hiányzik.

Ráadásul, általában ami nagyobb, vagy esetünkben hosszabb, az jobbnak, értékesebbnek tűnik. Sokszor valóban az is. A keresőmotorok is ezt veszik figyelembe, amikor a hosszú blogbejegyzéseket teszik jobb pozícióba: azaz mekkora értéket ad a felhasználók számára.

6. Ne feledkezz meg az értékről!

Megismételjük: a hosszúság nem minden. Lehet olyan témád, amiből nem tudsz hosszú blogposztot kanyarítani. Egyszerűen nincs annyi a témában.

A lényeg valójában nem a hosszúság, hanem az, hogy mennyi ideig köti le az olvasót a blogbejegyzés. Ezt mérheted az analitikával, és sokszor az derül ki belőle, hogy bár lehet hosszú egy poszt, az olvasók hamar otthagyják. Hiányzik ugyanis belőle az érték.


Hogyan formázzunk?

Lényeges kérdés a szöveg formázása. A netes lapoknál meghonosodott formátumot érdemes követni, ők ezt már kitapasztalták, de ugyanezeket az elveket fogjuk olvasni a webdesign tankönyvekben is, ugyanakkor érdemes figyelembe venni itt is a SEO szempontokat. Tehát törjük a szöveget 4-8 soronként bekezdésekre, és legyenek a szövegben alcímek is. Jobban néz ki, ha a lead utáni első bekezdés után jön az első alcím, nem egyből a lead után, és legalább két bekezdés található a következő alcímig.

A webdesignerek azt tanácsolják, hogy az alcímeken kívül érdemes időnként megtörni a szöveget felsorolásokkal (ahogy fentebb is látható), keretes szövegboxokkal, táblázatokkal és persze képekkel, mert így válik könnyebben befogadhatóvá és vizuálisan is elfogadhatóbbá a hömpölygő betűfolyam az olvasók számára.

Hogyan írjunk blogot stílusosan?

Mindenki járja a maga útját, hiszen minden egyéni szövegnek megvan a maga szépsége. Nyilván mindenki látja, hogy hol bukik el ugyanakkor ez a megközelítés. Akadnak olyan közös megegyezéses szabályok – mint például a helyesírás, a magyar nyelvben elfogadott módon felépülő mondatszerkezetek -, amitől mértékkel akarjunk csak elrugaszkodni, ha nem szeretnénk olvasótáborunkat az első három mondat után negyedelni. Alapvetően nem szépirodalmat művelünk blogírás közben, ahol a kísérletezésnek komoly terepe lenne, bár nyilván ilyen igénnyel is születhet blog, s feltehetően ez is megtalálja a maga olvasótáborát.

Érdemes ugyanakkor implementálni néhány fogást kívülről, a trendekkel tartó netes szövegekből, törekedni mértékkel egy-két egyedi, plasztikus megfogalmazásra, melyek a szövegnek megadják azt a kis báját, ami miatt sírva borul térdre a sötét szobában halványan derengő monitor előtt néhány érzékenyebb és egy kis eredetiségért éjjelente imákat rebegő olvasó. Ezzel lehet játszani, bár tény, hogy ha rendkívül jók lennénk benne, akkor vélhetően nem blogot írnánk, hanem profiként szépirodalmat.

Akinek ez nagyon nem megy, annak azért nem kell elkeserednie, mert a másik irányzat jelmondata a KISS, azaz keep it simple stupid, vagyis a netes, illetve úgy általában az újságírás egyik alapvetése a minél egyszerűbb megfogalmazás, a rövid, tömör mondatok, és minden felesleges kacat kihajigálása a szövegből.

A cím fontossága

És itt kanyarodjunk vissza egy kicsit a hogyan írjunk blogot téma elejére. Talán személyes blogoknál nem annyira, de ha már a közösségi médiában szórnánk a tartalmat, akkor nagyobb jelentőséget kap a cím. Jó címet írni nehéz. A lájkvadász és nagy kattintásmennyiséget összehordó Upworthynél volt jellemző (lásd ezzel kapcsolatban korábbi cikkünket arról, hogy mit is tanulhat az online marketing a médiatrendekből), hogy a szerzők akár 25 címet is kiszórnak magukból, majd kiválasztják a legjobbat. A lényeget leginkább úgy fogalmazhatjuk meg, hogy olyan címet adjunk, amire magunk is rákattintanánk. És legyünk őszinték magunkhoz ilyenkor.

Ugyanakkor más szempontok is felmerülnek címadásnál, ilyen például a SEO. Aki ezzel foglalkozik, annak nem is kell elmagyarázni, hogyan és mint szerepeljen a kulcskifejezésünk a címben, hogy talán legelőször a cím legyen készen, és aztán erre húzzuk rá az egész blogbejegyzést. Nagyon azért nem érdemes erőlködni, mert ha a szöveg gyengére sikerül, akkor az csalódást jelent az olvasónak, s habár a kattintását megkaptuk, a megosztását már nem nagyon fogjuk. Tehát tartsuk egyensúlyban a boldog és önfeledt blogírást, valamint a kulcsszavakra való kimeredt szemű figyelést. Általában a profi blogírók azt javasolják, hogy írjuk meg először lendületesen a szöveget, aztán fűzzük szépen bele megfelelő mennyiségben a megfelelő helyekre a kulcsszavakat. De csak természetesen! Annál is inkább, mert a Google már sokkal szofisztikáltabban ítéli meg a szövegeket, kulcsszóhalmozással nem feltétlenül befolyásolhatjuk számunkra pozitív irányba.

És hogy itt is álljon egy kis statisztika: a Kissmetrics vizsgálata szerint az ideális cím 6 szóból áll, vagy ha ez nem jön össze, akkor a legfontosabb 3-3 szó a cím elejére és a végére kerüljön, mert hogy az olvasó először a cím elejét és végét nézi meg és fogja fel.

Pontosan mérd az eredményeket!

Végül még egy tanács: azt a hibát kerüld el, hogy nem tudod miként méred az eredményeidet! Ha meghatároztad a célodat, akkor hozzárendelhetsz egy vagy több számot, melyeket rendszeresen figyelsz. Fontos azonban, hogy a kommunikációd teljesítményét mindig azonos számokat vizsgálva ítéld meg.

Amennyiben olyan tartalmat sikerül írni, mely hirtelen növekedést eredményez az általad figyelt adatokban, akkor elemezd ki, és próbáld megismételni egy hasonló bejegyzéssel. Ha viszont azt látod, hogy egy poszt rosszul teljesít, akkor érdemes kipróbálni egy más szöveggel, hiszen sokszor csak ennyin múlik a siker. A hibák száma azonban végtelen, érdemes folyamatosan tesztelni, figyelni és elemezni, hogy megtaláld mi működik és miért.

V. Hogyan szerezd meg az első ezer olvasódat?

Ha már elindítottad a blogodat, akkor lehet, hogy akinek néhány ismerősöd, akinek meséltél róla, így belenéznek néha, illetve, ha a SEO-ra is figyeltél, akkor a keresőből is beesik néhány ember. De hogyan tovább?

Induljunk ki abból, hogy egyébként rendben vannak a tartalmaid és a technikai beállítások. Sokan azt gondolják, hogy ha szereznek egy erős linket egy jó nevű oldaltól, esetleg találnak egy jó influencert, akivel sikerül megállapodni, és aki megemlíti a blogot, utána majd minden sínre kerül: özönlenek az olvasók. Ez azonban általában nem így működik. Még, ha az egyszeri alkalom hatására megugrik az olvasószám, ez csak ideiglenes, ettől még nem lesznek hűséges olvasóid.

Változtatni kell a megközelítésen: nem forgalomra van szükséged, hanem hűséges olvasókra. Olyan emberekre, akik minden nap ránéznek a blogodra, hogy van-e új tartalmad. És így tesznek hónapokon keresztül.

Ahhoz, hogy legyen ezer ilyen olvasód, nem egy erős linkre vagy egy influencerre van szükséged, hanem kitartó munkára és „feliratkozókra”. Ők lehet, hogy e-mailben kapnak értesítést az új tartalmaidról, lehet, hogy az RSS-csatornádat használják, de lehet az is, hogy a közösségi médián keresztül érnek el. Ez az az út, melyen stabil olvasótábort tudsz építeni.

Az első lépés itt mindenképpen az lesz, hogy először az ismerőseidnek ajánlod a blogodat. Lehet, hogy a téma, amivel foglalkozol, nem érdekli őket, de ha jó ismerőseid, barátaid, családtagjaid, akkor „Te” érdekled őket. Ráadásul tovább terjeszthetik a velük megosztott tartalmaidat.

Elérheted őket egy figyelemfelhívó üzenettel e-mailen vagy a közösségi média oldalaidon keresztül, ahol elhelyezel egy linket a blogodra.

A következő lépésben érdemes azokkal a bloggerekkel felvenni a kapcsolatot, akik ugyanazzal vagy hasonló témával foglalkoznak, amivel Te. Persze ebben a szakaszban, ezek még nem a legnagyobb nevek, globális influencerek lesznek, elsősorban azért nem, mert nekik drága az idejük, így egyébként is kevés figyelmet tudnának rád fordítani.

Úgyhogy inkább abban a kategóriában – vagy egy szinttel feljebb – keresgélj, amelyben Te vagy. Nézz körül a keresőben, a közösségi médiában, a hozzászólások között, a fórumokon a kisebb bloggerek után kutatva, aztán lépj velük kapcsolatba, akár kommentelve, melyben szóba ejted a blogodat. Egy tartalmas hozzászólás hatékonyabb is lehet, mint ha közvetlenül e-mailt vagy üzenetet küldenél nekik ismeretlenül.

Az persze nem kevés idő, míg így kialakul egy támogatói kör, ugyanakkor ezek a kapcsolatok később is segítséget jelentenek. Nyilván persze ezért tenned is kell, segíteni őket a megosztásban, a terjesztésben, de cserében ők is támogatni fognak.

Az előbb említett hozzászólások viszont nem csak abban segítenek, hogy hasonló bloggereket találj, hanem arra is, hogy felhívd a figyelmét a blogodra az olvasóknak, vagy legalábbis lássák a neved, így már nem lesz idegen számukra. Ha valamilyen úton-módon eljutnak a blogodra, akkor jó eséllyel olvasóid lehetnek.

Amire figyelj a hozzászólások esetében, hogy lehetőleg felülre kerüljön, mert így lesz látható a legtöbb ember számára. Egy okos komment, melyben nem csak annyit írsz, hogy „Szuper poszt!”, melynek semmi értelme, hanem további hasznos információkat adsz, jó benyomást kelt majd. Szintén fontos, hogy ne tűnjél spammernek, nem kell erőltetni a „marketinget” a hozzászólásban, ahogy a linkelhelyezést sem (talán tudod már, hogy ez linképítésként sem működik, illetve sok esetben moderálni fogják), csak ha valóban releváns a linked.

Elsősorban tehát ne azzal próbálkozz, hogy különböző online felületekre próbálod erőltetni a linkjeid, hanem inkább azzal kezdd, hogy Te osztod meg más blogok linkjeit, akár a saját blogodon, akár a közösségi média csatornádon. Ha a közösségi médiában linkelsz, akkor a nevét is tageld, így látja a linket, és esetleg reagál rá. A linkeléssel magadra is felhívod a figyelmet, és jó esetben akár viszonozzák is, mindenesetre ez is kapcsolatot alakít ki.

Egy idő után eljuthatsz oda, hogy ezeken a blogokon vendégposztokat helyezhetsz el, ahová már belinkelheted a saját blogodat is. Ilyenkor nem csak az számít, hogy már mekkora blogger vagy, sokkal inkább az, hogy értékes tartalmat készíts, ami máshol nem jelenik meg.

Végül pedig ne feledkezz meg az analitikáról, ha már jönnek az olvasók. Ugyanis ebből fogod látni, hogy milyen tartalmakra mutatkozik nagyobb érdeklődés, így optimalizálhatod a tartalomgyártásodat. Valószínűleg azt fogod tapasztalni, hogy a forgalmad nagy részét néhány bejegyzésed hozza, melyek messze túlszárnyalják a többit.

Ezt érdemes kihasználni: ezeket a tartalmakat fejleszteni, bővíteni, újraírni, aztán terjeszteni. Ne írj hasonló tartalmakat, mert SEO-szempontból nem tesz jót, hanem a meglévőt javítsd. Ezekben a bejegyzésekben érdemes elhelyezni CTA-kat is, például feliratkozásra biztatni az olvasókat.

Frissítés, 2022.11.08.:

VI. Hogyan szerezz hozzászólásokat a blogbejegyzésedhez?

Egy Jakob Nielsen által készített vizsgálat szerint az online közösségben a felhasználók 90 százaléka csak megfigyelő, 9 százalékuk minimális mértékben aktív, és mindössze 1 százalékuk valóban aktív. Ez azt jelenti, hogy ha egy blogbejegyzésednek van 100 olvasója, akkor közülük egy lesz az, aki hozzászól a bejegyzésedhez. A tanulmány persze már talán egy kicsit idejétmúlt, így jelen helyzetben nem feltétlenül pont ugyanezek az arányok, és hát persze oldalanként is változik az aktív felhasználók száma, azt mindenesetre le lehet szögezni, hogy az olvasók nagyobb része hozzászólás vagy bármilyen aktivitás nélkül hagyja ott a weboldalad.

Ez időnként összhangban van a blogger szándékaival, de ők általában ki is kapcsolják a hozzászólás lehetőségét. Hiszen bár a weboldalak tartalmához értéket adhatnak – éppen ezért a Google is figyelembe veszi őket, mint tartalmat -, nem minden esetben érik el a megfelelő minőséget, és sokszor csak spamet jelentenek, így sokan inkább ledobják a vállukról ezt a terhet.

Ugyanakkor, ha fontos cél számodra a közönség építése, esetleg maximalizmusra törekszel a keresőoptimalizálásban – és vállalod a moderálással járó munkát -, akkor viszont nem lekapcsolnod kell a kommentszekciót, hanem inkább ösztönözni az olvasókat, hogy hozzászóljanak. De hogyan?

1. Kérd meg az olvasókat!

Lehet, hogy ez túl egyszerűen hangzik, de mégis működik. Annak ellenére, hogy egyébként is tudják az olvasók, hogy kommentelhetnek, nagyobb arányban hagynak hozzászólást, ha külön felhívod erre a figyelmüket. Az pedig tovább segít a kommentelési arányon, ha nem akadályozod a hozzászólás írását, egy rosszul működő rendszerrel.

2. Tegyél fel kérdéseket!

Valószínűleg ezt is sokszor hallottad már korábban, de egy-egy konkrét kérdés növelni fogja a hozzászólások számát. A kérdésnek nem feltétlenül a bejegyzés alján kell szerepelnie, előkerülhet már a címben is.

3. Ne mondj el mindent a témáról!

Habár nagyobb szakértőnek tűnsz, ha olyan bejegyzést készítesz, ahol a téma minden részletét alaposan kitárgyalod, ugyanakkor, ha tudsz úgy írni, hogy nyitva hagysz dolgokat, akkor az olvasók egy kicsit szakértőnek érezhetik magukat, így nagyobb eséllyel fognak megjegyzést fűzni a bejegyzésedhez, kiegészíteni azt. Vagyis lehet, hogy tudsz mindent, de hagyj egy kis teret az olvasóknak, hogy ők egészíthessék ki a nem befejezett részeket.

4. Reagálj a hozzászólásokra!

Ha Te nem használod a saját kommentszekciódat, akkor az olvasók miért tennék? Vagyis, ha valaki hagy egy hozzászólást, akkor reagálj rá! Ez nem könnyű feladat, és ahogy a blogod nagyobb lesz, úgy válik egyre nehezebbé, de ha még csak nemrég indultál, akkor szakíts rá időt! Ezáltal olyan benyomása támad az olvasóknak, hogy a kommentszekció nálad egy aktív hely, amit Te, mint blogger is értékelsz. Ahogy nő a hozzászólások száma a blogodon, úgy foglalkozhatsz egyre kevesebbet azzal, hogy kommentelj, hiszen az olvasók átveszik ezt a feladatot tőled. Teljesen azért ne feledkezz meg a hozzászólásokról!

5. Moderálj és legyen rá szabályzatod!

A normális hozzászólók értékelni fogják, hogy kiszűröd a spamet és az elmebetegeket a kommentszekcióból, így több értelmes kommenttel fog gyarapodni az oldalad. Ugyanakkor legyen transzparens az, hogy mi alapján moderálsz, azaz legyen egy moderálási szabályzatod.

6. Ne támadj védekezésképpen!

Habár az alapvetően személyiségfüggő, hogy miként vagy képes kezelni egy-egy számodra kellemetlen megjegyzést (ahol mondjuk felhívják a figyelmed arra, hogy hibáztál), mégis arra kell törekedned, hogy ezeket ne vedd személyes támadásnak vagy sértésnek, és ne indíts a hozzászóló ellen támadást (azaz Te kezdesz úgy viselkedni, mint akit moderálni kellene). Abból ugyanis semmi jó nem sül ki a jövőre nézve, ha egy háborús övezetre hasonlít a kommentszekciód, mert nem tűröd a kritikát vagy az eltérő véleményeket. Ha mégis ez a helyzet, akkor inkább kapcsold le a hozzászólás lehetőségét.

7. Értékeld a kommenteket!

Persze nem magadban, hanem legyen valami jelzés például, amit az értékes hozzászólásokat írók kapnak. Ezzel megerősíted a hozzászólót, de másokat is hozzászólásra ösztönzöl.

8. Tedd használhatóvá a kommentrendszert!

Az olvasók nem szeretik, ha kötelező regisztrálni vagy túl sok személyes adatot kell megadniuk, hogy kommentelhessenek. A regisztrációnak persze van haszna olyan szempontból, hogy könnyebben szűrhetők a spamek, az olvasók számára azonban egy akadályt állít, így kisebb eséllyel fognak hozzászólást írni. Amikor ilyen biztonsági korlátokat vezetsz be, mindig mérlegeld, hogy mi a nagyobb probléma: a spamek vagy a nehezen formálódó közösség a blogodon.

VII. Hogyan kereshetsz pénzt a blogoddal?

Sokan azt gondolják, hogy a bloggerek hobbiból írják a blogjukat. Persze, néhányan valóban ezt teszik, de nagyon sokan próbálnak meg pénzt is keresni vele. Ezért jelennek meg blogokon is hirdetések, fizetett tartalmak akár közvetlen megállapodások, akár a Google AdSense révén. Utóbbi a kezdőknek jobb megoldás, hiszen gondoskodik hirdetésről, beszedi a díjakat, amiből a blogger is megkapja a maga kis részét.

Sokan affiliate marketingre is használják a blogjukat, azaz termékeket, szolgáltatásokat ajánlanak, linkelnek be, és az ebből származó eladás után részesedést kapnak. Olyan megoldásokra is akad azonban példa, amikor egy blog online tanfolyamokat indít, tagsági díjat szed, vagy épp egy webáruházat csatol magához. De lássuk mindezt részletesen!

Affiliate marketing

Az affiliate marketingnél jutalékot kapsz bizonyos hivatkozásokra történő kattintásoknál, melyek révén egy másik weboldalra jutnak a felhasználók. Tehát az affiliate linkre történő minden egyes kattintás után jár egy bizonyos összeg.

Persze nem mindegy, hogy milyen linkeket teszel közzé a weboldaladon. Fontos, hogy ne rontsd a minőséget és az image-ed, és olyan linkeket helyezz el az oldaladon, melyek iránt érdeklődhet a közönséged.

Milyen bejegyzésekbe kerülhetnek ilyen affiliate linkek úgy, hogy ne legyenek zavarók? Például termékértékelésekbe, oktatóanyagokba.

Hozz létre egy terméket!

Ez lehet fizikailag létező vagy digitális termék. Utóbbival kevesebb a probléma, hiszen nem kell raktározni, szállítani. Digitális termék lehet egy e-könyv vagy egy hangoskönyv, de készíthetsz akár egy alkalmazást, egy plugint vagy szoftvert. De bármilyen terméket letölthetővé tehetsz pénzért: sablonokat, grafikákat, fotókat, weboldaltémákat, ikonokat, betűtípusokat, stb.

Fizetett tagságú weboldal vagy fizetős bejegyzés

Habár ennek nálunk nincs nagy hagyománya, angol nyelvterületen jobban működik a dolog. Ehhez persze kell valami extra érték, amiért valóban hajlandóak pénzt adni az emberek.

Azt is megteheted, amivel számos nagy amerikai médiatermék él, hogy csak egyes bejegyzéseid teszed fizetőssé. Ezek elsősorban a hosszabb, mélyebb, kifejtősebb anyagok lehetnek. A MemberStack egy bevált megoldás.

Fizetős hírlevél

Nem csak a weboldal lehet fizetős hozzáférésű, hanem a hírleveled is. Ilyen hírlevélre angol nyelven számtalan példát találsz. A Revue vagy a Substack használatával pedig létrehozhatod, és megóvhatod a nyilvános megosztásoktól.

Szponzorált bejegyzések és termékismertetők

Talán ez a leggyakoribb és legkézenfekvőbb megoldás: pénzt kérsz a cégektől azért, hogy közzétedd a weboldalukra hivatkozó linket tartalmazó tartalmakat. Be is mutathatod a termékeiket, azt közzéteheted a hírleveledben, és akár a közösségi média oldalaidon is.

Fontos, hogy az ilyen tartalmaknál jelölni kell, hogy fizetett tartalmakról van szó.

Támogatás kérése

Ezt a megoldást egyre többet lehet látni a hazai független médiában is az utóbbi időkben, mivel a magánhirdetésekből nem jut elég pénzük a saját fenntartásukra. Nyugodtan kérhetsz tehát támogatást, anyagi segítséget, senki nem fog meglepődni már rajta Magyarországon sem.

Ilyen támogatást kaphatsz akár a PayPallel, a Patreon vagy a Buy Me a Coffee használatával.

Hirdesd meg a szakértelmed!

Ha a blogodból kiderül, hogy milyen témában vagy szakértő, akkor az ehhez kapcsolódó szolgáltatásaidat pénzért felajánlhatod az olvasóknak. Itt nem állandó foglalkoztatásról van szó, hanem projektekről, mondjuk szövegírásról, videókészítésről, weboldalfejlesztésről, designról, stb. Amiben éppen szakértő vagy.

Értékesítheted is az általad készített blogokat, weboldalakat

Ha jó vagy a weboldalkészítésben, és azok felfuttatásában, akkor akár ezeket a már pályára állított weboldalakat is értékesítheted. Ilyenkor egyszerre több bloggal, weboldallal foglalkozol, melyeket aztán felkínálsz megvételre. Az ár persze függ attól, hogy milyen forgalma van a weboldalnak, milyen teljesítményt mutat a kereséseknél, milyen a konverziós aránya, közösségi csatornáinak követőszáma, stb.

VIII. Milyen hibákat követhetsz el a blog írása során?

Nincsenek céljaid

Ahhoz, hogy bármilyen projektet sikerre vigyél, kitűzött célokra van szükség. Ráadásul egy blog több is mint egy projekt: üzlet, melynek irányt kell szabni. Sokan esnek abba a hibába, hogy nincsenek pontos céljaik, így egy idő után kialakul a káosz a blogon. De úticél nélkül nincs hova megérkezni. A legjobb megoldás, ha van egy hosszú távra szóló célod, amit kisebb részekre bontasz fel. Meghatározod a mérföldköveket, határidőket szabsz, és tartod magad a tervhez.

Nincs meg a témád és a célközönséged

Az előbbihez kapcsolódó, már az indulásnál jelentkező probléma, hogy nem igazán van meghatározva az a téma vagy akár stílus, amire vagy ami köré a blog épülni fog. Csapong a blog, ami nem igazán kedvez annak, hogy egy törzsközönség épüljön köré. Ez pedig azért is gond, mert így nehezebben tudsz majd pénzt keresni a blogoddal, hiszen termék vagy szolgáltatás értékesítésénél fontos a meghatározott téma és a célközönség.

Nem a saját domainneveden blogolsz

Persze lehet, hogy egyszerű valamilyen bloggereknek fenntartott felületen elindítani a blogodat, azonban ideális esetben a saját magad által kiválasztott domainen blogolsz, és talán a legjobb megoldás, ha a megszokott, .hu-s TLD-vel teszed, nem pedig valami egzotikus végződéssel. Az is fontos lehet, hogy könnyen megjegyezhető, rövid és csak betűket tartalmazó domainnevet használj.

Nem érted a célközönséged

Egy blog olyan felület, ahol az emberek időt töltenek annak érdekében, hogy megoldást találjanak speciális problémáikra. Ha nem sikerül megoldani ezeket a problémákat, akkor nem tekinthető relevánsnak a blogod tartalma, ez pedig meglátszik a teljesítményén is. Ez az oka annak, amiért a legtöbb blog bukás. A relevancia a kulcstényező, és csak akkor tudsz releváns lenni, ha van egy szigorú és hatékony terved arra, hogy miként fogd meg azokat a személyeket, akik valóban érdeklődnek az ajánlatod iránt.

Hiányzik a tudás vagy a képességek

Nagyon sok sikeres blogger tanítja a többieket arra, hogy miként írjanak blogot. Sajnos azonban nagyon sok guru a szükséges készségekre és tudásra nem hívja fel a figyelmet. Nagy eredményeket ígérnek, de mindezt a követelmények meghatározása nélkül. Pedig nincs olyan trükk, ami önmagában sikeressé teszi a blogod. Szükséged van hozzá a szakterületed ismeretére és bizonyos készségekre, hogy működjön a dolog.

Átlagos a tartalmad

Egy jó bloghoz kiváló tartalomra van szükség, mely valódi értéket kínál az olvasóknak. Ezt persze könnyebb mondani, mint összehozni. De nem tudod meggyőzni az embereket, ha az általad megosztott információ csak átlagos minőségű. Vagy, ha a témát már százszor feldolgozták mások, akkor ugyancsak ne reménykedj eredményekben. Az emberek eredeti gondolatokat keresnek, melyek nem csak a tömeget másolják.

Nem sikerül megkülönböztetni magad

Ez gyakorlatilag az előbbi pont, máshogy fogalmazva. Itt nem minőségi problémaként hivatkozunk arra a problémára, ami úgy jelentkezik, hogy a sok-sok tartalomgyártó közül, mely egy adott célközönséget céloz meg, Te csak egy vagy, és nem emelkedsz ki semmivel. Sem a minőséggel, sem az egyediségeddel, a karaktereddel.

Márpedig marketing alapvetés, hogy különbözni kell. Mindenképpen arra kell törekedned, hogy valami egyedi értéket kínálj, a saját hangodon szólalj meg.

Nincs marketing-terved

Hogyan tedd népszerűvé a blogod? Nagyon sokan terv nélkül vágnak bele a blogírásba, ahogy azt már korábban is említettük. De a tömegből egyre nehezebb kitűnni, főleg, hogy a verseny csak fokozódik. Ezért nem csak tartalmi koncepcióra és célra, hanem hatékony marketingstratégiára is szükséged lesz. Ez arról szól, hogy miként juttatod el a tartalmad a közönségedhez.

  • Keresőoptimalizálod a tartalmaid (SEO).
  • Felépítesz egy erős közösségi média jelenlétet, és következetesen megosztod a tartalmaidat.
  • Influencereket használsz, hogy népszerűsítsd a blogod.
  • Aktív vagy a célközönség által látogatott fórumokon, és a hozzászólásaidban is értéket adsz.
  • Együttműködsz más bloggerekkel, és kihasználod a linképítési lehetőségeket.
  • Más felületeken is megjelenítesz bejegyzéseket (vendégposztok), hogy plusz forgalmat terelj a blogodra.

A keresőmotoroknak írsz, és nem az embereknek

Sokan határozott elképzelésekkel vágnak bele a blogírásba, és már eleve meghatározott kulcsszavak mentén építik fel a tartalmi hierarchiát. Ez persze jó dolog és fontos, azonban itt is túlzásokba lehet esni. Ha kizárólag a Google-re fókuszálsz az írásnál az nem biztos, hogy megfelel a valós közönségednek. Olyan tartalmat kell készítened, ami hasznos az embereknek, és nem kulcsszavak és forgalmi adatok alapján épül fel, különben teljesen elveszíti a kapcsolatot a valós közönséggel. Persze fognak érkezni látogatók a keresőből, ők azonban legtöbbször gyorsan továbbállnak, mert egy bejegyzésedből megkapják az őket érdeklő indormációkat.

Nem elég jók a címeid

A címek célja az, hogy felkeltsék az olvasók figyelmét, és rávegyék őket a kattintásra. Ezt sokan nem értik, vagy épp nem tudnak jó címeket adni. Egyszerűen közzéteszik a posztokat, és nem gondolkodnak túl sokat a címen. Pedig ahhoz, hogy az emberek elolvassák a tartalmat egy érdekes, vonzó címre van szükség.

Nem tudod aktivitásra sarkallni a közönséged

Ahhoz, hogy sikeres legyen a blogod, az embereknek szeretniük kell a tartalmaidat, méltányolnod kell őket, és meg kell mutatnod nekik a személyes énedet. Az egyik legnagyobb hiba, amikor nem törődsz a közönségeddel vagy az ügyfeleiddel, amikor ők kapcsolatba lépnek veled. Például, amikor kapsz egy elmarasztaló hozzászólást, akkor arra reagálnod kell, de kellően diplomatikusan. Egyszerű az ok: ha az emberek az látják, hogy a célod nem az ügyfelek problémáinak megoldása, akkor nem tartanak megbízhatónak és profinak, így nem is akarnak kapcsolatba lépni veled.

Rendszertelenül blogolsz

Senki nem várja el, hogy minden nap vagy minden héten közzétegyél egy új bejegyzést, azonban, ha nincs meg a ritmusa a blogodnak, akkor nem igazán válik szokásoddá a saját blogod írása, és törzsközönséged sem nagyon alakul ki. Utóbbi ugyanis azt várja, hogy bizonyos időközönként előállj valami tartalommal, mely egyébként érdekelné őket. De ha hónapokig nem olvasnak tőled semmi újat, akkor elvesztik az érdeklődésüket, elkopnak, elfelejtenek.

Rosszul méred a teljesítményed

Egy blog, maga az üzlet. Annak érdekében, hogy a blog teljesítménye ne hullámozzon, következetesen elemezned kell a forgalmat, és olyan megoldásokat kell kidolgoznod, melyek javítják a felhasználói élményt, így növelik a blogod forgalmát. Ha nem figyeled az analitikát, akkor nem tudod, hogy mit csinálsz rosszul és mit csinálsz jól.

Mit kellene vizsgálnod rendszeresen:

  • Milyen témákat kedvel a közönséged.
  • Hogyan találják meg az emberek a blogod.
  • Hogyan mozognak a weboldaladon.
  • Milyen a visszafordulási arány.
  • Mennyi időt töltenek a bejegyzéseiddel.

Túlságosan a népszerűséget hajszolod

Akadnak olyanok, akik nagyon forgalom-centrikusan közelítik meg a blogírást, ezért egy idő után minden áron olyan blogposztokat akarnak létrehozni, melyek még nagyobb „durranást” jelentenek. Ez a népszerűségre törekvés azonban általában a minőség csökkenéséhez vezet, amit viszont nem nagyon fog díjazni a törzsközönséged. Persze alkothatsz olyan anyagokat is, melyek elérik a széles közönséget is, de emellett a posztjaid nagy részét olyan minőségi bejegyzések tegyék ki, melyek kielégítik a közönséged igényeit.

Az idők folyamán túlzsúfolttá válik a blogod

Ahogy a weboldalaknál is előfordul, hogy az idők folyamán egyre több elem, oldal, menüpont, stb. kerül fel az oldalra, úgy a blogonál is lejátszódik ugyanez a folyamat. Ennek következtében válik zavarossá, zsúfolttá az egyszerűnek induló blog. Márpedig egy ilyen túlzsúfolt blogot látva sok látogató inkább visszafordul, mert nem igazodnak ki rajta, nem találják meg az őket érdeklő bejegyzéseket.

Túl sok a hirdetés, a szponzorált tartalom a blogon

Talán nem kell nagyon sokat magyarázni, hogy az emberek miért nem szeretik a túl sok reklámot, hirdetést, promóciót, fizetett tartalmakat. Az, hogy folyamatosan valaminek a vásárlására akarod rávenni az olvasóidat, akik ehelyett információt gyűjtenének vagy szórakoznának, vissza fog ütni.

Túl hamar feladod

Miközben sokaknak az a problémájuk, hogy nem tudják, hogyan vágjanak bele a blogírásba, mások eljutnak eddig a pontig, de túl hamar feladják. Nagy lendülettel vágnak bele a dologba, ez azonban a harmadik hónap környékén vészesen elhalványul, és a blogolás inkább kényszerré válik. És miután rápillantanak az analitikára, azt látják, hogy reményeikhez képest szerény a forgalom, nincsenek feliratkozók. Úgyhogy hamar eljutnak ahhoz a következtetéshez, hogy valami hasznosabbra is fordíthatnák az idejüket. Persze, akadnak olyanok is, akiknél egy évig is kitart a lendület, de amikor a gyenge számokkal szembesülnek, úgy érzik, hogy felesleges volt az egy évnyi munka.

És habár sok esetben gond van az alapokkal, mélyen húzódó problémák vannak a sikertelenség mögött, egy évnyi blogolás azért kevés ahhoz, hogy megmutatkozzon a siker. Egy év körülbelül arra elég, hogy a Google felmérje a blogod potenciálját, és nagyjából elkezdje helyén kezelni annak értékét. Úgyhogy bár lehet, hogy van valami mögöttes oka, ami miatt nem indul be a blogod, egy év azért kevés idő arra, hogy messzemenő következtetéseket vonj le a számokból.


Frissítés, 2022.06.10.:

Miért nem érdemes címkéket használnod a blogbejegyzéseidnél?

Habár a címkék és a hashtagek manapság rendkívül népszerűek és sok platformon akár hasznosak is, akadnak olyan felületek, ahol nem igazán. Ilyen például egy WordPress alapú blog.

A problémát egyébként nem is olyan régen az ismert és népszerű WordPress-plugin, a Yoast blogjának egyik szerzője vetette fel. Mint Marieke van de Rakt írja, a címkéket arra használjuk a felületen, hogy kategorizáljuk a bejegyzéseinket. A címkék ezáltal segítenek abban, hogy könnyebben megtaláljunk mi, illetve az olvasóink egy-egy tartalmat a blogon vagy az oldalon. Ugyanakkor mégis nagy a különbség egy közösségi oldalon használt hashtag funkciója és egy blogoldali címke funkciója között.

Mi a különbség a hashtagek és a blog-címkék használata között?

A WordPress címkéinél nem indulhatsz ki abból, ahogy mondjuk az Instagramon használod a hashtageket. Persze az Instagram esetében is keresési célt szolgálnak a hashtagek, mivel ezek segítségével lehet megtalálni valamely témába tartozó posztokat a felületen. Emiatt lehet értelme annak, hogy rengeteg hashtaget használsz, hiszen így könnyebb megtalálni.

Ugyanakkor egy blogbejegyzéshez kapcsolódó címkék ilyen értelemben nem szolgálnak keresési célokat, hiszen a Google anélkül is megtalálja őket. A blogbejegyzések címkéi csak a weboldalon belüli rendszerezést, tájékozódást segítik. Viszont, ha túl sok van belőlük, azzal csak nehezíted a Google dolgát a keresésnél.

Hogy működnek a címkék a WordPressben?

A címkék úgy működnek a WordPressben, mint a kategóriák. Ugyanakkor azt nem árt észben tartani, hogy minden egyes címkéhez a WordPress létrehoz egy új oldalt, egy úgynevezett címkeoldalt. Azok a posztok, melyeknél ugyanaz a címke megjelenik, mind felkerülnek a címke saját oldalára.

Tehát mindegy egyes címkével létrehozol egy újabb oldalt a WordPress-oldaladon. Ugyanakkor ennek az oldalnak a tartalma meglehetősen gyenge minőségű, hiszen csak néhány címet és linket tartalmaz azokra az oldalakra, melyeken megjelent a címke. Így aztán nagyon sok olyan weboldallal lehet találkozni, melyeken csak néhány száz blogbejegyzés található, viszont címkeoldalból akár több ezer.

Mi történik akkor, ha rengeteg címkeoldalad jön létre?

Az, hogy a Google-nek ezeket az oldalakat is fel kell térképeznie, és indexelnie. Ha sok ilyen oldalad van, azzal megnehezíted a keresőrobotok dolgát, ráadásul ezek az oldalak gyenge minőségűek a kereső szemében. Ezeket pedig a Google nem igazán díjazza, mint arról a tartalom és SEO kapcsolatáról szóló anyagunkban már részletesebben is írtunk.

Ha pedig több címkeoldalad van, mint normális tartalommal bíró oldalad, azaz jó minőségű tartalmad, akkor az hatással lehet a helyezésedre is a találati oldalakon. Nagyon leegyszerűsítve akár azt is meg lehet kockáztatni, hogy ha túl sok címkét használsz, az rontani fogja a rangsorolásod.

De akkor hogyan kellene címkéket használni?

Gondolj a címkéidre úgy, mint egy szekrényre, melyekben a bejegyzések az egyes ruhadarabok. Ahhoz, hogy rend legyen, a ruhákat el kell helyezni a szekrényben. Annak ugyanakkor nincs sok értelme, hogy telerakd a lakást szekrényekkel, vagy hogy több legyen a szekrény, mint a ruha. Ennek az lenne az eredménye, hogy van egy csomó kihasználatlan szekrényed, miközben nem marad hely a lakásban.

Ez a bejegyzések és címkék viszonyában azt jelenti, hogy kevesebb szekrényednek kell lenni, mint ruhának. Nem is kicsit. A szerző szerint semmiképpen nem lehet több címkéd az oldalon, mint a posztok számának a harmada, vagyis a címkék és bejegyzések arányát mindig 1:3 alatt kell tartanod.

Mi lesz így a belső kereséssel?

Sokan abból a célból használnak címkéket a blogoldalukon, hogy biztosak legyen abban, hogy a látogatók megtalálják az őket érdeklő bejegyzéseket egy oldalon belüli kutatás során. Ez abból a szempontból nem értelmetlen, hogy a WordPress beépített keresője nem működik túl jól. Ugyanakkor ezt nem lehet kompenzálni egy bonyolult címkerendszer kialakításával.

Ehelyett inkább egy jó belső keresőt kell üzembe állítani. Sokan használják például az Algoliát, mely jó keresési funkciókkal rendelkezik, ugyanakkor a gyenge tartalmakra nem úgy reagál, ahogy a Google algoritmusai.

Mit tegyél, ha túl sok címke van az oldaladon?

Ha túl sok címkét halmoztál fel a WordPress oldaladon, akkor a megoldás az, hogy megszabadulsz tőlük, illetve a kapcsolódó címkeoldalaktól. A legjobb megoldás, ha törlöd ezeket a címkeoldalakat, és adott esetben átirányíthatod őket egy hasonló címkére, amelyet meg akarsz tartani.


IX. Mikor érdemes kiszállni a blogolásból?

Eddig leginkább arról volt szó, hogy miként érdemes belevágni a blogolásba, hogyan érdemes csinálni, és meddig kell kitartani. A helyzet azonban az, hogy nem minden blog lesz sikeres, akármennyi ideig is próbálkoznak vele. Egyszerűen rossz a téma, nincs közönsége, vagy valami más, fontos összetevő hiányzik. De honnan tudod, mikor kell feladni? Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket!

Élvezem még a blogolást?

Akár egy projektet kezelsz, akár egy céget vezetsz, akár egy blogot írsz vagy kezelsz, mindig felmerül a kérdés, hogy ad neked energiát, motivációt? Élvezed? Persze, az ember nem minden pillanatban repes az örömtől, amikor tartalmat készít, de ha tartósan azt érzed, hogy súlyos teherként nehezedik rád a blog, elszívja az örömöt és az energiát az életedből, akkor meg kellene fontolnod, hogy inkább valami mással foglalkozz helyette. Sokat nem veszítesz.

Jó vagyok benne?

Habár nehéz – vagy talán lehetetlen -, próbáld tárgyilagosan, egy külső nézőpontból szemlélve megítélni a blogod minőségét! Úgy néz ki, hogy jól csinálod, amit csinálsz? Kiváló minőségű, egyedi blogot készítesz? Érdemes megkérdezni másokat (nem a legjobb barátaidat), hogy mit gondolnak a blogodról. Ha úgy néz ki, hogy húzzák a szájukat, vagy Te is azt érzed, hogy valahol sántít az egész, akkor ez lehet, hogy nem a Te műfajod, fel kell adnod, vagy másra kell bízni.

Érdekli az embereket?

Blogot írni lehet úgy, hogy csak a saját örömödre teszed, és nem foglalkozol a közönséggel. Ilyenkor persze nem is vár el a blogíró semmit a közönség részéről. Ha viszont már többen dolgoztok a blogon, és komolyabb pénzbe kerül, akkor fel kell merülnie a kérdésnek: „érdekli ez a blog az embereket?” Vagy valaha is érdekelni fogja? Van kereslet arra, amit készítesz? És ez a kereslet növekszik?

Elképzelhető, hogy a blog még nem futott be, de látszik, hogy reményteli a jövő, ilyenkor érdemes kitartani. De ha csak stagnálnak a számok, és nem látni, hogy mitől változna a helyzet a közeljövőben, mert egyszerűen nem érdekli eléggé az embereket a téma, akkor el kell engedni.

Az emberek reagálnak arra, amit csinálok?

Mit gondolnak az emberek a blogodról? Nagy élet van körülötte? Sok a kommentelő? Megosztják a posztjaidat a közösségi médiában? Vizsgáld meg a számokat és a visszajelzéseket. Pozitív, lelkes véleménnyel találkozol, jók a számok, bevételt hoz a blog, nem csak viszi a pénzt?

Mert lehet, hogy Te már kicsit unod a blogoddal foglalkozást (mert mondjuk 10 éve csinálod ugyanazt) viszont kialakult egy erős közösség körülötte, ami mindig új embereket vonz, akik lelkesek az iránt, ami megjelenik a blogon. Ilyenkor ne add fel, inkább szervezd át a munkát, ad ki másoknak a blogírást, Te pedig már csak a szervezésben, irányításban vegyél részt.

Ha viszont semmilyen visszajelzést nem kapsz az emberektől, nincs mozgás a blogod körül, akkor lehet, hogy jobb lenne valami másba fektetni a pénzed és az energiád.

Ennyi lenne tehát. Blogot indítani könnyű, sikerre vinni azonban nehéz. Bárki meg tud írni néhány bejegyzést, de kevesen tudnak kiemelkedni a tömegből azzal, hogy következetesen valódi értéket kínálnak az olvasóknak.

Kategória: Tartalomírás | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

3 hozzászólás

  1. […] Ha még többet szeretnél megtudni a blog írásáról kattints IDE.  […]

  2. Tóth Eszter szerint:

    Szia! Én is azeretnék blogot írni és már a téma ia megvan,csak nem tudom,hogy ezt milyen alkalmazással írjam. Tudsz adni ötleteket?

    • nemethkrisztian szerint:

      Kedves Eszter, használhatod erre a WordPresst, a Tumblrt, a Mediumot, vagy bármelyik magyar blogszolgáltatót, pl. a blog.hu-t. Hogy melyik felel meg neked jobban, az az igényeidtől és a tartalmadtól függ. Érdemes kipróbálni mindet, mielőtt döntesz.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet