Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-12-143 komment

Hogyan írjunk blogot?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Aki profi módon akar blogot írni, mert mondjuk online marketing szempontból fontosnak tartja, annak szolgálnánk néhány gondolattal arról, hogy hogyan írjunk blogot, hogy az élvezhető, tartalmas és megosztásra érdemes legyen. (2020.07.27. – Jó néhány ponttal kiegészítettük most a listát: Milyen hibákat követhetsz el a blog írása során?)

Sokan, akik belevágnak a blogírásba, minden különösebb koncepció nélkül teszik. Ők egy idő után rádöbbennek, hogy az egész csak viszi a pénzt, az időt, az energiát, miközben nem látják az első helyen magukat a Google találati oldalain, vagy azt tapasztalják, hogy reményeik ellenére egyetlen posztjuk sem terjedt megállíthatatlan vírusként a közösségi oldalak sűrű szövetében.

Ezért egy idő után értelmetlennek találják a tevékenységet, és feladják, inkább az Adwords vagy a Facebook-hirdetések felé fordulva. Ezzel azonban elveszítik a lehetőségét annak, hogy a tartalommarketing egyik legerőteljesebb eszközéből kihozzák a benne rejlő potenciált. A probléma oka

  • egyrészt a koncepció hiánya, másrészt az, hogy
  • sokan azzal az alapvetéssel sincsenek tisztában, hogy mi az a blog, miért is születik, mitől lehet egyáltalán sikeres.

I. Néhány alapvető dolog, amivel nem árt tisztában lenni

Mi az a blog?

A blog egy olyan weboldaltípus, ahol a tartalmak fordított időrendi sorrendben jelennek meg (az újabb tartalmak szerepelnek elől), jellemzően egyetlen személy, vagy személyek egy nagyon szűk köre írja blogposztok (bejegyzések) formájában, és az információkat könnyedebb, társalgási stílusban tálalják. Ma már persze számtalan céges blog is létezik, de ezek is hasonlóan épülnek fel, vagy próbálnak felépülni. Jellemző még rájuk, hogy a bejegyzések alatt lehetőség van a hozzászólásra.

Mi a különbség a blog és a weboldal között?

A blog a weboldal egy típusa. Az egyetlen fontos különbség talán az lehet, hogy a blogok dinamikusan változnak: rendszeresen frissülnek új tartalmakkal. A tipikus weboldal ezzel szemben statikus, a tartalom aloldalakra van elrendezve, és nem is frissítik túl gyakran. További különbség, hogy míg a blogon megjelenő bejegyzéseket címkék és kategóriák rendszerezik, addig a weboldalak aloldalakon jelenítik meg a tartalmakat, melyek egy információs architektúra alapján a navigációs menüből érhetők el. Ebből az is látható, hogy mi a különbség egy oldal és egy blogbejegyzés között.

Egy blog természetesen része lehet egy weboldalnak: céges weboldalakon gyakran megjelenik blog, ahol tájékoztatni és edukálni igyekszik a cég a célközönségét.

Mi értelme a blogolásnak?

Miközben minden bloggernek megvan a maga célja, ezek a célok néhány kategóriába rendezhetők.

  • Egy blog segítségével rendszerezheted a gondolataidat, ötleteidet.
  • Bemutathatod a tudásodat, készségeidet, tehetséged és kreativitásod.
  • Egy blog segítségével egy terület szakértőjeként jelenhetsz meg.
  • Befolyásolhatod a közvéleményt.
  • Pénzt is kereshetsz vele.
  • A cégek új ügyfelek szerzésére, a régiek edukálására, hírek megosztására használják.

Bárki belevághat a blogírásba?

Igen. A ’90-es évek közepén, amikor még nem indultak el a blogszolgáltatók, persze még komoly kódolási tudás is kellett hozzá, mára azonban már csak egy platformot kell kiválasztani, és szinte azonnal el is kezdhetünk írni. Hibát legfeljebb ott tudsz elkövetni, hogy nem a megfelelő platformot választod magadnak. Ezért, mielőtt döntenél, alaposan járj utána a lehetőségeknek, hogy a céljaidhoz leginkább passzoló megoldást válaszd.

II. Amit az indulás előtt érdemes tudni

A tartalomkészítés az olvasóval kezdődik

Ahhoz, hogy a blogodnak olvasói legyenek, azt kell megértened, hogy a blognak nem a Te problémáidról kell szólnia, hanem az olvasókéról, valamint arról, hogy miként is lehet megoldani ezeket a problémákat. Habár mindez egyszerűen hangzik, a legtöbb esetben mégsem nagyon szokott összejönni.

Egyrészt sokan nem értik meg igazán, hogy mit jelent az, hogy a tartalom nem róluk szól, hanem olvasóikról és ügyfeleikről. Némi időt el kell eltölteni azzal, hogy megismerd őket, megértsd, hogy valójában milyen gondjaik vannak. Amikor tartalmat készítesz, mindig az ő szemszögükből szemléld a dolgokat! Ezt persze összhangba kell hozni a Te profiloddal. Mivel embereknek szerteágazó problémáik vannak, így találhatsz olyat, amit Te tudsz megoldani, hiszen a Te szakterületed.

Tehát adott az érdeklődési köröd, illetve az online marketing és SEO szempontok, melyek behatárolják, hogy miről írsz. Ugyanakkor figyelembe kell venni az olvasói igényeket is, mert enélkül bukdácsolni fogunk csak az úton. Végiggondoljuk tehát, hogy

  • milyen témák tartoznak érdeklődési körünkbe,
  • mi érdekli a megcélzott közönségünket,
  • milyen kulcsszavakat szeretnénk ez alapján elhelyezni,
  • aztán megtervezzük, hogy mindezeket figyelembe véve mit is fogunk elmondani.

Van persze egy további vetülete is a blogírásnak, ez pedig az, hogy ki akarunk alakítani valamilyen imidzset magunkról, illetve a cégünkről. Ez az a pont, ahol a személyes blogokkal való kapcsolódás létrejön, hiszen a lelkes énblogolók is ezért csinálják, csak ők céges helyett personal brandinget építenek. Nincs ez a két dolog messze egymástól, csak az egyik esetében kicsit merevebbek vagyunk, a másiknál pedig lazábbak.

Nem rövidtávfutás, hanem maraton

Ami ezen túl még tudomásul kell venni, hogy egy blogot csak viszonylag hosszú idő alatt lehet befuttatni. Akár évekbe is telhet, mire jó helyet harcol ki magának például a Google találati oldalain. Ezzel párhuzamosan pedig még foglalkozni kell a közösségi média csatornák számtalan változatának kezelésével is, profilokat létrehozni, követői bázist építeni, folyamatosan tartalommal látni el minden felületet, kommunikálni.

Kis kitérőként megjegyezzük, hogy nem is biztos, hogy feltétlenül blogot kell írni – bár ennek vannak komoly SEO-előnyei -, lehet, hogy jobb megoldás valamely közösségi média csatorna használatára koncentrálni, és azt jól csinálni. Nagyobb sikerrel kecsegtet, jobb megtérülést hozhat, ha csak egy csatornát választasz, de azt jól kezeled, mintha mindenhol, mindenkire lősz, vagy ott próbálkozol, ahol nem megy.

Két tevékenységről beszélünk, amikor blogolásról van szó

A blogolás nem csak tartalomkészítés. Ha megvan a tartalom, akkor a feladat az, hogy ezt megfelelően terjeszd. Az nem elég, hogy jó tartalmat készítesz, megosztások nélkül ezzel csak nagyon kevesen fognak találkozni. Itt is sok hibát lehet elkövetni, például azt, hogy rossz csatornán próbálod meg terjeszteni a tartalmaidat.

A feladat tehát az, hogy

  • egyrészt kiemelkedő tartalmakat kell készíteni,
  • másrészt viszont szakértőnek kell lenni abban is, hogy ezt a tartalmat hatékonyan terjesszük.

És a kettő nem biztos, hogy egyetlen személy által elvégezhető, mert mindkettőhöz más és más képességek szükségesek. Ha nem jól teljesít a blogod, akkor megoldás lehet, hogy a kettőt szétválasztod. Tehát vagy azzal foglalkozol, hogy ragyogó tartalmakat írsz, vagy pedig azzal, hogy az adott tartalmakat teríted a piacon. Amelyik feladattal nem foglalkozol, azt bízd inkább valaki másra, aki elvégzi helyetted. Nyilván az is járható út, hogy mindkét feladatot külső szakértőkre bízod.

Ha úgy döntesz, hogy inkább segíted az olvasóidat egy olyan tudással, ami a fejedben van, és ezt szenvedéllyel teszed, akkor írd a blogod! Ha valóban ilyen a hozzáállás, akkor viszonylag könnyen megy a munka, és az olvasók is hasznosnak találják majd az írásaidat. Ezen a vonalon tehát egyszerűen elkészül a megfelelő tartalom.

A tartalom terjesztése

Ehhez tudni kell, hogy merrefelé is található a közönséged, hol keresik az információkat, de ez megint a felhasználók megismerésének kérdése, amit korábban már említettünk. Ráadásul a terjesztés nem merül ki egy-két közösségi média csatorna használatában, hiszen beletartozik az e-mail marketing, a véleményvezérek, média vagy közösségek elérése, stb.

Ha a terjesztés nem megy, vagy tényleg minden közösségi média csatornán jelen akarsz lenni, akkor erre találhatsz külső megoldásokat, olyan szolgáltatásokat, embereket akik átvállalják ezt tőled, miközben Te a tartalom készítésére koncentrálhatsz. Vagy bármi másra, amiben jobb eredményeket érsz el.

A stratégia

Az előbbiekben tehát már kirajzolódtak azok az elemek, melyeket a blogoláshoz végig kell gondolni. Nézzük meg őket sorban felvázolva! Az egész kezdődik azzal, hogy

  • pontosan meg kell határoznod az elsődleges célodat, és azt ajánlott észben tartani.
  • Ezután meg kell ismerned az olvasóidat.
  • Végig kell gondolnod, hogy milyen tartalmat keresnek.
  • Ki tudja ezt a tartalmat előállítani?
  • Ki tudja ezt a tartalmat eljuttatni hozzájuk, és hogyan?
wordpress-cms

Persze a blogírás során felmerülhetnek még ezen túl is problémák, például az, hogy egy idő után valahogy kifogysz a témákból. Ilyenkor érdemes újra átgondolni, hogy mi is volt a kiindulópont, elvégezni egy kulcsszókutatást, ötleteket meríteni a hozzászólásokból, a média alapján leszűrni, hogy mi foglalkoztatja az embereket, de lehet másolni a versenytársakat is, csak jobban kell csinálni, mint ők.

III. Tartalmi kérdések

Azt már az előző fejezetben jeleztük, hogy a téma kiválasztásánál milyen tényezőket kell figyelembe. Most lépjünk tovább!

Az eredeti tartalom fontossága

Eddig nem fektettünk le túl sok szabályt, azonban most következik egy, ami fontos. A tartalom, amit létrehozunk, lehetőleg legyen eredeti! Nem csak a közönség, a meglopott szerzők, hanem a Google is meghálálja, ha nem duplikáljuk a tartalmakat a neten, van belőlük úgyis elég.

A kiindulási pont persze lehet valamilyen már megjelent szöveg, erre szerepelhet is utalás bejegyzésünkben, akár némi idézet szintjén a szövegben. Azonban jelöljük és linkeljük a forrást, valamint tegyük hozzá a saját gondolatainkat, jó esetben szakmai tudásunkat, tapasztalatunkat. Így kapunk valami originálisat, még abban az esetben is, ha gondolataink nem túl eredetiek. Nem kell aggódni, a közönség sem olvasott mindent, így lehet, hogy valakinek a mi szövegünk jelent újdonságot.

Azért persze, ha teszteljük a mondanivalónkat a közösségi médiában, akkor általában kiderül, hogy a közönség mennyire vevő rá, mit reagál. Figyelni kell tehát a reakciókra, de érdemes azokat a helyén kezelni. Másrészt különösebben nem kell függeni a lájkok számától sem, hiszen a közönség nagyon nagy része a passzív kategóriába tartozik, tehát nemhogy nem kommentel, vagy megoszt, még a Like gombot sem nyomja meg. Ennek ellenére biztosak lehetünk benne, hogy páran azért elolvassák azt, amit leírunk.

Hogyan írjunk blogot? Sztorizgatva vagy a lényegre törve?

Ha valaki szeret sztorizgatni, történeteket elmesélni, szépirodalmi babérokra tör, akkor jó helyzetben van. Ugyanis egy általános tanács szerint a történetmesélés a jó blogposzt egyik kulcsa. Szólhat persze a szöveg száraz tényekről is, azonban érdemes elkezdeni egy történettel, mert az kapja el az olvasót. Ezzel a megoldással angol nyelvterületen nagyon sokszor találkozhatunk akár blogposztoknál, akár előadásokban. Néha már úgy tűnik, hogy kényszeres náluk ez a vicces történetmesélés, de azt állítják, beválik.

Egy probléma viszont van vele. Akad olyan is, aki a lényegre kíváncsi, és nem egy személyes történetet akar meghallgatni. Ehelyett a címben feltett kérdésre keresi a gyors választ, adatokat akar, látni szeretné végre a titkot, a megoldást néhány mondatban. És nincs ideje elandalító vagy szívfacsaró történeteket olvasgatni, mert a hatékonyságra törekszik. Közönségtől és az ő idejüktől függ tehát, hogy miként oldjuk meg ezt a kérdést a történetmesélés és az adatközlés között balanszírozva.

A fordított piramis titka

A tartalom kérdésköréhez, illetve a tény- és adatközléshez tartozik az is, hogy netes szövegeknél a fordított piramis elvét célszerű alkalmazni. Tehát határozottan nem novellát vagy kisregényt írunk, ahol a csattanó a szöveg végén található. Ez némileg szembe megy azzal, amit a történetmesélés fontosságáról mondtunk, vagyis azzal, hogy az olvasót megragadó cselekmény a bejegyzés elejére kerüljön.

A fordított piramis használatának az az oka, hogy a kedves olvasó csak igen kevés esetben jut el a cikk végére, főleg a neten. Néha elég neki egy cím és egy lead, esetleg még elolvas egy-két bekezdést, s ahogy haladunk a poszt vége felé, úgy lehetünk biztosak benne, hogy egyre kevesebb olvasó tart velünk. Vagyis a legfontosabb információk előre kerüljenek a bejegyzésben, majd minél kisebb a relevanciája egy-egy elemnek, annál hátrébb érdemes sorolni.

Persze, most érezzük, hogy a “Hogyan írjunk blogot?” kérdést tartalmi technika szempontjából nem sikerült igazán jól megválaszolni, mert lehet így meg úgy is csinálni, ezért mindenki döntse el maga, hogy egyéni vérmérséklete alapján melyik irányt követi. Ezek után viszont már a stílus és a forma kerül célkeresztünkbe, de foglalkozunk azzal a nem kevésbé lényeges kérdéssel, hogy hogyan és milyen címet adjunk bejegyzéseinknek.

Hogyan írjunk blogot stílusosan? Kávé, laptop, jegyzetfüzet
Hogyan írjunk blogot stílusosan? Kávé, laptop, jegyzetfüzet

IV. Stílus, forma és mérés

Míg az előző fejezetbe inkább a tartalmi kérdésekkel foglalkoztunk, addig most a stílus és a forma kerül célkeresztünkbe. De itt foglalkozunk azzal a nem kevésbé lényeges kérdéssel, hogy hogyan és milyen címet adjunk bejegyzéseinknek.

A szöveg hossza

Törvény ezt nem írja elő, azonban a 140 karakternél rövidebb szövegeket hagyjuk a közösségi médiára. Néhány szám:

Ugyanakkor mindennek ellentmond az a már elég régi, neten egyébként nagyon jellemző törekvés, illetve az újságírásban is működő törvény, hogy egy cikkben mondjuk el minél rövidebben, amit szeretnénk. Az olvasó ugyanis nem kíváncsi a felesleges fecsegésre, és itt utalunk vissza ismét a történetmesélésnél elmondottakra. Ezért aztán a jó újságíró először megír valamit, majd utána kihúz belőle mindent, amit csak lehet anélkül, hogy értelmét vesztené a szöveg. De persze a Google is azt szereti, ha egy szöveg tartalmas. És ez nem zárja ki, hogy hosszan legyen tartalmas.

Hogyan formázzunk?

Lényeges kérdés a szöveg formázása. A netes lapoknál meghonosodott formátumot érdemes követni, ők ezt már kitapasztalták, de ugyanezeket az elveket fogjuk olvasni a webdesign tankönyvekben is, ugyanakkor érdemes figyelembe venni itt is a SEO szempontokat. Tehát törjük a szöveget 4-8 soronként bekezdésekre, és legyenek a szövegben alcímek is. Jobban néz ki, ha a lead utáni első bekezdés után jön az első alcím, nem egyből a lead után, és legalább két bekezdés található a következő alcímig.

A webdesignerek azt tanácsolják, hogy az alcímeken kívül érdemes időnként megtörni a szöveget felsorolásokkal (ahogy fentebb is látható), keretes szövegboxokkal, táblázatokkal és persze képekkel, mert így válik könnyebben befogadhatóvá és vizuálisan is elfogadhatóbbá a hömpölygő betűfolyam az olvasók számára.

Hogyan írjunk blogot stílusosan?

Mindenki járja a maga útját, hiszen minden egyéni szövegnek megvan a maga szépsége. Nyilván mindenki látja, hogy hol bukik el ugyanakkor ez a megközelítés. Akadnak olyan közös megegyezéses szabályok – mint például a helyesírás, a magyar nyelvben elfogadott módon felépülő mondatszerkezetek -, amitől mértékkel akarjunk csak elrugaszkodni, ha nem szeretnénk olvasótáborunkat az első három mondat után negyedelni. Alapvetően nem szépirodalmat művelünk blogírás közben, ahol a kísérletezésnek komoly terepe lenne, bár nyilván ilyen igénnyel is születhet blog, s feltehetően ez is megtalálja a maga olvasótáborát.

Érdemes ugyanakkor implementálni néhány fogást kívülről, a trendekkel tartó netes szövegekből, törekedni mértékkel egy-két egyedi, plasztikus megfogalmazásra, melyek a szövegnek megadják azt a kis báját, ami miatt sírva borul térdre a sötét szobában halványan derengő monitor előtt néhány érzékenyebb és egy kis eredetiségért éjjelente imákat rebegő olvasó. Ezzel lehet játszani, bár tény, hogy ha rendkívül jók lennénk benne, akkor vélhetően nem blogot írnánk, hanem profiként szépirodalmat.

Akinek ez nagyon nem megy, annak azért nem kell elkeserednie, mert a másik irányzat jelmondata a KISS, azaz keep it simple stupid, vagyis a netes, illetve úgy általában az újságírás egyik alapvetése a minél egyszerűbb megfogalmazás, a rövid, tömör mondatok, és minden felesleges kacat kihajigálása a szövegből.

A cím fontossága

És itt kanyarodjunk vissza egy kicsit a hogyan írjunk blogot téma elejére. Talán személyes blogoknál nem annyira, de ha már a közösségi médiában szórnánk a tartalmat, akkor nagyobb jelentőséget kap a cím. Jó címet írni nehéz. A lájkvadász és nagy kattintásmennyiséget összehordó Upworthynél volt jellemző (lásd ezzel kapcsolatban korábbi cikkünket arról, hogy mit is tanulhat az online marketing a médiatrendekből), hogy a szerzők akár 25 címet is kiszórnak magukból, majd kiválasztják a legjobbat. A lényeget leginkább úgy fogalmazhatjuk meg, hogy olyan címet adjunk, amire magunk is rákattintanánk. És legyünk őszinték magunkhoz ilyenkor.

Ugyanakkor más szempontok is felmerülnek címadásnál, ilyen például a SEO. Aki ezzel foglalkozik, annak nem is kell elmagyarázni, hogyan és mint szerepeljen a kulcskifejezésünk a címben, hogy talán legelőször a cím legyen készen, és aztán erre húzzuk rá az egész blogbejegyzést. Nagyon azért nem érdemes erőlködni, mert ha a szöveg gyengére sikerül, akkor az csalódást jelent az olvasónak, s habár a kattintását megkaptuk, a megosztását már nem nagyon fogjuk. Tehát tartsuk egyensúlyban a boldog és önfeledt blogírást, valamint a kulcsszavakra való kimeredt szemű figyelést. Általában a profi blogírók azt javasolják, hogy írjuk meg először lendületesen a szöveget, aztán fűzzük szépen bele megfelelő mennyiségben a megfelelő helyekre a kulcsszavakat. De csak természetesen! Annál is inkább, mert a Google már sokkal szofisztikáltabban ítéli meg a szövegeket, kulcsszóhalmozással nem feltétlenül befolyásolhatjuk számunkra pozitív irányba.

És hogy itt is álljon egy kis statisztika: a Kissmetrics vizsgálata szerint az ideális cím 6 szóból áll, vagy ha ez nem jön össze, akkor a legfontosabb 3-3 szó a cím elejére és a végére kerüljön, mert hogy az olvasó először a cím elejét és végét nézi meg és fogja fel.

Pontosan mérd az eredményeket!

Végül még egy tanács: azt a hibát kerüld el, hogy nem tudod miként méred az eredményeidet! Ha meghatároztad a célodat, akkor hozzárendelhetsz egy vagy több számot, melyeket rendszeresen figyelsz. Fontos azonban, hogy a kommunikációd teljesítményét mindig azonos számokat vizsgálva ítéld meg.

Amennyiben olyan tartalmat sikerül írni, mely hirtelen növekedést eredményez az általad figyelt adatokban, akkor elemezd ki, és próbáld megismételni egy hasonló bejegyzéssel. Ha viszont azt látod, hogy egy poszt rosszul teljesít, akkor érdemes kipróbálni egy más szöveggel, hiszen sokszor csak ennyin múlik a siker. A hibák száma azonban végtelen, érdemes folyamatosan tesztelni, figyelni és elemezni, hogy megtaláld mi működik és miért.

V. Hogyan kereshetsz pénzt a blogoddal?

Sokan azt gondolják, hogy a bloggerek hobbiból írják a blogjukat. Persze, néhányan valóban ezt teszik, de nagyon sokan próbálnak meg pénzt is keresni vele. Ezért jelennek meg blogokon is hirdetések, fizetett tartalmak akár közvetlen megállapodások, akár a Google AdSense révén. Utóbbi a kezdőknek jobb megoldás, hiszen gondoskodik hirdetésről, beszedi a díjakat, amiből a blogger is megkapja a maga kis részét.

Sokan affiliate marketingre is használják a blogjukat, azaz termékeket, szolgáltatásokat ajánlanak, linkelnek be, és az ebből származó eladás után részesedést kapnak. Olyan megoldásokra is akad azonban példa, amikor egy blog online tanfolyamokat indít, tagsági díjat szed, vagy épp egy webáruházat csatol magához. De lássuk mindezt részletesen!

Affiliate marketing

Az affiliate marketingnél jutalékot kapsz bizonyos hivatkozásokra történő kattintásoknál, melyek révén egy másik weboldalra jutnak a felhasználók. Tehát az affiliate linkre történő minden egyes kattintás után jár egy bizonyos összeg.

Persze nem mindegy, hogy milyen linkeket teszel közzé a weboldaladon. Fontos, hogy ne rontsd a minőséget és az image-ed, és olyan linkeket helyezz el az oldaladon, melyek iránt érdeklődhet a közönséged.

Milyen bejegyzésekbe kerülhetnek ilyen affiliate linkek úgy, hogy ne legyenek zavarók? Például termékértékelésekbe, oktatóanyagokba.

Hozz létre egy terméket!

Ez lehet fizikailag létező vagy digitális termék. Utóbbival kevesebb a probléma, hiszen nem kell raktározni, szállítani. Digitális termék lehet egy e-könyv vagy egy hangoskönyv, de készíthetsz akár egy alkalmazást, egy plugint vagy szoftvert. De bármilyen terméket letölthetővé tehetsz pénzért: sablonokat, grafikákat, fotókat, weboldaltémákat, ikonokat, betűtípusokat, stb.

Fizetett tagságú weboldal vagy fizetős bejegyzés

Habár ennek nálunk nincs nagy hagyománya, angol nyelvterületen jobban működik a dolog. Ehhez persze kell valami extra érték, amiért valóban hajlandóak pénzt adni az emberek.

Azt is megteheted, amivel számos nagy amerikai médiatermék él, hogy csak egyes bejegyzéseid teszed fizetőssé. Ezek elsősorban a hosszabb, mélyebb, kifejtősebb anyagok lehetnek. A MemberStack egy bevált megoldás.

Fizetős hírlevél

Nem csak a weboldal lehet fizetős hozzáférésű, hanem a hírleveled is. Ilyen hírlevélre angol nyelven számtalan példát találsz. A Revue vagy a Substack használatával pedig létrehozhatod, és megóvhatod a nyilvános megosztásoktól.

Szponzorált bejegyzések és termékismertetők

Talán ez a leggyakoribb és legkézenfekvőbb megoldás: pénzt kérsz a cégektől azért, hogy közzétedd a weboldalukra hivatkozó linket tartalmazó tartalmakat. Be is mutathatod a termékeiket, azt közzéteheted a hírleveledben, és akár a közösségi média oldalaidon is.

Fontos, hogy az ilyen tartalmaknál jelölni kell, hogy fizetett tartalmakról van szó.

Támogatás kérése

Ezt a megoldást egyre többet lehet látni a hazai független médiában is az utóbbi időkben, mivel a magánhirdetésekből nem jut elég pénzük a saját fenntartásukra. Nyugodtan kérhetsz tehát támogatást, anyagi segítséget, senki nem fog meglepődni már rajta Magyarországon sem.

Ilyen támogatást kaphatsz akár a PayPallel, a Patreon vagy a Buy Me a Coffee használatával.

Hirdesd meg a szakértelmed!

Ha a blogodból kiderül, hogy milyen témában vagy szakértő, akkor az ehhez kapcsolódó szolgáltatásaidat pénzért felajánlhatod az olvasóknak. Itt nem állandó foglalkoztatásról van szó, hanem projektekről, mondjuk szövegírásról, videókészítésről, weboldalfejlesztésről, designról, stb. Amiben éppen szakértő vagy.

Értékesítheted is az általad készített blogokat, weboldalakat

Ha jó vagy a weboldalkészítésben, és azok felfuttatásában, akkor akár ezeket a már pályára állított weboldalakat is értékesítheted. Ilyenkor egyszerre több bloggal, weboldallal foglalkozol, melyeket aztán felkínálsz megvételre. Az ár persze függ attól, hogy milyen forgalma van a weboldalnak, milyen teljesítményt mutat a kereséseknél, milyen a konverziós aránya, közösségi csatornáinak követőszáma, stb.

VI. Milyen hibákat követhetsz el a blog írása során?

Nincsenek céljaid

Ahhoz, hogy bármilyen projektet sikerre vigyél, kitűzött célokra van szükség. Ráadásul egy blog több is mint egy projekt: üzlet, melynek irányt kell szabni. Sokan esnek abba a hibába, hogy nincsenek pontos céljaik, így egy idő után kialakul a káosz a blogon. De úticél nélkül nincs hova megérkezni. A legjobb megoldás, ha van egy hosszú távra szóló célod, amit kisebb részekre bontasz fel. Meghatározod a mérföldköveket, határidőket szabsz, és tartod magad a tervhez.

Nincs meg a témád és a célközönséged

Az előbbihez kapcsolódó, már az indulásnál jelentkező probléma, hogy nem igazán van meghatározva az a téma vagy akár stílus, amire vagy ami köré a blog épülni fog. Csapong a blog, ami nem igazán kedvez annak, hogy egy törzsközönség épüljön köré. Ez pedig azért is gond, mert így nehezebben tudsz majd pénzt keresni a blogoddal, hiszen termék vagy szolgáltatás értékesítésénél fontos a meghatározott téma és a célközönség.

Nem a saját domainneveden blogolsz

Persze lehet, hogy egyszerű valamilyen bloggereknek fenntartott felületen elindítani a blogodat, azonban ideális esetben a saját magad által kiválasztott domainen blogolsz, és talán a legjobb megoldás, ha a megszokott, .hu-s TLD-vel teszed, nem pedig valami egzotikus végződéssel. Az is fontos lehet, hogy könnyen megjegyezhető, rövid és csak betűket tartalmazó domainnevet használj.

Nem érted a célközönséged

Egy blog olyan felület, ahol az emberek időt töltenek annak érdekében, hogy megoldást találjanak speciális problémáikra. Ha nem sikerül megoldani ezeket a problémákat, akkor nem tekinthető relevánsnak a blogod tartalma, ez pedig meglátszik a teljesítményén is. Ez az oka annak, amiért a legtöbb blog bukás. A relevancia a kulcstényező, és csak akkor tudsz releváns lenni, ha van egy szigorú és hatékony terved arra, hogy miként fogd meg azokat a személyeket, akik valóban érdeklődnek az ajánlatod iránt.

Hiányzik a tudás vagy a képességek

Nagyon sok sikeres blogger tanítja a többieket arra, hogy miként írjanak blogot. Sajnos azonban nagyon sok guru a szükséges készségekre és tudásra nem hívja fel a figyelmet. Nagy eredményeket ígérnek, de mindezt a követelmények meghatározása nélkül. Pedig nincs olyan trükk, ami önmagában sikeressé teszi a blogod. Szükséged van hozzá a szakterületed ismeretére és bizonyos készségekre, hogy működjön a dolog.

Átlagos a tartalmad

Egy jó bloghoz kiváló tartalomra van szükség, mely valódi értéket kínál az olvasóknak. Ezt persze könnyebb mondani, mint összehozni. De nem tudod meggyőzni az embereket, ha az általad megosztott információ csak átlagos minőségű. Vagy, ha a témát már százszor feldolgozták mások, akkor ugyancsak ne reménykedj eredményekben. Az emberek eredeti gondolatokat keresnek, melyek nem csak a tömeget másolják.

Nem sikerül megkülönböztetni magad

Ez gyakorlatilag az előbbi pont, máshogy fogalmazva. Itt nem minőségi problémaként hivatkozunk arra a problémára, ami úgy jelentkezik, hogy a sok-sok tartalomgyártó közül, mely egy adott célközönséget céloz meg, Te csak egy vagy, és nem emelkedsz ki semmivel. Sem a minőséggel, sem az egyediségeddel, a karaktereddel.

Márpedig marketing alapvetés, hogy különbözni kell. Mindenképpen arra kell törekedned, hogy valami egyedi értéket kínálj, a saját hangodon szólalj meg.

Nincs marketing-terved

Hogyan tedd népszerűvé a blogod? Nagyon sokan terv nélkül vágnak bele a blogírásba, ahogy azt már korábban is említettük. De a tömegből egyre nehezebb kitűnni, főleg, hogy a verseny csak fokozódik. Ezért nem csak tartalmi koncepcióra és célra, hanem hatékony marketingstratégiára is szükséged lesz. Ez arról szól, hogy miként juttatod el a tartalmad a közönségedhez.

  • Keresőoptimalizálod a tartalmaid (SEO).
  • Felépítesz egy erős közösségi média jelenlétet, és következetesen megosztod a tartalmaidat.
  • Influencereket használsz, hogy népszerűsítsd a blogod.
  • Aktív vagy a célközönség által látogatott fórumokon, és a hozzászólásaidban is értéket adsz.
  • Együttműködsz más bloggerekkel, és kihasználod a linképítési lehetőségeket.
  • Más felületeken is megjelenítesz bejegyzéseket (vendégposztok), hogy plusz forgalmat terelj a blogodra.

A keresőmotoroknak írsz, és nem az embereknek

Sokan határozott elképzelésekkel vágnak bele a blogírásba, és már eleve meghatározott kulcsszavak mentén építik fel a tartalmi hierarchiát. Ez persze jó dolog és fontos, azonban itt is túlzásokba lehet esni. Ha kizárólag a Google-re fókuszálsz az írásnál az nem biztos, hogy megfelel a valós közönségednek. Olyan tartalmat kell készítened, ami hasznos az embereknek, és nem kulcsszavak és forgalmi adatok alapján épül fel, különben teljesen elveszíti a kapcsolatot a valós közönséggel. Persze fognak érkezni látogatók a keresőből, ők azonban legtöbbször gyorsan továbbállnak, mert egy bejegyzésedből megkapják az őket érdeklő indormációkat.

Nem elég jók a címeid

A címek célja az, hogy felkeltsék az olvasók figyelmét, és rávegyék őket a kattintásra. Ezt sokan nem értik, vagy épp nem tudnak jó címeket adni. Egyszerűen közzéteszik a posztokat, és nem gondolkodnak túl sokat a címen. Pedig ahhoz, hogy az emberek elolvassák a tartalmat egy érdekes, vonzó címre van szükség.

Nem tudod aktivitásra sarkallni a közönséged

Ahhoz, hogy sikeres legyen a blogod, az embereknek szeretniük kell a tartalmaidat, méltányolnod kell őket, és meg kell mutatnod nekik a személyes énedet. Az egyik legnagyobb hiba, amikor nem törődsz a közönségeddel vagy az ügyfeleiddel, amikor ők kapcsolatba lépnek veled. Például, amikor kapsz egy elmarasztaló hozzászólást, akkor arra reagálnod kell, de kellően diplomatikusan. Egyszerű az ok: ha az emberek az látják, hogy a célod nem az ügyfelek problémáinak megoldása, akkor nem tartanak megbízhatónak és profinak, így nem is akarnak kapcsolatba lépni veled.

Rendszertelenül blogolsz

Senki nem várja el, hogy minden nap vagy minden héten közzétegyél egy új bejegyzést, azonban, ha nincs meg a ritmusa a blogodnak, akkor nem igazán válik szokásoddá a saját blogod írása, és törzsközönséged sem nagyon alakul ki. Utóbbi ugyanis azt várja, hogy bizonyos időközönként előállj valami tartalommal, mely egyébként érdekelné őket. De ha hónapokig nem olvasnak tőled semmi újat, akkor elvesztik az érdeklődésüket, elkopnak, elfelejtenek.

Rosszul méred a teljesítményed

Egy blog, maga az üzlet. Annak érdekében, hogy a blog teljesítménye ne hullámozzon, következetesen elemezned kell a forgalmat, és olyan megoldásokat kell kidolgoznod, melyek javítják a felhasználói élményt, így növelik a blogod forgalmát. Ha nem figyeled az analitikát, akkor nem tudod, hogy mit csinálsz rosszul és mit csinálsz jól.

Mit kellene vizsgálnod rendszeresen:

  • Milyen témákat kedvel a közönséged.
  • Hogyan találják meg az emberek a blogod.
  • Hogyan mozognak a weboldaladon.
  • Milyen a visszafordulási arány.
  • Mennyi időt töltenek a bejegyzéseiddel.

Túlságosan a népszerűséget hajszolod

Akadnak olyanok, akik nagyon forgalom-centrikusan közelítik meg a blogírást, ezért egy idő után minden áron olyan blogposztokat akarnak létrehozni, melyek még nagyobb “durranást” jelentenek. Ez a népszerűségre törekvés azonban általában a minőség csökkenéséhez vezet, amit viszont nem nagyon fog díjazni a törzsközönséged. Persze alkothatsz olyan anyagokat is, melyek elérik a széles közönséget is, de emellett a posztjaid nagy részét olyan minőségi bejegyzések tegyék ki, melyek kielégítik a közönséged igényeit.

Az idők folyamán túlzsúfolttá válik a blogod

Ahogy a weboldalaknál is előfordul, hogy az idők folyamán egyre több elem, oldal, menüpont, stb. kerül fel az oldalra, úgy a blogonál is lejátszódik ugyanez a folyamat. Ennek következtében válik zavarossá, zsúfolttá az egyszerűnek induló blog. Márpedig egy ilyen túlzsúfolt blogot látva sok látogató inkább visszafordul, mert nem igazodnak ki rajta, nem találják meg az őket érdeklő bejegyzéseket.

Túl sok a hirdetés, a szponzorált tartalom a blogon

Talán nem kell nagyon sokat magyarázni, hogy az emberek miért nem szeretik a túl sok reklámot, hirdetést, promóciót, fizetett tartalmakat. Az, hogy folyamatosan valaminek a vásárlására akarod rávenni az olvasóidat, akik ehelyett információt gyűjtenének vagy szórakoznának, vissza fog ütni.

Túl hamar feladod

Miközben sokaknak az a problémájuk, hogy nem tudják, hogyan vágjanak bele a blogírásba, mások eljutnak eddig a pontig, de túl hamar feladják. Nagy lendülettel vágnak bele a dologba, ez azonban a harmadik hónap környékén vészesen elhalványul, és a blogolás inkább kényszerré válik. És miután rápillantanak az analitikára, azt látják, hogy reményeikhez képest szerény a forgalom, nincsenek feliratkozók. Úgyhogy hamar eljutnak ahhoz a következtetéshez, hogy valami hasznosabbra is fordíthatnák az idejüket. Persze, akadnak olyanok is, akiknél egy évig is kitart a lendület, de amikor a gyenge számokkal szembesülnek, úgy érzik, hogy felesleges volt az egy évnyi munka.

És habár sok esetben gond van az alapokkal, mélyen húzódó problémák vannak a sikertelenség mögött, egy évnyi blogolás azért kevés ahhoz, hogy megmutatkozzon a siker. Egy év körülbelül arra elég, hogy a Google felmérje a blogod potenciálját, és nagyjából elkezdje helyén kezelni annak értékét. Úgyhogy bár lehet, hogy van valami mögöttes oka, ami miatt nem indul be a blogod, egy év azért kevés idő arra, hogy messzemenő következtetéseket vonj le a számokból.

Ennyi lenne tehát. Blogot indítani könnyű, sikerre vinni azonban nehéz. Bárki meg tud írni néhány bejegyzést, de kevesen tudnak kiemelkedni a tömegből azzal, hogy következetesen valódi értéket kínálnak az olvasóknak.

Kategória: Tartalomírás | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

3 hozzászólás

  1. […] Ha még többet szeretnél megtudni a blog írásáról kattints IDE.  […]

  2. Tóth Eszter szerint:

    Szia! Én is azeretnék blogot írni és már a téma ia megvan,csak nem tudom,hogy ezt milyen alkalmazással írjam. Tudsz adni ötleteket?

    • nemethkrisztian szerint:

      Kedves Eszter, használhatod erre a WordPresst, a Tumblrt, a Mediumot, vagy bármelyik magyar blogszolgáltatót, pl. a blog.hu-t. Hogy melyik felel meg neked jobban, az az igényeidtől és a tartalmadtól függ. Érdemes kipróbálni mindet, mielőtt döntesz.