Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-03-160 komment

Érinti a céged működését a koronavírus? Hogyan reagálj rá?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Néhány hete megérkezett Magyarországra is a koronavírus, ami nagy változásokat hozott az életünkben, ahogy a cégek életében is. Ebben a helyzetben szeretnénk segíteni néhány szempont felvetésével, miként is érdemes reagálni a COVID-19 járványra. (Frissítés, 2020.03.30. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mit javasol a Google, ha az online üzleteddel is gondok vannak a koronavírus miatt?)

Az elmúlt napokban egyre szigorúbb intézkedéseket hozott a kormány Magyarországon a koronavírus járvány, azaz a COVID-19 terjedésének megfékezése érdekében. Ez szinte minden cégnek érinti a működését, egyeseket jobban, másokat kevésbé. 

Jelenleg minden bizonytalan a gazdaságban is a koronavírus miatt. Amit lehet látni, hogy óriási az érdeklődés a koronavírus téma iránt, elsősorban a média híreit tekintve, mely igénynek persze a média igyekszik megfelelni.

Ahogy az emberek hétköznapi élete megváltozott, azzal együtt megváltozott az online viselkedésük is, mégpedig sok esetben meglepő irányt véve. A változás persze nem feltétlenül kell, hogy bukást jelentsen a cégek számára, sok esetben tudnak hozzá igazodni. Ehhez persze át kell látni, hogy milyen változások következtek be.

Visszaestek a bolti vásárlások – legyen online a céged!

Ez a legkevésbé meglepő, hiszen sok üzlet bezárt, sok részlegesen van nyitva, az emberek pedig most már bezárkóztak az otthonaikba, és nem vásárolnak. Az Egyesült Államokban egy hónap alatt, március közepéig 90 százalékkal zuhant a fizikailag létező üzletek forgalma. Hasonló lehet a trend Magyarországon is.

Mivel most mindenki otthon ül, és az interneten lóg, ezért ebbe az irányba érdemes elmozdulni. Milyen lépései lehetnek ennek?

  1. Legyen egy weboldalad! – Ha esetleg még nem lenne, akkor most már feltétlenül hozz össze valamilyen weboldalt. Arra azonban figyelj, hogy ez megtalálható legyen a weben, és megfelelő felhasználói élményt kínáljon, mert ezek nélkül olyan, mintha nem is létezne.
  2. Tedd fel a céged a Google Cégembe! – Az emberek az üzletbezárások és változó nyitvatartások miatt nagyobb arányban fordulnak a Google-hez az előbbiekre vonatkozó adatokat keresve. Ezek az adatok elérhetők a Google Cégemben, már ha létrehoztad már a fiókodat. Ha igen, akkor arra figyelj, hogy frissítsd ezeket az adatokat az aktuális helyzetnek megfelelően.
  3. Erősíts rá a közösségi médiára! – Amikor az emberek a változások miatt információkat keresnek, akkor azt nem csak a Google-ban teszik, hanem a közösségi médiában is. Ezért, ha nem lenne, hozd létre a céges oldalak Facebookon, Instagramon vagy bármely közösségi médiában, mely számodra releváns, és kommunikáld a cégeddel kapcsolatos változásokat!
  4. Hirdesd a céged online! – A hirdetések plusz forgalmat jelentenek a keresésen és a közösségi médián túl. Elsősorban a Google Ads és a Facebook hirdetések jöhetnek szóba, és a hirdetések beállítása sem kifejezetten bonyolult.

Gyengülő kereslet – építs a jövőre!

Sok olyan cég van, akiknek a szolgáltatásai iránt drámai mértékben esik vissza az érdeklődés, még akkor is, ha online is elérhető. Ilyen például az utazási ágazat. Az emberek most nem utaznak, ezzel nincs mit kezdeni, ha hirdetsz is nekik, nem fognak útra kelni. 

Egy dologban bízhatsz, hogy felkeltheted a figyelmét azoknak, akik már a jövőre készülnek, és kihasználnak egy-egy most kínált jó ajánlatot. 

Vagyis az online kommunikációdban elsősorban a hosszú távú stratégiára kell összpontosítanod. Tehát lehet, hogy az idei évre már nem tudsz eladni szolgáltatást, ugyanakkor kedvező áron kínált szolgáltatásokra találhatsz vevőket a jövő évre vagy akár még távolabbra tekintve.

Persze, ha már az utazásokat említettük, akkor érdemes átgondolni, hogy melyek azok a biztonságosnak tekinthető területek, ahová nagyobb eséllyel lesznek értékesíthetők utak, és nem rombolta imidzsüket a koronavírus.

Változnak a keresések – módosíts a hirdetéseiden!

Amit legelőször is érdemes tudni, hogy a Google mindenféle tartalmat eltávolít a YouTube-ról, mely azt állítja, hogy segítségével megelőzhető a koronavírus, illetve valamennyi hirdetést, mely a koronavírust használná ki. Erre tehát nem igazán érdemes építeni. 

Ugyanígy a Facebook is blokkol minden olyan hirdetést, mely a jelenlegi helyzetet próbálja kihasználni termékek eladására. Mindez persze nem érint téged, kivéve persze akkor, ha pont a koronavírust kihasználva próbálsz üzleti előnyhöz jutni.

De mit tehetsz ebben a helyzetben a hirdetéseidnél?

  1. Nézd át a keresőkifejezéseket! – Ha hirdetsz a Google Adsen, akkor nézz utána, hogy felbukkantak-e olyan új keresési kifejezések, melyekre tévesen jelenik meg a hirdetésed. A koronavírus miatt ugyanis új keresőkifejezések jelentek meg, és emiatt elképzelhető, hogy új kizáró kulcsszavakat kell felvenned, hogy megelőzd a felesleges kattintásokat.
  2. Előre keress kizáró kulcsszavakat! – Érdemes elébe menni az eseményeknek, és nem csak a már megtörtént keresési kifejezésekre reagálni kizáró kulcsszavakkal, hanem kulcsszótervezővel utánanézni, hogy milyen problémás kifejezések jelenhetnek meg.
  3. Kövesd a koronavírushoz kapcsolódó új keresések alakulását! – Ami azt jelenti, hogy a Google Trendsre érdemes egyszer-kétszer rápillantani, hogy lásd, mi érdekli az embereket. A Google egyébként létrehozott egy kifejezetten COVID-19-ről szóló Trends-oldalt is, ahol nemzetközi keresések adatai érhetők el, Magyarország nem szerepel a választható országok listáján.

A mobilkeresések szűkülése – irányítsd át a fókuszt az asztali gépre!

A Google keresések mennyisége az adatok szerint csökken, de a legnagyobb mértékben a mobilkereséseknél esett vissza. Elsőre talán meglepő lehet, hogy visszaesés következett be a mobilos kereséseknél, de úgy tűnik, hogy mivel egyre többen tartózkodnak otthon, így nem használják olyan gyakran az okostelefonjukat, mint korábban. Ez látszik a kampányaid adatainál is, így nem érdemes most már kizárólag a mobilra építeni.

  1. Nézd át az ajánlatkorrekcióidat! – Ha eddig a mobilos megjelenésre fókuszáltál és ezek kaptak magasabb ajánlatokat a Google Ads-ben, akkor lehet, hogy ezen módosítanod kell.
  2. Fontold meg az intelligens ajánlattételt! – Az intelligens ajánlattételek segíthetnek abban, hogy a változásokra jobban reagálj a hirdetéseiddel.

Hanyatló keresési forgalom – helyezd át a hangsúlyt!

Ami talán meglepő lehet mindezek után, hogy miközben az internethasználat meredeken emelkedik, ahogy eszkalálódik a koronavírus-helyzet, ehhez képest csökken a Google-keresésekre fordított idő. Ami azt jelenti, hogy most már nem érdemes kizárólag a keresőoldali megjelenésre összpontosítani, hanem érdemes lehet displayen vagy YouTube-on hirdetni, mivel ott nő a forgalom.

  1. Más hálózaton is hirdess! – Mivel úgy tűnik, hogy a keresztcsatornás hirdetések jobban teljesítenek, így a Google Ads keresőhirdetésein kívül érdemes más hálózatokon is egyidejűleg hirdetni, mert így erősödhet a keresőhirdetések hatékonysága is. Érdemes bevetni a Displayt, illetve a Facebook-hirdetéseket is.
  2. A keresési partnerek weboldalain is fusson a hirdetésed! – Sok kampány beállításainál eleve kihagyásra kerül a keresési partnerek oldalain történő hirdetésmegjelenés, azonban a jelenlegi helyzetben érdemes átgondolni ezt. Ez némiképp kompenzálhatja a keresőhirdetések forgalmának visszaesését.
  3. Használj remarketinget! – Ha már előveszed a Displayt, akkor érdemes a remarketinget is használatba venni. Érd el hirdetésekkel a korábbi ügyfeleidet és weboldalad látogatóit.
  4. Figyelj a raktárkészletek alakulására! – Szintén figyelned kell arra, hogy egyes termékekből miként állnak a raktárkészleteid, tehát, ha valami kifogyott, akkor azt már ne hirdesd!
  5. Kapcsold le, ha nem megy! – Elképzelhető, hogy bizonyos termékek vagy szolgáltatások esetében a teljes kampányaid költségvetésének csökkentése, vagy akár felfüggesztése is indokolt lehet. Mondjuk termékek hirdetése helyett elképzelhető, hogy inkább a márkakeresésekre érdemes fókuszálnod, mivel ezekre eleve jobb minőségű forgalom érkezik. 

Felpörgött a közösségi média – figyelj a hozzászólásokra!

A másik fontos teendő a közösségi médiában jelentkezhet, illetve az ott megjelenő hozzászólásoknál. A kommentekre most még több figyelmet kell szánni, ugyanis bárhol elkezdhetnek terjedni téves információk, álhírek, hiszen a felfokozott érzelmi állapotba kerülő emberek minden lehetőséget kihasználhatnak arra, hogy információkat továbbítsanak, ezek pedig olykor tévesek.

Az ilyen a kommenteknek pedig nincs helyük a céges közösségi média fiókoknál sem, csak az imidzsedet rombolják, arról nem beszélve, hogy akár jogi következményekkel is szembe kell nézned esetlegesen álhírek terjesztése miatt.

Minden megváltozott – Te is kommunikáld a változásokat!

Végül még egy fontos dolog: kommunikálnod kell a céged működésében a koronavírus miatt bekövetkező változásokat az ügyfelek felé. Tehát, ha az eddigiekhez képest módosul például a nyitvatartás vagy az ügyfelek kiszolgálásában, kezelésében változás áll be, mondjuk személyesen már nem szolgálod ki őket. Ezt célszerű a weboldalon, a közösségi oldalakon, illetve akár az ügyfeleknek kiküldött e-mailekben jelezni

Emellett a változásokat a Google Cégem oldalon is hasznos lenne jelezni, amire a Google is felhívja a figyelmet. Nem feltétlenül csak a nyitvatartási időket kell módosítani, hanem, ha egyéb változás következik be, akkor akár a leírásban is fel lehet rá hívni a figyelmet. 

Arról se feledkezz meg, hogy ha a nyitvatartás változása érinti a telefonos ügyfélszolgálatod, akkor az jelenjen meg a hirdetéseidnél, hívásbővítmények használatánál! 

Mit javasol a Google, ha az online üzleteddel is gondok vannak a koronavírus miatt?

Ahogy a koronavírus terjed a világban, egyre inkább érinti a cégek működését, melyek egy része ideiglenesen leáll. Erre olykor online is szükség lehet, mert nem tudod kiszolgálni az ügyfeleidet. De hogyan tedd meg, hogy a látogatók ne legyenek csalódottak, miközben minimalizálod a negatív hatást keresőoptimalizálási szempontból? A Google most adott néhány tanácsot, melyeket olyan cégek alkalmazhatnak, akik felfüggesztik termékeik vagy szolgáltatásaik online értékesítését.

Az ajánlott megoldás: korlátozd a weboldalad funkcióit

Amennyiben a leállásod ideiglenes, és azt tervezed, hogy idővel újra elindítod az online működésed, akkor ne kapcsold le a weboldalad, csak korlátozd a funkcióit. Ez annyit jelent, hogy jelöld meg a nem árusított termékeket “elfogyott” jelzéssel, illetve ne tedd elérhetővé a kosárba helyezés gombot és a vásárlás lehetőségét. Ez a javasolt megoldás, mely minimálisra csökkenti a hatást a keresőbeli megjelenésnél. Hiszen az emberek így megtalálják a termékeid, elolvashatják az értékeléseket, akár a kedvencek közé is menthetik őket egy későbbi vásárlás reményében.

Ezen túl azonban van még néhány dolog, amit érdemes meglépni:

  • Kapcsold ki a kosár funkciót: ez a legegyszerűbb megoldás, ami nem változtat meg semmit a keresőbeli megjelenésében.
  • Jelezd a felhasználóknak, hogy mi történik: tegyél ki egy bannert vagy felugró ablakot a legfontosabb információkkal, így látni fogják, hogy mi a helyzet a cégeddel. Tájékoztasd őket az esetleges csúszásokról, a változó kiszállítási időkről és áruátvételi lehetőségekről.
  • Frissítsd a strukturált adatokat: amennyiben a weboldalad használ strukturált adatokat, akkor azokat módosítsd a helyzetnek megfelelően (termékelérhetőségek, esemény időpontok változása vagy események törlése). Amennyiben van fizikailag létező üzleted is, akkor a nyitvatartási idő változásának megfelelően módosítsd a vonatkozó strukturált adatot is.
  • Ellenőrizd a Merchant Center feedet: már amennyiben használod a Merchant Centert, akkor az elérhetőségre vonatkozó tulajdonságokat lehet, hogy módosítanod kell.
  • Tájékoztasd a Google-t a változásokról: ha változik valamely oldalad, akkor kérj újraindexelést a Search Console-on keresztül. Ha sok oldalad megváltozik, például valamennyi termékoldalad, akkor az oldaltérképet használd erre a célra.

Ami nem javasolt:

A weboldal leállítása. Ha mégis muszáj megtenned, akkor csak rövid időre állítsd le, ami maximum néhány napot jelent. Hosszabb időtartam esetén ugyanis jelentős hatása lesz a keresőbeli megjelenésre a leállásnak. Ne felejtsd el, hogy az emberek továbbra is kíváncsiak lehetnek a termékeiddel kapcsolatos információkra, a szolgáltatásaidra, a cégedre. A leállással kapcsolatos tanácsok:

  • Ha 1-2 napra le kell állítani az oldalad, akkor egy információs hibaoldalt jeleníts meg 503-as kóddal. Ennek kapcsán kövesd a leállításra vonatkozó tanácsokat.
  • Ha hosszabb időre kell leállítani az oldalt, akkor hozz létre egy indexelhető főoldalt, melyet a keresővel megtalálnak az emberek, és használd a 200-as HTTP állapotkódot.
  • Ha szükséges, ideiglenesen is leállíthatod a megjelenést a keresőben.
Kategória: Webmarketing | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.