Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-03-050 komment

Mit tehetsz, ha a weboldalad nem hozza az elvárt eredményeket?

Elkészült a weboldalad, elégedett is vagy vele, de egy idő után azt látod, hogy a számok nem úgy alakulnak, ahogy elképzelted. Ilyenkor csak találgatsz, hogy mi lehet a probléma. De hogyan találd meg a weboldalad gyenge pontjait?

Amikor egy weboldal nem úgy működik, ahogy vártuk, akkor alapvetően három dologból lehet kiindulni (igaz a megoldások száma szinte végtelen): az első az analitika és az A/B tesztek, a másik a felhasználói tesztek, a harmadik pedig, hogy megpróbálod egyszerűsíteni és jobbá tenni az értékesítési folyamatot.

Analitika és A/B tesztek

Ha ránézel a weboldaladra, akkor fogalmad sincs róla, hogy a felhasználók mit látnak, mit tesznek, amikor ugyanígy ránéznek. Ahhoz, hogy tudd, hol és mikor lépnek le, abban az analitika sokat segíthet. Láthatod, hogy mennyi időt töltenek az oldalon, mely aloldalaknál távoznak. 

Tehát, ha például azt látod, hogy a legtöbb felhasználó megérkezik a főoldaladra, ott eltölt valamennyi időt, majd aztán nem kattint tovább valamelyik aloldalra, akkor tudod, hogy itt kell keresni a probléma okát. De az is lehet, hogy belépnek az eladási folyamatba, majd elég sok időt eltöltve ott, mégsem fejezik be a vásárlást. Ebben az esetben a folyamat bonyolultságával lehet gond. 

Ilyenkor lehet csiszolni a megoldásokon, de nem biztos, hogy rájössz, mire van szükségük a felhasználóknak. Ezért elő lehet venni az A/B teszteket, melyek két verzió hatékonyságát hasonlítják össze. Tehát kialakítasz egy módosított landing oldalt, majd megnézed, hogy jobban teljesít-e. 

Az A/B teszteknek persze vannak korlátai, ez a témával foglalkozó bejegyzésünkből világosan kiderül, és mielőtt megpróbálkoznál vele, mindenképpen érdemes tisztában lenni ezekkel, mert komoly hibákat hozhatsz össze. Összefoglalva, az A/B tesztek leginkább arra jók, ha eszközölsz egy kisebb módosítást, mondjuk megváltoztatod a CTA szövegét vagy a gomb színét, és megnézed, hogy az új szöveg vagy gomb jobb számokat hoz-e. Mindezt persze azután, hogy már látod az analitika alapján, hol lehet probléma.

Felhasználói tesztek

Habár a felhasználói teszteket a legjobb a weboldal elkészítése előtt, még prototípus-szakaszban megejteni, egy kész weboldalt is meg lehet vizsgálni velük. Ezek lényege, hogy néhány célcsoportba tartozó felhasználónak meghatározott feladatokat adsz, melyeket végre kell hajtani a weboldaladon. Tipikusan például azt, hogy rendeljenek meg egy bizonyos terméket, vagy találjanak meg valamilyen információt rajta. 

A feladat elvégzése során megfigyeled, hogy mit gondolnak a weboldal használatáról, merre jár a tekintetük, a kezük, azaz leginkább azt, hogy mit csinálnak. Kérdéseket tehetsz fel nekik a használattal kapcsolatban, és ők elmondják, hogy mit, miért választanak, mi okoz nekik gondot. A felhasználói teszteknek persze megint csak megvannak a maguk szabályai, amelyekkel nem árt tisztában lenni, úgyhogy ha ebbe az irányba mozdulnál, akkor fuss neki az ezzel kapcsolatos anyagunknak!

Minderre pedig azért van szükség, mert máshogy nézed Te a weboldalad, és máshogy nézik a célközönségedbe tartozó felhasználók. Ami neked egyértelmű és tiszta, az nekik nem az, egyszerűen azért mert eltérő a tudásotok akár csak a weboldalról, akár globálisan a webről vagy a technológiáról. 

Egyszerűsíts és javíts az értékesítési folyamaton!

Törődsz az ügyfeleiddel és végigvezetnéd őket a vásárlás folyamatán? Tudod már, hogy mi történik, amikor megérkeznek az oldaladra? Vonzó termékeket, szolgáltatásokat, információt kínálsz nekik? Ez jó, most már csak azt kell megoldanod, hogy a vásárlási folyamat átláthatóbb, egyszerűbb és persze jobb legyen. 

De mitől lesz átláthatóbb és jobb? Például azáltal, hogy a legfontosabb információkat nem rejtegeted, hanem egyből a főoldalon vagy a termékoldalon megmutatod. Ez a gyakorlatban mondjuk azt jelenti, hogy a költségeket, szállítási díjakat nem rejted el a láblécben elhelyezett “Információ” menüpont többezer szavas tartalmának közepén, hogy percekig kelljen kutatnia a felhasználónak, ha azt akarja megtudni, hogy ki a szállítási partnered, és mennyibe kerül a munkája.

Ahogy azt is tisztázod, hogy mennyi időt vesz igénybe a szállítás, vannak-e extra költségek, például az utánvét díja, milyen fizetési módok állnak rendelkezésre, mi a helyzet a garanciával, visszaküldéssel, stb. Ez a transzparens kommunikáció nagyban megkönnyíti az eladást, mert a felhasználók így megbíznak benned, és nem arra gyanakodnak végig, hogy trükközöl, és aztán egy ponton elbizonytalanodnak, és inkább az átláthatóbban működő céget választják.

Ha már információ, akkor érdemes lehet készíteni egy GYIK részt is, ahol a jellemzően felmerülő kérdésekre megtalálják az emberek a válaszokat, és nem találgatniuk kell, vagy üzenetek írogatni. Ez a GYIK nem csak a weboldal használatára vonatkozhat, de akár az egyes termékek, szolgáltatások is kaphatnak külön GYIK-ot. Emellett persze a részletes termékleírás, jó fotók vagy videók is sokat segítenek az értékesítésben. A lényeg, hogy mutasd meg a felhasználóknak, hogy törődsz velük. Az ezzel kapcsolatos részleteket a webáruházak kialakításáról szóló anyagunkban találod.

Kategória: Design | Címke: , , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.