Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-03-280 komment

Mi az a felhasználói teszt? És hogyan érdemes nekikezdeni?

A felhasználói tesztek arra valók, hogy igazi felhasználók által vizsgáljunk meg egy terméket, adott esetben egy weboldalt. Fontos része tehát a termékkészítés folyamatának, hiszen a tervezők a felhasználói teszt révén gyors visszajelzést kapnak annak felhasználói élményéről, így pedig belekezdhetnek a hibák javításába.

Akár egy alkalmazást készítesz, akár weboldalt, szükséged lehet arra, hogy lásd: a felhasználóid végre tudnak hajtani bizonyos feladatokat a termék használata során. A felhasználói tesztek lehetővé teszik, hogy megtaláld a felhasználói élmény gyenge pontjait, ahol az emberek akadályokba ütköznek. Ezáltal pedig ki is javíthatod ezeket a hibákat. És minél előbb fedezed fel őket, annál olcsóbb lesz a javítás.

A felhasználói teszteknél általában fizetnek a résztvevőknek a közreműködésért. Ugyanakkor, ha nincs elég pénzed, akkor is végezhetsz felhasználói teszteket olyan kollégáid vagy ismerőseid segítségével, akik nincsenek bevonva a termékfejlesztésbe.

Milyen módszerek vannak felhasználói tesztekre?

Az évek során a szakemberek több technikát is kifejlesztettek a felhasználói tesztelésre. Íme a leggyakoribb megoldások:

Online felhasználói teszt

A felhasználói teszteléshez különböző teszteszközöket vagy platformokat vehetsz igénybe. A folyamat során megfigyelhető és rögzíthető a felhasználók tevékenysége a termék használatánál. Így pedig látható, hogy végre tudják-e hajtani az elvégzendő feladatot. Ilyen és hasonló eszközök használhatók például: Try my UI, Userzoom, WhatUserDo, UsabilityHub, Optimizely, UserTesting.

Szemkövetés

A szemmozgás megfigyeléséről van szó, ahol a kapcsolódó műszer csatlakozik egy számítógéphez.

Interjúk és fókuszcsoportok

Ennél a módszernél a UX-kutatók kommunikálnak a felhasználókkal. A hatékony interjúkhoz 6-12 felhasználóra van szükség, akikkel megvitatható egy termék működése.

Béta tesztek

Ha a terméked fejlesztése közel jár a befejezéshez, akkor béta állapotban használhatod. Ezáltal megfelelő kritikai visszajelzéseket és bugjelentéseket kapsz, illetve vizsgálhatod a felhasználást.

Mi a különbség a felhasználói teszt és a használhatósági teszt között?

Alapvetően nem sok, a kettő nagyjából ugyanarról szól. Annyi a különbség, hogy a felhasználói teszteknél elsősorban arra vagy kíváncsi, hogy fogják-e használni az emberek a terméked, míg a használhatósági teszteknél már azt kutatod, hogy miként tudják használni az emberek azt.

Ebből következik, hogy a felhasználói tesztek mindjárt azt követően elkezdhetők, hogy megszületik egy ötlet. Tehát nem kész termékek, hanem prototípusok tesztjéről van szó. Amikor viszont már arra vagy kíváncsi, hogy miként használják az emberek az elkészült terméket, hol akadnak meg, akkor usability tesztekről beszélhetünk.

Hogyan végezz egy felhasználói tesztet?

Indulj neki drótvázzal és prototípussal!

A legegyszerűbb és legolcsóbb módja a felhasználói tesztnek, ha elkészíted egy termék prototípusát. Ezzel az ötletből már valami valóságos születik, még ha nem is maga a termék.

Találd meg a felhasználókat!

Ha vannak létező felhasználóid, akkor vedd fel velük a kapcsolatot, és kérd meg őket, hogy vegyenek részt a tesztelésben! Ami még kérdés, hogy hány felhasználóra van szükséged a teszthez. Normál esetben elegendő lehet akár 3-5 személy, de minél többen vannak, annál jobbak az eredmények.

Hozd létre a tesztkörnyezetet!

Elvégezheted a teszteket online vagy akár az irodában. Célszerű persze valami csendes helyet találni, ahol nincsenek zavaró tényezők. De persze a valóságos élethelyzetekben is érik külső hatások a felhasználókat.

Kezdd el a beszélgetést!

Mivel az általában nehézséget okoz, hogy rögzíts és vezess is egy beszélgetést, így általában két tesztelő személy és egy tesztalany vesz részt egy-egy ülésen. Aki rögzít, annak csak az a dolga, hogy leírja, amit Te mondasz és amit az alany válaszol.

Készítsd el a jelentést!

Miután lezajlottak az ülések, el kell készítened a jelentést, melyben szerepelnek a következtetések. Elkészíthető egy analízistáblázat, melyben szerepel, hogy mit szeretnének a felhasználók, milyen vélemények alakultak ki, melyek a kételyek, és milyen gondolatok fogantak meg ezekkel kapcsolatban.

Redesign és újabb tesztek

A felhasználói tesztek után módosítható a termék. Általában ilyenkor érdemes megismételni a tesztet. Egészen addig, amíg valami valóban hatékony megoldás nem születik.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.