Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-09-090 komment

Hogyan jeleníts meg felhasználói értékeléseket a weboldaladon?

Amikor az emberek meg akarnak vásárolni egy terméket, akkor jelentős mértékben befolyásolja a döntésüket, hogy a többi felhasználó miként értékeli azt.

A felhasználói értékelések mutatják meg az emberek számára, hogy milyen termék “jó” és “rossz”. A Baymard Intézet vizsgálata szerint a felhasználók 95 százaléka az értékelésekre támaszkodik a termékek kapcsán.

Az értékelések persze csak akkor működnek jól, ha jelentős a felhasználói bázis: akkor lesz értelme az egyes termékek közötti összehasonlításnak, ha azokra relatíve nagy számú szavazat és értékelés érkezik. Ha a termékek csak egy-két értékelést kapnak, az még nem hat meggyőzően a látogatókra.

Milyen legyen egy jó értékelési rendszer?

Először is, minél egyszerűbb, annál jobb. Ez azt jelenti, hogy könnyen tudjanak értékelni egy adott terméket a felhasználók. Az egyik ilyen egyszerű értékelési megoldás a like-dislike, mint a videóknál a YouTube-on. Ez az úgynevezett bináris értékelési rendszer, a mindent vagy semmit el alapján működik, és leginkább olyan tartalmak esetében működik jól, mint egy cikk, egy zene vagy egy videó.

Egy másik értékelési megoldás a csillagozás, mely jellemzően egy egytől ötig terjedő skálán történik. Ilyenkor az egy csillag azt jelenti, hogy az adott termék rossz, míg az ötcsillagos értékelés mutatja a kiváló terméket. Ezt a módszert jellemzően a webáruházak használják.

Ötcsillagos értékelés

Előfordulnak ugyanakkor több csillagot magukba foglaló skálák is, jellemzően egytől tízig lehet csillagozni például filmeket. Ez egy kifinomultabb értékelést tesz lehetővé a felhasználók számára.

Amikor a felhasználó értékel egy terméket, akkor az oldalnak vissza kell jeleznie számára, hogy az értékelést rögzítette a weboldal.

Emellett az értékelésnek világosan kell kommunikálnia azt is, hogy éppen mit értékel a felhasználó. Tehát, amikor valaki vesz egy terméket egy webáruházban, akkor biztosan kell tudnia, hogy magának a terméknek a minőségét, kinézetét, stb. értékeli, vagy pedig a webáruház szolgáltatását.

Végül pedig minden értékelési rendszernél fontos annak hitelessége is. Amikor az emberek egy weboldalon csak pozitív értékelésekkel találkoznak, akkor gyanút fognak az értékelés hitelességét illetően. Az embereknek azt kell érezniük, hogy megbízhatnak a többi ember értékelésében, ezért soha se próbáld meg manipulálni egy-egy termék értékelését annak érdekében, hogy jobb színben tüntesd fel, mert visszaüthet: bizalmatlanná válnak az érdeklődők.

Hogyan szerezz értékeléseket?

Az itt következő tanácsok a leginkább webáruházak értékelési rendszerei esetében használhatók.

  • Az értékelési lépést a vásárlás utánra hagyd: vagyis akkor értékelhessen egy terméket a felhasználó, ha már megvette azt, és használja egy ideje. Így sokkal értékesebb véleményt fogalmazhat meg.
  • Tedd lehetővé a fotófeltöltést: a képek hatásosabbak, mint a szavak. A felhasználói értékelések pedig sokkal értékesebbé válnak a képek révén, a látogatók könnyebben megérhetik, mit is akar mondani az értékelő. Ráadásul a fotók növelik az értékelés hitelességét is.
  • Meghatározhatsz speciális értékelési szempontokat is, hogy részletesebb visszajelzést szerezhess a vevőktől.

Hogyan jelenítsd meg az értékeléseket a weboldaladon?

Amikor a felhasználók egy termék értékelésére kíváncsiak, akkor első körben egy teljes képet szeretnének látni erről. Ha ez megvolt, utána elmélyednek a részletekben: elolvasnak egy-egy véleményt, hogy pontos képet kapjanak a termékről. Ezért fontos, hogy az értékelési rész tetején megjelenjen az értékelések összefoglalása. Sokan kíváncsiak arra, hogy ezt miként számítja ki a weboldal, ezért ajánlott, hogy erről is tájékoztatást adj az értékelések mellett.

Megjelenik az összefoglalás, átlaggal, szűrési lehetőséggel

Emellett a felhasználók azt is igénylik, hogy belekattinthassanak az értékelések összefoglalójába, vagyis tudjanak értékeléseket szűrni a csillagok száma alapján.

Érdemes lehet kiemelni a leghasznosabb pozitív és negatív értékelést is, hiszen a legtöbb felhasználó, aki kíváncsi az értékelésekre, elsősorban azt szeretné látni, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal kell szembenéznie a termék esetében. Ha a legjobban használható kedvező és kritikus szavakat is kiemeled nekik, azzal időt spórolsz meg számukra.

Kiemeli a leghasznosabb véleményt

Rábízhatod egyébként a felhasználókra, hogy maguk válasszák ki a leghasznosabb értékelések azáltal, hogy az egyes értékeléseket is értékelni lehet, egy egyszerű, bináris rendszerben, tehát kedvelésekkel és dislike-okkal.

Végül pedig tedd lehetővé az érdeklődők számára azt is, hogy szűrni tudjanak az értékelések között nem csak a csillagok száma alapján, hanem mondjuk előre rendezhessék a legújabb értékeléseket, a leghasznosabb értékeléseket, vagy éppen a fotót is tartalmazó értékeléseket.

(A szöveg ezen bejegyzés alapján készült.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.