2023-01-130 komment
YouTube vagy TikTok? Melyik platformot érdemes választanod a videóidnak? (Frissítve, 2023.06.06.)
Azok a cégek, melyek videó-tartalmakat is készítenek – vagy épp ezt tervezik – mostanában egyre nagyobb eséllyel elgondolkodnak azon, hogy vajon a YouTube-on lenne érdemes megjelenniük, esetleg a TikTokon erősítsenek, vagy próbálják meg mindkettőt egyszerre használni. Milyen szempontokat érdemes nekik mérlegelniük? (Frissítés, 2023.06.06. – A YouTube-bal vagy a TikTokkal lehet több pénzt keresni?)
Egyre nagyobb teret hódít a videó a tartalmak terén. Videót persze lehet készíteni Facebookra vagy Instagramra is, ugyanakkor, ha valaki már videózni kezd, akkor valamelyik videós közösségi média platformra is kimerészkedne, a YouTube-ra vagy a TikTokra. Az előbbi a hagyományos videós platform, utóbbi viszont egyre népszerűbb, ugyanakkor a kettő tartalmi stílusa nem teljesen azonos.
Ha például hosszú és komoly videókat készítesz – mert mondjuk a termékeid ezt igénylik -, akkor nem nagyon tudsz mit kezdeni a TikTokkal, ahol az influenszer-stílusú, kamerába beszélő arc típusú, rövid, de szórakoztató videók jelentik az alapot. Ilyenkor a helyzet egyértelmű, de nem minden esetben az. Érdemes lenne inkább TikTokon is próbálkoznod?
A kettő közötti választás komoly megfontolást igényel. Figyelembe kell venned nem csak a tartalmi típust, hanem a célközönséget, az aktivitási arányokat, a költséget és a lehetőségeidet.
Mit vegyél figyelembe a döntésnél?
A TikTokról itt egy külön blogbejegyzésben már részletesen írtunk, de annyit el kell ismételni, hogy alapvetően a rövid videókról szól, melyekre a beépített szerkesztő segítségével szűrők, matricák tehetők, maximális hosszúságuk pedig 15 perc lehet.
Habár a TikTok népszerűsége rohamosan nő, a YouTube felhasználóinak száma még mindig magasabb, ami köszönhető talán annak is, hogy nem 2017-ben indult, mint a TikTok, hanem már 2005 óta az alapvető videós portál szerepét tölti be a neten. A fő különbség a videós tartalmakat tekintve, hogy a youtube-os videók hosszabbak.
Emellett érdemes figyelembe venni:
- A TikTok a fiatalabbakat, jelentős részben a kamaszokat szólítja meg, míg a YouTube alapvetően a fiatal felnőttek közösségi médiája (a felhasználók 95 százaléka utóbbi esetében a 18-29 éves korosztályból kerül ki). Tehát a TikTok inkább a Z-generáció felülete (habár fokozatosan egyre nagyobb arányban jelennek meg az idősebb korosztályok), míg a YouTube főként az Y-generációé, de persze ma már rengeteg idősebb személy is néz rajta videókat.
- Az átlagos videóhosszúság a TikTokon 15-60 másodperc (a TikTok 21-34 másodperces videókat javasol), míg a YouTube-on 11,7 perc, ami azért számottevő különbség (az ellenőrzött fiókok akár 2 órás videót is feltölthetnek, a nem ellenőrzöttek 15 percest).
- Fontos, hogy a TikTokon a 9:16-os oldalarányú videókat érdemes használni, míg a YouTube-on 16:9-est, már csak azért is, mert a felhasználók fele laptopon vagy tévén nézi.
- A forgalma ugyan a YouTube-nak kétszerese a TikTokénak, azonban a felhasználók által a platformon eltöltött átlagos idő mind a kettő esetében közel 46 perc.
- Ugyanakkor érdemes figyelembe venni azt is, hogy az aktivitási arányt tekintve óriási az eltérés a YouTube javára, amiről mindjárt szó lesz a következő fejezetben.
A témák is mutatnak némi eltérést:
- A TikTok esetében: tánc, humor, „kötelező termékek” bemutatása, hírek, smink- és divattanácsok, specializálódott alkotók videói és személyes videóblog jellegű tartalmak mennek leginkább.
- A YouTube-on viszont örökzöld tartalmak is megjelennek, ezen belül DIY és how to videók, játékok bemutatása, zene és szórakoztatás, valamint sportesemények a leginkább jellemzőek.
A termékértékelések és az úgynevezett reakció-videók mindkét platformon egyaránt meg szoktak jelenni.
A YouTube-bal vagy a TikTokkal lehet több pénzt keresni? (FRISSÍTÉS, 2023.06.06.)
Egy amerikai vizsgálat keresett választ a kérdésre 2023-ban. Az Aspire ezer fős (alkotók mindenféle szegmensből és követőszámmal, főleg az Egyesült Államokból) kutatásának eredménye röviden az, hogy a YouTube-on kialakított márkapartnerségek nagyobb nyereséget hoznak az alkotók számára, mint a TikTok vagy akár az Instagram.
Hosszabban: a YouTube-on az alkotók 6 százaléka több mint 10 ezer dollárt keres havonta, míg az Instagramon csak 3 százalékuk, a TikTokon pedig mindössze 2 százalékuk. A YouTube-alkotóknak egyébként 50 százaléka keres havi 500 dollárnál többet a YouTube-on, míg ez az arány az Instagram esetében 40 százalék, a TikToknál pedig 36 százalék.
A YouTube-alkotókkal többe kerül a munka a cégek számára, ugyanakkor azért éri meg mégis, mert a platform magas aktivitási mutatókat tud felmutatni: az alkotók átlagosan 50 százalékos aktivitási arányt érnek el, ami messze jobb, mint más platformokon elérhető aktivitási arány: a TikTokon ez 3 százalék, az Instagramon 2 százalék.
De mit is értünk a YouTube-on aktivitás alatt? A megtekintéseket, kedveléseket, hozzászólásokat és megosztásokat. Az is lényeges, hogy a YouTube hosszabb formátuma lehetővé teszi az alkotók számára, hogy alaposabban bemutassák a termékeket a videókban, ami különösen hasznos például tech-cuccoknál vagy bútoroknál, melyek összeszerelését lépésről-lépésre megmutathatják.
Ezek lennének tehát a tények, a szubjektív benyomásokat pedig megkapod, ha elkezdesz ismerkedni a tartalmakkal mindkét platformon. Azt azonban soha ne hagyd figyelmen kívül, hogy mindkettő algoritmusa erősen személyre szabott feedet fog mutatni, tehát nem mindenki azt látja, amit Te.
Úgyhogy inkább a fent említett tényekre érdemes támaszkodni, és azt meghatározni, hogy a videós tartalmaid, illetve a közönséged paraméterei melyikhez állnak közelebb. Persze mindkettőre készíthetsz videókat, de ha spórolni akarsz, és ugyanazokat a videókat teszed közzé mindkét platformon, az nem biztos, hogy sikeres stratégia lesz.