2017-09-200 komment
Mivel teheted egyedivé a weboldalad?
Amikor valaki weboldalt szeretne, jellemzően az a vágya, hogy az különbözzön a többiektől, de minimum a konkurenciától. Hiszen, aki különbözik, az könnyebben megjegyezhető. Ez valóban így van. De hogyan érheted ezt el?
Tulajdonképpen azok a weboldalak, melyek nem különböznek olyan nagyon egymástól még remekül teljesíthetnek. Kihasználhatják előnyként azt a tulajdonságukat, hogy könnyű őket használni. Hiszen az emberek szinte már ismerik őket, mert száz ugyanilyen oldalt láttak a weben. Ennek ellenére mégis érdemes egyedivé tenni a weboldalad, amihez nem is kell semmilyen különleges ihlet vagy szerencse. Tervezéssel és munkával elérhető a cél. A Webdesigner Depot egyik bejegyzése szerint öt szempontból teheted kiemelkedővé a weboldalad.
Elrendezés és felépítés
Ez az egyik legnyilvánvalóbb módja annak, hogy megkülönböztesd a weboldalad a többiekétől. És egyben a legnehezebb is. Az egyik oldalon az áll, hogy egy eredeti felépítéssel – amit még soha, senki nem látott korábban – tényleg feledhetetlenné tudod tenni a weboldalad. Ráadásul a designerek és a fejlesztők is élvezik a munkát, hiszen valami eredetit alkotnak.
A mérleg másik serpenyőjébe viszont az kerül, hogy az információkat rendkívül sokféle módon elrendezheted, melynek aztán hatása lesz a hozzáférhetőségre és a használhatóságra. A fejlesztési idő gyakran megnő, mert olyan problémák merülnek fel, melyekkel korábban nem találkoztál. Az igazán “eredeti” weboldalak ráadásul jelentős részben a Javascripttől függenek, pedig ideális esetben ennek nem így kellene lenni.
Márkázás
A márka erőteljes megjelenítése a weboldalon a másik nyilvánvaló lehetőség arra, hogy különlegessé tedd. Ráadásul nem is olyan nehéz. Csak a márka-irányelveket kell kidolgoznod, illetve ha már vannak, betartanod, hangsúlyozva mindenhol a logót és a színeket.
Ez azonban csak akkor működik, ha valóban eredeti a márkamegjelenésed. Ha a stílusod mindössze annyi, hogy mondjuk Helveticát használsz, akkor ezzel nehéz lesz valami eredetit alkotni a weboldaladra.
Grafikák és képek
Ha a márkamegjelenítés nem elegendő az eredetivé tételre, akkor bevetheted a grafikákat és a fotókat, hogy egy megkülönböztethető vizuális stílust alakíts ki Az emberek vizuális lények, vagyis a vizuális ingerek könnyebbé teszik azt, hogy érzelmi szinten kapcsolódjanak hozzád. Ráadásul a lehetőségeid is végtelenek, ezáltal pedig könnyebb egy eredetinek ható design kialakítása.
Ugyanakkor az eredetinek kinéző grafikák és fotók elkészítése nem olcsó dolog. Stockfotókat viszont nem használhatsz, mert az lenullázza a megkülönböztethetőséged.
Szövegek és tartalom
Talán ez a legfontosabb eszköz az eredetiség elérésére. Ugyanakkor sok esetben a legnehezebb is. Ami megjelenik az oldaladon, annak összhangban kell lennie a cég személyiségével, kultúrájával. Miközben azért világosnak és érthetőnek kell maradnia a látogatók számára. Használhatod eszközként a szövegeket, a microcopyt vagy akár videókat is. Bemutathatod velük a céged személyiségét olyan módon, ami eltér egy kicsit a többekétől.
Ami itt nehézséget okoz, hogy egyrészt szükséged lesz szövegekre, melyeket emberi hangnemben kell megírni. Másrészt az olvasóknak nem azt kell érezniük, hogy valamit el akarsz adni nekik. Ez a trükkje a jó szövegeknek, és ez az, ami miatt nehéz összehozni őket.
Figyelned kell persze a microcopyra is, amiről itt írtunk korábban. Itt is az legyen a célod, hogy a felhasználókat emberként kezeld, ne csupán ügyfélként. Ezeknek az apró szövegeknek az eredeti, emberközeli megfogalmazásával szintén kiemelkedhetsz a többiek közül.
Animációk
Az animációk mostanában nagyon felkapottak lettek, nem véletlenül. Ha jól készíted el őket, akkor javítják a felhasználói élményt és mély benyomást gyakorolnak a látogatókra, felejthetetlenné téve a weboldalad.
És bár tényleg nagyon hatékonyak, rendkívül nehéz feladat jól elkészíteni őket. Annál is inkább, mivel egyre többen kezdenek animációkat megjeleníteni a weboldalukon, így egyre nehezebb valami különlegessel előállni. Ráadásul, ha rosszul csinálod, akkor használhatósági vagy akár teljesítmény-problémákat is okozhatnak az animációk.
Ha körülnézel a weben, azt látod, hogy nagyon kevés az olyan eredetiségre törekvő weboldal, mely csak egyik vagy másik szempontot alkalmazza. Általában a weboldalak ezek mindegyikének a keverékéből állnak össze. Pedig az nem túl szerencsés, amikor megosztod a figyelmed különböző területek között. Inkább koncentrálj az erősségeidre! Tedd fel magadnak a kérdést, hogy miben vagy a legjobb? Arra a feladatra összpontosíts, azt a részt próbáld eredetivé, megkülönböztethetővé és megjegyezhetővé tenni, amiben könnyen tudsz eredetit alkotni!