2019-09-250 komment
Miért fontos egy weboldal személyre szabottsága? (Frissítve, 2021.12.02.)
Tartalomjegyzék
Ha egy fizikailag létező üzletbe – ahol akadnak eladók, akik a vevőkkel foglalkoznak – egy vásárló besétál, akkor ott az eladó vele foglalkozik, így könnyen megtalálja azt a terméket, amit keres. Megvalósítható lenne ez az online térben is? És meddig érdemes elmenni? (Frissítés, 2021.12.02. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan hozhatod létre a személyre szabottság élményét a weboldaladon?)
Egy kutatás szerint az online ügyfelek 74 százaléka csalódott azokban a weboldalakban, melyek nem kínálnak személyre szabott élményt számukra. Várható, hogy ez az arány a jövőben nem csökkenni, hanem nőni fog. A vásárlók ugyanis azt akarják érezni, hogy számít az, hogy ők mit akarnak, és ezt az igényüket ki kellene szolgálni.
Ha személyre szabott élményről gondoskodsz a felhasználóid számára, akkor az ügyfeleid fontosnak érzik magukat, és úgy gondolják, hogy méltányolod az érdeklődésüket. Ez pedig végeredményben neked jó, mert egy sokkal simább utat biztosít a konverzióhoz.
Milyen előnyei vannak a weboldal perszonalizációnak?
Egy weboldal személyre szabottságának közvetlen hatása van az online értékesítésekre. A rövid idejű figyelem és az impulzus-alapú vásárlás miatt a weboldalaknak csak egy szűk időkeret áll rendelkezésükre, hogy pontosan azt kínálják az embereknek, amit ők akarnak. Különben elveszítik az érdeklődésüket, és más weboldalt keresnek.
Egyrészt, ha a látogatók pont azt a terméket látják, mely őket érdekli, és nem kell újabb köröket futniuk, hogy megtalálják azt, az növelni tudja a konverziós arányt. Ha tudsz olyan kapcsolódó vagy kiegészítő termékeket kínálni, melyekre még szükségük lehet a megvásárolt termék mellé, akkor egy látogatásra több értékesítés fog juni.
A személyre szabott vásárlói élménnyel ráadásul hűséges vásárlói bázist is építhetsz. Az átlagos vevő boldog, ha ismét vásárolhat egy olyan weboldalról, mely őt személyre szabottan szolgálta ki, azaz könnyen és gyorsan megtalálta, amit keresett. Ezáltal ráadásul tovább maradnak a weboldaladon, és fokozod az aktivitásukat ott: feliratkoznak egy hírlevélre, követni kezdenek valamely közösségi média csatornádon.
Hogyan működik egy személyre szabott weboldal?
Amikor egy potenciális ügyfél a weboldaladra látogat, akkor olyan termékeket vagy szolgáltatásokat kell mutatnod neki, melyek érdeklik. Meg kell jelennie előtte a keresési eredményeknek is, ahogy a hasonló termékeknek és szolgáltatásoknak, melyek iránt szintén érdeklődhet az általa használt kulcsszó alapján.
További javaslatokat kellene számára automatikusan létrehozni, melyek a keresésén alapulnak, de azt is figyelembe kellene venni, hogy azokat a felhasználókat, akik szintén ezt keresték, mi érdekelte még.
Frissítés, 2021.12.02.:
Hogyan hozhatod létre a személyre szabottság élményét a weboldaladon?
A személyre szabott weboldalak jobb élményt tudnak nyújtani a felhasználóknak, de csak akkor, ha nem esel túlzásba. Fontos, hogy tartsd tiszteletben a látogatók személyes adatait és elvárásait.
A cél itt az lenne, hogy amikor egy felhasználó a weboldaladra látogat, akkor a termékek vagy szolgáltatások olyan kínálatával találkozzon, mely őt érdekli. Sok weboldaltulajdonosnak már van egy rakás adata az ügyfelekről, melyeket felhasználhat a személyre szabott élmény kialakításában. Elképzelhető, hogy az ügyfeleid gyakorlatilag már azonosították magukat a közösségi médián vagy egy hírlevél feliratkozáson keresztül.
Az, aki feliratkozik egy hírlevélre, vagy követőddé válik a közösségi média oldaladon, már megadott néhány információt magáról, esetleg ez érdeklődéséről vagy az igényeiről is lehet tudni egy-két dolgot. Ezeket az információkat pedig felhasználhatod a velük való kommunikációban, például egy szegmentált e-mail kampányban vagy egy jól célzott Facebook-hirdetésben.
Ugyanakkor a korábbi vásárlóid esetében rendelkezésedre állnak a korábbi vásárlásaik adatai. Ez pedig kirajzolja, hogy az egyes felhasználók mit szeretnek, és milyen termék vagy szolgáltatás egészítheti ki azt, amit már korábban vettek tőled.
Használhatod a Google Analyticsot is, hogy megfigyeld a vásárlói utat, ennek révén betekintést nyerhetsz abba, hogy mit keresnek, és mennyire sikerül őket kiszolgálni.
Meg kell győződnöd azonban az eladás mellett arról is, hogy különböző tartalmakkal megfelelően szolgálod ki őket. Milyen lehetőségeid vannak? Magának a weboldalnak a tartalma, a blogbejegyzések, cikkek, sajtóközlemények, videók, infografikák. Ezeknek persze mobilbarátnak kell lenniük.
Használd az adatokat!
Sokan azt gondolják, hogy a weboldalak személyre szabottságát csak cookie-k használatával vagy a felhasználói preferenciák beállíthatóságával lehet elérni. Habár ezek a leggyakoribb forrásai a felhasználókról szóló adatoknak és információknak, érdemes visszatérni az alapokhoz: a weboldal analitikához, mely szintén segíthet létrehozni és formálni a személyre szabott élményt.
Vizsgálhatod az oldalmegtekintéseket és viselkedésfolyamatot annak érdekében, hogy segítsd a felhasználóknak elérni az igényeik szerinti tartalmakat. Egy egyszerű felugró ablak segít a konverziós arány javításában, és a felhasználók azt érezhetik, hogy a számukra legfontosabb tartalmakat könnyű megtalálni az oldaladon.
Milyen adatokat használhatsz a weboldal személyre szabásánál?
- Hely (amivel meghatározhatod a nyelvet és a régiót)
- Technológia (dinamikus tartalomhoz vagy reszponzív lehetőségekhez)
- Viselkedés (belépéshez, feliratkozáshoz, eladáshoz)
- Ismert adatok (a már ismert felhasználók azonosításához)
- Idő (hogy akkor adj tartalmakat és jelzéseket, amikor a felhasználóknak szükségük van rá)
Ez annyit jelent, hogy például arra használod a weboldalad adatait, hogy a felhasználókat a legnépszerűbb termékedhez vezesd. Egy ilyen megoldás által személyre szabottnak tűnik a weboldal, mert jelentős az esély rá, hogy a látogatók a legnépszerűbb terméket keresik.
Adj választási lehetőséget a felhasználóknak!
A személyre szabottság azt is jelentheti, hogy a felhasználóknak lehetőségük van az irányításra vagy legalábbis az irányítás érzésére a weboldal meglátogatása során. Az, hogy megadod nekik a választás lehetőségét az interakcióknál és a feladatok végrehajtásánál, a személyre szabottság érzését kelti a weboldaladon.
Ide olyan lehetőségek tartoznak, mint a hang le- és felkapcsolása, a világos és sötét mód közötti váltás, a bejelentkezés nélküli vásárlás, vagy egy preferencia beállítása az adatelrendezési funkció vagy keresés révén.
Ha a felhasználók választhatnak tartalmat vagy élményt, az azt a benyomást kelti bennük, hogy a design rájuk lett szabva. Ez pedig segít növelni az aktivitást és a weboldalon eltöltött időt. Hiszen, ha a felhasználók időt szánnak a design vagy a tartalom beállítására, akkor nagy valószínűséggel tovább maradnak az oldalon).
A felhasználó helyének használata
A hely-adat használatával minden felhasználó számára megteremtheted azt az érzést, hogy személyre szabott élményt kapnak a weboldaladon. Ez segít a weboldaladon létrehozni a felhasználókra szabott választásokat, hogy a legjobb tartalmakat kínáld a számukra.
Ezáltal képes mobilon például egy app már azelőtt hozzád földrajzilag közel lévő ajánlatokat kínálni, hogy egyáltalán regisztrálnál vagy belépnél. Ha tudod a felhasználó helyét, akkor az idővel, a nyelvvel, a valutával, az időjárással és a hírekkel kapcsolatosan is személyre szabott tartalmat kínálhatsz.
Tehát például, ha valaki egy külföldi országból látogatja meg a weboldaladat, akkor annak az országnak a nyelvén tudsz számára tartalmat kínálni. Vagy akár azt is megteheted, hogy nem teszed lehetővé a vásárlást azok számára, akik olyan helyről jönnek, ahová nem szállítasz.
Ha okosan használod a helyre vonatkozó adatokat, akkor az említett kis dolgok sokat javítanak a weboldalad személyre szabottságán, anélkül, hogy a felhasználóknak ezzel foglalkozniuk kellene. Hiszen valószínűleg mindenki szereti, ha egy weboldalon nem neki kell beállítani a nyelvet és a fizetőeszközt, hanem az automatikusan történik.
Az ugyanakkor zavaró lehet sok felhasználó számára, ha egyértelműen jelzed számukra, hogy látod, honnan érkeztek. Egyensúlyra van szükség, hogy ne váljon zavaróvá a személyre szabottság. Ez nem attól függ, hogy milyen adataid vannak a felhasználóról, hanem attól, hogy azt hogyan jeleníted meg számukra.
Intelligens vásárlás
Ez annyit jelent, hogy a termékajánlások attól függően változnak az egyes látogatók esetében, hogy mit vásároltak korábban, mire kerestek rá. Ezáltal könnyebben megtalálhatják a megfelelő termékeket.
Ennek kialakításához nem kell sok pénz vagy rengeteg adat: elég, ha úgy kezded, hogy hasonló termékeket kínálasz más színben, méretben, vagy egy jobb verzióban. Ha választhatnak lehetőségek közül, az az irányítás érzését kínálja a vásárlási élmény során az embereknek.
Cookie-k segítségével emlékezhet a weboldalad a mérettel vagy színekkel kapcsolatos beállításokra, ezáltal hasonló stílusú és méretű termékeket kínálhatsz a vevőknek. Arra is felhívhatod a felhasználók figyelmét, ha van olyan kapcsolódó termék, amire szükségük lehet ahhoz, ami már a kosarukban van. Ezzel későbbi problémáktól is megkímélheted őket, hiszen nem később szembesülnek vele, hogy valami kimaradt a kosárból.
Vannak olyan technológiák, mint például egy termék virtuális felpróbálása, melyek szintén segíthetnek abban, hogy a felhasználók személyre szabottabbnak érezzék egy termék megvásárlását.
Egy időjárás API segítségével pedig akár azt is megteheted, hogy olyan termékeket – például ruhákat – kínálj, melyek ahhoz passzolnak, amilyen idő éppen van a felhasználónál.
Az adatokat kihasználhatod egy olyan felugró ablaknál is, mely a vásárlás vége felé közeledve jelenik meg a felhasználónak, és az alapján kínált valamilyen terméket, hogy milyen kategóriaoldalt látogatott meg. Egy ilyen ajánlás személyre szabottnak és egyedinek hat és segíti a felhasználót a vásárlásban.
Dinamikus tartalom
A dinamikus tartalom az eszközadatokat használja ahhoz, hogy meghatározza, mi jelenjen meg a kijelzőn. Ez befolyással lehet arra, hogyan nézzen ki a weboldal valamely felhasználó esetében, de arra is, hogy milyen tartalom jelenjen meg.
Tehát például nem jelenítesz meg egy videót, ha a felhasználó mobileszközről érkezik az oldaladra, hanem ehelyett csak egy fotót használsz, hiszen így optimalizálhatod a betöltési időt. De ezáltal kínálhatsz egy hosszabb vagy egy rövidebb szöveges tartalmat is a felhasználónak.
A lényeg, hogy külön egy mobilos és egy asztali gépes tartalmat kínálj, ami a megfelelő tartalmat nyújtja az adott felhasználónak. De azt is megteheted, hogy ha van egy appod is a weboldalon kívül, akkor a felhasználónak választási lehetőséget kínálj, hogy letölti-e az alkalmazást vagy inkább a mobilos böngészőben folytatja.
Az ismert felhasználók adatainak használata
A már regisztrált felhasználók számára a személyre szabottságot sokszor azt jelenti, hogy e-maileket küldesz számukra a vásárlás után, vagy az interakciókkal összefüggő hirdetésekkel találkoznak. Ugyanakkor, ha valaki már regisztrált az oldaladon és tudod a születési dátumát, akkor felköszöntheted, vagy ha volt egy kosárelhagyása, akkor erre e-mailben figyelmeztetheted. Emellett olyan termékeket vagy tartalmakat mutathatsz neki, melyek passzolnak az érdeklődéséhez.
A perszonalizációnál az a fontos, hogy úgy szabd személyre ezeket a lehetőségeket, hogy ne frusztrálja a felhasználót az, hogy mennyi mindent tudsz róla. Egy születésnapi üdvözlet viszonylag ártatlannak tűnhet, de ha a weboldalra lépésekor lufik jelennek meg a kijelzőn és egy nagy „boldog születésnapot” felirat, akkor az már valószínűleg idegesíteni fogja.
A lényeg, hogy figyeld az adatokat, és ha azt látod, hogy a perszonalizáció működik: jobb a forgalom, az oldalon eltöltött idő, a konverziós arány, a vásárlások száma, akkor sínen vagy.
Hogyan jelenjen meg az ajánlott tartalom a weboldaladon?
A felhasználók szeretik a weboldalakon a személyre szabott ajánlásokat, melyek további termékeket vagy tartalmakat kínálnak számukra. A lényeg ezeknél a személyre szabottság, de ez még nem elég. Az is fontos, hogy kellően előtérbe legyen helyezve az ajánló, kategóriákra legyen bontva, és a visszajelzéseket figyelembe véve jelenjen meg.
A felhasználói elköteleződés miatt nem mindegy, hogy miként jelennek meg a weboldaladon a különböző ajánlások a további tartalmakra. A Nielsen Norman Group most megvizsgálta a kérdést, így világosan kiderült, hogy mit várnak el ettől a weboldalelemtől a látogatók, mikor lesz jó egy ajánló.
Ha jó helyen jelenik meg
Az emberek mindig előnyben részesítik a személyre szabott tartalmakat az általános tartalmakkal szemben. A személyre szabott információk ugyanis csökkentik az információs terhelést, utat mutatnak nekik olyan tartalmak felé, melyek érdekelhetik őket.
Sok weboldal azonban nagyon mélyre ássa el ezeket a személyre szabott ajánlásokat, és elsősorban az általános, számukra fontos tartalmakat helyezik előtérbe. Ha viszont nagyon alulra kerülnek a lapon, akkor az emberek nem is veszik észre őket. Nem véletlen, hogy az Amazon több személyre szabott tartalmat is kínál az oldalai felső részén elhelyezve.
Megmutatja az adatok forrását
Ha a felhasználók tudják, hogy mi alapján történik egy bizonyos ajánlás, akkor nem csak azt látják világosan, hogy milyen cselekvéseiket követi nyomon a weboldal, hanem ezzel hitelesebbé is válik az ajánlás. Ennek az az oka, hogy így világosan kiderül, mire épülnek az egyes ajánlatok. De azt is elárulhatja számára, hogy egyáltalán érdekelhetik-e egyes ajánlások, hiszen látható, hogy milyen szempontot vett figyelembe a lista kialakításánál a weboldal.
Ha eddig még nem világos, hogy miről van szó, akkor gondolj a Netflix weboldalára, mely minden egyes ajánló-résznél közli, hogy az ajánlásokat mi alapján sorolja:
De ha ez nem is működik nálad, a weboldalaknak akkor is legalább valamilyen általános utalást kell tenniük az adatok forrására. Ilyen lehet például az, hogy “korábbi böngészési előzményeid alapján” vagy “az általad korábban vásároltak alapján”. Az nem elég, ha csak annyit írsz, hogy “Íme, még több termék”.
Kategóriákba legyen sorolva
Egy másik előnye, ha meg van jelölve az ajánlások forrása, hogy ez már kategóriákba is kényszeríti az ajánlott tartalmakat. A látogatók szeretnek a speciális kategóriák között nézelődni, különösen a nagyobb weboldalakon. A weboldalad tartalmát sem egy nagy kupacban tálalod, hanem aloldalakra és egységekre bontva, ezért ugyanígy kell eljárni az ajánlásoknál is. Minél speciálisabb a csoportosítás, annál hatékonyabb a felhasználók irányítását tekintve.
Ha az ajánlások túl széles skálán szóródnak – például azért, mert a felhasználónak széles az érdeklődési köre -, akkor nem értik ennek okát, és sokkal kevésbé hajlandók kapcsolatba lépni velük. A lényeg tehát az, hogy az ajánlásba tartozó elemeket szét kell bontani kategóriákra.
Finomhangolható a felhasználók által
Habár nem minden látogató akar az ajánlások finomhangolásával foglalkozni, de azok számára, akik igen, érdemes valamilyen megoldást kidolgozni arra, hogy visszajelzést adjanak, vagy pedig szerkesszék az adataikat. Az emberek akkor lépnek a leggyakrabban kapcsolatba az ajánlott tartalmakkal, ha visszatérő látogatók vagy pedig lehetőségük van a személyre szabásra. Ilyen funkció érhető el a Spotifyban, amikor jelezheti a felhasználó, hogy valamelyik zeneszám nem tetszik neki, így jövőben ilyet már nem kínál neki a rendszer.
A lehetőség a korábbi aktivitás módosítására vagy a böngészési előzmények, esetleg vásárlások szerkesztésére lehetővé teszi, hogy a felhasználók olyan egyszeri előzményeket kiiktassanak, melyek nem teljes mértékben az ő választásukat, preferenciájukat tükrözik. Például mert egy ajándékot vettek egy barátjuknak és nem maguknak vásároltak, és az ajánló ehhez kapcsolatosan dob fel javaslatokat. Az Amazon esetében az ajánlott termékek mellett elérhető például egy link (View or edit past browsing history), mely ezt a funkciót kínálja.
Ugyanígy a felhasználók a Netflixen is megtekinthetik az előzményeiket egy külön oldalon. Itt azonban el is távolíthatnak elemeket, ha úgy érzik, nem passzol az ízlésükhöz.
Gyorsan és könnyen frissíthető
Amikor a felhasználók kapcsolatba lépnek egy weboldallal, hogy változtassanak az ajánlásokon, általában azt várják el, hogy annak azonnali lesz a hatása. Különösen akkor, ha negatív visszajelzést adnak.
Például, ha egy személyre szabott hirdetésnél jelzik az irrelevanciát, akkor a felhasználók azt várják, hogy a hirdetés azonnal eltűnjön. Ilyenkor ideális esetben egy placeholder jelenik meg a hirdetés helyén, azzal az üzenettel, hogy a hirdetés eltávolításra került. Nem kell tehát az egész oldalt frissíteni ahhoz, hogy egyértelműen jelezze a felhasználó számára: a rendszer megkapta a visszajelzést. Mindez persze nem csak a hirdetésekre korlátozódhat.
Összességében tehát elmondható, hogy a személyre szabott tartalom képes javítani a felhasználói elkötelezettségen és elégedettségen, elsősorban persze akkor, ha jól van kivitelezve. A jó ajánlások segítenek a felhasználónak megtalálni olyan tartalmakat, melyek érdeklik őket, ezáltal támogatják a márkahűség kialakulását, mivel az emberek nagy valószínűséggel visszatérnek arra az oldalra vagy ahhoz a szolgáltatáshoz, mely biztosítja számukra, hogy könnyen megtalálják azt, amit akarnak.
Ehhez persze az kell, hogy a személyre szabott tartalom előtérbe kerüljön az általános tartalommal szemben. Ha lehetséges, akkor a személyre szabott ajánlatokat kategóriákba kell rendezni, és azt is világossá tenni, hogy milyen adatokra építve állt össze egy adott ajánlás-lista. Azt is lehetővé kell tenni, hogy a felhasználók hatással legyenek az ajánlásokra, mert ezáltal a jövőbeli ajánlásoknál is közreműködnek majd, és így mélyebb elkötelezettség alakul ki a személyre szabott tartalommal.
A túlságosan személyre szabott tartalmak is okozhatnak gondot
Habár egyelőre a hazai weboldalak nagy részét nem fenyegeti annak veszélye, hogy túlzó módon személyre szabnák a felhasználói élményt, mégis érdemes tisztában lenni azzal, hogy létezik ilyen jelenség is a weben.
A webes tartalmak személyre szabása alapvetően jó dolog: hiszen mindenhonnan áradnak az irreleváns információk, így bármi, ami megszűri ezt a zajt, és csak olyan információkat enged át, melyek érdekesek és fontosak a felhasználó számára, javítja az élményt.
Ennek a személyre szabásnak az érdekében minden interakció rögzítésre és elemzésre kerül. A weboldalak az adatokat kategorizálják és besorolják, hogy egyedi felhasználói profilokat hozzanak létre, melyek révén személyre szabott tartalmat kínálnak a felhasználónak: történeteket, termékeket, hirdetéseket, információkat.
Úgy tűnik azonban, hogy a személyre szabottság nem mindig előnyös. A Nielsen Norman Group elemzése rámutat néhány problémára ezzel kapcsolatban. A legnagyobb gond, hogy amikor a felhasználó bekerül egy skatulyába, innentől kezdve már csak a skatulyához rendelt információkkal találkozik, semmi mással. Ez pedig azért nem jó, mert az emberek ennyire nem egysíkúak, ráadásul változnak is az idők során.
Ezáltal egy rendszer, mely nagyon személyre szabott élményt kínál,
- könnyen unalmassá vagy akár idegesítővé is válhat a felhasználók számára, ráadásul
- a cégek azt a lehetőséget is kihagyják, hogy jobban megismerjék a felhasználóikat.
A túlzott személyre szabottság tehát egydimenziós karakterként kezeli az embereket, és nem pedig egy összetett egyéniségként, melyek valójában.
Hogyan reagálnak a felhasználók a homogén élményre?
A felhasználók elsősorban belefáradnak, ha mindig ugyanazt látják. Vagyis, ha az Instagramot böngészve kiderül, hogy a macskás és ékszeres képeket szereted, akkor egyre több ilyen jelenik meg számodra. Mivel ezekre reagálsz is, így a hólabda-effektus hatására a feed tele lesz macskákról és ékszerekről készült fotókkal.
Az NNG kutatásának résztvevői mind hasonló érzésekről számoltak be: sok esetben a túlságosan személyre szabott tartalom miatt elveszítették érdeklődésüket a platform iránt és el is hagyták azt. Olvasás nélkül pörgették át az Instagram és a Facebook posztokat, miközben semmi új vagy érdekes dolgot nem találtak. Sokan persze hosszú ideig képesek görgetni, mert abban reménykednek, hogy végül csak találnak valami érdekes dolgot.
De nagymértékű személyre szabottság nem csak a közösségi oldalakon létezik, hanem webshopoknál is. Az Amazon egyes használói is az unalmas és egysíkú ajánlásokra panaszkodtak az NNG-nek. A webáruház a felhasználókat egy szűk szegmensbe helyezi, és olyan dolgokat kínál nekik, melyek már rég nem érdeklik őket. Az emberek érdeklődése ugyanis változik, és a webáruházak ezt nem ismerik meg, mivel nem kínálnak más, új és számára relevánsabb termékeket.
Érdemes megemlíteni a visszhang-effektust is. Vagyis azt a jelenséget, hogy amikor valaki egy bizonyos téma iránt érdeklődik a közösségi médiában, akkor egy idő után a közösségi média egy olyan világot hoz létre számára, ahol csak az a téma és nézőpont létezik, mely megerősíti őt a hiedelmeiben. Az emberek így nem látnak olyan üzeneteket, melyek kihívást jelentenének a nézőpontjukat illetően.
Mindez persze együtt jár a megosztott, közösségi élmények megszűnésével, hiszen minden ember megkapja a saját információit, ami különbözik a többiekétől. Így megszűnnek azok a hírek, melyek összefognának egy közösséget.
Bizonyos esetekben ráadásul a túlzott személyre szabottság ijesztő is lehet. Főleg azok számára, akik nem pontosan értik, hogyan működik mondjuk a remarketing. Hiszen valamilyen tevékenységük után mindenhonnan hasonló vagy kapcsolódó ajánlatokat fognak kapni. Arról nem beszélve, hogy sok felhasználó nem szeret olyan weboldalakat használni, amelyeknél látszik, hogy túl sokat tudnak róla.
Hogyan kerüljük el a túlzott személyre szabottságot?
Tehát miközben van igény a személyre szabott megjelenésre, ha túlzásba esünk vagy rosszul csináljuk, az káros a felhasználói élményt tekintve. De hogyan kerülhetjük el a túlzott személyre szabottságot:
- Ne szűkítsük le túlságosan az egyes szegmenseket. Tehát, miközben marad némi személyre szabottság, azért jelen legyen a változatosság is.
- Vegyes megjelenés. Nem érdemes túlságosan ragaszkodni az érdeklődéssel kapcsolatos címkékhez. Olyan tartalmi stratégiára van szükség, mely nem célzott tartalmakat is megjelenít, átgondolt módon. Érdemes keverni a célzott információkat más, új információkkal.
- Finomított algoritmusok. Egyes témák érzékenyebbek, mint mások. Ha van olyan téma, mely ebbe a kategóriába tartozik, annál érdemes megvizsgálni még egyszer a személyre szabás kérdését. Ezeknél a témáknál érdemes konzervatívabbnak lenni.
- Tedd lehetővé a visszajelzéseket! A felhasználók jelezhessék, ha egy célzott téma zavaró vagy idegesítő számukra. Ezzel együtt legyen lehetőségük befolyásolni a személyre szabottság mértékét is.