2021-06-100 komment
Remarketing és retargeting: mi a különbség közöttük? Milyen hibákat követhetsz el? (Frissítve, 2022.10.19.)
Tartalomjegyzék
Nálunk leginkább a remarketing kifejezés terjedt el, elsősorban a PPC-kampányok révén, ugyanakkor létezik egy másik fogalom a retargeting is. De mikor, melyikről van szó? Mi a különbség közöttük? És hol lehet hibázni az újracélzásnál? (Frissítés, 2022.10.19. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan indíts el egy Google Ads remarketing kampányt?)
A remarketing és a retargetálás (vagyis újbóli célzás) fogalma két hasonló tevékenységet takar, ugyanakkor mégis van közöttük különbség. Mindkettő abból indul ki, hogy a legjobb célpont mindig az a felhasználó, aki már többször is meglátogatta az oldalad, vagy valamiképpen kapcsolatba lépett veled korábban. A retargeting és a remarketing is annak lehetőségét kínálja, hogy elérd ezt a közönséget, ami fontos része a marketingnek. Mégis különböznek.
Mi az a retargetálás?
A retargetálásnak több megközelítése is létezik. Leggyakrabban online hirdetéselhelyezésre utal, melyekkel olyan felhasználókat célzunk meg, akik már kapcsolatba léptek a weboldalunkkal egy bizonyos módon, de még nem vásároltak.
Amikor egy látogató belép a weboldaladra, rákattint egy termékre, vagy végrehajt egy bizonyos cselekvést, akkor azt rögzíti a weboldal, illetve az ott elhelyezett kód. Ezt az információt lehet felhasználni célzásra az adott személy esetében, lehetőleg egy olyan hirdetéssel, mely kapcsolódik a korábbi kereséséhez.
Ezek a újracélzott hirdetések olyan felületeken jelennek meg, mint mondjuk a Google Display hálózata vagy a Facebook. Lehetővé teszik, hogy a hirdetésed olyan weboldalakon jelenjen meg, ahol a megcélzott személy jár.
A retartgetálást két kategóriába lehet sorolni. Az egyik az on-site, a másik az off-site esemény. Mindkettőnél más és más stratégiát kell alkalmazni a megcélozni kívánt interakció fajtájától függően.
Az on-site interakció esetében olyan embereket célzunk meg, akik már meglátogatták a weboldalunkat, kapcsolatba léptek egy termékkel vagy szolgáltatással, vagy bármi mást tettek a weboldalon, de még nem jutottak el a konverzióig.
Ha ezeket a látogatókat célozzuk, akkor általában nagyobb eséllyel érünk el konverziót, mint általános célzásnál. A retargeting tehát segít megtartani azokat, akik már kifejezték érdeklődésüket a cégünk, termékünk iránt.
Az off-site újracélzás valamivel korlátozottabb a weboldali viselkedés célzásához képest. Ugyanakkor ez változik, hiszen egyre több időt töltenek az emberek a közösségi médiában. A lényeg, hogy a márka és a termékinformációk már nem csak egy helyen érhetők el, a közönség több ponton is kapcsolatba léphet velük. Olyan helyeken, melyek nincsenek a cég birtokában, azaz a weboldalán. Például a közösségi médiában.
Erre persze a Facebook már rég felfigyelt és lehetővé tette az aktivitás-célzást. Ezáltal a cégek az alapján tudnak retargetálni, hogy mit tesz egy felhasználó a cég Facebook-oldalán, az eseményeknél, vagy bármely Facebook-által kezelt részen, ahol megjelenik a cég is.
Mi az a remarketing?
Eddig lehet, hogy úgy tűnt, mintha a megszokott remarketinget magyaráztuk volna, pedig az még csak most jön. A zavart az okozza, hogy a Google is remarketing eszközökről beszél, miközben klasszikus retargetálásról van szó.
A remarketing viszont sokkal inkább az ügyfelek e-mail segítségével történő ismételt cselekvésre bírását jelenti. Tehát míg a retargeting olyan embereket terel a tölcsérben, akik még nem ügyfelek, tehát még nem vásároltak tőlünk, addig a remarketing olyan ügyfeleket próbál ismételt vásárlásra bírni, akik korábban már konvertáltak.
Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy „emlékeztetjük” az ügyfelet valamilyen cselekvés lehetőségére, amihez felhasználjuk a vásárlási történetét.
Ezért is fő eszköze a remarketingnek az e-mail, hiszen már rendelkezünk az e-mail címükkel, így tudunk ajánlani számukra valamilyen upsellt vagy új szolgáltatást.
Ugyanakkor nem korlátozódik a remarketing az e-mailre, hiszen ugyanúgy használható e célra a fizetett hirdetések valamely formája: az Ads és a Facebook is már régóta lehetővé teszi, hogy ügyfelek meglévő listáját feltöltsük, és őket célozzuk meg hirdetésekkel. Ilyenkor a két cég olyan embereket keres, akik az általunk megadott e-mail címeket használják, és akár ugyanazt az üzenetet is küldheted hirdetésként, mint amit e-mailben küldesz az ügyfeleknek.
Miért működik a retargeting?
A webáruházak konverziós aránya 0,7-4 százalék között változik. Amikor egy látogató megérkezik a weboldaladra, a legtöbbször még nem áll készen a vásárlásra. Ha az embereknek ekkor azt mondod, hogy vegyék meg a terméked, még nem fogják megtenni. A retargetálás itt lép be a képbe, ugyanakkor ahhoz, hogy hatékony legyen
- szegmentálni kell a közönséged viselkedés alapján
- meg kell határozni a megfelelő platformot a hirdetésekhez
- a megfelelő üzenetet kell küldeni.
A retargetálás segítségével készült hirdetések segítenek a felhasználóknak megtenni a következő lépést a vásárlói úton. Az ugyanakkor fontos, hogy az ő esetükben már nem az eredeti marketingüzenet jelenik meg, mivel nem ugyanott járnak, ahol azok a felhasználók, akik korábban még nem is találkoztak veled.
A jó retargetálás tehát figyelembe veszi, hogy hol tartanak a megcélzott felhasználók a vásárlói úton, és segít nekik megtenni a következő lépést.
Technikai oldalról nézve ehhez kell egy címke, egy nyomkövető, egy „pixel” a weboldaladon. Ilyen minden platformnak van, a legjobb ezeket talán a Google Tag Managerből kezelni, mert ha sokat használsz közülük, megterhelik a weboldal kódját. Ezek a címkék úgy működnek, hogy anonim módon azonosítják a felhasználókat a weboldalon az aktivitásukkal együtt, majd az adatokat összegyűjtik az adott platformon.
A külső cookie-k használatának megszüntetése persze hatással van a retargetingre és az adatok összegyűjtésére, ami nehezíti a retargetálást. A dolog részben kikerülhető azzal, hogy közvetlenül szerzel felhasználói információkat, azaz van saját adatbázisod (név, e-mail cím, telefonszám, cím, stb.). Az adatok aztán feltölthetők az egyes platformokra is.
Frissítés, 2022.09.29.:
Kiket érdemes remarketinggel megcélozni?
Ha jól használod, akkor a remarketing vagy retargeting hasznos eszköz. Ugyanakkor, ha nem hozza az eredményeket, akkor lehet, hogy szegmentálással, a célzással van probléma. Íme, néhány felhasználói csoport, akiket érdemes lehet egy remarketing kampánnyal megcélozni:
Az „árak” oldalad látogatói
Ha egy látogató a weboldaladon megnézi az árakról szóló oldalad (már ha szolgáltatást kínálsz és van ilyen a weboldaladon), akkor ő már a vásárlási szakasznál tart, amikor csak az árak összehasonlítása és a megfelelő tartalmú szolgáltatás kiválasztása van hátra. Ezek az emberek már jobb arányban reagálnak, ha megtalálod őket egy célzott hirdetéssel, amiben mondjuk termék-demót kínálsz. De kínálhatsz nekik tanácsokat is a hirdetésedben, hogy milyen szempontokat vegyenek figyelembe a választásnál.
Kosárelhagyók
Egy másik alapvető lehetőség a kosárelhagyóké. Ők már megkeresték a kívánt termékeket, ugyanakkor a fizetési folyamatnak nem jutottak el a végére. Ha őket eléred egy remarketing hirdetéssel, akkor elősegítheted, hogy visszatérjenek és befejezzék a vásárlást. Persze az emberek sok ok miatt hagyhatják ott a kosarat, és mint tudjuk a kosárelhagyók aránya átlagosan 70 százalék körül alakul, tehát nincsenek kevesen. Ugyanakkor, ha valami ajánlatot is kínálsz nekik, például árengedményt, akkor nagyobb az esély a visszatérésre. Ezzel ugyanakkor sokan vissza is élhetnek, ha már kiismerték a rendszeredet.
Korábbi vásárlók
Ha valaki már vásárolt korábban tőled, akkor később megcélozhatod speciális hirdetésekkel, már ha olyanok a termékeid. A siker itt nagyban függ attól, hogy milyen terméket hirdetsz neki és hogyan időzítesz. Erre nem lehet általános receptet adni, mivel terméktől függ. Tehát, ha például valaki vásárolt tőled egy nyomtatót, akkor nem valószínű, hogy néhány hét múlva ismét nyomtatóra lenne szüksége, ugyanakkor megtalálhatod patronokkal. Arra azért figyelj, hogy a túlzott ajánlgatásoddal ne idegesítsd fel az embereket.
Akik már megadták az elérhetőségüket
Azoknak a személyeknek is érdemes lehet remarketing kampányt készíteni, akik már valamiért megadták az elérhetőségüket, például az e-mail címüket. Ez történhetett azért, mert valamit letöltöttek nálad, esetleg feliratkoztak a hírleveledre. Mindenesetre nekik már a címük is rendelkezésre áll.
Videók megtekintői
Ez azért lehet érdekes, mert olyan embereket célzol meg, akik esetleg nem is jártak a weboldaladon, csak valamelyik közösségi csatornán nézték meg egy videódat. Ezek a csatornák általában lehetővé teszik a remarketing közönségek létrehozását a megtekintőkből. Tehát például a YouTube esetében akként szegmentálhatsz közönségeket, hogy megnéztek bizonyos videót, vagy egy csatorna videóját tekintették meg, de csatornalátogatásokat, feliratkozásokat, kedveléseket is beállíthatsz. A Meta esetében azt is beállíthatod, hogy hány másodpercig, vagy hány százalékig néztek meg az emberek egy videót.
Ha vannak olyan személyek, akik már több videódat is megnézték, akkor őket már megkeresheted valamilyen ajánlattal, ha nem is értékesítéssel, de letöltéssel, feliratkozással.
Közösségi média aktivitás alapján
A Facebook/Instagram lehetővé teszi, hogy aktivitás alapján célozz meg közönséget. Vagyis, ha például egy felhasználó kedveli egy posztodat vagy hozzászólást ír alá, akkor ő már némi érdeklődést mutat irántad, vagyis érdemes lehet ajánlani számára valamit. Olyan tevékenységeik alapján célozhatsz felhasználókat, mint
- kedvelés, követés
- látogatás
- bármilyen aktivitás az oldaladon vagy posztjaidnál
- CTA-ra kattintás
- üzenetküldés
- posztod mentése
Ezeket kombinálhatod is. Így ha valaki meglátogatta az oldalad, de nem követett be, akkor őt megcélozhatod ezzel.
Frissítés, 2022.10.19.:
Hogyan indíts el egy Google Ads remarketing kampányt?
Legyenek helyükön a címkék!
Ha remarketing kampányt indítanál a Google Adsben, akkor első körben arról kell meggyőződnöd, hogy pontos-e a követésed. Ha már van egy Google Ads kampányod, akkor az alap címkének a weboldaladon kell lennie. A Google címkét itt tudod megnézni, illetve segítséget is kapsz a beállításhoz.
Ha kézzel illeszted be az oldalaidra, akkor a <head> címke alá kell kerülnie. Miután elhelyezted az oldalaidon a címkét, ellenőrizd le a Tag Assistant vagy a Tag Assistant for Conversions alkalmazással. Ezt Chrome-kiegészítőként a legegyszerűbb letölteni, habár a Google Adsből is eléred a Tag Assistantet.
Hozd létre a remarketinglistákat!
Ha meggyőződtél arról, hogy működik a követés, akkor létre kell hoznod a remarketinglistákat. A Google Ads segítségével szegmentálhatod a weboldalad látogatóit úgy, hogy számodra értékes listákat kapj. Hogy milyen listákat érdemes összeállítani, arra korábban adtunk már tippeket, az mindenesetre nem jó megoldás, ha valamennyi webhelylátogatót célzod remarketinggel, ahogy az sem, ha túl szűkre veszed a kört. A jó megoldás az, ha sikerül megtalálni az egyensúlyt a közönség méret és a szándék között.
A közönségszegmenseket a Beállítások > Megosztott könyvtár > Közönségkezelő részben találod.
Itt létrehozhatsz saját szegmenseket is, ha kék körben található plusz jelre kattintasz:
A célodtól függ, hogy milyen remarketing listát készítesz és milyen időtartamot rendelsz hozzá. A maximum egyébként 540 nap.
Állítsd be a remarketing kampányt!
Itt annyi a különbség egy normál display kampányhoz képest, hogy amikor a kampánybeállításoknál eljutsz a célzás részig, akkor ott kiválasztasz egy közönséget:
Itt a rendelkezésre álló szegmensek közül kiválaszthatod azokat, melyeknek szeretnéd megjeleníteni a hirdetésed. Ha már összeállt az a lista, mely remarketing szempontból értékes lehet számodra, akkor azt kiválasztod, majd összeállítod a kreatívot.
Készítsd el a remarketing hirdetést!
Remarketing hirdetés általában display hálózatra készül, habár létezik remarketing kereső kampány is. Ehhez szükséged lesz képekre, címsorokra és leírásokra. A Google előírásait itt olvashatod. Itt egyszerűbb talán az adaptív formátumot használni, mindenesetre ezeknek a követelményei eltérnek a statikus képekkel készített hirdetésekétől.
Optimalizálj!
Ha ezt követően elindítod a kampányt, akkor mivel display hirdetésről van szó, nem árt figyelned majd az elhelyezésekre, illetve a közönség mérete is fontos. Néhány hétnyi futás után (ez a közönség méretétől függ) már elegendő adatod lesz az optimalizáláshoz a teljesítmény alapján. A cél az, hogy folyamatosan finomítsd a kampányt, hogy jól működjön.
Milyen hibákat ne kövess el retargetálásnál?
Rosszul méred fel a közönség méretét
Sokan azt hiszik, hogy az újra megcélozható közönségük mérete már kellően nagy, holott sok esetben nincs így. Érdemes használni az analitikát, mely megmutatja, hogy hány olyan visszatérő látogató van havi szinten, akit meg lehet célozni. A Google Ads lehetővé teszi a remarketinglista használatát ezer felhasználótól, azonban ekkora közönségtől nem feltétlenül kell számottevő mennyiségű konverzióra számítani.
Ugyanazt próbálod csak eladni, amit megnézett a felhasználó
Habár sokszor igaz, hogy ha valamilyen termék iránt érdeklődött egy látogató, akkor ha egy vonzóbb ajánlattal találod meg, vásárolni fog, nem minden esetben van így. Sokszor előfordul, hogy valaki mégsem azt akarja megvenni, amit megnézett, hanem valami mást, mert meggondolta magát.
Sok felhasználó a felfedező szakaszban még sincs tisztában azzal, hogy valóban az a probléma, amit első körben meg akar oldani. Lehet, hogy a keresés során jön rá, hogy más megoldásra van szüksége, mert a problémája sem az, mint amit először feltételezett.
Ezért nem csak egyszerűen azzal kell próbálkozni, hogy ugyanazt a terméket akarod neki eladni, amit megnézett, hanem más, kapcsolódó termékeket, melyek esetleg jobb választ adni a problémájára.
Nem zárod ki a korábbi vevőket
Azok az ügyfelek, akik éppen vásároltak tőled, nem valószínű, hogy ismét ugyanazt a terméket meg akarják venni. Ez eléggé egyértelmű, mégis sokan céloznak korábbi vásárlókat, akik csak nemrég vásároltak. Pedig azokat az ügyfeleket, akik az elmúlt időszakban (terméktől, szolgáltatástól függ az időtartam) vásároltak, nyugodtan ki lehet zárni
Kivéve persze akkor, ha cross-sellt szeretnél. Ilyenkor egyből a vásárlás után próbálkozhatsz retargeting alapú meggyőzéssel. Ugyanakkor ebben az esetben is át kell gondolnod, hogy mekkora időszakban lehetséges egyáltalán eladnod plusz terméket vagy szolgáltatást egy ügyfélnek.
Csak rövid távban gondolkodsz
A retargetálás általában rövid távú taktikát jelent, tehát azokat célozzuk, akik csak nemrég jártak a weboldalunkon, de nem vásároltak. Ugyanakkor egyáltalán nem lehetetlen, hogy azokat is érdemes elérni, akik akár egy éve jártak utoljára az oldalon. Érdemes figyelembe venni a terméked, és azt, hogy azt milyen időközönként vásárolják meg az emberek.
Nem szegmentálsz
Az újracélzásos kampányokat érdemes szegmentálni, például viselkedés alapján. Tehát mondjuk annak megfelelően célzol, hogy milyen oldalad nézte meg egy felhasználó, vagy milyen cselekvést hajtott végre. Emellett adott esetben érdemes lehet akár hely alapján, vagy becsült ügyfél élettartam érték alapján.
Nem törődsz a gyakorisággal
Nyomasztó tud lenni az emberek számára egy olyan hirdetés, amit újra és újra látnak. Ez olyan érzést kelt a felhasználókban, mint ha egy cég üldözné őket valamely termékével. Ha pedig zavaróvá válik, akkor garantáltan nem fogja megvenni azt a terméket.