Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2016-07-070 komment

Minimalista webdesign: mire figyelj, ha belevágsz?

Sokan ámulattal nézik mostanában a világháló színes mezején egyre nagyobb számban felbukkanó végtelenül egyszerű, és pont ezért lenyűgöző weboldalakat. Ezek egy-két szón, ikonon, és egy hatalmas, de látványos képen kívül mást nem is nagyon tartalmaznak. Akit rabul ejtett a minimalista webdesign, az magának is ilyet szeretne. De vajon minden esetben jó választás?

webshark-weboldalkeszites-03Míg ez az elmúlt években megismert minimál vonulat újnak tűnik a weben, addig az építészetben, designban évtizedek óta él velünk, vizuális kultúránk része. Mivel ilyen stílusban készült dolgokkal vesszük körül magunkat, így mostanra egyáltalán nem idegen az embertől a minimalizmus, megszokta, érti. Ugyanakkor, mivel tárgyi és vizuális kultúránkban nem újdonság, azt is tudjuk, hogy kevesen tudnak a gyakorlatban valóban együtt élni a minimalizmussal: borulnak a szabályok, amikor a minimalizmus találkozik a való élettel.

De mi a helyzet a weben? Nem tudjuk pontosan, mert itt még elég újnak számít a minimalizmus, sokan imádják, de legalább annyian gyűlölik is. Míg az egyszerűsége miatt egy ilyen minimál oldal lehet nagyon hatékony, ha jól van megtervezve, addig az is igaz, hogy minimalizmusukkal együtt gyakran a konvenciókat is messze maguk mögött hagyják, újszerű, eredeti megoldásokkal kísérleteznek, és így bár egyszerűek, sokszor mégis nehéz rajtuk eligazodni.

Egy norvég étterem honlapja: igazán minimalista webdesign

Egy norvég étterem honlapja: igazán minimalista webdesign

A minimalista weboldal

Amikor weboldalakról van szó, a minimalizmus nagyjából azt jelenti, hogy az adott site-ról kidobnak minden felesleget. Mindent, ami a látogatót eltérítheti a céltól, csak azok az elemek maradnak, melyek nélkül már teljesen értelmetlen lenne a weboldal létezése. Marad az oldalon a fő üzenet, pár mondat vagy bekezdés, jól végiggondolt sorrendben – melytől olvasásnál eltérni nem nagyon lehet – néhány link, egy kép. Minden elem a fő üzenethez illeszkedik, azt erősíti. Kevés és gondosan válogatott színeket használnak, egy-két élénk színnel vezetik a látogató tekintetét. És sok a white space.

Amikor egy minimál weboldalra téved a látogató, akkor általában azt érzi, ami a szándéka is a minimalizmusnak: nyugalmat, kiszabadulást a zajos, zűrzavaros web világából az egyszerűség révén. De ahogy ez egyszeri élménynek remek, kérdés, hogy tartósan együtt lehet-e ezekkel a minimalista oldalakkal élni, illetve a webdesignban felmerül: lehet-e használni minden esetben?

Ők zenével foglalkoznak, és egyszerűsítenek

Ők zenével foglalkoznak, és egyszerűsítenek

Miért egyszerűsítünk?

A cél az, hogy a weboldalról eltávolítsunk minden felesleget, hiszen ezáltal nagyobb hangsúlyt tudunk adni a lényeges dolgoknak. Azért kell ezt sokszor hangsúlyozni, mert a weboldaltulajdonosok hajlamosak minden általuk fontosnak vélt tartalmat belezsúfolni a weboldalra, végtelenségig bővíteni a navigációs menüket, teletömni funkciókkal a főoldalt, megszüntetni a whitespace-eket.

Ezzel mennek szembe a webdesignerek, főleg mivel a mobilos tervezés, a reszponzív design, vagyis az elmúlt évek technológiai fejleményei mind az egyszerűsítés irányába mutattak. Ma már az egyre kifinomultabb tipográfia és színek segítségével egyre elegánsabb és letisztultabb oldalak születnek, melyeken akkor és azokkal az információkkal találkozik a felhasználó, amelyekre adott pillanatban valóban szüksége van. Az oldal használhatósága tehát javul, ez pedig a jobb konverziós arányokkal is mérhető. Ha mégsem, akkor gond van.

Mikor válasszuk?

Nem mindenkinek javasolt a minimalista megoldás. Akadnak olyan cégek, melyeknek nem jó választás, mégpedig tevékenységük jellegéből adódóan: hozzájuk tartozik a látványos, merész, csillogó megjelenés, a sok és burjánzó tartalom.

Ugyanakkor a minimalizmus használatának vannak komoly előnyei egy-egy weboldal esetében:

  • Ilyen az oldal gyorsabb betöltése.
  • A könnyebb navigáció.
  • A reklámok hiánya.
  • A tartalom kerül a központba.
  • Könnyebb a mobilra optimalizálhatóság.
  • A fontosság és hitelesség érzete lengi be az oldalt.

Az előnyökből úgy tűnik, hogy például egy webáruház sokat profitálhat a minimalista designból, hiszen az ő esetükben létfontosságú a sebességnél nyert minden tizedmásodperc, a lehető legegyszerűbbé tett navigáció. Ha vevőket akarunk szerezni, akkor a következetes és professzionális kialakítás nyerő páros lehet a minimalizmussal. Az egyszerű és könnyű, szinte ösztönös használat ugyanis nagyon fontos a felhasználók számára.

Egy cipőmárka, mely szintén nem bonyolítja túl

Egy cipőmárka, mely szintén nem bonyolítja túl

Sokszor azonban csak a tesztek tudják megadni a biztos választ arra a kérdésre, hogy minimalista designnal kedvelnék, tudnák-e használni az emberek a weboldalt. Emellett érdemes fokozatosan bevezetni a változtatásokat, ha redesignról van szó, mert így a felhasználók könnyebben tudnak alkalmazkodni. Érdemes figyelni a visszajelzésekre, mert kiderülhet egy-egy funkció fájó hiánya. Ilyenkor meg kell fontolni az adott elem visszahelyezését. De a lényeget úgyis a számok mondják meg: ha huzamosabb idő után sem növekszik a konverzió, akkor át kell gondolni az új, minimalista designunkat, ahogy minden egyéb designváltást.

Mikor viszed túlzásba a minimalizmust?

A minimalizmusnak csak addig van értelme, amíg nem megy a használhatóság rovására. A minimalizmus sajnos sok esetben öncélúvá válik, különösen ezért, mert jelenleg egy virágzó trend. És habár sokszor jó ötleteket leshetünk el egy-egy minimalista kialakítású weboldalról, óvatosan kell bánni a használatával.

Míg öt éve böngészve a weben még a weboldalak minden szegletében információk özönével találkozott, és az okozott gondot, hogy ebben az információrengetegben bármit is megtaláljon, addig ma sok esetben szinte lehetetlen információkhoz jutni egy-egy végtelenségig lecsupaszított, leegyszerűsített és persze korszerű weboldalon. Ilyen például a híres-neves Yo applikáció oldala is, mely talán arra épít, hogy mindenki hallott már róla és ismeri. De ha nem így van, akkor mi derül ki erről az oldalról?

Yo

 

A lényeg azonban az, hogy miközben az egyszerűség nagyon hatékony tud lenni, egyre több olyan oldallal találkozhatunk a weben, melyet látva csak vakarjuk a fejünket, hogy mit akarhat, mi a célja, mire használhatjuk. Sokszor nem csak az információk vesznek el, hanem a navigáció is olyannyira az egyszerűsítés áldozatául esik, hogy nem is tudjuk, hova kattintsunk.

Vagyis egy weboldal valóban attól lesz tökéletes, ha már semmi felesleget nem lehet eltávolítani róla. Azonban azok az elemek nem válhatnak a tisztogatás áldozataivá, melyek által a felhasználó számára meghatározható a weboldal szándéka. És a túlegyszerűsítéssel nem sodorhatjuk veszélybe a weboldalunk és a cégünk céljait sem.

A minimalista webdesign kötelező elemei

1. A negatív tér

Ezt hívjuk más néven whitespace-nek, és habár minden weboldalnál jelen van, a minimalista megoldásoknál különösen sokat találunk belőle. Mint már a linkelt bejegyzésben is kifejtettük, funkciója az, hogy egy elemet körülölelve felhívja arra a figyelmet. Minél nagyob egy elem körül a whitespace, annál inkább magára vonja a felhasználó figyelmét. Emellett whitespace-szel tudjuk logikusan szervezni, elrendezni az oldal elemeit, hogy az segítse a felhasználót az információ befogadásában. A sok negatív tér ráadásul kiemeli magát a tartalmat, azt hangsúlyozhatjuk vele.

Werkstatt

2. Az óriási képek

Sok szót ejtettünk már mi is a hatalmas méretű fotók, háttérképek trendjéről, melyek olyannyira jellemzőek a minimalista weboldalakra is, és némileg kompenzálni tudják az ilyen weboldalak érzelmi távolságtartását. a főoldal tetején elhelyezett, egész oldalt betöltő képek érzelmi kapcsolatot és atmoszférát teremtenek, miközben nem teszik tönkre a minimalista élményt sem. Természetesen ehhez a képnek magának is minimalista jellegűnek kell lennie, tehát ne egy zsúfolt, nagyobb negatív tér nélküli képet próbáljunk beilleszteni a minimalista oldalunkra.

Thierry-Ambraisse

3. A drámai tipográfia

Mivel a minimalista weboldalaknál kevés elem marad, így a még jelen lévőkre nagyobb hangsúly helyeződik. A szövegek tipográfiája is fontosabbá válik, mivel ezek azonnal figyelmet biztosítanak a szövegnek. Ezért sokszor különleges, egyedi betűtípusokkal találkozhatunk a minimalista oldalakon. Ezeket persze érdemes a címsorokra tartogatni elsősorban, hogy a kenyérszöveg olvasható maradjon.

4. A kontraszt

A kontraszt segítségével kiemelhetünk elemeket, kialakíthatjuk a vizuális hierarchiát, ezért fontos eszköze a minimalista oldalak tervezőinek. A kontrasztot megteremthetik a színek, a formák, a méretek.

5. Egyszerű navigáció

A minimalista webdesign a legegyszerűbb navigációs eszközöket alkalmazza, így lassan beúszik a képbe a már sokat emlegetett hamburger ikon. Ezzel jelentős mértékben le lehet csökkenteni a weboldalon megjelenő elemek számát. Ugyanakkor ez nem egy öncélú lépés, meg kell érteni a mögötte álló logikát, végig kell gondolni a linkelt bejegyzés alapján, hogy melyek a weboldal elsődleges, másodlagos és további funkciói. Ezek figyelembe vételével határozzuk meg a helyüket, különben olyan funkciókat süllyeszhetünk el egy hamburger ikon alá, melyek amúgy lényegesek lennének.

6. Vizuális harmónia

A minimalista weboldalak egy szigorú rácsszerkezet mentén épülnek fel. Az egyes elemek a rács mentén igazíthatók jobbra, balra, illetve középre. Nem kell ragaszkodni utóbbihoz, illetve a szimmetrikus elrendezéshez, habár mindkettő gyakori a minimalista megoldásoknál. A szimmetria lehet a hagyományos horizontális szimmetra, vagy egy olyan megoldás, ahol az egyik oldalon elhelyezkedő nagyobb elemmel szemben kisebb elemek csoportja áll. Alkalmazhatjuk azonban az asszimetriát is, ahogy azt a webdesign-hibák felsorolásánál is már jeleztük.

fabrica

7. Flat design

A minimalista megközelítésnél nagyon jól használhatók a flat design elvek hasonló karakerisztikájuk miatt. A flat design is a design-trükkök háttérbe szorítására törekszik, és ez a leegyszerűsítés összhangban áll a minimalizmus filozófiájával. Amikor a minimalizmust a flat designnal párosítjuk, akkor egy tartalomra fókuszáló, de vizuálisan is igen vonzó megoldást kapunk.

Milyen gondok lehetnek a minimalista webdesignnal?

Markitwrite összeszedett néhány érvet azzal kapcsolatban, hogy miért is nem jó döntés minden esetben a minimalista webdesign.

A minimalizmus korlátoz?

A szerző legfőbb gondja a minimalizmussal az, hogy az természeténél fogva erősen korlátozó. Egy minimalista weboldalon az üres tér központi tényező, és minden elem, ami megjelenhet az oldalon, fokozott jelentőséggel kell hogy bírjon, és csak abban az esetben jelenhet meg, ha abszolút a fontossága. Ok, de mi van, ha ki akarsz tenni a weboldalra egy hirdetést, vagy szeretnél megjeleníteni még egy linket? A minimalista kényszer gyakran azt jelenti, hogy ezeket egyszerűen nem jelenítheted meg az oldalon. Vagyis egy olyan weboldal korlátozza a webdesigner mozgásterét, melyet ő maga tervezett.

További probléma, hogy a minimalizmus gyakran nagyon unalmas és teljesen személytelen tud lenni. Amikor tehát egy webdesigner tervez egy weboldalt, az elvileg személyiségének kifejeződése, még abban az esetben is, ha egy céges weboldalról van szó. De ha egy weboldal legnagyobbrészt fehér, és ilyenből több millió van a világhálón, akkor mit mond ez a weboldal magáról a designerről?

Csak úgy tudod az egyéniséged kifejezni egy webdesignnal, ha hozzáteszel némi díszítést, erősebb irányítást szerzel felette, és csak a móka kedvéért helyezel el rajta bizonyos elemeket. És ez miért baj? Ezek a plusz elemek fogják a weboldalt megkülönböztethetővé tenni, ami azt is jelenti, hogy az emberek is emlékezni fognak rá a sok millió unalmas és egyforma weboldal között.

Nem csak a minimalizmus lehet szép

Ráadásul nem csak az egyszerűség gyönyörködtethet a szerző szerint, hanem akár az összetettség is. Erre hozza fel példának a Sixtus-kápolna Michelangelo által megalkotott mennyezetfreskóját. Valaki kritizálta valaha azért, mert túl bonyolult? Ebben az esetben az összetettség mélységet ad, több látnivalót az embereknek, ráadásul sokkal érdekesebb is.

Természetesen ezzel a szerző sem azt akarja mondani, hogy a weboldalakat most el kellene kezdeni teletömni felesleges díszítésekkel, vagy hogy minden weboldalnak el kellene hagynia a minimalista megközelítést. Úgy véli azonban, hogy néha egy kicsit több részletesség előnyös is lehet egy weboldal számára. És végül, ami a legfontosabb: nem kellene azt éreznie a designernek, hogy nem adhat további elemeket egy weboldalhoz, csak azért, mert ezzel megtöri a weboldal minimalista kialakítását. Véleménye szerint a minimalizmus egy idő után ki fog menni a divatból, azért miért ne lehetne már most merésznek lenni?

Mi ehhez csak annyit tennénk hozzá, hogy miközben ezek a kérdések teljesen jogosak egy webdesigner szemszögéből – hiszen a tervezés egy kreatív folyamat is -, azt azért nem szabad elfelejteni, hogy többről van szó mint szépségről, és ahogy az első bekezdésekben is megfogalmaztuk: egy webdesign egyszerűségének funkciója van, a weboldalaknak az embereket kell a középpontba helyezniük, különben romlik a felhasználói élmény, ezáltal a weboldal hatékonysága. És ezért még az is indokolt lehet, hogy csupa egyforma weboldal születik, hiszen ezeken érzik magukat otthonosan az emberek, ahol kisebb erőfeszítéssel tudnak végrehajtani valamely feladatot.

Kategória: Design, Fejlesztés | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.