Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-09-200 komment

Mekkora “zajt” bír el egy weboldal?

A weboldalakon lévő irreleváns információt “zajnak” tekinthetjük, míg a felhasználók számára lényeges dolgokat “jelzésnek”. Ezek megfelelő aránya rendkívül fontos egy weboldal kialakításánál.

Az embereknek nagyon sok információt kell feldolgozniuk minden nap. Veled is mennyi információ jött szembe a mai napon. De mennyi volt ezek között a fontos, és mennyi az érdektelen információ?

Az információ legnagyobb része, mellyel találkozunk, jellemzően zaj. Vagyis teljesen érdektelen számunkra. Ezzel szemben a releváns és hasznos információ – amit kifejezetten keresünk – jelzés. Az ember-gép interakciókban a jel/zaj arány a releváns/irreleváns információk arányát mutatja meg egy adott felületen vagy kommunikációs csatornán.

A felületen bármi információnak számíthat: a szöveges tartalom, a képi elemek, az animációk, stb. Tulajdonképpen minden, amit az embereknek fel kell dolgozniuk. Ahhoz, hogy javítsd a weboldaladon az információk kommunikálásának hatékonyságát és segítsd a látogatókat a feladataik elvégzésében, minél magasabb jel/zaj arányt kell megcélozni.

Jel vagy zaj?

Habár a jel és a zaj meghatározása viszonylag egyszerű, amikor egy valós designról van szó, akkor már nem annyira könnyű megragadni a különbséget. Hiszen nem minden látogatónak ugyanaz a célja. Ezért az, hogy mi számít jelnek vagy zajnak, egyénenként különbözik. Ami az egyik ember számára hasznos információ, a másik számára csak zavaró zaj. Így tehát, a weboldalad jel/zaj aránya attól függően lehet magasabb vagy alacsonyabb, hogy éppen ki a látogatója, és ő mit próbál tenni.

Ha megnézed például egy légitársaság weboldalát, akkor az különböző céloknak is kiindulópontja lehet. Például repülőjegyet rendelhetünk, becsekkolhatunk egy lefoglalt járatra, vagy megnézhetjük a részleteit ennek a járatnak. Ez azt jelenti, hogy a látogatóknak a weboldal két eleme zajnak számít a háromból.

Ugyanakkor vannak olyan elemei is az oldalnak, melyek minden látogató számára zajt jelentenek. Ilyen lehet egy hirdetés, egy pusztán dekorációs célú kép, vagy a visszajelzés lehetősége.

Egy ideális világban nem jelenne meg a weboldalon semmi olyan információ, ami egy felhasználó számára nem releváns. Mindez szoros kapcsolatba hozható a minimalizmussal, azzal a webdesign trenddel, mely a felesleges elemek eltávolítását tűzte ki célul a weboldalak esetében.

Ugyanakkor bizonyos elemeknek olyan funkcióik is lehetnek, melyek nem egyszerűen a kommunikációról vagy egy feladat hatékony végrehajtásáról szólnak. Az információk kommunikálása mellett ugyanis azt szeretnénk, ha a weboldalunk vizuálisan vonzó is lenne, és valamilyen érzelmet váltana ki a látogatóból. Szeretnénk a weboldallal megmutatni a márkánkat, üzleti céljaink szolgálatába akarjuk állítani, egy termékünket hirdetnénk. Ezeket a célokat is figyelembe véve egy ésszerű jel/zaj arányt kellene inkább megcéloznunk, ahelyett, hogy az irreleváns elemek teljes mértékű eltávolítására törekednénk.

Fontos azonban itt megjegyezni, hogy vannak olyan dolgok, melyek mindenki számára zajt jelentenek, és nem szolgálnak semmilyen célt. Erre lehet példa egy felesleges animáció, mely csak megzavarja a felhasználót, egy túlzott méretű kép, mely anélkül foglal sok helyet, hogy információt közölne. Figyelni kell tehát minden elemet, mely nem szolgálja a felhasználók vagy a cég céljait, és meg kell fontolni az eltávolításukat.

Hogyan javítsd a jel/zaj arányt?

Miközben fontos a megfelelő egyensúly a felhasználók és a cég érdekei között, egy magas jel/zaj arány elérhető, ha kellő figyelmet fordítasz a tartalomra és erős vizuális hierarchiát alakítasz ki a weboldaladon.

Egyszerű és priorizált tartalom

Ha javítani akarod a jel/zaj arányt, akkor kezdd egy világos tartalmi stratégia kialakításával, mely segít elrendezni az információkat, annak megfelelően, ahogy át szeretnéd adni a közönségednek.

Mielőtt nekiállnál tartalmat gyártani a weboldaladra, vagy csak átvizsgálni a már meglévő tartalmat, gondold át, hogy valójában mire van szükségük a weboldaladra látogatóknak, és neked mit kell kommunikálnod feléjük. Ha már megvan a listád a tartalmakról, akkor rendezd ezeket hierarchiába: helyezd megfelelő sorrendbe az ötleteket és a témákat.

Mivel az emberek nem olvasnak figyelmesen a weben, fontos, hogy minden szövegegység hasznos legyen, legalább néhány felhasználó számára. Kerüld a felesleges tartalmakat, ahogy a nagy szövegegységeket is, mivel ezek kihívást jelentenek azoknak az olvasóknak, akik csak átfutják a tartalmadat, hogy így különítsék el gyorsan a jelt a zajtól. Használd a fordított piramist a szövegek kialakításánál: kezdd a legfontosabbal, majd add hozzá a “jó ha tudod” részeket is. Segítsd a felhasználókat abban, hogy elkerüljék az F-minta szerinti olvasást. Ehhez jól kell formáznod a szöveget: kiemelt kulcsszavakkal és felsorolásokkal.

Vizuális hierarchia kialakítása

Minden egyes oldal esetében gondold át a különböző elemek fontosságát (tartalmat jelentenek-e vagy csak díszítést), majd segítsd a felhasználókat a megfelelő vizuális hierarchiával abban, hogy megtalálják a jelet és átugorják a zajt. Ez azt jelenti, hogy bárminek, ami fontos a legtöbb felhasználó számára, legyen vizuális súlya.

Mit használhatsz a vizuális hierarchia kialakítására? Nagyobb vagy vastag betűket, eltérő színt, ikont, nagyobb gombot. Általánosságban a fontosabb elemeknek nagyobbnak, erősebbnek, vagy kontrasztosabbnak kell lenniük, mint az őket körülvevő többi elemnek. Csak a lényeges információkat emeld ki, és győződj meg arról is, hogy a weboldal nem nehezedik rá a felhasználókra.

Dinamikus zaj

Egy webes felhasználói felületet egész más dolog megtervezni, mint egy print anyagot. Habár az alapelvek azonosak az interaktív és a statikus design esetében, van néhány tényező, amit még figyelembe kell venni a weben. Elsősorban azt, hogy pillanatról pillanatra változik, mi számít zajnak, attól függően, ahogy a felhasználói feladatok is változnak.

Ennek kapcsán elég, ha a navigációra gondolsz: legtöbbször a navigáció csak zaj, mivel a felhasználó a tartalomra összpontosít. Ugyanakkor, ha végzett egy adott oldallal, és egy másik oldalra lépne át, a navigációból hirtelen jelzés lesz. Ez a probléma megoldható egy következetes designnal, vagyis amikor a navigáció minden oldalon ugyanolyan módon jelenik meg. Ezáltal a felhasználók gyorsan megtanulják, hogy a navigációs résszel ne foglalkozzanak, egészen addig, amíg szükségük nem lesz rá. Ezzel a megoldással a navigáció ugyan zaj marad, de nem zavarja a felhasználókat.

Összességében tehát elmondható, hogy egy jó jel/zaj arány javítja a kommunikációt a felhasználókkal, és könnyebbé teszi a feladataik elvégzését. Törekedj tehát a zaj csökkentésére, és legyenek a jelzéseid kiemelkedők. Ezzel a megoldással a felhasználók könnyebben megtalálják a szükséges információkat és végrehajthatják a feladataikat a weboldaladon.

(A szöveg ezen bejegyzés alapján készült).

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.