Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-09-260 komment

Hogyan találd meg a célközönséged?

Ha csak feltételezésekből indulsz ki, amikor próbálod meghatározni a célközönséged, akkor nagy az esélye annak, hogy tévedsz. De hogyan találd meg őket, és miként készíts számukra olyan kampányokat, melyek hatékonyak?

Amikor hirdetésről van szó, akkor sok cég fejest ugrik a marketingbe, és elfeledkeznek annak legfontosabb részéről: a célpiacuk meghatározásáról. És ez nem csak a most induló vállalkozásokra, start-upokra érvényes. Nagyon sok olyan régóta működő cég van, mely csak nagy általánosságokat használva tudja leírni a célpiacát.

Ez pedig egy komoly probléma, mivel annak meghatározása, hogy kit is célzol a marketingtevékenységeddel, kulcstényező ahhoz, hogy elérd a közönséged, kapcsolatba lépj velük, majd meggyőzd őket, hogy vásároljanak tőled. Persze erős a késztetés, hogy egyből belevesd magad a marketingmunkába, de mindig megéri, ha nem ezt teszed, hanem először meghatározod a célpiacod.

Kit is célzok meg?

Lehet egy újonnan induló, vagy akár egy évtizedek óta működő céged, egy új hirdetési kampány összeállításánál mindig fel kell tenned magadnak a kérdést: kit célzok meg? Még, ha egy széles közönségréteget is próbálsz meg elérni, akkor is fontos a kérdés. Minél többet tudsz a piacodról, amelynek értékesíteni szeretnél, annál hatékonyabb lesz a marketinged.

Ha például kézkrémet próbálsz meg eladni, akkor talán azt gondolod elsőre, hogy elég széles a célpiacod. A legtöbb embernek száraz a keze télen, nem? Ez persze igaz, de az okok eltérőek. Van, akinek az időjárás szárítja ki a kezét, másnak eleve száraz a bőre, de akad, aki csak azért veszi meg a kézkrémet, mert jó illata van, míg másokat pont az vonz egy bizonyos termék felé, mert nem tartalmaz illatanyagot, ami irritálná a bőrét.

Van annak értelme, hogy őket mind egy kalap alá vedd? Nem, mert nehéz egyszerre hatékonyan hirdetni ugyanazt a terméket eltérő igényekre. Az egyik csoport ezért keresi a terméket, más pedig másért. De még ha szét is válogattad a csoportokat, akkor is tovább bonthatod ezt a csoportot különböző demográfiai tényezők alapján.

Minél világosabban és pontosabban tudod meghatározni azt, hogy kit célzol, annál hatékonyabb lehet a marketinged. És azt is ki kell derítened, hogy mi motiválja őket, mivel ez a másik kulcstényező egy jó kampányhoz. De itt van néhány kérdés, amit érdemes feltenned magadnak, mert segítenek a célközönséged meghatározásában.

Hogyan használják a jelenlegi ügyfeleim a termékem vagy szolgáltatásom?

Mint azt már említettük, még azok az emberek is, akik használnak egy terméket vagy szolgáltatást, eltérő okokból teszik azt, és eltérő módokon. Nyilván az az ideális ügyfél, mely masszív használója egy terméknek vagy szolgáltatásnak, de azokból több van, akik csak néha veszik használatba azt. Nyilván mindkét csoportot meg akarod célozni, de az előbbieket sokkal agresszívebb kampánnyal is célozhatod, ráadásul az üzenet is más lesz.

A meglévő ügyfeleid szegmentálása tehát azon alapul, hogy miként használják a terméked vagy szolgáltatásod az emberek. Ha ezzel tisztában vagy, akkor sokkal mélyebb rálátásod lesz a célpiacaidra. Van rá esély, hogy ha a jelenlegi ügyfeleid valamilyen ok miatt szeretik a cégedet, akkor a lehetséges ügyfelek – akiket ugyanazok a célok motiválnak – jól reagálnak az olyan üzenetekre, melyek hasonló dolgokról szólnak.

Mit próbálok eladni?

Lehet, hogy ez nagyon nyilvánvalónak tűnik számodra, de amikor a célpiacod meghatározásáról van szó, akkor fontos, hogy pontosan tisztában legyél azzal, mit akarsz eladni. Főleg akkor, ha valami változás volt a terméknél. Azért fontos ez, mert nagyon sok cég próbálja meg régi marketingtaktikákkal eladni az új termékeket, azután pedig csodálkoznak, hogy miért nem jönnek az eredmények.

De akár valami új dolgot próbálsz meg eladni, akár a meglévő terméked eladásaid akarod növelni, fontos tudni, hogy van-e új célközönséged, és kik ők. A különböző termékek és szolgáltatások különböző közönségeket vonzanak, ezért az eladott terméket vagy szolgáltatást tekintve már egy kis változás is jelentős befolyással van arra, hogyan is kellene eladnod azt.

Tehát, ha például kekszeket árulsz, de az új terméked egy organikus, tej- és gluténmentes termék, akkor annak egészen más lesz a marketingje, mint a hagyományos kekszeknek. A célközönséget ugyanis nem annyira az íz érdekli, sokkal inkább az összetevők, így inkább az egészségességre kell összpontosítani.

Ugyanakkor, ha a legtöbb vevőd a hagyományos kekszeidet kedveli, akkor ők nem valószínű, hogy elkezdik vásárolni az organikus terméked, csak azért, mert egészséges. Őket a kekszek íze érdekli, melyet már ismernek és szeretnek. Így marketingnél sokkal inkább az ízre kell helyezned a hangsúlyt és kevésbé az összetevőkre.

Mit csinál a konkurencia?

Miközben a marketing alapelve, hogy próbálj meg különbözni a többiektől, nagyon sokat tanulhatsz is tőlük. Egyrészt arról, hogy mit érdemes csinálnod, másrészt arról, hogy mit nem. Ha ugyanazt a célcsoportot célzod meg, mint a konkurencia, akkor kénytelen vagy ugyanazokat a kulcsfontosságú szavakat és kifejezéseket használni, hogy felkeltsd a közönség figyelmét.

Ezzel szemben, ha meg akarod különböztetni magad tőlük, mert más közönséget próbálsz elérni, akkor más árat, más terméket érdemes kínálnod, egy kicsit más módon. Éppen úgy, hogy a megcélzott csoportnak felkeltsd a figyelmét. A lényeg az, hogy a konkurencia marketingtevékenységének vizsgálatával megállapíthatod, hogy kik tartoznak vagy tartozhatnának a Te célközönségedbe, és miként tudod őket elérni.

Mekkora a célközönség mérete?

Végül pedig az is fontos, hogy ne csak a célközönséget próbáld behatárolni, hanem azt is, hogy mekkora a mérete ennek a közönségnek. Ez azért fontos, mert miközben igaz, hogy minél jobban leszűkíted a célcsoportod, annál személyre szabottabb, jobban célzott üzeneteket tudsz nekik küldeni, de ha már csak egy-két ember maradt a célcsoportban, akkor nem feltétlenül éri meg az egész marketing.

Amennyiben ebbe a problémába futsz bele, vagyis nem tudod hatékonyan megcélozni a kiválasztott célpiacod, akkor érdemes egy lépést hátrébb lépni, és egy kicsit kibővíteni a célcsoport méretét. Ökölszabályként talán érvényes lehet, hogy egy megcélzott csoportnak mintegy 3 százaléka állhat készen a vásárlásra, és további 3 százalék talán meggyőzhető erről. Ha nálad ez a 3-6 százalék nem jelent elegendő ügyfelet, vagyis nem jelentene elfogadható bevételt, akkor a célpiacod túlságosan szűkre szabott.

Összességében tehát elmondható, hogy miközben könnyű feltételezni azt, hogy ki tartozik a célcsoportunkba, és hogy ők mit akarnak, érdemes időt szánni arra, hogy meghatározd:

  • mit akarsz eladni
  • kinek akarod eladni
  • és hogyan akarod eladni

Mert ezáltal javíthatod a marketingeredményeidet. Lehet persze, hogy nem ez a legizgalmasabb vagy legcsillogóbb része a marketingnek, azonban kikerülhetetlen eleme minden marketingkampánynak.

(A szöveg ezen bejegyzés alapján készült.)

Kategória: Webmarketing | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.