Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-11-080 komment

Mi az az influencer marketing? És lenne számodra értelme?

Nyilván nincs ember, aki ne hallott volna már az influencerekről, és a legtöbb esetben valamiféle YouTube és Instagram-celebek jutnak az eszünkbe. De ha marketing szempontból vizsgálod a kérdést, akkor tudod, hogy pontosan miről van szó? Mire jó és hogyan működik az influencer marketing? És a legfontosabb: neked érdemes lenne-e foglalkoznod vele? Átfutjuk a legfontosabb dolgokat.

Amikor valaki belekezd a tartalommarketingbe, akkor létrehoz egy tartalmat, majd várja a hatást. De nagyon sokszor nem történik semmi. Így van ezzel a legtöbb kis cég, akik aztán csalódottan legyintenek az egészre. Nekik meg kell érteni, hogy a közösségi média csak egy platform, és önmagában még nem jelent semmiféle előnyt egyetlen cég számára sem, nem hozza el a várva vár profitnövekedést. Hiszen nem elég jelen lenni a közösségi médiában, sőt még tartalmat is gyártani, hanem meg kell találni a célközönséget, kommunikálni velük, megérteni, hogy mi akarnak, milyen vágyaik vannak.

De hogyan érheted el a célközönséget hatékonyan? Nyilván hirdetésekkel, ugyanakkor van egy másik lehetőség is: az influencer marketing. Ez a megoldás arra épít, hogy jelen vannak olyan személyek a közösségi médiában, akik jelentős munka árán felépítettek egy lojális követői bázist. Egy olyan követői bázist, melyre befolyással vannak. Ehhez az influencer által könnyen megygyőzhető célközönséghez pedig általuk Te is eljuthatsz. Így tehát az influencer elvégezte a munka egy részét helyetted.

Lehet, hogy az jár a fejedben, hogy az influencer marketing elsősorban a nagy cégek számára járható út, azonban nem muszáj a nagy és számodra megfizethetetlen sztárokban gondolkodnod. Ezek nem is feltétlenül a Te célközönségedet érik el. Neked olyan influencereket kell találnod, akik a célközönségedhez juttatják el az üzenetedet, olyan emberekhez, akik ráadásul készen állnak a vásárlásra az influencer általi hatékony befolyásolás hatására.

Mi az influencer marketing?

Az influencer marketing tehát egy olyan stratégia, mely egy befolyásos személyiségre épít, akire odafigyelnek és van némi hírneve, valamint közönsége egy adott iparágban. Tehát ahelyett, hogy egy célközönségre összpontosítanál, egyedül egy influencerrel kell foglalkoznod. Hiszen ő az a személy, aki egy olyan közönségre van befolyással, mely a piacodon potenciális vevőnek számít.

Mint látható, fontos, hogy az influencer a Te célközönséged tudja megszólítani. Ehhez a megfelelő személyt kell megtalálnod, nem csak úgy általánosságban egy celebet. Ezután ki kell alakítanod egy kapcsolatot vele, majd ki kell találni azt a megoldást, amellyel hatékonyan megjelenítheti a cégedet a követői számára. Így működne tehát röviden az influencer marketing.

Az influencerek jobban ismerik a közönséget, mint Te. Hiszen napi szinten kapcsolatban vannak velük, tudják, hogy mire reagálnak, és mi kedvetleníti el őket. Ezzel Neked már nem kell foglalkoznod, hiszen egy személy ezt a nem egyszerű munkát – a kapcsolatépítést egy közönséggel – elvégezte helyetted.

Miért működik az influencer marketing?

Azért, mert az emberek általában figyelnek mások véleményére. Döntéseiket befolyásolja az, hogy a családtagjaik, ismerőseik mit ajánlanak számukra. Sőt, vágynak arra, hogy egy általuk követett és nagyra tartott személy megmondja miről, mit gondoljanak. De legalábbis sokkal jobban bíznak egy valós személy ajánlásában, mint a cégek hirdetéseiben.

Neked pedig sokkal könnyebb egyetlen emberrel foglalkozni, mint sok ezerrel. Ez a jó az influencer marketingben: leegyszerűsíti a dolgokat és hatékonyan működik. Márpedig, ami hatékony, az olcsó, vagyis a megtérülése jobb, mint a hagyományos marketing megoldásoké.

Milyen előnyei vannak az influencer marketingnek?

  • Javuló konverziós arány a weboldaladon.
  • Növekvő márkaismertség.
  • Egy nyitott célközönség elérése.
  • Az organikus elérésed javulása a közösségi médiában.

Emellett persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy magát a tartalmat is – amihez a céged, terméked kapcsolódik – is az influencer állítja elő, így nem neked kell a tartalomkészítéssel fáradnod. Ráadásul ez a tartalom egy gyakorlott tartalomgyártó influencer esetén jó minőségű, hatékony, sőt adott esetben akár virális vagy örökzöld is lehet, ami Neked nem biztos, hogy összejönne.

Milyen influencerek vannak?

Az influencereknek különböző típusaik vannak, és akad három szempont, amit figyelembe kell venned a kiválasztásuknál:

Relevancia: vagyis mennyire passzol az influencer a Te cégedhez, termékedhez.
Elérés: hány követője van, és milyen hatékonyan képes elérni őket.
Hatékonyság: hogyan fogadja a közönség az influencer által közvetített üzenetet, azaz mennyire képes befolyásolni őket.

Az influencerek 3 típusba sorolhatók:

1. Mikroinfluencerek

Ők olyan átlagemberek, akik mondjuk blogot írnak és van néhány száz vagy ezer követőjük. Itt fontos megjegyezni, hogy a több követő nem feltétlenül jobb. Hiszen Neked olyan influencerre van szükséged, aki a Te célcsoportodhoz tud szólni, aktívak a követői és bíznak benne. Egy ilyen személy sokkal jobb eredményeket érhet el, mint ha tízszer ennyi követője lenne, de kevésbé elkötelezettek, és nem érdekli őket a terméked vagy szolgáltatásod.

2. Csúcs-influencerek

Ők azok a sztárok, akiknek több százezres vagy akár milliós követőtáboruk van. Nyilván az áraik is ehhez igazodnak. Ha kis céged van, akkor velük nem igazán kell foglalkoznod, inkább a mikroinfluencerek és a helyi influencerek körében kell keresgélned.

3. Helyi influencerek

Ha például arra van szükséged, hogy forgalmat terelj egy fizikailag is létező üzletbe vagy egy eseményre, akkor elsősorban a helyi influencerek körében kell körülnézned. Ők azok, akik sokat tehetnek azért, hogy a megfelelő személyek elé kerüljön a terméked vagy a szolgáltatásod.

Mit csinál valójában egy influencer?

Nyilván a célod az, hogy az emberek megvásárolják a termékeid vagy a szolgáltatásaid az influencer révén. Ő ennek érdekében kommunikációt kezdeményez a márkáddal kapcsolatban, hogy felhívja rá a figyelmet és kialakítsa a bizalmat irántad.

Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy például
ajánlást fogalmaz meg a termékeddel kapcsolatban, vagy pedig
– egy stratégia alapján elhelyezi a terméked egy képen vagy videón az általa használt közösségi média csatornában,
értékelést mond a termékedről.

Persze mindezt valamiért cserébe teszi ezt: ami lehet pénz, ingyenes termékek, vagy bármi, aminek értéke van számára.

Ami még fontos kérdés, hogy

miként találd meg a megfelelő influencert a céged számára?

Az influencer marketing egyik legnagyobb kihívása, megtalálni azokat az influencereket, akik valóban relevánsak számodra. Meg kel győződnöd arról, hogy a kiválasztott influencer valóban szakértő az iparágban, megbíznak benne és sokan követik, és hogy tényleg jelentős hatással van a közönségére. Az utóbbit azért nehéz ellenőrizni, mivel a követőszám nem mond erről semmit. Más tényezőket is figyelembe kell venni.

Milyen paraméterek alapján értékeld az influencerek erejét?

1. Aktív követők

Azok az influencerek tekinthetők jó választásnak, akiknek sok követőjük van, sok hozzászólás érkezik a posztjaikhoz, melyeket sokan megosztanak, azaz magas az aktivitási arányuk. Az említett tényezőkhöz kapcsolódó számok jól jelzik, hogy a követők érdeklődnek a tartalmai iránt. Akkor kell óvatosnak lenned, ha alacsony az aktivitás a posztjaiknál a követőszámhoz képest.

Az instagramos influencerek esetében például van olyan eszköz, mely megmondja ezeket a számokat, sőt még a becsült költségüket is. De próbálkozhatsz a Buzzwebbel is, mely minősíti az influencereket, megmutatja az elköteleződési arányukat, a követőik minőségét, és annak demográfiai adatai. A SocialBlade pedig azt mutatja meg, hogy miként alakult a követőszám egy-egy profil esetén. Ha nagy ugrást látsz a grafikonon egy bizonyos időpontnál, akkor az hamis követőkre utalhat.

De azt is megteheted, hogy a legutolsó 20-30 posztját alapul véve számolsz egy elközeleződési arányt. Általában minél nagyobb a követőtábora egy influencernek, annál kisebb az aktivitásuk. Ezt is vedd figyelembe, amikor összehasonlítod őket.

2. Hitelesség

A bizalom kialakításához hitelesnek kell lennie egy influencernek. Az általa közzétett tartalmaknak valóban fontosnak kell lennie számára. A szponzorált tartalmak sem lehetnek olyanok, mint a reklámok, és nem jó, ha úgy néz ki, mint ha azért emlegetne márkákat, mert azok fizetnek neki. Arra is vess azonban egy pillantást, hogy korábban milyen tartalmakat készített cégeknek, és hogy ezek milyen minőségűek voltak, hasznosak voltak-e a követői számára, és nem csak bármit elvállal pénzért.

Ezen kívül keress rá az influencerre a Google-ben, és nézd meg, hogy mekkora a hatása a közösségi platformokon! Említésekre és vendég-megjelenésekre kell vadásznod. Ha sokat emlegetik, akkor az arra utal, hogy hiteles, még ha nincs is óriási követőtábora. Ha valakinek sok a követője, akkor az is lehet gyanús, ha egyben nagyon nagy az aktivitás is nála. Figyelj tehát arra, hogy mennyire minőségiek a hozzászólások a tartalmainál: ha mindig ugyanaz ismétlődik és értéktelen megjegyzéseket látsz, akkor ott gondok vannak.

3. Minőség

Egy sikeres influencernek képesnek kell lennie arra, hogy inspirálja és motiválja a követőit a tartalmaival. Ellenőrizd a közösségi média oldalát, hogy képet kapj a tartalom minőségéről! Hiszen ahhoz, hogy mély benyomást keltsen a követőiben, jó minőségű tartalmakat kell előállítania. Persze arról is győződj meg, hogy megvan-e a megfelelő számú követője.

4. Szakértelem

Akármekkora lehet egy influencer követőinek száma, vagy azok aktivitása, ha nem a te célközönségedről van szó, akkor nem sokra mész velük. Egyetlen influencer sem képes mindenki számára átadni üzeneteket. Egy-két területen tud csak igazi szakértő lenni. Tehát elsősorban olyan influencerek között keresgélj, akik a Te iparágadban aktívak, a Te közönségednek készítenek tartalmakat!

5. Aktivitás

Egy influencer akkor sikeres, ha az általa készített tartalmak nyomot hagynak a közönségében. És ez nem csak minőség kérdése, hanem az aktivitásáé is. Egy influencer akkor jó választás, ha aktívan jelen van a közösségi médiában, és kommunikál a követőivel. Olyan influencert kell találnod, aki időt áldoz arra, hogy kapcsolatba kerüljön a közönségével: válaszolnia kell a kommentekre, interaktív tartalmakat kell készítenie.

A lényeg, hogy a reklámblokkolók és a visszaeső organikus elérés időszakában érdemes olyan eszközökhöz is nyúlni a marketingben, melyre korábban esetleg nem gondoltál. Ilyen lehet egy influencer, aki ismeri a közönségét, és tudja, hogy milyen tartalomra rezonál. Ezáltal pedig forgalmat visz a weboldaladra és javítja a konverziós arányodat.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.