Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-11-080 komment

Mi az az influencer marketing? És lenne számodra értelme? (Frissítve, 2023.02.16.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Nyilván nincs ember, aki ne hallott volna már az influencerekről, és a legtöbb esetben valamiféle YouTube és Instagram-celebek jutnak az eszünkbe. De ha marketing szempontból vizsgálod a kérdést, akkor tudod, hogy pontosan miről van szó? Mire jó és hogyan működik az influencer marketing? És a legfontosabb: neked érdemes lenne-e foglalkoznod vele? Átfutjuk a legfontosabb dolgokat. (Frissítés, 2023.02.16. – Egy új fejezettel bővítettünk: Néhány statisztikai adat, amit érdemes figyelembe venni, ha influencer marketingen gondolkodsz)

Amikor valaki belekezd a tartalommarketingbe, akkor létrehoz egy tartalmat, majd várja a hatást. De nagyon sokszor nem történik semmi. Így van ezzel a legtöbb kis cég, akik aztán csalódottan legyintenek az egészre. Nekik meg kell érteni, hogy a közösségi média csak egy platform, és önmagában még nem jelent semmiféle előnyt egyetlen cég számára sem, nem hozza el a várva vár profitnövekedést. Hiszen nem elég jelen lenni a közösségi médiában, sőt még tartalmat is gyártani, hanem meg kell találni a célközönséget, kommunikálni velük, megérteni, hogy mi akarnak, milyen vágyaik vannak.

De hogyan érheted el a célközönséget hatékonyan? Nyilván hirdetésekkel, ugyanakkor van egy másik lehetőség is: az influencer marketing. Ez a megoldás arra épít, hogy jelen vannak olyan személyek a közösségi médiában, akik jelentős munka árán felépítettek egy lojális követői bázist. Egy olyan követői bázist, melyre befolyással vannak. Ehhez az influencer által könnyen megygyőzhető célközönséghez pedig általuk Te is eljuthatsz. Így tehát az influencer elvégezte a munka egy részét helyetted.

Lehet, hogy az jár a fejedben, hogy az influencer marketing elsősorban a nagy cégek számára járható út, azonban nem muszáj a nagy és számodra megfizethetetlen sztárokban gondolkodnod. Ezek nem is feltétlenül a Te célközönségedet érik el. Neked olyan influencereket kell találnod, akik a célközönségedhez juttatják el az üzenetedet, olyan emberekhez, akik ráadásul készen állnak a vásárlásra az influencer általi hatékony befolyásolás hatására.

Mi az influencer marketing?

Az influencer marketing tehát egy olyan stratégia, mely egy befolyásos személyiségre épít, akire odafigyelnek és van némi hírneve, valamint közönsége egy adott iparágban. Tehát ahelyett, hogy egy célközönségre összpontosítanál, egyedül egy influencerrel kell foglalkoznod. Hiszen ő az a személy, aki egy olyan közönségre van befolyással, mely a piacodon potenciális vevőnek számít.

Mint látható, fontos, hogy az influencer a Te célközönséged tudja megszólítani. Ehhez a megfelelő személyt kell megtalálnod, nem csak úgy általánosságban egy celebet. Ezután ki kell alakítanod egy kapcsolatot vele, majd ki kell találni azt a megoldást, amellyel hatékonyan megjelenítheti a cégedet a követői számára. Így működne tehát röviden az influencer marketing.

Az influencerek jobban ismerik a közönséget, mint Te. Hiszen napi szinten kapcsolatban vannak velük, tudják, hogy mire reagálnak, és mi kedvetleníti el őket. Ezzel Neked már nem kell foglalkoznod, hiszen egy személy ezt a nem egyszerű munkát – a kapcsolatépítést egy közönséggel – elvégezte helyetted.

Miért működik az influencer marketing?

Azért, mert az emberek általában figyelnek mások véleményére. Döntéseiket befolyásolja az, hogy a családtagjaik, ismerőseik mit ajánlanak számukra. Sőt, vágynak arra, hogy egy általuk követett és nagyra tartott személy megmondja miről, mit gondoljanak. De legalábbis sokkal jobban bíznak egy valós személy ajánlásában, mint a cégek hirdetéseiben.

Neked pedig sokkal könnyebb egyetlen emberrel foglalkozni, mint sok ezerrel. Ez a jó az influencer marketingben: leegyszerűsíti a dolgokat és hatékonyan működik. Márpedig, ami hatékony, az olcsó, vagyis a megtérülése jobb, mint a hagyományos marketing megoldásoké.

Milyen előnyei vannak az influencer marketingnek?

  • Javuló konverziós arány a weboldaladon.
  • Növekvő márkaismertség.
  • Egy nyitott célközönség elérése.
  • Az organikus elérésed javulása a közösségi médiában.

Emellett persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy magát a tartalmat is – amihez a céged, terméked kapcsolódik – is az influencer állítja elő, így nem neked kell a tartalomkészítéssel fáradnod. Ráadásul ez a tartalom egy gyakorlott tartalomgyártó influencer esetén jó minőségű, hatékony, sőt adott esetben akár virális vagy örökzöld is lehet, ami Neked nem biztos, hogy összejönne.

Frissítés, 2023.02.16.:

Néhány statisztikai adat, amit érdemes figyelembe venni, ha influencer marketingen gondolkodsz

B2B esetében is működik az influencer marketing?

Egy tanulmány (TopRank Marketing) szerint a B2B cégek 86 százaléka esetében hatékony az influencer marketing. Mint kiderült, segítségével a B2B cégek nem csak a márkaismertségüket tudják növelni, hanem közvetlenül az eladásaikat is. A cégek harmada jelezte, hogy az influencer marketing segítségével tudta növelni a bevételét.

Úgy tűnik, hogy az influencer marketing hasonló fejlődésen esett keresztül az elmúlt években, mint korábban a tartalommarketing. Míg néhány éve még egyes cégek inkább csak próbálgatták az új marketingeszközt, ma már kezd beépülni a hosszú távú stratégiákba.

A vizsgálat megállapította, hogy az influencer marketing a B2B cégek

  • 86 százaléka esetében nagyon vagy legalább közepes mértékben sikeres
  • 72 százalékuk látja úgy, hogy hatékonyan növelte a márka hírnevét
  • 70 százalék szerint javította a márka ismertségét
  • 56 százalék szerint új leadeket szereztek általa
  • 33 százalék szerint pedig közvetlenül növelte a bevételeket

A tanulmány arra is kitér, hogy nem mindegy, a cégek milyen influencert választanak. Kellően hitelesnek, megbízhatónak, tekintélyesnek kellene lennie, és nem csak olyan mutatókat figyelembe venni, mint a követők vagy feliratkozók száma.

A cégek azt is elárulták, hogy milyen influencerekkel dolgoznak együtt:

  • 77 százalékban iparági szakértőkkel és elemzőkkel
  • 46 százalékban belső vezetőkkel
  • 48 százalékban „niche” szakértőkkel
  • 46 százalékban vásárlókkal
  • 45 százalékban profi influencerekkel
  • 42 százalékban alkalmazottakkal

Úgy vélik egyébként, hogy a közönség mérete kevésbé fontos, mint a közönség „relevanciája”. Habár a nagy követőszámú influencerek ugyan segítenek az elérésben, viszont fontosabbak lehetnek a kisebb közönségű, de rájuk nagyobb befolyással bíró influencerek. A cégek szerint az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkezniük a jó influencereknek:

  • legyen releváns a közönségük (98%)
  • a közönség megbízhatónak tartsa őket (87%)
  • szakértői legyenek a témának (78%)
  • összhangban legyenek a márka-értékekkel (69%)
  • legalább egy platformon jelen legyenek (65%)
  • képesek legyenek a tartalomgyártásra (54%)
  • a közönségük mérete (49%)

És végül a kutatás arra is választ keresett, hogy milyen típusú tartalmak azok, melyek jól működnek a B2B influencer marketingben:

  • Webináriumok (81%)
  • Közösségi média (74%)
  • Blogposztok (71%)
  • Videók (67%)
  • Interjúk (62%)
  • Podcastok (52%)
  • Élő videók (48%)
  • Esettanulmányok (38%)

Milyen influencerek vannak?

Az influencereknek különböző típusaik vannak, és akad három szempont, amit figyelembe kell venned a kiválasztásuknál:

Relevancia: vagyis mennyire passzol az influencer a Te cégedhez, termékedhez.
Elérés: hány követője van, és milyen hatékonyan képes elérni őket.
Hatékonyság: hogyan fogadja a közönség az influencer által közvetített üzenetet, azaz mennyire képes befolyásolni őket.

Az influencerek típusai

1. Mikro- és nano-influencerek

Ők olyan átlagemberek, akik mondjuk blogot írnak vagy videóznak és van néhány száz vagy néhány ezer követőjük. Itt fontos megjegyezni, hogy a több követő nem feltétlenül jobb, ennél fontosabb, hogy a követők hűségesek és aktívak legyenek.

Hiszen Neked olyan influencerre van szükséged, aki a Te célcsoportodhoz tud szólni, aktívak a követői és bíznak benne. Egy ilyen személy sokkal jobb eredményeket érhet el, mint ha tízszer ennyi követője lenne, de kevésbé elkötelezettek, és nem érdekli őket a terméked vagy szolgáltatásod.

Mivel sokkal nagyobb arányban lépnek kapcsolatba a követőikkel, így a konverziós arányok is jobbak. Ez pedig jobb megtérülést jelent, már csak azért is, mert jóval kevesebbet kérnek a közös munkáért, mint egy nagy influencer.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy mivel nekik még általában fontosabb a követőik számának és a hírnevük növelése, azért plusz erőfeszítéseket is hajlandóak tenni, amikor a megrendelő kéri őket valamire. Ha például szoros határidővel kérsz valamit, esetleg módosítanál egy-egy poszton, akkor nagyobb eséllyel találnak ezek a kéréseid pozitív fogadtatásra, mint egy nagy influencernél.

Sokan persze ódzkodnak attól, hogy micro-influencerekkel dolgozzanak együtt, mivel sok embert el akarnak érni, pedig mint fentebb már leírtuk, sok előnye van a velük való munkának, különösen, ha nem vagy egy országos vagy multi cég.

2. Csúcs-influencerek

Ők azok a sztárok, akiknek több százezres vagy akár milliós követőtáboruk van. Nyilván az áraik is ehhez igazodnak. Ha kis céged van, akkor velük nem igazán kell foglalkoznod, inkább a mikroinfluencerek és a helyi influencerek körében kell keresgélned.

3. Helyi influencerek

Ha például arra van szükséged, hogy forgalmat terelj egy fizikailag is létező üzletbe vagy egy eseményre, akkor elsősorban a helyi influencerek körében kell körülnézned. Ők azok, akik sokat tehetnek azért, hogy a megfelelő személyek elé kerüljön a terméked vagy a szolgáltatásod.

Mit csinál valójában egy influencer?

Nyilván a célod az, hogy az emberek megvásárolják a termékeid vagy a szolgáltatásaid az influencer révén. Ő ennek érdekében kommunikációt kezdeményez a márkáddal kapcsolatban, hogy felhívja rá a figyelmet és kialakítsa a bizalmat irántad.

Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy például
ajánlást fogalmaz meg a termékeddel kapcsolatban, vagy pedig
– egy stratégia alapján elhelyezi a terméked egy képen vagy videón az általa használt közösségi média csatornában,
értékelést mond a termékedről.

Persze mindezt valamiért cserébe teszi ezt: ami lehet pénz, ingyenes termékek, vagy bármi, aminek értéke van számára.

Ami még fontos kérdés, hogy

Miként találd meg a megfelelő influencert a céged számára?

Az influencer marketing egyik legnagyobb kihívása, megtalálni azokat az influencereket, akik valóban relevánsak számodra. Meg kel győződnöd arról, hogy a kiválasztott influencer valóban szakértő az iparágban, megbíznak benne és sokan követik, és hogy tényleg jelentős hatással van a közönségére. Az utóbbit azért nehéz ellenőrizni, mivel a követőszám nem mond erről semmit. Más tényezőket is figyelembe kell venni.

Milyen paraméterek alapján értékeld az influencerek erejét?

1. Aktív követők

Azok az influencerek tekinthetők jó választásnak, akiknek sok követőjük van, sok hozzászólás érkezik a posztjaikhoz, melyeket sokan megosztanak, azaz magas az aktivitási arányuk. Az említett tényezőkhöz kapcsolódó számok jól jelzik, hogy a követők érdeklődnek a tartalmai iránt. Akkor kell óvatosnak lenned, ha alacsony az aktivitás a posztjaiknál a követőszámhoz képest.

Az instagramos influencerek esetében például van olyan eszköz, mely megmondja ezeket a számokat, sőt még a becsült költségüket is. De próbálkozhatsz a Buzzwebbel is, mely minősíti az influencereket, megmutatja az elköteleződési arányukat, a követőik minőségét, és annak demográfiai adatai. A SocialBlade pedig azt mutatja meg, hogy miként alakult a követőszám egy-egy profil esetén. Ha nagy ugrást látsz a grafikonon egy bizonyos időpontnál, akkor az hamis követőkre utalhat.

De azt is megteheted, hogy a legutolsó 20-30 posztját alapul véve számolsz egy elközeleződési arányt. Általában minél nagyobb a követőtábora egy influencernek, annál kisebb az aktivitásuk. Ezt is vedd figyelembe, amikor összehasonlítod őket.

2. Hitelesség

A bizalom kialakításához hitelesnek kell lennie egy influencernek. Az általa közzétett tartalmaknak valóban fontosnak kell lennie számára. A szponzorált tartalmak sem lehetnek olyanok, mint a reklámok, és nem jó, ha úgy néz ki, mint ha azért emlegetne márkákat, mert azok fizetnek neki. Arra is vess azonban egy pillantást, hogy korábban milyen tartalmakat készített cégeknek, és hogy ezek milyen minőségűek voltak, hasznosak voltak-e a követői számára, és nem csak bármit elvállal pénzért.

Ezen kívül keress rá az influencerre a Google-ben, és nézd meg, hogy mekkora a hatása a közösségi platformokon! Említésekre és vendég-megjelenésekre kell vadásznod. Ha sokat emlegetik, akkor az arra utal, hogy hiteles, még ha nincs is óriási követőtábora. Ha valakinek sok a követője, akkor az is lehet gyanús, ha egyben nagyon nagy az aktivitás is nála. Figyelj tehát arra, hogy mennyire minőségiek a hozzászólások a tartalmainál: ha mindig ugyanaz ismétlődik és értéktelen megjegyzéseket látsz, akkor ott gondok vannak.

3. Minőség

Egy sikeres influencernek képesnek kell lennie arra, hogy inspirálja és motiválja a követőit a tartalmaival. Ellenőrizd a közösségi média oldalát, hogy képet kapj a tartalom minőségéről! Hiszen ahhoz, hogy mély benyomást keltsen a követőiben, jó minőségű tartalmakat kell előállítania. Persze arról is győződj meg, hogy megvan-e a megfelelő számú követője.

4. Szakértelem

Akármekkora lehet egy influencer követőinek száma, vagy azok aktivitása, ha nem a te célközönségedről van szó, akkor nem sokra mész velük. Egyetlen influencer sem képes mindenki számára átadni üzeneteket. Egy-két területen tud csak igazi szakértő lenni. Tehát elsősorban olyan influencerek között keresgélj, akik a Te iparágadban aktívak, a Te közönségednek készítenek tartalmakat!

5. Aktivitás

Egy influencer akkor sikeres, ha az általa készített tartalmak nyomot hagynak a közönségében. És ez nem csak minőség kérdése, hanem az aktivitásáé is. Egy influencer akkor jó választás, ha aktívan jelen van a közösségi médiában, és kommunikál a követőivel. Olyan influencert kell találnod, aki időt áldoz arra, hogy kapcsolatba kerüljön a közönségével: válaszolnia kell a kommentekre, interaktív tartalmakat kell készítenie.

A lényeg, hogy a reklámblokkolók és a visszaeső organikus elérés időszakában érdemes olyan eszközökhöz is nyúlni a marketingben, melyre korábban esetleg nem gondoltál. Ilyen lehet egy influencer, aki ismeri a közönségét, és tudja, hogy milyen tartalomra rezonál. Ezáltal pedig forgalmat visz a weboldaladra és javítja a konverziós arányodat.

Hogyan kezeld az influencereket?

Automatizáld a munkát!

Minél több influencerrel dolgozol, annál nehezebb a kezelésük. Ebben segít az automatizálás. Lehet automatizálni a nyomkövetést és a jelentéseket, melyek mindig jelzik az egyes influencerek aktivitását és és konverziós számait. Ide tartozhat a kommunikáció egy részének automatizálása, ahol a rendszer értesítést küld a frissítésekről, bejelentkezésekről, visszajelzés-kérésekről.

Kompenzáció

Az influencereknél többféle elszámolást is alkalmazhatunk. Az egyik lehetőség a teljesítmény alapú kifizetés, tehát ha egy felhasználó konvertál, akkor azért egy meghatározott díj jár az influencer számára. Ez a konverzió lehet feliratkozás, letöltés, nem csak vásárlás. Ugyanakkor azért is kaphatnak pénzt, hogy növelik a márkaismertséget, valamint egy meghatározott díjat is kaphatnak egy-egy kampány vagy poszt után, de akár havonta is lehetséges egy fix összeg. Az előbbiek persze kombinálhatók.

Ez a díj nem feltétlenül egy pénzösszeg kifizetését jelenti, bizonyos esetekben akár ajándék termék vagy szolgáltatás is lehet a cég részéről a tartalomkészítésért.

Az influencer partner megbecsülését azonban további módokon is ki tudod fejezni, így például ígérhetsz neki jutalmat, ha elér egy bizonyos célt, például egy meghatározott konverziós számot. Ha megbízható partnernek bizonyul, akkor elismerésedet kifejezheted ajándék-termékekkel vagy kuponkódokkal.

Hogyan mérd az influencer marketinged hatékonyságát?

Majdnem minden olyan cégnek, mely influencer marketinget használ van egy adott költségvetése erre a tevékenységre. Nyilván azt is érdemes tudni, hogy ennél a befektetett összegnél többet keresel a megoldással. Ahhoz, hogy az influencer marketinged sikerét mérd, ismerned kell a kampányod teljesítményét.

Állíts be kampánycélokat!

Ehhez első körben tisztában kell lenned a célokkal. Eleve, ahhoz, hogy tudd, milyen influencerekre van szükséged, nem árt meghatározni, hogy mik a céljaid, hiszen ezek mutatják meg azt, hogy milyen típusú tartalomra van szükséged, és milyen platformot érdemes használnod. A leggyakoribb célok:

  • A márkaismertség növelése
  • Új közönség elérése
  • A márka érdekeinek hatékonyabb képviselete
  • Az eladások mennyiségének növelése
  • A márka hírnevének javítása

Ezek persze még elég tág célok, úgyhogy egy sikeres influencer kampányhoz mélyebbre kell ásni.

A mutatók meghatározása

Ha megvannak a kampánycélok, akkor meg kell találni azokat a mutatókat, melyek megfelelően mérik ezeket. Nem egyetlen mutatóra van szükséged ahhoz, hogy megállapíthasd, elérted a célodat. Például, ha a célod az, hogy fokozd a márkaismertséget, akkor a teljesítménymutatók között olyanokat is használhatsz, mint a megjelenések száma, a kattintások száma, a márkaemlítések, a követően számának növekedése, az aktivitási szint emelése, stb.

Ha nem vagy biztos abban, hogy melyik mérőszámot kellene használnod, akkor ahelyett, hogy nem mérnél semmit, még mindig jobb, ha az általános, megszokott mutatókat figyeled. Általában az aktivitás a leggyakrabban használt mutató az influencer kampányoknál , de sokan figyelik a kattintások számát, a megtekintéseket és a konverziókat.

Igazítsd a célokat és a mutatókat az influencerekhez!

Ha több influenszert is használsz a kampányodban, akkor nyilván tudni szeretnéd, hogy melyik hoz jobb eredményeket, hiszen ezáltal a gyengén teljesítőket eltávolíthatod, és javíthatod a kampányaid hatékonyságát. Nyilván az egyedi influencer céloknak összhangban kell lenniük a kampánycélokkal: mondjuk a kampánycélod az, hogy egy bizonyos bevételt érj el egy maghatározott időn belül. Ehhez kapcsolódóan az egyéni influenszer-cél az lesz, hogy mi az a minimum összeg, melyet az adott személynek be kell hoznia számodra.

Az egyéni influencer mutatók közé olyan számok tartoznak, mint

  • a megtekintések száma
  • a kattintások száma a weboldalon
  • átlagos aktivitási arány
  • ügyféllé válás
  • felhasználók által készített tartalom mennyisége
  • bevétel

Mivel mérd az influenszer teljesítményét?

A fent említett számokat, illetve azok valamelyikét figyelheted az analitikában, ugyanakkor akadnak ma már olyan platformok, melyek segítenek a feldolgozásban. Ilyen a NeoReach, a TapInfluence vagy a Grin.

Az influenszerek mérése

Sok esetben csak a teljes kampány kerül mérésre, ez azonban nem feltétlenül elegendő. Ha veszel egy csoport influenszert, akkor mindegyiknek mérd a teljesítményét: rögzítsd az aktivitási arányt a posztjaiknál és hasonlítsd össze a számokat. Hogyan tudod ezt megtenni?

Például úgy, hogy egyéni URL-eket használsz. Vagyis minden influenszer számára egyéni URL-t készítesz, így mérheted, hogy az adott influenszer milyen forgalmat hoz a blogjából, videóiból vagy közösségi média posztjaiból. Ehhez használhatod nagyon egyszerűen akár a bit.ly-t is.

Az eredmények értékelése

Ha látod minden egyes influenszer teljesítményét, akkor ez alapján kiszűrheted a gyengén teljesítőket, és kipróbálhatsz új influenszereket. Ezzel pedig javíthatod a kampányod teljesítményét. A legjobb megoldás, ha több, rövid időtartamú kampányt futtatsz, és ezekkel szűröd ki a gyengén teljesítő influenszereket. Ha belevágsz egy hosszú kampányba úgy, hogy fix influenszereket használsz, akkor az nagyobb eséllyel gyenge eredményeket produkál majd.

Kategória: Webmarketing | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet