Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-11-220 komment

Facebook hirdetés: milyen lehetőségek közül választhatsz? Milyen hibákat ne kövess el?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Miután az organikus elérés folyamatosan romlik a Facebookon, ezért egyre többen nyúlnak a hirdetés eszközéhez. Ha Te még nem igazán tudod, hogy miként működnek a Facebook hirdetések, milyen lehetőségek rejlenek benne, mire kell figyelni a létrehozásuknál, akkor olvass tovább! (Frissítés, 2019. 11. 15. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan mérd a Facebook-hirdetéseid teljesítményét?)

A Facebook hirdetéseknél szinte végtelennek tűnnek a lehetőségek. Számtalan hirdetéstípust hozhatsz létre, olyannyira, hogy még gyakorlott hirdetőként sem teljesen látod át. Az egyik legfontosabb kérdésként szokott felmerülni, hogy hol jelenjen meg a hirdetés, melyik lehet a megfelelő választás egy adott esetben.

Milyen hirdetés-elhelyezések közül választhatsz a Facebookon?

Az elhelyezés határozza meg, hogy a hirdetésed hol jelenik meg, illetve melyik platformon. Hatással van arra, hogy milyen lesz a hirdetés formátuma, mennyi szöveggel jelenik meg, és persze, hogy mennyibe kerül. Az árak jelentős mértékben eltérnek a különböző elhelyezéseknél, ugyanakkor azok hatékonysága sem egyforma. De lássuk, hogy milyen elhelyezések állnak rendelkezésedre!

Facebook-hírfolyam

Ez az a hirdetéstípus, mellyel valószínűleg a leggyakrabban találkozol, és megjelenik mind a desktopos, mind a mobilos felületen. Ez a sztenderd hirdetési formátum címsorral, hirdetésszöveggel, egy képpel vagy videóval (vagy mindkettővel), valamint egy CTA-val. A felhasználók hozzá tudnak szólni, lájkolhatják vagy megoszthatják. Amikor a felhasználó rákattint, akkor egy céloldalra vagy a weboldalra jut, melyet a hirdetés tulajdonosa határoz meg.

Egy Facebook-hirdetés a hírfolyamból

Azonnali cikkek

Az azonnali cikkek hasonlóak, mint a hírfolyambeli posztok. Amikor a felhasználók rákattintanak, akkor a cikkre viszi őket, amelyben megjelenhet a hirdetésed.

Videók

A videókban megjelenő hirdetések olyanok, mint a tévés hirdetések. Az emberek valamilyen videós tartalmat fogyasztanak, melyet megszakít egy reklám. A mögötte húzódó elképzelés az, hogy az elkötelezett felhasználók megnézik a hirdetést is, kivárva, hogy folytatódjon a videó. Ez a megoldás nem túl népszerű a felhasználók körében, ráadásul sokszor a hirdetés miatt inkább otthagyják a videót.

Jobb oldali hasáb

Ezek a hirdetések már a Facebook megjelenése óta jelen vannak, és kisméretű, könnyen figyelmen kívül hagyható hirdetésként egy képet és némi szöveget tartalmaznak. Ennek ellenére általában drágábbak, mint a nagyobb aktivitást eredményező hírfolyambeli megjelenés.

Javasolt videók

Amikor a felhasználók megnéznek egy videót, akkor kapnak egy listát a javasolt videókból, ami hasonló ahhoz, mint amivel a Youtube-on találkozhatsz. Fizethetsz azért, hogy a Te videód is megjelenjen ezek között.

Marketplace

A Marketplace a Facebook apróhirdetési megoldása. Aki itt körülnéz, az már készen áll a vásárlásra, ami azt jelenti, hogy Te is könnyebben tudsz neki bármi eladni. Mivel ez a megoldás még elég új, így nem igazán vannak adatok, de érdemes lehet tesztelni.

Stories

A Stories mobilra optimalizált, teljes kijelzős és 15 másodpercnél rövidebb videókat tartalmaz. Ezek között jelenhetsz meg, és elsősorban a cégismertség növelésére alkalmas.

Instagram hírfolyam

Ezeken túl a Facebookon állíthatod be az instagramos megjelenést is. Kettő közül választhatsz: hírfolyam és a történetek. A hírfolyam esetében a reklámok értelemszerűen a felhasználók feedjében jelennek meg, tartalmaznak képet, karuszel-hirdetést és/vagy videót. Ha egy felhasználó elég sok ideig néz egy hirdetést, akkor megjelenik számára a CTA is, mely kattintásra ösztönözheti. Tulajdonképpen ezek a hirdetések jelentik az egyetlen lehetőséget, hogy a hírfolyamban kattintható linkkel jelenj meg. A megjelenés ára magasabb az átlagosnál.

Instagram Stories

Ez a Storiesban való megjelenést jelenti, ahol szintén adhatsz egy linket a hirdetéshez, mely felfelé csúsztatásra jelenik meg. Ezek a hirdetések is elég jó mutatókkal rendelkeznek.

Audience network

Az audience network alkalmazások és weboldalak hálózatát jelenti, melyeken megjelenhetsz a hirdetéseiddel a Facebook révén. Vagyis akkor érheted el a közönséged, amikor nem is tartózkodnak a Facebookon. További információkat itt találsz a lehetőségről.

Messenger

Végül pedig megjelenhetsz a hirdetéseiddel a Messengerben is. Ezen belül is több lehetőség áll a rendelkezésedre: egyrészt egyből a Messenger főoldalán, másrészt a Storiesban, illetve szponzorált tartalomként. Az utóbbinál a hirdetés üzenetként jelenik meg, amikor a felhasználó megnyitja az üzenetet, akkor elolvashatja azt, és kattinthat a CTA-ra.

Amikor tehát elkészítesz egy hirdetést, akkor ezeken a helyeken mind megjelenhetsz. Nem muszáj azonban mindenhol. A Stories-ban érdemes külön gondolkodni, mert annyira eltér a többi megjelenéstől. Egyébként pedig vizsgálni kell, hogy melyik elhelyezés teljesít jobban a kampányaidnál (kattintások, konverziók és kattintásonkénti költség), és ennek megfelelően optimalizálni.

Mi a különbség Facebook hirdetés és kiemelt bejegyzés között?

Ez előbbiekben tehát láttuk, hogy akad néhány variáció, ha Facebook-hirdetést szeretnél indítani. Ugyanakkor van még fizetett megjelenési lehetőség a Facebookon, amiről eddig nem volt szó: a kiemelt bejegyzések.

Mi az a kiemelt bejegyzés?

Sokan, akik hirdetnek nem is igazán tudjuk mi az a kiemelés, mire jó, miben különbözik a hirdetésektől, vagy hogy mire lehetne használni. Pedig mindenkinél előtérbe nyomakodik, hiszen minden egyes bejegyzés jobb alsó sarkában ott van a kék színű gomb: “Bejegyzés kiemelése”.

Bejegyzés kiemelése gomb a Facebookon

A lehetőség lényege az, hogy több emberhez juttathatod el valamely bejegyzésedet, mely már létezik a Facebook-oldaladon. Nem kell hozzá semmi egyebet tenni a hirdetési rendszerben. Csak be kell állítanod a költségét a promóciónak, az időkeretet és a közönség célzását. Mindezt egyetlen felugró ablakban megteheted, és kész is vagy. A kiemelt posztok ezt követően megjelennek a hírfolyamban.

Milyen előnyei vannak a kiemelt bejegyzésnek?

A megoldás elsősorban talán azok számára lehet egyszerű és könnyen használható, akik nem mernek belevágni a hirdetéskezelő használatába, mert megijeszti őket annak bonyolultsága. Ilyenek lehetnek a kkv-k, akik nem bíznák szakemberre a facebookos PPC-hirdetéseket, de növelni szeretnék az elérésüket.

Legfőbb előnye az egyszerű használat, a hirdetések könnyű és gyors létrehozásának lehetősége, ami azok számára is megy, akiknek semmilyen tapasztalatuk nincs a Facebook-hirdetésekkel. Ráadásul meggyőző is lehet az emberek számára, ha olyan posztot választasz ki kiemelésre, mely kapott pár lájkot, kommentet és megosztást, hiszen ezt látják a posztnál. Javíthatod általa a márkaismertséget, növelheted az aktivitást, és persze forgalmat terelhetsz a weboldaladra.

Hátránya a korlátozott célzási, ajánlattételi és elhelyezési lehetőség. Nem használhatsz retargetálást, nem állíthatsz be ajánlati korlátot vagy ajánlati stratégiát. A bejegyzésed kizárólag a hírfolyamban jelenik meg. Ez azt jelenti, hogy ha nem kizárólag az aktivitást akarod növelni, hanem a forgalomra és ehhez kapcsolódóan a konverzióra is optimalizálánál, akkor inkább a hirdetésekkel kell próbálkoznod.

Mikor érdemes használnod?

A kiemelt bejegyzés akkor lehet jó választás, amikor a bejegyzésre egyébként adott sok lájk, hozzászólás, megosztás meggyőző erejét akarod kihasználni. Ráadásul a kiemeléssel az egyébként is jól teljesítő posztod még nagyobb aktivitást generál majd, ami látszódni is fog a számokban.

Akkor is jó választás lehet, ha különösebb megfontolás nélkül valamely tartalmad szeretnéd egy szélesebb közönség, vagy csak a saját közönséged elé tárni. Leegyszerűsíti a folyamatot: nem kell használnod a hirdetéskezelőt, így időt takarítasz meg a használatával.

Mire figyelj a kiemelt bejegyzéseknél?

Néhány dolog, amit a bejegyzések kiemelésénél érdemes figyelembe venni:

  • Az aktivitásra összpontosíts! Nem választhatod a kattintásokra vagy a konverzióra optimalizálást. Elsősorban a márkaismertség és az aktivitás fokozható, az eladásokat hirdetési kampányokkal tudod javítani.
  • Olyan bejegyzéseket emelj ki, melyek jól teljesítettek! Hiszen nem csak azt tudod, hogy a közönséged jól reagál ezekre, de ez látszik is a számokon mindenki számára, ami még több aktivitást eredményez.
  • Ne feledkezz meg a vizuális elemekről! Ez lehet egy kép vagy egy videó. A lényeg, hogy ha kiemelsz egy posztot, akkor az a vizualitás révén keltse fel a figyelmet. Ez jelentős mértékben javítja az eredményeket.

Hogyan írj jó Facebook hirdetésszöveget?

Habár a jó (figyelemfelkeltő) fotók azok, melyek megállítják az embereket a Facebook-hírfolyamuk görgetésében, a hirdetésszöveg az, ami elindítja őket a weboldaladon a konverzió felé. Nem könnyű olyan címsort írni, mely megragadja a felhasználókat, olyannyira, hogy a szövegtörzsre is áttérjen a pillantásuk, az pedig cselekvésre késztesse őket. A Facebook hirdetés szövegének megírása azonban nem azzal kezdődik, hogy leülsz megírni a sorokat.

Mérd fel a vásárlói igényeket!

Nem baj, ha nincsenek pontos adataid az ügyfelekről, ha néhány olyan Facebook-csoportban tag leszel, ahol a célközönséged is megjelenik, akkor nagyon sok fontos információt be tudsz szerezni. Ehhez annyit kell tenned, hogy időnként kérdéseket teszel fel a csoporttagoknak.

Olyan kérdéseket kell feltenned, melyek segítenek jobb hirdetésszöveget írni. Azt kell elsősorban megtudnod, hogy mit várnak az emberek az olyan termékektől, mint amilyen a Tiéd is. A cél a minél pontosabb információk megszerzése, hogy ez alapján felrajzolható legyen egy ügyfélprofil, mely megfelel a Te ideális vásárlódnak.

Készíts az információk alapján hirdetésszöveget!

Ha elkészültél az ügyfélkutatásoddal és már tudod, hogy milyen problémáik vannak, akkor ezeket fontossági sorrendbe kell rendezned. Nyilván a hirdetésed szövegét azzal kell kezdeni, mely a legfontosabb probléma az emberek számára. Ezáltal egyből úgy indítasz, hogy felkelted a felhasználók figyelmét.

Igazíts a hirdetéselhelyezést a vásárlóid döntési folyamatához!

Végül azzal sem árt foglalkozni, hogy ott jelenjenek meg a hirdetéseid, ahol kellenek. Ha például egy B2B céged van, és elsősorban az a célod, hogy eladásokat hozzon a hirdetésed, akkor olyan állapotban kell megtalálnod a vevőidet, ahol ezt a döntést a legnagyobb eséllyel meghozzák.

De mi lenne ez a helyzet? Nyilván nem az, amikor mobilon éppen az ismerőseik nyaralási képeit és gyerekeikről készül fotókat nézegetik. Amikor egy B2B cég vezetője dönteni készül egy beszerzésről, akkor annak jellemzően utána jár, elég masszívan kihasználja a böngészőjét, több ablakot tart nyitva, amihez pedig kell az asztali gép vagy laptop. Minél drágább a szolgáltatásod, annál valószínűbb, hogy egy ilyen folyamat során születik meg a döntés a megrendelésről. A hirdetésed tehát célszerű nem mobileszközökön megjelentetni, mert asztali gépen jobb eredményeket érhetsz el a jól megírt hirdetésszövegeddel.

Néhány további tipp a jó Facebook hirdetésszöveghez

Az előnyökről beszélj!

A leggyakoribb Facebook hirdetésszöveg-hiba, hogy abban egy termék vagy szolgáltatás tulajdonságait sorolják fel, nem pedig az előnyöket, melyeket kínál. Természetesen a tulajdonságok is lehetnek vonzók az emberek számra, azt azonban nem magyarázzák meg, hogy miért kellene megvásárolni az adott terméket.

Az emberek viszont az előnyökre kíváncsiak, azaz a valódi okára annak, hogy miért vegyék meg a terméket. A szövegnek olyan kérdésekre kell választ adnia, hogy “miként fogja megváltoztatni az életemet?”, “milyen plusz értéket kínál számomra?”, “milyen tulajdonsága kiemelten fontos nekem?”

A tulajdonságok felsorolásával mindössze azt mondod el, hogy mit kap az a személy, aki megrendeli a terméket. Míg az előnyökkel azt hangsúlyozod, hogy miért vegye meg.

A legegyszerűbb módja, hogy az előnyök belekerüljenek minden hirdetésszövegedbe, ha az okok felsorolásánál mindig hozzáteszed az “így” vagy “ezáltal” szavakat, majd folytatod a mondatot. A végén pedig csak a mondatok második felét rakod be a hirdetésszövegbe.

Tegyél fel igennel megválaszolható kérdéseket!

A hirdetéseid szövegével is külön kellene tudnod választani azokat az embereket, akik a célcsoportodba tartoznak, és azokat, akik soha nem lesznek a vevőid. Ez azt jelenti, hogy olyan szöveget kell írnod, ami kizárólag a célcsoportodnak szól és senki másnak! Az ebből a szempontból mindegy, hogy mit akarsz elmondani, az számít, hogy mit akar látni a célcsoportod.

A legegyszerűbb megoldás a célcsoportod elkülönítésére, ha igennel megválaszolható kérdéseket teszel fel a hirdetés szövegében. Vagyis olyan kérdéseket, melyre csak a célcsoportod tagja válaszolnak igennel.

Mutasd meg, hogy közös az érdeklődésetek!

Az emberek nem szeretik a hirdetéseket, nem szeretik, amikor idegenek tolakodnak be a hírfolyamukba, hogy eladjanak nekik valamit. Hacsak az a valami nem releváns számukra. Ha nem ismernek téged, ismeretlen vagy számukra, akkor keményen meg kell dolgoznod a figyelmük felkeltéséért is.

Tehát, ha olyan embereket célzol meg a hirdetéseddel, akik nem ismernek, akkor minden lehetőséget meg kell ragadnod arra, hogy relevánssá tedd a hirdetésed. Ezt megteheted például azzal, ha kihangsúlyozod, hogy van közös érdeklődésetek, van valamilyen dolog, ami összekapcsol titeket.

Például, ha helyieknek akarsz eladni valamit, akkor fel kell hívnod a figyelmet a hirdetésszövegben arra, hogy Te is oda tartozol, és így mindjárt relevánsabbá válik a hirdetés.

Használd a történetmesélést érzések kiváltására!

Bármilyen hirdetés tekinthető történetmesélő hirdetésnek egészen addig, amíg érzelmileg megfogja az embereket. Szem előtt kell azonban tartani a célzást, elhelyezést és a célt. Érdemes benne valamilyen problémára és annak megoldására felhívni a figyelmet, vagy akár az emberi veszteségre, félelmekre építeni a hirdetést. A lényeg az erős emberi érzelmek kiváltása, ami egy történettel megy a legkönnyebben.

Empátia a történetben

Az egyik megközelítés a történet létrehozásának folyamatában egy kitalált karakter megalkotása, akihez kapcsolódni tudnak a felhasználók és együttéreznek vele. Az emberek gyakran nincsenek tisztában a bennük lévő fájdalommal vagy problémával, amikor beszélsz hozzájuk, ugyanakkor könnyen meglátják ugyanezt másokban, akiket bemutatsz számukra.

Olyan karaktert kell létrehoznod, mely által láthatóvá válik a személyes szenvedés, az élmények a közönség számára is, akik magukat látják a történetben. A karakteren pedig bemutathatod, hogy miként változtatja meg a szolgáltatásod vagy a terméked az életüket.

Tesztelj különböző történeteket!

Amikor elkészülsz egy történettel, akkor abból célszerű rövid, közepes és hosszú verziót is készíteni, majd azt tesztelni különböző elhelyezésekkel, eltérő közönségeknek, hogy lásd mikor, melyik teljesít jobban. Ahhoz azonban, hogy pontosan lásd az egyes verziók teljesítményét, elegendő ideig kell futtatnod őket.

Használj egyetlen call to actiont!

Vitathatatlanul a legfontosabb pontja minden hirdetésnek a call to action. Ez írja le azt a cselekvést, amit szeretnél, ha a felhasználók megtennének. Például “Használd ki a rendkívüli, 50%-os kedvezményt!”

CTA-ból mindig csak egy szerepelhet a hirdetésben. Lehet, hogy csábító lenne többet használni azért, mert úgy érzed, akkor több dolgot is megtehetnének az emberek (vásároljanak, lájkolják a Facebook-oldalad, iratkozzanak fel a hírleveledre), de a túl sok választási lehetőség csak elbátortalanítja az embereket. Olyan ez, mint egy túl hosszú étlap: csak megnehezíti a választást.

Tegyél linket a szövegbe is!

Ha nemcsak a kötelezően megjelenítendő helyen tűnik fel a céloldalad URL-je, akkor mindjárt két elem is lesz, ahová kattinthatnak az emberek. Másrészt azért is jó, ha a szövegben szerepel a link, mert ezáltal jobban hasonlít a hirdetésed egy organikus posztra

Milyen hosszú legyen a Facebook-hirdetés szövege?

Amikor Facebook-hirdetést hozol létre, nagyon sok korlátozásba futhatsz bele. Ilyen például az, hogy a képeid oldalaránya nem térhet el az előre meghatározottól, vagy ha a címsorod túl hosszú, akkor megvágja a Facebook. Viszont a hirdetésszöveg hosszával lehet játszani.

A Facebook hirdetéseid szövege lehet akár egy szó, de akár egy rövid történet is. Mivel elég nagy az eltérés a kettő között, jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon melyik hosszúság teljesít jobban? Szerencsére most már nem csak találgatunk, mert az AdEspresso nekifutott egy tesztnek, amelyben különböző hirdetésszöveg-variációk teljesítményét hasonlították össze. Az egyik könyvüket hirdették meg, és azt mérték, hogy az egyes hirdetések milyen letöltésszámot eredményeznek.

Természetesen a tesztben minden hirdetésverzió esetében azonosak voltak a képek, a címsorok, a link és a CTA, és csak a hirdetésszöveg hossza, illetve felépítése változott. 7 különböző szöveget teszteltek:

  • egymondatos szöveg (ebből volt A és B verzió)
  • felsorolást tartalmazó verzió
  • felsorolást és emojikat tartalmazó verzió
  • egybekezdéses szöveg
  • három bekezdéses szöveg
  • hat bekezdéses szöveg

A teszt 14 napig tartott, és 2,1 milliós volt a közönsége. Az eredmények pedig azt mutatták, hogy a közepes és a hosszabb hirdetésszövegek hozták a legalacsonyabb CPA-t és a legnagyobb számú leadet.

Facebook hirdetészöveg hosszúság teszt eredményei
(Forrás: AdEspresso)

Látható, hogy a rövidebb hirdetésszövegek rosszabbul teljesítettek, azaz növekedni kezdett a CPA, de ugyanígy az emojis szöveg sem teljesített túl jól.

Mi lehet az oka, hogy a hosszabb hirdetésszöveg jobban teljesít?

Az AdEspresso szerint a hosszabb verzió azért lehetett sikeresebb, mert bizonyos, összetettebb termékeknél a felhasználóknak több információra lehet szükségük ahhoz, hogy megbecsüljék annak értékét a maguk számára. Nyilván sok esetben ez az érték sokkal nyilvánvalóbb, így akár néhány szóban is át lehet adni, különösen igaz ez a jól ismert márkákra vagy termékekre.

Másrészt viszont az is közrejátszhatott, hogy mivel B2B közönséget céloztak, mely elég jól ismeri a különböző leadmágneseket, ezért plusz információkra van szükségük ahhoz, hogy a cselekvés mellett döntsenek. Fogyasztók megcélzása (B2C) esetén – például egy szakácskönyvnél – lehet, hogy kevesebb magyarázat is elegendő lett volna a célközönség meggyőzéséhez.

Ami érdekes, hogy a teszt előtt megkérdeztek néhány marketingest arról, hogy véleményük szerint vajon melyik hirdetésszöveg fog jobban teljesíteni. Sajnos az eredmény azt mutatta, hogy a marketingesek egyáltalán nem tudták előre megjósolni az eredményeket. Mindössze 11 százalékuk tippelt azon hirdetésekre, melyek az első három hely valamelyikére futottak be. Mindez tehát kicsit árnyalja a képet.

Mi következik ebből számodra?

Az AdEspresso további következtetéseket is levont a tesztből. A legfontosabb, hogy a gyengébben teljesítő hirdetésszöveg költsége 2,4-szerese leadenként a legjobb hirdetésszövegének. Felhívták a figyelmet, hogy a hirdetésszövegnek általában jóval mérsékeltebb hatása van a hirdetés teljesítményére, mint a képeknek, videóknak vagy a címsornak. Ez azt is jelenti, hogy egy gondosan kivitelezett teszttel, melyben a hirdetés minden eleme változtatásra kerül, jelentős költségek megtakaríthatók. A tapasztalataik egyébként azt mutatják, hogy egy induló és egy optimalizált kampány költsége között még tízszeres eltérés is megjelenhet.

A másik fontos következtetés, hogy a marketingesek 89 százaléka azon 3 hirdetésszöveg-verziót jósolta legjobban teljesítőként, melyek aztán a legrosszabbul teljesítettek. Pedig sokan úgy gondolják némi tapasztalattal a hátuk mögött, hogy már pontosan meg tudják mondani, mit akar a közönség. A teszt azonban azt bizonyította, hogy a legtöbb esetben sajnos nem így van. Mindig érdemes tehát tesztelni, ha valóban hatékony hirdetést szeretnénk összehozni.

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy egy hosszabb hirdetésszöveg csak akkor működik jobban, ha jól van megírva. Ebben az esetben egy profi szövegíró írta a hirdetést, de nagyon sok hirdetőnél nem így történik. Ezért is könnyebb számukra valami rövidebb szöveget közzétenni, esetleg listába szedni a mondandójukat a termékükről. Így persze a rövidebb megoldások jobban teljesíthetnek, mint egy hosszú, de rosszul megírt szöveg.

Leváltja a relevancia pontszámot a Facebook: mit mér ezután?

2019. március 12-én a Facebook bejelentette, hogy április 30-án leváltja a relevancia pontszámot, mely hirdetésszinten határozta meg a hirdetések minőségét. Helyette három új szempontból méri meg a hirdetéseket:

  • Minőség
  • Aktivitási arány
  • Konverziós arány

Ahhoz, hogy megértsük a változásokat, és hogy merre tovább, érdemes egy pillantást vetni először a relevancia pontszámra.

Mi az a relevancia-pontszám? És miért került leváltásra?

A relevancia-pontszám egy hasonló mutató volt, mint a Google minőségi mutatója az Ads-ben. A relevancia-pontszám értelemszerűen arra utalt, hogy mennyire releváns, illetve mekkora elköteleződést vált ki a hirdetésed. Ezzel jelezte a Facebook, hogy mennyire jó munkát végeztél.

A relevancia-pontszám hirdetésszintű értékelést adott, és meghatározta, hogy mennyit kell fizetned egy hirdetésért, és hogy milyen gyakran kerül a felhasználók szeme elé a hirdetés. Vagyis, ha nem volt igazán releváns a hirdetés, akkor az többe került, valamint kevesebbszer jelent meg az emberek számára.

A Facebook azt követően számolt relevancia-pontszámot, hogy jó párszor megmutatta a felhasználóknak a hirdetésed. Így már elég jó alapja volt arra, hogy meghatározza annak jövőbeni, várható teljesítményét. Minden alkalommal, amikor futott a hirdetésed, a Facebook megnézte a kampánycélokat és a célközönséget, hogy megállapítsa: mekkora valószínűséggel teszik azt a felhasználók azt, amit szeretnél, hogy tegyenek. A relevancia-pontszám tehát a várható teljesítményen alapul.

Az új mérőszámok

Miért volt szükség a váltásra? Azért mert a relevancia pontszám nem kínált megfelelő segítséget a hirdetők számára. Az új mutatók egy sokkal világosabb perspektívába helyezik a kampányteljesítményt. A relevancia pontszámnál nehezen lehetett megmondani, hogy egy adott pontszám pontosan mit jelent, mennyire jó számodra. Úgy működött, mint egy “fekete doboz”, miközben az új számok ennél sokkal sokkal több információt adnak. Ezáltal pedig javítani is könnyebb rajtuk.

Hogyan javíthatsz az új mutatókon?

Ha azt látod, hogy a minőségi rangsorolásod gyenge, akkor az azt jelenti, hogy a versenytársak jobb hirdetéseket készítettek. Ekkor jussanak eszedbe a felhasználók, akiket megcéloztál, és kérdezd meg magadtól, hogy tudna-e a hirdetésed relevánsabb lenni a számukra. A hirdetésszöveged jól reagál a problémájukra? Megfelelő megoldást kínál, és megmutatja számukra, hogy mit tegyenek?

Ha az aktivitási arányszám szerinti rangsorolással van gond, akkor azokra a tényezőkre kell figyelned, melyek megakasztják a felhasználókat a cselekvésben. Lehet, hogy le kellene cserélni a statikus képedet egy gif-re vagy egy rövid videóra? Esetleg egy hatékonyabb CTA-gombot kellene készítened?

Végül pedig, ha azt látod, hogy javítani kellene a konverziós arány szerinti rangsoroláson, akkor az azt jelenti, hogy a kattintás utáni felhasználói élményen kell javítani. Esetleg az űrlapod nem elég hatékony? Ha egy külön céloldalad van, akkor az egyértelműen megfogalmazza a látogatók problémáját és megoldást kínál számukra?

Mit tegyél azért, hogy ne váljon unalmassá a hirdetésed?

Ha azt érzed, hogy az egykor sikeres Facebook-hirdetésed már nem hasít annyira mint korábban, akkor elképzelhető, hogy unalmassá vált az emberek számára, és már nem reagálnak rá. Ilyenkor beszélünk a hirdetés kifáradásáról. De honnan tudod, hogy nálad is ez a gond? És mivel rázhatod fel egy kicsit a hirdetésedet?

Hogyan állapíthatod meg, hogy unalmassá vált-e a hirdetésed?

A hirdetés kifáradása egy olyan jelenség, mely még a legsikeresebb Facebook-kampányokat is eléri egyszer. A hirdetési fáradtság minden kampány esetében bekövetkezik, még akkor is, ha milliókat is költesz rá havonta, mivel az algoritmus minden hirdető esetében ugyanúgy működik.

Akkor üti fel a fejét, amikor túl gyakran jelenik meg a hirdetésed, és így a célcsoportod újra meg újra ugyanazzal a hirdetéssel találkozik. Ez az egyik oka annak, hogy a Facebook sem egy “állítsd be és felejtsd el” típusú hirdetési platform. A kampányod folyamatos kezelést, tesztelést igényel, annak érdekében, hogy folyamatosan hozza az eredményeket.

A hirdetési fáradtság csökkenti a relevancia-pontszámot, ezáltal nő a CPM és a konverziónkénti költség. Összességében pedig romlanak az eredmények, és gyengébb lesz a ROAS, vagyis a hirdetésmegtérülés (hirdetési ráfordítások teljes megtérülése). Ahhoz, hogy megállapíthasd, a Te kampányod is bekerült-e már ebbe a tartományba, elemezned kell a ROAS-t, mely azt mutatja meg, hogy mennyire nyereségesek a hirdetéseid. Emellett olyan alapvető számokat kell figyelned, mint a költség, a relevancia, a gyakoriság és a CPM.

A ROAS figyelemmel kíséréshez annyit kell tenned, hogy az Ads Manager irányítópulton beállítod megjelenő oszlopként (Webes vásárlási hirdetésmegtérülés). Ha esetleg nem használod a konverziót a kampányok mérőeszközeként, akkor a ROAS-t meghatározhatod úgy is, hogy kiszámolod a kampányod által generált bevétel és a hirdetési költséged különbségét. Ha a kampányod megtérülése negatív tartományban van, vagyis a bevétel kisebb, mint amit a hirdetésekre költesz, akkor az azt jelzi, hogy gond van.

Ilyenkor meg kell nézned, hogy melyek azok a hirdetések, melyek gyenge megtérülést hoznak. Ehhez vizsgáld meg, hogy miként alakultak a költségek, a relevancia pontszám, a gyakoriság és a CPM. Meg kell vizsgálnod, hogy egy 7 napos időszakban milyen irányba változtak ezek a mutatók. Ha azt látod, hogy a gyakoriság magas, viszont csökken a ROAS, akkor bekövetkezett a hirdetés-fáradtság. Ezáltal pedig csökken a relevancia pontszámod és nőni kezd a CPM.

Mit tegyél?

A hirdetés-fáradtság ellen fel kell frissítened a kampányaidat. Erre több lehetőség is kínálkozik: módosíthatsz a kreatívon, a szövegen, a célzáson, a célokon és az ajánlaton.

  • A szöveg és a kreatív megváltoztatása – Először érdemes a kreatívot megváltoztatni, mert ez az, amivel a közönséged először találkozik. A hirdetési kreatív ragadja meg a figyelmüket, ez állítja meg őket a további görgetésben. Beletartozik a hirdetés formája és a tartalma is, vagyis, hogy milyen képet, videót használsz. Amikor frissíted a hirdetést, akkor másold (duplicate, másolás) a meglévő hirdetésed, majd az új vázlatnál alkalmazd a változtatásokat.
  • A célzás módosítása – Egy másik lehetőség, ha frissítesz a célzáson. Ilyenkor megtartod a célokat és a hirdetést, de teszteled az új célzást. Ezt a kampány hirdetés-szintjén tedd meg, úgy, hogy másolod a meglévő hirdetést az eredeti kampányban. Az új vázlatban megváltoztatod a közönséget, de minden mást változatlanul hagysz (elhelyezés, ajánlat, optimalizálási beállítások).
  • Módosított kampány cél – Ezt kampányszinten tudod megtenni, ahol kiválasztva a gyengén teljesítő kampányt, a másolásra kattintasz. Kiválasztod, hogy hány másolatot akarsz belőle. Ha csak egyszer változtatnád meg a célt, akkor az egyet választod ki. Ezután kell meghatároznod az új célt a legördülő menüből. Tehát, ha eddig oldalbejegyzés aktivitás volt a cél, akkor átválthatsz a forgalomra, mint célra. Emellett tesztelhetsz új konverziós eseményeket is a konverziós céloknál.
  • Változtass az ajánlatodon! – Ennél ugyanazt kell tenned, mint a hirdetés frissítésénél, vagyis másolnod a hirdetést ugyanazon kampányban és hirdetésbeállításoknál. Ezután a szerkesztésnél módosítod az ajánlatot a legújabb elképzeléseid szerint: változtathatsz a szövegen, a képeken, attól függően, hogy mi lenne az új ajánlatod.

Hogyan csökkentsd a Facebook-hirdetésed költségeit?

Ha túl sokba kerülnek a hirdetéseid, akkor csökkentened kell a költségeket. De mihez nyúlj először hozzá? Hogyan érdemes ezt megtenni?

Mi alapján fizetsz a Facebooknak?

Amikor beállítod a Facebook kampányodat, két lehetőség közül választhatsz a fizetésnél: megjelenések vagy kattintások. A második megoldás a gyakrabban használt, ezért is hívjuk PPC-nek (pay per click) ezeket a hirdetési megoldásokat. Csak akkor kell fizetned, ha valaki kattint a Facebook hirdetésedre.

Mi határozza meg a hirdetési költségeid?

Többek között:

  • A hirdetés elhelyezése
  • A relevancia pontszám (illetve 2019. ápr. 30-tól a minőség, aktivitási arány és konverziós arány pontszámok)
  • Ajánlattételi stratégia
  • Hirdetések időzítése
  • Közönség

Hogyan csökkentheted a költségeket?

Elhelyezések módosítása

Amikor elindítasz egy új Facebook-kampányt, akkor első körben minden elhelyezést kihasználsz, hogy lásd melyik, hogy teljesít. Így nem kell találgatnod. Miután azonban már futott egy ideje a kampányod, érdemes meghatározni, hogy ezen elhelyezések közül melyik teljesít jobban.

  1. Nyisd meg a Hirdetéskezelőt.
  2. Kattints a jelentési táblázat feletti Bontás pontra.
  3. Kattints a használni kívánt bontásra, ebben az esetben az Elhelyezésre.

Ekkor látni fogod, hogy a hirdetéssorozatod miként teljesít az egyes elhelyezéseket tekintve. A Facebook azt is megmutatja, hogy az elhelyezés jelen volt-e desktop, mobil vagy mobilweb felületen. Itt már csak ki kell választanod azokat az elhelyezéseket, melyek túl drágák.

Ez persze korlátozni fogja az elérést és az eredményeidet is. Érdemes egyébként az egyes hirdetéseidet minden elhelyezés igényeihez hozzáigazítani, hiszen minden elhelyezésnél másként jelenik meg a hirdetés.

Változtass a licitálási stratégián!

Négy licitálási stratégia közül választhatsz, amikor elindítasz egy kampányt. A lehetőségek számát azonban csökkentheti az, hogy milyen kampánycélt és hirdetésmegjelenítést választasz. A korlátok elkerülése érdekében válaszd kampánycélként a konverziók lehetőséget! Ezután meghatározhatod a hirdetésmegjelenést és a licitálási stratégiát.

Ehhez az adott hirdetéssorozatnál keresd meg a “Költségkeret és ütemezés” részt. A hirdetésmegjelenítés optimalizálásánál válaszd a konverziók lehetőséget, azután pedig válassz licitálási stratégiát. Lehet, hogy elsőre csábító a “Legkisebb költség” opció, hiszen a legolcsóbb kattintásokat kínálja, azonban a tapasztalatok szerint nem hoz túl jó eredményeket: nem a megfelelő emberek számára jelenik meg. Ez pedig hatással van az átkattintási arányra, a relevancia pontszámra, így pedig végül többe kerülnek a hirdetések.

Érdemes tehát inkább a Megcélzott költséget választani, mert ez jobb minőségű elhelyezéseket biztosít, miközben fenntart egy stabil, átlagos költséget. A jobb elhelyezésekkel több kattintás, javuló minőség és így az eredményekhez viszonyítva alacsonyabb költség járul.

Korlátozd le a futási időt!

A Facebook hirdetéseknél is meghatározhatod, hogy azok csak bizonyos napokon és órákban jelenjenek meg az emberek számára. A cél itt az, hogy csak olyan időpontokban fusson a hirdetésed, amikor a legjobb eredményeket mutatja.

Ehhez először is arra van szükség, hogy úgynevezett “Élettartamra szóló költségkeretet” állíts be, amit a “Költségkeret és ütemezés” résznél tehetsz meg. A legördülőben a napi költségkeret helyett tudod ezt választani.

Ezután beállíthatod a hirdetéssorozat indulási ás befejezési dátumát, majd legörgetve válaszd a Hirdetések ütemezése melletti Hirdetések futtatása ütemezés alapján elemet. Ezután pedig válaszd ki az általad jónak tartott időszakokat. Ehhez nem árt, ha elmélyedsz egy kicsit a jelentésekben.

Módosítsd az egyéni és a hasonmás közönségeket!

Ehhez először keress rá a kor szerinti bontásra. Ekkor látni fogod, hogy milyen korosztályban miként teljesít a hirdetéssorozatod. Az itt megjelenő adatokat felhasználhatod a közönségek összetételének javítására. Ha találsz olyan korosztályt, ahol túl magasak a költségek az eredményekhez képest, akkor a közönségre vonatkozó beállításoknál ezt a korosztályt szűrd ki!

Ugyanezt megteheted nemek szerinti bontással, de itt lehet, hogy jobb megoldás valamely nem kizárása helyett, ha mindegyiknek külön hirdetéseket készítesz. Tudsz még pontosítani a hely és a nyelv alapján. Minél pontosabb a hirdetésed célzása, annál jobban passzol a közönségedhez.

Arra azonban figyelj, hogy ha túl kicsi lesz az elérhető közönséged, akkor a hirdetési gyakoriság nagyon meg fog nőni a megmaradó közönség számára. Ez pedig azzal járhat, hogy kattintanak a hirdetés elrejtésére, mert elegük lesz abból, hogy mindig ugyanazt a hirdetést látják. Ez pedig romló minőséghez és emelkedő költséghez vezet, ahelyett, hogy javulna a helyzet.

Hogyan mérd a Facebook-hirdetéseid teljesítményét?

Nem tudod megítélni, hogyan teljesít a Facebook-hirdetésed? Hogy milyen mérőszámokat kövess?

Elérés és megtekintés

Amikor közösségi média kampányokat futtatsz, az egyik érdekes szám, hogy hány ember látja a tartalmad. Ezt két mérőszámmal vizsgálhatod, az egyik az elérés, a másik a megtekintések száma. Előbbi arról ad tájékoztatást, hogy hány felhasználó látta a hirdetésed, utóbbi pedig arról, hogy az emberek hányszor látták a tartalmad (ebbe tehát beletartozik az is, hogy egy adott személy akár többször is láthatta azt).

Ezen adatok fontossága kampányonként változik. Egy olyan kampány esetén, mely linkkattintásokra van optimalizálva, nem feltétlenül érdemes tudni, hogy hány embert ért el. Ugyanakkor a megtekintések aránya érdekes lehet az eléréshez viszonyítva. Ha ezer ember érsz el, és ehhez tízezer megtekintés tartozik, akkor minden személy tízszer látta a hirdetést. Ami azért lehet gond, mert belefáradnak a hirdetésedbe, ha mindig azt látják. Ha pedig elrejtik a hirdetésed, mert unják, akkor az csökkenti a relevancia pontszámod, ami viszont magasabb költséget eredményez.

Aktivitási mutatók

Ide tartoznak a kedvelések, a megosztások, a hozzászólások és a kattintások. Szintén kampánytípus függvénye, hogy ezek mennyire fontosak. Egy konverziókra optimalizált kampánynak sokkal inkább a pénzügyi mérőszámokra érdemes összpontosítania. Ugyanakkor, ha elérésre van optimalizálva, akkor már érdekes lehet a kedvelések és megosztások száma, mivel ezek növelik a poszt organikus elérését.

A magas aktivitási mutatók ráadásul azt jelzik a hirdetési algoritmus számára, hogy jó a tartalmad, így okot ad arra, hogy megjelenítse a közönségednek a hirdetést. Hiszen a platformoknak fontos a felhasználói élmény a saját oldalukon, ezért nem szeretik a gyenge minőségű hirdetéseket.

Átkattintási arány

Az átkattintási arány, vagy CTR azt mutatja meg, hogy hányan kattintottak a linkedre, miután látták a hirdetésed. Érdemes tudni, hogy az átlagos CTR a Facebook-hirdetések esetében 0,9 százalék, a Twitteren 1,51 százalék, míg a LinkedInen 0,26 százalék. Az átkattintási arány alapvetően a hirdetés minőségére utal: minél többen kattintanak, annál relevánsabb és meggyőzőbb a hirdetésed.

Hivatkozások száma a közösségi médiában

Amikor elindítasz egy közösségi média hirdetést, akkor a weboldalanalitikában érdemes mélyebben belepillantani abba, hogy a forgalom honnan érkezik. Néha a hirdetésre kattintók száma eltér a weboldal látogatóinak számától.

Mondjuk hirdetsz egy posztot a Facebookon, és valaki rákattint a hirdetésedre, de még abban a pillanatban be is csukja a böngészőablakot. a Facebook számára ez egy kattintás, ugyanakkor a weboldalanalitikában nem jelentkezik.

Visszafordulási arány

Ha már vizsgálgatod az analitikát, akkor vess egy pillantást arra is, hogy mi történik, amikor a közösségi médiából megérkeznek a látogatók a weboldaladra. Hosszabb időt töltenek az oldaladon, átkattintanak más oldalaidra is? Vagy ránéznek, és már ott is hagyják?

Ha az utóbbi történik, akkor magas visszafordulási arányt fogsz látni. Ilyenkor a felhasználók csak megérkeznek az oldaladra, de az nem nyújt számukra semmit, így gyorsan otthagyják. A szám tehát megmutatja, hogy megfelelő-e a tartalmad.

Konverziós arány

Ha bármely marketinges megkérdezel arról, hogy melyik a legfontosabb mutató, akkor azt fogja mondani, hogy a konverziós arány. Ez ugyanis azt mutatja meg, hogy a weboldal látogató milyen arányban válnak vásárlóvá. Teljesen mindegy, hogy milyen típusú kampányt indítottál, a végső cél mindig az, hogy sok legyen a konverzió.

Amit talán érdemes tudni, hogy az átlagos konverziós arány a Facebookról érkezők esetében 4,7 százalék, ami sok más platformnál jobb, viszont gyengébb a kereső teljesítményénél, aminek alapvető oka, hogy a keresőből már konverzióra kérsz látogatók érkeznek. Azért is keresnek rá az őket érdeklő dologra, míg a Facebook-hirdetés csak megtalálja őket.

A konverziós arány szempontjából sokat számít a hirdetésed, így érdemes tesztelni, ugyanakkor jelentős mértékben közrejátszik benne a landing oldalad designja és tartalma is.

Konverziónkénti költség

A konverzió méréséhez kapcsolódik, hogy egy konverziónak mekkora a költsége. Ez mutatja meg ugyanis, hogy van-e értelme folytatnod a hirdetést. Ha 100 ezer forintért 10 ügyfelet szerzel, akkor 10 ezer forintba kerül egy konverzió, azaz egy eladás. Ezután ki kell számolnod, hogy egy ügyfélből átlagosan mekkora bevételed származik, hiszen, ha 500 ezer forintot hoz, akkor a 10 ezer forintos ár valószínűleg megfelelő, de ha csak 5 ezer forintot, akkor nincs értelme.

ROI

Végül pedig kiszámolhatod a megtérülését a közösségi média kampányodnak. A ROI egy százalékos adat: ha mondjuk 100 ezer forintot költesz, és ebből van 250 ezer forint bevételed, akkor az 150 százalék. A megtérülésnél az a fontos, hogy a százalékos adat pozitív legyen, hiszen akkor több a bevételed, mint a kiadásod, vagyis a hirdetésed megtérül.

Milyen hibákat ne kövess el a Facebook hirdetéseknél?

Annak ellenére, hogy a hirdetők egyre több pénzt tesznek a közösségi hálóba, hibák bőven akadnak a hirdetéseknél. Ezek a hibák pedig a teljes kampányteljesítményt leronthatják, nem használják fel hatékonyan a hirdetési pénzt, gyenge a célzás, hibás az üzenet és rossz a felhasználói élmény.

1. Csak egyetlen hirdetést futtatsz

Habár bizonyos körülmények között indokolt lehet az egy hirdetés használata, mégis gyakori hibának tekinthető. Ilyenkor a hirdető egyszerűen elfelejt egynél több hirdetést készíteni, vagy valamiért nem veszi észre, hogy mindössze egyetlenegyet futtat. Pedig, ha csak egy hirdetésed van, akkor nem tudod kihasználni a tesztelés lehetőségét, valamint értékes, közönségre vonatkozó statisztikáktól fosztod meg magad. Ezért győződj meg arról, hogy minimum két hirdetést futtatsz egy kampányban.

2. Csak régi hirdetéseket használsz

Akadnak olyan fiókok, ahol ugyanaz a hirdetés fut hónapokon keresztül minden változtatás nélkül. Az ügyfelek pedig csodálkoznak azon, hogy miért romlik a hirdetés teljesítménye. Pedig a Facebook-hirdetések máshogy működnek, mint a többi csatornán futó hirdetések. Itt könnyebben bekövetkezhet az, hogy az emberek belefáradnak egy-egy hirdetésbe. A megoldás az, ha régi hirdetéseket minél gyakrabban frissíted, így az is gyorsan kiderül, hogy mi az ami működik, és mi az, ami nem. Emellett a tesztelés érdekében érdemes bevetned az úgynevezett dark postokat is.

3. Nem a megfelelő embereket célzod meg

Amikor elkészítesz egy hirdetést a Hirdetéskezelő segítségével, akkor a lépések között megtalálható a célzott közönség paramétereinek pontos beállítása (részletes célzás). Itt meghatározhatsz érdeklődést, viselkedést, stb. Nyilván ilyenkor egy elképzelt új közönség képe lebeg előtted, olyan embereké, akikkel még soha nem találkoztál, vagy legalábbis megfelelnek az általad elképzelt ügyfél-ideálnak.

Ez nagyjából olyan, mint a marketingben a persona készítése: meghatározod az ideális ügyfelet, és őt célzod meg a hirdetéseddel. Ezzel csak az a gond, hogy ez a nehezebb út, mivel “hideg” közönséget célzol meg egy olyan üzenettel, mely az tölcsér egy másik szakaszánál működik.

A megoldás az, hogy azoknak hirdess, akiket könnyen el tudsz érni, vagyis akik érdeklődnek irántad. Tehát mielőtt egy rakás pénzt kiszórnál Facebook-hirdetésekre, ezt érdemes lenne átgondolnod. De kik is lehetnek ezek a személyek:

  • Meglévő ügyfelek
  • Azok, akik nemrég reagáltak egy lead-szerző akciódra
  • A hírleveledre feliratkozók
  • Akik kattintottak a hirdetésedre
  • Vagy akik jártak a weboldaladon

4. Nem igazítod a közönségedhez a hirdetéseket

A hirdetéseket igyekezned kell minél inkább személyre szabni. Sokszor előfordul, hogy ugyanazt a hirdetésszöveg jelenik meg a legkülönfélébb csatornákon, így pedig elmaradnak a várt eredmények. Pedig célszerű lenne az adott közösségi média csatornához, és az ott jelen lévő célközönséghez igazítani a hirdetéseket.

Tisztában kell lenned azzal, hogy az adott közönség az értékesítési tölcsér mely fázisánál tart. Ettől függ ugyanis, hogy mennyire az eladást célozza már az üzenet, vagy mennyire a megismerést. Ha itt hibázol, az olyan, mint ha az első randin előállnál egy házassági ajánlattal.

A közönségedet tehát fel kell osztani az alapján, hogy a vásárlói út mely részén járnak, és persze a nekik megfelelő hirdetést kell kínálni számukra. A Facebook lehetővé teszi, hogy különböző célok kiválasztásával, különböző szakaszban járó közönségeknek készíts hirdetéseket.

Egy hideg közönség esetében a márkaismertséget kell növelni, hiszen ők nem tudják ki vagy. Annál a közönségnél, mely egy kicsit közelebb áll a vásárláshoz, a megfontolást kell erősíteni. Végül pedig az igazán forró közönség esetében, mely készen áll a vásárlásra, a konverzió a fontos. Ezek a hirdetések ideális esetben teljesen eltérőek.

És még egy jó tanács: ne azt mondd a közönségednek, hogy milyen jó a terméked, azt mondd nekik, hogy mennyivel lesz nekik jobb, ha használják!

5. Nem megfelelő a közönséged mérete

Túl nagy közönséget megcélozni nem túl hatékony, ahogy a túl kisméretű közönség sem megfelelő. Ha túl széles a célköznséged, akkor próbáld meg kisebb csoportokra bontani. Ha viszont túl kicsi, akkor könnyen eláraszthatod a kis közönséget sok hirdetéssel, melyet a Facebook visszafog a jobb felhasználói élmény érdekében.

Ha az emberek mindig ugyanazt a hirdetést látják felbukkanni, akkor el fogják rejteni a hirdetésedet, ami rontja a hirdetés teljesítményét. Próbáld megtalálni a megfelelő egyensúlyt a közönség mérete és a napi költés között úgy, hogy ne terheld túl az embereket. Ha túl kicsi a célközönséged, akkor igyekezz növelni azt, illetve másik megoldásként csökkenteni a napi költési limitet. A méretet tekintve nincs aranyszabály, neked kell tesztelned, hogy mi válik be.

6. Túl széles a célközönséged

A részletes célzást ne arra használd, hogy növeld a célközönséged méretét, hanem arra, hogy szűkítsd. Ezzel ugyan kevesebb embert fogsz elérni, ők viszont nagyobb eséllyel konvertálnak.

7. Nem zársz ki közönséget

A hirdetők ritkán használják a közönség kizárásának lehetőségét a remarketing kampányoknál. Gyakran előfordul, hogy amikor valaki vásárol egy terméket, utána sokáig a megvásárolt termék hirdetéseivel találkozik. Ki kell tehát zárni a kampány közönségéből azokat, akik már vásároltak, de emellett ki kell küszöbölni az átfedéseket is az egyes célközönségek között. Erre a hasonmás célközönségek használatánál is figyelned kell.

8. Nem hozol létre új, hasonmás közönségeket

A hasonmás közönségek használata szép eredményeket tud hozni, hiszen remek eszköz arra, hogy új embereket érj el, akik valószínűleg érdeklődnek a terméked, szolgáltatásod iránt. Különböző források segítségével különböző hasonmás közönségeket alakíthatsz ki, és rendszeresen újakat hozhatsz létre.

Ugyanakkor ezek a közönségek statikusak. Nem változnak annak függvényében, ahogy az ügyfeleid folyamatosan változnak. Ezért érdemes rendszeresen új hasonmás közönséget létrehozni, illetve a dinamikus közönség létrehozását választani, mely 3-7 naponta automatikusan frissül a forrás alapján.

9. Rossz hirdetéstípust használsz

Ha tudod, hogy egy adott közönség jól reagál például a videós tartalmakra, akkor ne akard statikus képekkel rávenni őket a kattintásra. Mindig olyan hirdetési formát válassz, amiről tudod, hogy érdekelni fogja a közönséged.

10. Nem teszteled a különböző hirdetéstípusokat

Csak statikus képeket használsz a kampányaidban? Akkor itt az ideje, hogy más típusokat is kipróbálj: videót, karuszelt, slideshow-t, canvas hirdetést stb. A Facebook sokféle hirdetéstípust kínál, és annak érdekében, hogy meghatározhasd, melyik teljesít jobban, többfélét is ki kell próbálni. Meg fogsz lepődni, hogy adott esetben egy karuszel mennyivel jobban rezonál a közönségedre.

11. Gyenge a landing oldalad

Előfordult már veled, hogy egy vonzó hirdetésre kattintottál, majd egy ócska weboldalra jutottál? Ez azt jelenti, hogy hibás volt a landing oldal. Hogy milyen egy jó céloldal vagy érkező oldal, arról itt írtunk részletesebben. Még rosszabb esetben egy termék hirdetésére kattintva egy egészen más termék oldalára jutsz. A weboldal ilyen esetekben nem felel meg a felhasználók várakozásainak.

A másik dolog, amit figyelembe kell venned, az a mobilos weboldalad teljesítménye. Az nem jó, ha valaki mobilon nézi a Facebook-hírfolyamát, majd egy hirdetésre kattintva a landing oldal egy örökévalóságig töltődik. Ráadásul már a Facebook is figyelembe veszi az algoritmusában a mobil weboldal betöltődési idejét. Úgyhogy törekedned kell a felhasználói élmény javítására, amibe a weboldal sebessége is beletartozik.

12. Nem méred a konverziót és nem optimalizálsz rá

Ma már rendelkezésedre áll a Facebook Pixel, melyet beépíthetsz a weboldaladba. Akadnak, akik használják is, azonban arra nem mindig, hogy segítségével optimalizálják a kampányukat. Ezt a hibát leggyakrabban az új Facebook-hirdetők követik el. Meg kell tehát győződnöd róla, hogy megfelelően helyezted el a Facebook Pixelt a weboldalaidon, és megtetted azt a lépést is, hogy eseményeket hozz létre. Tíz sztenderd esemény közül választhatsz a Facebookon, melyeket felhasználhatsz a kampányaid követésére és optimalizálására.

13. Gyenge a relevancia-pontszámod

A Facebook azt szereti, ha a hirdetésed releváns a célközönséged számára. Ezért jutalmaz is azzal, hogy kevesebbet kell fizetned. A célod tehát az, hogy magasabb relevancia-pontszámot érj el. Ehhez egy biztos út, ha szűkíted a célközönséged méretét, hatásos képeket használsz, világos call to actiont.

14. Rosszul állítod be a költségvetési méretet

Annak érdekében, hogy elérd az elképzelt céljaidat, a költségvetésednek igazodnia kell a közönséged méretéhez és a célokhoz. Korábban már említettük, hogy túl kicsi közönségnek nem szabad túl nagy költségvetéssel hirdetni, mert belefáradnak a hirdetéseidbe. Ugyanakkor ha a célod a konverzió, akkor a hirdetési büdzsének az ajánlatod többszörösének kell lennie. Ha a költségvetésedet nagyon felaprózód több hirdetésbeállítás között, akkor nehezebben jönnek az eredmények.

15. Rosszul helyezed el a hirdetésed

Végül pedig az utolsó hiba a hirdetéselhelyezés, mely alapértelmezetten automatikus, vagyis mindenhol megjelenik a hirdetésed. A Facebook szerint ez a megoldás segít abban, hogy ott érd el a célközönségedet, ahol ezt a leghatékonyabban teheted. Ugyanakkor nyugodtan használhatod azt a megoldást is, hogy több hirdetést hozol létre többféle elhelyezéssel, és magad határozod meg, hogy melyik, hol jelenjen meg. Hiszen az egyes hirdetési helyek eltérően teljesítenek és a költségeik is mások. Ilyenkor persze neked kell elemezned az adatokat a Facebook helyett, de lehet, hogy ezt hatékonyabban teszed.

Hogyan vizsgálhatod meg a konkurencia Facebook-hirdetéseit?

Többet szeretnél megtudni a versenytársaid Facebook-kampányairól? Szeretnél némi rálátást a hirdetési stratégiájukra? Mutatunk néhány lehetőséget.

Nézd át a hirdetéseiket a Hirdetéstárban!

Az adatvédelemmel kapcsolatos aggodalmak miatt a Facebook 2018-ban lehetővé tette, hogy bárki megtekinthesse, hogy a hirdetők milyen hirdetéseket futtatnak. Ez az információ teljesen nyilvános, ugyanakkor segít abban, hogy elemezd a konkurencia kampánytípusait és stratégiai céljait.

Előfordulhatnak benne persze direkt félrevezetések, azonban, ha rendszeresen – tehát havonta legalább egyszer – átnézed a versenytársak hirdetéseit, akkor felfedezhetsz bizonyos trendeket és változásokat a stratégiában.

Ehhez lépj a Facebook Hirdetéstár oldalára, ahol a keresőmezőbe írd be annak a cégnek a nevét, melynek hirdetéseire kíváncsi vagy.

Vizsgáld meg a hirdetéscélzást!

Amennyiben követed a konkurencia Facebook-oldalait, akkor időnként találkozol a hirdetéseikkel a hírfolyamban. A hirdetéseknél elérhető a Miért látom ezt a hirdetést? opció. Ehhez csak rá kell kattintani a hirdetés jobb felső sarkában lévő három pontra, majd a lenyíló menüben kiválasztani a Miért látom ezt a hirdetést? lehetőséget.

Ekkor láthatóvá válik a magyarázat, ami némi betekintést nyújthat a konkurencia célzási stratégiájába.

Mekkora forgalmat hoz számára a közösségi média?

A SimilarWeb ingyenesen is lehetőséget nyújt némi információszerzésre bármely oldalról. Ebben beletartozik a közösségi média is:

Mennyit költ PPC hirdetésekre?

A nagyobb hirdetőknél használható a SpyFu, mely szintén alapvetően fizetős megoldás, de azért rá tudsz pillantani enélkül is a konkurencia számaira. A nagyobb hirdetőknél megállapítható, hogy hány kulcsszóra hirdetnek, mennyi kattintást szereznek ebből, és mennyit költenek havonta.

Kategória: Social Media | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.