Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-11-220 komment

Facebook hirdetések: milyen lehetőségek közül választhatsz? Milyen hibákat ne kövess el?

Miután az organikus elérés folyamatosan romlik a Facebookon, ezért egyre többen nyúlnak a hirdetés eszközéhez. Ha Te még nem igazán tudod, hogy miként működnek a Facebook hirdetések, milyen lehetőségek rejlenek benne, mire kell figyelni a létrehozásuknál, akkor olvass tovább! Az alapok következnek.

A Facebook hirdetéseknél szinte végtelennek tűnnek a lehetőségek. Számtalan hirdetéstípust hozhatsz létre, olyannyira, hogy még gyakorlott hirdetőként sem teljesen látod át. Az egyik legfontosabb kérdésként szokott felmerülni, hogy hol jelenjen meg a hirdetés, melyik lehet a megfelelő választás egy adott esetben.

Milyen hirdetés-elhelyezések közül választhatsz a Facebookon?

Az elhelyezés határozza meg, hogy a hirdetésed hol jelenik meg, illetve melyik platformon. Hatással van arra, hogy milyen lesz a hirdetés formátuma, mennyi szöveggel jelenik meg, és persze, hogy mennyibe kerül. Az árak jelentős mértékben eltérnek a különböző elhelyezéseknél, ugyanakkor azok hatékonysága sem egyforma. De lássuk, hogy milyen elhelyezések állnak rendelkezésedre!

Facebook-hírfolyam

Ez az a hirdetéstípus, mellyel valószínűleg a leggyakrabban találkozol, és megjelenik mind a desktopos, mind a mobilos felületen. Ez a sztenderd hirdetési formátum címsorral, hirdetésszöveggel, egy képpel vagy videóval (vagy mindkettővel), valamint egy CTA-val. A felhasználók hozzá tudnak szólni, lájkolhatják vagy megoszthatják. Amikor a felhasználó rákattint, akkor egy céloldalra vagy a weboldalra jut, melyet a hirdetés tulajdonosa határoz meg.

Egy Facebook-hirdetés a hírfolyamból

Azonnali cikkek

Az azonnali cikkek hasonlóak, mint a hírfolyambeli posztok. Amikor a felhasználók rákattintanak, akkor a cikkre viszi őket, amelyben megjelenhet a hirdetésed.

Videók

A videókban megjelenő hirdetések olyanok, mint a tévés hirdetések. Az emberek valamilyen videós tartalmat fogyasztanak, melyet megszakít egy reklám. A mögötte húzódó elképzelés az, hogy az elkötelezett felhasználók megnézik a hirdetést is, kivárva, hogy folytatódjon a videó. Ez a megoldás nem túl népszerű a felhasználók körében, ráadásul sokszor a hirdetés miatt inkább otthagyják a videót.

Jobb oldali hasáb

Ezek a hirdetések már a Facebook megjelenése óta jelen vannak, és kisméretű, könnyen figyelmen kívül hagyható hirdetésként egy képet és némi szöveget tartalmaznak. Ennek ellenére általában drágábbak, mint a nagyobb aktivitást eredményező hírfolyambeli megjelenés.

Javasolt videók

Amikor a felhasználók megnéznek egy videót, akkor kapnak egy listát a javasolt videókból, ami hasonló ahhoz, mint amivel a Youtube-on találkozhatsz. Fizethetsz azért, hogy a Te videód is megjelenjen ezek között.

Marketplace

A Marketplace a Facebook apróhirdetési megoldása. Aki itt körülnéz, az már készen áll a vásárlásra, ami azt jelenti, hogy Te is könnyebben tudsz neki bármi eladni. Mivel ez a megoldás még elég új, így nem igazán vannak adatok, de érdemes lehet tesztelni.

Stories

A Stories mobilra optimalizált, teljes kijelzős és 15 másodpercnél rövidebb videókat tartalmaz. Ezek között jelenhetsz meg, és elsősorban a cégismertség növelésére alkalmas.

Instagram hírfolyam

Ezeken túl a Facebookon állíthatod be az instagramos megjelenést is. Kettő közül választhatsz: hírfolyam és a történetek. A hírfolyam esetében a reklámok értelemszerűen a felhasználók feedjében jelennek meg, tartalmaznak képet, karuszel-hirdetést és/vagy videót. Ha egy felhasználó elég sok ideig néz egy hirdetést, akkor megjelenik számára a CTA is, mely kattintásra ösztönözheti. Tulajdonképpen ezek a hirdetések jelentik az egyetlen lehetőséget, hogy a hírfolyamban kattintható linkkel jelenj meg. A megjelenés ára magasabb az átlagosnál.

Instagram Stories

Ez a Storiesban való megjelenést jelenti, ahol szintén adhatsz egy linket a hirdetéshez, mely felfelé csúsztatásra jelenik meg. Ezek a hirdetések is elég jó mutatókkal rendelkeznek.

Audience network

Az audience network alkalmazások és weboldalak hálózatát jelenti, melyeken megjelenhetsz a hirdetéseiddel a Facebook révén. Vagyis akkor érheted el a közönséged, amikor nem is tartózkodnak a Facebookon. További információkat itt találsz a lehetőségről.

Messenger

Végül pedig megjelenhetsz a hirdetéseiddel a Messengerben is. Ezen belül is több lehetőség áll a rendelkezésedre: egyrészt egyből a Messenger főoldalán, másrészt a Storiesban, illetve szponzorált tartalomként. Az utóbbinál a hirdetés üzenetként jelenik meg, amikor a felhasználó megnyitja az üzenetet, akkor elolvashatja azt, és kattinthat a CTA-ra.

Amikor tehát elkészítesz egy hirdetést, akkor ezeken a helyeken mind megjelenhetsz. Nem muszáj azonban mindenhol. A Stories-ban érdemes külön gondolkodni, mert annyira eltér a többi megjelenéstől. Egyébként pedig vizsgálni kell, hogy melyik elhelyezés teljesít jobban a kampányaidnál (kattintások, konverziók és kattintásonkénti költség), és ennek megfelelően optimalizálni.

Mi a különbség Facebook hirdetés és kiemelt bejegyzés között?

Ez előbbiekben tehát láttuk, hogy akad néhány variáció, ha Facebook-hirdetést szeretnél indítani. Ugyanakkor van még fizetett megjelenési lehetőség a Facebookon, amiről eddig nem volt szó: a kiemelt bejegyzések.

Mi az a kiemelt bejegyzés?

Sokan, akik hirdetnek nem is igazán tudjuk mi az a kiemelés, mire jó, miben különbözik a hirdetésektől, vagy hogy mire lehetne használni. Pedig mindenkinél előtérbe nyomakodik, hiszen minden egyes bejegyzés jobb alsó sarkában ott van a kék színű gomb: “Bejegyzés kiemelése”.

Bejegyzés kiemelése gomb a Facebookon

A lehetőség lényege az, hogy több emberhez juttathatod el valamely bejegyzésedet, mely már létezik a Facebook-oldaladon. Nem kell hozzá semmi egyebet tenni a hirdetési rendszerben. Csak be kell állítanod a költségét a promóciónak, az időkeretet és a közönség célzását. Mindezt egyetlen felugró ablakban megteheted, és kész is vagy. A kiemelt posztok ezt követően megjelennek a hírfolyamban.

Milyen előnyei vannak?

A megoldás elsősorban talán azok számára lehet egyszerű és könnyen használható, akik nem mernek belevágni a hirdetéskezelő használatába, mert megijeszti őket annak bonyolultsága. Ilyenek lehetnek a kkv-k, akik nem bíznák szakemberre a facebookos PPC-hirdetéseket, de növelni szeretnék az elérésüket.

Legfőbb előnye az egyszerű használat, a hirdetések könnyű és gyors létrehozásának lehetősége, ami azok számára is megy, akiknek semmilyen tapasztalatuk nincs a Facebook-hirdetésekkel. Ráadásul meggyőző is lehet az emberek számára, ha olyan posztot választasz ki kiemelésre, mely kapott pár lájkot, kommentet és megosztást, hiszen ezt látják a posztnál. Javíthatod általa a márkaismertséget, növelheted az aktivitást, és persze forgalmat terelhetsz a weboldaladra.

Hátránya a korlátozott célzási, ajánlattételi és elhelyezési lehetőség. Nem használhatsz retargetálást, nem állíthatsz be ajánlati korlátot vagy ajánlati stratégiát. A bejegyzésed kizárólag a hírfolyamban jelenik meg. Ez azt jelenti, hogy ha nem kizárólag az aktivitást akarod növelni, hanem a forgalomra és ehhez kapcsolódóan a konverzióra is optimalizálánál, akkor inkább a hirdetésekkel kell próbálkoznod.

Mikor érdemes használnod?

A kiemelt bejegyzés akkor lehet jó választás, amikor a bejegyzésre egyébként adott sok lájk, hozzászólás, megosztás meggyőző erejét akarod kihasználni. Ráadásul a kiemeléssel az egyébként is jól teljesítő posztod még nagyobb aktivitást generál majd, ami látszódni is fog a számokban.

Akkor is jó választás lehet, ha különösebb megfontolás nélkül valamely tartalmad szeretnéd egy szélesebb közönség, vagy csak a saját közönséged elé tárni. Leegyszerűsíti a folyamatot: nem kell használnod a hirdetéskezelőt, így időt takarítasz meg a használatával.

Mire figyelj?

Néhány dolog, amit a bejegyzések kiemelésénél érdemes figyelembe venni:

  • Az aktivitásra összpontosíts! Nem választhatod a kattintásokra vagy a konverzióra optimalizálást. Elsősorban a márkaismertség és az aktivitás fokozható, az eladásokat hirdetési kampányokkal tudod javítani.
  • Olyan bejegyzéseket emelj ki, melyek jól teljesítettek! Hiszen nem csak azt tudod, hogy a közönséged jól reagál ezekre, de ez látszik is a számokon mindenki számára, ami még több aktivitást eredményez.
  • Ne feledkezz meg a vizuális elemekről! Ez lehet egy kép vagy egy videó. A lényeg, hogy ha kiemelsz egy posztot, akkor az a vizualitás révén keltse fel a figyelmet. Ez jelentős mértékben javítja az eredményeket.

Milyen hibákat ne kövess el a Facebook hirdetéseknél?

Annak ellenére, hogy a hirdetők egyre több pénzt tesznek a közösségi hálóba, hibák bőven akadnak a hirdetéseknél. Ezek a hibák pedig a teljes kampányteljesítményt leronthatják, nem használják fel hatékonyan a hirdetési pénzt, gyenge a célzás, hibás az üzenet és rossz a felhasználói élmény.

1. Csak egyetlen hirdetést futtatsz

Habár bizonyos körülmények között indokolt lehet az egy hirdetés használata, mégis gyakori hibának tekinthető. Ilyenkor a hirdető egyszerűen elfelejt egynél több hirdetést készíteni, vagy valamiért nem veszi észre, hogy mindössze egyetlenegyet futtat. Pedig, ha csak egy hirdetésed van, akkor nem tudod kihasználni a tesztelés lehetőségét, valamint értékes, közönségre vonatkozó statisztikáktól fosztod meg magad. Ezért győződj meg arról, hogy minimum két hirdetést futtatsz egy kampányban.

2. Csak régi hirdetéseket használsz

Akadnak olyan fiókok, ahol ugyanaz a hirdetés fut hónapokon keresztül minden változtatás nélkül. Az ügyfelek pedig csodálkoznak azon, hogy miért romlik a hirdetés teljesítménye. Pedig a Facebook-hirdetések máshogy működnek, mint a többi csatornán futó hirdetések. Itt könnyebben bekövetkezhet az, hogy az emberek belefáradnak egy-egy hirdetésbe. A megoldás az, ha régi hirdetéseket minél gyakrabban frissíted, így az is gyorsan kiderül, hogy mi az ami működik, és mi az, ami nem. Emellett a tesztelés érdekében érdemes bevetned az úgynevezett dark postokat is.

3. Nem a megfelelő embereket célzod meg

Amikor elkészítesz egy hirdetést a Hirdetéskezelő segítségével, akkor a lépések között megtalálható a célzott közönség paramétereinek pontos beállítása (részletes célzás). Itt meghatározhatsz érdeklődést, viselkedést, stb. Nyilván ilyenkor egy elképzelt új közönség képe lebeg előtted, olyan embereké, akikkel még soha nem találkoztál, vagy legalábbis megfelelnek az általad elképzelt ügyfél-ideálnak.

Ez nagyjából olyan, mint a marketingben a persona készítése: meghatározod az ideális ügyfelet, és őt célzod meg a hirdetéseddel. Ezzel csak az a gond, hogy ez a nehezebb út, mivel “hideg” közönséget célzol meg egy olyan üzenettel, mely az tölcsér egy másik szakaszánál működik.

A megoldás az, hogy azoknak hirdess, akiket könnyen el tudsz érni, vagyis akik érdeklődnek irántad. Tehát mielőtt egy rakás pénzt kiszórnál Facebook-hirdetésekre, ezt érdemes lenne átgondolnod. De kik is lehetnek ezek a személyek:

  • Meglévő ügyfelek
  • Azok, akik nemrég reagáltak egy lead-szerző akciódra
  • A hírleveledre feliratkozók
  • Akik kattintottak a hirdetésedre
  • Vagy akik jártak a weboldaladon

4. Nem igazítod a közönségedhez a hirdetéseket

A hirdetéseket igyekezned kell minél inkább személyre szabni. Sokszor előfordul, hogy ugyanazt a hirdetésszöveg jelenik meg a legkülönfélébb csatornákon, így pedig elmaradnak a várt eredmények. Pedig célszerű lenne az adott közösségi média csatornához, és az ott jelen lévő célközönséghez igazítani a hirdetéseket.

Tisztában kell lenned azzal, hogy az adott közönség az értékesítési tölcsér mely fázisánál tart. Ettől függ ugyanis, hogy mennyire az eladást célozza már az üzenet, vagy mennyire a megismerést. Ha itt hibázol, az olyan, mint ha az első randin előállnál egy házassági ajánlattal.

A közönségedet tehát fel kell osztani az alapján, hogy a vásárlói út mely részén járnak, és persze a nekik megfelelő hirdetést kell kínálni számukra. A Facebook lehetővé teszi, hogy különböző célok kiválasztásával, különböző szakaszban járó közönségeknek készíts hirdetéseket.

Egy hideg közönség esetében a márkaismertséget kell növelni, hiszen ők nem tudják ki vagy. Annál a közönségnél, mely egy kicsit közelebb áll a vásárláshoz, a megfontolást kell erősíteni. Végül pedig az igazán forró közönség esetében, mely készen áll a vásárlásra, a konverzió a fontos. Ezek a hirdetések ideális esetben teljesen eltérőek.

És még egy jó tanács: ne azt mondd a közönségednek, hogy milyen jó a terméked, azt mondd nekik, hogy mennyivel lesz nekik jobb, ha használják!

5. Nem megfelelő a közönséged mérete

Túl nagy közönséget megcélozni nem túl hatékony, ahogy a túl kisméretű közönség sem megfelelő. Ha túl széles a célköznséged, akkor próbáld meg kisebb csoportokra bontani. Ha viszont túl kicsi, akkor könnyen eláraszthatod a kis közönséget sok hirdetéssel, melyet a Facebook visszafog a jobb felhasználói élmény érdekében.

Ha az emberek mindig ugyanazt a hirdetést látják felbukkanni, akkor el fogják rejteni a hirdetésedet, ami rontja a hirdetés teljesítményét. Próbáld megtalálni a megfelelő egyensúlyt a közönség mérete és a napi költés között úgy, hogy ne terheld túl az embereket. Ha túl kicsi a célközönséged, akkor igyekezz növelni azt, illetve másik megoldásként csökkenteni a napi költési limitet. A méretet tekintve nincs aranyszabály, neked kell tesztelned, hogy mi válik be.

6. Túl széles a célközönséged

A részletes célzást ne arra használd, hogy növeld a célközönséged méretét, hanem arra, hogy szűkítsd. Ezzel ugyan kevesebb embert fogsz elérni, ők viszont nagyobb eséllyel konvertálnak.

7. Nem zársz ki közönséget

A hirdetők ritkán használják a közönség kizárásának lehetőségét a remarketing kampányoknál. Gyakran előfordul, hogy amikor valaki vásárol egy terméket, utána sokáig a megvásárolt termék hirdetéseivel találkozik. Ki kell tehát zárni a kampány közönségéből azokat, akik már vásároltak, de emellett ki kell küszöbölni az átfedéseket is az egyes célközönségek között. Erre a hasonmás célközönségek használatánál is figyelned kell.

8. Nem hozol létre új, hasonmás közönségeket

A hasonmás közönségek használata szép eredményeket tud hozni, hiszen remek eszköz arra, hogy új embereket érj el, akik valószínűleg érdeklődnek a terméked, szolgáltatásod iránt. Különböző források segítségével különböző hasonmás közönségeket alakíthatsz ki, és rendszeresen újakat hozhatsz létre.

Ugyanakkor ezek a közönségek statikusak. Nem változnak annak függvényében, ahogy az ügyfeleid folyamatosan változnak. Ezért érdemes rendszeresen új hasonmás közönséget létrehozni, illetve a dinamikus közönség létrehozását választani, mely 3-7 naponta automatikusan frissül a forrás alapján.

9. Rossz hirdetéstípust használsz

Ha tudod, hogy egy adott közönség jól reagál például a videós tartalmakra, akkor ne akard statikus képekkel rávenni őket a kattintásra. Mindig olyan hirdetési formát válassz, amiről tudod, hogy érdekelni fogja a közönséged.

10. Nem teszteled a különböző hirdetéstípusokat

Csak statikus képeket használsz a kampányaidban? Akkor itt az ideje, hogy más típusokat is kipróbálj: videót, karuszelt, slideshow-t, canvas hirdetést stb. A Facebook sokféle hirdetéstípust kínál, és annak érdekében, hogy meghatározhasd, melyik teljesít jobban, többfélét is ki kell próbálni. Meg fogsz lepődni, hogy adott esetben egy karuszel mennyivel jobban rezonál a közönségedre.

11. Gyenge a landing oldalad

Előfordult már veled, hogy egy vonzó hirdetésre kattintottál, majd egy ócska weboldalra jutottál? Ez azt jelenti, hogy hibás volt a landing oldal. Hogy milyen egy jó céloldal vagy érkező oldal, arról itt írtunk részletesebben. Még rosszabb esetben egy termék hirdetésére kattintva egy egészen más termék oldalára jutsz. A weboldal ilyen esetekben nem felel meg a felhasználók várakozásainak.

A másik dolog, amit figyelembe kell venned, az a mobilos weboldalad teljesítménye. Az nem jó, ha valaki mobilon nézi a Facebook-hírfolyamát, majd egy hirdetésre kattintva a landing oldal egy örökévalóságig töltődik. Ráadásul már a Facebook is figyelembe veszi az algoritmusában a mobil weboldal betöltődési idejét. Úgyhogy törekedned kell a felhasználói élmény javítására, amibe a weboldal sebessége is beletartozik.

12. Nem méred a konverziót és nem optimalizálsz rá

Ma már rendelkezésedre áll a Facebook Pixel, melyet beépíthetsz a weboldaladba. Akadnak, akik használják is, azonban arra nem mindig, hogy segítségével optimalizálják a kampányukat. Ezt a hibát leggyakrabban az új Facebook-hirdetők követik el. Meg kell tehát győződnöd róla, hogy megfelelően helyezted el a Facebook Pixelt a weboldalaidon, és megtetted azt a lépést is, hogy eseményeket hozz létre. Tíz sztenderd esemény közül választhatsz a Facebookon, melyeket felhasználhatsz a kampányaid követésére és optimalizálására.

13. Gyenge a relevancia-pontszámod

A Facebook azt szereti, ha a hirdetésed releváns a célközönséged számára. Ezért jutalmaz is azzal, hogy kevesebbet kell fizetned. A célod tehát az, hogy magasabb relevancia-pontszámot érj el. Ehhez egy biztos út, ha szűkíted a célközönséged méretét, hatásos képeket használsz, világos call to actiont.

14. Rosszul állítod be a költségvetési méretet

Annak érdekében, hogy elérd az elképzelt céljaidat, a költségvetésednek igazodnia kell a közönséged méretéhez és a célokhoz. Korábban már említettük, hogy túl kicsi közönségnek nem szabad túl nagy költségvetéssel hirdetni, mert belefáradnak a hirdetéseidbe. Ugyanakkor ha a célod a konverzió, akkor a hirdetési büdzsének az ajánlatod többszörösének kell lennie. Ha a költségvetésedet nagyon felaprózód több hirdetésbeállítás között, akkor nehezebben jönnek az eredmények.

15. Rosszul helyezed el a hirdetésed

Végül pedig az utolsó hiba a hirdetéselhelyezés, mely alapértelmezetten automatikus, vagyis mindenhol megjelenik a hirdetésed. A Facebook szerint ez a megoldás segít abban, hogy ott érd el a célközönségedet, ahol ezt a leghatékonyabban teheted. Ugyanakkor nyugodtan használhatod azt a megoldást is, hogy több hirdetést hozol létre többféle elhelyezéssel, és magad határozod meg, hogy melyik, hol jelenjen meg. Hiszen az egyes hirdetési helyek eltérően teljesítenek és a költségeik is mások. Ilyenkor persze neked kell elemezned az adatokat a Facebook helyett, de lehet, hogy ezt hatékonyabban teszed.

Kategória: Social Media | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Szólj hozzá

You must be logged in to post a comment.