Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-02-200 komment

Mi az a hőtérkép? Mire használható? És hogyan értelmezd?

Miközben egy blogbejegyzés címéről például sokat elmond az, hogy mekkora forgalom érkezik rá, egy ilyen adat azt már nem mutatja meg, hogy mit tesznek a látogatók a weboldalon, milyen utakat járnak be és mi köti le a figyelmüket. Egy hőtérkép viszont jó megoldást kínál erre.

Az adatvizualizációs eszközök világossá teszik, hogy egy weboldalnak mely része kelti fel leginkább a felhasználók figyelmét, és melyik az, amelyre rá sem hederítenek. Egy weboldal működéséről és hatékonyságáról sokat elárulnak az úgynevezett hőtérképek, melyekhez nem kell felhasználói teszteket végezni, mindössze egy szoftverre van szükség, mely vizsgálja és ábrázolja a látogatók tevékenységét a weboldalon. Az adatok alapján pedig levonhatók a következtetések arra vonatkozóan, hogy hol kellene optimalizálni a szöveget vagy a vizuális designt.

Mi az a hőtérkép?

A hőtérkép a weboldalon mutatott felhasználói aktivitás vizuális megjelenítése. A hőtérképek különböző színeket használnak annak érdekében, hogy megfelelően prezentálják a felhasználó számára, hogy a weboldal mely részei keltik fel leginkább a felhasználók figyelmét, és melyek nem: a pirossal jelzett, “forró” részek kötik le a látogatók figyelmét, míg a kék színű, “hideg” területekkel nem foglalkoznak.

Hőtérképből többféle létezik, ezáltal pontosabban mérhető a tartalom figyelemfelkeltő képessége, hiszen különböző adatok nyerhetők ki általuk. Alapvetően háromféle hőtérképről beszélhetünk: görgetési térkép, kattintási térkép és hover térkép.

Görgetési hőtérkép

A görgetési hőtérkép azt mutatja meg, hogy a látogatók hány százaléka görgetett le a weboldal egy bizonyos részéhez. Minél melegebb színnel van ábrázolva egy rész, annál több látogató pillantott rá. Az adatok tehát megmutatják, hogy hová érdemes elhelyezni egy call to actiont (CTA) vagy más fontos információkat. A színekben történő változás jelzi azt, hogy hol veszítik el az érdeklődésüket a látogatók.

Görgetési hőtérkép

Kattintási hőtérkép

A kattintási hőtérkép azt mutatja meg, hogy a weboldalon hova kattintanak a látogatók. Ezeknél is az jelenik meg, hogy minél melegebb színnel jelzett egy rész, annál többet kattintottak rá az emberek. Az adatok tehát elsősorban azt mutatják meg, hogy a felhasználók foglalkoznak-e azokkal a CTA vagy egyéb gombokkal, melyek egy eltervezett cselekvést visznek tovább. Azt is megmutatják, hogy akadnak-e olyan nem kattintható elemek, melyek eltérítik őket, azaz kattintanak rájuk annak ellenére, hogy nem kattinthatók. Ez komoly hibát jelent a webdesignt tekintve.

Hover hőtérkép

A hover hőtérképek azt jelzik, hogy merre jár a látogatók egérmutatója, miközben olvasnak a weboldalon. Minél melegebb színnel van jelölve egy terület, annál hosszabb ideig időzik azon a felhasználó kurzora. Az adat segít meghatározni azt, hogy a látogatók miként navigálnak a weboldalon. Ennek fényében pedig a fontos elemek olyan helyre helyezhetők, amelyre egyébként a legnagyobb figyelem irányul. Az is megállapítható, hogy melyek azok a felesleges elemek, melyek elvonják a látogatók figyelmét a fontos elemekről.

Hover hőtérkép

Milyen típusú oldalaknál használhatod a hőtérképeket?

Nyilván az ideális az lenne, ha a weboldalad valamennyi oldalán használnál hőtérképeket, ez azonban nem igazán hatékony megoldás: sok idő megy el vele feleslegesen. Elegendő az, ha azon oldalaidat vizsgálod csak hőtérképek használatával, melyek a konverziók szempontjából a legfontosabbak: ilyen például a főoldalad, a céloldalaid (landing page-ek), és a konverziókat hozó blogbejegyzések. Emellett azonban bármely más oldalad is lehet az elemzés tárgya, akár egy “rólunk oldal”, akár egy kapcsolati oldal és űrlap. Nézzük ezeket részletesen!

Főoldal

A főoldalad az, amely első körben bemutatja a cégedet, sokan érkeznek erre az oldalra például egy márkakeresésre vagy egyéb, a weben elhelyezett linkekről. Ha folyamatosan elemzed, melyik részeken görgetnek át a felhasználók, a kulcsfontosságú információk fölé mozgatják-e az egeret és hogy kattintanak-e az itt elhelyezz CTA-ra, akkor pontosan látni fogod, hogy

  • hova helyezd a legfontosabb elemeket,
  • miként csökkentsd a visszafordulási arányt és
  • hogyan növeld a konverziók számát.

Céloldalak

A céloldalak jelentik az utolsó lépést abban a folyamatban, amikor a látogatók leadekké vagy megrendelőkké válnak. Ha elemzed ezeket az oldalakat hőtérképek segítségével, akkor kialakíthatod a tökéletes, neked megfelelő céloldal-designt, mely a lehető legtöbb vevőt hozza a céged számára.

Jól konvertáló blogposztok

Egy-egy CTA elhelyezése a blogposztjaidban szintén meghatározza a konverziós arányt. Ezek a CTA-k elhelyezhető a szövegben vagy a poszt végén egy külön hirdetésben. Általában a szöveg elején, a hajtás felett elhelyezett CTA-k teljesítenek jobban, érdemes lehet azonban a pontos elhelyezkedésüket hőtérképek (és A/B tesztek) segítségével optimalizálni.

Tehát akár a weboldalad designjának A/B tesztjeinél használod a hőtérképeket, akár csak megpróbálod meghatározni a segítségével, hogy mi lenne a megfelelő helye egy CTA-nak valamely oldaladon, sokat segítenek egy hatékonyabb weboldal kialakításában. A legjobb eszközt jelentik arra, hogy mérd a felhasználói figyelem alakulását, és segít kialakítani egy olyan weboldal-tartalmat, melynek révén konverziókat hozó kapcsolatot hozhatsz létre a látogatókkal.

(A szöveg ezen cikk alapján készült: blog.hubspot.com/marketing/heat-map)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.