Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-01-300 komment

A felhasználó-központú design négy alapelve

A felhasználó-központú design egy olyan kifejezés, melyet a termékgyártók használnak az emberek számára történő tervezés folyamatának leírására. A felhasználó-központú design olyan megoldásokat keres a problémákra, melyekben a folyamat minden lépését emberi szemszögből is vizsgálják.

A felhasználó-központú designnak négy alapelve van.

1. Az emberekre összpontosíts!

Bármit is tervezel, mindig azokra az emberekre gondolj, akik használni fogják a terméked, például a weboldalad. Ezek a személyek nem absztrakt felhasználók, hanem valódi emberek, akik kapcsolatba lépnek vele. Tartsd észben, hogy a terméked csak egy eszköz, amivel segíteni tudod őket a céljaik elérésében.

Az azonosítás folyamata egy egyszerű kérdéssel kezdődik: kinek készítem ezt? Hacsak nem saját magadnak készítesz egy terméket, a gondolkodást a közönségeddel kell kezdened:

  • Ki fogja használni ezt a terméket?
  • Milyen környezetben (idő, hely, eszköz, stb.)?

Miután meghatároztad a célszemélyeket, ki kell alakítanod a felhasználói utakat.

2. Találd meg az igazi problémát!

Nem minden problémát érdemes megoldani. Don Norman szerint a problémáknak két típusa létezik: az alapvető problémák és a problémák tünetei. Ő úgy véli, hogy az alapvető problémákat kell először megoldani, mert ezzel megoldható minden más probléma.

Természetesen az alapvető problémák kutatások segítségével történő feltárása időt vesz igénybe, és a termékfejlesztés gyakran úgy érzi, nincs erre elég ideje. Nem számít azonban, hogy mennyit időt vesz igénybe, a lényegi problémák azonosítása egy szükséges lépés a designfolyamat során. Ha a designer átugorja ezt a részt, az olyan helyzethez vezethet, hogy a rossz problémákra keres megoldásokat.

A problémameghatározásra gondolj úgy, mint egy befektetésre: minél alaposabban végzed el a kutatást, annál több időt és energiát spórolsz meg a továbbiakban.

3. Rendszerben gondolkodj!

Ne csak a felhasználói út egyetlen szakaszára (a közvetlen élményre) összpontosíts, miközben elfeledkezel a többi részéről. A közvetlen élmény javítása nem egyenlő ugyanis a jó felhasználói élmény egészével. Mindig lásd a teljes képet: mit akarsz elérni az élménnyel, mi az a végeredmény, ami fontos számodra.

Képzelj el egy kereskedelmi alkalmazást, melynél a termék megvásárlásáig vezető felhasználói folyamat valóban áramvonalasra van tervezve. De amint a vásárló elér az ügyfélszolgálathoz (például azért, mert szeretne visszaküldeni egy nemrég megvásárolt terméket), lassúvá válik a kommunikáció. Ilyenkor nem számít, hogy mennyire volt kiváló a termék megvásárlásának élménye, a teljes felhasználói élmény nem lesz igazán jó.

4. Mindig teszteld a design-döntéseidet!

Nem számít, hogy mennyi időt töltöttél el a design megtervezésével, mindig tesztelned kellene azt valós személyekkel. A tesztek során érkező visszajelzések segítenek megérteni, hogy a design mely részén kell javításokat eszközölnöd.

Nem helyettesítheted a valós felhasználókat az ismerősökkel vagy a kollégákkal, mert egy ilyen teszt nem lenne reprezentatív. A designerek, a fejlesztők, sőt még az UX-kutatók is az úgynevezett hamis-konszenzus hatástól szenvednek: az emberek hajlamosak feltételezni azt, hogy a többiek is osztják az elképzeléseiket, és hasonlóan viselkednek egy adott helyzetben. Más szavakkal, a termékek létrehozói azt feltételezik, hogy azok az emberek, akik használják majd a terméket, olyanok, mint ők.

Fontos tehát újra elmondani: Te nem a felhasználó vagy! Ez az oka annak, amiért valós felhasználókkal végzett vizsgálatok vezetnek csak értékes eredményekhez.

(A bejegyzés ezen szöveg felhasználásával készült.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.