Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-01-300 komment

Mi az a felhasználó-központú webdesign? És mitől lesz egy weboldal felhasználó-központú?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A felhasználó-központú webdesign olyan megoldásokat keres a problémákra, melyekben a folyamat minden lépését emberi szemszögből is vizsgálják. (Frissítés, 2020.09.17. – Egy új fejezettel bővítettünk: Miért ne hallgass a felhasználóidra?)

A felhasználó-központú design négy alapelve

A felhasználó-központú designnak négy alapelve van:

1. Az emberekre összpontosíts!

Bármit is tervezel, mindig azokra az emberekre gondolj, akik használni fogják a terméked, például a weboldalad. Ezek a személyek nem absztrakt felhasználók, hanem valódi emberek, akik kapcsolatba lépnek vele. Tartsd észben, hogy a terméked csak egy eszköz, amivel segíteni tudod őket a céljaik elérésében.

Az azonosítás folyamata egy egyszerű kérdéssel kezdődik: kinek készítem ezt? Hacsak nem saját magadnak készítesz egy terméket, a gondolkodást a közönségeddel kell kezdened:

  • Ki fogja használni ezt a terméket?
  • Milyen környezetben (idő, hely, eszköz, stb.)?

Miután meghatároztad a célszemélyeket, ki kell alakítanod a felhasználói utakat.

Felhasználó-központú webdesign

2. Találd meg az igazi problémát!

Nem minden problémát érdemes megoldani. Don Norman szerint a problémáknak két típusa létezik: az alapvető problémák és a problémák tünetei. Ő úgy véli, hogy az alapvető problémákat kell először megoldani, mert ezzel megoldható minden más probléma.

Természetesen az alapvető problémák kutatások segítségével történő feltárása időt vesz igénybe, és a termékfejlesztés gyakran úgy érzi, nincs erre elég ideje. Nem számít azonban, hogy mennyit időt vesz igénybe, a lényegi problémák azonosítása egy szükséges lépés a designfolyamat során. Ha a designer átugorja ezt a részt, az olyan helyzethez vezethet, hogy a rossz problémákra keres megoldásokat.

A problémameghatározásra gondolj úgy, mint egy befektetésre: minél alaposabban végzed el a kutatást, annál több időt és energiát spórolsz meg a továbbiakban.

3. Rendszerben gondolkodj!

Ne csak a felhasználói út egyetlen szakaszára (a közvetlen élményre) összpontosíts, miközben elfeledkezel a többi részéről. A közvetlen élmény javítása nem egyenlő ugyanis a jó felhasználói élmény egészével. Mindig lásd a teljes képet: mit akarsz elérni az élménnyel, mi az a végeredmény, ami fontos számodra.

Képzelj el egy kereskedelmi alkalmazást, melynél a termék megvásárlásáig vezető felhasználói folyamat valóban áramvonalasra van tervezve. De amint a vásárló elér az ügyfélszolgálathoz (például azért, mert szeretne visszaküldeni egy nemrég megvásárolt terméket), lassúvá válik a kommunikáció. Ilyenkor nem számít, hogy mennyire volt kiváló a termék megvásárlásának élménye, a teljes felhasználói élmény nem lesz igazán jó.

4. Mindig teszteld a design-döntéseidet!

Nem számít, hogy mennyi időt töltöttél el a design megtervezésével, mindig tesztelned kellene azt valós személyekkel. A tesztek során érkező visszajelzések segítenek megérteni, hogy a design mely részén kell javításokat eszközölnöd.

Nem helyettesítheted a valós felhasználókat az ismerősökkel vagy a kollégákkal, mert egy ilyen teszt nem lenne reprezentatív. A designerek, a fejlesztők, sőt még az UX-kutatók is az úgynevezett hamis-konszenzus hatástól szenvednek: az emberek hajlamosak feltételezni azt, hogy a többiek is osztják az elképzeléseiket, és hasonlóan viselkednek egy adott helyzetben. Más szavakkal, a termékek létrehozói azt feltételezik, hogy azok az emberek, akik használják majd a terméket, olyanok, mint ők.

Fontos tehát újra elmondani: Te nem a felhasználó vagy! Ez az oka annak, amiért valós felhasználókkal végzett vizsgálatok vezetnek csak értékes eredményekhez.

Miért fontos a felhasználói szándék? És hogyan ismerheted meg?

Mivel a weben nem tudsz külön üdvözölni mindegy egyes felhasználót, nem is tudod őket személyesen megismerni, így nem vagy tisztában a szándékaikkal. Valamilyen módon mégis meg kell tudnod, hogy mit akarnak a weboldaladon az emberek, és ezt miként adhatod meg nekik. A legjobb megoldás, ha megkérdezed őket erről.

Milyen szándékokat különböztetünk meg?

Vizsgáljuk meg azonban előbb azt, hogy a felhasználói szándéknak milyen két nagy kategóriájával találkozhatsz:

  • Információs szándék – amikor a látogató tájékozódni akar a weboldaladon.
  • Konverziós szándék – amikor a látogató végre akar hajtani egy feladatot, mondjuk megrendelni egy terméket.

Természetesen ezen szándékok között átfedés is lehet. Például egy webáruházban azon vásárlók 50 százaléka, akik valamit a kosarukba raknak, nem fogják azt megvenni. Telepakolják termékekkel, majd egyszerűen továbbnavigálnak az oldalon. Ilyenkor mindenki arra gondol, hogy valami hiba lehet a folyamatban. Ez azonban nem feltétlenül van így.

Ugyanis sokan csak azért kezdenek bele a vásárlási folyamatba, hogy megtudják, miként tudnak vásárolni egy webáruházban, milyen adatokat kell megadniuk, esetleg nem találták a szállítási díjakat, tudni szeretnék, hogy miként küldhetik vissza a terméket, vagy ki akarják számolni a rendelésük pontos végösszegét. A felhasználók ezekben az esetekben csak információt keresnek, amihez ilyen módon jutnak hozzá.

Itt kell megemlíteni azt is, hogy a felhasználók szándéka gyakran különbözik akkor, ha mobilt használnak vagy ha asztali gépet. Nagyon sokan, amikor valaminek a vásárlásáról van szó, inkább előveszik a laptopot. Előtte persze tájékozódnak mobilon, de a konverzió már asztali gépen történik.

A mobilos szándék sokkal inkább kötődik a helyhez és az időhöz, mint asztali gépen. Amikor mobilon akarunk információt szerezni, akkor általában azonnal szükségünk van rá. Ilyen, amikor menet közben keresünk egy üzletet vagy egy éttermet a közelben.

Hogyan mérjük a szándékot?

Szemben az olyan tényszerű adatokkal, mint például az oldalmegtekintések száma, a weboldalon eltöltött idő, vagy a bevétel, a szándék alapvetően egy szubjektív dolog. Ezért is nehéz meghatározni. A statisztikák nem tartalmaznak ahhoz elegendő adatot, hogy segítségükkel meghatározzuk a szándékot. Nyilván a visszatérő látogatók arányából, az elköteleződés mértékéből lehet következtetni, de ha valóban tisztában akarunk lenni vele, akkor meg kell kérdezni az embereket.

A szakértők szerint a hatékony megoldás, ha kérdőíveket töltetünk ki a felhasználóinkkal, és ez alapján próbáljuk javítani a felhasználói élményt és a konverziós arányt. Tehát, ha nem kérdezed meg az embereket, nem fogod tudni, mit akarnak.

Milyen legyen egy kérdőív? Például nyithatunk azzal a kérdéssel, hogy melyik lehetőség írja le a legjobban azt a szándékot, amiért a weboldalra látogatott? A választ úgy adhatják meg, hogy választanak egy opciót. A legjobb megoldás, ha a lehetőségek közül csak egyet tudnak kiválasztani. Mivel, ha több lehetőség közül választanak, akkor romlik a pontosság. A lista ne legyen túl hosszú. Optimális lehet a hat kérdés, de mindenképpen legyen kevesebb nyolcnál. Különben az emberek félredobják a kérdőívet vagy pontatlanul válaszolnak. Érdemes belevenni a szabadszavas válasz lehetőségét is.

Ezen kívül azt is meg lehet kérdezni tőlük, hogy megtalálták-e, amit kerestek? Ha a válasz nem, akkor fel kell tenni a kérdés, hogy miként tudnánk segíteni a keresett dolog megtalálásában.

A válaszok segítségével be tudsz betekinteni a látogatók fejébe. És ha már tudod a választ a miértre, akkor készen állsz majd arra, hogy új szintre emeld a felhasználói élményt a weboldaladon.

Miért ne hallgass a felhasználóidra?

Az emberek a legtöbbször nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik.

A fenti sor egy idézet, mely Steve Jobstól származik, és jellemző volt az Apple korábbi hozzáállására a felhasználókhoz. Mély értelmű kijelentés, mely arról szól, hogy a felhasználók valójában nem azt akarják, amit mondanak. A lényege, hogy hibát követsz el tehát azzal, ha arra figyelsz, hogy mit mondanak az emberek, és nem azt próbálod meg kitalálni, hogy valójában mit akarnak.

Például, ha egy webdesigner céghez bekopogtat egy ügyfél, és szeretne egy új weboldalt, mert azt gondolja, hogy ezáltal lehet sikeres a cége, akkor nem biztos, hogy valóban egy új weboldalra van szüksége. Lehet, hogy az ő helyzetében az eladásokkal van gond, nem tudnak értékesíteni egy terméket, csak éppen fogalmuk sincs, hogy miért, és mit tegyenek.

Valaki ekkor kitalálja, hogy egy új webdesign a megoldás az eladások felpörgetéséhez, ezt elfogadja mindenki, de igazából nem erre lenne szükségük. Ha a probléma a termékkel, az árazással, az üzleti koncepcióval, a stratégiával vagy a szélesebb értelemben vett marketinggel van, akkor azt nem fogja megoldani egy új weboldal.

Ebben az esetben a felhasználó, azaz a cégvezetés, nem tudta, hogy mire van szüksége. Ez ugyanaz a helyzet, mint amikor a felhasználók egy gyorsabb asztali gépre van szükségük, miközben valójában egy okostelefonra, csak még nem tudnak erről a lehetőségről.

Amikor egy ausztrál, cipők értékesítésével foglalkozó cég megkérdezte az ügyfeleit, hogy szánnának-e időt a cipők testreszabására, akkor a felhasználók azt válaszolták, hogy “persze”. Aztán persze kiderült, hogy a vevőknek eszük ágában sincs kitalálni, hogyan is nézzen ki a cipőjük. Ők csak ötleteket akartak kapni, és azt, hogy megmutassák nekik, mit viselhetnek.

A baj az, hogy a cégek vagy nem figyelnek a felhasználóikra, vagy pedig szó szerint veszik és megfogadják, amit mondanak. Ha egy cég nem értelmezi az ügyfelek véleményét, és nem hámozza ki belőle azt, hogy valójában mire lenne szükségük, akkor nem fogja megoldani a problémáját.

De miért olyan nehéz a felhasználóknak elmondaniuk, valójában mire van szükségük?

Ennek az oka részben pszichológia. E szerint kétféle gondolkodás létezik egy ember fejében: két rendszer. Az első rendszer gondolkodása reaktív. Erre a rendszerre az érzelmek, a szokások, az intuíciók jellemzőek. Ezzel szemben a második rendszer elemző: szándékos, tényszerű és logikus.

Amikor felteszünk egy kérdést egy felhasználónak, akkor a legtöbb felhasználó a második rendszert fogja használni, azaz logikus, átgondolt válaszokat fog adni. A cégek pedig ezeket a válaszokat elfogadják. Ugyanakkor az emberek valójában az idő nagy részében az első rendszert használják gondolkodásnál.

Amikor valaki belép a világukba és kérdéseket kezd el feltenni, akkor ezt az első rendszert félreteszik, és a második rendszert használva válaszolnak. Ezáltal viszont olyan válaszok születnek, melyek ellentétesek a valós szükségleteikkel. Ugyanis nem tudják, hogy valójában mire van szükségük.

Steve Jobs szerint “nem az ügyfelek feladata, hogy tudják, mit akarnak”.

Az emberek tehát valójában azt akarják, hogy a cégek figyeljenek az egyedi szükségleteikre, a vágyaikra és a helyzetre, amiben vannak, de nem képesek ezt megfogalmazni.

És hogy mi lehet a megoldás? A felhasználói tesztek, melyek világosan megmutatják, hogy mit akarnak az emberek. A mélyben rejlő szükségleteket legjobban ezek révén lehet megismerni.

Természetesen a felhasználói tesztek sem feltétlenül kínálnak száz százalékos megoldásokat. Adnak egy rakás adatot és információt, ami elvezet valamilyen feltételezéshez, amit aztán szintén tesztelni kell. Néha újra meg újra. A kérdéseket egészen addig kell feltenni, amíg valójában ki nem derül, hogy mi az igazi felhasználói igény.

Hogyan mutathatod meg a weboldaladon, hogy tiszteled a felhasználóidat?

Minden emberi lény szereti értékesnek érezni magát. A legtöbben persze nem azt várjuk, hogy mindenki hajbókoljon előttünk, csak azt, hogy azok, akikkel kapcsolatba kerülünk, némi tiszteletet mutassanak. Ugyanez igaz a weboldalak esetében is, hiszen azok a kommunikáció egy formáját jelentik.

És, hogy ez miért fontos? Azért, mert ha lenézéssel, arrogánsan fordulsz az emberek felé, akkor a legtöbb esetben a reakció is negatív lesz: düh, ellenállás, elfordulás. Ha nem a várakozásaiknak, elvárásaiknak megfelelően kezeled a látogatókat a weboldaladdal folytatott interakció során, akkor semmi jóra nem számíthatsz tőlük.

Felmerülhet a kérdés, hogy egy weboldallal szemben – mely nem egy emberi lény -, miként érezhetnek így az emberek. Azt azonban tudni kell, hogy szeretjük a dolgokat antropomorfizálni, vagyis emberi tulajdonságokkal felruházni, valamiféle élőlényként tekinteni rá. Ráadásul, mindenki tisztában van vele, hogy egy weboldal, illetve a cég mögött emberek állnak, és a weboldalad hangnemét azonosítják a céggel és az ott dolgozókkal

Vagyis, ha szeretnél ügyfeleket, akkor tiszteletet kell kifejezned az emberek iránt a weboldaladdal is. Ez sajnos sokak számára meglehetősen furcsa és idegen dolog, mivel alapvetően nem a többi ember iránti tisztelet az, ami meghatározza a hétköznapi életüket. Ráadásul nem is tudják, hogy a weboldaluk esetében milyen tényezők árulkodnak erről. Úgyhogy lássunk néhányat!

Tiszteld az emberek idejét!

Habár itt csak az időről van szó, a felhasználók szempontjából ez a legfontosabb tényező egy weboldalnál. Vagyis az, hogy minél könnyebb legyen használni, mivel így időt takarít meg az emberek számára. Ebbe nem csak az tartozik bele, hogy mennyi időbe telik egy weboldal betöltődése – habár ez is része a hatékonyságnak -, hanem a teljes felhasználói élmény.

Ha azt várod a látogatóktól, hogy mindenféle akadályokon kelljen átküzdeniük magukat, hogy eljuthassanak a céljukhoz, akkor nem tiszteled az idejüket. Gondolj például arra, amikor egy túl hosszú űrlapot kényszerítesz rá a felhasználókra. Ilyenkor csak a saját szempontjaidat veszed figyelembe, az emberekét nem. Legyen tehát egyszerű a webdesign, egyértelműek a lehetőségek, mutasd az irányt nekik és ne bonyolítsd az életüket

Ne feltételezz!

Az emberek nem szeretik, amikor feltételezéseid vannak velük kapcsolatban. Nemcsak azt nem szeretik, ha hibásak ezek a feltételezések, de olykor azt sem, ha beigazolódnak. Természetesen a világ, a marketing és a webdesign is a feltételezésekre épít. Te is mindenhol azzal találkozol, hogy a feltételezések szerint miként kell viselkednie egy férfinak, milyen legyen egy nő, milyennek kell lennie egy jó szülőnek, de tele vagyunk ilyen szerepekkel, melyeket feltételezések éltetnek. Ezek a feltételezések, vagy nevezhetjük őket sztereotípiáknak, azonban nem feltétlenül igazak, és persze nem véletlenül támadják őket.

Mindebből csak annyi a lényeg a webdesignnal kapcsolatban, hogy ha túl sok feltételezéssel élsz azzal kapcsolatban, hogy ki használja, vagy hogyan kellene használnia a weboldaladat, akkor azt kockáztatod ezzel, hogy elriasztod az ügyfeleket. Ne feltételezz tehát, hanem ismerd meg őket

Ne nézd le az embereket a hibáikért!

Az emberek mindig követnek el hibákat. Ez teljesen normális, az élet része, és a weboldalakon is előfordul. Ne nézd ezért hülyének őket, hanem igyekezz olyan oldalt készíteni, ahol minimalizálod a hibák lehetőségét, illetve a hibaüzeneteidnél empátiával közelítesz a felhasználókhoz, akik egyébként is össze vannak zavarodva, és valószínűleg nem értik, hogy mit rontottak el.

Ahelyett, hogy megaláznád, elbizonytalanítanád és magadat a valóságosnál sokkal okosabbnak láttatva kioktatnád őket, inkább azt próbáld elérni, hogy ne veszítsék el a lendületüket, és újra próbálkozzanak! Egy-egy rosszul megfogalmazott hibaüzenettel, melyből sugárzik a látogatók lenézése, igen gyorsan elveszíted a potenciális vevőket.

Inkább azt tedd világossá nekik, hogy a hiba sokszor teljesen természetes része egy folyamatnak, melynek megoldása az, ha kijavítják. Fontos azonban, hogy ilyenkor ne kelljen egy teljes folyamatot például egy rendelésnél újra kezdeniük, különben gyorsan lelépnek.

Adj világos utasításokat!

Azzal, ha világos utasításokat adsz, egyértelművé teszed, hogy mit vársz az emberektől. Az emberek akkor érzik valahová tartozónak magukat, ha tisztában vannak vele, hogy ott mit várnak tőlük, mit kell tenniük. A szabályok ismerete mindig az első lépés ahhoz, hogy egy helyen vagy csoportban elfogadottnak érezze magát valaki.

A világos utasítások tehát nem parancsok, hanem ezek adják meg a kellő magabiztosságot a felhasználóknak a weboldal használata során. Ezzel elkerülhetik, hogy a weboldalon előforduló szituációkban ostobának érezzék magukat, mert nem tudják hogy mit és hogyan kell csinálniuk. Ezt a szövegeiddel, mikroszövegekkel, animációkkal, illusztrációkkal, stb. segíted.

Adj tehát érthető utasításokat minden webdesign lehetőséget kihasználva, mert ha nem így teszel, csak elbizonytalanítod az embereket, elidegeníted őket magadtól és a weboldaladtól!

Bújj elő a cég álarca mögül!

Miközben a cégek és a mögöttük álló emberek szívesen kommunikálnak személytelen, megfoghatatlan, arctalan létezőként az ügyfelekkel – holott a legtöbb esetben egyelőre nem robotok, hanem emberek végzik ezt a kommunikációs tevékenységet -, addig az ügyfelek emberi hangra, megértésre vágynak. Ez egyértelmű lehet számodra is, ha bármely nagy szolgáltató cég telefonos ügyfélszolgálatára gondolsz.

Emiatt kell emberi hangon megszólalni a weboldalon, és nem hosszú és bonyolult körmondatokkal, szakmai szövegekkel távolságot tartani az ügyfelektől. Akkor sem, ha feltételezésed szerint ettől profibbnak látszol is, és megmutathatod, mennyivel többet tudsz. Nyilván ez sok esetben kényelmes, és elkerülhetők általa bizonyos problémák, ugyanakkor nem biztos, hogy jót tesz az üzletnek.

A kapcsolati résznél is adj meg legalább egy olyan lehetőséget, ahol a kollégáiddal vagy veled kapcsolatba léphetnek a látogatók, és nem csak egy “gépnek” (kapcsolati űrlap) mondják el a problémáikat. Még ha nem is használják ki, az embereknek szükségük van arra, hogy  lássák: létezik lehetőség arra, hogy egy másik, élő személlyel kommunikáljanak, és valódi személyek állnak egy cég mögött.

Hogyan tervezz a váratlan felhasználói viselkedésre?

Általában a designerek fejében sokféle elképzelés él arról, hogy miként reagálnak a felhasználók az eseményekre a weben, mennyire kényelmesen kezelik a technológiát. Azonban gyakran keserű tapasztalatokhoz vezet, amikor az emberek a valóságban is kézhez kapják az adott weboldalt és elkezdik használni.

Vannak ugyanis olyan helyzetek, melyekre nem lehet felkészülni. A weboldalak nem annyira rugalmasak, hogy bármilyen felhasználói helyzethez igazodjanak. Pedig az emberi igények folyamatosan változnak, ezért célszerű olyan designt összehozni, melyek nem csak a kijelzőméretekhez, hanem a helyzetekhez is alkalmazkodik. Vagyis tovább kell gondolni a dolgokat a kijelzőknél és az egyes eszközöknél.

Mivel a Földön jelenleg több, mint 7 milliárd ember él, és legalább ennyi számítástechnikai eszközt használnak, azért igen nehéz azt feltételezni, hogy lesz egy mindenhez hozzáigazítható megoldás. Ha a terméked több országban is használják, akkor a különféle nyelvek sajátosságait is figyelembe kell venni.

A szöveg nem csak angol vagy magyar lehet, sőt, nem csak balról jobba és felülről lefelé olvasandó. De nem kell messzire menni, elég a német nyelvet figyelembe venni a tervezésnél, mivel ez általában hosszabb szavakat használ, mint a többi nyugati nyelv.

Amikor a nyelv okozz a hibát

Mi az, ami tönkreteheti a felhasználói élményt?

Például az, amikor a felhasználók el akarnak kezdeni egy bizonyos cselekvést, de valami más lesz belőle. Mint amikor le akarod ütni a billentyűzeten az “i” betűt, de aztán “o” jelenik meg a kijelzőn. Az ilyen hibákat nem lehet kiküszöbölni, mindössze annyit tehetsz, hogy kevesebb gépelésre kényszeríted az embereket a weboldaladon.

Olyan hibák is előfordulnak, amikor a felhasználó fejében létezik egy mentális modell, vagyis egy elképzelés arról, miként éri el a célját, ugyanakkor ez különbözik attól, ahogy a termék esetében meg lett tervezve a megfelelő mód annak használatára. Például, amikor a felhasználó rossz formátumban ad meg egy adatot a beviteli mezőben. Ilyenkor valamilyen segítséget kell adni számára, hogy az eltérő elképzelései ellenére használni tudja a weboldalt.

A felhasználói felület is okozhat gondokat, például amikor az emberek rendszeresen a címsorra kattintanak, miközben a címsor nem linkként működik. De az is előfordulhat, hogy a navigáció hiányosságai miatt rossz helyen keresnek egy bizonyos terméket. Ilyenkor vélhetően van még mit csiszolni a designon, és biztosra kell menni az egyes weboldal-elemek kialakításánál.

Az is elképzelhető azonban, hogy használhatósági tesztekre kerül sor, ezek azonban nem elég kifinomultak és valószerűek, így a mesterkéltségük vezet hibás következtetésekhez.

Mit tehetsz még?

Például azt, hogy amikor egy design készül, akkor a valódi tartalmat használod már a prototípus kialakítása során is. Ha csak Lorem ipsumot alkalmazol, akkor az hibákat eredményezhet, és igen fájdalmas lesz látni, amikor a valódi tartalom miatt végül szétesik a design.

Ha a valós adatokat használod fel a tervezésnél, akkor sokkal megfontoltabb döntéseket hozhatsz, sokkal világosabban látod a korlátokat és a kényes helyzeteket, melyek valószínűleg keresztre feszítenék a designt a legvégén. Elég csak arra gondolni, amikor váratlanul túl hosszú lesz egy név, esetleg egy e-mail cím, aminek egy adott keretbe bele kellene férnie.

A designteszteket is valós adatokkal kell futtatni, hogy kiderüljenek a használhatósági hibák, melyeket a mesterséges adatok könnyen elrejtenének a szemünk elől.

Érdemes a hibaüzeneteknél azt is megfontolni, hogy a rendszer mit tegyen, mi a jobb, ha csak figyelmeztet, vagy többet adva egy információnál segít a megoldásban. Itt látható a különbség a Microsoft Outlook és a Gmail esetében, amikor a csatolt fájl mérete a maximálisnál nagyobb.

Különbség az Outlook és a Gmail hibaüzenete között

Az Outlook felhasználója ebben a helyzetben mit tehet? Azt mondja, hogy oké, csalódott vagyok, vagy azt, hogy oké, és inkább a Gmailt fogom használni, vagy oké, rákeresek a Google-ön, hogy mi teendő. A Gmail tehát láthatóan jobb munkát végzett, hiszen nem csak pontosan megmondja mekkora a méretkorlát, hanem egyből megoldást is kínál. Ráadásul dönthetsz a Cancel gomb lenyomása mellett is, ha inkább kisebbre vennéd a méretet, vagy valami más megoldást találtál.

A lényeg tehát, hogy végig kell gondolni a lehető legtöbb forgatókönyvet a designfolyamat során, és azt feltételezni, hogy bármi előfordulhat. Habár ez egy kicsivel több munkát jelent, hosszú távon kifizetődik.

Hogyan tervezz az emberi hibákra?

Még a leggondosabb, legalaposabb felhasználók is követnek el hibákat. Aki pedig nem ilyen, az még többet. Ilyen hiba lehet egy URL elírása, rosszul megadott információ egy űrlap-mezőben, vagy akár az is, hogy sok ezer forintot tévesen küldesz el. Miközben teljesen nem tudod kiküszöbölni a hibákat, arra van lehetőséged, hogy kezeld őket a weboldaladon. De mi az, amire a weboldal készítés során már figyelned kellene?

Adj utasításokat!

Sokan úgy vélik, hogy amikor nagyon alap utasításokat és figyelmeztetéseket kapnak, akkor ezzel lenézik őket. Például rendkívül viccesnek tartjuk azokat a figyelmeztetéseket, melyek az Egyesült Államokban mindennaposak az egyes termékeken. Például az, hogy egy kávés papírpohárra rá van írva, hogy a benne található kávé forró. Ki nem tudja ezt? Ugyanakkor, ha arra gondolsz, hogy a McDonald’sben a kávé 82-87 fokos, ami azért okozhat gondot egy óvatlanul nagy korty esetében a gyanútlan felhasználónak, akkor talán mégiscsak elfér rajta egy felirat, nem?

Az emberek azt gondolják, hogy mindent tudnak, amit tudniuk kell. Vagy legalábbis mindent tudnak arról, ami az élet mindennapi feladatainak megoldásához szükséges. Pedig nem, és ez vezet hibákhoz. Ezért van szükség arra, hogy minden olyan elemnél adj utasításokat, ami bonyolultabb, mint egy kapcsolati űrlap kitöltése. De talán még ott is hasznos lehet néha.

Világos figyelmeztetések

Az embereknek néha el kell mondani, hogy bizonyos cselekedeteiknek milyen következményei lehetnek. Részletesen. Ez persze nem fogja megállítani azokat, akik általában nem vesznek tudomást a figyelmeztetésekről. De velük egyébként sem nagyon tudsz mit kezdeni.

Másrészről viszont, vannak olyan emberek, akik szembekerülve egy figyelmeztetéssel vagy egy párbeszédablakkal, megzavarodnak. Ilyenkor vagy elhagyják az oldalt, vagy keresnek egy olyan ismerőst, akiről feltételezik, hogy jobban ért ezekhez a dolgokhoz. Azt neked kell eldöntened, hogy mi a fontosabb számodra: a több hiba, vagy hogy néhány embert elrettentesz.

Whitespace

Előfordul, hogy valaki félrekattint egy weboldalon, az pedig még gyakrabban, ha ezt mobilon teszi. Ez elsősorban a felhasználók kézügyességétől, valamint az érintőkijelző pontosságától függ. Ha megnöveled a whitespace-t, akkor csökkented az esélyét minden ilyen félrekattintásnak. Teljesen megelőzni nem tudod, de kevesebb lesz belőle.

Megerősítő kérdések

Azok számára, akik egy folyamatot – például megrendelés egy adott webáruházban – már nagyon jól ismernek, egy megerősítő párbeszédablak zavaró és felesleges lehet, hiszen egy plusz lépésre kényszeríti őket. Számukra meg kell adni a lehetőséget, hogy ezeket a párbeszédablakokat lekapcsolhassák. Ugyanakkor azok számára, akik egy új feladatot először végeznek el, egy “Biztos vagy benne?” kérdés rendkívül hasznos lehet.

Űrlap-mező ellenőrzés

Habár az űrlap-mező ellenőrzések általában tökéletlenül működnek, mégis fontosak. Jó eszközt jelentenek arra, hogy a felhasználókat a megfelelő irányba tereld velük. Habár egy megfelelő űrlap-designnal sokat tehetsz azért, hogy ne kerüljenek rossz szövegek a rossz helyekre, érdemes minden kétszer is ellenőrizni.

Címkék

Ez egy nagyon alapvetőnek tűnő dolog, ennek ellenére találkozhatsz a weben nagyon sok homályosnak tűnő űrlapcímkével. Ennél már csak az a rosszabb, amikor a címke azért nem érthető a felhasználó számára, mert szakmai zsargonban íródott. És persze vannak azok az űrlapok, ahol a címkék és a beviteli mezők nincsenek megfelelően igazítva.

Színek és kontraszt használata

Az emberek gyakran nagyon egyszerűen értelmezik a színeket: a zöld jó, a piros rossz. Ez egy jó kiindulópont, és segíti is az embereket. Ugyanakkor nem biztos, hogy segíti a színvakokat vagy azokat, akiknek látáskárosodása van. Találnod kell tehát egy megoldást arra, hogy kontrasztot alkalmazz, mivel ezáltal tudják ők is az egyes elemeket megkülönböztetni a weboldaladon. Különösen figyelj akkor, ha két lehetőségnél hasonló a szöveg, de nagyon eltérő a cél.

Óvatosan változtass!

Az emberek általában robotpilóta módba kapcsolnak, amikor egy számukra ismerős feladatot végeznek. Ez elegendő is szokott lenni, és nagyon hatékonyan képesek így elvégezni a feladataikat. Probléma csak akkor van, ha valami változtatásra kerül sor a felületen. A redesignnal tehát óvatosnak kell lenned, néha nem muszáj mindent átalakítani, és nem szabad túl gyorsan változtatni. De ha változtatsz valamit, akkor mindig hívd fel rá a figyelmet!

Alkalmazd a “visszavonás” gombot!

A Ctrl-Z kombináció általában jól működik a szabvány űrlapoknál, úgyhogy nem kell neked még plusz gombról gondoskodni. De ha egy webalkalmazást készítesz, akkor már érdemes elgondolkodni a használatán minden olyan cselekvésnél, aminek komolyabbak a következményei. A Gmail például lehetővé teszi – ha beállítod -, hogy x másodpercig visszavond az elküldött e-mailt. Lehet, hogy nálad is jól jöhet ez a funkció?

Hogyan kerüld el a felhasználóid haragját a weboldaladon?

Egy ideális világban az emberek vidáman, kipihenten, mosolygósan érkeznek a weboldaladra, és csak azon jár az eszük, hogy megvásárolják a terméked vagy szolgáltatásod. Pontosan tudják, hogy mit akarnak, és hogyan kapják azt meg Tőled. A valóság azonban kicsit más.

Ezt azt jelenti a weboldaltervezés szempontjából, hogy figyelembe kell venned azt, hogy a felhasználóid emberek, akiknek érzéseik vannak. Ezek közül is a legrosszabb: a harag. A dühös embereknek van valami okuk a haragra. Ez lehet tudatos vagy tudattalan, racionális vagy pedig akár kifejezetten irracionális ok. Lehet, hogy az váltja ki a haragjukat, hogy valami olyasmit írtál, ami nem tetszik nekik. De lehet, hogy azért idegesek, mert a macskájuk széttépte a kedvenc pólójukat, és most ahelyett kell venniük valamit.

A weboldaladdal nem feltétlenül tudod megnyugtatni őket, ehhez gyakran személyes kapcsolat kellene, bár gyakran az sem vezet eredményre. Ha valamilyen irracionális oknál fogva mérgesek, vagy tényleg csak valami lehetetlen indokuk van, akkor egyébként semmi sem működik. Viszont vannak lehetőségek, melyeket érdemes végigzongoráznod annak érdekében, hogy legalább ne súlyosbíts a helyzeten.

Ne hibáztasd őket!

Néha nem úgy működnek nálad sem a dolgok ahogy kellene, de az ideges emberek hajlamosak többet hibázni. A felhasználók például olyan linkekre kattintanak a weboldaladon, melyek már nem vezetnek sehová. Az is előfordul, hogy rosszul adják meg az e-mail címüket az űrlapon. Nem figyelnek a részletekre. Sajnos mindenre nem tudsz felkészülni, ami elromolhat. Amikor a felhasználó belefut egy nyilvánvaló hibába, mint amilyen egy 404-es oldal, vagy elrontja az e-mail címét, legyél kedves vele.

Minden hibaüzenetnek valahogy úgy kellene kezdődnie, hogy “mindenki követ el hibákat…” Egy olyan hibaüzenet, hogy “ez az információ rossz” csak ellentétet szül. Ehelyett próbáld inkább megkérni a felhasználót, hogy még egyszer ellenőrizze a mezőbe írtakat.

Emellett persze a hibaüzenetednek nagyon világosnak kell lennie azzal kapcsolatban, hogy hol a hiba. Ha a szervernél vannak gondok, akkor jelezd a felhasználónak, hogy nem rontott el semmit. Sok ember eleve azt feltételezi, hogy ő a hibás, míg sokan azt, hogy Te vagy az. Egyik esetben sem fogják megköszönni azt, ha a weboldalad reakciója miatt hülyének kell érezniük magukat.

Megoldásokat kínálj!

Majdnem minden cikk, ami a 404-es weboldalak kialakításáról szól, azt fogja javasolni, hogy mutass olyan lehetőségeket a felhasználóknak, amerre tovább léphetnek. Ezzel adsz nekik egy okot, hogy maradjanak a weboldaladon. Egy dühös felhasználó esetében ez még sokkal fontosabb. Megmutatod neki az utat. Egy lehetőséget, hogy végrehajtson valamit, ahelyett, hogy feladná, és szembe találnád magad a haragjával.

Tehát, amikor valami elromlik, akkor legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy tegyenek valamit az adott helyzetben. Lehet, hogy ez jelenti a különbséget aközött, hogy lenyugodnak vagy hogy kudarcként élik meg a helyzetet. Ráadásul a dühös emberek sokkal nagyobb eséllyel indulnak a kisebb ellenállás irányába, mely azt jelenti, hogy a konkurenciádnál fognak körülnézni.

Mutasd meg nekik, hogy valami történik!

A dühös emberek sokkal türelmetlenebbek, mint az átlagfelhasználó. Ha éppen a weboldaladat vagy az alkalmazásodat használják, akkor valószínűleg megpróbálnak valamit tenni rajta. Itt a hangsúly azon van, hogy “valamit”. Még akkor is, ha az eltéríti őket az eredeti céljuktól. Ennek oka, hogy ha cselekedni tudnak, akkor nem érzik magukat annyira tehetetlennek.

Ezért fontosak a folyamatjelzők, az időbecslők és a megerősítő e-mailek. Ha egyszer megtettek valamit, akkor tudni akarják, hogy történik-e valami. Érzékeltetni kell velük, hogy a dolgok haladnak, így ez valamennyire megnyugtatja őket.

Kínálj személyes segítséget!

Néha az egyetlen dolog, amire egy embernek szüksége van ahhoz, hogy megnyugodjon az, hogy valaki egy kicsit törődjön vele. Ez az, amiért olyan fontos, hogy lehetővé tedd számukra, hogy egy hús-vér emberrel tudjanak beszélni a céged részéről.

Ha csak megadsz nekik több lehetőséget is a kapcsolattartáshoz (e-mail, közösségi média, telefonszám), már attól is jobban érzik magukat. Tudniuk kell, hogy bármikor elérhetnek egy embert. Már ez reményt ad nekik az érzelmi stresszhelyzetekben. Ugyanis, ha valakivel kapcsolatba léphetnek, akkor az foglalkozik velük, és ha foglalkozik velük, akkor a dolgok rendben lesznek.

Távolítsd el az akadályokat!

Ezt talán nem kell túlmagyarázni: ne legyenek felesleges felugrók, legyenek rövidek az űrlapok, térj ki az útjukból! Ez a legjobb megoldás, és csodát tesz a dühös emberekkel.

Tereld el a figyelmüket!

A figyelemelterelés gyakran segít. Persze, nem akkor kell ezzel megpróbálkozni, amikor éppen megkísérelnek végrehajtani egy feladatot az oldaladon. Ha ilyenkor teszed, attól csak még idegesebbek lesznek. De ha például várniuk kell a weboldaladon, akkor az a megfelelő időpont arra, hogy mutass nekik valami vidám vagy izgalmas dolgot. Például egy jópofa animációt. Ez megnyugtatja őket. És mindjárt pozitívabban állnak hozzád.

Hogyan spórolj időt a felhasználóidnak?

Az idő ma már alapvető tényező egy jó webdesignnál. És itt nem csak a weboldal sebességéről van szó, vagy hogy a weboldalad úgy legyen kialakítva, hogy kellően gyorsnak tűnjön a látogató számára. A lényeg inkább az, hogy ma már a felhasználók nem futják végig a weboldalakat a számukra releváns információk után kutatva, hanem olyan weboldalakat akarnak, melyek egyből megmutatják nekik, amit keresnek. Ha pedig nem ezt teszi egy weboldal, akkor kattintanak a back gombra, és a következő találattal próbálkoznak.

Ha a Te weboldaldnál is gond van a rövid látogatási idővel vagy a gyenge konverziós aránnyal, akkor fontold meg az “idő-megtakarító” webdesign használatát! De miről is van szó? Mindjárt mondjuk is a Speckyboy egyik anyaga segítségével.

Koncentrálóképesség a digitális világban

Kezdjük ott, hogy mennyi ideig is vagyunk képesek figyelni digitális eszközeink használata közben? A Microsoft vizsgálta a kérdést, és két évvel ezelőtt közzé is tette fontos megállapításokat tartalmazó tanulmányát. Ebből kiderült, hogy 13 év alatt négy másodperccel csökkent az az idő, amíg képesek vagyunk egy dologra koncentrálni. 2013-ban az ember koncentrálóképessége egy másodperccel kevesebb volt, mint egy aranyhalé. Ez pedig minden designernek és UX-szakembernek figyelembe kell vennie, amikor weboldalakat tervez.

A ma sikeressé váló weboldalak és applikációk a legrelevánsabb információk felsorolásánál többet kínálnak. Felkeltik a felhasználók figyelmét az első pillanatokban, odavezetik a tekintetüket a legfontosabb tartalmakra, valamint ráveszik őket a konverziókra.

Mi az az idő-megtakarító design?

Az egyik leggyakoribb designstílus, melyet az idő-megtakarító designnál használhatunk, a lineráris felépítés. Az ilyen weboldalak logikusan, gyakran kronologikusan egy lineáris struktúrát követve épülnek fel. Ahelyett, hogy az egyes oldalak linkjei egy legördülő menüben jelennének meg, ezeknél az oldalaknál csak a legfontosabb információk érhetők el a főoldalon, míg a további oldalakra az ügyfélút során jut el a felhasználó.

Minden olyan digitális eszköz, mely javítja a felhasználói élményt és növeli a látogatói elégedettséget az idő-megtakarító design része lehet. A közeljövőben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás fejlődésével a designerek egyre hatékonyabb weboldalakat tudnak készíteni. A technológia-vezérelt, idő-megtakarító designelképzelések nem merülnek ki a felhasználói navigáció áramvonalasításában, hanem próbálják előre megjósolni a felhasználó szükségleteket a releváns tartalom megjelenítése érdekében.

A mobilon és desktopon is alkalmazható idő-megtakarító designba tehát minden olyan innováció belefér, melynek révén csökken a weboldalon eltöltött idő, miközben persze javul a konverziós arány. És, hogy néhány példát is említsünk rá, ne csak a sötétben tapogatózzunk: ilyen az Uber, a Virgin America vagy éppen az Airbnb weboldala.

Airbnb

Milyen webdesign elemekkel takaríthatsz meg időt a felhasználónak?

Egy-egy weboldalelem még nem elegendő ahhoz, hogy általa idő-megtakarító designt készíts. Csak az alaposan megtervezett és összeállított elemek csoportja képes olyan felhasználói élményt létrehozni, mely csökkenti az ahhoz szükséges időt, hogy a látogató reagáljon egy CTA-ra.

A gyakori idő-megtakarító elemek, melyeket a webdesignerek használnak:

Minimalizmus ihlette navigáció

Az idő-megtakarító designnál a felhasználónak lehetőleg minél kevesebb lépést kell megtennie a kattintástól egy cselekvésig. A világos, figyelemfelkeltő gombok, linkek, űrlapok és menük mind a felhasználónak spórolnak időt, amikor megérkezik a weboldalra.

Vizuálisan gazdag tartalom

A cselekvést kiváltó üzeneteket párosítani kell fotókkal, grafikákkal és más vizuális elemekkel, hogy megfogják a felhasználók tekintetét, megtörjék a tartalmat, és persze elősegítsék a cselekvést. Az emberi agy sokkal gyorsabban feldolgozza a vizuális jeleket, mint a szöveget, vagyis egy vizuálisan gazdag tartalom sokkal figyelemfelkeltőbb és megjegyezhetőbb.

Lineáris előrehaladás

Bármilyen weboldalnak vagy applikációnak, mely bátorítani akarja egy bizonyos viselkedésre a felhasználót, érdemes a lineáris designt használnia. Ezáltal könnyebben elérhető, hogy a látogató bizonyos cselekvést végrehajtson. Amellett, hogy mondjuk az “olvass tovább” call to actiont használod az emberek továbbirányítására, a tartalmat érdemes történetté alakítani vagy lineárisan felépíteni. Ahogy haladnak az ügyfélúton a felhasználók, úgy kell számukra minden lépésnél új lehetőséget kínálni a további információszerzésre vagy cselekvésre.

Automatizált javaslatok

A felhasználói cselekvésen alapuló személyre szabott javaslatok növelik a valószínűségét annak, hogy egy ügyfél megtegyen egy elvárt cselekvést a weboldal meglátogatása során. Ez olyan, mint amikor egy webáruház további termékeket ajánl egy termék megtekintésekor.

Ez a pár megoldás mindössze néhány lehetőség arra, hogy időt spórolj a felhasználóid számára. Használd közülük azokat, melyet a weboldal célközönsége hasznosnak találhat, és az átlagos felhasználó gondolkodásából indulj ki, amikor ezeket elrendezed! Hiszen minden weboldal szándéka és közönsége más, így egészen eltérő megközelítést igényelhet.

virgin-america

Hogyan juss el az idő-megtakarító designig?

Először is próbáld megérteni a célközönséged útvonalát. Ehhez szükség lesz kvalitatív és kvantitatív vizsgálatokra is, hogy tisztán lásd az átlagos felhasználód viselkedését, és hogy mi motiválja őket egy online élmény során. Az ügyfélút megértése révén a designerek meghatározhatják azokat a kulcsfontosságú érintkezés pontokat, melyek eredményessé teszik a folyamatot.

Gyakori tesztelés. Minden digitális élmény kialakítása során lesznek zökkenők, mielőtt sikerül kimaxolni az idő-megtakarító designt. Használj A/B teszteket és más használhatósági teszteket annak érdekében, hogy megértsd, mi az, ami működik és mi az, ami nem.

Versengő intelligencia. Figyeld meg, hogy a konkurencia miként alkalmazza az idő-megtakarító elemeket, és ehhez mit szólnak a felhasználók. Tanulj más hibáiból és sikereiből!

Maradj következetes! Egy cég dönthet úgy, hogy teljes egészében újratervezi létező weboldalát vagy alkalmazását idő-megtakarító designt alkalmazva. Azt ilyenkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az új weboldalnak van egy tanulási görbéje, még akkor is, ha az új design intuitívabban használható, mint az előző.

A Te cégednek jó az idő-megtakarító design?

Habár nem minden cég számára megvalósítható, hogy egy olyan weboldalt hozzon létre, mint a korábban említetteké, azonban mindenki használhat néhányat az idő-megtakarító megoldások közül. A felhasználók ugyanis a releváns információkra kíváncsiak, ezeket szeretnék megkapni gyorsan és könnyen emészthető formában, legyen szó bármilyen területen működő cégről.

Árlisták, kivonatok, infografikák és tömörített tartalom megfelelően kombinálva olyan linkekkel, melyek hosszú szövegekre mutatnak, időt takarítanak meg az embereknek anélkül, hogy átfogó tartalom híján üressé váljanak.

Hogyan engedd el a felhasználóid?

Miközben azzal sokat foglalkozunk, hogy mit tegyünk, amikor valaki használni kezdi valamely szolgáltatásunkat, arról jóval kevesebb szó esik, hogy mi a teendő, amikor távozna. Pedig egy kapcsolat lezárása legalább olyan fontos, mint a kezdete.

Néha előfordul, hogy az emberek nem akarnak használni egy terméket, ami egy teljesen természetes dolog. Erre különböző okaik lehetnek: egy másik termék, rossz élmény vagy az érdeklődés hiánya. Ez egy nehéz helyzet a cégek számára, de ennek ellenére rendszeresen megtörténik.

Sokan azt hiszik, hogy jó a cégnek, ha minden áron megtartja a felhasználóit. Ennek érdekében sokan még akár bűntudatot is keltenek az emberekben, amikor azok távozni akarnak. Pedig, ha egy felhasználó úgy dönt, hogy lelép, akkor mindenképpen megtalálja a módját ennek. Ugyanakkor, ha rossz szájízzel hagyja ott a szolgáltatást, az rontja a cég hírnevét és lenullázza a bizalmat irányába.

Ezzel szemben egy kellemes távozás, akár még pozitív benyomást is eredményezhet, így a felhasználók jóval nagyobb eséllyel térnek vissza később, és használják újra a terméked, vagy akár ajánlják másoknak.

Milyen típusai vannak a távozásnak?

Felfüggesztett vagy deaktivált fiók: ez azt jelenti, hogy a felhasználó a továbbiakban már nem akarja használni a szolgáltatásod, vagy elegendőnek tartja, hogy csak kevesebb funkcióhoz férjen hozzá, így egy ingyenes fiók is megteszi számára.

Az előfizetés ideiglenes törlése: amit azért kedvelnek jobban a cégek, mivel nem akarják örökre elveszíteni a felhasználóikat. Ilyenkor az emberek csak egy időre távoznak, vagyis lehetővé kell tenni számukra, hogy bármikor visszaállítsák a tagságukat, amivel együtt visszakapják a korábbi beállításaikat is.

A fiók törlése a harmadik lehetőség, amikor az emberek a teljes fiókjukat meg akarják szüntetni végérvényesen. Ez azt jelenti, hogy nem akarnak visszatérni a jövőben, és szeretnék törölni valamennyi adatukat.

Néha a két módszert kombinálják: vagyis deaktiválják a fiókot ugyanakkor végérvényesen törlik is azt. Például a Twitter esetében első körben 30 napra deaktiválásra kerül a fiók (ilyenkor még vissza tudod állítani), utána viszont véglegesen törlésre kerül.

Mire figyelj?

Együttérzéssel közelíts!

Az együttérzés segít a távozás folyamatának megtervezésében. A felhasználói történetek és a vásárlói út feltérképezése révén javíthatsz a folyamaton, és megtalálhatod a legjobb megoldást.

Ne takargasd a törlés lehetőségét!

Csábító lehet az a megoldás, hogy a leiratkozás lehetőségét elrejtsd a felhasználók elől, vagy legalábbis kevéssé látható helyre tedd. De ne feledkezz meg arról, hogy ennek mi lesz az ára: rossz hírnév, alacsony lojalitás és bizalmatlanság a céged iránt. Mutasd meg a felhasználóknak, hogy tiszteled őket, és add meg nekik a lehetőséget, hogy azt tegyék a fiókjukkal, amit akarnak!

Mutasd meg az előnyeit a tagságnak!

Számtalan oka lehet, amiért a felhasználóid távoznak. Arra azonban felhívhatod a figyelmüket, hogy miért érdemes továbbra is veled maradniuk. Mutasd meg nekik, hogy mit veszítenek.

Előzd meg a meggondolatlan fiók-törlést!

Jelezd az embereknek, hogy egy fiók törlése visszafordíthatatlan folyamat. Kérj tőlük megerősítést a lépés megtételekor! Ezzel megelőzhetsz egy átgondolatlan, hirtelen döntést. Például kérheted tőlük a jelszavukat megerősítésként.

Kérj visszajelzést!

A kiszállás egy jó alkalom a felhasználói élmény javítására. Kérd meg a távozókat egy rövid kérdőív kitöltésére. Egyben adj nekik lehetőséget arra, hogy elmondják, miért távoznak, és hogyan javítanának a helyzeten.

Biztosíts választást törlés és felfüggesztés között!

Ajánld fel a felhasználóidnak azt a lehetőséget is a törlés mellett, hogy csak felfüggesszék a szolgáltatásod használatát. Utóbbinál ugyanis megmaradnak a felhasználói adatok, és nagyobb az esély arra, hogy visszatérnek a jövőben.

Zárj egy pozitív üzenettel!

Legyél kedves a felhasználókkal. Köszönd meg nekik, hogy veled tartottak, és jelezd feléjük, hogy Te a továbbiakban is készen állsz az együttműködésre.

Összességében tehát elmondható, hogy nem csak az fontos, miként kezeled az új felhasználóidat, hanem az is, ahogy elköszönsz tőlük. A kilépési folyamat egy jó lehetőség a felhasználói élmény javítására, mely csak erősíti a márkád hírnevét.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.