Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-12-110 komment

Melyek egy jó webdesign alapelvei?

Mitől lesz jó egy weboldal, egy app, vagy bármely termék, melynek felhasználói felülete van? A válasz rendkívül széles körű lehet, ahogy a jó weboldalról szóló anyagunkban már megpróbáltuk körüljárni. Ugyanakkor, az alapelvek könnyebben átláthatók.

A következő alapelvek azok, melyek figyelembe vételével hatékony felhasználói felületek készíthetők. Mivel elvekről van szó, így alkalmazhatók mobileszközöknél, weboldalaknál vagy akár viselhető eszközöknél.

1. Felfedezhetőség

Ha a felhasználók nem találnak meg valamilyen információ vagy funkciót, az olyan, mintha nem létezne. Ezért minden fontos információnak és funkciónak láthatónak és könnyen megtalálhatónak kell lennie.

– Ne rejtsd el az összetettségét! Ha megpróbálod takargatni egy felület összetettségét, azzal csak bonyolítod a helyzetet. Minden olyan elemnek, mely szükséges a sikeres ember-gép interakcióhoz (tartalom, menü, stb.) láthatónak kell lennie.

– Próbáld mérsékelni a tanulási görbét a fokozatossággal! Lehet, hogy a haladó lehetőségeket első körben nem kell megmutatni a felhasználóknak, csak akkor, ha már valóban szükségük van rá.

– Vezesd a felhasználókat a haladó funkciók felé! Ne várj arra, hogy az emberek megtalálnak majd valamit, ehelyett mutasd meg nekik!

– Hagyd meg számukra a döntés szabadságát! Tedd lehetővé, hogy bizonyos dolgokat megváltoztassanak, például egy app betűméretét. Ezzel arra ösztönzöd őket, hogy felfedezzék a terméket.

2. Hatékonyság

Az interakciós költségek csökkenthetők azáltal, hogy minimalizálod a felhasználói bevitelt és minden fontos információt az emberek elé helyezel.

– Legyen összhangban a felhasználói várakozásokkal! Teljesen mindegy, hogy mennyire logikusan rendezed el a tartalmat, vagy hogy milyen jól néz ki, az számít, hogy megfelel-e a felhasználói várakozásoknak. Ha az emberek arra számítanak, hogy máshogy néz ki, máshogy működik, akkor az gondot fog jelenteni. Mindig olyan terméket készíts, amit könnyű megérteni, megtanulni. Ideális esetben egy terméknek nincs tanulási görbéje.

– Használd az alapértelmezéseket okosan! Egy felhasználói felületnél nem feltétlenül lehet mindig beállítani valamilyen alapértelmezést. Ha nem tudod pontosan meghatározni, hogy melyik lehetőség legyen alapértelmezett, akkor nem muszáj beállítani ilyet.

– Jelenítsd meg a rendszerállapotot! A felhasználóknak nem lenne szabad keresgélniük a rendszerinformációkat. Figyelj a felhasználókra, és tájékoztasd őket arról, hogy a rendszer éppen mit csinál.

– Előrelátó designt készíts! Próbáld előrejelezni a felhasználói szükségleteket és igényeket. Legyél tisztában azzal, hogy a felhasználók miként lépnek kapcsolatba a termékkel, és biztosítsd minden lépéshez a szükséges információkat és eszközöket.

3. Következetesség

Ez egyfelől vizuális következetességet jelent, másfelől következetességet az interakcióknál.

– Legyen következetes a platform. A terméket a platform irányelvekkel összhangban készítsd el!

– Belső következetesség. Hozd létre a saját vizuális és interakciós nyelvedet, melyet mindenhol alkalmazz!

– Termékcsaládok közötti következetesség. Ha termékcsaládot hozol létre, akkor ezeknek valamilyen közös megjelenést kell adni.

– Kacsa teszt: ha kacsának néz ki, úgy úszik, mint egy kacsa, hápog, mint egy kacsa, akkor az valószínűleg kacsa. Ez azt jelenti, hogy viszont azoknak az elemeknek, melyek máshogy reagálnak, máshogy kell kinézniük.

4. Barátságos felület

Add át az irányítás érzését a felhasználóknak! Az emberek gyorsan tanulnak és gyorsan profi használók lesznek, amikor kényelmes környezetben dolgoznak.

– Ezért védd a felhasználók munkáját. Biztosítsd azt, hogy soha ne veszítsék el az adataikat!

– Segítő hibaüzeneteket küldj! Olyan hibaüzeneteket használj, melyek segítenek a felhasználóknak kijavítani a hibákat.

– Legyenek visszafordíthatók a cselekedetek. Gondoskodj annak lehetőségéről, hogy a felhasználók bármilyen cselekvést bármikor vissza tudjanak fordítani.

5. Használhatósági tesztek

Végezz hatékony felhasználói teszteket, melyek biztosítják a cél elérését. Teszteld a tanulhatóságot, az elégedettséget, a hatékonyságot.

(A szöveg ezen bejegyzés alapján készült.)

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.