Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-03-310 komment

Miért az egyszerű webdesign a leghatékonyabb? De hogyan egyszerűsíts?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Évtizedes tétel a webdesignban, hogy a konvencióknak megfelelő, egyszerűvé, könnyen átláthatóvá tett weboldal lehet, hogy nem kínál semmi egyedit, viszont hatékony. De vajon miért? És hogyan egyszerűsítsd a weboldaladat? (Frissítés, 2021.04.20. – Most bővítettük a listát: Hogyan egyszerűsítsd a weboldalad?).

Ha körülnézünk a weben, akkor nagyon sok „egyforma” weboldalt láthatunk. Ennek oka nem csak a weboldal template-ekben keresendő, hanem abban, hogy mindenki jól működő weboldalt szeretne. Márpedig, ha hatékony weboldalt szeretnénk, akkor jobb, ha maradunk a szigorú és megszokott kereteken belül, a kreativitásunkat pedig rövid pórázon tartjuk. És persze igazodunk a területünkön és a közösségünk számára megszokott weboldal-mintákhoz. De miért?

Miért előnyös a felhasználók számára az egyszerű webdesign?

Szeretik a megszokottat

Egyrészt azért, mert az emberi agy szereti a szabványdolgokat, mivel ezeket könnyebben, gyorsabban képes befogadni, mint azt, ami eredeti vagy szokatlan. Ezeknél könnyebb a kognitív feldolgozás, mert minél többször kerülünk kapcsolatba egy dologgal, annál közelebbinek érezzük magunkhoz, annál jobban megkedveljük.

Ez a webdesignban annyit jelent, hogy az emberek azokat az oldalakat érzik ismerősnek, vagyis kedvelik, melyeknél kapásból tudják, hogy mit, hol találnak, és milyen tevékenységeket lehet rajtuk végrehajtani. Egy olyan oldal, mely eltér a bevett sémáktól, azt kockáztatja, hogy a látogatók elfordulnak tőle.

Ahhoz, hogy a látogatók könnyedén feldolgozhassák egy weboldal tartalmát, a vizuális befogadás folyamatát meg kell könnyíteni számukra. Ha eddig azt hitted, hogy a felhasználók a kreatív ötletekkel bőven telehintett oldalakat kedvelik, akkor tévedsz. Nyilván van, amikor valakit éppen az eredetiség nyűgöz le, de egy 2013-as, Harvardon született tanulmányban megállapították, hogy miközben az embereknek eltérő az ízlésük a webdesignban, egy dologban egyformán vélekedtek: minél összetettebb egy weboldal, annál kevésbé találják vonzónak. Ebből pedig az következik, hogy ha a legtöbb látogatónk igényének meg szeretnénk felelni, akkor egyszerű oldalt kell készítenünk.

Az egyszerűség gyönyörködtet

Az emberek szebbnek érzik az egyszerűséget, a konvenciókat. Ennek oka is az, hogy könnyebb nekik feldolgozni egy egyszerű, megszokott weboldal tartalmát. Egy egyszerű oldal nem igényel nagy munkát a szemektől és az agytól ahhoz, hogy feldolgozza és esetleg tárolja az ott található információkat. Ettől pedig még szebbnek is látjuk.

Merthogy ez a feldolgozás egyébként nem egy könnyű és gyors folyamat, hiszen a retinának előbb elektromos impulzusokká kell alakítania a vizuális információkat. Minél több fényre és színre vonatkozó információ van egy weboldalon – azaz minél komplexebb -, annál több elektromos impulzust kell a szemnek továbbítania, illetve az agynak feldolgoznia, majd tárolnia.

Ezért van az, hogy annyira egyszerűvé kell tenni az oldalt, amennyire csak lehet, el lehet tolni a dolgot egészen a minimalizmusig. A tipográfia, a logó, a színek, az elrendezés mind információt közvetít a márkánkról. Korábban már foglalkoztunk azzal, hogy milyen tipográfia, illetve milyen színek mit sugároznak egy weboldalról, illetve a mögötte álló cégről. Itt erről van szó, pusztán annyival kiegészítve, hogy a szükségesnek tűnő információkat ajánlott minél kevesebb elem segítségével átadni a felhasználóknak.

Kevésbé terheli a munkamemóriát

Egy további indok az egyszerűsítésre a rövid távú memória, azaz más néven munkamemória korlátozottsága. Agyunknak ez a része arra való, hogy rövid távon tároljon információkat. A munkamemóriába mindössze öt-kilenc tétel fér bele egyszerre. Ezért is ajánlott az oldalunknak egyszerre minél kevesebb információt átadnia.

Egy egyszerű, sablon alapján felépített oldal csökkenti azt az információmennyiséget, ami a munkamemóriát terheli, így jut kapacitása azokat az elemeket befogadni és tárolni az oldalról, melyeket fontosnak tartunk. Például egy webshop esetében a termék árát, leírását vagy épp a garanciára vonatkozó részt.

Ha viszont eltérünk a jól megszokott sémáktól, akkor az erre vonatkozó, de tulajdonképpen lényegtelen információk fogják kitölteni a rendelkezésre álló teret a munkamemóriában. A látogatókat megzavarhatja egy szokatlan felépítés vagy a rendhagyó színek, a rossz navigáció, a lassú betöltési sebesség vagy a homályos képek. Ezeket fogja feldolgozni az agya, ahelyett, hogy a számunkra konverziót eredményező információk eljutnának hozzá.

Ezért tanácsos a felhasználók számára olyan weboldalt mutatni, mely teljesen megfelel a webes sémáknak. Ezek persze területtől, iparágtól, látogatóközönségtől függően változnak – tehát más a szabvány-felépítése egy blognak, mint egy webáruháznak -, úgyhogy ezekkel kell előbb tisztában lenni, majd a megtalált mintára felépíteni a weboldalt.

Milyen előnyei vannak számodra, ha egyszerű a weboldalad?

Nem fog rajta az idő (annyira)

Egy egyszerű, és ehhez kapcsolódóan a webes konvenciókat követő weboldal sokkal időtállóbb, mint az, amelyik ezeket az elveket felrúgva inkább valamilyen friss trendet követ. Nyilván semmilyen weboldal nem az öröklétnek szól, hiszen a technológia változik és minden korszaknak más a stílusa, de azért jóval tovább használható marad.

Profibb megjelenés

Egy túlzsúfolt, túlbonyolított design amatőrnek tűnik. Csak nézz körül a világban, és láthatod, hogy a minőség és a professzionalizmus mindig az egyszerűségben, eleganciában, letisztultságban nyilvánul meg.

Kevesebb lehetőség, gyorsabb döntések

Minél több lehetőség közül választhatnak az emberek, annál nehezebben hoznak meg egy döntést. Ez Hick törvénye, amit nemcsak ez értékesítéseknél, de a webdesingban is lehet alkalmazni. Minél egyszerűbb egy design, annál könnyebb és gyorsabb a felhasználók számára döntéseket meghozni a használat során. Könnyebben el tudják dönteni, hová nézzenek, kattintsanak. Ez pedig jót tesz az üzletnek.

Jobb lesz a felhasználói élmény

Tulajdonképpen az egész előző fejezet arról szólt, hogy az egyszerűbb webdesign miként tud javítani a felhasználói élményen. A jó felhasználói élmény pedig azért előnyös számodra, mert kevésbé lesznek elégedetlenek a weboldaladon töltött idő során az emberek. Annál is inkább, mert általában nincs sok kedvük pénzt kiadni bármiért is, márpedig Te pont erre próbálod rávenni őket.

Könnyebb átfutni

Mint tudjuk, az emberek nem szeretnek olvasni a weben. Egyébként sincs idejük semmire, minél előbb túl akarnak lenni a legfontosabb információk megszerzésén, melyekre azért van szükségük, hogy elérjék a céljukat. Lehetőleg az egész folyamat ne is befolyásolja az életüket, és ne kelljen megerőltetniük magukat. Ezért egyetlen pillantással akarják befogadni a weboldalad tartalmát, aminek lehetőségét egy egyszerű weboldallal adhatod meg nekik.

Könnyebb karbantartani és fejleszteni

Végül pedig nem egy utolsó szempont, hogy a weboldalnak nem csak a fejlesztése lehet egyszerűbb és gyorsabb, hanem annak karbantartása is kevesebb időt és energiát emészt fel. Hiszen amikor hozzányúlsz egy weboldalelemhez amiatt nem fog az oldal többi része szétesni. Ha pedig nem kell állandóan a weboldallal és annak hibáival foglalkoznod, akkor több időd marad az üzletre.

Hogyan öli meg a weboldalad a kreativitás?

A weboldaltervezés tehát nem a kreativitásról szól. Habár minden kezdő úgy áll neki a dolognak, hogy majd kiéli a kreativitását a weboldaltervezésben, később rájön, hogy a webdesign középpontjában a konverzió, a felhasználói élmény, a használhatóság áll. A túlzott kreativitás pedig csak ront egy weboldalon.

Miért? Mert a designereknek a felhasználók számára kell tervezniük, és ezt minél előbb felismeri egy designer, annál jobb. A felhasználókról pedig azt érdemes tudni, hogy lusták és a legrövidebb utat keresik ahhoz, hogy elvégezzenek egy feladatot. Ezért nem jók a túlbonyolított weboldalak, a túl kreatív megoldások, vagyis az hogy egyes designerek újra és újra feltalálják a kereket. A Google kutatása is azt mutatja, hogy a felhasználók az egyszerű és számukra ismerősen kinéző weboldalakat kedvelik.

Az emberek fél másodperc alatt eldöntik, hogy tetszik-e nekik a weboldalad vagy sem, hogy maradnak vagy lelépnek az oldalról, és hogy mit éreznek a céged, márkád iránt. Minden típusú weboldalnak megvan már a sémája, és ez azért nem rossz, mert az emberek jól tudják használni őket, hiszen mindent ott találnak rajtuk, ahol megszokták. Ha nem ott találják, akkor csalódottak lesznek.

Vagyis egy weboldal tervezésének mindig egy prototípussal a fejünkben érdemes belevágni, majd ebből kiindulva lehet más elrendezésekkel kísérletezni. Természetesen minden a célközönségedtől függ. Ha például nagyrészt kreatív emberekből áll, akkor bátran lehetsz merész, mert az ő elvárásaik mások, mint az átlagemberé. Ugyanakkor, ha az emberek egy nem meghatározott, egyéni preferenciákkal rendelkező csoportjának tervezed a weboldalad, akkor érdemes olyan közel maradni a prototípusokhoz, amennyire lehetséges.

Nem jó, ha a felhasználóknak törniük kell a fejüket a weboldalad használata során. A weboldalaknál van egy rakás konvenció és szabvány – például a logó elhelyezésére, a navigációra, a keresőmezőre vonatkozóan -, melyeket felesleges megváltoztatni. Ezek a sztenderdek mind segítik a felhasználót a weboldaladon való tájékozódásban, és ha ezeket jól használod, akkor gyorsabban megtalálják, amit keresnek.

A megszokott elrendezésekből kell tehát kiindulni, majd variálni és tesztelni bizonyos eltérő megoldásokat. A megérzésekre nem érdemes alapozni, tudni kell, hogy mit gondolnak a felhasználók. Ha megengedhetsz magadnak teljesen új design-megoldásokat, akkor azt is megteheted, hogy teszteld ezeknek a használhatóságát.

A kreativitásodat legfeljebb a vizuális designban érdemes kiélni. Kipróbálhatsz eltérő színsémákat és betűtípus-kombinációkat, de variálhatsz a térközökkel és a hierarchiával is. Megjeleníthetsz a weboldaladon eredeti illusztrációkat, vagy különleges hover-effekteket. De az is kreativitást igényel, ha egyszerűsíteni akarod a weboldalad. Sőt, egy weboldal egyszerűsítése sokszor több kreativitást követel meg, mint a díszítése.

A lényeg azonban az, hogy a felhasználók gyorsabban elérhessék céljaikat a weboldaladon. A kreativitásod pedig arra használd, hogy megoldjad a problémáikat, javíts a konverziós arányokon.

Nem mindegy, hogy milyen az egyszerűség

Nem biztos, hogy mindenki tökéletesen tudja, mikor is válik hatékonnyá az egyszerűsítés. Sokan leragadnak a naiv egyszerűségnél, mely hibás megoldásokat szül, vagy épp megakadnak a túlbonyolítottság fázisában.

Miközben úgy tűnik, hogy az életünk és világunk számtalan problémájára a megoldás az egyszerűsítésben rejlik, ez mégsem azt jelenti, hogy vissza kell térnünk a kőkorszakba vagy hogy egy általunk idealizált, egyszerűbbnek és jobbnak tartott időben való létet kellene imitálni. Hiszen használjuk, használni akarjuk a technológia legújabb vívmányait, melyek könnyebbé teszik az életünket, és nem akarunk lemondani az általuk nyújtott kényelemről, praktikumról. A két cél tehát más-más irányba mutat, állandó a feszültség túlbonyolított világunk és egyszerűségre törekvésünk között. De mi a megoldás, hogyan oldható fel ez a feszültség?

Erre a kérdésre kereste a választ egy mediumos blogbejegyzésben annak szerzője, aki jó érzékkel egy Steve Jobs idézethez nyúlt vissza, és mutatott rá a megoldásra. Ennek lényege pedig az lenne, hogy amikor egy problémára tekintünk és azt egyszerűnek látjuk, akkor valójában nem értjük meg a probléma összetettségét. Amikor elkezdünk vele mélyebben foglalkozni, akkor látjuk, hogy valójában bonyolult a dolog, majd erre válaszul jönnek a túlbonyolított megoldások. A legtöbb ember ennél a pontnál megakad. Azonban, ha igazán jó megoldást akarunk, akkor tovább kell lépni, meg kell érteni a probléma lényegét, annak érdekében, hogy előállhassunk egy elegáns és igazán hatékony megoldással.

A naiv egyszerűségtől a túlbonyolításig

A folyamat az úgynevezett naiv egyszerűséggel kezdődik. Amikor sokan gondolkodás nélkül, akár rutinból, akár sztereotípiákra építve vágják a választ valami problémára. Ez azonban a legtöbb esetben rossz megoldást jelent. Mint H.L. Mencken fogalmazott “minden összetett problémára van egy válasz, ami tiszta, egyszerű, és hibás”. Bár kényelmes lehet, nem szabad itt leragadni, hanem muszáj mélyebben megérteni a dolgokat minden esetben.

Amint azonban tényleg megpróbálunk megérteni és jó megoldásokkal megoldani egy problémát, úgy válik egyre bonyolultabbá a helyzet. Egyre több tényező bukkan fel az egyenletünkben, és az egész kezd olyan bonyolulttá és áttekinthetetlenné válni, mint egy repülőgép pilótafülkéje a laikusok számára, vagy egy 80 oldalas használati utasítás. Ilyenkor kell megállni egy pillanatra, hogy egyáltalán megértsük, mi is zajlik körülöttünk, és hogy levegőt kapjunk. Ha azonban itt leragadunk, attól még a dolgok és a megoldások bonyolultak maradnak.

A valódi megoldás: az elegáns egyszerűség

Ha ennél a pontnál nem adjuk fel, hanem kitartóan próbáljuk megoldani az egyre bonyolultabbá váló helyzetet, akkor eljuthatunk az egyszerűség egy olyan szintjéhez, mely túlmutat a korábbi naiv és ezáltal hibás egyszerűségen. Fogalmazhatunk úgy, hogy az egyszerűség itt már elegánssá válik, és nem egy durván megmunkált faék kvalitásaival rendelkezik csak.

Ennek az elegáns egyszerűségnek az alapja az a mély tudás és szakértelem, mely a problémával eltöltött sok-sok munkaóra gyümölcse, melynek során végig arra törekedtünk, hogy egyszerűsítsünk. Ezáltal érhető el a tökéletesség. A webdesignban sokszor hallott aforizma szerint nem akkor lesz valami kész, amikor már nem tudunk mit hozzátenni, hanem akkor, amikor már nem tudunk mit elvenni belőle. A tudás és a szakértelem pedig ahhoz kell, hogy tudjad, mit lehet és mit nem lehet elvenni.

Ilyen elegáns egyszerűséggel találkozhatunk napjaink olyan tárgyainál is, mint egy-egy jól sikerült laptop vagy mobiltelefon, de akár weboldalaknál, alkalmazásoknál is, melyek mögött hihetetlenül bonyolult technológia és adott esetben emberek százainak több éves munkája áll. Amennyiben ezek a termékek igazán jók, akkor kinézetük egyszerűséget, eleganciát sugall, de ott van mögöttük a rendkívüli összetettség és a technológia teljes potenciálja. Ez azonban a felhasználó elől rejtve marad, nem bonyolítja az életét egészen addig, amíg valamilyen speciális esetben szüksége nem lesz rá.

De ha még nem világos, fussunk neki másképp!

Miért nem elég egyszerűsíteni? Miért van szükség az összetettségre?

Habár eddig általában arról volt szó, hogy az egyszerű weboldalak működnek a legjobban, van helye az összetettségnek is a webdesignban. 

Az egyszerűség, a letisztultság, a minimalizmus szinte minden területen követendő céllá vált mostanában, míg a bonyolultság és az összetettség ellenség lett. Érthető persze, hiszen kevés az időnk és sok a teendőnk, így nincs időnk megfejteni a dolgokat, azoknak szimplán csak “működniük kell”. 

Ugyanakkor az olyan dolgok, melyek egyszerűen “csak működnek”, igazából a felszínen egyszerűek. A mélyben bonyolult dolgok rejtőznek. Ha csak a legalapvetőbb dolgokat tudja egy termék, az általában nem elég. A felhasználók ma már mindent (is) akarnak egy-egy terméktől. Gondolj csak a mobiltelefonokra, mennyi funkció kerül beléjük, amit korábban több eszköz biztosított.

Ettől lesznek a dolgok egy kicsit bonyolultak: egy terméknek egyszerűnek kell látszódnia, de közben szükség van az összetettségre, hogy megfeleljen az elvárásoknak, felsorakoztassa azokat a funkciókat, melyek szükségesek a felhasználók számára.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az egyszerűséggel szemben itt nem a bonyolultság áll, hanem az összetettség, a komplexitás. A bonyolultság egy teljes mértékben negatív jellemző, míg az összetettség lehet jó is. Vagy akár nagyszerű. Az összetettség jelezheti azt, hogy valami sokat tud, van mélysége, maximálisan hasznos.

Ezzel szemben az egyszerűség sem feltétlenül pozitív jelző, még ha az utóbbi időben mindig így merült fel. Jelezheti azt, hogy nem sikerül teljes mértékben kiaknázni egy termékben rejlő lehetőségeket, nem található meg benne minden funkció, amire szükség lehet. 

Egy designer feladata általában az, hogy egy termék tervezésénél egyensúlyba hozza a belső összetettséget a külső egyszerűséggel. Nem szabad abba a hibába esnie, hogy túlegyszerűsíti a dolgokat. Egy ponton felmerülhet az a kérdés, hogy sikerült-e annyira összetett dolgot létrehozni, ami már leegyszerűsíti a felhasználó élményt, vagy annyira túl lett egyszerűsítve, ami által bonyolulttá vált a használat.

Korábban is említettük már, hogy egy weboldal létrehozása tulajdonképpen arról szól, hogy el kell hagyni dolgokat. Amikor összeáll egy weboldal minden kívánt funkcióval, akkor egy zűrzavaros szörnyszülöttről van szó, ami használhatatlan. Innen kell elkezdeni kidobni mindent, amit el lehet hagyni, hogy működőképessé váljon. Az eredmény pedig ideális esetben egy egyszerű megjelenésű, de mégis hasznos, sokat tudó oldal. 

Az, hogy mit lehet elhagyni egy weboldalról, és mi az, amit meg kell tartani, mindig a helyzettől függ, és nem lehet rá univerzális receptet adni. Minden weboldal máshogy működik, más a közönsége, és az összetettség egy más szintjét igényli. Ahelyett azonban, hogy megpróbálnánk kitalálni, vajon mikor alakul ki az egyensúlyi állapot az egyszerűség és az összetettség között, célszerűbb ennek eldöntését a felhasználókra bízni. 

Ők tudják csak megadni a pontos iránymutatást a tekintetben, hogy mi, hol és hogyan jelenjen meg a weboldalon. A viselkedésük jelzi, hogy valami túl van bonyolítva, vagy akár túl van egyszerűsítve. 

Amikor elhagynak egy kosarat, nem jutnak el az űrlap utolsó részéig, vagy egyszerűen visszalépnek a főoldalról, mert nem tudják merre tovább, akkor az megmutatja, hogy valahol hiba van a designban.

Ezért nem szabad soha szem elől téveszteni a lényeget, a weboldal fő célját. Információt szolgáltat? Elad? Feliratkozásokat hoz? Bármi is legyen, mindig a fő célra kell koncentrálni a tervezés során. E mellé aztán fel lehet sorakoztatni még olyan elemeket, melyekre a felhasználóknak szükségük van. Nem olyat, amiről azt gondolod, hogy jól néz ki, vagy szerinted hasznos, hanem olyan funkciókat, melyek valóban kellenek a látogatók számára.

Az egyszerűség tehát nem igazán egyszerű. Az ostoba vagy naiv egyszerűség nem igazán működik. Ha valami túl egyszerű, az nem igazán használható: ha egy mobiltelefonnal csak telefonálni lehet, és semmi mást, akkor hányan vennék meg? Ha egy étteremben olyan fogást kapsz, ami csak két alkotóelemből áll, az valóban ízletes?

Egy bizonyos fokú összetettségre szükség van ahhoz, hogy kielégítse a felhasználók igényét, és felkeltse a termék iránti vágyat. Csak megfelelően kell prezentálni ahhoz, hogy a termék hasznos legyen, és csábító. Ha rossz az egyensúly az összetettség és az egyszerűség között, akkor bonyolult és használhatatlan lesz.

Hogyan egyszerűsítsd a weboldalad?

Ha találkozunk egy elrontott weboldallal, akkor azon általában egyszerűsítéssel lehet helyretenni a dolgokat. Ahogy néha rendet kell rakni és ki kell dobálni a szemetet a közvetlen környezetedben, úgy meg kell ezt tenni időnként a weboldalad esetében is annak érdekében, hogy használhatóbb legyen. Ha „kitakarítasz” egy weboldaladon, azzal javítod a használhatóságát és a felhasználói élményt. Nem tudod, hogy hol kezdd el az egyszerűsítést?

A CTA-ra összpontosíts!

Nem árt, ha világosan látod, hogy mi a célod a weboldaladdal. Mégpedig érdemes ezt a célt a felhasználó szemszögéből megfogalmazni. Például lehet a cél az, hogy egy ingyenes próbára regisztráljon vagy feliratkozzon egy hírlevélre. Tehát ha létrehozol egy új weboldalt vagy csak egy új aloldalt, akkor ne téveszd szem elől azt a célt, amit Te, illetve a felhasználó el akar érni a weboldal használatával.

Ez segíteni fog abban, hogy lásd, mely elemek szükségtelenek, melyek térítik el a felhasználót a céltól. Tehát, ha azt akarod, hogy a látogató letöltsön valamit az oldaladon, akkor ne jeleníts meg például egy másik letöltésre mutató linket azon az oldalon. Használj egyetlen lehetőséget, egyetlen call to action gombot, amit az oldal elejére, közepére helyezel. Ha hosszú az oldalad, akkor megismételheted ugyanezt a CTA-t még néhányszor. És minden mást távolíts el, ami nem segíti hozzá felhasználót, hogy elérje a célt. A helyzet persze oldalanként változik, így külön foglalkoztunk azzal, hogy hány call to action gombot érdemes használni egy weboldalon.

Egyszerűsítsd a szövegeket!

Még 1997-ben a Nielsen Norman Group elvégzett egy kutatást, melyben azt vizsgálták, hogy miként olvasnak az emberek a weben. Mint kiderült: nem olvasnak. Ehelyett csak átfutották a weboldalakat. Ez azt jelenti, hogy a weboldalakon sok az emberek számára felesleges szöveg. Ezeket tehát érdemes csökkenteni. Lehet akár a mondatokat is rövidíteni, az ismétlődéseket megszüntetni.

Mit jelent ez pontosan? Azt, hogy – a legfontosabb oldaladon, a főoldalon mindenképpen – elég lehet akár egy címsor és néhány sornyi részletezése a mondandódnak. Ennél több nem igazán kell, mert nem fognak nekiállni olvasgatni az emberek. Koncentrálj tehát a címsorra!

Emellett viszont figyelj arra, hogy az olya aloldalakon, ahol esetleg hosszabb szövegeket használsz, mert úgy érzed kell a termékedhez a részletes magyarázat, megfelelően tagold a szöveget: használj alcímeket, felsorolásokat, vastagon szedett szavakat, hiszen ezek is mind segítik a szöveg átfutása során a felhasználót. Szintén javít a megértésen, ha minden gondolatot egyetlen bekezdésbe helyezel, majd a következő gondolat új bekezdést kap. Érdemes használni a fordított piramis struktúrát, vagyis a lényeggel kezdeni a szöveget, és a részleteket későbbre hagyni.

A főoldalad a lényegről szóljon!

Ne akarj a főoldalon mindent elmondani! Az előbb ezt már említettük a szöveg kapcsán, de a többi elemnél is törekedj a mértékletességre. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy „mit is akarok elérni a főoldalammal?” Mit akarsz feltétlenül megmutatni a legjobb ügyfeleidnek (erről később még szó lesz). Ha megvan a válasz, akkor ennek megfelelően tervezd meg a főoldalt.

Nincs szükség másodlagos, harmadlagos elemekre és funkciókra, mert ezeket már nem fogják tudni befogadni a felhasználók. Ezeket rendezd el az aloldalaidra, melyeket a menüből érnek el.

Dobd ki a díszítést!

A szöveg után áttérhetünk a vizuális megoldásokra. Gyakran előforduló probléma szokott lenni az egyes weboldalakon, hogy valaki valamiért úgy gondolja, hogy kell egy kis extra elem, díszítés, hogy igazán feldobja azt. Ezáltal akarják az oldalt megkülönböztethetővé, egyedivé tenni. A szándék ugyan érthető, az eredmény azonban általában nem felel meg a várakozásoknak: csak megzavarja a felhasználókat, elvonja a figyelmüket.

Jobb megoldás, ha minden felesleges díszítést eltávolítunk a weboldalunkról. És ez még csak nem is fogja rontani a felhasználói élményt. Pont fordítva. Az egyediséget pedig próbáld meg a meglévő elemek kreatív kialakításával és elrendezésével elérni.

Csak olyan elemet használj, amire feltétlenül szükség van!

Az ikonok, képek vagy bármilyen más elem a felhasználó felületen okkal kell, hogy jelen legyen. És itt nem csak a díszítésről van szó, hanem tényleg minden olyan elemről, ami nem kötődik ahhoz a célhoz, amit el szeretnél érni.

Legyél következetes!

Ha a weboldaladon túl sok a szín, a betűtípus, a stílusvariáció, az csak növeli a zűrzavart. Törekedj a következetességre, és mindig ugyanazokat a designelemeket használd fel újra és újra. A következetesség révén tűnik letisztultnak a weboldalad.

Vannak persze ökölszabályok, például, hogy ne használj egy weboldalon többet két-három betűtípusnál, de ugyanez igaz a színekre is. Mert a következetlenség csak a felhasználói élmény romlásához vezet.

Csökkentsd az aloldalak számát!

Mindig akad egy rakás olyan aloldal, melyek szükségtelenek, valamint a sok-sok aloldaladra szétszórt, de logikailag összetartozó tartalmak egyetlen oldalon is összevonhatók. Ez nem csak a felhasználói élmény szempontjából, hanem keresőoptimalizálási szempontból is jót tehet, ha figyelembe veszed a keresőkifejezéseket az oldalak tartalmainak kialakításánál.

A lényeg, hogy dobd ki a régi, haszontalan információkat tartalmazó oldalakat! Az összetartozó információkat pedig csoportosítsd össze egy oldalra.

Maradj a klasszikus navigációs menünél!

Egy oldal talán egyszerűbbnek tűnhet, ha rejtett navigációt, vagyis hamburger menüt használsz, ugyanakkor ez a megoldás mégsem feltétlenül az egyszerűsítés és a hatékonyság csúcsa. Habár sokan használják ma már, eltér a megszokottól, ez pedig megakasztja a felhasználókat. A megszokott oldal tetején elhelyezett, vízszintes navigáció használata sokkal kevesebb problémát okoz az emberek számára.

Mérsékeld a menüpontok számát!

Ha egyszerű weboldalt akarsz, felejtsd el a mega-menüket! Ha csökken a menüpontok és a linkek száma, akkor a felhasználóknak könnyebb lesz a lényegre fókuszálniuk, hiszen kevesebb lesz a kattintási lehetőség. Nincs szükség arra, hogy a weboldalad minden egyes eleme egy önálló menüpontot kapjon! A navigációs menük kialakítása persze sokféle lehet, érdemes ezzel kapcsolatban elolvasni a linkelt bejegyzésünket.

Tedd a lényeget a hajtás fölé!

Habár a scrollozási készségünk jelentős mértékben fejlődött az elmúlt években, többek között a mobileszközök jellege miatt is, miközben a sokféle kijelzőméret miatt az hajtás fölött fogalma is egyre puhább, azért még mindig érdemes a legfontosabb dolgokat az oldal felső részén elhelyezni. Oda, ahová mindenféle görgetés nélkül rálátnak azok, akik megérkeznek a weboldaladra.

Ne fulladj bele a színekbe!

Érdemes korlátozni a színek számát, mert ez is hozzájárul a weboldal egyszerűsítéséhez és hatékonyabbá tételéhez. Ha a meglévő színeket egy kicsit kevésnek érzed, akkor se újabb színeket vonj be a designba, hanem színárnyalatokat alkalmazz, ahol szükségesnek érzed.

Persze a színek sokasága vidám és szórakoztató lehet, akár sok ember tetszhet is, ugyanakkor a hatékonyságot rontja a weboldalon. Alakítsd ki az egyéni színpalettád, és ragaszkodj az abban szereplő egy, két vagy maximum három színhez. Ha ezt viszed végig mindenhol a weboldalon, és nem nyúlsz újabb színekhez, akkor hatékonyan tudod irányítani a felhasználók figyelmét.

Ha igazán egyszerűsíteni akarsz, akkor egy egyszínű színpalettát választasz, ahol csak egyetlen szín árnyalatai szerepelnek az oldalon.

A kevesebb szín kisebb terhelést jelent a látogatók számára, miközben a megjelenés sokkal harmonikusabb és rendezettebb lesz. Ezt pedig sokan kedvelik, akiknek túlzottan bonyolult az élete.

Érdemes elolvasni színekkel kapcsolatos bejegyzésünket is.

Legyél tudatos a betűtípusoknál is!

Ha egyszerű weboldalt akarsz, akkor nem gondolkodj kettőnél több betűtípusban. Az egyik a szövegtörzsé, a másik a címsoroké. Ennyire van szükséged. Ezen kívül, ami fontos még, hogy a könnyen olvasható, gyakran használt, szabályos betűtípusok közül érdemes válogatnod.

A betűk méretét pedig növeld meg, hiszen a kijelzők egyre nagyobbak, és a nagyobb méretekkel befogadhatóbbá teszed az üzeneted. Habár fontos, hogy a lényeg a hajtás fölé kerüljön, ma már nem kell ehhez mereven ragaszkodni, vagyis mindent nem tudsz bezsúfolni a hajtás fölé. Elég, ha arra gondolsz, mennyi információ fér el egy kijelzőnyi helyen egy mobilon. Ha szerepelnek a hajtás felett a megfelelő kulcsszavak, akkor a felhasználók görgetni fognak a további tartalomért.

Csökkentsd a megcélzott felhasználók számát!

Lehet, hogy ez elsőre furcsán hangzik, de működik. Hamarosan részletesen szót ejtünk a Pareto-elvről, mely a felhasználók esetében is működik: a felhasználók 20 százaléka hozza a konverzióid 80 százalékát. A legtöbb cég azonban arra törekszik, hogy a weboldala lehetőleg mindenkinek megfeleljen: minden korosztálynak, nemnek, jövedelmi viszonynak. Ezáltal viszont az üzenet nagyon általános és semmitmondó lesz, nem igazán szól senkihez.

Próbálj meg ehelyett egy personát készíteni, és arra összpontosítani. Az ő számára készüljön a weboldal designja és szövege. Másrészt pedig, ha valóban értékesíteni akarsz az oldaladdal, akkor mindent ennek rendelj alá: ne legyenek olyan elemek, melyek elvonják a látogató figyelmét a célról. A legjobb persze, ha ennek érdekében egy külön landing oldalt hozol létre, a céges oldaladtól elkülönítve. Így egy sokkal világosabb üzenetet tudsz megfogalmazni az embereknek.

Alkalmazd a 80/20-as szabályt!

A webdesignban a Pareto-elvet úgy fogalmazhatjuk meg, hogy a jelenlegi weboldalunk 20 százaléka hozza az elért eredmények 80 százalékát. Erre a 20 százalékra kell tehát koncentrálnunk erőinket, hogy optimalizáljuk a nyereséget. Miközben persze megszabadulunk a ballasztként rá nehezedő 80 százaléktól, így tovább növelve a 20 százalékos rész hatékonyságát. A cél a javuló konverziós ráta, mely a munka eredményeként fog megmutatkozni. De lássuk bővebben!

A Pareto-elv (80/20-as szabály) a webdesignban

A Pareto-elvet azért is ajánlott alkalmazni az olyan weboldalaknál, melyek már huzamosabb ideje működnek, mert tapasztalataink szerint az idők folyamán szinte minden honlap egyre nagyobb méretűvé válik, egyre több elemet, funkciót próbálnak a tulajdonosaik beléjük zsúfolni. A kezdetben egyszerűnek, gyorsnak induló weboldalak az évek folyamán általában nehézzé és használhatatlanná válnak.

Cél, elemzés, terv

Első körben tehát a 80 százaléknyi fölöslegtől kell megszabadítani weboldalunkat, hogy még jobb teljesítményt érjünk el vele. De melyik legyen ez a 80 százalék? Ehhez először is gondosan meg kell vizsgálni oldalunk jelenlegi teljesítményét, majd tervet készíteni a karcsúsításra. Ez persze némi gondolkodást és munkát jelent, ugyanakkor ennek eredményeként kapunk egy kevesebb törődést igénylő weboldalt, melynek ráadásul jobb lesz a konverziós rátája.

Az elemzés során át kell tekinteni a rendelkezésre álló számokat arról, hogy weboldalunk melyik része teljesít jól. Ebbe beletartozik a formok és az analitika vizsgálata, de eszköztárunkba még a usability tesztek is belekerülhetnek, hogy olyan területeket is elemezhessünk, melyeket az analitikával nem tudunk mérni.

Mielőtt azonban a kutatásba belevágnánk, nem árt tisztázni, hogy pontosan milyen célra irányul a weboldalunk. Majd ennek fényében áttekinteni a felhasználói interakciókat. Ez a cél lehet egy márkának a népszerűsítse, egy termék eladása, vevői feliratkozás, stb. Ezek a marketingből jól ismert célok, melyek közül egy célnak kell alárendelni az oldalt.

Ha ezt a célt kiválasztottuk, akkor ezután az említett elemzések segítségével egy listába össze kell szedni, hogy a weboldalunk mely elemei állnak ezen cél szolgálatában, és melyek nem. Ezután el lehet kezdeni most már ténylegesen is megtisztítani a weboldalt a szükségtelen, és a gyengén teljesítő elemektől.

Az eredmény

A munka eredményeként egy sokkal áramvonalasabb oldalt fogunk kapni. Ez egyszerűbb lesz, gyorsabban betöltődik, könnyebben átlátható, jobban navigálható, így a felhasználói élmény is javul. Ezen tényezők által a látogatók nagyobb százaléka fog a call to action gombunkra kattintani, ami a konverzió növekedését eredményezi. Vagyis, ha szeretnénk, hogy több vevőnk, ügyfelünk, feliratkozónk legyen, akkor tényleg érdemes egy egyszerűbb weboldalt összeraknunk.

Természetesen van kockázata is a dolognak, hiszen jól kell megválasztani azt a 80 százalékot, amit elhagyunk az oldalunkról. Emellett nem szabad túlzásokba sem esni. Nem szabad eltüntetni olyan tartalmakat és funkciókat, melyek fontosak a látogatók számára, és ha ezeket nem kapják meg, akkor nem jutnak el a konverzióig. Ezzel ugyanis rontani fogjuk a weboldalunk teljesítményét. Persze általában nem az a veszély szokott leselkedni a weboldaltulajdonosokra, hogy túl sokat hagynának el. Sokkal inkább az, hogy nincs szívük semmitől sem megszabadulni.

Fontos tehát az alapos elemzés, és nem csak megérzéseinkre hagyatkozva kellene belevágni az egyszerűsítésbe. Érdemes a megvalósítás után tesztelni a weboldal teljesítményét, kísérletezni a különböző megoldásokkal és folyamatosan monitorozni a számokat. Ezek fognak rámutatni arra, hogy valóban a megfelelő elemeket vettük-e ki a weboldalból, és lehet-e még tovább csiszolni rajta. A cél ugyanis nem önmagában egy kisebb méretű oldal, hanem a jobb teljesítmény elérése.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet