Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-01-290 komment

Mi az a “design-adósság”? És hogyan kerülhető el?

A design-adósság elve a fejlesztésben megjelenő technikai adósságon alapul. A lényege az, hogy az indulásnál a design még friss, új, és megfelel az adott pillanat követelményeinek. Ahogy azonban múlik az idő, fejlesztések történnek a desigban, miközben néha a régi designelemek egy része megmarad, vagy legalábbis nem kerül összhangba a változásokkal. Ezt hívjuk design-adósságnak.

A design-adósság egyik fő oka a design folyamatos fejlesztése, illetve olyan új elemek megjelenése, melyek eredetileg nem voltak szükségesek vagy nem voltak korábban betervezve. Például elkezdesz egy új projektet, mely mondjuk egy egyoldalas weboldal, és az egyetlen követelmény, hogy legyen rajta egy e-mail feliratkozó űrlap. Elkészül a design, a programozók megvalósítják. Egy hónappal később azonban a tulajdonos olyan igénnyel áll elő, hogy kapcsolódjon hozzá egy belépési oldal is. Itt az induló oldalnál kialakított designt viszed tovább, és mert ott a beviteli mező felett voltak a címkék, az új oldalon is ugyanígy jelennek majd meg, és mondjuk nem benne.

Ezek az apró változások tehát így elfogadhatók, de amennyiben a változtatás nem igazodik az induló designhoz, akkor megjelenik a design-adósság, vagy ami még rosszabb: két stílus egy weboldalon belül, ami komoly zavart okozhat.

Design-adósságot okozhatnak azonban a szűk határidők is: az elkapkodott, át nem gondolt design súlyos problémákat eredményezhet. Tehát például születhet egy olyan másodlagos gomb, amihez már létezik valami hasonló, de a tervező átsiklik felette. Az ilyen apróságok gyakran esnek áldozatul a kapkodásnak.

Ugyancsak design-adóssághoz vezethet a csapaton belüli rossz kommunikáció. Egy csapaton belül a tagok általában egyszerre több projekten is dolgoznak, és belenyúlnak számukra ismeretlen dolgokba, melyek kapcsán rosszak a feltételezéseik. Ha nincs világosan rögzítve a designnal kapcsolatban minden döntés, illetve azok oka, akkor nagyon nehéz vagy szinte lehetetlen a következő designernek úgy kapcsolódnia a munkához, hogy ne alakuljon ki design-adósság.

Mi okoz tehát design-adósságot?

  • Amennyiben egy projekt feltételezésekre épít, nem pedig vizsgálatokra.
  • Kevés az idő vagy a pénz arra, hogy minden részlet gondos kimunkálásra kerüljön.
  • Túl sok funkció, melyeknek összhangja nem lett átgondolva.
  • Rossz kommunikáció a design és a fejlesztés között.
  • Felhasználói tesztek hiánya.
  • Stílusmutató vagy design-rendszer hiánya.

Mindezek alapján már látható talán az is, hogy a design-adósság miért okozhat gondokat. Az olyan design, amibe sok adósság kerül, rendkívül következetlen, rosszul néz ki, és végeredményben rontja a felhasználói élményt. Amikor a designer ezt az adósságot nem szünteti meg, mert időt akar spórolni vagy nem akar túl kemény munkába vágni, illetve nehéz döntéseket hozni, akkor a problémákat átpakolja a fejlesztőkre és a felhasználókra.

Tehát, ha már létezik mondjuk egy olyan design, ahol ötféle gombbal találkozunk, akkor döntést kell hozni arról, hogy ezek közül melyikre van szükség. Ez persze idő és munka, de később is az, ha rosszul döntesz és utólag kell változtatni rajtuk.

Hogyan előzhető meg a design-adósság? Az egyik legfontosabb dolog, hogy időt kell hagyni a design kialakítására. Sok designer nagy lendülettel vág bele a munkába, és olyan designt akar alkotni, amilyet még senki nem látott. Ez persze méltányolandó, azonban az alapokról nem lenne szabad elfeledkezni, hogy a későbbiekben ne okozzon gondot a design-adósság.

Ilyen szempontból a projektek indulása a legkritikusabb időszak, hiszen itt kell megelőzni azt, hogy az adósság elkezdjen növekedni. A projektek kezdetén születő döntések olyanok, melyeknek hatása lesz az egész designra és végül a kész termékre. Mert, ha már elkészült a vizuális design és zajlik a fejlesztés, akkor sokkal nehezebb a dolgokat megváltoztatni.

Olyan alapvető elemeket kell tehát pontosan meghatározni az indulásnál, mint a színek vagy a betűtípusok. Ezekből indul ki minden, így ezeket alaposan végig kell gondolni, hogy összhangban vannak-e az elvárásokkal. Amennyiben vázlat alapján történik a weboldal készítése, akkor ez a tökéletes szakasz arra, hogy szabályokat állítsunk fel például a színeket illetően, és ezekből összeálljon az oldal stílusa. Itt még nem egy komplett design-rendszer kialakításáról van szó, de már az is sokat segít, ha a kezdetektől világos milyen színeket és betűket használunk. Ez sokkal praktikusabb, mint később rádöbbenni, hogy valami nem passzol a színeknél, és változtatni kell.

De még az is a design-adósság megelőzésének része, ha már előre betervezed azt az időt, amit a kialakult adósság felszámolásával töltesz, még mielőtt elkészülne az oldal. Át kell nézni, hogy kialakult-e bármilyen következetlenség a betoldott elemeknek köszönhetően, melyek a folyamat során bukkantak fel. Meg kell keresni azokat az elemeket, melyek hasonlóak, vagy eltérnek valamelyest, ki kell szűrni az összes következetlenséget. És habár a design-adósság felszámolása sok idő, amit külön nem fizet meg senki, a nagyobb problémák kialakulása érdekében meg kell ejteni időben.

A legbiztosabb megoldás persze a design-adósság kialakulásának megelőzésére egy design-rendszer, ez azonban még komolyabb munkával jár, ami adott esetben nem éri meg és felesleges is lehet. Mindenesetre egy következetes és jobb felhasználói élmény kialakítása érdekében tisztában kell lenni a design-adósság létezésével, számolni kell a kialakulásával, így tervezni kell a megszüntetésének idejével.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.