Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-10-150 komment

Hogyan és milyen gyakran érdemes felülvizsgálni egy weboldalt?

A weben semmi sem állandó vagy örök, minden változásban van. Ha a weboldaladnak jó a forgalma, hozza a megrendeléseket, akkor hajlamos lehetsz azt hinni, hogy minden rendben van vele, nem is lehet már jobbá tenni. Pedig lehet, hogy nem érte még el lehetősége határait. Arról nem is beszélve, amikor megítélésed szerint gyengén teljesít az oldal.

A weboldalak optimalizálásában vagy javításában segíthet egy weboldal felülvizsgálat vagy más néven auditálás. Sőt, ezt akár rendszeresen is el lehet végezni. Nincs arra szabály, hogy milyen időközönként, azonban a szakértők szerint évente egyszer vagy kétszer minden weboldalra érdemes ilyen szemmel ránézni, hogy kihozzuk belőle a legtöbbet.

Mit vizsgálhatunk?

Egy manuálisan végrehajtott weboldal-ellenőrzés nem kis munka, különösen, ha nagyobb weboldalról van szó. Egy felülvizsgálat során akár valamennyi aloldalt át lehet nézni, ami több ezer oldal esetében rendkívül hosszadalmas. Ilyenkor már érdemesebb szoftvereket használni. De először még nézzük meg, mit is kellene vizsgálni!

A weboldal tartalma

Először is a weboldal tartalmait kell áttekinteni. Szövegeket, a hozzájuk kapcsolódó fotókat, illusztrációkat, videókat. Ezek látják el ugyanis információval a felhasználókat, de keresőoptimalizálási szempontból is fontosak. Utóbbi miatt az aloldalak kulcsszavaival is tisztában kell lenni, és azzal is, hogy a tartalmak milyen gyakran frissülnek.

Mivel a kereső-algoritmusok, az igények és a versenytársak is állandóan változnak, ezért egyes tartalmak egy idő gyengén teljesíthetnek. Ha pedig nem hoznak forgalmat, akkor valamit kezdeni kell velük: ez lehet akár a tartalom javítása, de lehet akár megszüntetése vagy összevonása is más tartalmakkal. Minden eset más és más.

Technikai rész

A másik fontos része egy általános weboldal-felülvizsgálatnak a technikai adottságok elemzése. Itt vizsgáljuk meg azt a kérdés, amivel nem is olyan régen foglalkoztunk, hogy mennyire egészséges a weboldalad? Ide tartozik számos technikai kérdés a biztonságtól kezdve a feltérképezési hibákig és weboldalsebességig. Ehhez számtalan eszköz bevethető, hiszen ezek nélkül nehéz lenne felmérni a technikai paramétereket.

A felhasználói élmény vizsgálata

A felhasználói élmény felelős azért, hogy a látogatókat a weboldaladon tartsa, ha már egyszer megtalálták. Ezért fontos, hogy a weboldalak esetében ellenőrizzük, hogyan is néz ki, mennyire könnyen használható a weboldal, nem gördít-e akadályokat a felhasználók elé.

Egy UX audit segítségével ki lehet szúrni azokat az elemeit a weboldalnak, melyek nem működnek optimálisan, problémákat okozhatnak a felhasználóknak, és így végeredményben csökkentik a konverziók számát. Ehhez szakértői szemekre és/vagy tesztekre lehet szükség.

Hogyan zajlik egy felülvizsgálat?

Mint mondtuk, egy weboldalt át lehet tekinteni manuálisan, és leellenőrizni a fontos dolgokat a fent felsorolt szempontok alapján. Ez működik a kisebb, céges oldalaknál, blogoknál, ugyanakkor, ha egy nagy webáruházakról van szó, akkor ott már előkerülnek a különböző szoftverek. Ezekből találhatsz egy rakással a weben, főleg SEO-témakörben erősek. Jellemzően fizetősek, bár egyes esetekben még ingyenes funkciókkal is sok minden kiderül.

Az, hogy melyiket választod, azon múlik, hogy mit akarsz leginkább megtudni, de amire érdemes figyelni:

  • Technikailag vizsgálja meg alaposan az oldalt.
  • Mutasson rá a keresőoptimalizálással kapcsolatos problémáknak legalább egy részére.
  • Legyen benne törött link ellenőrzés, duplikált tartalom vizsgálat, és a weboldalhibákat is megbízhatóan gyűjtse össze.

Ha valaki már használt több ilyen ellenőrző eszközt, akkor azt tapasztalhatta, hogy nem teljesen azonosak az eredmények. Érdemes ezért többet is bevetni, de különösen az fontos, hogy megfelelően tudjuk értelmezni, helyén tudjuk kezelni az eredményeket, mert önmagában nem feltétlenül használható az, amit egy-egy ilyen szoftver eredményként jelez. Sok olyan tényező van, mely hibaként jelenik meg, de nem az, vagy nem igazán jelentős, míg nagyon sok problémát csak egy a szakértő vesz észre, a szoftver nem fogja megmutatni.  

Utóbbi különösen a tartalmi, illetve webdesign és UX felülvizsgálatnál jellemző. Nyilván ezeknél is lehet részben különféle eszközök adataira támaszkodni: analitika, hőtérképek, de akár tesztek is szóba jöhetnek. Ezek alapján kiderül, hogy hol, menny időt töltenek a látogatók, hol lépnek vissza, hová kattintanak, mennyire könnyen tájékozódnak, navigálnak a weboldalon, megtalálják-e a CTA-kat és kattintanak-e rájuk.  

Ezután még sort kell keríteni a tartalmi auditra is, mely részben SEO-szempontból történő elemzést jelent. Habár nyilván nem minden aloldalnál cél a keresőoptimalizálás, azonban sok esetben igen, és ilyenkor meg kell vizsgálni a kulcsszavakat és a helyezéseket, majd utána át kell gondolni, hogy mit is érdemes kezdeni az egyes tartalmakkal. A megoldás minden aloldal esetében más és más lehet: frissítés, javítás, törlés, összevonás, áthelyezés, stb.

De ezzel már eljutottunk oda, hogy nem csak a problémára mutattunk rá, hanem a megfelelő megoldásokat is elkezdjük keresni. Ha az eredmények megvannak, akkor a tartalmi javításokon túl neki lehet állni a technikai problémák helyretételének, illetve a webdesign és UX-problémák korrigálásának. Utóbbi esetében is sokféle megoldás és variáció képzelhető el, sok esetben ugyan egy szakértő is tud tippeket és tanácsokat adni, de olykor csak a felhasználói tesztek és A/B tesztek nyújtanak biztos választ.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.