Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-10-150 komment

Milyen gyakran, és hogyan érdemes felülvizsgálni egy weboldalt?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Sok weboldaltulajdonos azt gondolja, hogy az ő weboldala tökéletesen működik. Pedig a helyzet mindig változik, így ha egyszer jól működött a weboldalad, az nem jelenti azt, hogy ez mindig így is marad. (Frissítés, 2021.07.08. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mit ellenőrizz a weboldaladon technikai szempontból?)

A weben semmi sem állandó vagy örök, minden változásban van. Ha a weboldaladnak jó a forgalma, hozza a megrendeléseket, akkor hajlamos lehetsz azt hinni, hogy minden rendben van vele, nem is lehet már jobbá tenni. Pedig lehet, hogy nem érte még el lehetősége határait. Arról nem is beszélve, amikor megítélésed szerint gyengén teljesít az oldal.

Milyen gyakran vizsgáld meg a weboldaladat?

A weboldalakat gyakran érik támadások, de ahogy bővülnek, úgy lassulhatnak is, esetleg nem frissíted a CMS-t vagy a plugineket, ami gondot okoz, stb. Ha ezeket és az ezekhez hasonló problémákat el akarod kerülni, akkor időnként ellenőrizni kell a weboldalad egészségi állapotát. Ehhez meg kell vizsgálni a működését, a teljesítményét és a designját.

A weboldalak optimalizálásában vagy javításában segíthet egy weboldal felülvizsgálat vagy más néven auditálás. Sőt, ezt akár rendszeresen is el lehet végezni. Nincs arra szabály, hogy milyen időközönként, azonban a szakértők szerint évente egyszer vagy kétszer minden weboldalra érdemes ilyen szemmel ránézni, hogy kihozzuk belőle a legtöbbet.

Mit vizsgálhatsz a weboldaladon?

Egy manuálisan végrehajtott weboldal-ellenőrzés nem kis munka, különösen, ha nagyobb weboldalról van szó. Egy felülvizsgálat során akár valamennyi aloldalt át lehet nézni, ami több ezer oldal esetében rendkívül hosszadalmas. Ilyenkor már érdemesebb szoftvereket használni. De először még nézzük meg, mit is lehet vizsgálni!

Mire figyelj a weboldalad tartalmánál?

Először is a weboldal tartalmait kell áttekinteni. Szövegeket, a hozzájuk kapcsolódó fotókat, illusztrációkat, videókat. Ezek látják el ugyanis információval a felhasználókat, de keresőoptimalizálási szempontból is fontosak. Utóbbi miatt az aloldalak kulcsszavaival is tisztában kell lenni, és azzal is, hogy a tartalmak milyen gyakran frissülnek.

Mivel a kereső-algoritmusok, az igények és a versenytársak is állandóan változnak, ezért egyes tartalmak egy idő gyengén teljesíthetnek. Ha pedig nem hoznak forgalmat, akkor valamit kezdeni kell velük: ez lehet akár a tartalom javítása, de lehet akár megszüntetése vagy összevonása is más tartalmakkal. Minden eset más és más.

Mit ellenőrizz a weboldaladon technikai szempontból?

A másik fontos része egy általános weboldal-felülvizsgálatnak a technikai adottságok elemzése. Itt vizsgáljuk meg azt a kérdést, hogy mennyire egészséges a weboldalad. Ide tartozik számos technikai tényező a biztonságtól kezdve a feltérképezési hibákig és weboldalsebességig. Ehhez számtalan eszköz bevethető, hiszen ezek nélkül nehéz lenne felmérni a technikai paramétereket.

Teljesítmény teszt

Talán arról már hallottál, hogy a felhasználók nem kedvelik a lassú weboldalakat, ez pedig kihat még a céged eredményeire is. Ezért is olyan fontos a weboldalsebességet optimalizálni. A teljesítményteszt alapvetően a sebességet vizsgálja, illetve annak különböző összetevőit.

A vizsgálatra léteznek különféle online tesztek vagy böngésző-bővítmények. Az egyik nagyon jól használható eszköz, a Google Search Console. Ebben szerepel többek között az alapvető webes vitals mutatók, melyek sokat elárulnak a weboldalad teljesítményével kapcsolatos problémákról, és a szükséges javításokról. Emellett azonban sok minden mást is megmutat, amire a következő pontnál lesz szükség. Úgyhogy érdemes használnod.

SEO teszt

Egy weboldal szempontjából egy másik fontos tényező a keresőoptimalizáltság. A weboldalad rangsorolása és keresőmotorok általi felfedezhetősége szintén jelentős szerepet játszik a weboldalad eredményességében, így pedig a céged teljesítményét tekintve is. Ha a SEO-rangsorolási tényezők mentén alakítod a weboldalad és figyelsz a SEO-alapokra, akkor nem fog eltűnni a keresőből a weboldalad. Márpedig a keresőbeli jelenlét alapvetően hozzátartozik egy weboldal “egészségéhez”.

A rendszeres SEO-ellenőrzésekkel azonosíthatod a problémákat és kiigazíthatod a hibákat. Ehhez nem is igazán kell mást tenned, mint rápillantani a már említett Search Console-ra, ahogy a sebességes túl például látod azt is, ha valami probléma van az indexeléssel, az XML-oldaltérképpel, robots.txt-vel, strukturált adatokkal, linkekkel, mobilos megjelenéssel, stb.

Törött linkek ellenőrzése

Részben az előző ponthoz tartozik – hiszen a SEO lényegi részét jelentik a linkek -, hogy ellenőrizni kell, mi a helyzet a kifelé mutató és a belső linkekkel. Amire itt figyelmet kell fordítani, azok a törött linkek. A weboldalakon általában több száz vagy ezer kifelé mutató link található. Azok a weboldalak viszont, melyekre ezek mutatnak, megszűnhetnek. Az pedig nem túl előnyös, ha a weboldaladon ilyenek jelennek meg, már csak a felhasználói élmény szempontja miatt sem.

Emellett pedig azt is fontos lenne figyelemmel kísérned, hogy vannak-e olyan belső linkjeid, melyek már nem mutatnak sehova, mert megszűntek weboldalaid, változtak az URL-jeid. Törött linkeket akár egy böngésző-kiegészítővel is kereshetsz egy-egy oldalon, vagy a teljes weboldaladon online eszközökkel.

Biztonsági ellenőrzés

A weben egyre több a céges weboldal, és egyre több a támadás is. Egy vizsgálat szerint a cégvezetők 68 százaléka érzi azt, hogy egyre nő a támadások veszélye. Nem is alaptalanul. Elképzelhető, hogy mindössze egy plugint telepítettél meggondolatlanul, és már kaptál vele együtt egy malware-t. A plugin megfertőzi a weboldalad, megtámadja az egész rendszert.

Fontos tehát erre a tényezőre is odafigyelni, ha a weboldalad egészségi állapotáról van szó. Rendszeresen ellenőrizd tehát a vírusokat, malware-eket, figyelj az adathalász-kísérletekre és egyéb sérülékenységekre. Ellenőrizd, hogy nem járt-e le az SSL-tanúsítványod, és persze frissítsd a weboldalad CMS-ét és pluginjeit.

A felhasználói élmény vizsgálata

A felhasználói élmény felelős azért, hogy a látogatókat a weboldaladon tartsa, ha már egyszer megtalálták. Ezért fontos, hogy a weboldalak esetében ellenőrizzük, hogyan is néz ki, mennyire könnyen használható a weboldal, nem gördít-e akadályokat a felhasználók elé.

Egy UX audit segítségével ki lehet szúrni azokat az elemeit a weboldalnak, melyek nem működnek optimálisan, problémákat okozhatnak a felhasználóknak, és így végeredményben csökkentik a konverziók számát. Ehhez szakértői szemekre és/vagy tesztekre lehet szükség.

Hogyan zajlik egy felülvizsgálat?

Mint mondtuk, egy weboldalt át lehet tekinteni manuálisan, és leellenőrizni a fontos dolgokat a fent felsorolt szempontok alapján. Ez működik a kisebb, céges oldalaknál, blogoknál, ugyanakkor, ha egy nagy webáruházakról van szó, akkor ott már előkerülnek a különböző szoftverek. Ezekből találhatsz egy rakással a weben, főleg SEO-témakörben erősek. Jellemzően fizetősek, bár egyes esetekben még ingyenes funkciókkal is sok minden kiderül.

Az, hogy melyiket választod, azon múlik, hogy mit akarsz leginkább megtudni, de amire érdemes figyelni:

  • Technikailag vizsgálja meg alaposan az oldalt.
  • Mutasson rá a keresőoptimalizálással kapcsolatos problémáknak legalább egy részére.
  • Legyen benne törött link ellenőrzés, duplikált tartalom vizsgálat, és a weboldalhibákat is megbízhatóan gyűjtse össze.

Ha valaki már használt több ilyen ellenőrző eszközt, akkor azt tapasztalhatta, hogy nem teljesen azonosak az eredmények. Érdemes ezért többet is bevetni, de különösen az fontos, hogy megfelelően tudjuk értelmezni, helyén tudjuk kezelni az eredményeket, mert önmagában nem feltétlenül használható az, amit egy-egy ilyen szoftver eredményként jelez.

Sok olyan tényező van, mely hibaként jelenik meg, de nem az, vagy nem igazán jelentős, míg nagyon sok problémát csak egy a szakértő vesz észre, a szoftver nem fogja megmutatni.  

Utóbbi különösen a tartalmi, illetve webdesign és UX felülvizsgálatnál jellemző. Nyilván ezeknél is lehet részben különféle eszközök adataira támaszkodni: analitika, hőtérképek, de akár tesztek is szóba jöhetnek. Ezek alapján kiderül, hogy hol, menny időt töltenek a látogatók, hol lépnek vissza, hová kattintanak, mennyire könnyen tájékozódnak, navigálnak a weboldalon, megtalálják-e a CTA-kat és kattintanak-e rájuk.  

Ezután még sort kell keríteni a tartalmi auditra is, mely részben SEO-szempontból történő elemzést jelent. Habár nyilván nem minden aloldalnál cél a keresőoptimalizálás, azonban sok esetben igen, és ilyenkor meg kell vizsgálni a kulcsszavakat és a helyezéseket, majd utána át kell gondolni, hogy mit is érdemes kezdeni az egyes tartalmakkal. A megoldás minden aloldal esetében más és más lehet: frissítés, javítás, törlés, összevonás, áthelyezés, stb.

De ezzel már eljutottunk oda, hogy nem csak a problémára mutattunk rá, hanem a megfelelő megoldásokat is elkezdjük keresni. Ha az eredmények megvannak, akkor a tartalmi javításokon túl neki lehet állni a technikai problémák helyretételének, illetve a webdesign és UX-problémák korrigálásának. Utóbbi esetében is sokféle megoldás és variáció képzelhető el, sok esetben ugyan egy szakértő is tud tippeket és tanácsokat adni, de olykor csak a felhasználói tesztek és A/B tesztek nyújtanak biztos választ.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.