Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-11-190 komment

Mi az a gamifikáció? És hogyan vágj bele?

Egy alkalmazásnál vagy akár egy weboldalnál olykor nem csak az a cél, hogy jól lehessen használni azt, hanem az is, hogy élvezetes és szórakoztató legyen a használata, mint egy jó játéké. Itt lép be a képbe a gamification. (Bejegyzésünk egy korábbi, 2016-os anyagunk frissített, kibővített változata.)

Az, hogy játék-elemeket illesztünk egy alapvetően nem játék-alapú kontextusba, nem igazán új dolog: 2016-os, gamifikációról szóló bejegyzésünkben azt írtuk, hogy népszerűsége az elmúlt pár évben kezdett meredek emelkedésbe. Mostanra már bőven elterjedt és népszerűvé vált a gamifikáció, azaz játékosítás. De ha még nem tudod pontosan, miről is van szó, akkor olvass tovább!

Mi az a gamification?

A gamifikáció koncepciója arra épül, hogy az emberek szeretnek játszani, versenyezni és imádnak nyerni. Ha valaki jól játékosít egy alkalmazást, akkor azzal jelentős mértékben javítja a felhasználói élményt, miközben erősíti a felhasználói aktiviátst és növeli a konverziós arányt.

De miért is javul a felhasználói élmény a játék-elemek bevetésével? Az egész nagyon egyszerű: szeretjük a játékokat, mert örömet okoznak. Az embereket vonzza a verseny, ott van bennük a kíváncsiság, céljuk a siker. A problémamegoldás, a kihívások, a felfedezés és az elmerülés valamiben, olyan elemek, melyek beilleszthetők egy alapvetően nem játék-alapú környezetbe is a játék révén, és élvezetesebbé teszik az élményt.

Amikor például a McDonald’s gamifikálta, azaz játékosította 1300 brit üzletének alkalmazottai számára a tanulási folyamatot, akkor 145 ezerszer többen használták az első évben a rendszert, annak ellenére, hogy az nem volt kötelező.

A játékelemek arra építenek, hogy az emberek vágynak az elismerésre. Ezért a gamification által kínált pozitív megerősítés rendkívül erős motiváló tényező számukra. A felhasználók kellemesen meglepődnek, amikor váratlan jutalmakat kapnak olyan feladatok elvégzéséért, melyeket eredetileg csak gyorsan és kötelezően letudandó dolognak tartottak.

A jutalom pedig arra bátorítja őket, hogy fokozzák erőfeszítéseiket azon feladatok elvégzése során, melyek eredetileg unalmasnak tűntek. Lehet ez egy vásárlás, részvétel egy beszélgetésben, vagy akár egy felület használatának a megtanulása.

Miután a felhasználó elvégzett egy feladatot, a jutalom segít neki kompenzálni azon negatív élmények a hatását, melyek a hasonló feladatok elvégzéséhez kapcsolódtak. Az elismerés miatt a felhasználó elégedetten távozik, és pozitív emlékeket kapcsol az élményhez.

Egy újabb példa a Nike lehet, mely különféle díjakat osztott a felhasználóknak azért, ha részt vettek bizonyos feladatokban és kihívásokban, melyekkel a Nike Plus Running alkalmazásban találkozhattak. Az emberek így váltak egyszerű felhasználókból igazi győztesekké.

A Duolingo is a gamificationre épít
A Duolingo is a gamificationre épít

A gamification azonban nem csak azt jelenti, hogy találjunk ki különféle díjakat és ranglistákat. Sokkal inkább arról szól, hogy alaposan meg kell tervezni a felhasználói útvonalat. A játékok egy történetről szólnak, egy magával ragadó útról, mely élményt jelent a játékosnak.

A jó játékokhoz kell a jó sztori, a történetben szerepelnie kell egy hősnek, feladatoknak, melyeket végre kell hajtania, és a jutalmaknak, melyeket meg lehet szerezni. Ennek a felépítésnek az alkalmazásával világos célokat adhatsz a felhasználóknak, miközben azt is folyamatosan jelzed számukra, hogy merre tartanak.

A Code Academy egy jó példa arra, hogyan működik ez a megoldás: a weboldal attól függően kínál útvonalakat a felhasználóknak, hogy milyen eLearning kurzuson akarnak részt venni. Mutatja az utat, melyen elindultak, a kurzus várható időtartamát, és hogy milyen jutalomra számíthatnak a kurzus elvégzésekor. A felhasználók pedig értékelik a történeteket és azt az élményt, melyet a világos célok és az egyszerűség kínál.

A játékelemek megjelenítése tehát szórakoztatóvá, érthetőbbé, élvezetesebbé teszi a weboldalad vagy az alkalmazásod. Fontos ugyanakkor, hogy a gamifikáció nem önmagában vett cél, hanem egy eszköz arra, hogy hatást gyakorolj a közönségedre és javítsd a felhasználói élményt. Annak nincs értelme, hogy csupán dekoratív elemként jelenjen meg, melynek nincs valódi célja. Így nem fog javítani az aktivitáson, nem fogja megtartani az appodban vagy a weboldaladon a felhasználókat.

Emellett azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a gamification nem minden esetben működik, el is lehet rontani. Például egy olyan játék, ami túlságosan nagy kihívást jelent a felhasználók számára, esetleg zavarba ejti őket, csak frusztrációt eredményez. De az is gondot jelent, ha olyan dolgokat gamifikálsz, melyeket a felhasználóid nem tartanak fontosnak, nem érdekli őket. De mitől lesz jó a gamifikáció?

A gamifikáció három eleme

A gamification három alapvető elemre épül: a célokra, a jutalmakra és a versenyre. A céloknál fontos, hogy világosan fogalmazd meg őket, pontosan meghatározott mérföldköveket állíts fel a felhasználók számára. Ezek mutatják meg számukra, hogy mit is kell elérniük ahhoz, hogy jutalmat kapjanak.

A jutalmak biztosítják a pozitív megerősítést, ami rendkívül fontos tényező az ember számára. Amikor jutalmat kapunk, akkor boldognak és kevésbé stresszesnek érezzük magunkat, mégpedig a dopaminnak köszönhetően, mellyel az agyunk jutalmaz minket.

Végül a verseny azért szükséges minden jól tervezett gamifikációs élménynél, mivel jobb teljesítményre sarkallja a részvevőket. Habár ezek a tényezők egyszerűnek tűnnek, egy jó gamification létrehozása mégis óriási kihívás. Úgyhogy, ha belevágsz, ne sajnáld rá az időt.

Milyen megoldásokat használhatsz gamifikációra?

Az egyik stratégia, ha kihívások elé állítod a felhasználókat. Ez jelenik meg az olyan e-tanulási appoknál, mint amilyen a Duolingo is. Az alkalmazás pontokat ad a kihívások teljesítéséért és a napi gyakorlásmennyiségért.

A felhasználóidat azzal is megfoghatod, ha az alkalmazáson belüli pénzzel vagy pontokkal jutalmazod őket, melyet a fejlődésért szerezhetnek meg. A pénznek itt két szerepe van: mutatja a felhasználó elért helyzetét, valamint beváltható valamilyen jutalomra akár digitális, akár fizikai formában. Például a Reddit olyan pontrendszert használ, ami nem csak egy poszt minőségét jelzi, hanem azt is, hogy a felhasználó mennyivel járult hozzá a közösséghez.

A pecsétek és matricák azt a célt szolgálják, hogy jelezzék, a felhasználói elért valami dicséretre méltó eredményt, illetve a siker érzését kínálják a résztvevőknek. Fontos, hogy jelentős mérföldköveket állíts a felhasználók elé úgy, hogy ezeknek a díjaknak legyen jelentőségük.

Mivel az emberek közösségi lények, ezért fontos nekik a társadalmi elismertség, ami egy kis versennyel párosul. Ezért használnak sokszor ranglistákat a játékokban, akár az appok gamifikációjában. De amennyiben közösségi interakciók is megjelennek a gamifikációs stratégiádban, az tovább javít a felhasználók aktivitásán. Az Endomondo például egy olyan közösségi fitnesz alkalmazás, mely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy reagáljanak más felhasználók eredményeire és teljesítményére.

Hasznosak a haladást jelző sávok, értékek jelzése is, ugyanis az emberek szeretik látni, hogy mennyit jutottak előre, ugyanakkor az kellemetlen érzés számukra, ha valami befejezetlen. Egy háromnegyed résznél álló haladást jelző sáv idegesíti őket, és arra ösztönzi, hogy tovább használják az appot.

Összességében tehát elmondható, hogy a gamifikációval jelentős mértékben javíthatod a felhasználóid aktivitását az alkalmazásodban vagy a weboldaladon. Fontos azonban, hogy csak akkor történik ez meg, ha jól sikerül a gamifikáció. Olyan elemeket érdemes csak játékosítani, melyek fontosak a felhasználók számára.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.